يكشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۳ - Mar 12, 2006
آشتي سينمايي هند و پاكستان
007983.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: براي اولين بار در تاريخ روابط دو كشور هند و پاكستان، يك فيلم هندي در كشور همسايه پاكستان ساخته مي شود.
به گزارش سايت كونگ فوسينما و آسوشيتدپرس، اين فيلم هندي توسط يك هنرمند پاكستاني كارگرداني مي شود. ساخت اين فيلم به دنبال ارتباط فرهنگي اخير بين هنرمندان و سياستمداران دو كشور صورت مي گيرد. هنرمندان هر دو كشور براي برقراري صلح و آشتي بين ملت و دولت دو كشور متخاصم همسايه، يك سال است كه تلاش هاي ديپلماتيك خود را در سطح وسيعي افزايش داده اند. به اعتقاد  آنها پروسه صلح بين دو كشور بسيار كند پيش مي رود. عمر شريف بازيگر مطرح و مسلمان مصري هم در اين تلاش همراه با هنرمندان دو كشور است. احتمال زيادي وجود دارد كه شريف نقش مهمي در فيلم بازي كند. كارگرداني فيلم را كارگردان پاكستاني عمر شريف انجام مي دهد كه اتفاقاً هم اسم اين هنرمند مصري است. عمر شريف در كشور خود پاكستان به عنوان يكي از هنرمندان درجه يك و مترقي شناخته شده است. فيلم او «توم مره هو» (به معني تو خود من هستي) نام دارد. راجش كانا بازيگر مطرح سينمايي هند در دهه ،۷۰ نقش اصلي فيلم را به عهده دارد. آشميت پاتل و آرتي چاباريا دو بازيگر جوان سينماي هند هم ديگر نقشهاي مهم فيلم را بازي مي كنند. فيلمبرداري فيلم از ۲۷ مارس در حيدرآباد_ در جنوب هند- شروع مي شود. بعد از آن گروه سازنده راهي پاكستان و شيكاگو مي شوند تا بقيه صحنه هاي اين درام اجتماعي - خانوادگي را فيلمبرداري كنند.
مسعود علي تهيه كننده مسلمان فيلم _ كه در آمريكا كار و فعاليت مي كند _ در رابطه با كار تازه اش مي گويد: «فيلم يك كمدي رومانتيك خانوادگي است و به اين دليل عمر شريف را براي كارگرداني آن انتخاب كردم كه در فيلم هايش مسائل انساني و اجتماعي را به شكلي زيبا و منطقي مطرح مي كند.» هزينه توليد فيلم حدود ۳ميليون دلار مي شود و قرار است فيلمبرداري آن تا قبل از جشن ديوالي (جشن سال نو هندي ها در اواسط اكتبر) تمام شود. گفته مي شود فيلم همزمان در هند و پاكستان به نمايش عمومي در مي آيد. عمر شريف كه قبل از شروع كار فيلمسازي يكي از كمدين هاي سرشناس پاكستان بود،  ترجيح مي دهد خط اصلي قصه فيلمش را لو ندهد. با اين حال او اطمينان مي دهد كه اين فيلم در جهت آشتي و تحكيم روابط دو كشور همسايه است.
روابط سياسي هند و پاكستان در دهه ۵۰ ميلادي و بعد از چند جنگ كوتاه مدت تيره شد و در طول اين چند دهه نمايش عمومي فيلم هاي هندي در پاكستان ممنوع بود. با اين حال پاكستاني ها _ كه بسيار به فيلم هاي هندي علاقه دارند _ طي اين سالها محصولات هندي را از طريق ويدئو و سي دي تماشا كرده اند. طي چند سال اخير هنرمندان دو كشور چند ديدار با يكديگر داشته اند و تلاش وسيعي را براي برقراري روابط دوجانبه سياسي، اجتماعي و فرهنگي كرده اند. پاكستان بازارهاي بسيار خوبي براي فيلم هاي هندي است و ممنوعيت نمايش اين فيلم ها در پاكستان، ضرر مالي زيادي به صنعت سينماي هند مي زند. چند هفته قبل اعلام شد كه درام _ تاريخي «مغول اعظم» - با بازي ديليپ كومار_ كه هم اكنون لقب يك اثر كلاسيك را گرفته است، در پاكستان اكران عمومي شد. تماشاگران پاكستاني از اين فيلم استقبال خوبي كردند. «مغول اعظم» (كه در دهه۶۰ توليد شد) اولين فيلم هندي است كه در پنج دهه اخير در كشور همسايه به نمايش درمي آيد.
تاران آدرش منتقد و تحليلگر سينماي هند در ارتباط با تحولات اخير مي گويد: «اين روزها در هر دو كشور نياز به تبادلات بيشتر فرهنگي و هنري احساس مي شود. باليوود (نامي كه صنعت سينماي هند با آن خطاب مي شود و مركز آن شهر بمبئي است) هميشه نسبت به هنرمندان پاكستاني ديد و نظر مثبتي داشته و كار خلاقه آنها را تحسين مي كند.»

فرهنگسرا
برپايي نمايشگاه نوروزي
فرهنگسراي خانواده: نمايشگاه نوروز ايراني در فرهنگسراي خانواده برپا مي شود.
در اين نمايشگاه كه از تاريخ ۲۰ تا ۲۶ اسفند ماه در پارك فدك برگزار مي شود ۱۵غرفه با محصولات مختلف و برنامه هاي متفاوت به نمايش گذاشته مي شود.علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند در تاريخ ياد شده از ساعت۱۰ تا ۲۰ به پارك فدك واقع در نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان مراجعه يا جهت كسب اطلاع بيشتر با شماره تلفن ۷۷۸۱۹۴۶۸ تماس حاصل كنند.
فرهنگسراي سالمند: واحد آموزش فرهنگسراي سالمند با هدف پيشگيري از صدمات غيرمترقبه و افزايش ايمني بيشتر، اقدام به برگزاري كلاس هاي آموزش فوريت هاي پزشكي ويژه بانوان كرده است.
در اين دوره هاي آموزشي هنرجويان با مسائلي همچون علل مصدوميت، انواع شكستگي ها، خونريزي هاي داخلي و خارجي و... آشنا مي شوند.
علاقه مندان براي ثبت نام و يا كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني: ميدان امام حسين(ع)، خيابان ۱۷ شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه يا با شماره تلفن ۹- ۳۳۳۵۸۶۸۸ تماس حاصل كنند.

روي آنتن
قلقلي در نوروز
مجموعه تلويزيوني قلقلي به كارگرداني مريم مصفا نوروز ۸۵ از شبكه دوم سيما پخش مي شود.
شهرام لاسمي تهيه كننده و بازيگر اين مجموعه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در اين مجموعه تلويزيوني، قلقلي دوست كوچكي به نام قلك دارد كه از اين رو شاهد قصه هاي شيرين خواهيم بود.
وي افزود: اين مجموعه در غالب طنز شامل آموزش هايي به شكل نمايش براي گروه كودك و خردسال است.
غريبه اي در شام
مجموعه تلويزيوني «غريبه اي در شام» به كارگرداني محمد حسين لطيفي و تهيه كنندگي منصور سهراب پور از شبكه سوم سيما پخش خواهد شد.
اين مجموعه كه در ۱۳ قسمت ۴۵ دقيقه اي ساخته شده، داستان پسري ايراني را روايت مي كند كه در لبنان عاشق دختري مي شود، اما بروز حوادثي باعث ايجاد فاصله بين آنان مي شود.
در اين مجموعه كه عليرضا افخمي فيلمنامه آن را نگاشته، بازيگراني از جمله فرهاد اصلاني، فرهاد قائميان، هانيه توسليِ، محسن قاضي مرادي، رضا ايرانمنش، حسن عدنان و گيريتا غون به ايفاي نقش مي پردازند.

اخبار كوتاه
- يازده و نيم ميليارد تومان سهم سينماي ۸۴: سينماي سال،۸۴ يازده و نيم ميليارد تومان درآمد داشت. در سال ۸۴ با نمايش بيش از ۴۰ فيلم در سينماهاي كل كشور فروشي معادل ۱۱ميليارد و ۲۶۶ ميليون تومان نصيب فيلم ها شد. فيلم «شارلاتان» و «آكواريوم» پرفروش ترين هاي اين سال بودند.
- نمايشگاه صنايع دستي در قرقيزستان: نمايشگاه صنايع دستي براي استقبال از بهار و عيد نوروز تحت عنوان «انگيزه هاي بهار» جلوه هايي از صنايع دستي و سنتي منطقه را به نمايش درمي آورد.
هنرمنداني از كشورهاي ازبكستان، تاجيكستان، تركمنستان و قزاقستان در اين نمايشگاه حضور دارند.
- بازسرايي مجموعه شيركوبي كس: سيدعلي صالحي مجموعه ۴۰۰صفحه اي «شيركوبي كس» شاعر نامدار كردستان عراق را به پايان برد. اين بازسرايي اوايل سال ۸۵ روانه بازار كتاب مي شود.
- برگردان فارسي كتاب ساراماگو: اولين و تنها كتابي كه «ژوزه ساراماگو» براي كودكان نوشته با ترجمه رامين مولايي به فارسي برگردانده شد. ساراماگو در اين كتاب قصد دارد كودكان را به نوشتن ترغيب كند.
- عصر ادبيات در حوزه هنري: برنامه عصر ادبيات در شهرهاي تهران، ري و كرج به همت حوزه هنري استان تهران برپا مي شود. اين برنامه كه از امروز آغاز شده گردهمايي پايان سال هنرجويان مرتبط با حوزه هنري استان تهران است كه در آن هنرجويان به نقد و مرور فعاليت هاي سال گذشته حوزه مي پردازد.

چهره
بيژن نجدي مشهور گور
007977.jpg
اين رسم بد روزگار است كه مردان ادب و هنر بعد از مرگ به شهرت مي رسند و درست زماني كه در گوري خاموش خفته اند از آنها تجليل مي شود.
كسي مثل بيژن نجدي كه در سن ۵۴ سالگي از آن همه آثارش فقط يكي به چاپ برسد و بعد از مرگش برنده جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات شود زيادند و حالا يكي پيدا شده از آن سر دنيا تا از روي يكي از داستان هاي اين نويسنده و شاعر فقيد فيلم بسازد.
سپيده فارسي كارگردان ايراني ساكن فرانسه در حال ساخت فيلمي از روي داستان كوتاه «دوباره از همان خيابان ها» بيژن نجدي است.
نشر ترنر كه آثار نجدي را به چاپ رسانده مشغول بستن قرارداد با اين كارگردان براي ساخت فيلم از شش داستان كوتاه ديگر از نجدي است.
اين داستان ها، چهار داستان از مجموعه «يوزپلنگاني كه با من دويده اند» شامل «تاريكي در پوتين» ، «سپرده به زمين» ، «گياهي در قرنطينه» و «استخري پر از كابوس» و همچنين دو داستان «مرثيه اي براي چمن» و «بيمارستان، نه قطار» از مجموعه «دوباره از همان خيابا ن ها» هستند. پيش از اين نيز در سال،۷۷ فيلمي از داستان «شب سهراب كشان» از مجموعه «يوزپلنگاني كه با من دويده اند» ساخته شده است.
پروانه محسني آزاد كه با سپيده فارسي ملاقات هايي داشته، مجموعه هايي را از آثار منتشر نشده او، گردآوري و ويرايش كرده كه البته هنوز به ناشر سپرده نشده اند؛مجموعه هايي از شعرها، داستان هاي كوتاه و ديدگاه هاي نجدي درباره ادبيات مدرن و يك داستان بلند ناتمام. او همچنين نامه هاي عاشقانه نجدي را گردآوري كرده كه هنوز تصميم قطعي خود را در مورد انتشار آنها نگرفته است. نجدي در زمان حيات خود به خاطر تنها مجموعه داستان منتشر شده اش «يوزپلنگاني كه با من دويده اند» جايزه قلم زرين گردون را از آن خود كرد.
بقيه آثار او پس از درگذشتش در سن ۵۶ سالگي از سوي همسرش به چاپ رسيد.

نمونه آسان جدول اعداد ۳۹
سودوكو زاده مي شود(۲)
007899.jpg
ذوالفقار دانشي-در شماره قبل گفتيم كه سودوكو واژه اي ژاپني است، اما ريشه اين بازي را بايد در آمريكاي شمالي جستجو كرد.
جالب اينجا است كه هنوز بسياري از ژاپني ها اين جدول را با نام انگليسي آن مي شناسند (نامبر پليس يا جاگذاري اعداد)، درحالي كه انگليسي زبان ها واژه ژاپني سودوكو را ترجيح مي دهند.
اتفاق مهم بعدي در نيمكره جنوبي زمين روي داد. واين گولد، شهروند نيوزيلند كه پيش از تغيير حاكميت هنگ كنگ در اين منطقه به قضاوت مشغول بود، در سفري به ژاپن با سودوكو آشنا شد و برنامه اي رايانه اي براي طراحي اين جدول ها نوشت. او مسئولان روزنامه تايمز لندن را به چاپ اين جدولها تشويق كرد و در نهايت، توانست اولين جدولش را در نوامبر ۲۰۰۴ به چاپ برساند. تاثير اين جدول در انگلستان بسيار سريع و شديد بود! ديگر روزنامه هاي لندن به صف چاپ كنندگان سودوكو پيوستند و خيلي زود رقابتي شديد آغاز شد  ، به طوري كه روزنامه ديلي تلگراف سودوكو را در صفحه اول به چاپ رساند. همه تلاش مي كردند بهترين سودوكو را طراحي كنند.
برنامه هاي رايانه اي بسياري براي طراحي سودوكو نوشته شد و كار به جايي رسيد كه در جولاي ،۲۰۰۵ تورنومنت سودوكو برگزار شد و رسانه هاي تصويري انگلستان آن را به شكل گسترده اي تحت پوشش قرار دادند. در پايان تورنمنت سودوكوي بزرگي به ضلع ۹۲ متر در تپه اي سبز در نزديكي شهر بريستول حجاري شد، ولي خيلي زود مشخص شد لقب بزرگترين سودوكوي جهان به اندازه خود جدول تاثيرگذار نيست.
در بهار سال ۲۰۰۵ سودوكو به آمريكا رفت و مردم هم از اين معماي جديد استقبال كردند. شدت استقبال به قدري زياد بود كه توليد محصولات خانگي كاهش يافت (مردم به جاي كار به حل سودوكو روي آورده بودند !) با اين حال هم زبانان بريتانيايي آنها اشتياق بيشتري نشان دادند.

زندگي به جاي يك نويسنده مرده
007980.jpg
ساندرا بولاك- هنرپيشه مجموعه فيلم هاي «سرعت» - موافقت خود را براي بازي در فيلم زندگينامه گريس متاليوس اعلام كرد. اين هنرپيشه كه بازي تحسين برانگيزي را در فيلم اسكاري «تصادف» ارائه داد، درصدد است در زندگينامه اين نويسنده مطرح بازي كند. كتاب «مكان پيتون» نوشته اين نويسنده ميليون ها دلار فروش كرد، اما همين كتاب موجبات ويراني زندگي اش را فراهم كرد، چرا كه به انتقاد از كشورش مي پرداخت.
كتاب متاليوس به فساد و رسوايي حاكم در شهر كوچكي در نيوانگلند مي پرداخت و در پائيز ۱۹۵۶ روانه پيشخوان كتابفروشي ها شد. به رغم اينكه فروش اين كتاب در بسياري از شهرها ممنوع شد، اين اثر به يكي از پرفروش ترين كتاب هاي تاريخ تبديل شد و فيلمي نيز بر اساس آن ساخته شد كه از حضور لانا ترنر و هوپ لنگ در نقش هاي محوري سود مي جست.با اين وجود متاليوس هرگز نتوانست بر مشكلات حاصل از نگارش اين كتاب فائق آيد؛ ازدواجش با ناكامي مواجه شد، كودكانش مورد آزار و اذيت قرار مي گرفتند و خودش نيز نامه هاي تهديدآميز دريافت مي كرد. سرانجام او در سن ۳۹ سالگي بر اثر بيماري درگذشت. نوامي فونر در حال حاضر روي فيلمنامه اين اثر كار مي كند و به محض اينكه نگارش فيلمنامه پايان يابد، فيلمبرداري آغاز مي شود.

برتري عروس مرده
007992.jpg
گروه ادب و هنر: مراسم جوايز سينمايي آمريكا و انگليس هنگام اهداي جايزه جايشان را با يكديگر عوض كردند! به گزارش BBC، انيميشن آمريكايي «عروس مرده» ساخته تيم برتن در مراسم سالانه «جوايز انيميشن بريتانيا» جايزه بهترين انيميشن سال ۲۰۰۵ را به خود اختصاص داد. اين فيلم توانست با شكست دادن رقيب سرسختي مثل «والاس و گروميت: نفرين خرگوش پوش» اين جايزه را از آن خود كند. اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه چند روز قبل اين انيميشن انگليسي (ساخته پنك پارك، انيماتور مشهور انگليسي) توانست اسكار بهترين فيلم انيميشن سال را از آن خود كند. در مراسم آمريكايي اسكار، «عروس مرده» رقيب اصلي اين فيلم بود! «عروس مرده» كه تابستان گذشته نمايش موفقيت آميزي در آمريكا و ديگر كشورهاي جهان داشت، قصه جواني را تعريف مي كند كه ناخواسته از يك عروس مرده تقاضاي ازدواج مي كند و مجبور مي شود همراه او به دنياي مردگان برود. قصه فيلم در قرن نوزدهم رخ مي دهد. جاني دپ و هلنا بوهم كارتر به جاي دو شخصيت اصلي اين فيلم صحبت كرده اند. «والاس و گروميت: نفرين خرگوش پوش» اولين اثر سينمايي است كه براساس كاراكتر يك مرد مهربان و سگ وفادار او تهيه و توليد شده است.

موفقيت ۵۷۵ تصادف
007986.jpg
گروه ادب و هنر: «تصادف» در بازار DVD هم با موفقيت خوبي روبه رو شده است.
به گزارش نشريه ورايتي، اين درام اجتماعي -جاده اي كه چند روز قبل اسكار بهترين فيلم سال را از آن خود كرد، دوباره مورد توجه دوستداران و علاقه مندان سينما قرار گرفته است. در حقيقت اهداي جايزه اسكار به «تصادف» يك بار ديگر تب ديدن فيلم را در بين جماعت سينما رو داغ كرده است. «تصادف» ماه مه در آمريكا به روي پرده سينماها رفت و در نمايش عمومي ۵۵ ميليون دلار فروش كرد. نسخه هاي DVD فيلم ماه سپتامبر روانه بازار ويدئويي شد. حالا خبر مي رسد كه رقم فروش و كرايه DVDهاي فيلم از مقام ۴۴ جدول به مقام ۱۸ ارتقاء پيدا كرده است. تنها در يك روز از هفته، تعداد ۱۷ هزار و ۵۰۰ نسخه از DVD فيلم به فروش رسيده است. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد كه نسخه هاي DVD فيلم هاي سينمايي فقط در يكي -دو هفته اول پخش با استقبال خيلي زياد علاقه مندان سينما روبه رو مي شوند و پس از آن كمتر كسي براي خريد يا كرايه آنها به مغازه ها مراجعه مي كند. «تصادف» را پل هگيس كارگرداني كرده و بازيگراني چون ساندرابولاك و مت ديلون در آن بازي دارند.

بازي
Curious George
سبك: پلاتفورم
سيستم:ps2
007902.jpg
در سبك هاي مختلف بازي هاي ويدئويي و كامپيوتري، سبك پلاتفورم يا اصطلاحاً كارتوني در ميان همه، علاقه مندان زيادي دارد. به رغم ظاهر اكثر بازي هاي اين سبك كه بيشتر به نظر مي رسد توجه كوچك ترها را به خود جلب كند، اما در ميان آنها اكثراً معماها و نكاتي گنجانده شده كه بيشتر به كار افراد مسن تر مي آيد! يكي از بازي هاي جديد سبك پلاتفورم، جورج كنجكاو نام دارد كه محصول شركت معروف ژاپني Namco است. اين بازي با گرافيك بسيار ساده و تا حدي Cell shadو كارتوني خود، روايت با مزه اي از يك ميمون كوچك را بازگو مي كند كه به دنبال يك ماجراجويي به دنياي پيشرفته آدم هاي قرن حاضر وارد مي شود. گرافيك بازي با تلفيقي از رنگ هاي شاد و ساده (كه مشخصه اصلي اين بازي هاست) جزئيات چندان زيادي ندارد، اما سبك معماهاي بازي، همان پرش هاي دو مرحله اي و رفتن از يك سكوي متحرك روي طناب و پرش به سكوي بعدي است. جورج كنجكاو، سرشار از صحنه هاي بامزه و كمدي است كه به نوبه خود بسيار باعث تفريح شما خواهد شد. جورج كنجكاو را در يك تعطيلي درست و حسابي امتحان كنيد.

Knights of the
temple
سبك: اكشن ماجراجويي سوم شخص
سيستم: (ps2) (pc)II
007905.jpg
اين بازي ادامه نه چندان موفق براي يك بازي اكشن خوب بود. دروازه ورود موجودات شيطاني به دنيا كه در شماره اول بسته شده بود، اكنون در حال بازشدن مجدد است و دوباره شما ماموريت مي يابيد كه آن را به هر قيمتي كه شده ببنديد. زمان، قرون وسطي در اروپاست و محيط ها بسيار هماهنگ و خوب طراحي شده اند، اما بازي پر است از ايرادات گرافيكي كه با كمي بازي، به آنها پي خواهيد برد. بازي ديگر مثل شماره اول صرفاً يك بازي اكشن داغ و نفس گير نيست، بلكه اضافه كردن المان هاي RPGبه بازي،به مقدار بسيار زيادي از سرعت بازي كاسته است. در هر مرحله (كه بسيار هم بزرگ است) بايد در محيط بگرديد و با كلي از آدم ها صحبت كنيد تا سر از ماجرا در بياوريد. بازي، حالت شسته رفته شماره اول را ديگر ندارد. كنترل بازي به نسبت شماره قبل تفاوتي ندارد و علاوه بر ضربات معمول باز هم شما توان انجام حركات جادويي و گرفتن قدرت هاي خارق العاده را داريد. حركت دوربين هم ديگر آن فضاي سينمايي شماره اول را ندارد و در خيلي اوقات به خوبي به شما پوشش لازم را نمي دهد.
The Sword
of Etheria
سبك: اكشن ماجراجويي
سوم شخص
سيستم:PS2
007908.jpg
تركيب يك داستان تخيلي ژاپني مبارزات سريع كه آن هم مخصوص ژاپني هاست، حاصل كار تيم طراحي يكي از استوديوهاي شركتKonami در اين بازي است. شخصيت اول بازي با همراهي دو فرد ديگر به نام هاي Leon و Elmira وارد داستان مي شود. فضاي بازي حالت كارتوني و رنگ ها و طراحي، بسيار نزديك آنچه در كارتون هاي ژاپني ديده ايد به تصوير كشيده است. اكشن ها بسيار سريع و سرعتي كار شده اند.
حالت تركيبي ضربات، نكته جالب و جديدي است كه در اين بازي جلب توجه مي كند. شما ضربه اي به حريف وارد كرده، او را به هوا مي فرستيد. در اين حالت نفر دوم حريف را در هوا مورد ضربه قرار مي دهد و تازه پس از اين كار، به نفر سوم مي سپارد و او هم چند ضربه ديگر روي حريف اجرا مي كند. داستان بازي كاملاً خطي نيست و در برخي از جاها مي توانيد با عوض كردن جواب هاي مكالمات، تغييراتي در بازي ايجاد كنيد.
007911.jpg
راهنماي درجه بندي سني
* مناسب براي تمام سنين، اين درجه بندي شامل بازي هاي فكري و داراي خشونت بسيار پايين است. شخصيت هاي اين بازي ها اغلب حالت كارتوني و كمدي دارند.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان ،از خشونت بالايي برخوردار است.

همايش
بزرگداشت خيام در دوحه
007989.jpg
مهر: همايش بزرگداشت حكيم عمر خيام نيشابوري از سوي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در قطر و با همكاري دانشگاه قطر برگزار مي شود.
موضوعات و عناوين پيشنهادي براي مقالات و سخنراني ها ؛ شخصيت و زندگاني عمر خيام، خيام در ايران و در نظر ايرانيان، چهره جهاني خيام ( به ويژه در دنياي غرب )، خيام در جهان عرب، خيام شاعر، خيام دانشمند، معرفي و بررسي آثار خيام، ترجمه رباعيات خيام به زبان هاي زنده دنيا، طبقه بندي موضوعي رباعيات خيام با تفسيري كوتاه از هرگونه، انديشه هاي خوش باشي ( اپيكوريسم ) در رباعيات خيام، محورهاي اصلي انديشه هاي خيام در رباعيات، بررسي مي و شراب در رباعيات خيام، كتابشناسي رباعيات خيام، خيام از نگاه انديشمندان و پژوهشگران ايران و جهان، خيام، فيلسوف و حكيم روزگارخود، خيام، ستاره شناس و رياضيدان نامدار روزگار خود، جبر و مقابله خيام در جهان، خيام و مثلث پاسكال، نقش خيام در تدوين تقويم جلالي و نيشابور در گذرگاه تاريخ (با تكيه بر بررسي اوضاع سياسي، اجتماعي و فرهنگي نيشابور روزگار خيام تعيين شده است.
اين گزارش حاكي است مهلت ارسال مقالات تا دوازدهم بهمن ماه سال جاري بوده است، همايش مذكور با حضور خيام شناسان ايراني و خارجي ۲۴ و ۲۵ اسفند ماه ۱۳۸۴ ( برابر با ۱۵ و ۱۶ مارس ۲۰۰۶ ميلادي در دوحه، دانشگاه قطر، سالن تكنولوژي آموزشي برگزار خواهد شد.

برنامه
ديوار
نگارخانه فرامرزي: نمايشگاه نقاشي مريم عرفاني/ از ۱۷ تا ۲۰ اسفند/ ميدان ونك، خيابان خدامي، كوچه ارم، پلاك ۵۴/ تلفن: ۸۸۷۹۶۸۰۹.
نگارخانه بنفشه: نمايشگاه حجم گروهي هنرمندان/ ۱۹ تا ۲۴ اسفند/ ملاصدرا ، نبش شيراز جنوبي، كوچه بهار، شماره ۵۰/ تلفن: ۸۸۰۳۴۲۴۷.
نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي فرشاد شيرازي/ ۱۹ تا ۲۵ اسفند/ خيابان آفريقا، پديدار، ساختمان شهروز/ تلفن: ۸۸۸۸۶۳۳۴.
نگارخانه شيث: نمايشگاه نقاشي علي نادمي/ ۲۰ تا ۲۵ اسفند/ چهارراه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، شيرزاد شرقي، شماره ۴۱/ تلفن: ۶۶۷۰۷۶۸۱.
نگارخانه آرا: نمايشگاه نقاشي علي سلطاني/ تا ۲۴ اسفند/ ضلع شمال غربي ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، شماره ۲۷/ تلفن: ۸۸۸۲۴۵۴۲.
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه نقاشي علي اصغر فرامرزيان و فريبا سوسن آبادي/ تا ۲۵ اسفند/ بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، شماره ۳۱۲/ تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳.
پرده
-فيلم زيردرخت هلو در سينماهاي پيوند،پايتخت ،
بهمن ،۱مركزي،۱پيروزي،ميلاد،بلوار،شاهد، استقلال، آستارا ،گلريز،۱قيام،تهران،۱ المپيا و فردوسي.
-چهارشنبه سوري در سالن هاي آفريقا، ايراني،۱جي،۲بهمن،۲فرهنگ،۱ صحرا، آسيا ، عصرجديد،۳پارس،۱ماندانا،گلريز،۲ ناهيد ، كانون و حافظ.
-چپ دست در سينماهاي قدس، جوان،۱ سروش، فردوسي،فلسطين،۱ شهرقشنگ، مركزي،۱كارون ،شقايق و دهكده المپيك.
- برباد رفته در سينماهاي عصرجديد،۱ ايران،۲جي۱و پارس۲ .
- ماهمه خوبيم درسينماهاي فرهنگ،۲ سپيده،۲ فلسطين۲ و شهرتماشا
-غروب شد بيا (از انسيه شاه حسيني) سالن هاي استقلال، شقايق ، شهر تماشا۲ و سپيده.
صحنه
- ملكه جنيان (كارگردان: امير دژاكام)، محل اجرا: سالن چهارسو
بهاي بليت: ۳۰۰۰۰ ريال
- خداوند يحيي را به جليل مي خواند (كارگردان: سعيد شاپوري) محل اجرا: سالن كوچك
بهاي بليت: ۲۰۰۰۰ ريال
- عادل ها (كارگردان: قطب الدين صادقي) محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر
بهاي بليت: ۳۰۰۰۰ ريال
- در سايه سار سوگ سكوت (كارگردان: سپيده نظري پور)
- محال هم ممكن است (كارگردان: سيروس همتي)
- حقيقت دارد تو را در خواب بوسيده ام (كارگردان: مهدي مكاري،
عباس اقامي)
- پرده خواني افلاك (كارگردان: حسن سرچاهي)
- آب مرا قصه كرد (كارگردان: عباس غفاري)
- اپراي رستم و سهراب (كارگردان: بهروز غريب پور)
- بازيگر تعزيه (كارگردان: ميثم يوسفي)
- اعتراف ها (كارگردان: بهرام صادقي غريدي)

نماي نزديك
زير درخت هلو
در خانواده اي بزرگ يك نفر هست كه از هلو بدش مي آيد. هيچ كس حق ندارد در حضور او نامي از هلو بر زبان بياورد. ماجرا از زماني آغاز مي شود كه در يك مراسم هلويي بين ميوه ها وجود دارد اين شروع يك دعواي خانوادگي است. خلاصه داستان بالا مربوط به فيلم «زير درخت هلو» آخرين ساخته ايرج طهماسبي است. مثلث هميشگي طهماسب، جبلي و معتمدآريا باز هم با يك كمدي ديگر در آستانه نوروز آمده اند.البته اين بار شهره لرستاني هم به جمع بازيگران اضافه شده است.
اگر در سال هاي گذشته از تماشاي «كلاه قرمزي و سروناز» و «دختر شيريني فروش» لذت برده ايد تماشاي «زيردرخت هلو» هم مي تواند راضي كننده باشد.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |