چهارشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۶
دخل و خرج
Front Page

پاك كردن لكه هاي سياه از مبل 2 ميليوني با 15 هزار تومان
رايحه تميزي در فضاي خانه
002142.jpg
عكس: علي اكبر شيرژيان
شست و شوي مبل معمولا در مراكز قاليشويي انجام مي شود. ميزان پارچه مصرف شده در ساخت مبل در قيمت شست و شوي آن دخيل است. شستن يك صندلي ناهار خوري بين 700 تا يك هزار تومان هزينه دارد
لكه هاي سياه و چرب ممكن است در هر فصلي يافت شود، اما بنا بر يك سنت قديمي آغاز دو فصل بهار و پاييز براي دسته اي از كدبانوها با رفت و روب كل خانه همراه است. همزمان با آغاز اين دو فصل، از پرده هاي اتاق ها گرفته تا موكت و فرش، شست و شو مي شود و منزل و اهالي آن خود را براي آغاز يك زندگي با نشاط آماده مي كنند، اما براي بعضي از خانم هاي خانه دار بويژه ساكنان خانه هاي اجاره اي، اين تغييرات با اسباب كشي منزل به آنها فرصتي مي دهد تا همگام با تغيير مكان به تميز كردن اشيا و لوازم منزل پرداخته و هم خانه را نو كنند و هم اثاثش را !
هر كدام از اين روش ها كه با پاكي و تميزي همراه است، هزينه هايي را نيز در بردارد. برخي از خانه دارها معتقدند كسي نبايد از زندگيشان سر درآورد، آنها سعي مي كنند به جاي آنكه از يك كارگر زبردست براي پاكي اشياي منزل خود دعوت كنند، آستين ها را بالا بزنند و به شست و شوي اشياي منزل بپردازند.
آنها در گذر زمان آموخته اند از چه مواد و وسايلي براي تسريع در كارشان استفاده كنند.
به عنوان نمونه با ريختن يك چهارم فنجان سركه سفيد و يك فنجان آمونياك در سطلي كه نيمي از آن با آب گرم پر شده، محلولي دست  ساز براي شست و شوي بهتر و راحت تر شيشه ها درست مي كنند، اين محلول را اسپري كرده و براي تميز كردن شيشه از آن استفاده مي كنند. روزنامه هاي باطله به كمك مواد داخل اسپري مي آيد و شيشه ها با آنها پاك مي شود. براي پاك كردن سرويس هاي بهداشتي از سركه استفاده مي كنند و براي تميز كردن لا به لاي كاشي ها از خمير دندان سفيد و مسواك زبر و نوبت به فرش، مبل و موكت ها كه مي رسد از محلول هاي مختلف يا شامپوهاي فرش استفاده مي كنند.
البته در مورد فرش هاي دستباف اين كار باعث از بين رفتن مرغوبيت و پوسيدگي آن مي شود.
موكت ها و مبل ها!
بسياري از مبل  و راحتي  ها به خاطر جنس پارچه مصرف شده، براحتي و با يك دستمال پاك مي شوند، اما پاك و تميز كردن آن دسته از مبل هاي پارچه اي و ساتن كه رنگ روشني دارند براحتي امكانپذير نيست، بخصوص در هواي دود آلود تهران كه هيچ پارچه اي در آن دوام نمي آورد و به سرعت سياه مي شود، شستن مبل ها كار راحتي به نظر نمي آيد. برخي براي فرار از اين مشكل پارچه هاي مخصوص روي مبل كه در اصطلاح لباس مبل ناميده مي شود را برگزيده اند.
در آپارتمان هاي كوچكي كه مبل يكي از معدود وسايلي است كه به آن رنگ مي بخشد، كشيدن همان لباس هاي سفيد روي مبل ها نه تنها به زيبايي منزل لطمه مي زند، بلكه روحيه اهالي منزل را نيز تحت تاثير قرار مي دهد.
شست و شو يكي از چند راهي است كه مي تواند آراستگي و تميزي منزل را تضمين كند.
گذشته از آن دسته كه آغاز فصل هاي بهار و پاييز را براي پاكي تمام وسايل منزل برمي گزينند و آن دسته كه تغيير مكان زندگي را، دسته ديگري هم هستند كه هر روز هفته با وسايل مختلف به سراغ اثاثيه منزل مي روند و به نظافت آنها مي پردازند، اما در مورد مبل و موكت به نظر مي رسد، اين كار و شست و شوي آنها با موادي چون شامپوهاي فرش كارساز نباشد، چون پس از چندي چهره مبل را به هم زده و به گفته يكي از دست اندركاران حرفه شست وشوي فرش، موكت و مبل، اين كار باعث ماندن آلودگي روي مبل ها مي شود. علي كاشمري كه اين شغل را از پدرانش به ارث برده و خود از 10 سال پيش اين حرفه را برگزيده درباره شست وشوي مبل مي گويد: اگر مبل و موكت با دست و بدون ماشين هاي مخصوص شسته شود، چرك و آلودگي در سطح آن باقي مي ماند و به اصطلاح چرك مرده مي شود. اين دستگاه ها همچون جاروبرقي عمل مي كنند و پس از شستن رويه مبل با كف و با مكندگي شديد، كف آن را جذب مي كنند، بدين ترتيب ديگر آلودگي ها بر سطح مبل باقي نمانده و پاكيزه مي شود.
او درباره خشكشويي مبل بدون استفاده از كف مي گويد: اصلا چيزي كه با كف شسته نشود، پاكي لازم را به دست نمي آورد و لكه هاي آن از بين نمي رود.
از گفته هاي او برمي آيد كه دو دستگاه مختلف در شست وشوي مبل با كمك اين شركت ها دخيل هستند: دستگاهي به نام برس سرخود كه مبل را مي شويد و يك دستگاه نيز براي مكش آب و كف به كار مي رود.
او مي گويد كه براي شست وشوي مبل از دو نوع شامپوي آلماني و ايراني استفاده مي شود كه از نظر او شست وشو توسط شامپوهاي ايراني، مبل ها را كدر خواهد كرد.
بيشتر مشتريان او، دارندگان مبل هاي منازل و اداره ها هستند و اكثر مبل ها هفت نفره بوده و جنس پارچه هاي آنها متفاوت است.
اكثر اين مشتريان روزهاي پايان تابستان و زمستان را براي شستن مبل ها انتخاب مي كنند، اما عده اي هم در طول سال به سراغ مراكز شست وشوي مبل مي روند كه به نظر مي رسد به دليل زمان بيشتري كه در اختيار شويندگان است، اين كار در طول سال بهتر صورت مي گيرد.
كاشمري مي گويد: به علت آنكه جابه جا كردن مبل باعث ضربه خوردن و از بين رفتن آن مي شود، سعي مي كنيم در خود منازل به شست وشوي مبل بپردازيم. اين كار هم به نفع ماست و هم مشتريان كه سختي جابه جايي را به دوش نخواهند كشيد.
هزينه شست و شوي مبلمان
نيازمندي روزنامه ها پر است از آگهي هاي گوناگون شست وشوي مبل و موكت كه با تماس با آنها به چند نكته مي توان توجه كرد؛ يكي آنكه اين نوع خدمات از سوي مراكز قاليشويي انجام مي شود و از سوي ديگر قيمت خدمات شست وشوي مبل متفاوت است. يكي از كسادي كار مي گويد و ديگري از رونق آن. يكي از دخيل بودن تعداد تكه هاي شسته شده در قيمت مي گويد و ديگري از عدم دخالت آن.
يكي از مراكز خدماتي شست وشوي مبل مي گويد كه براي شستن يك دست مبل هفت نفره، 20 هزار تومان دريافت مي كنند، ديگري 10 هزار تومان و يكي هم 25 هزار تومان. اما به گفته كاشمري، قيمت تصويب شده اتحاديه براي شستن يك دست مبلمان هفت نفره، 15 تا 17 هزار تومان است.
او مي گويد كه ميزان پارچه مصرف شده در مبل در قيمت گذاري شست وشوي آن دخيل است.
آنها براي شستن يك صندلي ناهارخوري بين 700 تا يكهزار تومان دريافت مي كنند.
او مي گويد: اصل، رضايت مشتري است. شايد به همين دليل است كه اكثر مشتريانش را خانواده هاي يك فاميل تشكيل مي دهند.
گويا هزينه اياب و ذهاب شويندگان نيز برعهده مشتري است، چون اكثر آنها براي اين موضوع درخواست وجه مي كنند كه به گفته كاشمري اين هزينه كمتر از 2 هزار تومان است، اما اين رقم باتوجه به نرخ حمل و نقل درون شهري كمي عجيب به نظر مي رسد. به نظر مي رسد با وارد شدن جاروبرقي هايي كه به سيستم مكنده آب مجهز هستند، اين شغل نيز تا حدي تحت الشعاع قرار گرفته است، اما همچون قاليشويي، شستن مبل به كمك دستگاه هاي صنعتي، اساسي تر از شستن آن با دستگاه هاي خانگي است!
شايد اعتماد به شويندگان، براي شستن مبل هاي گرانقيمت امروزي بهتر از آسيب رساندن به مبل هايي باشد كه ارزان ترين آنها كمتر از 2 ميليون تومان نخواهد بود.

ارزش كاغذهاي باطله
002151.jpg
پياده رو شلوغ است. عابران با شتاب مي گذرند. همه عجله دارند، هيچكس فرصت ندارد اطراف خود را با دقت و حوصله ببيند، اما در همين شتابزدگي و بي توجهي اگر هر يك از ما تكه اي نان خشك گوشه پياده رو، روي زمين يا كنار جدول هاي خيابان ببينيم، حتما لحظه اي مكث مي كنيم و تكه نان را از زير پا برداشته در گوشه اي امن مي گذاريم. در محيط خانه هم همين طور. تقريبا در هيچ يك از خانه هاي ايراني، نان خشك يا ضايعات نان مصرفي خانواده با زباله ها مخلوط نمي شود. نان هميشه در كيسه هاي جداگانه نگهداري و از آن به بركت سفره تعبير مي شود و از همين رهگذر در فرهنگ سنتي ايران بدون هيچ آموزش و فرهنگسازي خاصي همواره نان از زباله ها تفكيك شده است، اما اين تفكيك معمولا درباره ساير ضايعات صورت نمي گيرد. كاغذ و نان هر دو ريشه در خاك دارند. نان، سنبله هاي كوچك گندم را در خود دارد كه محصول تلاش هزاران كشاورز زحمتكش  است و كاغذ،  حلقه حلقه هاي كهنسال درختان جنگلي است كه ميليون ها سال براي جنگل شدنشان زمان لازم است، اما هيچ يك از ما به فكر هدر رفتن بركتي به نام كاغذ نيستيم؛ بركتي كه بوي آب، خاك، باد و آفتاب مي دهد و چكيده طبيعت است. كاغذ را با زباله هاي ديگر دور مي ريزيم و به اين ترتيب امكان بازگشت آن را به چرخه طبيعت و جريان زندگي از بين مي بريم. در حالي كه براي توليد هر تن كاغذ 15 اصله درخت تنومند قطع مي شود. سطح جنگل ها به سرعت در حال كاهش است و از سوي ديگر مصرف كاغذ همچنان بخصوص در تهران افزايش پيدا مي كند. از سوي ديگر علاوه بر مصرف بي رويه كاغذ در انواع مختلف، مقدار زيادي از اين كاغذها پس از مصرف بدون آنكه دوباره به چرخه توليد باز گردند زير خاك مي پوسند و به آلودگي هاي آب و خاك مي افزايند.
نزديك به 10 درصد از زباله هاي تهران را در طول روز، كاغذ تشكيل مي دهد؛ رقمي معادل 750 تن كاغذ (!) جالب اينكه تنها كمتر از 100 تن از اين حجم عظيم كاغذ بازيافت مي شود.
بازيافت در جهان
در ميان كشورهاي جهان، آمريكا بزرگ ترين مصرف كننده و توليد كننده كاغذ است، اما حتي در اين كشور هم تا 20 سال پيش تنها كمتر از يك چهارم كاغذ مصرفي بازيافت مي شد تا اينكه در سال 1997 رقم بازيافت كاغذ در اين كشور به 46 درصد افزايش يافت و در بعضي از ايالات اين كشور، ورود كاغذ به گودال هاي دفن زباله ممنوع شد. اكنون در اين كشور تمام ادارات دولتي موظفند 60 درصد از كاغذ مورد نياز خود را از كاغذهاي بازيافتي تامين و خريداري كنند. هلند و آلمان نيز از ديگر كشورهاي جهان هستند كه در سال 2001 نزديك به 72 درصد از كاغذ مصرفي خود را از بازيافت تامين كرده اند. ايالات متحده، چين، ژاپن، آلمان و انگلستان به ترتيب بيشترين مصرف كاغذ در جهان را دارند. فرانسه، ايتاليا، كانادا، برزيل و كره جنوبي نيز در مجموع بالغ بر 250 ميليون تن كاغذ در سال مصرف مي كنند. علاوه بر اين، نرخ بازيافت كاغذ در آلمان 72 درصد، كره جنوبي 66 درصد، سوئد 55 درصد، آمريكا 50 درصد، ژاپن 53 درصد، فرانسه 41 درصد، فنلاند 35 درصد، ايتاليا 31 درصد و چين 27 درصد است، اما در ايران چطور؟
در تهران كمتر از 10 درصد بازيافت كاغذ صورت مي گيرد و در كل كشور شايد به زحمت بتوان گفت كمتر از 4 درصد كاغذ بازيافت مي شود و اين يعني هر روز سطح بيشتري از جنگل هاي كشور تخريب مي شود.
كاغذ اشكال مختلفي دارد؛ براق، كدر، ضخيم يا نازك كه همه از درختان قطع و برش داده شده تهيه مي شوند. اگرچه از برخي انواع پارچه ها و علف نيز مي توان كاغذ تهيه كرد، ولي كارخانه هاي توليد كاغذ عمدتا از درختان جنگلي براي ساختن كاغذ استفاده مي كنند. درختان قطع و به كارخانه هاي كاغذ منتقل مي شوند. همه قسمت هاي درخت در كارخانه هاي كاغذ قابل استفاده است. حتي پوست و ريشه هاي درختان نيز در اين كارخانه ها به مصرف سوخت و توليد انرژي مي رسد، اما كاغذ سفيدي كه سرانجام توليد مي شود، اغلب با يك بار مصرف سياه شده، عمرش پايان مي يابد.
تحركي كم توان
امروز گرچه در بسياري از خانواده ها، ادارات، موسسات، دفاتر نشر، تحريريه   روزنامه ها و ... كاغذ هنوز از ساير ضايعات و زباله ها تفكيك نمي شود، اما چند سالي است كه حركتي هر چند نه چندان وسيع و همه گير، براي بازيافت كاغذ آغاز شده است. علاوه بر شهرداري تهران بزرگ كه پايگاه هاي تفكيك زباله را در سطح شهر مستقر كرده است، برخي سازمان هاي خصوصي نيز اقدام به جمع آوري كاغذهاي باطله و بازيافت آنها كرده اند. يكي از نمونه هاي خوب و قابل بررسي اينگونه سازمان ها، شركت پخش و توسعه كتاب ايران (پكا) است كه روزانه نزديك به 4 تن كاغذ را از درمانگاه ها، بيمارستان ها، ادارات، قنادي ها، چاپخانه ها، مغازه ها، منازل مسكوني و ... جمع آوري كرده به انبارهاي بازيافت كاغذ منتقل مي كند.
خانواده ها مي توانند با تفكيك كاغذهاي باطله مصرفي خود، از كتاب هاي درسي و دفترهاي مشق بچه ها گرفته تا مقواي شانه تخم مرغ و قوطي كبريت و انواع كارتن ها و جعبه ها، حتي جعبه پيتزاي خود را گردآوري كنند و با تحويل آن به مسئولان طرح كتاب، صرفه جويي، محيط زيست پكا بن كتاب دريافت كنند. پكا هر كيلو كاغذ باطله را به قيمت 25 تومان خريداري كرده،  در ازاي آن يك برگ بن دريافت كتاب مي پردازد. البته بسياري از مشتركان اين طرح دريافت 25 تومان بابت هر كيلو كتاب را چندان منصفانه نمي دانند، اما گرچه تجديد نظر متوليان طرح كتاب  به جاي كاغذ باطله در اين موضوع ضروري به نظر مي رسد، ولي هدف اين طرح از يك سو وارد كردن كتاب در سبد خانواده و ايجاد فضاي فرهنگي و از سوي ديگر تلاش در جهت حفظ محيط زيست و بالا بردن آمار بازيافت كاغذ در كشور است.

بازارچه
002133.jpg
خودروهاي مطلوب
در حالي كه بسياري از مردم هنوز نمي توانند هزينه هاي تهيه يك خودرو را تامين كنند، رئيس پژوهشكده مهندسي خودرو به فارس گفت كه 80 درصد متقاضيان، خودرو بين 7 تا 10 ميليون توماني مي خواهند.
محمدحسن شجاعي فرد افزود: بازار مصرف خودرو در ايران از دو قسمت ثابت و متغير تشكيل شده كه حدود 300 تا 400 هزار نفر در سال خودرو سواري با قيمت 7 تا 10 ميليون تومان مي خواهند. وي گفت: بخش متغير خريداران خودرو در ايران تقاضاي سالانه 50 تا 60 هزار دستگاه خودرو دارند و خواهان خودروهاي خارجي هستند.
رئيس پژوهشكده خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران افزود: يكي از مشكلات صنعت خودروسازي در كشور، نداشتن استراتژي است، به گونه اي كه هم در ساخت خودرو و هم در قطعه سازي اثرگذار است، ولي در هيچ كدام موفقيت چشمگيري حاصل نشده است.
شجاعي فرد گفت: شركت هاي خارجي آمادگي دارند كه خودروهاي CKD قطعات جداگانه در اختيار شركت هاي داخلي قرار دهند و خودروهايي متناسب با مصرف داخلي توليد شود و با اين روش، صنعت داخلي هم از بين نمي رود.
002091.jpg
گرانفروشي در فروشگاه هاي زنجيره اي
در حالــــي كه براساس قانون، قيمت كاغذهاي بهداشتي در خرده فروشي ها نبايد بيش از 18 درصد قيمت آن در كارخانه باشد، فروشگاه هاي زنجيره اي هم اكنون 25 تا 30 درصد كاغذهاي بهداشتي را گران تر مي فروشند.
رئيس هيات مديره انجمن صنايع سلولزي بهداشتي ايران به فارس گفت: در حالي كه هرشب از شبكه هاي ماهواره اي، تبليغات گسترده اي در مورد كاغذهاي بهداشتي خارجي دارند، اما دولت در تبليغات برخي محصولات توليد داخل ممنوعيت ايجاد كرده است.
وي افزود: سرانه مصرف كاغذهاي بهداشتي در ايران 200 گرم است، درحالي كه اين رقم در كشورهاي پيشرفته به 30 تا 35 كيلو مي رسد.
002079.jpg
عدم استقبال از يك طرح
مسكن، يكي از ضروري ترين نيازهاي امروزي است كه وضعيت نابسامان و گراني آن، مشكلاتي را براي خانواده ها به وجود آورده است. در اين ارتباط يكي از نمايندگان مجلس عقيده دارد كه طرح فروش متري مسكن از روش هاي جديد و مدرن دنياست كه براي حل معضل مسكن در كشور پيشنهاد شده، اما به دليل مشكلات در نحوه واگذاري ها و ساخت و سازهاي واحدهاي مسكوني، مشكلاتي پيش آمده كه مورد استقبال عامه مردم قرار نگرفته است. ولي آذروش، مخبر كميسيون عمران مجلس به ايسنا گفت: به طور حتم اين طرح نيازمند نگرش جدي تري است و نمي توان گفت چون با شكست مواجه شده آن را تعطيل كرد. امروزه روش هاي سنتي ديگر جوابگو نيستند و قطعا بايد از روش هايي مثل كوچك سازي، انبوه سازي و فروش متري استفاده كنيم. او به اهداف موردنياز فروش متري مسكن اشاره كرد: اندوخته ها و سرمايه هاي اندك مردم براي ساخت و توليد مسكن جمع آوري و سرمايه گذاري شود كه راهكار موثري در گسترش ساخت و ساز و توليد مسكن براي آحاد جامعه است.
002082.jpg
نوسان در قيمت مرغ
خبرهاي مربوط به مرغ و تخم مرغ مرتب از سوي رسانه ها انتشار مي يابد تا مردم از وضعيت اين دو كالاي اساسي اطلاع داشته باشند. جديدترين خبر، نوسانات شديد قيمت مرغ در سال جاري است كه مديرعامل اتحاديه مرغداران از آن سخن گفته است. محمد يوسفي به ايسنا گفت: باتوجه به ممنوعيت زودهنگام واردات ذرت و باقي ماندن حدود چهار ماه تا فصل برداشت ذرت داخلي، بسياري از واحدهاي توليدي با مشكل مواجه خواهند شد. اين درحالي است كه به گفته مسئولان، ذخيره ذرت موجود در انبارها مي تواند پاسخگوي نياز واحدهاي توليدي طي اين مدت باشد كه در صورت كافي بودن ذخيره موردنظر بايد منتظر مشكلاتي مانند كاهش كيفيت ذرت انبار شده به دليل نداشتن شرايط مطلوب براي نگهداري و نگراني افزايش قيمت ذرت باشيم. وي با اشاره به افزايش قيمت نهاده هاي دامي گفت: قيمت كنجاله سويا در مقايسه با چهار ماه گذشته كيلويي 100 تومان افزايش داشته و اين در شرايطي است كه قيمت مرغ و تخم مرغ در استان هاي مختلف كشور كاهش يافته، چنانچه قيمت مرغ كه صبح در كشتارگاه ها كيلويي يك هزار و 350 تا 360 تومان به فروش مي رسد تا ظهر در ميدان بهمن به كيلويي 1150 تومان مي رسد.
يوسفي در مورد عدم تعادل ميان توليد، عرضه و تقاضا اظهار داشت: در حال حاضر شركت پشتيباني امور دام، اعتبار لازم را براي خريد و ذخيره سازي مرغ ندارد كه در صورت ادامه روند مشكلات موجود، موجب كاهش جوجه ريزي و نوسانات شديد قيمت مرغ در طول سال 84 خواهد شد.

|  تهرانشهر  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   درمانگاه  |   طهرانشهر  |   شهر آرا  |
|  يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |