دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۵ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۵۰ - Apr 3, 2006
روزي حضرت حسين بن علي عليه السلام بر حضرت حسن بن علي عليه السلام وارد شد و چون چشمش به او افتاد، گريست. امام حسن عليه السلام به او گفت: چه تو را مي گرياند، اي ابا عبدالله؟ فرمود: مي گريم براي آنچه با تو كنند. امام حسن عليه السلام فرمود: آنچه به من آيد زهري است كه به كامم ريزند و كشته شوم. ولي يا اباعبدالله، روزي چون روز تو نباشد. سي هزار مردي كه ادعا مي كنند از امت جد ما محمد(ص) هستند [...]، بر گرد تو آيند و همدست شوند براي كشتن تو و ريختن خونت و هتك حرمتت و اسير كردن ذريه ات و زنانت و غارت بنه ات.
كمره اي، ترجمه امالي ص ۱۱۵-۱۱۶
امروز با حافظ
من و شراب فرح بخش و يار حور سرشت
كنون كه مي دمد از بوستان نسيم بهشت
نه عاقل است كه نسيه خريد و نقد بهشت
چمن حكايت ارديبهشت مي گويد
سينماي ايران سال نو را با موفقيت هاي جهاني آغاز كرد
جشنواره فيلم فرايبورگ كه هرساله در كشور سوييس برگزار مي شود
جايزه بزرگ خود را با عنوان نگاه طلايي به فيلم بلند ايراني به آهستگي اختصاص داد
009459.jpg
ايسنا: سينماي ملي ايران  در روزهاي پاياني سال ۸۴ و روزهاي آغازين سال ۸۵ همچنان در عرصه جهاني توانست حضور موفقيت آميزي داشته باشد.
مروري برخبرهاي سينماي ايران در عرصه هاي جهاني طي روزهايي كه رسانه ها و مطبوعات ايران همزمان با نوروز در تعطيلي به سر مي بردند، حائز اهميت است.
«به آهستگي» جايزه بزرگ جشنواره فيلم فرايبورگ را كسب كرد.
فيلم سينمايي «به آهستگي» به كارگرداني مازيار ميري در آخرين روز سال ۸۴ توانست آخرين  جايزه بين المللي را در سالي كه گذشت براي سينماي ايران به ارمغان بياورد.
فيلم سينمايي به آهستگي به كارگرداني مازيار ميري، جايزه نخست بيستمين جشنواره فيلم فراي بورگ را دريافت كرد.
جشنواره فيلم فرايبورگ كه هرساله در كشور سوييس برگزار مي شود، جايزه بزرگ خود را با عنوان نگاه طلايي به فيلم بلند ايراني به آهستگي اختصاص داد.
اين فيلم همچنين توانست نظر هيات داوري فيپرشي (فدراسيون بين المللي منتقدان فيلم) را جلب كند و جايزه اين هيات داوري را نيز از آن خود كرد.
«به آهستگي» كه در آن محمدرضا فروتن، نيلوفر خوش خلق به ايفاء نقش مي پردازند، در رقابت با ده فيلم ديگر به عنوان تنها نماينده سينماي ايران، جايزه نگاه طلايي را كسب كرد.
جشنواره يادشده در دو بخش داستاني و مستند برگزار شد كه جايزه هر دو بخش به سينماي ايران تعلق گرفت.
در بخش مستند اين جشنواره نيز فيلم دوست به كارگرداني سارا رستگار، جايزه نخست را دريافت كرد.
براساس همين گزارش: همچنين در روزهاي پاياني سال ۸۴ بيست و يكمين جشنواره بين المللي ماردل پلاتا روز ۱۹ مارس (۲۹ اسفند) به كار خود پايان داد.
در مراسم اختتاميه اين جشنواره فيلم «كافه ترانزيت» به كارگرداني كامبوزيا پرتوي كه تنها نماينده سينماي ايران بود، علاوه بر دريافت تقدير ويژه هيات داوري رسمي، توانست جايزه انجمن روزنامه نگاران سينمايي آرژانتين را كسب كند.
«شاعر زباله ها» اولين جايزه  بين المللي سينماي ايران را در سال ۸۵ براي سينماي ايران به ارمغان آورد.
جشنواره بين المللي فيلم ميلان كه مخصوص سينماگران غيرآمريكايي است، از تاريخ ۲۹ اسفندماه ۸۴ تا ۶ فروردين ۸۵ در شهر ميلان ايتاليا برگزار شد و طي مراسم اختتاميه جايزه هاي خود را اهدا كرد.
در اين مراسم، فيلم «شاعر زباله ها» جايزه بهترين فيلم جشنواره را از نگاه تماشاگران به خود اختصاص داد و محمد احمدي - كارگردان فيلم - با حضور در جشنواره، جايزه اش را دريافت كرد.
به گفته احمدي، اين جايزه اهميت ويژه اي براي او دارد، چرا كه فيلمش توانسته با مخاطبان خود ارتباط برقرار كند و مورد توجه آنها قرار گيرد.
فيلمنامه اين فيلم نوشته محسن مخملباف است و تهيه كنندگي آن را خانه فيلم مخملباف برعهده دارد.
داستان «شاعر زباله ها» ، درباره رفتگري است كه از طريق زباله هايي كه هر شب از جلوي خانه ها جمع آوري مي كند، به اسرار خانه هاي مردم پي برده و بدين ترتيب، درگير ماجراهاي عاطفي و اجتماعي مي شود. همچنين در روزهاي ابتداي سال ۸۵ فيلمهاي سينماي ايران در جشنواره ها و نمايشهاي مختلفي حضور داشتند.
هفتم فروردين ماه فستيوال فيلم هاي ايراني كودكان كه به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و با همكاري موزه كودك و نوجوان گايا از ۲۸ اسفند در محل اين موزه در آتن برگزار شد، به كار خود پايان داد.
در فستيوال فيلم كودك و نوجوان ايران در آتن، فيلم هاي شهر موش ها، رنگ خدا، بچه هاي آسمان، قصه سيب، كوه جواهر، كلاغي كه مي خواست قوي ترين باشد و موشك كاغذي، به زبان فارسي و با زيرنويس يوناني، براي كودكان آتني به نمايش درآمد.
همچنين فيلم هاي تهمينه ميلاني كارگردان سينماي ايران در جشنواره فيلم شارجه مورد استقبال قرار گرفت.
محمد نيك بين تهيه كننده فيلم هاي تهمينه ميلاني اعلام كرد: در جشنواره فيلم شارجه كه در حال برگزاري است پنج شنبه ۳ فروردين ماه واكنش پنجم به نويسندگي و كارگرداني تهمينه ميلاني به نمايش در آمد كه با استقبال خوبي از طرف مخاطبين مواجه شد.
وي در ادامه افزود: پنج شنبه ۱۰ فروردين ماه نيز دوزن يكي ديگر از فيلم هاي تهمينه ميلاني به نمايش گذاشته شد و در ماه آوريل نيز فيلم بماني به كارگرداني داريوش مهرجويي و تهيه كنندگي تهمينه ميلاني اكران مي شود.

استاد علي اكبر صنعتي درگذشت
009465.jpg
فارس: استاد علي اكبر صنعتي صبح ديروز پس از چند سال تحمل بيماري در بستر خود آرام گرفت. اين استاد مجسمه ساز ايراني كه از دو سال قبل به دليل عارضه مغزي نيمي از بدنش فلج شده بود ديروز صبح در منزل خود دارفاني را وداع گفت.
علي اكبر صنعتي در سال ۱۲۹۵ در كرمان به دنيا آمد و در شش ماهگي پدرش را از دست داد، مادرش به دليل تهيدستي، وي را به مرحوم حاج علي اكبر صنعتي زاده موسس پرورشگاه صنعتي سپرد. علي اكبر از همان كودكي ذوق نقاشي را در خود احساس مي كرد. سرانجام پس از تحصيلات ابتدايي حاج اكبر او را نزد پسرش به تهران فرستاد.
وي طي ۱۲ سال در مدرسه كمال الملك نزد استادان نام آوري چون ابوالحسن خان صديقي، علي محمد حيدريان، حسين خانشيخي و علي رخسار آموزش ديد.در سال ۱۳۱۹ به درجه ليسانس در نقاشي نائل شد و در همان سال به كرمان آمد و برحسب وظيفه و اداي دين نسبت به پرورشگاهي كه در آن پرورش يافته بود تعداد ۴۰ تن از كودكان يتيم پرورشگاه را انتخاب و به آنها تعليم نقاشي داد كه تعدادي از آنها در اين زمينه به موفقيت دست يافتند.
درسال ۱۳۲۴ به تهران آمد و با كوشش عبدالحسين صنعتي زاده موزه اي در ميدان توپخانه ساخت. اين موزه به عنوان اولين موزه مردمي در سال ۱۳۲۵با برگزاري نمايشگاهي افتتاح و با استقبال بسيار زيادي روبرو گرديد.
در سال ۱۳۵۲ عبدالحسين صنعتي زاده پسر حاج اكبر از دنيا رفت و چهار سال بعد از مرگ وي با كوشش نوه حاج اكبر (همايون صنعتي زاده ) و جمعي از دوستداران هنر موزه هنرهاي معاصر (موزه صنعتي ) افتتاح شد.
در اين موزه تعدادي از تابلوها و مجسمه هاي استاد ،نمونه هاي ارزنده ديگري از آثار هنرمنداني مانندكمال الملك و شاگردان او و همچنين ساير هنرمندان معاصر ايراني و خارجي به صورت دائم به نمايش گذارده شد.

كوتاه از هفت هنر
۹ فيلم ايراني در تونس: در هشتمين دوره جشنواره بين المللي فيلم تونس فيلم هاي «ماه بود و روباه» به كارگرداني بابك نظري و «بازگشت به خانه» به كارگرداني بهزاد فراهت به نمايش گذاشته شد. اين جشنواره از ۲۸ اسفند تا ۵ فروردين برپا شد و در بخش جنبي آن نيز هفت فيلم ديگر ايراني با نام هاي «ژنرال و بادبادك» ، «سفر بيداري» ، «اردك و كشاورز» ، «ائتلاف» ، «شنگول و منگول» ، «لي لي حوضك» و «ماهي رنگين كمان» بر روي پرده رفت.
داوران همايش عاشورايي: آثار بخش رقابت دومين همايش آئين هاي عاشورايي داوري مي شود. ايرج راد، سيدمهدي شجاعي و تاج بخش فنائيان ۲۱ نمايش بخش رقابت اين همايش را داوري مي كنند. ۲۸ نمايش صحنه اي، ۲۰ نمايش آئيني و ۱۰ مجلس تعزيه در بخش هاي مختلف دومين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي به اجرا درمي آيد.
نگراني مهرجويي: در روز طبيعت داريوش مهرجويي از ايجاد وضعيت نامناسب براي محيط زيست و آلوده كردن طبيعت ابراز نگراني كرد. اين فيلمساز گفت: همان طور كه از مردم بارها خواسته شده است كه مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند، همان طور نيز از آنها درخواست شود كه در حفظ و پاكيزگي محيط اطرافشان و خصوصاً طبيعت كوشا باشند. وي از سازمان محيط زيست درخواست كرد كه به اين وضعيت رسيدگي كند، تا محيط طبيعي اطراف از زباله ها پاكسازي شود.
تالار استاد مفخم : بعد از تكميل و نصب آخرين مراحل تجهيزات تالار استاد صميمي  مفخم اين سالن همزمان با برگزاري نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران و همچنين سالروز تولد كامبيز صميمي مفخم در پرديس هنرهاي زيبا افتتاح مي شود. پيش از اين سالن تخصصي و حرفه اي استاد سمندريان در سال ۸۳ در دانشكده هنرهاي زيبا راه اندازي شد و اين بار هم با راه اندازي تالار استاد صميمي مفخم هر دوي اين سالنها در اختيار جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران قرار مي گيرند.
ياد نقاش روستايي: ۱۲ نفر از هنرمندان نقاش از استانهاي كشور به ياد نقاش روستايي مرحومه «مكرمه قنبري» در مجتمع فرهنگي سينمايي بابل نمايشگاه برپا كردند.گروه نقاشان «سروياسين» در اين نمايشگاه ۵۸ اثر خود را در سبك هاي مدرن و كلاسيك به نمايش گذاشتند.مرحومه «مكرمه قنبري» ساكن روستاي «دريكنده» شهرستان بابل بوده است.
009462.jpg
جشنواره عروسكي : تالار هنر و دو سالن كوچك و اصلي تالار مولوي در اختيار گروه هاي اجرايي شركت كننده در نهمين جشنواره دانشجويي تئاتر عروسكي قرار گرفتند و سالنهاي خانه هنرمندان ايران نيز اختصاصاً در اختيار بخش هاي پژوهشي جشنواره، برگزاري كارگاه هاي آموزشي، سمينارهاي تخصصي تئاتر عروسكي جشنواره قرار دارند. نهمين جشنواره دانشجويي تئاتر عروسكي از بيست و ششم فروردين و به مدت دو هفته آغاز به كار مي كند.
عكس موبايل:جشنواره عكس موبايل، اواخر بهار، در تهران برگزار مي شود. در اين مسابقه، دارندگان گوشي هاي دوربين دار مي توانند حداكثر پنج قطعه از عكس هاي خود را به دبيرخانه جشنواره بفرستند. بهمن جلالي، عباس كوثري و حسن سربخشيان، عكس هاي راه يافته به بخش مسابقه را داوري مي كنند.
راديوي تازه: مدير راديو گفت و گو، از پخش برنامه هاي اين راديو در ۲۵ ارديبهشت ماه خبر داد.حسن محمديان گفت: اين شبكه از ۲۵ ارديبهشت ماه پخش آزمايشي خود را آغاز مي كند و از ۲۷ ارديبهشت ماه رسما گشايش مي يابد.

با پرده برداري از تنديس مترجم آلماني
مراسم بزرگداشت عطار در نيشابور برگزار مي شود
009456.jpg
ايسنا: مراسم بزرگداشت فريدالدين عطار نيشابوري برگزار مي شود.
اين مراسم، روز بيست وچهارم فروردين ماه جاري هم زمان با روز بزرگداشت اين شاعر نامي ايران در نيشابور برگزار خواهد شد.
روز پنج شنبه، بيست و چهارم شب شعري برگزار مي شود و صبح جمعه برنامه با چند سخنراني پي گرفته مي شود؛ تقي پورنامداريان درباره جنبه هاي عرفاني عطار، آفاق باي بردي درباره هلموت ريتر - مترجم آلماني آثار عطار - و عطار، ابراهيم قيصري با موضوع مكررات نامكرر در آثار عطار و مسعود تاكي درباره داستان هاي عطار به سخنراني و ارايه مقاله مي پردازند.
محمدجعفر ياحقي - مدير فرهنگسراي فردوسي - كه اجراي اين مراسم از سوي استانداري خراسان و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان به آن جا سپرده شده است، هم چنين ميزگرد تحليل و بررسي آثار و انديشه عطار، برپايي نمايشگاهي از آثار او و اجراي موسيقي مقامي خراسان را از ديگر بخش هاي اين مراسم كه در فرهنگ سراي سيمرغ برگزار مي شود، عنوان كرد. عصر روز بيست و پنجم نيز در آرامگاه عطار برنامه منطق الطيرخواني برقرار است و از تنديس هلموت ريتر - عطارشناس آلماني - پرده برداري مي شود.روز شنبه هم برنامه دانش آموزي بزرگداشت عطار برگزار مي شود و زنگ عطار در مدرسه هاي خراسان به صدا درمي آيد.هم چنين هم زمان ازسوي رايزني فرهنگي كشورمان، مراسم بزرگداشت عطار در قطر برگزار مي شود. نام و نسب عطار، محمدبن ابي بكر ابراهيم بن اسحق، كنيه اش ابوحامد، لقبش فريدالدين و شهرتش عطار نيشابوري است. ولادتش را با اختلاف نظرهايي از  ۵۱۳ تا  ۵۴۰ هجري نوشته اند.
عطار در واقعه نيشابور به دست اردوي تاتار به شهادت رسيده است. آثار او عبارت اند از: الهي نامه، اسرارنامه، جواهرنامه، خسرونامه، شرح القلب، مصيبت نامه، مقامات طيور يا منطق الطير، ديوان قصايد و غزليات و مختارنامه كه مجموعه رباعيات اوست.
از ميان آثار عطار آن چه كه برجسته تر از بقيه به نظر مي رسد، منطق الطير اوست كه شيخ بارها در شعرهاي خود به اين كتاب اشاره كرده است.

انتقاد پيرنياكان از بي توجهي به موسيقي
ايرنا: «داريوش پيرنياكان» عضو هيأت مديره كانون نوازندگان ايراني خانه موسيقي گفت: در كشور ما به هنر موسيقي توجهي نمي شود و با آن همچون فرزندي ناتني رفتار مي كنند.
«پيرنياكان» در چهارمين مجمع عمومي نوازندگان ايراني افزود: براي كشوري كه داراي پيشينه فرهنگي بسيار غني است، جاي تأسف است كه جوانانش سازهاي سنتي خود را نمي شناسند.به گفته وي، اين در حالي است كه هيچ يك از فقهاي عاليقدر شيعه، موسيقي و يا نشان دادن آلات موسيقي را حرام ندانسته اند.وي تصريح كرد: تلويزيون كشور تنها براي خالي نبودن عريضه موسيقي پخش مي كند، در حالي كه موسيقي هنر مستقلي است و بايد از آن به صورت مستقل استفاده شود.وي با انتقاد از وجود تبعيض ميان موسيقي و ساير هنرها گفت: متأسفانه جامعه موسيقي ما نسبت به قضايايي كه در اين حوزه اتفاق مي افتد، بي تفاوت است و خانه موسيقي به عنوان يك نهاد صنفي بايد از دولت بخواهد تا موضع خود را در قبال موسيقي سنتي مشخص كند.
اين هنرمند باسابقه كشور گفت: متأسفانه هنرمندان فعال در عرصه موسيقي از مصاحبه و اظهارنظر خودداري مي كنند، در حالي كه بايد توسط رسانه ها مشكلات اين هنر را تبيين كنند.وي تأكيد كرد: بايد برگزاري اين گونه نشست ها در بين اهالي موسيقي را افزايش داد تا بتوان قدمي در حل مشكلات موسيقي برداريم.
وي درخصوص مشكل خواننده سالاري در كشور گفت: صلاح نيست كه در اين زمينه بين خوانندگان و نوازندگان اختلافي وجود داشته باشد، بلكه همه اهل موسيقي بايد دست در دست يكديگر از كيان اين هنر دفاع كنند.
«هوشنگ ظريف» رئيس هيأت مديره كانون نوازندگان ايراني نيز ضمن تأييد مسايل و مشكلات موجود در هنر موسيقي، از قيمت بالاي بليت هاي جشنواره بين المللي موسيقي فجر انتقاد كرد.وي با اشاره به بودجه قابل ملاحظه اي كه به جشنواره فجر اختصاص داده شده، افزود: قيمت بليت ها بسيار گران بود و امكان استفاده از اين رويداد به همين دليل براي همگان فراهم نشد. انتخابات هيأت مديره كانون نوازندگان خانه موسيقي قرار بود شنبه گذشته برگزار شود كه به دليل به  حد نصاب نرسيدن اعضا، اين انتخابات انجام نشد.

درخواست هنرمندان براي كمك به زلزله زدگان
فارس: انجمن هنرمندان ميراث فرهنگي خواستار ياري هنرمندان براي كمك رساني به آسيب ديدگان زلزله  استان لرستان و حفظ و بازسازي آثار تاريخي، مذهبي و باستاني خسارت ديده در اين منطقه شد.
اين انجمن طي اطلاعيه اي فاجعه زلزله غمبار استان لرستان را به مردم، جامعه فرهنگي و هنري كشورمان تسليت گفته و خواستار حضور گسترده عموم هموطنان و جامعه هنري كشور در ياري رساندن به آسيب ديدگان زلزله  استان لرستان و حفظ و بازسازي آثار تاريخي، مذهبي و باستاني خسارت ديده كشورمان در اين منطقه شد.
انجمن هنرمندان ميراث فرهنگي، همچنين در اين فراخوان، تعامل و همدلي در ياري رساني به آسيب ديدگان زلزله و همچنين آثار تاريخي و باستاني خسارت ديده  استان لرستان توسط جامعه هنري كشور را در كاهش دردها و آلام زلزله زدگان و علاقه مندان و دوستداران ميراث فرهنگي كشور مؤثر دانست.
اين زمين لرزه در لرستان منجر به از دست دادن حدود ۷۰ تن از هموطنانمان شد.

هفته فرهنگي روسيه در تهران برگزار مي شود
ايرنا: نخستين هفته فرهنگي روسيه در ايران از تاريخ سوم تا هشتم ارديبهشت ماه در تهران برگزار خواهد شد.
رايزني فرهنگي سفارت ايران در مسكو روز پنج شنبه اعلام كرد: اين هفته فرهنگي در چارچوب برنامه سه ساله همكاريهاي فرهنگي و هنري جمهوري اسلامي ايران و روسيه برگزار مي شود.در مراسم هفته يادشده كه با حضور «آلكساندر ساكالوف» وزير فرهنگ و ارتباطات روسيه و «ميخاييل شويدكوي» رئيس آژانس فدرال فرهنگ و سينماي روسيه برگزار مي شود بيش از ۶۰ نفر از هنرمندان روسيه در رشته هاي مختلف به هنرنمايي و نمايش جنبه هاي مختلف فرهنگ و هنر روسيه خواهند پرداخت.
برنامه هايي چون نمايشگاه صنايع دستي، نمايشگاه عكس روسيه امروز، سرودهاي دسته جمعي، كنسرت موسيقي كلاسيك، كنسرت تك نوازي و تئاتر عروسكي از جمله برنامه هاي پيش بيني شده در اين هفته است. اين برنامه ها در سطح گسترده اي در تالار وحدت، فرهنگسراي نياوران و چند مكان ديگر برگزار خواهد شد.
همزمان با اين هفته فرهنگي، ويژه نامه روابط فرهنگي دو كشور نيز به زبانهاي فارسي و روسي منتشر خواهد شد. گفتني است هفته فرهنگي مذكور با تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، آژانس فدرال فرهنگ روسيه و رايزني فرهنگي ايران در مسكو برگزار مي شود.

حضور موفق نوجوانان كليمي ايران در جشنواره مسكو
ايرنا: گروه نوجوانان كليمي ايران در برنامه هاي مختلف دهمين جشنواره كودك و نوجوان هنرمند يهودي كه در مسكو و چند شهر اطراف جريان دارد، به طور فعالانه شركت كردند.
خانم الهام آبايي مسئول گروه، شركت در اين جشنواره را فرصتي خوب براي نوجوانان كليمي  به منظور نشان دادن استعدادهاي هنري خود در عرصه بين المللي خواند و گفت: گروه ما ۱۵نفر عضو دارد كه از نوجوانان سنين ۱۴سال به بالا تشكيل يافته است.آبايي گفت: تعدادي از اعضاي اين گروه كارهاي هنري انجام مي دهند و بقيه از فعالان اجتماعي جامعه كليميان هستند.
اين گروه به دعوت مجمع فرهنگي روسيه به مسكو آمده است و در جشنواره كودك و نوجوان هنرمند يهودي كه از روز چهارشنبه آغاز شده و پنج روز ادامه خواهد يافت شركت دارد. اين جشنواره از سوي مجمع يهوديان و با حمايت كنگره اتحاديه هاي اجتماعي و مذهبي يهوديان روسيه برگزار مي شود.اين اقدام كه نخستين نمونه از همكاري جامعه يهوديان ايران با جامعه يهوديان روسيه مي باشد به آشنايي مردم روسيه با واقعيت جامعه كليميان در ايران كمك خواهد كرد.

مردم بر مزار هنرمندان گرد آمدند
ايسنا: مردم و علاقمندان سينماي ايران در روزهاي ابتدايي سال ۱۳۸۵ با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (ع)، ياد كساني كه سالها با حضورشان زندگي مي كردند را گرامي داشتند.
حضور بر مزار رفتگان يكي از سنت هاي حسنه نوروز است كه مردم به خوبي آن را پاس داشته و در اين ايام به زيارت اهل قبور رفتند. قطعه هنرمندان بهشت زهرا (ع) هم كه آرامگاه ابدي بسياري از اهالي فرهنگ و هنر است اين روزها ميزبان كساني بودند كه با حضور بر سر مزار، ياد و خاطرات زيادي در ذهنشان نقش مي بست و با نثار فاتحه و تقديم شاخه هاي گل ساعاتي از روزهاي عيد خود را در كنار آنها گذراندند.
هنرمندان فقيدي چون علي اصغر گرمسيري، منوچهر نوذري، غلامحسين نقشينه، جلال مقدم، جمشيد اسماعيل خاني، غلامحسين بهمن يار،  رقيه چهره آزاد، جهانگير فروهر، محمدرضا شريفي، كامبيز صميمي مفخم، فريدون مشيري، كيومرث صابري فومني، ماندانا هوشيار، محمدعلي فردين، رضا سعيدي،  فريدون گله، نعمت الله گرجي، ايران دفتري، كاظم شهبازي، فرهنگ مهرپرور، سيامك عليقلي، عزت الله مقبلي،  علي شعاعي، منوچهر حامدي،  علي حاتمي،  كنعان كياني،  جميله شيخي، يد الله شيراندامي، امير پايوري، علي زاهدي، رضا ژيان، حسين ايل بيگي، منصور والامقام، مصطفي اسكويي، جهانگير صميمي فر، محمدرضا سرهنگي، مهرزاد مينويي، اكبر دودكار، ايرج دوستار، حسين سرشار، هوشنگ بهشتي،  شهريار پارسي پور، غلامرضا طباطبايي و... از جمله افرادي هستند كه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (ع)، سر به خاك سپردند و مليحه نظري، علي تجويدي، سروش خليلي و داود اسكندري هنرمندان ديگري هستند كه به تازگي به ديدار حق رفته اند.

درگذشت استاد همايون پور و بهزاد رضوي نيا
دو هنرمند موسيقي به ديار باقي شتافتند
009453.jpg
گروه ادب و هنر: هنوز چند روزي از درگذشت استاد علي تجويدي نگذشته بود كه خبر رسيد استاد منوچهر همايونپور، رديف دان و آوازخوان سال هاي دور و نيز بهزاد رضوي نيا، نوازنده تمبك و از هنرمندان باسابقه موسيقي صدا و سيما رخت به ديار باقي كشيدند. استاد همايونپور، درحالي دارفاني را وداع گفت كه به رغم كهولت سن وضع جسماني مناسبي داشت، اما بيماري قلبي به وي مهلت نداد و صبح دوشنبه ۷ فروردين در بيمارستان مهراد به ديار باقي شتافت.
استاد همايونپور در سال ۱۳۰۳ شمسي در بروجرد متولد شد. او در سنين نوجواني به تهران آمد و ضمن اشتغال در ادارات دولتي، خوانندگي را به عنوان كاري ذوقي و هنري انتخاب كرد و ادامه داد. همايونپور، ضمن بهره گيري از شيوه آوازي چهره هاي نامي موسيقي آوازي ايران چون «اديب خوانساري» و «تاج اصفهاني» ، محضر استاداني چون «ابوالحسن صبا» و «حسين ياحقي» را نيز درك كرد؛ اين همنشيني ها تا به جايي پيش رفت كه «حسين ياحقي» ، يكي از مشهورترين آثار خود را كه «جواني» نام داشت و در مايه افشاري ساخته شده بود، به همايونپور جوان داد تا آن را اجرا كند. اين تصنيف در سال ۱۳۲۷ توسط همايونپور خوانده و به طور مستقيم از راديو پخش شد.
همكاري او با «حسين ياحقي» و «پرويز ياحقي» تا اواخر دهه ۳۰ شمسي نيز ادامه يافت كه منجر به خلق آثاري به يادماندني در موسيقي ايران شد؛ «نواي چوپان» ، «در كنج دلم» و چند تصنيف ديگر حاصل اين همكاري مشترك بود.
زنده ياد همايونپور بر ادبيات فارسي نيز مسلط بود و از چهره هاي ثابت محافل معروف ادبي، به خصوص ادبيات و شعر كهن به شمار مي رفت كه نمود بيروني آن را مي توان در تسلط بي چون و چراي وي بر شعر، در آثار آوازي اش مشاهده كرد.
متاسفانه اكثر آثار قابل اعتناي اين رديف دان و آوازخوان نامي در سال هاي انتهايي دهه ۲۰ و ابتدايي دهه ۳۰ از راديو پخش شد كه به دليل نبود دستگاه ضبط از آنها اثري به جا نمانده است. تنها چند سال قبل انتشارات ماهور در مجموعه اي كه از آوازخوانان شهير آثاري را منتشر كرد، اثري از همايونپور را نيز به بازار موسيقي عرضه كرد. همچنين شنيديم كه مجموعه اي از خاطرات آن زنده ياد نيز مراحل پاياني تدوين را پشت سر گذاشته و آماده انتشار است. پيكر استاد «منوچهر همايونپور» ساعت ۹ صبح سه شنبه ۸ فروردين، از مقابل بيمارستان «مهراد» به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع شد. مجلس ترحيم آن زنده ياد در روز سه شنبه ۱۵ فروردين ماه از ساعت ۱۵ و ۱۵ دقيقه تا ساعت ۱۶ و ۴۵ دقيقه در مسجد الرضا واقع در ميدان نيلوفر برگزار خواهد شد.
درگذشت بهزاد رضوي نيا
نوازنده تمبك

از سوي ديگر روز ۱۲ فروردين نيز بهزاد رضوي نيا نوازنده ميانسال تمبك، كه همكاري هايي با استاد زنده ياد اسدالله ملك و برخي هنرمندان ديگر چون عبدالحسين مختاباد از وي به يادگار مانده است، نيز به دليل پيشرفت بيماري سرطان دار فاني را وداع گفت. پيكر مرحوم رضوي نيا نيز پس از تشييع از مقابل تالار وحدت در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.مجلس ختم مرحوم رضوي نيا در ساعت ۱۴ امروز (دوشنبه) برگزار مي شود.

بهارستان
آسايش
در دنيا خواهش و در گور پرسش و در قيامت نالش و در دوزخ سوزش پس كي خواهد بود هنگام آسايش.
تفسير سوره يوسف(ع)- محمدبن زيد طوسي

برگي از تاريخ
روز جهاني كتاب كودك
روز دوم آوريل سالروز تولد هانس كريستين آندرسون (۱۸۰۵-۱۸۷۵م) نويسنده نامدار دانماركي است. به منظور ارج نهادن به كوشش هاي وي در خلق آثار داستاني ارزنده كودكان، اين روز را به عنوان روز جهاني كتاب كودك نامگذاري كرده اند. در ايران اسلامي نيز، روز چهاردهم فروردين هر سال به عنوان روز جهاني كتاب كودك گرامي داشته است. همچنين در راستاي گرامي داشت اين روز، دفتر بين المللي كتاب براي نسل جوان در سال ۱۹۵۳ ميلادي در كشور سوئيس تاسيس شد. يكي از فعاليت هاي مستمر اين دفتر از بدو تاسيس، برپايي روز جهاني كتاب كودك است و برخي از كشورها، اين مراسم را به عنوان هفته كتاب كودك برگزار مي كنند. هر ساله، يكي از كشورهاي عضو به عنوان مسئول برگزاري اين مراسم انتخاب مي شود و اين كشور، پوستر و پيام روز جهاني را تهيه مي كند و براي ساير كشورهاي عضو ارسال مي دارد. جمهوري اسلامي ايران نيز در سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲ ميلادي) عهده دار اين مراسم بوده است كه به عنوان دست اندركاران ادبيات كودك ايران، با دفتر بين المللي كتاب كودك و نوجوان در ارتباط هستند.
درگذشت استاد سحاب
استاد عباس سحاب فرزند ابوالقاسم در سوم دي ماه سال ۱۳۰۰ شمسي در يكي از روستاهاي اطراف تفرش در استان مركزي به دنيا آمد. وي فراگيري علم را از چهار سالگي آغاز كرد و در ده سالگي به همراه پدر راهي تهران گرديد. در تهران بود كه براي نخستين بار، استعداد و علاقه او به جغرافيا نمايان شد و در او رشد كرد به طوري كه در پانزده سالگي اولين نقشه تهران را تهيه نمود. اين نقشه و نقشه هاي بعد از تهران و شهرهاي ديگر، شالوده و اساس يك موسسه جغرافيايي را در سال ۱۳۲۴ شمسي به وجود آورد و عباس را به شهرت رساند.
وي در اين موسسه، بعدها يكي از غني ترين كتابخانه هاي جغرافيايي ايران و خاورميانه را با ۱۸ هزار كتاب، ۱۵ هزار جلد مجلات جغرافيايي و صدها كره و اطلس بزرگ و كوچك به زبان هاي مختلف پديد آورد. استاد سحاب نخستين نمايشگاه نقش خود را در سال ۱۳۲۹ ش در دانشسراي تهران برپا كرد و از آن تاريخ به بعد، در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي بسياري حضور داشت. همچنين موسسه وي در طول سالها فعاليت، به چاپ كتب جغرافيايي و سفرنامه ها و نيز ترجمه و تكثير نسخ منحصر به فرد آثار ادبي و جغرافيايي مي پرداخت. سرانجام استاد عباس سحاب به عنوان پدر علم كارتوگرافي يا نقشه كشي ايران، بنيانگذار چاپ نقشه در بخش خصوصي كشور، نخستين توليدكننده كره جغرافيايي به زبان فارسي، مولف  ده ها اطلس جغرافيايي، آخرين بازمانده نسل نقشه كشان صاحب سبك جهان و باني موسسه جغرافيايي و نقشه كشي سحاب، در چهاردهم فروردين ۱۳۷۹ ش در ۷۹ سالگي درگذشت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گل و گياه
كرنوس فلوريدا
009450.jpg
نام علمي: Cornus florida
خانواده:   CORNACEAE
درختي خزان پذير، بومي آمريكا كه گل هاي آن با براكته هاي صورتي يا سفيد در بهار ظاهر مي شوند. برگها تخم مرغي شكل، با رگبرگهاي مشخص، به طول ۱۰ _ ۷ سانتيمتر هستند كه در پائيز به رنگ قرمز _ ارغواني درمي آيند. حداكثر بلندي ۶ و گستردگي آن به ۸ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك عميق، غني از مواد آلي و اسيدي، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پائيز و يا قلمه هاي چوب نرم در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |