يكشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۳ - Mar 12, 2006
صفحه آخر
Front Page

حضرت امام جعفرصادق عليه السلام:
يك فرد عبادتي را انجام مي دهد ولي در آن عمل طالب رضاي الهي نيست بلكه مي خواهد مردم او را به پاكي و نيكي ياد كنند و دوست دارد كار خويش را به مردم بشنواند. چنين فردي با اين طرز تفكر شرك به خدا دارد.
قرب الاسناد ص ۶۴
امروز با حافظ
دل از پي نظر آيد به سوي روزن چشم
خيال روي تو چون بگذرد به گلشن چشم
منم ز عالم و اين گوشه معين چشم
سزاي تكيه گهت منظري نمي بينم

۱۹۲ اثر در مسابقه بين المللي كاريكاتور هولوكاست
008055.jpg
گروه ادب و هنر: سيد مسعود شجاعي طباطبايي رئيس خانه كاريكاتور ايران كه دبيرخانه مسابقه كاريكاتور بين المللي هولوكاست را اداره مي كند گفت تا كنون از ۳۴ كشور آثار متنوعي از ۱۹۲ هنرمند به اين دبيرخانه رسيده است.
وي اعلام كرد مهلت پاياني ارسال آثار همچنان ۱۵ ارديبهشت خواهد بود و آثار رسيده در آن زمان مورد بررسي و داوري و سپس در معرض نمايش عمومي و چاپ و نشر در ايران و ساير كشورها قرار خواهد گرفت. وي اظهار داشت رقم مجموع جوائز در حال حاضر ۲۵۰۰۰ دلاربراي نفرات اول است و دوازده جايزه ويژه نيز به نفرات برگزيده داده خواهد شد.
اين رقم جايزه بزرگترين ميزان در مسابقات جهاني كاريكاتور ارزيابي شده است.
يادآور مي گردد كه رقم جايزه با حمايت هاي جديد نهادهاي حقيقي و حقوقي افزايش خواهد يافت. علاقمندان براي مشاركت در اهداي جوايز مي توانند با خانه كاريكاتور ايران تماس بگيرند.
گفتني است مسابقه كاريكاتور با عنوان «مرز آزادي بيان غربي كجاست؟» كه توسط روزنامه همشهري مطرح شد، با استقبال هنرمندان كاريكاتوريست در اقصي نقاط جهان مواجه گرديد.
همچنين نهادهاي مختلفي با اعلام حمايت مالي براي اهداي جوايز اين مسابقه از آن پشتيباني كردند كه اين پشتيباني ها ادامه دارد.

پاسخ راد به منتقدان خانه تئاتر
ايسنا:  ايرج راد ، در اعتراض به واكنش هاي مخالف تعدادي از اعضاي هيات موسس iti نسبت به خانه تئاتر، گفت: همچنان به مستقل بودن iti در ايران اصرار داريم.
در اين نشست خبري، ايرج راد، مدير عامل خانه تئاتر، با تاكيد بر هدف اصلي خانه تئاتر در برگزاري مجمع عمومي، iti گفت: همواره مدافع اين بوده ايم كه iti بايد مستقل باشد و در جايي خارج از خانه تئاتر تشكيل شود همچنين برگزاري جلسات هيات موسس هم در ساختمان خانه تئاتر تنها به منظور حمايت از اين افراد شكل گرفته است. وي تصريح كرد: هيچ مخالفتي با حضور ساير تشكل هاي تئاتري نداشتيم و حتي در صدد بوديم كه رونوشت اساسنامه iti را براي تمامي اعضاي انجمن هاي نمايش بفرستيم ولي انجام چنين كاري خيلي سخت بود.

پايان جشنواره زنان فيلمساز
فيلمسازان زن در سينماي ايران تأثيرگذار هستند
گروه ادب و هنر: نخستين جشنواره زنان فيلمساز با همايش برگزيدگان جشنواره در خانه هنرمندان كيش به كار خود پايان داد.
در مراسم پاياني اين همايش سه روزه كه با حضور گروهي از هنرمندان و فيلمسازان برپا بود دو فيلم برگزيده جشنواره به نمايش درآمد و فعاليت هاي فرهنگي خانه هنرمندان با يك گزارش تصويري تشريح شد.
مدير خانه هنرمندان درباره برگزاري اين همايش گفت: حضور تعدادي از اعضاي هيأت انتخاب و داوري و فيلمسازان برگزيده جشنواره در اين همايش امكان بررسي نقاط قوت و ضعف اين بخش از سينماي كشور را فراهم آورد.
جعفر صانعي مقدم عضو هيأت انتخاب داوري جشنواره درباره برگزاري جشنواره زنان فيلمساز گفت آثاري كه براي جشنواره ارسال شده بود همه زمينه هاي كوتاه، بلند، مستند و انيميشن را شامل مي شد كه از نظر كيفي با تعداد زيادي آثار شاخص روبه رو بوديم. هيأت انتخاب سعي كرد در گزينش خود تنوع ژانر را رعايت كند و در همه زمينه ها فيلمي را براي حضور در جشنواره انتخاب كند. البته نمايش فيلم هاي بلند در بخش جنبي جشنواره قرار گرفته بود. صانعي مقدم افزود: در اين جشنواره در حوزه فيلمسازي كوتاه و مستند مي توان تقسيم بندي هاي متعددي انجام داد چون تعداد آثار توليدشده در طول سال بسيار زياد است و مي شود برحسب گونه جشنواره ها را تقسيم بندي كرد. در اين جشنواره بر اساس جنسيت اين تقسيم بندي صورت گرفت.
جعفر صانعي مقدم مشاور امور سينمايي و مديركل سابق اداره نظارت و ارزشيابي تأكيد كرد در سينماي بلند و حرفه اي تعداد كارگردانان زن كمي وجود دارد و البته همين تعداد در سينماي ايران بسيار تأثيرگذار هستند و تقريباً در تمامي حوزه هاي فيلمسازي فعاليت مي كنند، بنابراين جشنواره زنان فيلمساز يك امكاني را فراهم مي كند كه همگان مطلع شوند كه چه تعداد زن جوان فيلمساز و با چه توان و پتانسيلي داريم. اين مي تواند خبر خوبي محسوب شود.عكس بدون قاب ساخته مونا زندي، مليكان ساخته مينو كياني، كشتي نوح به كارگرداني سودابه باباگپ از فيلم هاي برگزيده كوتاه جشنواره و ۳ فيلم ليلا، گيلانه و باشو غريبه كوچك ۳ فيلم بلندي بودند كه با نظرخواهي از منتقدان به عنوان بهترين فيلم با مضمون زن انتخاب شدند.

از عراق تا عراق
خاطرات معاون قرارگاه قدس
از دوران دفاع مقدس منتشر شد
008052.jpg
فارس: خاطرات «عبدالحسين رحيمي» ، معاون هماهنگ كننده قرارگاه مقدم قدس نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، با عنوان «از عراق تاعراق» به قلم «عباس ميرزايي» به صورت كتاب منتشر شد.
نويسنده درمقدمه كتاب نوشته است: «رحيمي مردي با اخلاص، متعهد و با ايمان است كه به جبهه ها شتافت تا در راه اسلام و ميهن اسلامي جان فدا كند و بارها تا مرز شهادت رفت و از آزمون هاي بسياري سرافراز و سربلند بيرون آمد.» «رحيمي» از اولين روزهاي جنگ و حتي مدت ها قبل از آن باحضور در سرزمين به آشوب  كشانده شده كردستان سلاحي به دست گرفت كه تا پايان جنگ به زمين نگذاشت.
وي طي دو مرحله حضور در كردستان توانست همپاي ساير رزمندگان استان نقش ارزنده اي در برگردان ثبات و امنيت و آرامش به اين خطه از سرزمين هاي اسلامي ايران ايفا كند. اين رزمنده كه در عمليات هاي رمضان و كربلاي۵ به شدت مجروح شد، جانباز ۶۰ درصد است.

دماغ به سبك ايراني به كنتاكت رفت
مستند «دماغ به سبك ايراني» به كارگرداني مهرداد اسكويي در سومين حضور بين المللي اش به بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم مستند «كنتاكت» كشور اوكراين راه يافت.
اين جشنواره كه اواخر فروردين ماه ۸۵ در شهر كيف برگزار مي شود، از دو بخش مستند كوتاه و بلند تشكيل شده است كه «دماغ به سبك ايراني» در بخش مسابقه بلند براي جايزه بزرگ اين جشنواره كه تنديس و جايزه پنج هزار دلاري اين جشنواره است، با ديگر فيلمهاي مستند رقابت مي كند.
«دماغ به سبك ايراني» كه پيش از اين حضور موفقي در جشنواره فيلم مستند آمستردام داشت، درباره مساله جراحي زيبايي در كشورمان است و فيلم نگاهي اجتماعي و تحليلي به اين مساله دارد.
هدف اين فيلم دنبال كردن اين نكته است كه چرا آمار جراحي زيبايي در ايران تا به اين حد بالاست. تيم تحقيقي اين فيلم را مهرداد اسكويي و عليرضا بهرامي تشكيل مي دادند.

هيأت مديره كانون پژوهشگران خانه موسيقي انتخاب شدند
گروه ادب و هنر: سومين مجمع عمومي كانون پژوهشگران خانه موسيقي روز گذشته در محل خانه موسيقي انجام و در آن ضمن تصويب آيين نامه مجمع، انتخابات هيأت مديره و بازرسان برگزار شد كه از ميان ۱۳ كانديداي هيأت مديره به ترتيب، ساسان فاطمي، سيدابوالحسن مختاباد، فرشاد توكلي و منصوره ثابت زاده و هومان اسعدي بيشترين آرا را به دست آوردند و به عنوان اعضاي اصلي و هما افسري و هوشنگ جاويد به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب شدند. در انتخاب بازرسان نيز از ميان سه نامزد، حميدرضا عاطفي با بيشترين آراء بازرس اصلي و سرافراز به عنوان بازرس علي البدل انتخاب شدند.

دكتر خاموشي مبناي حركت حوزه هنري را تشريح كرد
فارس: حوزه هنري همچنان بايد بسترساز خلق آثار فاخر و ارزشمند باشد.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي با اعلام اين مطلب در جمع مديران حوزه هنري سراسر كشور اظهار داشت: اصل تولي و تبري نبايد فقط در جنگ بر ما آشكار گردد بلكه بايد در مدرسه نهادهاي دولتي، كوي و برزن و در بناهاي ما بر ما آشكار گردد تا وجه تمايز ما با ديگران مشخص شود.
خاموشي سپس به ضرورت حركت كردن حوزه  هنري در جهت اصل تولي و تبري اشاره كرد و گفت: مفهوم اين حركت اين است كه ما بايد جامعه را به سمت و سوي ولايت به مفهوم دين سوق بدهيم زيرا حوزه هنري به خاطر همين اصل تولي و تبري ايجاد شد و بنابراين بايد كاري كنيم كه توليدات انساني و برنامه اي ما اين ويژگي  را داشته و هدفمند باشند. در ادامه اين مراسم بنيانيان (رئيس حوزه هنري|)، طي سخناني بر ضرورت وجود همفكري ميان مسئولان و هنرمندان حوزه هنري تاكيد كرد و گفت: تبليغ دين از طريق هنر وظيفه جدي ماست، بنابراين بايستي مواضع مان را شفاف تر كنيم تا آدمهايي كه به سمت حوزه هنري مي آيند؛ متوجه باشند كه اگر به حوزه  هنري مي آيند بايد براي تبليغ دين الهي از طريق هنر بيايند نه اهداف غير آن.

بهارستان
عقل
عقل در تن آدمي همچون اميري است مادام كه رعاياي تن مطيع او باشند همه كارها با صلاح باشد اما چون مطيع نباشند همه به فساد آيند.
فيه مافيه - مولوي

مستند زندگي شهيد رئيس علي دلواري ساخته مي شود
ايسنا: اكبر نبوي زندگي شهيد رئيس علي دلواري را به تصوير مي كشد.
وي با بيان اينكه اين فيلم مستند با نام آرش ساخته خواهد شد اظهار داشت: اين كار نگاهي دارد به مقاومت مردم دلوار، تنگستان و بوشهر در برابر استعمار سياه انگليس با محوريت رئيس علي دلواري كه در ۴۵ دقيقه ساخته خواهد شد. وي درباره علت پرداختن به اين موضوع اظهار داشت: من معتقدم مقاومت ميهني را بايد در سده هاي گذشته كشور ديد و در قالب هاي مختلف درباره آن حرف زد و در واقع اگر ديده نشود به بخشي از تاريخچه مبارزات ميهني ظلم كرده ايم.
نبوي افزود: من ۸ سال دفاع مقدس را در ادامه پايداري ملي در برابر كشور بيگانه مي دانم كه در قرون گذشته انجام گرفته است.وي با بيان اينكه ممكن است بعد از اين كار ۵۰۰ سال مقاومت مردم جنوب در برابر استعمار پرتغال، هلند، فرانسه،  انگليس و آمريكا را به تصوير بكشم تصريح كرد: بايد ببينم نتيجه پروژه ها در طول ساخت كار فعلي به كجا خواهد رسيد.

جايزه طلايي به فيلم ماه بود و روباه
فارس: فيلم ايراني «ماه بود و روباه» ساخته بابك نظري جايزه طلايي بخش فيلم هاي پويانمايي شانزدهمين جشنواره بين المللي فيلم كودكان قاهره را از آن خود ساخت.كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اعلام كرد، اين فيلم برجسته سينماي پويانمايي ايران پيش تر در چندين رقابت داخلي و بين المللي جوايز متعددي را از آن خود ساخته و نمايش آن در جشنواره هاي مختلف با استقبال كودكان و نوجوانان روبرو شده بود.«ماه بود و روباه» طي روزهاي ۱۱ لغايت ۱۹ اسفند در جشنواره فيلم كودكان قاهره در كشور مصر در كنار فيلم «پرنده سكوت» ساخته ليسا برجسته با ۶۰ عنوان فيلم ديگر از ۲۷ كشور جهان به رقابت پرداخت كه حاصل اين حضور موفق دريافت جايزه طلايي اين جشنواره معتبر سينمايي بود.در جشنواره قاهره همچنين فيلم بلند «ماجراهاي اينترنتي »ساخته مشترك دو كشور ايران و مصر نيز به نمايش گذاشته شد.

بازيگر خانه اي روي آب درگذشت
ايسنا: مليحه نظري، بازيگر سينما و تئاتر درگذشت.
نظري كه آخرين فعاليت هنري  اش بازي در فيلم خانه اي روي آب به كارگرداني بهمن فرمان آرا بود در سال ۱۳۱۰ در تهران متولد شد و فعاليتش را از سال ۱۳۴۱ با بازي در نمايش دربار سلطان عبدالحميد آغاز كرد و در ادامه در تئاتر هاي نصر و پارس در نمايش هايي چون دايي و اينا، دختر گمراه، سه فنجان چاي و اشباح حضور پيدا كرد. وي در سال ۱۳۵۶ با فيلم در امتداد شب وارد سينما شد و با حضور در بيش از ۳۰ فيلم به بازيگري خود ادامه داد.
فيلم هاي كلاغ، سايه هاي بلند باد، ماديان، توهم، آن سوي مه و... از جمله آثاري هستند كه مليحه نظري در آنها به ايفاي نقش پرداخته است.
پيكر اين هنرمند فقيد كه صبح جمعه به علت عارضه مغزي در منزلش درگذشت روز دوشنبه در بهشت زهرا به خاك سپرده خواهد شد.

برگي از تاريخ
در گذشت آيت الله حائري
آيت الله شيخ محمدصالح حائري مازندراني در حدود سال ۱۲۶۰ ش (۱۲۹۸ ق) در شهر مقدس كربلا به دنيا آمد. وي در ابتدا ادبيات عرب را فرا گرفت و دروس ديگر سطح و فلسفه و منطق را از محضر پدر و برادرش استفاده نمود. هنوز ۱۵ سال از عمر محمد صالح نمي گذشت كه «رساله غساله» را تأليف كرد و به مرحوم آخوند خراساني عرضه نمود آخوند با مشاهده اين رساله و پي بردن به نبوغ و استعداد بي نظير اين نوجوان، وي را با خود به نجف اشرف برد، و پس از سالياني در شمار شاگردان بزرگ آخوند گرديد.
ايشان همچنين از محضر بزرگاني همچون ميرزا حسين خليلي و ملااسماعيل بروجردي فقه و اصول و حكمت آموخت و به مدارج والاي علمي رسيد. تلاش علمي و ذوق سرشار شيخ محمدصالح، توجه همه صاحب نظران را به خود جلب كرد، چرا كه كتاب ها و رسايل زيادي را به تأليف درآورده بود و حتي در شانزده سالگي به درجه اجتهاد نائل آمد. آيت الله مازندراني در ۲۶ سالگي راهي بابل گرديد و در آنجا به اقامه شعائر ديني و خدمات مذهبي مشغول شد و بعدها مرجع ديني بسياري از مومنين قرار گرفت. شيخ محمد صالح در زمان رضا خان پهلوي، سخنان قاطعي در مسجد جامع بابل ايراد كرد و از حكومت و شخص شاه انتقاد نمود كه به حبس وي در تهران انجاميد. بر اثر اين حركت، قرار بر اعدام ايشان شد كه به دليل اعتراض شديد مراجع وقت، به آزادي و تبعيد وي به سمنان منجر گرديد و اين عالم سترگ تا پايان عمر در سمنان اقامت گزيد. از اين عالم رباني در حدود سيصد تأليف و رساله بر جاي مانده كه حكمت بوعلي در ۵ جلد، سيماي ايمان، ديوان الادب و تاريخ معارفه اماميه از آن جمله اند. اين فقيه مجاهد سرانجام پس از عمري خدمت و تلاش و زندگي پربار، در ۲۱ اسفند ۱۳۴۹ ش برابر با سال ۱۳۹۱ ق در سن ۸۹ سالگي در سمنان به لقاء الله پيوست و پس از تشييعي باشكوه، در جوار حرم حضرت ثامن الحجج (ع) به خاك سپرده شد.
تحريم حزب رستاخيز
پس از تشكيل حزب شاهنشاهي رستاخيز در اسفند ۱۳۵۳ و دعوت رژيم از مردم براي عضويت در آن و تهديد دستگاه جور به خروج از كشور براي كساني كه عضو حزب نشوند، حضرت امام خميني كه در آن زمان در نجف اشرف به سر مي بردند، طي پيامي شركت در اين حزب دين ستيز را حرام و كمك به استيصال مسلمين عنوان كردند.
ايشان در اين پيام فرمودند: «نظر به مخالفت اين حزب با اسلام و مصالح ملت مسلمان ايران، شركت در آن بر عموم ملت حرام و كمك به استيصال مسلمين است و مخالفت با آن از روشن ترين موارد نهي از منكر است و چون اين نغمه تازه كه به دستور كارشناسان يغما گر براي اغفال ملت از مسائل سياسي از حلقوم شاه برخاسته تا كشور را بيش از پيش،  خفقان زده كند و راه را براي مسائلي كه در نظر دارند باز نمايند، لذا لازم است حسب وظيفه تذكراتي بر همه باشد كه ملت مسلمان، تا فرصت از دست نرفته، با مقاومت بيش از پيش و همه جانبه، جلو اين نقشه هاي خطرناك را بگيرند. درباره اين حزب به اصطلاح رستاخيز ملي ايران بايد گفت اين عمل با اين شكل تحميلي، مخالف قانون اساسي و موازين بين المللي است و در هيچ يك از كشورهاي عالم نظير ندارد.»

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در رسيدن عيد و سررسيد مواعيد فرمايد
008064.jpg
008067.jpg

كوتاه از هفت هنر
دو فيلم در تونس: دو فيلم كوتاه از توليدات انجمن سينماي جوانان ايران به بخش مسابقه جشنواره بين المللي تونس راه يافت.پنجره اي رو به آفتاب از بيژن زمان پيرا و حفره به كارگرداني وحيد نصيريان در اين رويداد حضور دارند.
سه نمايش دانشگاهي: سه نمايش از دانشگاه آزاد واحد بوشهر، به نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران راه يافت. جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران ارديبهشت ماه سال آينده با حضور گروههاي نمايشي دانشگاههاي سراسر كشور در تهران برگزار مي گردد.
بچه هاي آسمان: اولين يادواره فيلم و عكس دانش آموزان مازندران با عنوان «بچه هاي آسمان» در مجتمع فرهنگي سينمايي بابل آغاز شد. ۱۸ فيلم در بخش مسابقه يادواره فيلم و عكس دانش آموزان مازندران نمايش داده مي شود. ۷۲ قطعه عكس نيز براي حضور در بخش نمايشگاهي انتخاب شده كه به ۱۴ اثر برتر تنديس، لوح و جايزه اهدا مي شود.
تعطيلات رمي: آخرين جلسه «يك فيلم يك فيلمنامه در سال ۸۴ امروز يكشنبه ۲۱ اسفند در فرهنگسراي نياوران برپا خواهد شد. در اين جلسه فيلم» تعطيلات رمي «اثر ويليام وايلر كه در آن گري گوري پك، آدري هيپبورن و دي آلبرت نقش آفريني نموده اند اكران مي شود و سپس جلسه نقد و بررسي فيلمنامه آن برپا خواهد شد.
008046.jpg
بيد مجنون: فيلم بيد مجنون آخرين ساخته مجيد مجيدي از آثار تحسين شده بيست وسومين جشنواره فيلم فجر در برنامه نوروزي شبكه هاي يك و جهاني جام جم سيما جاي گرفت.
فيلم عاشورايي: معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: جرات ساخت فيلم پيرامون عاشورا و وقايع كربلا ميان فيلم سازان وجود ندارد. سردار عليرضا افشار در بازديد از دبيرخانه جشنواره فيلم عاشورايي، افزود: فيلم سازان به دليل عظمت ائمه معصومين(ع) از ساختن فيلم در اين زمينه واهمه دارند و به خود اجازه اين كار را نمي دهند.
استقبال از نمايشگاه: نمايشگاه جنبش عاشورايي هنر ايران به دليل تنوع و گونه گوني گرايش هاي هنري و سبك هاي بصري و حجم وسيع آثار ارائه شده با استقبال وسيع علاقمندان روبه رو شده است. بازديد از اين نمايشگاه تا ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ براي عموم آزاد است.
همايش قطب الدين شيرازي : بهمن نامور مطلق، اميرحسين پورجوادي، محسن زارع، حسن بلخاري، مهرداد احمديان، محبوبه پلنگي، عليرضا اسماعيلي، پيمان خاصه و مسعود ناصري به عنوان شوراي سياستگذاري اين همايش برگزيده شدند.
مفتون اميني: نهمين مجموعه شعرش را با عنوان صد هزار و دو توسط انتشارات نگاه روانه بازار كتاب مي كند. اميني گفت  : نام اين كتاب اشاره به سخن شهرزاد قصه گو دارد كه در شب هزار و يكم صاحب پسري شد كه در آن هم احساس خوشبختي و هم احساس هراس مي كرد. او در اين شب گفت: شما كه قرن  ها و سال  ها پس از من مي  آييد از من خوشبخت تر هستيد.
ادبيات: عصر ادبيات از امروز بيست و يكم ماه جاري از ساعت ۱۵ درتماشاخانه حوزه هنري استان تهران واقع در ميدان آرژانتين، بلوار بيهقي، خيابان شانزدهم شرقي، شماره ۲۱ آغاز و روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفته جاري نيز به ترتيب در مراكز كرج و ري حوزه هنري استان تهران پيگيري مي شود.
جلسه ناتمام: انتخاب هيأت مديره كانون ملي منتقدان تئاتر به دليل به حد نصاب نرسيدن اعضاء، برگزار نشد. جلسه راي گيري، امروز براي انتخاب هيأت مديره كانون ملي منتقدان جمهوري اسلامي ايران به دليل به حد نصاب نرسيدن اعضاء تشكيل نشد و انتخاب هيأت مديره كانون به زمان ديگري موكول شد.
نوروز با مشفق كاشاني: در راستاي اجراي برنامه هاي نوروزي فرهنگسراها، فردا فرهنگسراي انقلاب به استقبال بهار مي رود. در برنامه اي كه به مناسبت فرارسيدن سال جديد و تقارن آن با اربعين حسيني در فرهنگسراي انقلاب تهران برگزار مي شود ، هنرمنداني چون اصغر همت و افسر اسدي حضور يافته و عباس مشفق كاشاني - شاعر معاصر- به شعرخواني مي پردازد. در اين مراسم، گروه آذري «عاشيق ها» موسيقي و ترانه اجرا مي كند و تاريخچه، آداب و رسوم و شأن ملي و مذهبي نوروز در ايران مورد بررسي قرار مي گيرد. اين مراسم امروز از ساعت ۱۷ الي ۲۰ در فرهنگسراي انقلاب واقع در خيابان كميل برگزار مي شود.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
پدر
قرص قلبش رو بعد از صبحانه مي خوره، بعد از ناهار قرص چربي اش رو مي خوره، هر روز ناهار براش يك ظرف كوچك ماست كم چرب بيارين. نون سوخاري هم فقط با شير گرم بهش بدين. راديو جيبي اش هميشه نزديكش باشه. اگه نصفه شب از درد كمر ناليد، از اين روغن روي كمرش بماليد ...
ديگر نمي توانست ادامه دهد، يك حس دروني آزارش مي داد و بغض گلويش را مي فشرد. «نه اصلا نمي خواد. ببخشيد مزاحم شدم، مي برمش.»
و مرد جوان پدر پير خود را سوار بر ويلچر به طرف ماشين مي برد تا به خانه ببرد. او نتوانست پدرش را در خانه سالمندان بگذارد.
علي رضا ملكي
گشتي در دنياي خبرها
ترس از خورشيدگرفتگي
آبوجا: تا چند روز ديگر خورشيدگرفتگي در كشور نيجريه رخ خواهد داد؛ به همين دليل مسئولان اين كشور به تكاپو افتاده اند تا مبادا وقايع سال ۲۰۰۱ تكرار شود. در آن سال خورشيدگرفتگي در نيجريه رخ داد و چون مردم اين كشور با آن آشنايي نداشتند تصور كردند شياطين آنها را تسخير كرده اند به همين دليل در شهرهاي اين كشور هرج و مرج رخ داد. همين موضوع باعث شده تا اين بار دولت اطلاع رساني گسترده اي در اين رابطه انجام دهد تا مردم دچار ترس نشوند.
۲۶ سال كلاهبرداري
برلين: يك پيرمرد ۶۷ ساله در آلمان كه به مدت ۲۶ سال مستمري برادر متوفي خود را دريافت مي كرد سرانجام توسط پليس به دام افتاد. وي پس از اين كه برادرش از دنيا رفت به جهت شباهت ظاهري كه به وي داشت، گذرنامه او را تمديد كرد و براي دريافت مستمري اش اقدام كرد. وي با اين حربه به مدت ۲۶ سال اين كار را انجام داد تا اين كه سرانجام رسوا شد. گفته مي شود كه وي در طول اين مدت بيش از ۱۰۰ هزار يورو به جيب زده است.
فوتباليست ۵/۲ سانتيمتري
توكيو: به اعتقاد بسياري از كارشناسان يكي از دلايل زيبا بودن ورزش فوتبال فراگير بودن آن است. به عبارت ديگر همه افراد صرف نظر از اين كه چه ميزان قد دارند مي توانند در اين ورزش شركت كنند. اخيراً يك شركت ژاپني رباتي فوتباليست طراحي كرده كه ارتفاع آن تنها ۵/۲ سانتيمتر است. قرار است از اين ربات در جريان مسابقات جام جهاني رباتها كه همزمان با رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ برگزار خواهد شد استفاده شود. اين ربات كوچك قادر است در هر دقيقه ۵/۱ متر حركت كند.
گوزن در تاب
برلين: يك گوزن گرسنه كه براي يافتن غذا از جنگل به شهر آمده بود در ميان زنجير تاب يك خانه گير افتاد. اين گوزن ۲۰۰ كيلوگرمي پس از ورود به حياط خانه قصد داشت از ميان زنجير تاب عبور كند كه لابه لاي آن گير افتاد و ديگر نتوانست خود را نجات بدهد. به هر حال سروصداي اين گوزن باعث شد تا صاحب خانه به كمك ماموران آتش نشاني دست به كار شوند و اين حيوان را نجات بدهند.
اعتياد به سرقت
ويلينيوس: يك مادر ۲۵ ساله در ليتواني براي هشتادمين بار به جرم ارتكاب سرقت دستگير شد. وي آخرين بار در حالي كه قصد سرقت لوازم آرايش از يك فروشگاه را داشت به دام پليس افتاد. با توجه به اين كه مجازات سرقت هايي كه كمتر از ۴۳ دلار ارزش دارد تنها چند ساعت كار عام المنفعه است به همين دليل وي همواره تلاش كرده تا سرقت هايش زير اين مبلغ ارزش داشته باشد تا اين كه به زندان نرود. در حقيقت وي تنها ۱۰ بار بيش از ۴۳ دلار سرقت كرده است.
اخاذي از رستوران
ميشيگان: يك جوان در آمريكا براي اين كه از يك رستوران اخاذي كند تصميم گرفت داخل يكي از غذاهاي اين مكان موش مرده بيندازد. به همين دليل وي پس از ورود به رستوران سفارش سوپ داد و به دور از چشمان گارسون يك موش منجمد داخل كاسه سوپ انداخت. وي سپس در رستوران داد و فرياد به راه انداخت و نسبت به وجود موش داخل سوپ اعتراض كرد. البته اين پايان ماجرا نبود چون تهديد كرد در صورتي كه رستوران به وي غرامت نپردازد، به دادگاه شكايت خواهد كرد. البته با پيگيري صاحب رستوران مشخص گرديد كه وي قصد اخاذي داشته است.
گل و گياه
بروندا
008043.jpg
نام علمي:
Brunnera macrophylla
خانواده:
BORAGINACEAE
گياهي بوته اي و دائمي كه گل هاي ستاره اي و آبي رنگ آن شبيه گل «فراموشم مكن» بوده و اوايل بهار ظاهر مي شوند. برگ هاي گياه، قلبي شكل بوده و در حاشيه، دندانه دار و مواج هستند. حداكثر بلندي آن به۴۵ و گستردگي آن به ۶۰ سانتي متر مي رسد. به عنوان گياه پوششي استفاده مي شود.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، خاك مرطوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار يا پاييز و كاشت بذر در پاييز، امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |