يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۵ - Jul 16, 2006
پوتين در كنفرانس خبري با بوش:
توافق كرديم مسئله هسته اي ايران صلح آميز حل شود
006537.jpg
گروه سياسي- جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا روز گذشته پس از ديدار از آلمان و رايزني با صدر اعظم اين كشور و پيش از آغاز اجلاس جي هشت در سن پترزبورگ وارد روسيه شد و با همتاي روس خود ديدار و گفت وگو كرد. ولاديمير پوتين كه پس از جلسه وزراي خارجه ۱+۵ در پاريس اعلام كرده بود مي توان چند هفته بيشتر صبر كرد و پاسخ ايران را شنيد، روز گذشته در كنفرانس خبري مشترك با بوش تاكيد كرد: روسيه توانسته با آمريكا به اين توافق برسد كه مساله هسته اي ايران صلح آميز حل شود.
به گزارش ريانووستي، پوتين گفت: شش كشوري كه بسته پيشنهادي را به ايران عرضه كرده اند، باور دارند كه بايد از راه صلح آميز پرونده هسته اي ايران را حل كرد. بايد بر اصل گفت وگو براي دستيابي به زمينه هاي مشترك همكاري تاكيد كرد تا تعادلي ميان خواسته هاي ما و منافع ملت ايران فراهم شود؛ ملت ايران خواهان پيشرفت فناوري است.
پوتين در ادامه گفت: خواسته ايران بايد در چارچوب رژيم كنترل سلاح هاي هسته اي و امنيت جهاني مورد بررسي قرار گيرد و روسيه خواهان كمك به حل اين مساله است.رئيس جمهوري روسيه تصريح كرد كه از طرف روسيه صادقانه خواهان همكاري ايران است و مي خواهد كه مقامات ايران پيشنهاد بسته را جدي گرفته و به آن پاسخ مثبت دهند.
رئيس جمهوري فرانسه نيز روز گذشته در مطلبي كه در روزنامه كريستين ساينس مانيتور به چاپ رسيده به ايران اعلام كرده كه بسته پيشنهادي ارائه شده به ايران سخاوتمندانه است. ژاك شيراك به ايران گفته تمايل دارد ايران دست گشوده براي صلح و ثبات را بپذيرد.
درحالي كه تمامي خواسته هاي ديپلماتيك از ايران مبني بر پاسخ مثبت به بسته پيشنهادي است، روز گذشته وزير خارجه ايران تاكيد كرد كه ايران براي مذاكره پيش شرط نمي پذيرد. منوچهر متكي در گفت وگو با آبزرور كه خبرگزاري ايسنا آن را منتشر كرده، تاكيد كرد كه راه  حل براي غرب وجود دارد و ايران براي هر دو گزينه آماده است. متكي گفته يك گزينه راه  حل جامع است، يعني پذيرش حقوق ايران و تقويت رژيم منع اشاعه و گزينه ديگر غرب، رويارويي است.متكي گفت: اگر كسي به پيش شرط اصرار كند، پس نقصي وجود دارد. عقيده ما اين است كه اگر قرار است پيش شرط بپذيريم،  پس بر سر چه چيز مذاكره كنيم؟ بار ديگر تاكيد مي شود كه ايران هيچ پيش شرطي را براي مذاكره نمي پذيرد.وي هشدار داد كه اگر كسي بدون مشاركت ايران تصميمي بگيرد، به فضاي مثبت فعلي صدمه خواهد زد.
متكي با اين پيام به سران حاضر در اجلاس هشت گروه صنعتي در سن پترزبورگ اخطار داد كه در غياب ايران تصميمي نگيرند كه برخلاف مصالح ايران باشد و مذاكرات را به بن بست بكشاند.

با حمله به كشتي هاي جنگي رژيم صهيونيستي و در پاسخ به تجاوزات روزهاي اخير صورت گرفت
واكنش غافلگيرانه حزب الله لبنان
دبير شوراي عالي امنيت ملي ، پيام كتبي رئيس جمهوري را تسليم پادشاه عربستان كرد
گروه سياسي- پس از درگيري ها و خشونت هاي صهيونيست ها در غزه بود كه حزب الله لبنان نيز وارد درگيري شده و از همان ابتدا توسط دبيركل خود، سيد حسن نصرالله پيام داد كه بهتر است طي مذاكرات غيرمستقيم، اسرا مبادله شوند. اسرائيلي ها به اين پيام پاسخ ندادند و شدت حملات خود را افزايش داده و دامنه جنگ را به لبنان كشاندند. نيروهاي مقاومت حزب الله طي حمله اي دو سرباز اسرائيلي را به اسارت گرفتند و پس از آن درگيري ها افزايش يافت.
اسرائيلي ها لبنان را هدف حملات موشكي هوايي قرار دادند اما دو روز پيش و طي پياده كردن نيروها توسط ناوچه صهيونيستي نزديكي بيروت، حزب الله چنان حمله موشكي به اين ناوچه كرد كه ناوچه دچار حريق شده و عقب نشست.
پس از اين حمله هم حجم حملات به لبنان كاهش يافته و هم ناوچه هاي اسرائيلي نمي توانند نزديك ساحل شوند. اسرائيل نيز ضرب الاجل اعلام كرد كه سوريه را مورد حمله قرار مي دهد. محمدرضا شيباني، سفير ايران در لبنان عصر روز گذشته در حالي با خبرنگار همشهري گفت وگو مي كرد كه از شروع حملات دو موشك به نزديكي دفتر نمايندگي ايران اصابت كرده بود و در زمان گفت وگو نيز دو موشك ديگر منفجر شد. وي به همشهري گفت كه از زمان حمله موشكي نيروهاي مقاومت مردمي حزب الله لبنان به ناوچه اسرائيلي حملات صهيونيست ها كاهش يافته است.
سفير ايران در لبنان وضعيت صهيونيست ها را سرگشته و سردرگم توصيف كرد و گفت : از زمان شروع اين درگيري سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان گفت كه در مذاكرات غيرمستقيم اسرا را آزاد و مبادله كنيد اما اسرائيلي ها حمله را ترجيح دادند و حالا در اين تغيير معادله گير افتاده اند. به گفته شيباني، در اين جنگ كه حرب الجسور و يا جنگ پل ها نام گرفته، صهيونيست ها در دو روز پل ها و راه هاي ارتباطي لبنان را هدف قرار دادند تا حركت ها در لبنان را فلج كنند اما حالا و با حملات موشكي سنگين حزب الله سردرگم شده اند. شيباني تعيين ضرب الاجل حمله اسرائيل به لبنان را بلوف سياسي ناميد و پيش بيني كرد كه باتوجه به سوابق اين نوع درگيري ها، اسرائيل توان درگيري طولاني مدت را ندارد و پيشتر در سال ۱۹۹۶ چنين صحنه اي پيش آمده و آنها مجبور به عقب نشيني شده اند. سفير ايران تاكيد كرد شرايط حالا با سال ۱۹۹۶ متفاوت است چراكه حزب الله قدرت بيشتري نسبت به آن سال ها دارد.
به گفته شيباني، دامنه جنگ اسرائيلي ها به مرز لبنان و سوريه نيز كشيده شده است اما اسرائيلي ها يك روستا را هدف قرار داده و ۲۶ نفر را كشته اند. وي تاكيد كرد كه اسرائيل و اولمرت استراتژي ندارند و حالا در معادله اي گم شده اند كه از سوي حزب الله لبنان قواعد آن به هم خورده است. شيباني تاكيد كرد كه دولت لبنان حامي حركت حزب الله است و حركت مردمي حزب الله لبنان ادامه دارد.

حداد عادل: آينده در گرو دانش هسته اي است
ايسنا:رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: امروز نفوذ و تاثير علم در تمام شئونات زندگي بشر آنقدر زياد است كه چنانچه كشوري از اين مسابقه علمي غفلت كند شايد جبران آن هرگز ممكن نباشد.
غلامعلي حدادعادل كه در مشهد سخن مي گفت ضمن تأكيد بر لزوم پيشرفت علمي و فناوري جهان اسلام گفت: امروز در جهاني زندگي مي كنيم كه بدون پيشرفت علمي هيچ كشوري نمي تواند به آينده خود اميدوار باشد و نفوذ و تاثير علم در تمام شون زندگي بشر از جمله اقتصاد و سياست متجلي شده است.
حدادعادل تأكيد كرد: امروز دنيا به سمتي پيش مي رود كه در عرصه هسته اي شاهديم كه با زوال انرژي، آينده در گرو دانش هسته اي است و چنانچه ملتي از اين قافله عقب بماند، نمي تواند زنده بماند كه يكي از مصاديق اين پيشرفت بحث پيشرفت علمي و جنبش نرم افزاري است كه در اين مسير ما هنوز راه درازي را در پيش داريم.

سخنگوي شوراي نگهبان :
گسترش تشكيلاتي در دستور كار شوراي نگهبان قرار ندارد
006540.jpg
در حاشيه
* جلسه سخنگوي شوراي نگهبان به مناسبت ۲۶ تيرماه، سالروز تأسيس اين شورا، به نحوي متفاوت با جلسات هميشگي برگزار شد.
* خبرنگار صداي آمريكا كه تنها خبرنگار خارجي حاضر در جلسه روز گذشته بود در سؤالي متفاوت در مورد درگيري هاي اخير حزب الله لبنان سئوال پرسيد كه كدخدايي به او پاسخ داد من سخنگوي شوراي نگهبان هستم نه وزارت خارجه.
* تعداد زيادي از سئوالات روز گذشته، پيرامون اظهارات اخير آيت الله جنتي در جمع شوراي نگهبان بود. خبرنگاري از كدخدايي پرسيد منظور آيت الله جنتي از اينكه شوراي نگهبان مانع ورود افراد معاند، مغرض و ملحد به اركان نظام شده، چه كساني هستند؟ كدخدايي احسان طبري و كيانوري را از مصاديق اول انقلاب دانست و گفت در خصوص دوره هاي اخير به دليل اينكه اين افراد هنوز در جامعه زندگي مي كنند از ذكر نام آنها خودداري مي شود اما خود اين افراد در جريان هستند.
گروه سياسي - ياسر مرادي: سخنگوي شوراي نگهبان در نشست مطبوعاتي هفتگي خود كه به مناسبت سالروز تأسيس اين شورا برگزار شد تأكيد كرد: تشكيلات شوراي نگهبان را در حدي كه لازم بوده، گسترش داده ايم و فكر نمي كنم براي اعمال نظارت بر انتخابات، نياز به گسترش بيشتري داشته باشيم.
عباسعلي كدخدايي در ادامه افزود: از سال ۵۹ تاكنون، شوراي نگهبان ۲۳۵۷ مصوبه از سوي مجالس مختلف دريافت و بررسي كرده و همچنين ۷۰ اصل قانون اساسي را مورد تفسير قرار داده است. اين شورا همچنين بر سه دوره انتخابات خبرگان، هشت دوره انتخابات رياست جمهوري، شش دوره انتخابات مجلس و يك دوره همه پرسي قانون اساسي نظارت كرده است.
همزماني دو انتخابات
سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه در خصوص همزماني دو انتخابات شوراها و خبرگان گفت: از جهت اجرايي، همزماني اين دو انتخابات مشكلي ندارد و ما هم از آن استقبال مي كنيم.
وي افزود: هزينه برگزاري هر انتخابات معادل ۴۴ ميليارد تومان است كه تا ۱۰۰ ميليارد تومان نيز براي انتخابات شوراها پيش بيني مي شود و قطعاً با اين همزماني در هزينه ها، صرفه جويي خواهد شد. البته اين اولين تجربه برگزاري همزمان است و احتمال دارد مشكلاتي هم وجود داشته باشد ولي وقتي طرحي پياده مي شود بايد تبعات آن را بپذيريم.
شمارش رايانه اي
كدخدايي درباره شمارش رايانه اي آراي انتخابات گفت: سعي شده در اين دوره اين مشكل حل شود و وزارت كشور مشغول تهيه برنامه شمارش آراست و اميدواريم انتخابات آتي در وزارت كشور رايانه اي انجام شود.
سخنگوي شوراي نگهبان در پايان و در پاسخ به اين كه آيا تغيير علي جنتي باعث ايجاد اخلال در هماهنگي ميان شوراي نگهبان و وزارت كشور در انتخابات پيش رو نمي شود؟ گفت: اين مساله اجرايي است و مربوط به ما نمي شود اما اميدواريم اين گونه نشود.

براي بررسي تحولات سياسي منطقه
لاريجاني با پادشاه عربستان ديدار كرد
گروه سياسي - دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران روز گذشته براي رايزني و بررسي تحولات سياسي منطقه به عربستان رفت. علي لاريجاني به همراه هيأت سياسي وارد جده شد و مورد استقبال مقامات سياسي عربستان قرار گرفت. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران همچنين روز گذشته با عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودي ديدار و گفت و گو كرد.لاريجاني ضمن ابلاغ سلامهاي گرم رهبر انقلاب اسلامي ايران به پادشاه عربستان،نامه رئيس جمهوري را تقديم ملك عبدالله كرد. اوضاع ويژه منطقه در فلسطين و لبنان موضوع اصلي اين مذاكرات بود.
از سوي ديگر يحيي رحيم صفوي، فرمانده كل سپاه پاسداران طي سخناني در مراسم جشن ميلاد با سعادت حضرت فاطمه(س) تجاوزات وحشيانه رژيم صهيونيستي را محكوم كرده و درخواست كرد كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي سفارتخانه هاي اسرائيل در كشورهاي خود را تعطيل كنند. به گزارش ايسنا، رحيم صفوي هدف آمريكا از حملات اخير و فشارهاي وارد بر فلسطين را سرپوش گذاشتن بر اعمال خود در عراق و افغانستان برشمرد و گفت: آمريكا دنبال اين است كه حادثه اي جديد در منطقه ايجاد كند و صهيونيست ها درصدد هستند تا بار ديگر نوار غزه را از فلسطين پس بگيرند.رحيم صفوي تأكيد كرد ملت فلسطين در انتظار كمك هاي معنوي و مادي اسلام است و سرنوشت فلسطين، لبنان، سوريه، عراق و ايران به هم پيوسته است و در صورتي كه آنها [صهيونيست ها] داراي قدرت شوند، خاورميانه را نيز تصرف خواهند كرد.
با توجه به حمايت مقامات رسمي ايران از مقاومت مردم فلسطين و لبنان و در ادامه حمايت هاي ديپلماتيك سفير ايران در لبنان نيز روز گذشته با رئيس مجلس لبنان ديدار كرد. به گزارش ايرنا، محمدرضا شيباني با نبيه بري ديدار و گفت و گو كرد. حجت الاسلام محتشمي پور نيز كه دبيركل كنفرانس بين المللي قدس است روز گذشته از مسلمانان جهان خواست با حضور در همايش خياباني در حمايت از مردم مظلوم و بي دفاع فلسطين و لبنان به پاخيزند.

چاوز به تهران مي آيد
ايرنا- خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي از كاراكاس گفت كه مجلس ونزوئلا برنامه سفر «هوگو چاوز» رئيس جمهوري اين كشور به هفت كشور از جمله ايران را تصويب كرده است.
كارلوس اسكارا رئيس  كميسيون روابط خارجي مجلس ملي ونزوئلا گفت كه درخواست چاوز براي ديدار از برزيل، آرژانتين، بلاروس، قطر، ايران، ويتنام از ۱۹ ژوئيه تا ۱۰ اوت (۲۸ تير تا ۱۹ مرداد) تأييد شده است.
وي افزود كه اين سفر براي سرمايه گذاري مهم خواهد بود، اما توضيح بيشتري از اين سفر نداد.

كوهكن : حضور خانم ها در احزاب كمرنگ است
ايسنا:نماينده لنجان عضويت و فعاليت در احزاب را يك امر داوطلبانه عنوان كرد و گفت: در تمام احزاب حضور خانم ها نسبت به آقايان كمرنگ است.محسن كوهكن، گفت: اگر بخواهيم نمايي از حضور خانم ها در احزاب ترسيم كنيم در تمام احزاب حضور آنها، حضور كمرنگي است.در احزابي كه آقايان و خانم ها به صورت مشترك فعاليت مي كنند در مقام مقايسه اقدام خاصي براي اين كه خانم ها در حد و وزن و جايگاه خودشان حضور داشته باشند، انجام نمي شود و  فعاليت آنها فعاليتي پايين است.
بيانيه كميته اقتصادي ايثارگران
مهر:كميته اقتصادي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي درخصوص ابلاغيه بند (ج) اصل ۴۴ قانون اساسي بيانيه اي صادر كرد:تجربه سال هاي گذشته نشان داده است كه همراهي نكردن برخي مديران دولتي، خود از دلايل اصلي شكست سياست كوچك سازي بخش دولتي بوده است.اگر دولت نهم تا پايان عمر كاري خود تنها يك موفقيت داشته باشد و آن هم حركت صحيح، آگاهانه و عالمانه براي اجراي سياست هاي كلي اصل ۴۴ باشد، كافي است تا نمره قبولي در كارنامه اجرايي دولت ثبت شود.

يادداشت
دفاع از كرامت انساني
علي اصغر محمدي
۱- در اوايل سالجاري ميلادي سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان وعده داد كه در اين سال اسراي لبناني و همچنين فلسطيني به آزادي نزديك شوند. از آن هنگام دبير كل حزب الله چندين بار تصميم خود براي مبادله اسير اسرائيلي با اسراي لبناني  را مطرح كرده است. ازاين روي ارتش اسرائيل حدود چهار ماه در آماده باش بود تا مبادا افراد آن به اسارت درآيند. اما به هر حال حزب الله به وعده خود عمل كرد تا گام مهمي در مسير يك اقدام انساني بردارد به ويژه آنكه اسرائيل تمام تلاشهاي مسالمت آميز را بي پاسخ گذاشت.
۲- به اسارت درآمدن ۲ سرباز اسرائيلي كه متعاقب اسارت يك سرجوخه از سوي جنبش حماس صورت گرفت اعتبار ارتش صهيونيستي را به چالش كشيد؛ لذا رهبران جديد اسرائيل در موقعيتي بسيار دشوار قرار گرفتند. عدم عكس العمل به معناي پذيرش شكست بود و عكس العمل نيز با اين مشكل همراه بود كه اسرائيل به جنگي وارد مي شد كه خود طراح و تعيين كننده زمان آن نبود. اهميت اين نكته وقتي بيشتر مي شود كه بدانيم نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل هيچيك از ميان نظاميان بر نخاسته اند. لازم به يادآوري است جنگ آوريل ۱۹۹۶ ميان حزب الله و اسرائيل كه با پذيرش شروط حزب الله تفاهم نامه اي را شكل داد كه براي نخستين بار محدوديتهاي بسياري را براي اسرائيل به وجود آورد. در آن هنگام نيز شيمون پرز نخست وزيري بود كه سابقه نظامي نداشت و بدون طراحي دقيق يك جنگ تمام عيار با حزب الله را آغاز كرد و سرانجام طعم تلخ شكست را پذيرا شد.
۳- بررسي دقيق رويدادهاي اين جنگ در طي چند روز گذشته نشان مي دهد كه موازنه اي كامل ميان دو طرف برقرار است. گرچه جنگ افزارهاي ارتش اسرائيل سرآمد ارتشهاي منطقه است ليكن حزب الله نيز از ابزارهاي لازم براي ايجاد موازنه برخوردار است. با منهدم شدن يك كشتي پيشرفته جنگي اسرائيل نيروي دريائي اين رژيم از سواحل لبنان دور شده و شايد ديگر تأثير تعيين كننده اي در جنگ نداشته باشد. موشكهاي دوربرد حزب الله هنوز به كار نيفتاده است و حزب الله همچنان از كاتيوشا براي حمله به رژيم صهيونيستي بهره مي گيرد. گذر زمان فشارهاي داخلي بر دولت اسرائيل را افزايش خواهد داد به گونه اي كه توان ادامه نبرد از آن سلب شود؛ در حاليكه حزب الله با پشتيباني ملت لبنان مي تواند ماهها به اين نبرد ادامه دهد.
۴- در بعد سياسي نيز عليرغم حمايت مطلق آمريكا از اسرائيل، اما با حملات نابخردانه اسرائيل به مناطق مسكوني و هدف قرار دادن غير نظاميان رفته رفته افكار عمومي جهان بر عليه اسرائيل شكل مي گيرد. موضعگيري نسبتاً متوازن برخي كشورهاي اروپايي نظير ايتاليا، اسپانيا، فرانسه و حتي روسيه بيانگر اين نكته است كه اجماع جهاني در كنار اسرائيل نخواهد بود. دولتهاي عربي نيز عليرغم تعهدات خود به غرب ناگزيرند افكار عمومي ملتهاي خود را مدنظر قرار دهند.
حزب الله به دفاع از كرامت انساني ملت لبنان مي انديشد و اينك در يك جنگ تمام عيار كه از سوي اسرائيل آغاز شده قرار دارد. حزب الله به عنوان نماينده ملت لبنان پيروز اين ميدان خواهد بود هر چند كه به طول انجامد و پر هزينه باشد؛ كه «كرامت»، «عزت» و «سربلندي» به هر بهايي مي ارزد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |