دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۷ - Jun 12, 2006
يك اشتباه پيروزي را از ما گرفت
ايران۱ مكزيك۳
عكس اختصاصي همشهري از آلمان - مجتبي جانبخش
001155.jpg
گروه ورزشي- تيم ملي فوتبال ايران شب گذشته در ورزشگاه فرانكن شهر نورمبرگ آلمان اولين مسابقه خود در جام جهاني ۲۰۰۶ را انجام داد كه عليرغم شايستگي دربرابر مكزيك با نتيجه ۱ - ۳ بازي را واگذار كرد.
بازي در نيمه اول با برتري تيم ايران آغاز شد. اولين ضربه را مهدوي كيا زد كه از كنار دروازه به خارج رفت. متعاقب آن روي فرار علي كريمي اين بازيكن تكنيكي كشورمان با حركت خطاي دفاع حريف در داخل محوطه هجده قدم سرنگون شد كه روزتي داور ايتاليايي اين مسابقه خطاي پنالتي دفاع حريف را نديد.
در دقايق ۱۰ و ۱۱ مسابقه روي فرار حسين كعبي از راست وحيد هاشميان در داخل محوطه هجده قدم دو موقعيت طلايي را از دست داد. در اين حال روي فشارهاي فراوان ايران مكزيكي ها خشونت فراواني از خود نشان دادند كه داور مسابقه براي كنترل بيشتر خطاي تورادو روي تيموريان را با يك كارت زرد براي تورادو فيصله داد.
در دقيقه بيست و هشتم مسابقه و برخلاف جهت بازي روي يك ضربه ايستگاهي از راست كه توسط پرادو روي دروازه ايران فرستاده شد، مدافع پيش تاخته مكزيك توپ خوبي را براي عمر براوو فرستاد و اين بازيكن گل اول مسابقه را وارد دروازه ايران كرد. بعد از اين گل، فشار حملات تيم ايران روي دروازه مكزيكي ها بيشتر شد تا آن كه در دقيقه ۳۶ روي ضربه كرنر مهدوي كيا و دستپاچگي مدافعين حريف براي دفع توپ يحيي گل محمدي با يك ضربه حساب شده گل مساوي ايران را وارد دروازه مكزيك كرد و نهايتاً هم عليرغم حملات پراكنده دو تيم اين بازي در نيمه اول (۱-۱) به پايان رسيد.
نيمه دوم
با شروع نيمه دوم لاولپه سرمربي مكزيك تورادو و فرانكو دو بازيكن كليدي خود را كه در نيمه اول اثر چنداني در بازي نداشتند از زمين مسابقه بيرون كشيد و متعاقب آن هم خوزه فونسكا به جاي بورگتي گلزن سرشناس اين تيم كه آسيب ديده بود وارد ميدان شد. بازي در نيمه دوم در شرايط متعادلي از سوي هر دو تيم جريان داشت كه دروازه بان تيم ايران ابراهيم ميرزاپور روي توپ برگشتي حسين كعبي اشتباه عمل كرد و توپ در اختيار مهاجمان مكزيك قرار گرفت تا با يك پاس عمقي در دقيقه ۷۶ عمر براوو گل دوم خود را بزند. روحيه ضعيف تيم ايران باز هم به مكزيكي ها اين فرصت را داد تا آنها گل سوم خود را در دقيقه ۷۹ با ضربه سر زينها وارد دروازه تيم ايران كنند. اين مسابقه سرانجام با نتيجه (۱-۳) به سود مكزيك به پايان رسيد.

ايتاليايي ها امروز وارد جام مي شوند
آمريكا و خروج از زير سايه نام هاي جنوبي
نمايش كم فروغ هلندي ها در بازي نخست
001029.jpg
گروه ورزشي _ حسن حيدري:هلند يكي از مدعيان قهرماني جام جهاني هجدهم ديروز همانند انگليس با يك برد خفيف مقابل صربستان مونته نگرو بازيهايش را آغاز كرد. نايب قهرمان جهان در سالهاي ۱۹۷۴ مونيخ و ۱۹۷۸ آرژانتين در يك بازي كسل كننده نمايشي در اندازه مدعيان نداشت. هلند واقعي را بايد در بازيهاي آينده ديد و اينكه فان باستن چه نقشه هايي را براي روزهاي حساس در سر دارد.
تيم ملي فوتبال هلند عليرغم تمام پيش بيني ها در بازي اول چهره درخشاني از خود بروز نداد و با يك گل مقابل صربستان و مونته نگرو به پيروزي رسيد.در اين بازي آرين روبن در دقيقه ۱۸با فرار از مدافعان صربستان با دروازه بان حريف تك به تك شد و توپ را دردرون دروازه حريف جاي داد.
بعد از اين گل به نظر مي رسيد هلندي ها فشار بيشتري روي دروازه حريف وارد كنند اما اين تيم طراوت اوليه را از دست داد و بيشتر سعي در حفظ نتيجه داشت. تيم صربستان نيز عليرغم حضور ماتياس كژمان و دژان استانكوويچ در خط حمله بسيار بي برنامه و ضعيف بود. در نيمه دوم تغييراتي كه در تيم صربستان بوجود آمد اين تيم نتوانست دروازه هلندي ها را باز كند. هلند با اين پيروزي با كسب ۳ امتياز در مكان دوم جدول قرار گرفت. هلند روز جمعه اين هفته در بازي بعدي خود به مصاف تيم ساحل عاج مي رود و در همين روز آرژانتين با صربستان ديدار مي كند. بازي آرژانتين و هلند در ديدار پاياني دور مقدماتي عيار اين دو مدعي را نشان خواهد داد. آرين روبن در پايان بازي به عنوان بهترين بازيكن اين ديدار انتخاب شد.
امروز چهارمين روز جام جهاني
سرانجام در چهارمين روز جام جهاني هجدهم لاجوردي پوشان ايتاليا نيز وارد ميدان مي شوند.
ايتاليا كه در گروه نه چندان آساني با تيم هاي غنا، آمريكا و جمهوري چك بايد مصاف دهد در اولين پيكار با غنا ديدار مي كند. اين تيم بعد از اين كه روزهاي بحراني را به واسطه رسوايي هاي اخير در فوتبال ايتاليا پشت سر گذاشته اكنون به يك آرامش نسبي رسيده است. ليپي در اين بازي با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان مي رود. بوفون، زاكاردو، گروسو، كاناوارو، بارزالي، دل پيرو، گتوزو، لوكاتوني، توتي ، جيلاردينو و دي رو سي يازده مرد ايتاليا در اين ديدار به شمار مي روند. ايتاليا كه در جام جهاني ۲۰۰۲ با شكست در مرحله يك چهارم نهايي مقابل كره جنوبي از دور رقابت ها كنار رفت.
مارچلو ليپي درمورد حريف امروز ايتاليا مي گويد: تيم هاي آفريقايي از پتانسيل بالايي برخوردار هستند و نبايد آنها را دست كم گرفت.غنا نيز به رهبري «دويكوويچ» با اين انگيزه گام به جام هجدهم گذاشت كه فوتبال رو به رشد آفريقا را به رخ حريفان بكشد. حضور چهره هاي برجسته اي چون آپيا، مايكل اسين، المنتاري و... نشان دهنده قدرت اين تيم است. بازي فيزيكي غنا در مقابل ايتاليايي هاي تكنيكي جذابيت اين ديدار را براي علاقمندان چندبرابر مي كند.
ايتاليا تاكنون سه بار در سال هاي ،۳۴ ۳۸ و ۸۲ به مقام قهرماني رسيده است و آخرين بار در سال ۱۹۹۴ ايتاليا به فينال رسيد كه با شكست مقابل برزيل به مقام دوم رضايت داد. داوري اين ديدار برعهده كارلوس سيمون از كشور برزيل است.
چك در مصاف با آمريكا
در بازي ديگر گروه E تيم جمهوري چك در شهر گلزن كرشن به ديدار آمريكا مي رود.
چك ها تاكنون ۸ بار در جام جهاني حضور داشتند كه حاصل آن دو عنوان نايب قهرماني در سال هاي ۳۴ و ۶۲ بوده است. اين تيم در سال هاي اخير به عنوان يكي از تيم هاي برجسته اروپا كه متشكل از ستارگاني چون پيتر چك، ندود، روچيسكي، يان كولر و... است در سطح فوتبال دنيا و اروپا مطرح شد.
«كارل بروكنر» كه همواره تفكراتي هجومي دارد در بازي با آمريكا با سه مهاجم به ديدار حريف مي رود. اگر اين تيم بتواند در بازي امروز به پيروزي برسد نيمي از راه صعود را پيموده است.تيم آمريكا با «بروس آرنا» براي سومين دوره متوالي به جام جهاني راه يافته است. آمريكا به تدريج خود را از زير سايه نام هاي جنوبي اين قاره خارج مي كند.
آنها در جام گذشته در مصاف با آلمان ناباورانه شكست خوردند و از راهيابي به مرحله يك چهارم نهايي بازماندند. درتيم آمريكا تيم هاوارد، كلوديو رينا، كارلوس بوكانگار و برايان مك برايد ستون هاي اصلي اين تيم را تشكيل مي دهند. داوري ديدار آمريكا و جمهوري چك برعهده كارلوس آماريلا مي باشد.
تقابل آسيايي ها
استراليا كه به تازگي به كنفدراسيون فوتبال آسيا ملحق شده است بعد از تلاش چشمگير بعد از ۳۲ سال توانسته دوباره به جام جهاني راه يابد. اين تيم امروز با تيم ژاپن ديدار مي كند.
ژاپن قهرمان آسياست و در آخرين بازي تداركاتي اش مقابل آلمان اين تيم را متوقف ساخته است.
در تيم استراليا انبوهي از بازيكنان كه در ليگ برتر انگليس حضور دارند بازي مي كنند و همين امر شيوه بازي آنها را نزديك به اين منطقه كرده است. گاس هيدينگ يكي از نوابغ مربيگري در هلند رهبري تيم استراليا را برعهده دارد و در اين بازي تيمش را با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان مي فرستد.
ژاپني ها درمورد شرايط بازي برابر استراليا معتقد هستند گرماي طاقت فرساي آلمان آنها را از پاي درخواهد آورد. البته اين پيش بيني حقيقي به نظر نمي رسد زيرا آنها نيز تبحر بازي در اين نوع آب و هوا را دارند.
اين بازي در شهر كايزرسلاترن برگزار مي شود و قضاوت آن برعهده عبدالفتاح مصري است.
برنامه بازيهاي امروز
ساعت ۳۰/۱۶: استراليا _ ژاپن
ساعت ۳۰/۱۹: آمريكا _ جمهوري چك
ساعت ۳۰/۲۲: ايتاليا _ غنا

صعود مس كرمان به ليگ برتر فوتبال ايران
گروه ورزشي _ مس كرمان با تساوي در بازي برگشت در تهران مقابل هما به ليگ برتر فوتبال ايران صعود كرد. در آخرين بازي از ليگ دسته اول جام آزادگان مس كرمان با توجه به پيروزي ۳ بر يك در بازي رفت، با همين تساوي پس از پيكان جواز صعود گرفت تا پس از يك دهه مزد تلاش خود را دريافت دارد. در بازي برگشت ابتدا علي موسوي به تيم هما برتري داد، اما در نيمه دوم محمود پوراسدالله با زدن گل مساوي ميزبان را از دستيابي به گل هاي بيشتر محروم ساخت.
دو تيم پيكان تهران و مس كرمان جانشين تيم هاي شموشك نوشهر و قندي يزد در ليگ برتر شدند.

مقام چهارمي واترپلوي ايران در ميان چهار تيم
گروه ورزشي - تيم ملي واترپلوي ايران در دومين دوره كاپ آسيا در تاشكند ازبكستان در ميان چهار تيم حاضر در مكان آخر قرار گرفت. تيم ايران در آخرين روز اين بازي ها ۴ بر ۳ مغلوب كره جنوبي شد و پيكار دو تيم قزاقستان و ازبكستان ۱۱ بر ۱۱ به تساوي انجاميد.در خاتمه اين دوره از مسابقات همانند دوره اول در تهران قزاق ها با ۹ -امتياز اول شدند. ازبكستان با ۶ و كره جنوبي با ۵ امتياز در مكان هاي دوم و سوم ايستادند و تيم ايران با چهار امتياز آخر شد.

نيم ميليارد تومان براي شكوفايي واليبال گنبد
گروه ورزشي _ علي شاكري: گنبد يكي از قطب هاي بزرگ واليبال ايران پس از سال ها محروميت و نداري با پشتيباني وزارت رفاه و تغيير نام به استقلال دوران تازه اي را تجربه مي كند. وزارت رفاه كه برنامه مفصلي براي تشكيل تيم هاي مختلف ورزشي تحت نام استقلال در رشته هاي گوناگون در سراسر كشور دارد، در گنبد روي واليبال سرمايه گذاري كرده است. گنبدي ها كه سال گذشته با نام نئوپان هنوز موفق به پرداخت بخشي از مطالبات بازيكنان خود از جمله دو ملي پوش پاكستاني به نام هاي عرفان نواز و كاشف منصور نشده اند، حالا با اختصاص بودجه نيم ميليارد توماني مي توانند در همه رده ها تيمداري كنند. سال ۸۵ بهترين فرصت براي واليبال گنبد است تا با جذب همه سرمايه هاي خود پايه هاي يك تيم قدرتمند را ترسيم كند.

تونس حريف تداركاتي تيم جوانان ايران
تيم واليبال جوانان ايران كه خود را آماده حضور در مسابقات قهرماني آسيا (انتخابي جهان) مي كند، جدا از بازي تداركاتي با استراليا، چندين بازي هم با ديگر تيم هاي خارجي انجام مي دهد. تيم جوانان تونس (قهرمان آفريقا) يكي از تيم هاي خارجي خواهد بود كه در پايان مرحله سوم اردوي آمادگي تيرماه به تهران سفر مي كند.

دلايل عدم انتخاب مدير و مربيان
تيم هاي ملي كشتي اعلام شد
001011.jpg
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: طبق برنامه اي كه از قبل اعلام شده بود قرار بر اين بود كه روز شنبه گذشته مربيان تيم ملي كشتي آزاد بزرگسالان معرفي شوند كه اين كار انجام نشد.محمدرضا يزداني خرم سرپرست فدراسيون كشتي در اين رابطه مي گويد: منصور برزگر مدير تيم هاي ملي نظرش اين است كه چون در حال حاضر ۳ تيم در حال اعزام به مغولستان، روسيه و آذربايجان داريم و مربيانشان مشغول به كار هستند، مربيان تيم ملي بعد از اين اعزام ها معرفي شوند تا در برنامه و روحيه تيم هاي اعزامي تغييراتي ايجاد نشود. يزداني خرم در مورد تعيين مديرفني و تشكيل كميته فني كشتي فرنگي هم گفت: هيچ عجله اي در اين زمينه نداريم، چون محمد بناء كارش را انجام مي دهد.

سفر كشتي گيران دانشجو به مغولستان
تيم هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي دانشجويان ايران براي شركت در مسابقه هاي جهاني دانشجويان عازم شهر اولان باتور در كشور مغولستان شدند. خوشبختانه با توجه به همدلي و تفاهم في مابين دانشگاه آزاد اسلامي و وزارت علوم، با مساعدت دانشگاه آزاد مشكل خروج از كشور دو تن از فرنگي كاران اعزامي ياسين بهرامي پور و رضا فرضي زاده در آخرين لحظات رفع شد و اين دو ورزشكار مجوز حضور در اين مسابقات را دريافت كردند.

كوتاه از جام جهاني
001008.jpg
001023.jpg
علي كريمي در صدر نظرسنجي كفش طلايي
گروه ورزشي- در نظرسنجي اينترنتي سايت رسمي جام جهاني فوتبال علي كريمي ملي پوش ايران همچنان در صدر قرار دارد. طبق آخرين نتايج اعلام شده، علي كريمي با ۵۵ درصد آرا اول است و رونالدينهو مهاجم تيم ملي برزيل و بهترين بازيكن جهان با ۱۶ درصد آرا در رتبه دوم قرار دارد. در اين نظرسنجي كه بيش از ۱۷۶ هزار كاربر اينترنتي در آن شركت دارند، بازيكنان سرشناسي چون مايكل اوون، تيري هانري، لوكاتوني، نيستلروي، شوچنكو و كلوزه هم مشاهده مي شوند.
پاي لمان زير تيغ جراحان
001026.jpg
پيروزي پرگل آلمان در بازي افتتاحيه با كاستاريكا چندان بدون دردسر هم حاصل نشد. بعد از اين بازي بود كه پزشكان اعلام كردند كه لمان بايد پاي خود را به تيغ جراحان بسپارد. با اين حال، او به بازي روز چهارشنبه با لهستان خواهد رسيد. وضعيت ميشائيل بالاك و اين كه آيا او قادر خواهد بود در مراحل مقدماتي تيم ملي آلمان را ياري كند در هاله اي از ترديد است و فدراسيون آلمان اعلام كرد كه كلينزمن نمي خواهد خطر كند. بالاك هم اكنون زير نظر پزشكان و مربيان بدنساز آمريكايي تمرين هاي ويژه مراحل بازسازي و بهبود را پشت سر مي گذارد.
لمپارد و شكايت از گرماي هوا
001020.jpg
در پايان بازي انگليس و پاراگوئه كه به برتري يك بر صفر و برد خفيف انگليسي ها انجاميد، فرانك لمپارد به عنوان بهترين بازيكن اين ميدان شناخته شد. لمپارد با قبول آن كه تيم ملي كشورش در بازي با پاراگوئه دچار مشكل بود، گفت: ما از گرماي هوا لطمه خورديم ولي اوضاع بهتر خواهد شد. هافبك ملي پوش چلسي با اشاره به آن كه تيم فعلي كشورش بهترين تيم ملي انگليس در جام جهاني به شمار مي رود، اين تيم را مدعي قهرماني خواند.
اسكولاري با پرتغال تمديد كرد
001017.jpg
لوئيس فيليپه اسكولاري معروف به فيل بزرگ قراردادش را با تيم ملي پرتغال دو سال ديگر تمديد كرد. با وجود تمديد قرارداد مادايل رئيس فدراسيون فوتبال پرتغال اعلام كرد همه چيز بستگي به عملكرد تيم ملي اين كشور در جام جهاني آلمان دارد. پيشتر از اسكولاري كه در جام جهاني ۲۰۰۲ با برزيل قهرمان جهان شد، به عنوان يكي از جانشينان اسون گوران اريكسون در تيم ملي انگليس نام برده مي شد.
خشم دروگبا
001014.jpg
ديديه دروگبا يكي از چهره هاي كليدي ساحل عاج در بازي با آرژانتين بود. دروگبا در پايان بازي با وجود به ثمر رساندن تك گل تيمش خشمگين بود و در گفت وگو با خبرنگاران گفت:  وقتي كه اينگونه شكست مي خوريم، گل من چندان مهم نيست.
وي افزود: من حاضر بودم گل خود را با كسب حداقل يك امتياز براي ساحل عاج عوض مي كردم. من از نتيجه بازي و در عين حال نحوه باخت مان بسيار متاسف و نااميد شده ام.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |