دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۳ - Jun 27, 2005
مذاكره آمريكا با گروه هاي مسلح عراقي
000807.jpg
فارس: يك هفته نامه انگليسي در گزارشي از مذاكره مقامات آمريكايي و سران افراد مسلح عراقي براي كاهش ميزان خشونت ها و ناآرامي ها در اين كشور خبر داد.
ساندي  تايمز در شماره اين هفته خود به نقل از منابع عراقي اعلام كرد، مقامات آمريكايي به اين اميد كه بتوانند در نهايت و از طريق مذاكره به اميد تازه اي براي كاهش ناآرامي ها در اين كشور دست پيدا كنند، مشغول مذاكره با سران شورشيان هستند.
اين گزارش حاكي است، ديدار مقامات دو طرف سوم ماه ژوئن (۲۳ روز پيش) در يك ويلاي تابستاني در نزديكي بغداد كه در فاصله ۶۵ كيلومتري شمال پايتخت عراق واقع است، انجام گرفت.
به گفته مقامات عراقي كه در جلسات اين مذاكرات شركت كرده بودند، ۱۰روز پس از ديدار اول، نشست دومي نيز ميان دو طرف برگزار شد.
در اين گزارش تاكيد شده است، مذاكرات بيشتري در اين رابطه برنامه ريزي شده است.
به گفته منابع اين نشريه كه از آنها به عنوان منابع معتبر ياد شده است، در اين مذاكرات كه با شركت يكي از وزراي پيشين عراق و رهبران و شيوخ قبايل انجام گرفت، گروه اندكي از فرماندهان افراد مسلح عراق با چهار نفر از مقامات آمريكايي به مذاكره مستقيم پرداختند.
به گزارش ساندي  تايمز، دو تن از فرماندهان و افسران اطلاعاتي و ارتش، يك غيرنظامي به نمايندگي از كنگره و يك نماينده از سفارت آمريكا در عراق تيم مذاكره كننده واشنگتن را تشكيل داده بودند.
دستگيري ۵۱ مظنون
وزارت دفاع عراق نيز با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: نيروهاي امنيتي ۵۱ مظنون را طي سه روز گذشته در جريان عمليات آذرخش در جنوب بغداد دستگير كردند.
از سوي ديگر، يكي از افسران پليس عراق در شهر الحله اظهار داشت: نيروهاي ائتلاف تمام مناطق جنوب را تحت نظارت خود قرار داده و تمام مسيرهاي بغداد و مناطق الحله، اسكندريه، المشروع، الجبله و اللطيفيه را با تجهيزات نظامي محاصره كردند.
نيروهاي امنيتي عراق همچنين اعلام كردند كه هلال حسين البراني كه عربستاني الاصل است را روز گذشته در شرق استان موصل دستگير كردند.
يكي از مقامات امنيتي عراق اظهار داشت: البراني رهبر انصارالسنه محسوب مي شود و دستگيري وي ضربه محكمي به گروه انصار السنه القاعده خواهد بود.
از سوي ديگر، پليس عراق اعلام كرد كه طي عمليات جداگانه اي در كركوك يكي از نزديكان عزت ابراهيم الدوري،  معاون رييس جمهور سابق عراق را به همراه ۲۲ تن ديگر دستگير كرد.
مقامات امنيتي عراق افزودند: شيخ سفيان عمر النعيمي از نزديكان عزت الدوري را به همراه سه تن از محافظان وي دستگير كردند.
اين در حالي است كه اين مقامات هيچ اطلاعي از مكان دستگيري وي ارايه ندادند.
در عين حال پليس منطقه  قضا الدبس واقع در شمال كركوك، از دستگيري دو فرد مسلح كه در حال بمب گذاري در مسير كاروان نيروهاي آمريكايي بودند، خبر دادند.
همچنين نيروهاي آمريكايي ۱۰ تن از افرادي را كه طي عملياتي فرودگاه كركوك مورد حمله قرار داده بودند، دستگير و بمب ها و تجهيزات نظامي آنها را مصادره كردند.
ديروز بر اثر انفجار يك دستگاه خودروي بمب گذاري شده در نزديكي مركز پليس در موصل ۶ نفر كشته و ۱۴ تن زخمي شدند.
در شهر قائم نيز شبه نظاميان مسلح به مقر آمريكايي با خمپاره حمله كردند كه تلفاتي در بر نداشت.
در كركوك نيز انفجار يك بسته انفجاري كه به گردن يك سگ نصب شده بود منجر به زخمي شدن يك پليس شد. در همين شهر بر اثر وقوع انفجاري ديگر چهار نظامي آمريكايي زخمي شدند.

پيام كوفي عنان به مناسبت شصتمين سالروز
تدوين منشور سازمان ملل
000810.jpg
ايسنا: دبيركل سازمان ملل شصتمين سال تدوين منشور سازمان ملل را تبريك گفته و خواستار آن شد تا سران كشورهاي جهان با تصميمات جسورانه خود به اصلاحات در سازمان ملل بپردازند.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري شين هوا، كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل، در پيامي اعلام داشت: سازمان ملل در تحقق وعده هاي تاسيس كنندگان خود درخصوص نجات نسل آينده از بلاي تروريسم و پيشرفت حقوق بشر موفقيت هاي بسياري داشته است.
وي در ادامه بيانيه خود آورده است: ما در بسياري از نقاط جهان صلح و آرامش را برقرار كرده ايم، ما فلج اطفال و آبله را تقريبا در هر كشوري ريشه كن كرده ايم.ما به ميليون ها كودك در جهان آموزش هايي داديم كه والدين آنها تصور آن را نيز نمي كردند.
عنان همچنين اذعان داشت: سازمان ملل شكست هايي را نيز داشته است.او در ادامه گفت: شايد بدترين اين شكست ها، ناكامي ما در جلوگيري از نسل كشي در رواندا بود.
عنان همچنين خاطر نشان ساخت: امروز در قرن جديد، ما شاهد چالش ها و تهديدات بسياري هستيم اما فرصت هاي نويني نيز وجود دارد.
وي از سران كشورهاي جهان خواست تا با تصميم بي باكانه خود در ماه سپتامبر به احياي و تقويت دوباره سازمان ملل بپردازند.عنان در اين خصوص اظهار داشت: تاكنون در تاريخ سازمان ملل اين چنين به تصميمات جسورانه نياز نبوده است.
وي گفت، در ماه سپتامبر سال جاري سران ۱۹۱ كشور جهان با حضور در اجلاس سازمان ملل اين فرصت را دادند كه چنين تصميماتي اتخاذ كنند.عنان در خاتمه بيان داشت: با حمايت و ترغيب شما مردم جهان بر اين باورم كه آنها مي توانند.

واكنش پاكستان و افغانستان به سخنان وزير خارجه روسيه
ايسنا: پاكستان اظهارات وزير خارجه  روسيه را مبني بر آنكه تروريست ها در اردوگاه هاي نظامي در پاكستان و افغانستان توسط طالبان آموزش مي بينند، رد كرد.
جليل عباس جيلاني، سخنگوي وزارت امور خارجه  پاكستان، در اين خصوص گفت: هيچ گونه اردوگاه تعليم نظامي تروريست ها در پاكستان وجود ندارد. اين كشور به هيچ كس اجازه نخواهد داد تا از خاك پاكستان براي فعاليت  تروريستي عليه ساير كشورها بهره گيرد.
جيلاني در ادامه خاطرنشان كرد، ما جانفشاني هاي بسياري براي مبارزه با بلاي تروريسم كرده ايم و اين فداكاري ها و جانفشاني ها نه تنها ستايش شد، بلكه از سوي جوامع بين المللي نيز بدان اذعان شده است. جيلاني ضمن اعلام آنكه پاكستان هرگونه عمل تروريستي را محكوم مي داند، افزود: من با اطمينان كامل مي توانم بگويم پاكستان به ميزان قابل توجهي از عوامل تروريستي خلاصي يافته است.
سرگئي لاوروف، وزير خارجه  روسيه، روز جمعه در مسكو اعلام كرده بود: روسيه اطلاعاتي را در خصوص تروريست هاي آموزش ديده در افغانستان و پاكستان در اختيار دارد. افغانستان نيز اظهارات وزير خارجه روسيه را رد كرده بود.
در همين حال، پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان ادعاهاي مقامات بلندپايه آمريكا را درباره مطلع بودن از محل اختفاي اسامه بن لادن رهبر شبكه القاعده رد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مشرف در عربستان در گفتگو با مطبوعات عربي گفت: هر صحبتي درباره محل اختفاي بن لادن صرفا حدس و گمان است.
رئيس  جمهوري  پاكستان  گفت:  برخي  مي گويند بن  لادن  در پاكستان  است، آنچه  مي خواهم  بگويم  اينست  كه  آنها بيايند و به  ما بگويند كه  وي  كجاست .
تلفات بي سابقه طالبان در درگيري با ارتش افغانستان
از سوي ديگر، وزارت  دفاع  افغانستان  اعلام  كرد، در يكي  از خونبارترين  درگيريها در كوه هاي  جنوب  اين  كشور، جسد ۷۶ شورشي  مظنون  را كشف  كرده  است .
پايگاه  اينترنتي  سي. ان.ان  ديروز به  نقل  از ژنرال  ظاهر عظيمي سخنگوي  وزارت  دفاع  افغانستان  افزود: نيروهاي  اين  كشور اجساد ۷۶ نفر از شورشيان  را كه  در مناطق  وسيعي  از نواحي  كوهستاني  ميانشين  ولايت  قندهار پراكنده  شده  بود را جمع آوري  كرده  است .به  گفته  وي ، علاوه  بر اين  تعداد در حمله  مشترك  نيروهاي  افغانستاني  و آمريكايي  به  اردوگاههاي  شورشي  كه  از روز سه شنبه  آغاز شد، ۵۶ شورشي  مظنون ديگر نيز دستگير شدند.

كوتاه از سياست جهان
گردان شهداي الاقصي: تل آويو را هدف قرار مي دهيم
يكي از فرماندهان ارشد گردان شهداي الاقصي اعلام كرد، در صورتي كه اسرائيل به دستگيري اعضاي گروه هاي مقاومت فلسطين در كرانه باختري و به ويژه در شهر طولكرم ادامه دهد، تل آويو را مورد هدف قرار خواهيم داد.
به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، ابوعدي يكي از فرماندهان ارشد گردان شهداي الاقصي، در گفت وگو با روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت تأكيد كرد: اسرائيل طي ماه هاي گذشته بدترين برخورد را با فلسطيني ها داشته است و همچنان به تجاوزگري هاي خود ادامه مي دهد.عدي بيان داشت: به اسرائيل چند روز مهلت خواهيم داد تا اقدامات خود را متوقف سازد، در غير اين صورت اعضاي گردان شهداي الاقصي قلب اسرائيل و تل آويو را مورد هدف قرار خواهند داد.
از سوي ديگر، رمضان عبدالله دبيركل جنبش جهاد اسلامي در فلسطين، نسبت به شكست روند صلح هشدار داد و گفت: روند صلح و آرامش رو به نابودي است.
عبدالله در گفت وگو با روزنامه السفير، اظهار داشت: ما آرامش را راحت و مجاني به دست نياورديم. ما برقراري آرامش را مشروط به متوقف ساختن اقدامات خشونت آميز دشمن عليه فلسطيني ها و آزادي زندانيان فلسطيني از زندان ها مي دانيم، در حالي كه اسرائيل كاري غير از اين خواسته ما را انجام مي دهد.
رييس پيشين سيا:وابستگي آمريكا به نفت خاورميانه، امنيت ملي
اين كشور را به خطر انداخته است
فارس: رابرت گيتس رئيس اسبق سازمان جاسوسي آمريكا(سيا) به مقامات اين كشور هشدار داد واشنگتن به علت خطرات امنيتي بايد وابستگي خود به نفت خاورميانه را كاهش دهد.روزنامه واشنگتن پست در شماره ديروز خود نوشت: «گيتس كه هم اكنون همانند بسياري از همكاران سابق خود در زمينه نفت و تجارت هاي پرسود آن تلاش مي كند هشدار داد شهروندان آمريكايي هزينه كلاني براي از دست دادن اين سوخت استراتژيك خواهند پرداخت.»
وي افزود، شوك در قيمت نفت و حركت هاي صعودي ناگهاني در قيمت اين كالا خطر شوك اقتصادي براي آمريكا را تشديد مي كند.
رابرت گيتس پيش از اين نيز اظهار داشته بود وضعيت فعلي بازار نفت و اقتصاد آمريكا، واقعا در خطر است و چنين اظهاراتي هشدارهاي بزرگ نمايي كننده  نيستند.
جدايي طلبان باسك مسؤوليت انفجار مادريد را برعهده گرفت
فارس: گروه جدايي طلب باسك اسپانيا(اتا) مسئوليت انفجارخودروي بمبگذاري شده در مادريد را بر عهده گرفت.به گزارش شين هوا از مادريد، وزارت كشور اسپانيا ديروز اعلام كرد، چريكهاي اتا با كارگذاشتن بمبي موجب انفجار در پاركينگ ورزشگاهي در مادريد شدند، اما اين انفجار تلفاتي در پي نداشت.انفجار ديروز مادريد، سومين انفجار خودروي بمب گذاري شده در اسپانيا از ابتداي سال جاري بوده است.
سازمان جدايي طلب باسك كه آمريكا و اتحاديه اروپا آن را در فهرست سازمانهاي تروريستي قرار داده است از سال ۱۹۵۹تاكنون با هدف ايجاد كشور مستقل در منطقه باسك اسپانيا و استان هاي جنوب غربي فرانسه مبارزه مي كند.
۶ سرباز ارتش كلمبيا در درگيري با شورشيان چپ گرا كشته شدند
ايرنا: منابع  رسمي كلمبيا اعلام  كردند، در جريان  يك  درگيري  ميان  نيروهاي  دولتي و شورشيان  ماركسيست  وابسته  به  نيروهاي  ارتش  انقلابي  كلمبيا كه  روز شنبه در نزديكي  مرز اين  كشور با ونزوئلا رخ  داد، شش  سرباز ارتش  كلمبيا به  قتل  رسيدند.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بوگوتا، ژنرال  خورخه  سبالوس  فرمانده تيپ  پنجم  ارتش  كلمبيا خاطرنشان  ساخت ، درگيري  نيروهاي  ارتش  با شورشيان  چپ  گرا هنگامي رخ  داد كه  نيروهاي  شورشي  در تلاش  براي  كنترل  بزرگراه  بين شهرك هاي  اوكانا و آبرگو بودند.شورشيان  چپ  گراي  وابسته  به  سازمان  نيروهاي  ارتش  انقلابي  كلمبيا سابقه دارترين  گروههاي  شورشي  در سطح  آمريكاي  لاتين  و كلمبيا محسوب  مي شوند و طي  دهها سال  جنگ  داخلي  كلمبيا كه  صدها هزار كشته  برجاي  گذاشته  اين  گروه شورشي  بارها با مقام هاي  دولتي  براي  برقراري  صلح  و آتش  بس  به  گفت  وگو نشسته  و تا مرز آتش  بس  پيش  رفتند اما هربار به  دلايل  نامعلومي صلح  و آتش بس  ميان  اين  گروه  شورشي  قديمي  و دولت  كلمبيا تحقق  نيافته  است .

مسكو: جنگ سرد بين روسيه و آ مريكا پايان نيافته است
واحد مركزي خبر: جنگ  سرد بين  روسيه  و آمريكا با وجود فروپاشي  اتحاد جماهير شوروي  سابق  هنوز پايان  نيافته  است  و همچنان  ادامه  دارد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از سن  پترزبورگ  ولاديمير ميخائيل اف  فرمانده  نيروي  هوايي  فدراسيون  روسيه  در مصاحبه  با   راديو اكو اعلام  كرد كه  پس  از فروپاشي  بلوك  شرق، دولت  كرملين  از ادامه  جنگ  سرد صرف  نظر كرد ولي  آمريكا و هم  پيمانانش  سياست  خود را در قبال  مسكو تغيير ندادند و روند رقابت  تسليحاتي  و گسترش  ناتو در دشمني  با روسيه  را ادامه  مي دهند.دولت  كرملين  همچنين  عمليات  تروريستي  نظاميان  جدايي  طلب  در جنوب اين  كشور خصوصا نزديك  مرز گرجستان را ناشي از تحريكات  خارجي  و سياستهاي  راهبردي  بلوك  غرب  براي  تجزيه  روسيه  مي داند و ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  در ديدار دو روز گذشته  خود با دبيركل  ناتو ضمن  انتقاد از سياستهاي  توسعه طلبانه  پيمان  اتلانتيك  شمالي، از به  خطر افتادن  امنيت  مرزهاي  روسيه  و صلح  جهاني  ابراز نگراني  كرد.

پيشنهاد همه پرسي رييس جمهور لهستان براي خروج اتحاديه اروپا از بحران
ايسنا: رئيس جمهور لهستان پيشنهاد برگزاري يك همه پرسي درخصوص اهداف اتحاديه اروپا براي خارج شدن از بحران را مطرح كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، به دنبال ناكامي اجلاس ماه جاري اتحاديه اروپا در توافق بر سر بودجه اين اتحاديه و پس از مخالفت هاي فرانسه و هلند با قانون اساسي اتحاديه اروپا، الكساندر كواشينوفسكي، رئيس جمهور لهستان پيشنهادش را در ستون يك روزنامه هاي پرفروش آلماني اعلام كرد.
كواشينوفسكي ادامه داد، بستن درها به اعضاي جديد از كوته بيني خواهد بود.
وي تأكيد كرد: ما به همسايگانمان در اوكراين، بالكان و تركيه چه مي گوييم؟ چطور ما آنها را براي حركت به سوي دموكراسي و بازار آزاد سوق مي دهيم؟ رئيس جمهور لهستان ادامه داد: اين امر براي ما واضح است كه پروژه اروپايي به يك روند بازبيني خاص و تغيير به منظور جذابتر شدن آن نياز دارد.
تجربه تلخ هفته گذشته نشان داد اروپا به بسيج شدن نياز دارد و نه اعتراض.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |