پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۴
به مناسبت ۲۸ مهر ماه روز جهاني مبارزه با پوكي استخوان
بيماري خاموش
002622.jpg
علي اصغر محمدي
امروز ۲۸ مهر ماه و مصادف با روز جهاني مبارزه با پوكي استخوان است. شعار امسال روز جهاني استئوپروز (پوكي استخوان)، تأكيد بر ورزش و فعاليت بدني همه افراد جامعه، اعم از پير و جوان و ترغيب آنها به انجام حركات ورزشي به صورت تدوين شده است.
نوشتار زير كه به مناسبت روز جهاني مبارزه با پوكي استخوان تهيه شده است، به معرفي اين بيماري، علائم و راههاي پيشگيري، مي پردازد.

پوكي استخوان چيست؟
پوكي استخوان يك بيماري شايع متابوليك استخوان است. اين بيماري با كاهش عمومي و شديد در توده استخواني و پوك شدن استخوان به وجود مي آيد. در اين بيماري، عناصر تشكيل دهنده استخوان از نظر كيفيت تغيير نمي كند، اما از نظر كميت كاهش مي يابد. عواملي زيادي در ايجاد پوكي استخوان تأثير دارند كه مهمترين آنها ژنتيك، تغذيه، هورمون هاي داخلي، ورزش و فعاليت بدني است.
حدود ۲۰۰ ميليون نفر از جمعيت زنان در سراسر جهان به بيماري پوكي استخوان مبتلا هستند. پوكي استخوان مشكل شايع سيستم هاي بهداشتي درماني و به عبارتي بيماري همه گير دنياي امروز است. اين بيماري با كاهش توده استخواني و افزايش شكستگي استخوان همراه است.
روند اين بيماري خزنده، آنچنان آهسته و تدريجي است كه شخص هيچ گونه علائم هشدار دهنده اي را احساس نمي كند تا زماني كه نخستين شكستگي اتفاق بيفتد.
از عواقب اين شكستگي ها كه به طور شايع در ناحيه مچ دست، مهره هاي كمري و استخوان لگن رخ مي دهد، درد، ناتواني حركتي، قادر نبودن به انجام امور روزمره، زمين گير شدن و در نهايت در بسياري از موارد مرگ است.
مطابق آمار منتشر شده از سوي بنياد بين المللي پوكي استخوان، از هر ۳ زن و از هر ۵ مرد بالاي ۵۰ سال، يك نفر مبتلا به پوكي استخوان بوده و يا تراكم استخواني پاييني دارند. شيوع اين بيماري در كشورهاي مختلف متفاوت گزارش شده است. متأسفانه برنامه بيماريابي پوكي استخوان در هيچ نقطه جهان، از يك برنامه استاندارد شده نظام هاي بهداشتي درماني برخوردار نيست و مسئوليت اين بيماري در سنين بالاي ۵۰ سال به عهده خود فرد است.
پوكي استخوان به راحتي قابل پيشگيري است و مي تواند به وسيله آزمايش هاي ساده خون و تراكم سنجي استخوان، رديابي شده و با تشخيص به موقع به طرز مؤثري درمان شود.
براساس مطالعات سازمان بهداشت جهاني، در سال ۲۰۵۰ ميلادي بيش از ۵۳۰ ميليون فرد مسن بالاي ۵۶ سال در آسيا زندگي مي كنند كه متعاقب آن بيش از ۵۰ درصد شكستگي هاي لگن نيز در آسيا اتفاق خواهد افتاد. بنابراين، پوكي استخوان نه تنها در حال حاضر با ايجاد و ناتواني و مرگ و مير و هزينه هاي سنگين اقتصادي، آثار نامطلوب خود را بر جامعه تحميل مي كند بلكه با مسير روبه رشد بويژه در آسيا مشكل جدي تري در آينده اين كشورها به وجود خواهد آورد.
علائم پوكي استخوان
ممكن است شما نيز پوكي استخوان داشته باشيد، اما تاكنون علائم آن بروز نكرده باشد و يا متوجه آن نشويد. علائم پوكي استخوان، زماني ظاهر مي شود كه شما به مقدار زيادي كلسيم از دست داده ايد. علائمي كه فرد را متوجه پوكي استخوان مي كند، شامل رخ دادن شكستگي در استخوانها، بويژه در استخوان هاي كوچك كه با كوچكترين ضربه و يا حتي زماني كه بيمار به ياد ندارد كه ضربه اي به استخوان او وارد شده باشد، بوجود مي آيد، پشت درد، خميده شدن پشت، كوتاه شدن قد به دليل فشار مهره هاي ستون فقرات بر روي هم در اثر نازكي و پوك شدن استخوانهاي مهره ايجاد مي شود.
افرادي كه بيشتر در خطر ابتلا هستند
اين موارد افراد را در خطر ابتلا به پوك شدن استخوان قرار مي دهد: يائسگي قبل از ۴۸ سالگي، يائسگي زودرس به دليل برداشتن تخمدان ها به وسيله جراحي، كمبود كلسيم در رژيم غذايي، كمبود فعاليت هاي جسماني، به طور محدود در معرض آفتاب بودن و يا وجود مقدار ناچيز ويتامين D در غذا، وجود ترك و شكستگي استخوان در گذشته، سابق پوكي استخوان در خانواده، افراد لاغر با استخوان بندي ظريف، نازك، پركاري غدد تيروئيد، كشيدن سيگار، كافئين (ماده تحريك كننده موجود در چاي، نوشابه و الكل) و مصرف طولاني كورتون.
زنان بيشتر از مردان به پوكي استخوان مبتلا مي شوند
پوكي استخوان در زنان بيشتر از مردان ديده مي شود. به گفته متخصصان توده استخواني هر فرد معمولاً  بين ۳۰ تا ۳۵ سالگي به بيشترين ميزان خود مي رسد. پس از اين سن، كاهش توده استخوان به صورت يك روند طبيعي پيري آغاز مي شود. روند از دست دادن توده استخواني در زنان تقريباً  يك دهه زودتر از مردان رخ مي دهد: علت آن هم در نقش مهمي است كه هورمون استروژن در سلامت و استقامت استخوان ها ايفا مي كند. در زمان يائسگي، ميزان هورمون هاي استروژن و پروژسترون ناگهان كاهش مي يابند و معمولاً  در اين زمان است كه استخوان ها سريع پوك و نازك مي شوند و دردهاي استخواني خودنمايي مي كنند.
۲ ميليون ايراني در معرض خطر شكستگي هاي ناشي از پوكي استخوان
براساس مطالعات انجام شده در مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران بر روي جمعيت ۲۰ تا ۶۹ ساله ايران، حدود ۲ ميليون نفر در معرض خطر شكستگي هاي ناشي از پوكي استخوان (استئوپروز) قرار دارند. شيوع پوكي استخوان در ۴/۷ درصد در ستون فقرات كمر و ۴/۲ درصد در استخوان لگن در جمعيت مورد مطالعه بوده است.
شيوع پوكي استخوان يا ضعف استخواني در سن بالاي ۵۰ سال ۷۰ درصد در زنان و ۵۰ درصد در مردان است.
002670.jpg
راههاي پيشگيري از پوكي استخوان
* به طور منظم ورزش كنيد. ورزش يكي از عوامل مهم براي قرار گرفتن كلسيم در داخل استخوان و محكم شدن استخوانهاست. شعار امسال روز جهاني پوكي استخوان (استئوپروز) با تأكيد بر ورزش و فعاليت بدني مناسب همه افراد جامعه اعم از پير و جوان است كه همگان را ترغيب به انجام حركات ورزشي، نه به صورت مقطعي و زودگذر، بلكه به صورت تدوين برنامه هاي روزانه و مرتب مي كند.
پياده روي ورزش مناسبي است. اما اگر به پوكي استخوان مبتلا هستيد، قبل از آغاز هرگونه تمرين ورزشي با پزشك خود مشورت كنيد.
* هر روز مواد غذايي حاوي كلسيم، بويژه لبنيات پاستوريزه كم چرب مصرف كنيد. در گروه لبنيات شير، ماست، پنير و كشك از منابع خوب كلسيم هستند.
شير منبع خوبي براي كلسيم است، اما بايد دقت كرد كه اضافه كردن چاي، پودر نسكافه، پودر كاكائو و قهوه به شير، از جذب شدن كلسيم جلوگيري مي كند.
مطالعات مركز تحقيقات غدد متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران نشان مي دهد كه دو عامل تغذيه مناسب و فعاليت بدني كافي مي تواند روند اين بيماري را تا حد قابل قبولي به تعويق بيندازد. با توجه به جمعيت جوان كشورمان، نهادينه كردن برنامه هايي چون استفاده مرتب از مواد لبني همراه با انجام فعاليت هاي ورزشي مناسب و مستمر به طور روزانه از ابتداي دوران كودكي مي تواند باعث ايجاد حداكثر توده  استخواني شده و فرد را از ابتلا به اين بيماري تا حدودي مصون كند.
* از مصرف خودسرانه و غيرضروري شربت هاي كاهش دهنده اسيد معده كه مانع از جذب كلسيم غذا مي شود، خودداري كنيد و اين گونه شربت ها را فقط با تجويز پزشك مصرف كنيد.
* استعمال دخانيات و مصرف الكل براي همه، در هر سني و شرايط مضر است. از جمله عوارض استفاده از آنها، تشديد پوكي استخوان است. پس از مصرف آنها جداً خودداري كنيد.
* ويتامين D با افزايش جذب كلسيم، از پوكي استخوان جلوگيري مي كند. براي تأمين ويتامين D هر روز چند دقيقه در مقابل نور مستقيم خورشيد قرار بگيريد. تابش نور خورشيد از پشت شيشه تأثيري ندارد.
مطالعات انجام شده در كشورمان نشان مي دهد كه ۶۰ درصد افراد مورد مطالعه دچار كمبود ويتامين D بوده اند و اين در حالي بوده كه در تغذيه روزانه فقط ۶۰ درصد كلسيم و ۲۰ درصد ويتامين D مورد نياز روزانه را دريافت مي كنند و از فعاليت كافي نيز برخوردار نيستند.
نتايج پژوهش هاي مركز تحقيقات غدد و متابوليسم در زمينه پوكي استخوان
مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان تنها عضو ايراني سازمان بين المللي پوكي استخوان و قطب پوكي استخوان در كشور، مجري بسياري از طرح هاي تحقيقاتي در اين زمينه بوده است و با پايه گذاري شبكه ملي تحقيقات پوكي استخوان در ۱۱ استان كشور ارتباط مناسبي براي مبادله اطلاعات و هماهنگي فعاليت هاي مربوط به اين بيماري خاموش ايجاد كرده است.
پژوهش هاي اخير مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران، واقعيت هاي در خور توجهي در رابطه با استخوانها در پي داشته است كه از جمله آنها مي توان به اين موارد اشاره كرد:
* استخوان يك بافت زنده است و به طور مستمر نوسازي مي شود و فعاليت ورزشي استخوان را براي اين نوسازي ترغيب مي كند. استخوانها هم مانند عضلات بايد مرتب در حركت باشند تا فرسوده نشوند.
* در دختران استخوانها در سنين يازده تا سيزده سالگي از ماده معدني انباشته مي شود و اين محتوي استخواني در طول ۳۰ سال و بعد از يائسگي تحليل مي رود. بديهي است هر قدر ميزان اين ذخيره بيشتر باشد سرعت از دست رفتن آن نيز كمتر خواهد بود.
* دختران پرجنب وجوش و فعال كه هر روز ورزش مي كنند، ۴۰ درصد بيشتر توده استخواني ذخيره مي كنند. اين مطالعات در مورد پسران نيز انجام شده است، اما نتايج حاصل از آن به اندازه دختران حيرت انگيز نيست.
* انجام حركات ورزشي مناسب در ناحيه ستون فقرات كمري در ميانسالي مي تواند از ضعف يا شكستگي فقرات در سنين پيري جلوگيري كند.
* ورزش همچنين مي تواند به حالت تعادل و توازن بدن كمك كند و از زمين خوردن جلوگيري كند. با توجه به اين كه زمين خوردن يك عامل مهم در ايجاد شكستگي است، مطالعات نشان مي دهند كه هر ساله از هر ۵ فرد بالاي ۶۵ سال دو نفر حداقل يك بار دچار زمين خوردگي مي شوند كه اين آمار اهميت انجام حركات ورزشي در سالمندي را بيشتر آشكار مي كند.
* زناني كه بيشتر از ۹ ساعت در روز مي نشينند بيشتر مبتلا به شكستگي لگن خواهند شد.
* ورزش مناسب حتي بعد از وقوع يك شكستگي مي تواند از وقوع شكستگي هاي بعدي جلوگيري كند، درد را تسكين دهد و به حفظ كيفيت زندگي كمك كند.
* پياده روي بويژه پياده روي سريع حداقل به مدت نيم ساعت در روز، ورزشهاي هوازي و ورزش هايي كه با تحمل وزن بدن همراه است و باعث تقويت عضلاني و پرورش اندام مي شوند، براي تحريك توده استخواني و وادار كردن آن به استخوان سازي بسيار مفيدند.
۲۸ مهر، روز جهاني مبارزه با پوكي استخوان
روز ۲۸ مهر مصادف با روز جهاني مبارزه با پوكي استخوان است. در اين روز از سوي ۱۷۰ عضو بنياد بين المللي  پوكي استخوان در سراسر جهان برنامه هايي در جهت مبارزه با اين بيماري انجام مي شود. در اين زمينه مركز تحقيقات غدد درون و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران اقدام به برگزاري برنامه هاي متنوع اطلاع رساني و پيشگيري در سطح جامعه كرده است. طراحي، ساخت و پخش تيزرهاي تلويزيوني، انتشار كتابچه ها و بروشورهاي آموزشي و برگزاري كلاس آموزشي براي رده هاي سني مختلف در فرهنگسراي كودك و سالمند، از جمله آنهاست.

كودكان چاق و دوست داشتني!
002616.jpg
گسترش روزافزون پديده چاقي به عنوان يك معضل همه گير، جامعه جهاني را با مشكلات زيادي روبه رو كرده است. چاقي ،افزايش وزن به نسبت ۲۰ درصد بيشتر از اندازه ايده آل با توجه به مؤلفه هاي سن، جنس و قد است.
اين پديده عوامل مختلفي دارد كه از جمله مهمترين آنها مي توان به نفوذ مدرنيته در زندگي انسان، تغيير ذائقه آدمي و گرايش او به غذاهاي سريع و كم  تحركي انسان امروزي اشاره كرد. در اين ميان كودكان نيز به طور جدي با اين مشكل روبه رو هستند. برخي از والدين به غلط تصور مي كنند هر چه كودك چاق تر باشد، سالم تر خواهد بود و يا مشكل چاقي با افزايش سن به خودي خود حل مي شود. چاقي در كودكان سبب بروز بيماري هاي گوناگون از جمله ديابت، آرتروز و فشار خون در سنين جواني مي شود. اين پديده نه تنها سلامت جسم بلكه بهداشت روان و فعاليت هاي اجتماعي كودك را نيز تحت تأثير قرار مي دهد. بر پايه آخرين تحقيقات انجام شده اين معضل مي تواند به بروز افسردگي، انزوا و كاهش اعتماد به نفس در كودك منجر بشود.
چند توصيه
فعاليت بدني: هميشه و هر روز!
كودك را به انجام حركات ورزشي ترغيب كنيد. او را به قدم زدن و بالا رفتن از پله ها به جاي آسانسور تشويق كنيد. به عنوان مثال هر گاه براي خريد به همراه كودك از منزل خارج مي شويد، يك ايستگاه قبل از مقصد از اتوبوس پياده شويد و يك ايستگاه بعد از مبد أ سوار اتوبوس شويد. اين كار به سلامت والدين نيز كمك مي كند. كودكان نسل امروز وقت زيادي را به تماشاي تلويزيون و بازي هاي كامپيوتري اختصاص مي دهند. سعي كنيد اين مدت زمان را محدود كنيد و در عوض انجام حركات ورزشي يا حتي بازي هاي مختلف مثل توپ بازي و دوچرخه سواري را وارد برنامه روزانه كودك خود بكنيد.
تغذيه
عادات بد غذايي مهم ترين عامل بروز اين پديده در كودكان است
* هيچ وعده غذايي را از برنامه كودك حذف نكنيد. زيرا بدن كودك به يك رژيم غذايي كامل و متنوع نياز دارد. به علاوه خوردن كامل وعده هاي غذايي مورد نياز سبب مي شود كه كودك به اصطلاح كمتر به غذا ناخنك بزند و يا براي رفع گرسنگي به مصرف تنقلات روي بياورد.
* مصرف تنقلات مانند شيريني، شكلات، چيپس و... را كاهش بدهيد. اين كار به يك آموزش صحيح و اساسي نياز دارد. به عنوان مثال والديني كه با هر وعده غذايي خود نوشابه مي خورند يا كساني كه بر هر بهانه اي براي فرزند خود چيپس مي خرند، نمي توانند مضرات مصرف اين مواد را به كودك خود آموزش بدهند.
* غذا خوردن را به يك عادت خانوادگي تبديل كنيد و اجازه ندهيد كودك در حين انجام كارهاي ديگر مثل تلويزيون تماشا كردن يا بازي كردن غذا بخورد. زيرا در اين صورت كودك بدون توجه و حتي بعد از برطرف شدن احساس گرسنگي نيز به غذا خوردن ادامه مي دهد.
* والدين شكل دهنده عادات غذايي كودك هستند. شما مي توانيد به فرزند خود ياد بدهيد به جاي پيتزاي سوسيس و كالباس، پيتزاي سبزيجات را انتخاب كند. يا به جاي پر كردن كيف مدرسه كودك با تنقلاتي مثل بيسكويت، پفك و ساندويچ سوسيس و كالباس از خشكبار، ميوه و... به عنوان ميان وعده استفاده كنيد.
* تعداد وعده هاي غذايي كودك را افزايش و حجم آنها را كاهش بدهيد.
* بسياري از رژيم هاي غذايي سخت مي توانند براي سلامت كودك خطرناك باشند. اين گونه رژيم ها مي توانند سبب اختلال در سيستم بدن شوند كه نتايج وخيم تر خود را در سنين بالاتر نشان مي دهند. بنابر اين قبل از هر اقدامي با پزشك متخصص مشورت كنيد.
مترجم: طلوع رياضي

دوران بارداري و يبوست
دوران بارداري سبب بروز تغييرات اساسي در اكثر دستگاه هاي بدن مي شود. اين دوران تأثير مهمي بر عملكرد معده و روده خواهد داشت. يبوست يكي از مهم ترين عوارض دوران بارداري است كه علل و عوامل مختلفي دارد. اين تحولات به دليل تغييرات هورموني ناشي از افزايش حجم رحم رخ مي دهند. هورمون پروژسترون سبب تغييراتي در روده مي شود كه اين امر باعث تضعيف قدرت روده مي گردد. همچنين اين دوران با كاهش مقدار هورمون هايي همراه است كه عامل اصلي حركت معده و روده هستند. كاهش مصرف فيبر، استفاده از مكمل آهن، مصرف ناكافي آب و استرس از مهم ترين عوامل بروز اين پديده هستند.
۱) دوران بارداري با تغييرات زيادي در بدن همراه است. از اين رو نوع رژيم غذايي فرد نيز در اين دوران به تغييرات اساسي نياز دارد. مهم ترين گام در اين راه مصرف فيبر است. مصرف سبوس مي تواند نقش مهمي در پيشگيري از يبوست داشته باشد. براي جلوگيري از مشكلات احتمالي، بهتر است ابتدا روزانه يك قاشق سبوس به غذا اضافه شود. سپس اين مقدار مي تواند به سه قاشق در روز نيز افزايش يابد.
۲) نوشيدن مايعات را فراموش نكنيد. آب، چاي و آبميوه هاي طبيعي مي توانند مايعات مورد نياز بدن را تأمين كنند.
۳) ورزش كردن را فراموش نكنيد. انجام فعاليت هاي ورزشي حركت روده را تحريك مي كند. شنا و پياده روي روزانه به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقيقه و سه بار در هفته علاوه بر جلوگيري از بروز يبوست عمل زايمان را نيز تسهيل مي كند.
۴) مصرف ملين ها بايد با احتياط صورت بگيرد. زيرا مصرف مداوم اين مواد سبب ايجاد نوعي وابستگي و تضعيف روده مي شود. به هر حال قبل از انجام هر كاري با پزشك خود مشورت كنيد.
منبع: viatu falud.com
مترجم: طلوع رياضي

نكته ها
همه آينده از آن نانو فناوري
گفت وگو با دكتر صفدر زارع حسين آبادي، مدرس دانشگاه علوم پزشكي تهران در فيزيك پزشكي و رئيس انجمن استعدادهاي برتر ايران
002619.jpg
معصومه گنجي
اشاره؛
«نانو فناوري، بخشي از آينده نيست، بلكه همه آينده است.» اين شعاري است كه چند سالي است از سوي كارشناسان دانش نوين و ميان رشته اي نانو فناوري، سرداده شده است. آيا واقعاً چنين است و يا اين تفكر، از نوعي تعلق خاطر رشته اي سرچشمه مي گيرد؟
در مورد اهميت نانوفناوري و اين كه اين دانش چگونه درصدد تسخير همه آينده است، با دكتر صفدر زارع حسين آبادي، مدرس فيزيك پزشكي در دانشگاه تهران گفت وگويي كرده ايم كه در پي مي آوريم.


* فناوري نانو چيست و چه اثري در آينده جهان خواهد داشت؟
- فناوري نانو، فناوري جديد است كه در ابعاد يك ميلياردم متر كار مي كند و در واقع توانمندي توليد مواد، ابزارها و سيستم هاي جديد، با در دست گرفتن كنترل در سطوح ملكولي، اتمي است.«نانو فناوري» رشته جديدي نيست، بلكه رويكرد نويني به تمام رشته ها است، به عبارت ديگر «فناوري نانو» اين توانمندي را به ما مي دهد تا ساختار مواد را به هم بزنيم و آنچه مي خواهيم به طبيعت ديكته كنيم و ديگر نگذاريم طبيعت ساختار مواد را به ما تحميل كند. «فناوري نانو» ، عنصري اساسي در درك بهتر طبيعت در دهه هاي آتي خواهد بود از جمله موارد مهم در آينده همكاري هاي تحقيقاتي در حيطه علم نانو ميان رشته هاي آموزشي خاص و انتقال ايده هاي نوين خواهد بود.
از كاربردهاي نانو فناوري مي توان گفت، به عنوان مثال هم اكنون دانشمندان در زمينه فيزيك مواد، قادر شده اند به كمك «فناوري نانو» نانو لوله هاي كربني را بسازند كه صد برابر محكم تر از فولاد و ۵ برابر رساناتر از مس است. همچنين پيش بيني شده است تا سال ۲۰۱۰ در حيطه پزشكي، دانشمندان بتوانند پزشك سلولي، نانو ربات هاي جراح، نانو داروها، حسگرهاي بينايي و شنوايي قابل كاشت در بدن را به كمك «فناوري نانو» بسازند.
* كشورهاي پيشگام در اين تكنولوژي را نام ببريد و توضيح دهيد اين كشورها به چه دستاوردهاي كاربردي رسيده اند؟
- تاريخچه فناوري نانو به ۴۵ سال قبل باز مي گردد؛ زماني كه «ريچارد فاينمن» متخصص كوانتوم نظري در زمان دريافت جايزه نوبل در سخنراني معروف خود با عنوان «آن پايين هم فضاي بسيار زيادي است» به بررسي بعد رشد نيافته متالورژي پرداخت، ولي آزمايش ها و تحقيقات در خصوص «فناوري نانو» از ابتداي دهه هشت و قرن بيستم به طور جدي پيگيري شد و اثرات معجزه آسا، تحول آفرين و باورنكردني اين فناوري، آن را به عنوان يكي از مهم ترين اولويت هاي تحقيقاتي كشورها طي دهه اول قرن بيست و يكم قرار داده است.
مطمئناً كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته پيشگامان اين فناوري نوين هستند، اما كشورهاي در حال توسعه نيز خيلي از غافله عقب نيستند و حتي بعضاً كشورهاي هم رديف كشورمان در اين زمينه كارهاي خوب و قابل قبولي ارائه داده اند. آمريكا، آلمان، فرانسه، كانادا، انگليس، ژاپن، چين، كره جنوبي از جمله كشورهايي هستند كه در بعضي از زمينه هاي محصولات نانويي توليداتي را به بازار عرضه داشته اند. در كشور سرافرازمان ايران اسلامي نيز ستاد ويژه فناوري هاي نوين نانو، با برنامه هاي كوتاه مدت و بلند مدت، تشكيل و فعاليت هاي خيلي خوبي را دنبال مي نمايد.دستاوردهاي مهم كشورهاي پيشگام تحقيقات با ارزشي در زمينه هاي علم مواد، صنايع دفاعي و امنيت ملي نانو كامپوزيت هاي پليمري، نساجي، دارو، لوازم آرايشي و بهداشت، دوام پذيري منابع انرژي، هوا و فضا، صنعت الكترونيك انجام شده و محصولاتي نيز توليد شده است.
* در چه عرصه هايي بيشتر مي توان از فناوري نانو استفاده كرد؟
- از اين فناوري به عنوان يك زمينه فرارشته اي و فرابخشي ياد مي شود و به زودي در تمامي زمينه هاي زندگي بشر محصولات اين فناوري وارد خواهد شد. اما حوزه هاي مختلفي از جمله غذا ،داروسازي، پزشكي و بيوتكنولوژي، الكترونيك، كامپيوتر، ارتباطات و حمل و نقل انرژي، محيط زيست، مواد، هوا و فضا و نساجي و امنيت ملي را مي توان برشمرد.
* اجراي چه برنامه هايي به ورود نانو در صنعت و تكنولوژي هاي كشورمان كمك مي كند؟
- تحقيق در زمينه نانو به عنوان يك چالش اصلي علمي و صنعتي در پيش روي بشر امروزي است و سهم خواهي كشورها از توليدات اين فناوري خيلي جدي به نظر مي رسد كه اين موضوع در بودجه ها و اعتبارات دولت ها به خصوص كشورهاي توسعه يافته كاملاً مشهود است. در نتيجه مديريت كلان (مجلس و دولت) محققان، استادان و صاحبان فرآيندهاي توليدي نيز ، بايد در يك بسيج همگاني، جايگاه، موقعيت و وضعيت كشور را در مورد اين فناوري مشخص كنند.
براي ورود فناوري نانو و توليد محصولات نانويي كشورمان مي بايست ضمن ترويج همه جانبه اين فناوري با برگزاري كارگاه و همايش و... در بين قشرهاي مختلف به خصوص قشر جوان دانش آموز و دانشجو و صاحبان فرآيند توليد با جلسات ايده پردازي، ضمن آشنا نمودن به توانمندي اين فناوري و علاقه مندسازي ايشان زمينه هاي ورود «فناوري نانو» را در توليداتمان بيابيم و پس از تحقيق و پژوهش دست به كار شويم.
در اين خصوص انجمن استعدادهاي برتر ايران از پيشگامان ترويج فناوري نانو در بين دانش آموزان، دانشجويان و مربيان محترم است كه با حمايت هاي كميته ترويج «فناوري نانو» همايش ها و كارگاه هاي منظمي را برنامه ريزي كرده است.

همايش ها و سمينارها
بيست و يكمين همايش بين المللي رايانه و اطلاعات رايانه اي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۳ مارس ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ سياتل
۳- پست الكترونيكي:isca @ ipass.com
۴- صفحه الكترونيكي
http:// www. Isca-hq. org/ confr.htm
۵- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۴ نوامبر ۲۰۰۵
۶- مسئولين برگزاري: انجمن بين المللي كامپيوتر و اطلاعات كامپيوتر آمريكا (ISCA)،دانشگاه آلاباما، دانشگاه داكوتا
۷- نيم نگاه: اين گردهمايي يكي از معتبرترين و مهمترين گردهمايي ها در زمينه كامپيوتر و علوم مرتبط با آن است. در اين همايش ۱۹ پژوهشگر از دانشگاه هاي مختلف آمريكا و ۸ پژوهشگر برجسته از كشورهاي استراليا، آلمان، اتريش، كانادا، يونان، نيوزيلند و عربستان سعودي به عنوان ناظر و برگزار كننده همايش، با ارايه مقاله هاي پژوهشي حضور دارند.
از محورهاي اصلي بحث مي توان به الگوريتم ها در كامپيوتر، طراحي سيستم هاي هوشمند كامپيوتري، علم زمين شناسي و نياز اين علم به كامپيوتر، سيستم هاي كامپيوتري گردآورنده اطلاعات و شناساگرها، كامپيوتر و طراحي روبات هاي همكار، كامپيوتر و طراحي سيستم هاي كارخانه ها، كامپيوتر و تكنولوژي جمع آوري و حفظ اطلاعات دقيق و محرمانه، كامپيوتر و معماري، گرافيك كامپيوتري، VLSI، گرافيك كامپيوتري، طراحي كامپيوترها و ابركامپيوترها، اينترنت سرويس ويژه كامپيوتر، كامپيوتر و طراحي مدل ها و الگوهاي مختلف در علوم گوناگون چون علم پزشكي، مهندسي، هنر و...، تصويربرداري كامپيوتري و جلوه هاي ويژه، فرايند طراحي سيگنال هاي ديجيتال، كامپيوتر و معلولان، زبان هاي برنامه ريزي و پيشرفت هاي اين علم، روبات ها مهم ترين سازه هاي كامپيوتري، مهندسي نرم افزار و CASE، سيستم هاي اطلاع رساني و... اشاره كرد.
هفتمين همايش و نمايشگاه بين المللي تكنولوژي آب(ECWATECH2006)
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰ مه تا ۲ ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: روسيه/ مسكو
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: اول مارس ۲۰۰۶
۴- پست الكترونيكي: S.malygin@Sibico.com
۵- صفحه الكترونيكي: http://www.ecwateh.com
۶- نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره؛ شيوه هاي صحيح حفاظت از منابع آبي، خالص سازي آب شرب و صنعتي، ذخيره  آب براي توليد انرژي، شيوه هاي صحيح ذخيره آب شرب، خالص سازي و ميكروب زدايي منابع آب محلي چون حلقه هاي چاه، روش هاي دقيق و جديد اندازه گيري ميزان مصرف آب منازل و مراكز صنعتي، تجهيزات مورد استفاده در تكنولوژي آب، آب معدني، استانداردها و شيوه هاي اصولي و صحيح توليد و ارائه آب معدني، مهندسي آب، كنترل شرايط بحراني كمبود آب و يا بروز سيل و شيوه هاي كنترل و هدايت آب براي جلوگيري از بروز مشكلاتي چون مرگ و مير انسان ها و از بين رفتن اكوسيستم هاي طبيعي، بازسازي، نوسازي و اصول صحيح طراحي شبكه آبرساني(لوله كشي شهري) و... برگزار مي شود. همزمان با برگزاري همايش نمايشگاه تكنولوژي آب در وسعتي معادل ۸ هزار مترمربع با حضور ۶۰۰ شركت معتبر فعال در زمينه تكنولوژي آب برگزار مي شود.
همايش بين المللي آكسفورد با موضوع شناساگرهاي زيستي و شيوه هاي صحيح ساخت شناساگرها
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۳ فوريه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: انگلستان/ لندن
۳- پست الكترونيكي: Lisa.gardner@OxFordint.Co.Uk
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.biomarkers Conference.com
۵- نيم نگاه: استفاده از شناساگرهاي زيستي شيوه مناسبي جهت شناسايي ساختار سلول ها و عملكرد آنها است. اين همايش نيز با هدف بحث و گفت وگو درباره شناساگرهاي زيستي به عنوان وسيله اي براي شناسايي و ارزيابي عملكرد سلول ها و بافت ها، طراحي شناساگرها و آشنايي با ساختار مولكولي آنها، ساختار شناساگرها و چالش هاي طراحي و ساخت شناساگرها، طرح ها و مدل هاي جديد توليد شناساگرها، آشنايي با ساختار ژنتيكي و پروتئيني شناساگرها، بررسي و كنترل شناساگرها از جهت سلامت و احتمال بروز مسموميت در زمان استفاده در موجودات و... برگزار مي شود.
همايش شيوه هاي صحيح حفاري چاه هاي نفت آسيا
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰-۲۹ نوامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: مالزي/ كوالالامپور
۳- پست الكترونيكي: enquiry@iqpc.com-sg
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.iqpc.com.sg/AS-۳۱۷۷
۵- نيم نگاه: اكنون با وجود پيشرفت تكنولوژي گاه حفاري هاي انجام شده براي دستيابي به ميدان هاي گازي و ذخاير نفتي چندين كيلومتر دورتر از مكان واقعي اين ذخاير و ميدان ها انجام مي شود كه اين اشتباه اثرات سويي را بر اين ذخاير گرانبها به جا مي گذارد. از سوي ديگر براي دستيابي به اين منابع لازم است تا لايه هاي مختلفي چون آب، خاك، سنگ و... برداشته شود كه گاه برداشتن غيراصولي اين لايه ها نيز لطمه هايي را به منابع وارد مي كند. از اين رو اين همايش  با هدف بحث و گفت وگو درباره؛ شيوه  هاي افزايش عمر برداشت از ميدان ها و ذخاير با شيوه هاي اصولي و جديد حفاري ، جلوگيري از وارد كردن صدمه به ذخاير گازي و نفت با حفاري نادرست و صرف هزينه هاي بي جا، استفاده از ERD براي تميز كردن درب حلقه هاي چاه و رفع ضايعات ناشي از حفاري و... برگزار مي شود.
مهتاب خسروشاهي

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |