دوشنبه ۲۷ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۰
تلاش هاي محمدرضا شجريان براي احداث باغ هنر بم ادامه دارد
باغبان باغ هنر بم
002460.jpg
عكس:ميلاد پيامي
مهدي طاهباز
زماني كه محمد رضا شجريان اعلام كرد، قصد دارد كنسرتي را در ايران و به منظور كمك به زلزله زدگان بم بر گزار كند، كمتر كسي تصور مي كرد كه استاد اينقدر پيگيرانه كار ساخت باغ هنر بم را دنبال كند.
او پس از برگزاري كنسرت، درآمد حاصله را به هيچ نهاد يا بنيادي براي رسيدن به هدفش واگذار نكرد و خود شخصا كارهاي مربوط به راه اندازي و ساخت باغ هنر بم را بر عهده گرفت. شجريان انجام امور فني و مهندسي مجموعه فرهنگي هنري بم را برعهده چند نفر از آشنايانش كه وارد به اين كار بودند، گذاشت. بدين ترتيب مهندس بهاره مشيري (فرزند مرحوم فريدون مشيري شاعر نامي معاصر)، مهندس خواجه نصيري (همسر بهاره مشيري) و نيز علي جهاندار (شاگرد استاد شجريان) ماموريت يافتند تا بر امور ساخت و ساز باغ هنر بم نظارت كنند.محمدرضا شجريان طي ماه هاي اخير چندين نوبت به بم سفر كرده و از نزديك به تماشاي چند و چون ساخت باغ هنر بم پرداخته است. پروژه باغ هنر بم در اندازه اي به طول 745 متر و عرض 90 متر، شامل سازه هايي مانند مدرسه موسيقي، گالري ها، كتابخانه هنري، واحدهاي تجاري و فرهنگي و سالن اجتماعات به همراه
محوطه سازي هفت باغ متوالي ايراني است. در اين باغ هنر سعي شده از مفاهيم معماري اصيل و بومي ايراني در تاكيد با ملاحظات اقليمي و منطقي استفاده شود.
همنوا با بم
چند هفته پس از فاجعه زلزله بم، اتفاقي جالب به وقوع پيوست و اهالي موسيقي موجي خود جوش را براي كمك به زلزله زدگان به راه انداختند. گروه هاي مختلف موسيقي اعم از پاپ و سنتي برنامه هاي مختلفي را در تهران برگزار كردند تا درآمد حاصله را به دست زلزله زدگان برسانند. در اين ميان محمدرضا شجريان نيز پس از آخرين كنسرتي كه در ايران برگزار كرده بود، براي اجرايي زنده در تهران به منظور كمك به زلزله زدگان اعلام آمادگي كرد.
شجريان با اينكه يك بار در به دست آوردن سالن بزرگ وزارت كشور براي برگزاري كنسرت ناموفق مانده بود، اما اين بار توانست مجوز اجرا در اين تالار را كسب كند. بدين ترتيب استاد به همراه گروه همنوايان، شامل حسين عليزاده، كيهان كلهر و همايون شجريان اواخر دي ماه سال 82 و طي سه شب در تالار بزرگ وزارت كشور به اجراي برنامه پرداختند و قطعاتي ازآلبوم هاي بي تو به سر نمي شود و فرياد را اجرا كردند. شجريان پس از برگزاري كنسرت اعلام كرد كه درآمد كنسرت براي احداث بنايي كه نياز مردم منطقه است خرج خواهد شد. او اظهار اميدواري كرد كه با همت تعدادي از متخصصان شريف ايراني، ساخت بنايي در خور را به فرجام برساند. ضمنا شجريان با قاطعيت اعلام كرده بود كه گزارش كامل نحوه انجام و هزينه را به اطلاع ملت بزرگ ايران خواهد رساند.
پس از برگزاري موفق كنسرت در وزارت كشور و استقبال علاقه مندان و درخواست هاي مكرر براي برگزاري كنسرتي ديگر، شجريان اعلام كرد كه در صورت انجام توافقات لازم، كنسرت ديگري را در سالن 12 هزار نفري استاديوم آزادي برگزار خواهد كرد. اما اين توافقات هرگز به سرانجامي نرسيد.
باغ هنر بم
همزمان با سالروز فاجعه بم وبا نهايي شدن طرح باغ هنر بم، كلنگ ايجاد اين باغ 14 هكتاري با مشاركت
استاد محمدرضا شجريان و خانه موسيقي به زمين زده شد. اين باغ 14 هكتاري به سبك باغ هاي قديمي ايراني مثل باغ فين در كاشان تنظيم شده و شامل يك هنرستان موسيقي، آمفي تئاتر، گالري هنرهاي تجسمي، كتابخانه و بخش هاي مختلف ديگر است.
در جلساتي كه سال گذشته در اين خصوص برگزار شده بود، قرار شد با توجه به مشخصات جغرافيايي بم، هنرستان موسيقي باغ هنر بم در دو طبقه ساخته شود و با توجه به اينكه ممكن است ساخت اين هنرستان دو سال طول بكشد، قرار شد به صورت موقت از كانكس هاي مجموعه هاي اسكان موقت استفاده شود. همچنين قرار شد اعضاي هيات مديره خانه موسيقي، به عنوان اولين استادهاي اين هنرستان موسيقي، در آن حضور يابند.شجريان سال گذشته در جريان كلنگ زني احداث باغ هنر بم اعلام كرد : با توجه به مداركي كه قرار است باغ هنر به عنوان يك مكان فرهنگي و آموزشي به فارغ التحصيلان بدهد، به احتمال زياد اداره آن به آموزش و پرورش و ارشاد محول خواهد شد.
باغباني باغ هنر
شجريان از دي ژماه سال گذشته به دليل سفر به خارج از كشور جهت اجراي كنسرت، فرصت سركشي و بازديد از اين مجموعه را پيدا نكرد. اسفند سال گذشته و فروردين ماه جاري چهار چهره معروف آواز و نوازندگي موسيقي سنتي ايران محمدرضا شجريان، همايون شجريان، حسين عليزاده و كيهان كلهر به اجراي برنامه هاي مختلفي در آمريكا وكانادا پرداختند. گروه همنوايان در شهرهاي مختلف آمريكا وكانادا برنامه هاي مختلفي را اجرا كردند.
اما شجريان پس از بازگشت به ايران بيشتر وقت خود را صرف نظارت بر نحوه ساخت باغ هنر بم كرده است.
پروژه باغ هنر در محل جنوب غربي شهر بم قرار دارد و معماري آن براساس معماري اصيل ايراني طراحي شده است. باغ هنر 7 هزار مترمربع زيربنا دارد كه شامل چهار ساختمان است. كتابخانه، گالري، باغچه، آمفي تئاتر، فضاي پيوندي و چند مكان ديگر كه هم اكنون كار ساخت فاز اول مجموعه كه همان مدرسه موسيقي است، انجام مي شود. مجموعه موسيقي و هنر در چهار حياط متوالي تشكيل شده، شامل مدرسه موسيقي با مساحت 3 هزار و 200 متر مربع و 400 متر فضاي باز شامل بخش هاي آموزشي تئوري، كارگاه هاي آموزشي، كتابخانه و صداخانه مجهز، بخش اداري، ميهمانسرا و سرويس تاسيسات است.كل بودجه براي ساخت اين پروژه 5/2 ميليارد تومان برآورد شده كه تا كنون 300 ميليون تومان آن جمع آوري شده است. به گفته شجريان بودجه آنها در سه شب كنسرت و از فروش DVD ها 80ميليون بوده، همچنين خانه موسيقي 48 ميليون تومان كمك كرده كه روي هم رفته با كمك هاي دو شركت  صوتي و تصويري خارجي 279 ميليون تومان جمع آوري شده كه تا الان حدود 270ميليون تومان آن خرج شده و لازم است فاجعه بم براي مردم دوباره يادآوري شود تا انگيزه همياري در آنها تقويت شود.شجريان معتقد است كه بايد دركنار رسانه ها هنرمندان را نيز بسيج كرد تا آنها هم فعاليتي در اين راستا داشته باشند و مثلا با برگزاري كنسرت و ديدارهاي مختلف اين پروژه را به هدف برسانند.
او با اعلام اينكه با برگزاري كنسرت براي انجام اين پروژه موافق نيستم، چرا كه نمي توان مردم را مجبور به خريد بليت هاي گرانقيمت كرد، گفته است كه اگر برگزاري كنسرت از طرف من موثر باشد، به شخصه و با توجه به شرايط، كنسرت را برگزار مي كنم.
شجريان براي دريافت كمك هاي مردمي، شماره حساب 4280 بانك ملي شعبه هفت تير تهران را به اسم خودش افتتاح كرده است و اين روزها به تلاش خود براي ادامه كار ساخت باغ هنر بم ادامه مي دهد.

شاهين فرهت و رهبري اركستر سمفونيك تهران
002436.jpg
پس از درگذشت فريدون ناصري، شوراي سياستگذاري مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، طي نشستي شاهين فرهت را به سرپرستي اركستر سمفونيك تهران منصوب كرد.
در جلسه 22 تيرماه شوراي سياستگذاري مركز موسيقي، اعضاي اين شورا به پاس زحمات و تلاش فريدون ناصري رهبر فقيد اركستر سمفونيك تهران و عضو اين شورا ، با قرار دادن دسته گل در جاي وي، يك دقيقه سكوت و قرائت فاتحه ياد اين عزيز را گرامي داشتند. در اين جلسه پس از بحث و بررسي پيرامون انتخاب رهبر اركستر سمفونيك تهران، دكتر شاهين فرهت به عنوان سرپرست اركستر سمفونيك تهران انتخاب شد.
رهبر دائمي اركستر سمفونيك تهران طي دو ماه آينده انتخاب و معرفي خواهد شد و تا زمان مشخص شدن رهبر دائمي اركستر سمفونيك تهران،دكتر شاهين فرهت اين اركستر را سرپرستي و رهبري خواهد كرد.
در اين نشست فرزين پيروزپي نيز به عنوان مدير اجرايي اركستر سمفونيك تهران انتخاب شد.
شاهين فرهت پس از انتخابش به عنوان سرپرست اركستر سمفونيك تهران گفته است كه دلش مي خواهد اركستر سمفونيك تهران بيشتر به اجراي آثار آهنگسازان ايراني بپردازد تا بتواند در راه حمايت از آنها گام بردارد.
او برنامه هاي اصلي اش را از دو هفته ديگر آغاز خواهد كرد و تصميم دارد هرآنچه را در توان دارد، به كار گيرد تا به اركستر سمفونيك تهران جاني تازه ببخشد.
فرهت در نظر دارد تا چيدمان برنامه هنري اركستر به شيوه اي باشد كه اركستر از هر لحاظ تامين بشود.فرهت قصد دارد با برگزاري نشست هايي در شوراي سياستگذاري موسيقي، راه حلي براي مشكلاتي مانند حقوق پايين، اجراهاي كم و سازهاي فرسوده بينديشد.
بعد از انقلاب مرحوم ناصري تمام آثار شاهين فرهت را با اركستر سمفونيك تهران اجرا كرده است. فرهت نيز اوايل انقلاب كنسرت هايي آموزشي را با اين اركستر رهبري كرده است، اما بيشتر فعاليتهاي او در حيطه رهبري اركستر مربوط به خارج از ايران و اركسترهاي غير ايراني
مي شود.
از سوي ديگر سومين برنامه ازسري برنامه هاي شب هاي سينماي صامت باشگاه فيلم موزه سينما با نمايش فيلم ژنرال (باستر كيتون 1926) به صورت ويژه وبا اجراي زنده پيانو توسط شاهين فرهت برگزار شد.
اجراي زنده موسيقي براي فيلم هاي صامت به دليل تعامل هنرموسيقي وهنرهفتم دريك اجراي زنده فرصتي مناسب را براي علاقه مندان موسيقي و سينماست.
شاهين فرهت تاكنون در مقاطع مختلفي در كنار نمايش فيلم هاي صامت تاريخ سينما به پيانو نوازي پرداخته است.
شاهين فرهت چندي پيش سمفوني امام رضا (ع) را آماده اجرا كرد .اوكه وقت زيادي را صرف ساخت اين سمفوني كرده بود ، چندي پيش خبر داد كه سمفوني امام رضا (ع)توسط اركستر سمفونيك اجرا خواهد شد . فرهت دنبال فرصتي است تا سمفوني حضرت زهرا (س) را نيز به رشته تحرير درآورد.

راسل كرو و گويندگي فيلم
002451.jpg
راسل كرو، بازيگر جنجالي نيوزلندي تا چند روز ديگر نه در قالب بازيگر، بلكه به عنوان يك دوبلور در فيلم تاريخچه نارينا: شير، جادوگر و كمد فعاليت خواهد كرد.
پيش از اين قرار بود ليام نيس، گوينده نقش شير باشد، ولي راسل كرو جاي او را گرفت.
البته اين در حالي است كه هنوز ادامه فعاليت هاي سينمايي راسل كرو به سبب پرونده ضرب و شتمي كه عليه وي تنظيم شده، درپرده اي ازابهام است.شركت فيلمسازي ديسني چندي پيش اعلام كرد كه ليام نسون، صدايش را به كاراكتر شير اين اثر مي بخشد، اما گزارش هاي ديلي تلگراف از انتخاب هنرپيشه فيلم هاي گلادياتور، ارباب و فرمانده و مرد سيندرلايي براي اين اثر حكايت مي كند.
اين فيلم كه ازحضور اندروآدامسون در مقام كارگردان سود مي جويد، داستان كودكاني را روايت مي كند كه درطول حملات هوايي آلمان در جنگ جهاني دوم از والدينشان جدا شده اند.
دولت براي اينكه امنيت آنها را تامين كند، آنها را به كشور ديگري مي فرستد و در آنجاست كه ماجراجويي هاي اين كودكان آغاز مي شود.پيتر، سوزان، ادموند و لوسي درخلال اين سفر به يك كمد افسانه اي دست مي يابند كه آنها را به سرزمين اسرارآميز نارنيا رهنمون مي شود.نارنيا زماني سرزمين غول هاي سخنگو، كوتوله ها و ديوها بوده، اما توسط جادوگرسفيد طلسم شده است وكودكان بايد اين طلسم را بشكنند. تيلدا سوينتون، رابرت اورت، داون فرنچ و جورجي هنلي از جمله هنرپيشگاني هستند كه دراين اثربه ايفاي نقش پرداخته اند.

پيشخوان
002469.jpg
گلوب اندميل
روزنامه گلوب اندميل خبر اول خود را به اعزام نيروهاي ويژه كانادايي به افغانستان جهت شركت در عمليات شناسايي پايگاه هاي القاعده اختصاص داده است.اعزام نيروهاي ويژه كانادايي موسوم به JTFZ به افغانستان نشان از افزايش نگراني جامعه جهاني از تروريسم، بويژه پس از وقوع انفجارهاي لندن دارد.
002382.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر اول خود را به دستگيري مظنون اول انفجارهاي لندن در مصر اختصاص داده است.
يك دانشجوي شيمي كه از سوي پليس بريتانيا در ارتباط با بمب گذاري لندن تحت تعقيب بود،در قاهره، پايتخت مصر دستگير شده است.
002439.jpg
فيگارو
روزنامه فرانسوي زبان فيگارو خبر اول خود را به تروريسم بين الملل و تلاش هاي مسئولان دولت فرانسه به منظور حفاظت از جان شهروندان فرانسوي در برابر اين پديده شوم، اختصاص داده است.
لازم به ذكر است كه ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه نيز در مراسم گراميداشت سالروز انقلاب كبير فرانسه – 14ژوئيه طي سخناني از عزم جدي اين كشور براي مبارزه با تروريسم خبر داده بود.
002427.jpg
نوو هرالد
روزنامه نووهرالد عنوان شيوع بي سابقه بيماري هپاتيت C را براي تيتر اول خود برگزيده است.
اين روزنامه در بخشي از گزارش خود به افزايش موارد ابتلا به اين ويروس مرگبار در ايالت فلوريدا، بويژه شهر ميامي اشاره كرده است.
هپاتيت C خطرناك ترين انواع هپاتيت است كه براي درمان آن تا كنون واكسن خاصي توسط دانشمندان علوم پزشكي كشف نشده است.

ذهن زيبا
امكانپذير است كه يك ميليون حقيقت را در مغز انباشت، ولي هنوز بي سواد بود.
آلك بورن

عصاره همه مهرباني ها را گرفتند و از آن مادر را ساختند.
كريستوفر مارلو

انسان در همان لحظه كه تصميم مي گيرد آزاد باشد ، آزاد است.
ولتر

وظيفه چيزي است كه از ديگران انتظار انجامش را داريم.
اسكاروايلد

شبكه
امشب به احتمال فراوان فيلم سينمايي اشك سرما ساخته عزيزالله حميدنژاد از شبكه 2 پخش خواهد شد. اين فيلم كه رويكردي متفاوت به سينماي دفاع مقدس دارد، ماجراي عشقي نافرجام را در زمان جنگ به تصوير مي كشد. پارسا پيروزفر و گلشيفته فراهاني بازيگران اين فيلم هستند.
امشب همچنين آخرين قسمت سريال ايراني همسفران از شبكه 2 پخش خواهد شد.
در اين قسمت، 14 سال پس از اسارت جواد به تصوير كشيده مي شود. آمريكا به عراق حمله كرده است و در اين زمان جسد جواد به ايران آورده مي شود و دكتر مريم نيز كه دچار بيماري روحي است، در تنهايي مطلق خود زندگي مي كند كه سرانجام...
قسمت ديگري از مجموعه خارجي شواليه سياه نيز امشب حدود ساعت 21 از شبكه 2 پخش مي شود. در اين قسمت مردو با كمك جادو در پي آزاد كردن نادريد است تا به غار جادويي رفته و استادش مرداك را آزاد كند. مردو افراد آنجا را طلسم كرده و آنها را در اختيار خود مي گيرد، اما آيوانهو به دنبال آن...

در شهر
شامگاه رصدي
خانه فرهنگ حر وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در راستاي برنامه هاي فرهنگي تابستان 84 و به منظور آشنايي هر چه بيشتر با علوم نجومي، كارگاه نشست علمي شامگاه رصدي نجوم و كيهان شناسي را دوشنبه، بيست و هفتم تيرماه از ساعت 18:30 تا 19:30 برگزار مي كند.
علاقه مندان جهت شركت در اين برنامه مي توانند به نشاني خيابان كارگر جنوبي، ضلع شمال شرقي ميدان حر مراجعه يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 6402365 تماس حاصل كنند.

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |