يكشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۵ - Jul 16, 2006
۶ شركت داروساز در جمع ۷ شركت سودآور بورس
006480.jpg
گروه بورس- آخرين آمار دريافتي نشان مي دهد: داروسازان بورس تهران كه از اول امسال رشدي آرام را در بازار سهام به نمايش گذاشته بودند، ظرف يك هفته اخير، با شتاب سريع در روند قيمت هايشان مواجه شده اند.
به گزارش همشهري، از ميان ۷ شركت سودآور بورس در دوره سپري شده از تابستان سال جاري، نام ۶ شركت داروسازي ديده مي شود.
در اين بين داروسازي زهراوي با توجه به رشد ۷۲ درصدي قيمت سهام آن در مرتبه اول ايستاده و شركت هاي داروسازي جابربن حيان ۴۰ درصد، لقمان ۳۸ درصد، فارابي ۳۴ درصد و كوثر ۳۳ درصد سود را نصيب سهامدارانشان كرده اند. ضمن اين كه پارس دارو نيز با توجه به رشد ۳۰ درصدي قيمت سهام آن در رتبه هفتم جدول بورس از نظر ميزان سودآوري ايستاده است.
اما در سوي ديگر بازار، آمار موجود نشان مي دهد، خودروسازان هم چنان پرطرفدار ترين سهام بورس هستند به طوري كه تعداد خريداران سهام هريك از شركت هاي سايپا و ايران خودرو در طول ۲۴ روز سپري شده از تابستان به مرز چهار هزار نفر رسيده است.
در اين مدت ۴۰ هزار نفر ۴۸۲ ميليون سهام را با پرداخت دو هزار ميليارد ريال به سبد دارايي هايشان افزوده اند.

آغاز هفته شاخص با ۲ واحد افت
006477.jpg
گروه بورس- شاخص كل قيمت سهام در نخستين روز هفته جاري دو واحد كاهش يافت و به ۹ هزار و ۵۴۶ واحد رسيد.
به گزارش «همشهري»، در اين روز شاخص عملكرد تالار فرعي ۱۹ واحد افزايش يافت و به ۹ هزار و ۵۹۳ واحد نزديك شد، اما در مقابل شاخص عملكرد تالار اصلي با ۸ واحد كاهش به رقم ۹ هزار و ۳۲۵ واحد بازگشت.
براساس اين گزارش، ديروز شاخص واسطه گري هاي مالي كه عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد با ۱۳واحد افت به رقم ۲۰ هزار و ۲۰ واحد كاهش يافت.
شاخص صنعت نيز ديروز را نزولي به پايان رساند به طوري كه اين شاخص با يك واحد افت به رقم ۵ هزار و ۵۴۰ واحد رسيد.
معاملات روز گذشته بورس تهران موجبات افت ۱۶ واحدي شاخص فلزات اساسي و كاهش ۶ واحدي شاخص كاني  هاي فلزي را فراهم ساخت و موجب شد شاخص وسايل نقليه نيز در اين روز ۳ واحد كاهش يابد، اما در مقابل شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي روز گذشته ۴۱ واحد رشد را تجربه كرد و روي ۲۵ هزار و ۶۷۰ واحد ايستاد.

سرمايه گذاران خارجي ۵۰ روزه مجوز
سرمايه گذاري در بورس مي گيرند
006483.jpg
گروه بورس- در پي ابلاغ راهبردهاي اصل ۴۴ برنامه اصلاحات در بورس تهران شتابي دوچندان گرفته تا زمينه براي اجراي اين سياست ها هرچه زودتر در بازار سرمايه فراهم شود.
آن طور كه كارشناسان مي گويند، در كنار سرمايه گذاران داخلي، سرمايه گذاران خارجي نيز نقش اساسي در موفقيت هرچه بيشتر اين برنامه ايفا خواهند كرد.
بر اين اساس رئيس  هيات  مديره  سازمان  بورس اوراق  بهادار گفت: سرمايه گذاران  خارجي  مي توانند در كمتر از ۵۰ روز مجوز سرمايه گذاري  را در بورس  ايران  دريافت  كنند.
علي صالح  آبادي  در گفت وگو با بخش خبر تلويزيون با بيان  اين كه  سرمايه گذاران  خارجي  مي توانند حداكثر تا ۱۰ درصد سهام  هر شركت  را از آن  خود كنند، افزود: اين  سرمايه گذاران  تا ۳ سال  نمي توانند اصل  سرمايه  را از كشور خارج  كنند.
وي   اضافه  كرد: سرمايه گذاران  خارجي  مي توانند سود سهامي  را كه  از شركت  ها دريافت  مي كنند، در پايان  هر سال  از كشور خارج  كنند.
صالح آبادي  به  نوع  ديگري  از سرمايه گذاري  خارجي  مستقيم  اشاره  كرد و گفت: در اين  نوع  سرمايه گذاري ، سرمايه گذاران  خارجي  مي توانند در چارچوب  مجوز سازمان  سرمايه گذاري  خارجي، در يك  شركت ، سرمايه گذاري  و مديريت  كنند و حتي  از حمايت  قانون  تشويق  برخوردار شوند اما پس  از پايان  معامله ، كد اقتصاديشان  غيرفعال  مي شود.
وي  درباره  غيرفعال  شدن  كد اقتصادي  توضيح  داد: اين  دسته  از سرمايه گذاران  خارجي  پس  از پايان  معامله، حق  خريد و فروش  دائمي  ندارند.

آخرين صف هاي عرضه و تقاضا در بورس
گروه بورس- حجم تقاضا براي خريد سهام مواد اوليه داروپخش طي معاملات ديروز به طرز چشمگيري افزايش يافت و به ۴۹۶ هزار و ۳۹۰ برگه سهم به ارزش ۱۳ ميليارد ريال رسيد.
به گزارش «همشهري»، داروسازي اكسير و پارس دارو هم روز گذشته مقام دوم و سوم جدول تقاضا را از آن خود كردند. در اين روز ۵۴ دستور خريد براي ۴۶۹ هزار سهم داروسازي اكسير به ارزش ۹/۵ ميليارد ريال صادر شد و ۶۴ نفر هم براي خريد ۵۲۵ هزار سهم پارس دارو به ارزش ۷/۴ ميليارد ريال اقدام كردند.
همچنين ديروز ۴۲ نفر در مراجعات خود به كارگزاري ها براي ۲۷۸ هزار و ۳۰۰ سهم پتروشيمي خارك به ارزش ۴/۳ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند. در اين روز كاري پس از شركت هاي ياد شده بيشترين حجم تقاضا مربوط به سهام شركت هاي نوسازي و ساختمان، سرمايه گذاري پتروشيمي، سرمايه گذاري البرز و داروسازي اسوه بود.
اما در كفه عرضه سرمايه گذاري غدير، سرمايه گذاري بهمن و پتروشيمي آبادان ۳ شركت اول بودند، يك هزار و ۴۶۰ نفر ديروز براي فروش ۴/۴ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۷/۱ميليارد ريال در صف ايستادند و يك هزار و ۷۱۶ نفر هم براي فروش۱۰ ميليون سهم سرمايه گذاري بهمن به ارزش ۱۱ ميليارد ريال اقدام كردند.
رايان سايپا، چادرملو، توس گستر و سامان گستر اصفهان هم از جمله شركت هاي حاضر در جدول عرضه ديروز بودند.

بدهي دولت به بانك ها در زمان واگذاري  سهام تسويه مي شود
مهر: بدهي هاي دولت به سيستم بانكي در زمان واگذاري هاي آنها به بخش خصوصي تسويه مي شود.
رئيس هيات عامل سازمان خصوصي سازي افزود: هر شركت يا بانكي داراي يكسري عمليات حسابداري، بدهكار و بستانكار است و در زمان واگذاري ها تمام اين نكات از نظر حسابرسي در نظر گرفته مي شود.
غلامرضا حيدري كرد زنگنه با تاكيد بر اين كه بازپرداخت بدهي ها تهاتري نيست، تصريح كرد: بازپرداخت بدهي ها باتوجه به واگذاري ها يك كار فني و حسابرسي است.
مهدي عقدائي معاون واگذاري سازمان خصوصي سازي نيز با بيان اينكه بانك ها در زمان واگذاري به بخش خصوصي بدهي خود را از دولت خواهند گرفت، تصريح كرد: دولت به بانك هايي كه به بخش خصوصي واگذار خواهند شد، بدهي ندارد، به عبارت ديگر بعيد به نظر مي رسد كه دولت به بانك هاي صادرات يا رفاه بدهي داشته باشد و شايد اين بدهي ها مربوط به بانك هاي ملي، سپه و توسعه صادرات باشد ولي چنانچه بدهي داشته باشد بايد پرداخت و تسويه شود.
وي با تاكيد بر اينكه بدهي ها هيچ ارتباطي به ارزش سهام بانك ها ندارد و مستقيما به بانك مربوط مي شود، افزود: اگر دولت به بانك ها بدهي دارد بايد يا از طريق تقسيط مثلا دو ساله و يا پرداخت مستقيم نقدي باشد.
عقدائي با بيان اينكه از روش هاي پرداخت بدهي اطلاعي ندارم، تصريح كرد: بهترين روش پرداخت بدهي ها به صورت مستقيم و نقدي است، زيرا با اين روش بدنه بانك ها نيز قوي مي شود.

سهم بورس كشاورزي از بازار سنتي به ۵درصد مي رسد
ايسنا: معاون برنامه ريزي و توسعه بورس كشاورزي با اعلام اينكه سال گذشته كمتر از ۲درصد بازار محصولات كشاورزي به بورس اختصاص يافته، پيش بيني كرد سال آينده اين رقم به ۵درصد برسد.
اميرحسين چيذري با اشاره به آمار معاملات انجام شده در بورس كالاي كشاورزي، گفت: در  ۱۸ ماه گذشته حجم معاملات محصولات منتخب بورس كشاورزي حدود  ۳۸۵هزار تن به ارزش  ۵/۶۷ميليارد تومان بوده و بيشترين سهم ارزش و حجم معاملات به ترتيب مربوط به ذرت، جو، كنجاله ها، خرما، نخود و عدس بوده است.
او تأكيد كرد: به دليل نوپا بودن بورس كشاورزي در ايران، هنوز خيلي از توليدكنندگان ما با مكانيزم اين بازار آشنا نيستند، از سوي ديگر دسترسي توليدكنندگان در استان هاي مختلف به تالار بورس كالاي كشاورزي مشكل است.
چيذري اظهار كرد: البته بايد توجه داشت حتي امروز كه حجم كمي از معاملات بازار سنتي را در بورس كالاي كشاورزي داريم، اين بورس به عنوان يك شاخص براي توليدكنندگان و فعالان بازار لحاظ مي شود، يعني اطلاعاتي كه از بورس كالاي كشاورزي در سراسر ايران انتشار مي يابد تاثير اقتصادي خود را گذاشته و توليدكنندگان و فعالان بازار بورس كالاي كشاورزي را به عنوان يك منبع اطلاعات موثق در نظر مي گيرند. او گفت: در حال حاضر به نظر مي رسد ۱۰ محصولي كه به عنوان محصولات بورسي انتخاب شده اند آن گستردگي و تنوع لازم را دارند و در آينده نزديك محصول جديدي وارد بورس كالاي كشاورزي نشود.
معاون بورس كشاورزي درباره امكان ورود پنبه به بورس در سال جاري، گفت: در خصوص محصول پنبه مطالعاتي انجام و گزارش آن را به هيات مديره ارائه داديم، ولي با توجه به ساختار پيچيده محصول پنبه و معضلاتي كه در توليد و بازار اين محصول وجود دارد، در هيات مديره بورس به صورت نهايي در اين خصوص تصميم گيري نشده و احتمالا امسال وارد بورس نمي شود.

تغييرات قيمت سهام
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۱۴۶
۷,۸۲۰
آذريت
۶۹-
۳,۶۶۳
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱۲
۱,۱۵۴
ايران تاير
۳-
۳,۴۰۱
ايران خودرو
۱۶۸-
۸,۴۵۵
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۰
۱,۵۵۰
بيسكويت گرجي
۵-
۱,۹۸۱
پارس خودرو
۱۶۸
۸,۸۵۴
پارس دارو
۱-
۲۷۰
پارسيلون
۴۰
۲,۱۳۸
پاكسان
۲۴۶-
۱۲,۲۸۳
پتروشيمي آبادان
۱۳۸-
۱۰,۰۶۳
پتروشيمي اراك
۱۲۷-
۶,۳۹۹
پتروشيمي اصفهان
۲۳۹
۱۲,۳۷۵
پتروشيمي خارك
۳۳-
۱,۶۲۹
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۲۴۸-
۱۲,۱۸۴
توليد سموم علف كش
۱-
۹۲۳
توليد محور خودرو
۵۱۹
۲۶,۴۹۶
توليدمواداوليه داروپخش
۱۲
۳۲۱
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت نفت
۴۰-
۱,۳۷۸
حق تقدم عمران وتوسعه فارس
۱۲۳-
۶,۱۳۷
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۲۷-
۶,۰۸۲
خوراك دام پارس
۱۸۲-
۸,۹۵۵
داروپخش (هلدينگ )
۲۵۰۰
۱۰,۰۰۰
داروسازي ابوريحان
۱۷
۹,۳۰۷
داروسازي اسوه
۲۴۶
۱۲,۵۵۲
داروسازي اكسير
۲۸-
۱۱,۵۵۲
داروسازي جابرابن حيان
۲۸۲
۲۲,۴۸۱
داروسازي زهراوي
۶۳
۳,۲۹۶
دارويي امين
۶۶
۵,۵۶۸
دارويي لقمان
۱۸
۷,۶۷۱
داملران
۱۷
۱,۱۷۹
درخشان تهران
۲-
۱۱,۹۶۶
ذغال سنگ نگين طبس
۱۰-
۱,۳۲۸
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۱
۱,۰۵۲
رينگ سازي مشهد
۳
۲,۱۱۴
ساختمان اصفهان
۳-
۱,۳۷۴
سايپا شيشه
۲۱
۱,۶۷۵
سايپاآذين
۳۱
۱,۵۸۳
سپهر رنگ
۱۹-
۱,۲۷۱
سخت آژند
۱۹-
۱,۶۱۰
سراميك هاي صنعتي اردكان
۸
۱,۲۵۸
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۱-
۱,۰۸۱
سرمايه گذاري بهمن
۱-
۹۳۳
سرمايه گذاري بوعلي
۲
۱,۵۰۳
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱۴-
۳,۱۹۶
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۱۵-
۷۴۸
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۵۳-
۲,۶۳۳
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۸۱-
۴,۵۰۱
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۲-
۲,۱۷۶
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۶
۱,۷۸۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۲۸
۱,۵۲۱
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۱-
۱,۰۲۴
سرمايه گذاري ملي ايران
۷
۱,۰۳۴
سرمايه گذاري نيرو
۳۵-
۱۳,۴۷۸
سنگ آهن گل گهر
۱-
۶,۹۰۳
سيمان ايلام
۲-
۸,۳۰۴
سيمان شرق
۱-
۱۲,۳۷۲
سيمان شمال
۱۶-
۳,۵۳۹
سيمان فارس و خوزستان
۱۵۰۵۰-
۸,۹۵۰
سيمان مازندران
۱۹-
۳,۵۴۲
شاهد
۰
۹,۵۲۳
شهد
۲۷-
۸,۸۱۵
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۱
۱,۵۵۹
شيشه قزوين
۱۸
۱,۰۵۴
صنايع آذرآب
۶۷-
۷,۵۳۵
صنايع جوشكاب يزد
۵۶
۲,۸۷۳
صنايع كاغذسازي كاوه
۱۴-
۱,۱۹۲
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۱۹-
۱,۵۷۳
صنايع لاستيكي سهند
۱-
۸۲۷
صنايع مخابراتي راه دورايران
۲۸
۱,۹۰۲
صنايع مس شهيد باهنر
۱
۲,۶۵۲
صنعتي بهشهر
۳-
۲,۶۳۲
عمران و توسعه فارس
۱۳-
۱,۶۴۲
فرآورده هاي نسوز آذر
۶۵۳-
۳۴,۴۴۷
فرآوري موادمعدني ايران
۳
۹۵۱
فنرسازي خاور
۱-
۲,۵۴۸
فولاد كاويان
۳۱۷-
۱۵,۹۸۷
قند اصفهان
۲۶
۲,۷۸۶
قند پارس
۲۴
۱,۹۴۴
قند شيرين خراسان
۱۶-
۲,۸۴۳
قندنقش جهان
۱-
۲,۱۸۴
كابل سازي ايران
۱۱۵
۵,۸۷۴
كارخانجات داروپخش
۱۲-
۲,۵۵۳
كارخانجات قند قزوين
۲۳-
۱,۱۷۳
كارخانه فارسيت درود
۵-
۱,۲۵۱
كاشي پارس
۵۶۲-
۲۷,۵۷۵
كالسيمين
۳
۲,۵۵۵
كمك فنر ايندامين
۲۷
۴,۰۶۰
كيميدارو
۳۰
۱,۸۰۰
گازلوله
۴
۷۳۴
گروه صنعتي بوتان
۶۳-
۳,۱۲۸
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۳۶
۲,۴۰۶
گلتاش
۷۷
۳,۹۲۷
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۰
۲,۵۸۳
لاستيك دنا
۰
۵,۶۲۳
لبنيات پاك
۱۹-
۱,۰۰۱
ليزينگ خودروغدير
۲۸
۱,۵۱۶
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۵۹-
۵,۹۶۲
معادن منگنز ايران
۱۰۸
۵,۵۳۲
معدني املاح ايران
۴۱
۲,۲۲۷
معدني دماوند
۳۷-
۷,۱۱۲
معدني و صنعتي چادرملو
۶-
۱,۲۴۵
مهركام پارس
۱۰-
۱,۴۱۵
موتوژن
۱-
۱۴,۱۲۳
نفت بهران
۷۸-
۱۵,۱۹۴
نفت پارس
۸۰
۴,۵۳۰
نورد آلومينيوم
۱۵
۷۸۱
نورد و لوله اهواز
۱
۱,۹۸۳
نوسازي وساختمان تهران
۲-
۱,۶۳۵
نيرو محركه

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |