شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵
گفت وگو با اكبر زنجان پور كارگردان نمايش «دشمن مردم» اثر هنريك ايبسن
توحش يا تمدن
003711.jpg
گفت و گو: پژمان پروازي
اكبر زنجان پور با ورود به دانشكده هنرهاي زيبا در سال ۴۵ در رشته تئاتر به شكل حرفه اي فعاليتش را آغاز مي كند. «چوب زير بغل» نوشته و كار بهمن فرسي، اولين كار او در مقام بازيگر است- سال ،۴۹ كارگرداني را با «ريل» از محمود دولت آبادي تجربه مي كند و در كارنامه بازيگري خود هفتاد اثر را به ثبت رسانده كه يكي از آنها بازي در مجموعه تلويزيوني امام رضا(ع) است- زنجان پور همچنين در نيمي از هفده اثر كارگرداني شده توسط خودش ايفاي نقش كرده است- در حالي كه به تازگي و از بيستم فروردين ماه دشمن مردم از «ايبسن» را به روي صحنه برده است. با او درباره اين نمايش به گفت وگو نشسته ايم.
* از ميان ترجمه هاي متعدد از دشمن مردم، به سراغ ترجمه آريان پور رفتيد، اگر ممكن است در اين باره توضيح دهيد چرا؟
- چهار ترجمه از اين نمايشنامه ايبسن هست كه منوچهر انور، جمال زاده، آريان پور و يك مترجم ديگر كه يادم نيست و تازه به بازار آمده است. ما از مقابله بين سه متن يعني ترجمه جديد، جمال زاده و آريان پور به نتيجه رسيديم كه ترجمه آريان پور استفاده شود.
* چرا؟
- ترجمه آقاي جمال زاده، ترجمه تئاتري نيست، بيشتر يك متن ادبي است و بازي با واژگان. در ضمن شخصيت پردازي در كار به چشم نمي خورد و سليقه اي ترجمه شده در حالي كه ترجمه آقاي آريان پور سليس تر است، منتها همين ترجمه را هم از متن اصلي مقابله كرديم و بنابراين به روزتر، جمله ها تئاتري  و محاوره اي تر شد، اما به اصل ترجمه وفادار هستيم و سعي كرديم زبان صحنه رعايت شود.
* برخي قسمت ها به چه دليل حذف شده بود؟
- به دليل اين كه نمايشنامه در قرن نوزده نوشته شده و خيلي جاها اين متن پهلو به رمان مي زند- پرسوناژها يا خودشان يا ديگران و درونياتشان را بيان مي كنند، به همين لحاظ به زبان رمان نزديك تر است تا تئاتر يا حداقل تئاتر جديد- بر همين مبنا، پرگويي ها و حرف هاي تكراري را كه بيشتر روانشناسي «خود از خود» بود حذف و تبديل به (بازي) كرديم.
* ايبسن پدر تئاتر نوين محسوب مي شود، ليكن در ساختار او به ويژه تقسيمات پرده اي، نوعي وفاداري به سبك كلاسيك مشهود است. در اين زمينه چه نظري داريد؟
- درست است كه ايبسن تئاتر را از حالت كلاسيك يا قديم كه خيلي زوائد دارد خارج كرد و تقريباً پايه گذاري تئاتر مدرن است، ولي به هر حال چون هنوز شرايط تاريخي و اجتماعي و هنري دوره ايبسن تحت تأثير نمايشنامه هاي شكسپير و تئاتر كلاسيك يونان است، خود آگاه يا ناخودآگاه همان روش را پي مي گيرد و پنج پرده اي مي نويسد. اما سواي آن؛ نگاه او، نگاه به آينده است و راجع به انسان مدرن و انسان جست وجوگر سخن مي گويد و از او حرف مي زند.
* چه شد به سراغ دشمن مردم رفتيد؟ چه چيزي شما را جذب كرد؟
- بين نمايشنامه هداگابلر و دشمن مردم، مردد بودم. يك مدت هم هداگابلر را تمرين كردم، ولي گروه جور نشد. به هر حال از اجراي فعلي آن صرف نظر كردم و به سراغ دشمن مردم رفتم، ويژگي اين متن آن است كه انسان را در مقابل آئينه خودش قرار مي دهد و شخصيت ها به تعبيري در محاق تجربه قرار مي گيرند. هر آدمي ممكن است دوره سختي را بگذراند و در اين مرحله گروهي طرف حق و برخي سمت ناحق را بگيرند. ايبسن بر آن است كه ظرفيت هاي انسان را به او بشناساند، مي خواهد بگويد خودشيفته نباش.
003705.jpg
* از طرح و سبك و شيوه اجرايي كار بگوييد كه چطور به اين استنتاج رسيديد؟
- هر كارگرداني با ذهنيات خودش كار مي كند و صحنه را مي بيند. بيشتر تلاش شده تا بازي ها غلو شده باشد. مهم ترين نكته اي كه باعث مي شود به اين نمايشنامه جدي تر نگاه شود، توحش اروپايي ها از منظر بزرگترين نويسنده آنهاست. سعي كرديم تا اين مسأله به خوبي بيان شود. وظيفه هر ايراني است در مورد اروپايي كه داعيه تمدن دارد كار كند. سردمداران اروپايي ها در قديم بربرهاي وحشي كه آدم  پاره مي كردند و واي كينگ ها (دزدان وحشي) بودند و در دنياي جديد تور انداختند و جهان را چاپيدند و مي چاپند و ادعاي تمدن و روحيات لطيف داشتن هم دارند! اما نويسنده متعهد مثل ايبسن مي گويد دنيا بدانيد چنين خبري نيست و اسلاف اروپاييان يك مشت وحشي بودند و اسناد هم آن را نشان مي دهد- برعكس ايران كه هميشه متمدن بوده و تاريخ در حافظه ذهن دارد- همواره از خود دفاع كرده و هيچ گاه قصد تجاوز نداشته است.
مهد تمدن ايران است و بزرگترين متفكرين ايراني اند. شايد اروپا از نظر تكنيكال پيشرفت داشته ولي به لحاظ شرف انساني هيچ سابقه درخشاني ندارد. اين ها حرف من نيست، ايبسن و شكسپير در قالب نمايشنامه هايشان مي گويند و براي همين اعتبار جهاني دارند.
* ملاك انتخاب بازيگرانتان چيست؟
- من نقش ها را خيلي مرور كردم و بازيگراني را دعوت كردم كه به لحاظ شباهت  هاي رفتاري، جنس و مهارت هاي بازي به آن نقش ها نزديك تر باشند و خوشبختانه همه بازيگران خيلي خوب جواب دادند و همراهي كردند كه از تك تك آنها تشكر مي كنم.
* چطور شد خودتان در نقش دكتر استوكمان بازي كرديد؟
- با دو نفر از بازيگراني كه به اين نقش نزديك بودند، صحبت كردم. متأسفانه يكي از آنها مشغول بازي در سريال بود و ديگري سرگرم فيلم، ديدم منهاي اين دو، خودم هم نزديكي هايي به اين نقش دارم و بازي كردم.
* يكي از نكات مثبت اين كار، شايد توجه لازم به چهره پردازي بود كه شخصيت ها را بيان مي كرد، از تحليل خودتان براي كاربرد اين عنصر توضيح دهيد.
- چهره پردازي كه طراحي آن را آقاي يوحنا حكيمي برعهده دارند، براساس شخصيت هاست و به درونيات نقش بازيگر كمك مي كند، به عنوان نمونه، چهره بازيگر نقش ناخدا با وجود داشتن قد بلند، بسيار ظريف است در حالي كه ناخداي قرن نوزدهم بايد نوعي سلحشوري در چهره اش هويدا باشد، چهره سختي كشيده و زمخت- چهره پرداز اين كار را به خوبي انجام داده- به همين نسبت براي ساير شخصيت ها.
* در طراحي لباس، به ويژه در رنگ ها نوعي همگوني به چشم مي خورد، دليل چيست؟
- ايده هايي از طرف خودم بوده و خانم سلطانيان هم نظراتي داشتند و با عدم امكانات لازم، سعي كرديم تا لباس ها به شخصيت ها نزديك شود. به همين منظور چهره، نقش و بدن را مد نظر قرار داديم و براي اين كه پرسوناژي بتواند مقبول تر روي صفحه جلوه كند، از نوع ويژه رنگ استفاده كرده ايم.
* موسيقي انتخاب خودتان است؟... به نظر مي رسد به آواي راديويي نزديك شده ايد...
- بيشتر تلاش آقاي فرشاد آذرنياست. و البته به هيچ عنوان چنين نيست، ما اين امكان را براي ساخت موسيقي اروپايي نداريم و اگر هم بسازيم از كجا معلوم كه با اجرا همخوان باشد؟ من حساب كردم كه همه آهنگساز هاي اروپايي را در اختيار داريم و همه را قبلاً ساخته اند.
* روند تعويض صحنه ها متفاوت است، اين طور نيست؟
- ما تعويض صحنه به مفهوم متداول نداريم و صحنه ها در هم ادغام مي شوند، تبديل مي شود كه بازي ادامه دارد و درواقع يك روند تلفيقي از قسمتي به قسمت ديگر است.
* در طراحي صحنه، دكورهاي آهنين و خشن به چشم مي خورد، همين طور شيرواني هاي متعدد كه از سقف آويزان هستند. اين انتخاب چه تأثيري در پيشبرد نمايش دارد؟
- براساس تابلوهاي ونگوك و رنگ هاي نارنجي و شيرواني هايي كه بيشتر افه هاي شيرواني شهر در ژنو بوده است، خواستم الهام گرفته باشم و وجود دكورهاي آهنين، خشونت حاكم بر فضاي نمايش است.
* در زماني كه دكتر استوكمان براي سخنراني در خانه ناخدا حضور پيدا مي كند، اهالي شهر از دست زدن هماهنگ به ويژه در تأثير يا رد گفته هاي سخنرانان استفاده مي كنند، دليل خاصي دارد؟
- اين ها دنباله بربرهاي وحشي و واي كينگ ها هستند. با حالت توحش آمده اند تا جلسه دكتر استوكمان را برهم بزنند و به نفع مهمانخانه دارها و سرمايه دارها، مانع صحبت هاي او شوند كه موفق هم مي شوند.
* افكت كم است، شايد فقط صداي طوفان در انتها...
- به تناسب از افكت استفاده شده و با آن بازي هم داريم مثل صداهاي چاپخانه، طوفان و حتي ورود و خروج شهردار كه صداي قدم  هاي او را داريم، ديگر جاها لزومي نبوده تا استفاده شود.
* سايه در نورپردازي چه نقشي دارد؟ چون عملاً روي آن تأكيد مي كنيد.
- بله، كاملاً درست است. سايه ها، افلاطون و عالم مُثل را بازگو مي كند، يك سري رفتارهاي تاريخي است كه در حافظه آن ثبت و ضبط مي شود. انتخاب سايه بر همين مبنا صورت پذيرفته است.
003708.jpg
* نور برخي جاها خيلي سافت و ساده است.
- در پرده اول و دوم كه دكتر استوكمان فكر مي كند مي تواند كاري انجام دهد خوشحال است، بنابراين نور ملايم استفاده شده. در پرده دوم (چاپخانه) كمي خشن است و در پرده چهارم خشونت كاملاً لحاظ مي شود.
* يك سؤال از متن، استوكمان مصمم است برود، اما ناگهان مي ماند، چرا؟
- اين رابطه عمل و عكس العمل است. وقتي به او مي گويند دشمن مردم، او دلش مي گيرد و مي خواهد برود. بعد كه قدرت مي گيرد، خودش را پيدا مي كند و آ دم هاي بد را از خانه بيرون مي راند، دوباره اعتماد به نفس را پيدا مي كند. بعد مي گويد، من بچه هاي فقرا را درس مي دهم، آنها را معالجه مي كنم و همه اينها باعث مي شود كه يادش بيفتد در قبال بچه هاي ولگرد و بي سرپرست مسئوليت دارد.
* پس اين كه مي گويد هر كه تنهاتر است، قوي تر است چه؟
- چون او يك مقدار هم دچار ماليخوليا شده، ممكن است مدرسه اش دردي را دوا نكند. اين حرف هايي كه مي زند شايد حرف اجراي ما نباشد، مي تواند موجه نباشد، اما برخي گفته هايش مربوط به ماليخولياست.
* ريتم فضاسازي؟
- ريتم تندي را انتخاب كرديم، چون در قرن بيست ويكم هستيم، شتاب هست و ما نمي توانيم تماشاگر را معطل كنيم. بر همين اساس هم فضاسازي شكل مي گيرد.
* آخر كار خيلي كش دار است و احساس مي كنيم تمام نمي شود...
- همه چيز شكسته شده، تمام چيزها ريخته و از هم پاشيده است. نمي تواند سرعت لازم را داشته باشد خود صحنه مثل بوكسوري است كه آنقدر مشت در سر و صورتش زده اند كه منگ شده و متوجه نيست، به همين دليل نمي تواند ريتم و بازي هدفداري ارائه شود و همه در بلاتكليفي دست و پا مي زنند.

نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران از امروز آغاز مي شود
در راه تئاتر ملي
نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران از امروز شنبه، دوم ارديبهشت ماه در دو بخش خياباني و صحنه اي در مراكز دانشگاهي تهران آغاز مي شود و تا ۹ارديبهشت ماه حاصل تلاش دانشجويان هنرمند را ارائه خواهد داد.
مجموعه تئاتر مولوي، سالن هاي دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، دانشكده سينما-تئاتر، دانشكده هنر و معماري و تالار فارابي، ميزبان هنرمندان نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي هستند. به گزارش ستاد خبري جشنواره، تالار شماره يك مولوي براي اجراهاي خارجي جشنواره و تالار شماره دو مولوي،  تالار فارابي و تالارهاي دانشكده هنرهاي زيبا و هنر، ميزبان اجراهاي داخلي و پلاتوي مركزي دانشكده سينما-تئاتر، ميزبان بخش مسابقه جشنواره خواهند بود.
سالن سينمايي دانشگاه سوره نيز اختصاص به اكران تله تئاتر و برگزاري بزرگداشت ساموئل بكت، ژان پل سارتر و هنريك ايبسن دارد. برنامه نمايشنامه خواني نيز در خانه كوچك نمايش دانشكده هنر و معماري دانشگاه آزاد اسلامي برگزار خواهد شد. آثار خياباني جشنواره، علاوه بر اجرا در فضاهاي دانشگاهي، در بوستان هاي كاخ گلستان، فضاي باز خانه هنرمندان، پارك دانشجو، فضاي باز فرهنگسراي نياوران و فضاي باز تالار مولوي به صحنه خواهد رفت.
ايرج محرمي- دبير جشنواره- با تأكيد بر اين نكته كه تئاتر دانشگاهي با تئاتر حرفه اي متفاوت است و بايد در مكان خود، روي صحنه برود، مي گويد: من اعتقادي به اين تئاتر حرفه اي كه اجرا مي شود ندارم و معتقدم برخي از آثار دانشجويي، به مراتب بهتر از آثار حرفه اي هستند.
او جشنواره تئاتر دانشگاهي را يكي از جشنواره هاي هنري وزارت علوم مي داند و دانشگاه آزاد اسلامي، سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، سازمان ميراث فرهنگي و شبكه ۴ سيما را از جمله حاميان ديگر اين جشنواره مي خواند.
نمايشنامه خواني، اجراي نمايش هاي خارجي در بخش بين المللي، برگزاري ۶ كارگاه تخصصي، چاپ كتاب و مسابقه نمايشنامه نويسي، از ديگر برنامه هاي جنبي نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي است.
در بخش بين الملل جشنواره، نمايش هايي از كشورهاي فرانسه، مكزيك و لهستان به اجرا در مي آيد و ۶ كارگاه تخصصي تئاتر كه با حضور استادان خارجي در حال برگزاري است، حاصل كار خود را به صورت اجراهايي با بازي دانشجويان ايراني به صحنه خواهند برد. دو نمايش مشترك نيز با همكاري ايزومي آشيزوا (كارگردان ژاپني) و گانزالس (كارگردان فرانسوي) توليد شده و به اجرا درمي آيد. فابرليس نيكوت از فرانسه، موزيك از لهستان، كوشك جلالي از آلمان و چند استاد ديگر از كشورهاي كانادا و تركيه، در كارگاه هاي آموزشي جشنواره تدريس خواهند كرد. چاپ تعدادي كتاب و برگزاري مسابقه نمايشنامه نويسي، از فعاليت هاي بخش پژوهش جشنواره خواهد بود. گروهي از استادان دانشگا ه هاي معتبر ايران و برخي كشورهاي خارجي، در ايام جشنواره به ارزيابي بهترين نمايش هاي جشنواره خواهند پرداخت.
دكتر سعيد كشن فلاح، دكتر مجيد سرسنگي، دكتر دلخواه، دكتر فريندخت زاهدي(ايبسن شناس) و دكتر محمد متكلم (استاد دانشگاه رويال تورنتو كانادا) هيأت داوري جشنواره تئاتر دانشگاهي را تشكيل داده اند.
تئاتر ۸۵ به معرفي آثار جشنواره مي پردازد و بخش هايي از نمايش ها و گفت وگو با مسئولان و داوران جشنواره را پخش خواهد كرد. اين برنامه از ساعت ۳۰:۲۰ تا ۲۱ هر روز به تهيه كنندگي طيبه محمدعلي و با اجراي رضا عمراني تهيه خواهد شد.
«زيرزمين» به كارگرداني مينو ميرشاه ولد، يك نمايش آسيب شناسانه درباره وضعيت اجتماعي است كه در پنجمين روز جشنواره به اجرا درمي آيد. اين نمايشنامه كه به زودي توسط انتشارات دستان چاپ و منتشر مي شود، نوشته آرش عباسي است كه با نگاهي اجتماعي به بررسي زندگي يك خواهر و برادر مي پردازد كه سال هاست در يك خانه قديمي متعلق به يكي از سرهنگان فراري رژيم سابق زندگي مي كنند. صفورا (خواهر سرهنگ) خود را صاحب خانه مي داند و معتقد است سرهنگ از خارج برنمي گردد اما برادر ناقص العقل او معتقد است سرهنگ ماندگار نيست و برخواهد گشت.
آرش عباسي و رؤيا دعوتي، بازيگران اين نمايش هستند و شيرين اسداللهي دستياري كارگردان را برعهده دارد. زيرزمين ساعت ۱۶ و۱۸ روز پنجم جشنواره(چهارشنبه ششم ارديبهشت) در تالار كوچك مولوي، بر صحنه خواهد بود.
آرش عباسي كه از دانشگاه شاهد در جشنواره حضور دارد مي گويد: دانشگاه شاهد هيچ همكاري با گروه ما براي تمرين اين نمايش نكرده است و ظاهراً چندان تمايلي به حضور ما در اين جشنواره دانشگاهي ندارد، بنابراين گروه ما مجبور شد براي تمرين، محلي را در خارج از دانشگاه اجاره و هزينه قابل توجهي را از اين بابت پرداخت كند.
«بازي ناتمام» عنوان نمايش ديگر اين جشنواره است كه با نگاهي به مشكلات اجتماعي جوانان، به كارگرداني سعيد هاشمي پور به اجرا درمي آيد.
هاشمي پور مي گويد: اين نمايش به نوعي بازي با روايت است و بر اساس تكنيك روايت پيش مي رود. اين دانشجوي ارشد رشته تئاتر كه معتقد است جشنواره تئاتر دانشگاهي، فرصت مناسبي براي فعاليت هنري دانشجويان تئاتر است، درباره حضور خود در جشنواره مي گويد: معمولاً جشنواره تئاتر دانشگاهي در سال هاي گذشته با بي نظمي هايي مواجه بود اما امسال به نظر مي آيد نهمين جشنواره از كيفيت و آمادگي بيشتري برخوردار است و با توجه به اينكه من ترم آخر دانشگاه هستم و شرط شركت در اين جشنواره دانشجوبودن است، خواستم از اين شرايط استفاده كنم. محمدعسگري، مهرداد باقري، مهدي ديلمي و امين قوامي، بازيگران اين نمايش  هستند كه در ششمين روز جشنواره(پنج شنبه هفتم ارديبهشت ماه) به اجرا درمي آيد.
«هامون هامون است» عنوان نمايشي است كه از زاهدان در جشنواره تئاتر دانشگاهي حضور دارد. اين نمايش كه به صورت خياباني اجرا مي شود طي سه روز متوالي در هفت نوبت به نمايش درمي آيد.هامون هامون است سال گذشته به عنوان نمايش برگزيده استان سيستان و بلوچستان در جشنواره بين المللي تئاتر فجر در بخش خياباني شركت داشت و امسال نيز پس از جشنواره تئاتر دانشگاهي در نقاط مختلف شهر تهران با ۱۰ اجرا حضور خواهد يافت.اين نمايش به نويسندگي و كارگرداني غلامرضا پودينه با موضوع خشكسالي در سيستان و بكارگيري آيين ها و سنت هاي مردم اين ديار همراه با موسيقي محلي به اجرا درمي آيد و ۱۵ بازيگر و ۳ نوازنده موسيقي محلي در آن هنرنمايي دارند.
مسعود دلخواه مدرس تئاتر و استاد دانشگاه كه به عنوان داور در جشنواره حضور دارد تئاتر دانشگاهي را پايه و اساس تئاتر ملي مي داند و مي گويد: داشتن نگاه علمي و آكادميك پيش نياز توسعه و پيشرفت هنرهاست. نمايش هنري است تاثيرگذار كه در تغيير و تحولات اجتماعي تاثير مستقيمي بر فرهنگ، هنر، تاريخ و سياست جامعه دارد و توجه به هنر نمايش باعث تغيير و تحول در ساختارهاي غلط اجتماعي جامعه مي شود. تئاتر ما در هنرهاي ديگر خصوصا هنرهاي نمايشي چون سينما و تلويزيون است كه تحول در آن باعث تحول در ديگر بخش هاي هنري است.
وي تئاتر دانشگاهي را دو گونه متفاوت از تئاتر علمي مي داند و معتقد است حضور استادان در كنار دانشجويان در مقولات علمي و اجرايي باعث غناي علمي و پويايي اين گونه نمايشي است.دلخواه با اشاره به اين نكته كه تئاتر دانشگاهي ما تاكنون كمتر به سمت تئاتر دانشگاهي با تعريف جهاني گام برداشته مي گويد حضور مديران گروه هاي تئاتر در نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي گام مؤثري در مسير رسيدن به تئاتر دانشگاهي با تعاريف جهاني است.مسعود دلخواه كه در شوراي سياست گذاري جشنواره تئاتر دانشگاهي نيز عضويت دارد مي گويد: امسال براي نخستين بار در بحث سياست گذاري جشنواره و انتخاب آثار نمايشي تلاش شده است تا آثار جشنواره با تعاريف تئاتر دانشگاهي انتخاب شوند.او ابراز اميدواري مي كند تا تئاتر دانشگاهي با همكاري تمامي استادان تئاتر كشور بتواند به جايگاه خاص و علمي و تاثيرگذار خود برسد.
دبير نهمين  جشنواره  تئاتر دانشگاهي  گفت : تئاتر دانشگاهي  پايه  و اساس تئاتر علمي كشور است  كه  نياز به  همكاري  جدي  متوليان  تئاتر كشور دارد.
ايرج  محرمي  در آستانه برگزاري جشنواره افزود: برخي از ارگان هاي  متولي  تئاتر كشور هيچ  همكاري  باجشنواره  تئاتر دانشگاهي  نمي كنند.وي  گفت : بنا بر آمار رسمي  اعلام  شده ، تمامي امكانان  سالني  و كل  بودجه تئاتر كشور را در اختيار مركزي  قرار دارد كه  فقط يك  چهارم  فعاليت هاي تئاتري  را انجام  مي دهد.
دبير نهمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر دانشگاهي  افزود: اين  كه  متوليان تئاتر برخورد غريبانه اي  با تئاتر دانشگاهي  داشته  باشند در دراز مدت  سطح علمي تئاتر كشور را كاهش  مي دهد.
جشنواره  تئاتر دانشگاهي  تا پيش  از اين  يك  بخش  مهم  در جشنواره بين المللي  تئاتر فجر محسوب  مي شد اما حال  چه  شده  است  كه  همكاري  چنداني  باتئاتر دانشگاهي  نمي شود.
دبير جشنواره  بين المللي  تئاتر دانشگاهي  تعامل  و همكاري  بين  بخش هاي مختلف  فرهنگي  و هنري  را باعث  پويايي  و پيشرفت  و تعالي  فرهنگ  و هنر دانست  و گفت: تئاتر دانشگاهي  تافته  جدا بافته اي  از پيكره  تئاتر كشور نيست  كه  مورد بي مهري  قرار گيرد.اگر جشنواره  تئاتر دانشگاهي  را دوست نداريم  حداقل  با آن برخورد نكنيم .وي  شور و هيجان ، پويايي  و نوآوري  را مهمترين  ويژگي  جشنواره هاي  دانشگاهي دانست  كه  نبايد مورد بي مهري  قرار گيرد.محرمي با انتقاد از برخوردهاي  سليقه اي  با تئاتر افزود: براي  برگزاري جشنواره  در مجموعه  تئاتر شهر و مراسم  اختتاميه  در تالار وحدت  متاسفانه هيچ پاسخ مثبتي دريافت نكرده ايم.هنوز هيچ  پاسخي  دريافت  نكرده ايم .
وي  با تقدير از همكاري  سازمان  فرهنگي  و هنري  شهرداري  تهران  و سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  در حمايت  از برگزاري  جشنواره  بين المللي  تئاتر دانشگاهي  افزود: جشنواره  تئاتر دانشگاهي ، جشنواره  فقيري  نيست  اما به  كمك بسياري  از نهادهاي  فرهنگي  و هنري  نياز دارد.وي  افزود: حفظ شأن  و كرامت  دانشگاهيان  وظيفه اي  عمومي و همه گير است .

هنر
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |