چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۶
معضل روان پريشي بازماندگان حادثه تروريستي لندن
مشاوره نكنيد ؛ آسايش بيمار مهمتر است
002139.jpg
آرش نهاوندي
بازماندگان حوادث بزرگ غالبا راحت تر با مسائلي كه براي آنها پيش آمده است كنار مي آيند، زيرا پس از وقوع فجايع گسترده دست كم مردم احساس آنها را درك مي كنند
انفجارهاي روز 7ژوئيه لندن كه عمدتا در ايستگاه هاي مترو اين شهر رخ دادند، عوارض و آسيب هاي فراواني به جا گذاشتند. به گفته روانشناساني كه تعدادي از
آسيب ديدگان انفجارهاي لندن را مورد معاينه قرار داده اند، تعداد اندكي از مجروحان حادثه، دچار صدمات روحي و رواني شده اند.
البته متخصصان در اين باره معتقدند كه عوارض روحي و رواني ناشي از اين اقدام تروريستي براي مدت طولاني بر ذهن آسيب ديدگان تاثير نخواهد گذاشت.
مايكل ردي، بنيانگذار مركز مستقل خدمات مشاوره اي (Icas) كه در زمينه مشاوره روانشناسي به بيماران حادثه ديده سابقه زيادي دارد، مي گويد: كمتر از پنج درصد از بازماندگان و شاهدان عيني بمبگذاري در ايستگاه هاي مترو و انفجار اتوبوس ميدان تاويسناك از صدمات رواني پس از حادثه رنج مي برند.
دكتر ردي كه بتازگي نيز به مداواي حادثه ديدگان زلزله سونامي پرداخته است در اين باره مي افزايد: در لحظات اوليه وقوع چنين حوادثي، بازماندگان اغلب به كمك هاي عملي وعيني نياز دارند و در آن زمان مشاوره و روان درماني كارساز نخواهد بود.
او مي گويد: در بريتانيا ديدگاه غلطي در اين باره حاكم است. در واقع بريتانيايي ها معتقدند مشاوره در لحظات اوليه پس از وقوع حادثه معجزه مي كند.
ردي ضمن رد انجام چنين اقداماتي مي گويد: در صورت انجام مشاوره آني روي آسيب ديدگان حوادث، آنها احساس خواهند كرد كه بر زندگي خود به طور كامل مسلط هستند و با چنين تفكري به اين نتيجه خواهند رسيد كه زندگي آنها كاملا از بين رفته است.
او مي افزايد: در اين شرايط تنها چيزي كه
آسيب ديدگان به آن نياز دارند ثبات روحي و رواني براي به دست آوردن مجدد شرايط مناسب ذهني و بازگشت به زندگي روزانه خويش است.
آنها در واقع نياز به امنيت دارند. براي حل مسائل روحي و رواني آسيب ديدگان تنها كافي است آسايش آنها را فراهم كنيم. براي رسيدن به اين هدف، بايد به درد دل هاي آنها گوش فرا داد و در صورت لزوم برايشان تاكسي گرفت تا به خانه بروند. پس از وقوع چنين حوادثي شما بايد به آسيب ديدگان اجازه دهيد حرف خود را بزنند و نبايد آنها را وادار به حرف زدن كنيد.
دكتر ردي معتقد است اينگونه افراد براي معالجه سريع، نياز به حمايت اجتماعي و همه جانبه دوستان و خانواده خود دارند.
او مي افزايد: در صورتي كه شبكه حمايت از بازماندگان حوادث به گونه مناسبي سازماندهي نشده باشد، آنها در كمك رساني و امداد، مخصوصا در زمينه هاي روحي و رواني با مشكلات عديده اي مواجه خواهند شد. جيمز تامپسون، روانشناس متخصص در زمينه آسيب هاي روحي- رواني نيز مي گويد: وقايع ناگوار طبيعتا بر بازماندگان اثرات مخرب روحي و رواني به جاي مي گذارند. او مي افزايد: اين اتفاق در مورد وقايع خشونت بار كه به دست انسان به وقوع مي پيوندند بيشتر صدق مي كند و بازماندگان ناشي از حوادث تروريستي بسيار ديرتر از بازماندگان وقايع طبيعي شرايط عادي خود را باز مي يابند.
پس از وقوع اين نوع حوادث، قربانيان معمولا حس مي كنند كه عامل اصلي، مستقيما درصدد آسيب رساندن به آنها بوده است. بازماندگان حوادث تروريستي حتي مدت ها پس از گذشت اين وقايع مي گويند: او (عامل اصلي حادثه) مسلما قصد داشته است من را با احساس بسيار بدي از خواب بيدار كند. تامپسون مي گويد: من در اينگونه موارد به بازماندگان اين چنين پاسخ مي دهم: آنها (تروريست ها) اغلب از تاثيري كه حوادث مخرب بر اشخاص مي گذارد بي اطلاع هستند و چيزي درباره آن نمي دانند. همانگونه كه بسياري از بازماندگان نمي توانند خود را با شرايط پس از حوادث ناگوار وفق دهند، بسياري ديگر از آنان با متمركز كردن خشمشان بر عامل اصلي حادثه، براحتي با آن كنار مي آيند.
جيمز تامپسون در اين باره مي گويد: هنگامي كه انسان مسبب حادثه اي باشد، براحتي مي توان علت آن را حدس زد و مسئوليت را به گردن فرد خاطي ( در صورت شناخته شدن وي) انداخت. اين روانشناس در ادامه مي افزايد: بازماندگان حوادث بزرگ غالبا راحت تر با مسائلي كه براي آنها پيش آمده است كنار مي آيند، زيرا پس از وقوع فجايع گسترده، دست كم مردم احساس آنها را درك مي كنند.
او مي گويد : من با مردي برخورد كردم كه پس از وقوع حادثه از شرايط بسيار نامطلوب روحي و رواني برخوردار بود، زيرا رسانه ها حادثه اي كه وي را تحت تاثير قرار داده بود، به نحوه مطلوبي پوشش نداده بودند. اين امر بدان معني است كه قربانيان اينگونه حوادث مجال آن را نيافته بودند تا با فرد يا شخص خاص درباره حادثه اي كه برايشان اتفاق افتاده بود، ارتباط برقرار كنند. دكتر تامپسون در ادامه ضمن اظهار اميدواري نسبت به انجام درمان مناسب آسيب ديدگان از نظر روحي و رواني گفته است: 40 درصد آسيب ديدگان پس از بيرون آمدن از حالت شوك تا چند هفته به زندگي عادي خود باز خواهند گشت.
او افزوده است: آنها به احتمال زياد به هنگام خواب كابوس هاي وحشتناكي درباره حادثه خواهند ديد، حتي در زمان بيداري نيز احتمال دارد با رجوع ذهني به حادثه، خاطر خويش را آزرده سازند و همواره در وضعيت افسردگي به سر برند، بازماندگان اينگونه حوادث در اغلب موارد دچار ترس و وحشت مي شوند. اين وضعيت سبب مي شود تا آنها نتوانند براحتي خود را با زندگي روزمره تطبيق دهند.
دكتر ردي در اين باره گفته است: از علائم اختلال و اضطراب رواني (PTSD) مي توان به سه مورد اشاره كرد كه بايد مورد توجه دوستان و نزديكان
آسيب ديدگان قرار گيرد. در اولين مورد، بيمار خاطرات زمان حادثه را در قالب كابوس يا مرور ذهني وقايع بازسازي مي كند. او مي افزايد: به نظر مي رسد، اين بيماران كاملا كنترل خود را بر حافظه خويش از دست داده باشند.
دومين نشانه بيماري، با علائم رفتاري نظير خودداري از صحبت با ديگران بروز پيدا مي كند. اين دسته از آسيب ديدگان حتي از ديدن برنامه هاي تلويزيوني و مطالعه روزنامه نيز اجتناب مي كنند. امكان دارد آنها همچنين از رفتن به مكان هايي كه يادآور خاطرات تلخ است خودداري كنند.
سومين نشانه بيماري رواني كه در آسيب ديدگان امكان بروز پيدا مي كند، ترس غير عادي است. آنها ممكن است به هنگام شنيدن هرگونه صدايي يا ديدن مكان خاصي از جاي بپرند.
دكتر ردي درباره شيوع معالجه بيماراني كه مبتلا به اختلال و اضطراب رواني هستند، مي گويد: اين آسيب ديدگان بايد به شيوه اي بسيار خاص مورد رفتار درماني قرار بگيرند و به هنگام معالجه اين افراد، بايد به صورت كنترل شده اي خاطرات حادثه ناگوار را در ذهنشان بازسازي كرد. او مي افزايد: از اين طريق مي توان به وضوح به تفكر و احساسات ذهني آسيب ديدگان در زمان وقوع حادثه پي برد. از اين طريق ما مي توانيم باور آنها درباره حادثه اي كه آزارشان مي دهد را درك كنيم.
يكي ديگر از راه هاي معالجه، بردن بيمار به محل حادثه در خلوت ترين ساعت روز است.
به عنوان مثال اطرافيان بازماندگان حوادث مترو لندن مي توانند اين افراد را براي يك گردش روزانه، آنهم در كم رفت و آمدترين ساعات روز، به ايستگاه هاي مترو ببرند.
براي درمان كودكان نيز كه شايد حادثه به گونه اي متفاوت بر آنها تاثير گذاشته باشد، روش مشابهي، البته با استفاده از اسباب بازي به كار مي رود.
دكتر ردي مي گويد: كودكان براي گفتار درماني بسيار كم سن و سال هستند، در نتيجه بايد از طريق بازي درماني آنها را تحت معالجه قرار داد.
بر اساس اين روش، صحنه حادثه توسط اسباب بازي براي كودكان بازسازي مي شود، تا از اين طريق آنها بتوانند خاطرات را در ذهن خود مرتب كنند.
اين روانشناس در ادامه مي افزايد: اما كودكان غالبا به دليل سن كم، واكنشي به مراتب عادي تر از والدينشان نسبت به حوادث ناگوار نشان مي دهند.
شدت و ضعف روانپريشي در كودكان نيز بستگي به عمق فاجعه دارد. البته اين مسئله نيز به توضيحاتي كه پدر و مادر درباره يك حادثه به كودك خود ارائه مي دهد، بستگي دارد. آيا هيچگاه والدين كودكان حادثه ديده به آنها درباره حوادث توضيح مي دهند؟
به رغم اين تفاسير، دكتر استيفن جوزف از محققان دانشكده روانشناسي دانشگاه وارويك مي گويد: آمارها نشان مي دهد كه ميان 30 تا 70 درصد بازماندگان حوادث ناگوار پس از وقوع اين وقايع حالت عادي خود را در كمترين زمان به دست مي آورند.
او مي افزايد: بر اساس تحقيقات انجام شده، زندگي مردم پس از حوادث يازده سپتامبر در مسير تازه اي افتاده است و مردم به دليل احساس ناامني در محيط پيراموني خود، براي خانواده و دوستان خويش ارزش بيشتري قائل مي شوند، در بسياري از مواقع نيز آنها از فلسفه جديدي براي ادامه حيات پيروي مي كنند.
منبع :روزنامه گاردين

با شهر پاك چقدر فاصله داريم
002118.jpg
آرش صوفي وند- جامعه پاك، عاري از آلودگي هاي محيطي و سازگار با محيط زيست، يكي از مباحث نسبتا جديد مديريت شهري به حساب مي آيد، اما راه هاي دستيابي به چنين جامعه اي بنا به شرايط اقليمي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي جوامع مختلف، متفاوت است.
به كارگيري فنون مديريتي كه منعكس كننده احساس مسئوليت نسبت به محيط زيست باشد، نه تنها در حفظ محيط زيست و كاهش آلودگي نتايج شگفت انگيزي دارد، بلكه باعث صرفه جويي فراوان، بهبود وضعيت مهاجرت و اسكان و حتي كاهش ميزان شكايات نيز مي شود. طرح جهاني عاري از آلودگي در واقع برنامه جامعي در زمينه مديريت جامعه سالم است. از مزيت هاي يك جامعه عاري از آلودگي، به جز مواردي كه مستقيما به محيط زيست مربوط مي شوند، مي توان به ارتقاي وضعيت زندگي، تحصيل و ساير امور زندگي مردم اشاره كرد.
در برنامه جامع مديريت جامعه عاري از آلودگي، به موارد متعددي اشاره شده است كه در ذيل به برخي از اين موارد اشاره مي شود:
كاهش در توليد زباله
بهترين راه كم كردن زباله ها اين است كه به سراغ منبع مشكل رفت. بايد راه هايي پيدا كرد تا از تعداد و حجم زباله ها كم كرد. همچنين استفاده از محصولاتي كه بتوان مجددا از آنها استفاده كرد، باعث مي شود تا فضاي كمتري به دفن زباله ها اختصاص يابد و هزينه حمل و نقل زباله نيز پايين بيايد.
بازيافت
برنامه ها و پروژه هاي مربوط به بازيافت مواد فقط از نظر بهينه سازي امور و از ديد مسئولان خوشايند نيستند. مردم و شهروندان نيز از بازيافت مواد استقبال مي كنند. علاوه بر اين، با بازيافت مواد، حجم زباله ها و هزينه ناشي از آن تا حد شگفت انگيزي پايين مي آيد.
بهينه سازي مصرف انرژي
براي اينكه هزينه مصرف انرژي را پايين بياوريم، اصلا مجبور نيستيم در يك اتاق تاريك بنشينيم و از سرما يخ بزنيم! تنها كاري كه بايد انجام دهيم اين است كه از محصولات و لوازمي كه براي صرفه جويي در انرژي ساخته شده اند، استفاده كنيم و عادات قديمي هدر دادن انرژي را در خود تغيير دهيم.
مديريت آب
برخلاف تصور عمومي، منابع آب نامحدود نيستند و ما براي هر قطره آبي كه مصرف مي كنيم، بهاي گزافي مي پردازيم. راه هاي متعددي براي كاهش در مصرف آب وجود دارند و به كارگيري تنها تعدادي از اين راه ها مي تواند بيش از 30 درصد صرفه جويي در آب را به دنبال داشته باشد. همچنين، زباله ها و مواد شيميايي كه ما به آبها مي ريزيم، بشدت كيفيت و سلامت آبي كه خودمان مصرف مي كنيم را تهديد مي كنند. در برنامه جامع جامعه عاري از آلودگي، راه حل هايي براي تصفيه و مديريت آب شهري در نظر گرفته شده است.
پاك كننده هاي سازگار با محيط زيست
خيلي از مواد پاك كننده حاوي موادي هستند كه يا براي انسان يا براي
محيط زيست خطرناك، غير بهداشتي يا حتي سمي به حساب مي آيند. محصولات جايگزيني وجود دارند كه همان كارايي را دارند و در بعضي موارد تا 25 درصد نيز ارزان تر از مواد شيميايي موجود هستند.
تغيير الگوهاي ساخت و ساز
در كشورهاي صنعتي، حدود يك سوم مواد خام توليدشده، در ساختمان سازي به كار برده مي شود، پس بسيار مهم است از موادي استفاده شود كه از لحاظ مصرف انرژي و همچنين منابع مواد خام، كارآمدي بالايي داشته و با محيط زيست نيز سازگار باشند. به عنوان مثال، در حال حاضر خيلي از كفپوش ها از نخاله شيشه يا چوب يا پلاستيك بازيافت شده ساخته مي شوند كه با محيط زيست نيز سازگار هستند.
هواي فضاهاي داخلي
منابع آلودگي فراواني در فضاهاي داخلي، يعني داخل ساختمان ها وجود دارند كه مي توانند براي ساكنان خطرناك باشند. در حال حاضر نگراني هايي در مورد اينكه چقدر افراد در معرض سرب، منوكسيد كربن و ساير آلاينده ها هستند، به وجود آمده است. علاوه بر تلاش براي حذف اين منابع، سيستم هاي تهويه و تصفيه هوا نيز مي توانند از آلودگي هايي كه از طريق هوا منتقل مي شوند، جلوگيري كنند تا ساكنان و در نهايت شهروندان در هواي تميزتري تنفس كنند. اين مسئله حتي مي تواند از شكايات و درگيري هاي قانوني كه بعضا بسيار هزينه بر هم هستند، جلوگيري كند. براي به كارگيري فنون مديريت جامعه پاك، آموزش حرف اول را مي زند. اين آموزش ها بايد در سطوح مختلف از سياستگذاران گرفته تا مديران اجرايي و عموم شهروندان اجرا شوند تا پروژه هاي مربوط به سالم سازي شهرها زودتر و با هزينه كمتر به نتيجه برسند.

پيشخوان
002106.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر اول خود را به انفجارهاي عراق اختصاص داده است.
در جريان اين انفجارها دست كم 48 نفر كشته شدند.
اين حوادث مرگبار در حالي رخ مي دهند كه پيش از اين ابراهيم الجعفري، نخست وزير عراق ضمن انتقاد شديد از اقدامات ارتش ايالات متحده، نظاميان آمريكايي را متهم به تيراندازي بي مورد به سوي غيرنظاميان كرده بود.
002115.jpg
چايناديلي
روزنامه چيني زبان چايناديلي عنوان بازگشت مجدد كره شمالي به مذاكرات شش جانبه را به عنوان تيتر اول خود برگزيده است.
اين روزنامه همچنين از استقبال جمهوري خلق چين از اين اقدام پيونگ يانگ خبر داده است.
چايناديلي عكس اول خود را نيز به ديدار كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا با هوجينتائو، رئيس جمهور چين اختصاص داده است.
002136.jpg
لاووا
روزنامه فرانسوي زبان لاووا تيتر و عكس اول خود را به راي مثبت مردم لوكزامبورگ به قانون اساسي اروپا اختصاص داده است.
براساس گزارش ها 57 درصد راي دهندگان با قانون اساسي اروپا موافقت كردند.
حدود۲۳۰هزار راي دهنده در اين همه پرسي كه براي قانون اساسي اروپا اهميتي نمادين دارد شركت كردند.
002121.jpg
ال موندو
روزنامه ال موندو چاپ اسپانيا تيتر اول خود را به اقدام از پيش تعيين شده القاعده در حمله به اروپا اختصاص داده است .
اين روزنامه در بخشي از خبر اول خود كه به مناسبت انفجارهاي اخير لندن به چاپ رسيده نوشته است: القاعده در روز 29 ماه مه سال جاري با انتشار بيانيه اي ازطريق يك سايت اينترنتي دستور حمله به اروپا را صادر كرده بود.

ذهن زيبا
براي شب پيري در روز جواني چراغي بايد تهيه كرد.
پلوتارك

هركس مرتكب اشتباهي نشده ، اكتشافي هم نكرده است.
گاليله

نيكي و سود خويش را در زيان ديگران مخواه.
زرتشت

من آينده را دوست دارم چون بقيه عمرم را بايد درآن بگذرانم.
كترينگ

شبكه
امشب فيلم سينمايي وراكروز از شبكه دوم پخش خواهد شد. برت لنكستر و چارلز برانس بازيگران اين فيلم هستند و داستان آن در رابطه با دو سرباز قديمي است كه با وجود اختلافاتشان با يكديگر براي
به دست آوردن امكانات و موقعيت هاي بهتر دوباره با هم همكاري مي كنند. آنها تصميم مي گيرند محموله هاي طلا كه در اصل متعلق به شورشيان است را به دست ارتش امپراتوري برسانند. امشب همچنين قسمت ديگري از مجموعه ايراني تا غروب هم از شبكه دوم پخش خواهد شد. در اين قسمت دكتر به پيشنهاد حاج علي نقي و وكيلش فكر سفر به سرش مي زند و راهي ولايت مي شود تا از مردم ده حلاليت بطلبد. ولي توطئه اي كه دامادش به همراه زني به نام سهيلا انجام مي دهند، باعث مي شود تا ماموران در بين راه ماشين دكتر را متوقف كنند و دكتر را به جرم سرقت به بازداشتگاه انتقال دهند. در اين ميان داماد دكتر با همدستي سهيلا با گرفتن حكم جلب صحرايي به سراغ دكتر مي روند و ... از سوي ديگر قسمت ديگري از مجموعه ايراني فصل زرد نيز امشب حدود ساعت 22:15 از شبكه سوم روي آنتن خواهد رفت.
در اين قسمت مريم، همسر سابق آرش سر راه مهشيد قرار مي گيرد و او را تهديد مي كند كه از زندگي آرش خارج شود. آرش هم با پروانه كه به اصرار مهشيد به مغازه اش آمده برخوردي سرد و توهين آميز مي كند، اما وقتي متوجه مي شود پروانه در يكي از روستاهاي مرزي زندگي مي كند، تصميم مي گيرد به هر نحوي كه شده با او رابطه اي خوب برقرار كند. به نظر آرش، پروانه همان طعمه اي است كه مي تواند براي آوردن قرص هاي اكس به تهران از او استفاده كند و ...

خواندني ها
بيست سال شعر دفاع مقدس
 كتاب نگاهي پژوهشي و آماري به بيست سال شعر دفاع مقدس در مطبوعات به قلم پرويز بيگي حبيب آبادي آماده انتشار شد.
اين كتاب در دو جلد آماده چاپ است و تعلق خاطر مردم كشور در مورد دفاع مقدس را در يك دوره 20 ساله در بر مي گيرد. همچنين جلد چهارم حماسه هاي هميشه توسط همين شاعر و محقق در دست تدوين است؛ تا امروز سه جلد از حماسه هاي هميشه به طبع و نشر رسيده است.
خاطرات دوران جنگ عنواني ديگر از كتاب هاي پرويز بيگي حبيب آبادي است، با خاطرات و شعرهايي كه در دوره هشت ساله جنگ روي داده است. اين كتاب در دست تدوين و تنظيم است و حدود 100 صفحه را به خود اختصاص خواهد داد. اين شاعر و محقق ادبيات در زمينه متون گذشته و تذكره هاي شعر فارسي نيز فعاليت مي كند كه جلد دوم كتاب آينه در غبار محصول همين تلاش است، شعر مشهور: ياران چه غريبانه، رفتند از اين خانه، هم سوخته شمع ما، هم سوخته پروانه... از سروده هاي اين شاعر است.
طنز براي نوجوانان
قرار است قصه بلند شهري به نام حرف نباشد نوشته جعفر ابراهيمي (شاهد) كه هم اكنون به صورت داستان دنباله دار در يكي از نشريات كودك و نوجوان منتشر مي شود، در آينده اي نه چندان دور در قالب يك كتاب ارائه شود. اين كتاب براي مقطع سني نوجوانان است. در اين داستان تخيلي، جواني كه به نويسندگي علاقه دارد در مورد قصر پادشاهان تحقيق مي كند و در اين راستا براي او اتفاقاتي مي افتد.

ديدني ها
نمايشگاه رنگ روغن
فرهنگسراي اقوام نمايشگاه گروهي آثار
رنگ روغن را برگزار مي كند. در اين نمايشگاه آثار نقاشي رنگ روغن استاد يامي و تعدادي از هنرجويان جوان به نمايش درخواهدآمد. علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه تا 31 تيرماه مي توانند به نگارخانه اقوام به نشاني انتهاي اتوبان نواب، ميدان ابوذر، ميدان بهاران، مراجعه كنند. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 6237470 تماس حاصل فرمايند.
حجم هاي فلزي
خانه فرهنگ ابوسعيد وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران در راستاي برنامه هاي نهضت فرهنگي تابستان 84 اقدام به برگزاري نمايشگاه حجم هاي فلزي كرده است.
در اين نمايشگاه تعداد 30 اثر از آثار اكبر فضلي پناه از تاريخ يازدهم لغايت 23 تيرماه در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه از ساعت۹ الي 19 به نشاني: خيابان وليعصر، ميدان منيريه، خيابان ابوسعيد، جنب درمانگاه خيريه زنجاني ها مراجعه يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره 696553 تماس حاصل كنند.

جهانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |