شنبه ۲۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۸ - Jul 16, 2005
در مصرف آب و برق صرفه جويي كنيد
دماي تهران؛ امروز ،۴۲ فردا ۴۴ درجه
002244.jpg
سازمان هواشناسي كشور حداكثر دماي هواي تهران در روز شنبه ۲۵ تيرماه را ۴۲ درجه بالاي صفر اعلام كرد.
براساس اعلام سازمان هواشناسي آسمان استانهاي تهران، قم، قزوين و اصفهان امروز صاف تا كمي ابري همراه با غبار و در شب نيمه ابري خواهد بود.
آسمان سواحل درياي خزر و استان اردبيل صاف تا قسمتي ابري همراه با غبار با مه رقيق صبحگاهي و آسمان استان هاي آذربايجان شرقي و غربي صاف تا كمي ابري همراه با غبار در بعد ازظهر خواهد بود.
آسمان استان هاي كردستان، كرمانشاه، لرستان، يزد، سيستان و بلوچستان و خراسان جنوبي صاف تا كمي ابري در بعد ازظهر در برخي نقاط با رشد ابر، وزش باد و گرد و خاك پيش بيني مي شود.
گزارش ديگري حاكي است كه دماي هواي تهران فردا به ۴۴ درجه بالاي صفر خواهد رسيد كه گرمترين دماي تهران در تابستان جاري خواهد بود.
اين گزارش مي افزايد: دماي بالاي ۴۰ درجه دست كم طي ۱۰ روز آينده در تهران تداوم خواهد داشت و در اين مدت بيشينه دماي تهران بين ۴۱ تا ۴۴ درجه در نوسان خواهد بود.
هشدار به شهروندان
افزايش دما در تهران احتمال قطع آب و برق در اين شهر را ايجاد كرده است. وزارت نيرو با هشدار در اين باره از شهروندان درخواست كرد در مصرف برق و آب صرفه جويي كنند. قطع متناوب برق كه چند سالي بود مشاهده نمي شد، طي روزهاي اخير در اغلب مناطق تهران مشاهده شده است. كمبود آب در شرايط دشوار گرما قطعا شهروندان را با دشواري هاي بسيار روبه رو خواهد كرد.
از شهروندان درخواست شده با كاهش مصرف آب و صرفه جويي در مصرف برق، از طريق محدود ساختن فضاي برخوردار از تهويه مطبوع در خانه، مانع از بروز دشواري هاي افزون تر شوند.

سرانه فضاي سبز شهري تهران كمتر از ۱۰ متر مربع است
سرپرست شهرداري تهران: ۲۰۰ بوستان جديد
تا پايان سال مورد بهره برداري قرار مي گيرد
002241.jpg
گروه شهري-جمشيد پوراسكندر: مديريت شهري در راستاي كاهش منابع آلاينده هواي تهران، افزايش سرانه فضاي سبز را در اولويت برنامه هاي عمراني و خدماتي خود قرار داده است.
دكتر علي سعيدلو _ سرپرست شهرداري تهران در گفت و گو با همشهري با اشاره به اين مطلب كه استاندارد فضاي سبز در شهرها ۲۴ متر مربع است و در حال حاضر سرانه فضاي سبز شهري نه متر مربع مي باشد، افزود: با توجه به كاركرد چند بعدي فضاي سبز، درصدد هستيم در يك دوره كوتاه مدت، سرانه فضاي سبز تهران را به استانداردهاي جهاني نزديك كنيم، از اين رو تا پايان سال جاري افزون بر ساخت ۲۰۰ بوستان جديد، حدود ۱۰ هزار هكتار از اراضي جنوب تهران را جنگلكاري خواهيم كرد.
وي با بيان اين مطلب كه در حال حاضر حدود ۱۲۸۰ بوستان جنگلي، شهري، منطقه اي و محلي در نقاط مختلف تهران وجود دارد، افزود: ۷ هزار هكتار توسعه جنگلكاري در قالب طرح كمربند سبز تهران در سال گذشته داشتيم كه امسال در قالب همان طرح، حدود ۱۰ هزار هكتار ديگر در دستور كار قرار گرفته است و با واگذاري اراضي ملي از سوي سازمان جنگلها و مراتع و تملك زمين هاي بلامعارض كه در طرح قرار گرفته است، نسبت به تكميل طرح توسعه كمربند سبز اقدام مي شود.
وي گفت: هر يك از بوستانهاي محلي در دست ساخت وسعتي بين ۲ تا ۱۰ هزار متر مربع، منطقه اي ۱۰ تا ۳۰ هزار متر مربع و فرامنطقه اي از ۳۰ هزار متر مربع به بالاتر خواهند داشت.
سرپرست شهرداري تهران تأكيد كرد: ساختن بوستانهاي محلي، افزون بر كمك به حفظ توان مالي شهروندان و نيز كاهش مصرف سوخت خودروها، موجب كاسته شدن از انگيزه سفرهاي فرامنطقه اي با اهداف تفريح و نيز كمك به كاهش آلودگي هوا مي شود.
همچنين با ساخت بوستانهاي محلي و ناحيه اي و منطقه اي، شاهد تقويت پيوندها و مناسبات محلي شهروندان با يكديگر و از سويي موجب كاهش ناهنجاريهاي اجتماعي و مآلاً برخورداري از فضاي سبز ماندگار و پايدارتر مي شود و مديريت شهري مي تواند ضمن واگذاري اداره آنها به شهروندان، صرفه جويي هاي مالي به دست آمده را صرف ارتقاء كمي و كيفي خدمات و نيز ساخت و تجهيز بوستان هاي جديد كند.
دكتر سعيدلو تصريح كرد: دخالت در اراضي  ملي نظير ارتفاعات بالاي ۱۶۰۰ و بوستان هاي ملي سرخه حصار، نوعي تضييع حقوق شهر و شهروندان و نيز از دسترس خارج كردن حقوق آحاد شهروندان به فضاي سبز است. از اين رو، مديريت شهري خود را  موظف مي داند با هماهنگي ساير نهادهاي ذيربط از ضايع شدن حقوق شهر و شهروندان جلوگيري كند.
وي درباره  ساخت و سازهاي غيرمجاز در برخي مناطق حاشيه اي تهران خاطرنشان كرد: چند مورد تخلف ساختمان ها در قيامدشت و سرخه حصار از سال هاي گذشته وجود  داشت كه دستور پيگيري در اين زمينه توسط رئيس جمهور صادر شده است.

مديريت بحران
002247.jpg
مهر: مدير كارگروه حوادث و بحران كلان شهرهاي كشور گفت: مديريت بحران در تمام مراكز استانها ايجاد مي شود.مازيار حسيني با اعلام اين مطلب در حاشيه سي و هشتمين نشست شهرداران كلان شهرهاي كشور در مشهد، افزود: سازماندهي و برنامه ريزي براي مشاركت مردمي، ايجاد هماهنگي و پشتيباني، پيگيري عمليات اجرايي، ايجاد واحد تخصصي، استفاده بهينه از ظرفيت ها و پتانسيل ها، از وظايف و مسئوليت هاي مديريت بحران در استانهاي كشور است.وي افزود: برقراري ارتباط با مراكز علمي، طراحي و راه اندازي شبكه اطلاع رساني و نظارت بر طرحهاي پژوهشي از سياست هاي علمي پژوهشي ستادهاي مديريت بحران محسوب مي شود.

حريم ميدان نقش جهان
002253.jpg
طه  هاشمي  گفت:  يونسكو ساخت  برج  جهان  نما را در اطراف  ميدان  نقش جهان ، تجاوز جدي  و غير قابل  اغماض  به  حريم  اين  اثر تاريخي  مي داند.به  گزارش  واحد مركزي  خبر، معاون  امور بين الملل ، مجلس  و استانهاي  سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  با اشاره  به  اينكه  يونسكو پس از جدي  نگرفتن  تذكر تعديل  برج  جهان  نما از جانب  ايران ، قصد دارد ميدان  نقش  جهان  را از فهرست  ميراث  جهاني  خارج  كند و در فهرست  ميراث  در معرض  خطر قرار دهد افزود: تاكنون  صاحبان  اين  برج  با وجود تذكر و پيگيري  مداوم  مسئولان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري ، هيچگونه  كار تعديلي انجام  نداده اند و حتي  پيش  از اين  تصور مي كردند اين  تذكرات ، ساخته  و پرداخته  منازعات  اين  سازمان  با شهرداري  اصفهان  بوده  است.

كليات قانون پسماندها و بانك شهرداريها
غير كارشناسي است
مهر:معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: دولت كليات قانون مديريت پسماندها، بانك شهرداري ها و حريم شهرها را با شتاب تهيه و تدوين كرده است.
مهندس محمد جواد محمدي زاده با اعلام اين مطلب در سي و هشتمين نشست شهرداران كلان شهرهاي كشور در مشهد، افزود:كليات قوانين مذكور غير كارشناسانه بوده و خلأ هايي در آنها مشاهده مي شود.
وي توضيح داد: به عنوان مثال، سازمان حفاظت از محيط زيست بدون دقت و با تعجيل، بدون بهره گيري از نظرات كارشناسانه قانون مديريت پسماندها را به پيش مي برد.
محمدي زاده با اشاره به اينكه آيين نامه قانون مديريت پسماندها با نواقصي مواجه بوده و شتاب براي اجرايي شدن آن به مصلحت كشور نيست، افزود: هرچند شهرداران كليات تأسيس بانك شهرداري ها را قبول دارند، اما شتاب براي راه اندازي اين بانك بدون بر طرف كردن نواقص آن به مصلحت نيست.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: به رغم داشتن نواقص كلي در قانون تاسيس بانك شهرداريها، شتاب دولت براي تعيين هيات مؤسس آن نگران كننده است.
وي يادآور شد طي نامه اي به معاون اول رئيس جمهوري، از وي خواسته شد در تأسيس بانك شهرداري ها و قانون مديريت پسماندها تعجيل نكند.

شمال تهران از بن بست ترافيكي خارج مي شود
به منظور خروج شمال تهران از بن بست ترافيكي و روان شدن عبور و مرور وسايل نقليه در مسير شرق به مركز منطقه، طرح تملك، آزاد سازي و احداث بلوار ۳۵ متري شهيد اندرزگو ( پگاه) از تقاطع خيابان هاي شهيد بازدار- شهيد لواساني تا بلوار قيطريه و بزرگراه صدر و خيابان شريعتي با ۶۰ درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجراست.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك، محمد رضا بمانيان شهردار منطقه يك با بيان مطلب فوق اظهار داشت: اجراي طرح اتصال بلوار شهيد اندرزگو به بزرگراه صدر و خيابان شريعتي به طول ۳ كيلومتر و مساحت بيش از ۴۵ هزار مترمربع، مهمترين و پرهزينه ترين طرح اجرايي منطقه يك است كه در طول مسير با حدود ۱۹۴ معارض ملكي مواجه بوده و در حال حاضربيش از ۹۰ درصد املاك معارض در قالب توافق هاي انجام شده در حد فاصل خيابانهاي شهيد بازدار (كامرانيه) تا شهيد برادران سليماني تملك شده است.
وي گفت: با هزينه اي بالغ بر۱۰ ميليارد ريال تخريب، خاكبرداري، زيرسازي، جدول  گذاري، اجراي ۵/۳ متر رفيوژ وسط، دو باند سواره  رو به عرض ۵/۱۱ متر و ۲۵/۴ متر پياده رو، فضاي سبز و نهر در دو طرف و آسفالت حد فاصل تقاطع خيابان هاي شهيد بازدار تا شهيد سليمي نيز اجرا شده است.
وي افزود: اين طرح در پنج فاز در حال اجراست كه فاز چهار و پنج آن به طول ۷۰۰ متر تا خيابان شهيد برادران سليماني در مراحل تكميل است و اتصال بلوار ۳۵ متري به بلوار كاوه نيز به مسافت ۸۰۰ متر در دست اقدام است.

هيدروژن در اتوبوس هاي استانبول
002250.jpg
شهردار استانبول  از فراهم  شدن  امكان  استفاده  اتوبوسهاي  داخل  شهري  اين  كلان  شهر از انرژي  هيدروژن  خبر داد. قادر توپياش   گفت:  با اقدامهاي  انجام  شده  ظرف  دو سال  آينده  اتوبوسهاي  شهرداري  استانبول  به  امكان استفاده  از سوخت  هيدروژن  مجهز خواهند شد.شهردار استانبول  استفاده  از انرژي  هيدروژني  را تنها راه  چاره  براي مبارزه  با آلودگيهاي  زيست  محيطي  دانست .در همايش  بين  المللي  انرژي  هيدروژني  گفته  شد مشكل  سوخت  در جهان  با استفاده  از انرژي  هيدروژن  حل  خواهد شد.يك  گزارش  تحقيقي  نشان  مي دهد در سال  ۲۰۴۰ميلادي ، انرژي  هيدروژني مهمترين  منبع  سوخت  خودروها در جهان  خواهد بود.

نگاه
002238.jpg
داوود كاظمي
از هر پنج جوان ايراني يك نفر سيگاري است

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |