يكشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۳ - Mar 12, 2006
شيطنت هاي گوگل!
007914.jpg
گروه دانش و فناوري- ساناز مهدوي: اخيراً دولت آمريكا از گوگل كه وسيع ترين سايت جست  وجوي اينترنتي است درخواست كرده تا برخي از اطلاعاتش را حذف كند و اين امر بسياري از افراد را به تأمل واداشته. ظاهراً اين درخواست دولت را از لحاظ قانوني در جريمه كردن سايت هاي مستهجني كه در دسترس كودكان است ياري مي كند. هنگامي كه اجتناب گوگل از انجام چنين امري به كشمكش هاي عمومي دامن زده كه در تلويزيون مطرح مي شوند، عكس العمل دولت در اين زمينه تأثيرات بلند مدتي دارد كه نياز به بررسي بيشتري خواهد داشت.
ابتدا به سؤالي پاسخ مي دهيم كه در ذهن بسياري از افراد شكل گرفته: چگونه مقامات دولتي مي توانند از داده هاي گوگل و ديگر سايت ها در پي بردن به موضوع هايي كه ما آنها را جست وجو كرديم، استفاده كند؟ جواب آن در آدرسهاي IP خلاصه مي شود. هر كامپيوتري كه به اينترنت متصل مي شود براساس پورتكل اينترنت به آن يك IP داده مي شود. IP شماره اي است كه به شما امكان مي دهد به جست وجوي اطلاعاتي در اينترنت پرداخته و آنها را بيابيد. در اين حالت IP به عنوان آدرس شما در شبكه اينترنت تلقي مي شود. وقتي شما از گوگل توضيحاتي راجع به هر موضوعي بخواهيد، آدرس IP شما در هنگام جست وجوي اطلاعات خاص توسط گوگل با داده هاي مورد نظرتان ثبت مي شود. هنگامي كه گوگل سايتي را مي يابد از آدرس IP ما براي انتقال داده ها به كامپيوترمان استفاده مي كند.
اغلب، بسياري از اين اطلاعات در مورد جست وجوها در يك Cookie كه فايل اطلاعاتي كوچكي است جمع  آوري مي شوند و توسط موتور جست وجو در كامپيوتر ما جاي مي گيرند. اگر شما از گزينه هاي بيشتري كه توسط سايت هاي جست وجوگر ارائه مي شود استفاده كنيد، چنين روندي در فايل اطلاعاتي شما ثبت خواهد شد. استفاده از هر وب سايتي در Cookie ثبت مي شود.
گوگل و ديگر موتورهاي جست وجوگر اينترنتي عنوان هاي جست وجو را در خود دسته بندي مي كنند. بنابراين پاسخ به اين سؤال با حيطه شخصي هر فرد مرتبط مي شود و جست وجوي اينترنت دقيقاً مراحلي مشابه مراحل فرستادن ايميل را دارد.در جست وجوهاي وب، تمامي اطلاعات مربوط به جست وجو ها ثبت مي شود كه مرتبط با درخواست دولت است با آنچه كه گوگل بايد آن را انجام دهد.
توضيحاتي در دو زمينه ضروري به نظر مي رسد؛ اول اينكه، دولت تقاضاي يك ميليون آدرس وب سايت را از گوگل كرد كه هر فرد آشناي به اينترنت مي توانست اين اطلاعات را در اختيار داشته باشد و دولت نيز خود مي توانست اين اطلاعات را در دست داشته باشد. كارشناسان معتقدند كه دولت مي تواند فهرست نام هاي وب را بدون اجبار كارخانه هاي توليد كننده در اختيار داشته باشد.
دوم، دولت تقاضاي هيچ گونه اطلاعات شخصي را نكرده بود و تنها فهرست عناوين جست وجو شده در طول هفته بدون آدرس هاي IP را مي خواست و اين مورد نيز مي توانست بدون كمك سايت هاي جست وجوگر كه عناوين جست وجو شده توسط افراد را ثبت مي كنند، انجام شود. چرا گوگل با اين درخواست مخالفت كرد در حالي كه سايت هاي ديگر آن را پذيرفتند؟ پاسخ اين سؤال به رقابت و سابقه گوگل بازمي گردد. گوگل ميل ندارد تا سايت هاي ديگر از نحوه عملكردش آگاه شوند، بنابراين با مخالفت در برابر اين درخواست و ارائه نكردن اين اطلاعات بهره بسيار زيادي خواهد برد.
همچنين قوانيني در اين زمينه ايجاد شده كه پشتيبان هاي شبكه را ملزم به تحويل اطلاعات خواسته شده به دولت مي كند.
ولي گوگل با ايجاد موانعي مثل دادگاه هاي خاص براي دريافت اطلاعات براي دولت، مي خواهد اطمينان حاصل كند كه پذيرش چنين تقاضايي در ميان شركت هاي اينترنتي آن چنان گسترش نيافته تا دولت نيز بتواند هر زماني كه اراده كرد بدون داشتن مجوزي از مراجع قضايي اطلاعات را درخواست كرده و آنها را دريافت كند.
اگر شما نسبت به حيطه شخصي  تان حساس نيستيد برنامه هاي نرم افزاري در دسترس هستند كه مي توانند براي شما آدرس IP بسازند. براي يافتن اين برنامه مي توانيد به گوگل مراجعه كنيد.
منبع:Monitor Christian Science

ارائه سريع ترين كارت هاي حافظه
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار :حافظه هاي فلش امروزي با بهبود مداوم سرعت و ظرفيت، باعث شده اند تا ديسكت هاي قديمي به طور كامل فراموش شوند.
پيشرفته ترين مدل هاي اين حافظه، توسط دو كمپاني «كينگستون» و «پرتك» ارائه شده اند كه در نوع خود منحصر به فرد هستند. سري جديد كارت هاي حافظه كامپكت فلش، محصول شركت كينگستون، نه تنها مي تواند ۴ گيگا بايت اطلاعات را در خود جاي دهد، بلكه داراي سرعت فوق العاده X100 مي باشد كه آنها را براي كار با انواع دوربين هاي ديجيتال مناسب مي سازد. اين در حالي است كه كارت هاي حافظه با سرعت پايين باعث تأخير در هنگام ذخيره تصوير توسط دوربين مي شوند، اما كارت هاي حافظه پرسرعت تأخير لازم براي گرفتن عكس بعدي را از بين مي برد و به اين ترتيب مي توان سريع تر عكس گرفت.
با كاهش قيمت دوربين هاي عكاسي ديجيتال،  حتي انواع غيرحرفه اي آنها نيز قادر به بهره برداري از مزاياي حافظه سريع بوده و اين محصول ويژه فقط به بازار دوربين هاي سطح بالا اختصاص ندارد و تمام اين بازار را تحت الشعاع قرار مي دهد و حتي اين كارت مي تواند براي تلفن هاي همراه كه معمولاً فاقد حافظه داخلي قابل توجهي هستند، بسيار مناسب باشد. از سوي ديگر كمپاني «پرتك» نيز كارت حافظه ۴ گيگا بايتي خود را به نام «Secure Digital» معرفي و به دنبال آن كارت ۲ گيگا بايتي خود معروف به «ميني SD» را به بازار ارائه كرد. هم اكنون اين دو كمپاني، پيشگام عرضه و طراحي سريع ترين كارت هاي حافظه هستند.
منبع:Popular.news.com

پردازشگر جديد اي.ام.دي
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد:با پيشرفت روزافزون پردازشگرها، شركت اي.ام.دي نيز اعلام كرد كه سومين شماره از پردازشگرهاي دو هسته اي اُپترون خود را براي سرورها و كامپيوترهاي خانگي توليد كرده و سرعت اين تراشه ها را تا ۶/۲ گيگاهرتز افزايش داده است. پردازشگرهاي دو هسته اي به طور فوق العاده اي كارايي و عملكرد كامپيوترها را بالا برده و از اتلاف انرژي جلوگيري مي كنند و قدرت خنك كنندگي بالايي هم دارند.
منبع: pcworld.com

بدون حرف زدن، صحبت كنيد
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: محققان آژانس تحقيقاتي وزارت دفاع ايالات متحده در حال تحقق روي پروژه اي به نام «ASE» يا رمزگذاري پيشرفته مكالمات هستند.
در اين پروژه كه براي ساخت تلفن همراه است، حسگرهاي ويژه و حساسي جايگزين ميكروفن ها شده اند كه از طريق عصب و ماهيچه هاي گوينده كه سريع تر از صداي او واكنش نشان  مي دهند، صحبت هاي گوينده را به شخص مخاطب مي رسانند. در واقع فرد مي تواند با تلفن همراه خود صحبت كند، بدون اين كه نياز داشته باشد صدايي از دهانش بيرون آيد.
اين تكنولوژي براي افرادي كه از قدرت تكلم نيز محروم هستند، بسيار مناسب و كارساز است. اين حسگرهاي حساس كه TERC نام دارند، در اطراف گردن قرار داده مي شوند و از طريق تشديد كننده هاي الكترو مغناطيسي حركات رشته هاي حنجره شخص تشديد مي شود و به اين ترتيب، آهسته ترين صداي گوينده به راحتي منتقل مي شود.
آژانس  تحقيقاتي وزارت دفاع آمريكا در نظر دارد اين سيستم هاي تلفني پيشرفته را در اختيار سربازان و يا مأموراني قرار دهد كه در مأموريت هاي مخفي و سري شركت مي كنند يا درون وسايل نقليه پر سر و صدا و اماكن خيلي شلوغ حضور دارند و نياز دارند با مركز در تماس باشند. اين در حالي است كه در مراحل بعدي به اين وسيله، افراد غير نظامي نيز بتوانند از اين نوع تلفن ها به ويژه هنگامي كه دوست ندارند كسي صدايشان را بشنود، استفاده كنند.
منبع: Popular Science.com

بسته شدن سايت خودكشي
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: به گزارش پليس كامبوج فردي كه با استفاده از يك سايت اينترنتي براي انجام خودكشي تبليغ مي كرد توسط پليس دستگير شد. طبق اين گزارش، روجر گراهام ۵۷ ساله، هفته گذشته در محل زندگي اش در جنوب كامبوج بازداشت شد. گراهام در سايتش تمامي متقاضيان خودكشي را به كامبوج دعوت مي كرد تا در اين محل خود را بكشند.
پليس اعتقاد دارد كه خودكشي زن انگليسي كه در سال گذشته در اين منطقه رخ داد تحت تأثير سايت گراهام بوده است. گراهام كه فردي آمريكايي و متولد كاليفرنياست در مصاحبه اش با آسوشيتدپرس هر گونه دخالت در خودكشي زن انگليسي را رد كرده است.
گراهام كه از سال ۲۰۰۳ به كامبوج آمده براي يك مؤسسه آمريكايي كار مي كند و همچنين يك كافي نت شخصي نيز در كامبوج داير كرده است. او از نوامبر سال گذشته براي توضيح در مورد اتهام بدنام كردن كامبوج به دادگاه فرا خوانده شده بود، ولي هرگز مراجعه نكرد تا در هفته گذشته دستگير و از كامبوج اخراج شد.او در جواب منتقدان اعلام كرد كه هيچ گونه قصدي براي خراب كردن ذهنيت مردم از كامبوج نداشته است و حق مسلم و انساني هر شخصي اين است كه نحوه مردنش را انتخاب كند.
منبع: AP.org

راه اندازي وبلاگ قانون در چين
گروه دانش و فناوري:دولت چين با راه اندازي يك سري وبلاگ جديد قصد دارد قوانين مختلف را به اطلاع ملاقات كنندگان رسانده و نظرات مختلف را در مورد قوانين موجود كشور چين به دست آورد. اين سايت كه با نام محلي «بوكي» راه اندازي شده ادر مراحل اوليه، بيشتر تمركز خود را روي جوانان و قوانين فيلترينگ و سنسورهاي نصب شده براي بلاك كردن سايت ها متمركز كرده است.
اين سايت كه تحت نظر يك سري وكيل و حقوقدان مديريت مي شود مي تواند عكس العمل ها و نظرات مردم را در مورد قوانين مختلف مشاهده و در صورت نياز، در مجلس اين قوانين را اصلاح كند.نتايج كليه وبلاگ ها به كامپيوتر مركزي و وبلاگ  مركزي با آدرس http: people.com.cn انتقال مي يابد.تاكنون از ۵ هزار وكيل درجه اول و عضو كانون، تنها ۸ نفر نظرات خود را در وبلاگ ها ارائه داده اند ولي پيش بيني مي شود با روي آوردن جوانان به اين وبلاگ ها، ساير وكلا نيز در اين نظرات شريك شوند.
منبع: AP.org

امضا از راه دور
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي:يكي از نويسندگان كانادايي در اقدامي جالب، يك قلم كنترل از راه دور اختراع كرد. خانم مارگارت آتوود كه از سفرهاي متوالي كاري به منظور معرفي كتاب هايش و امضاي آنها براي اهدا به علاقه مندان خسته شده بود در يك اقدام جالب يك قلم را اختراع كرد تا بتواند از راه دور براي علاقه مندانش امضا كند.
تنها مشكل و هراسي كه منتقدان از اين اختراع دارند حذف ارتباط مستقيم بين نويسنده و خوانندگان است؛ در حالي كه خانم آتوود اعتقاد دارد اين نوعي ارتباط پيشرفته است. او اعتقاد دارد كه اين اختراع، علاقه مندان را از صف هاي طولاني به منظور گرفتن امضا و دست نويس افراد معروف رهايي مي دهد و با استفاده از آن مي توان به علاقه مندان چندين كشور به صورت همزمان پاسخ داد. پيش از اين و در سال ۲۰۰۴ نيز خانم آتوود اين ايده خود را به اطلاع عموم رسانده بود، ولي اكثراً آن را يك شوخي بامزه ناميده بودند. ولي پس از آن خانم آتوود با همكاري شركت Unotchit موفق به توليد اين ابزار شدند. شركت مزبور كه مخفف جمله
«it you no touch » است متخصص در امور شبكه هاي بي سيم و ربات هاست.
براي استفاده از اين ابزار، صفحه الكترونيكي و قلم در اختيار فرد مورد نظر و تجهيزات گيرنده و كتاب ها در محل نمايشگاه ها قرار داده مي شود تا احتياجي به حضور نويسنده نباشد.
منبع: Compiuterworld.com

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |