پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۴ - Jun 2, 2005
مراسم شانزدهمين سالگرد رحلت رهبر كبير انقلاب اسلامي
فردا در بهشت زهرا آغاز مي شود
ايران در سوگ بنيانگذار جمهوري اسلامي
003873.jpg
گروه اجتماعي: مردم ايران و دوستداران امام (ره) و انقلاب اسلامي در كشورهاي مختلف از فردا و در شانزدهمين سالگرد رحلت خميني كبير به سوگ مي نشينند.
به گزارش خبرنگار ما شانزدهمين سالگرد ارتحال امام (ره) با ورود كاروان هاي سوگوار از شهرها و روستاهاي كشور به تهران، و برپايي مراسم يادبود امام (ره) در ساير كشورهاي جهان، بسيج امكانات و خدمات نهادهاي انقلابي و خدماتي براي پذيرايي از زائران حرم امام (ره) آغاز مي شود . اين مراسم به صورت ويژه از شامگاه فردا در حرم امام خميني (ره) در بهشت زهرا با حضور مقامات سياسي ميهمانان خارجي و ارادتمندان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و با برپايي مراسم سخنراني و سوگواري ادامه خواهد يافت.
سخنراني رئيس جمهور
بنابر اين گزارش در مراسم ويژه اي كه شب ۱۴ خرداد با حضور خيل كثير شيفتگان و زائران امام در سراسر كشور، مسئولين عالي رتبه كشور، خانواده هاي معظم شهدا وصدها شخصيت خارجي و خبرنگاران داخلي و خارجي پس از نماز مغرب و عشا در حرم مطهر امام خميني (ره) برگزار خواهد شد، دكتر سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در مورد شخصيت و ويژگيهاي بنيانگذار جمهوري اسلامي سخنراني خواهد كرد.
سخنراني رئيس مجلس
همچنين در مراسم ويژه شب پانزده خرداد رياست مجلس شوراي اسلامي دكتر حداد عادل سخنراني مي كند.اين گزارش حاكي است مراسم ويژه روز پانزده خرداد از ساعت ۳۰/۱۰ صبح در حرم مطهر حضرت امام (ره) با سخنراني حجت الاسلام موسوي لاري وزير كشور برگزار خواهد شد.
تسهيلات براي زائران حرم
بنابر اين گزارش ۲۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در قالب كاروان هاي متعدد از سراسر كشور به سمت تهران در حركت هستند كه متناسب با اين حضور پرتراكم پليس راه كشور مقررات ويژه اي در نظر گرفته است. به گفته فرمانده پليس راه كشور براي تمامي اتوبوس هاي اعزام شده يك تيم پليس راه آن استان به عنوان اسكورت در نظر گرفته شده است كه بعد از رسيدن به تهران كاروان ها را به پاركينگ هاي اختصاص يافته هدايت خواهند كرد.
خدمات شركت واحد
شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه هم اعلام داشته است طي شب هاي ۱۲ ۱۳، و ۱۴ (پنج شنبه ، جمعه و شنبه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ ) اتوبوس هاي شركت واحد از ميدان هاي امام خميني، تجريش، رسالت، خراسان، پايانه خاوران، شهرري، بازار دوم نازي آباد، انقلاب اسلامي، آزادي، صادقيه و آذري به سمت حرم مطهر و پس از اتمام مراسم نسبت به بازگشت زوار به مبادي اوليه اقدام مي كنند.
شركت واحد همچنين در روز چهاردهم خرداد از ساعت ۷ و ۳۰ دقيقه بامداد از ميادين امام خميني (ره)، امام حسين (ع)، نبوت، خيابان معلم، خراسان، پايانه خاوران، راه آهن، ابوذر، بازار نازي آباد، آذري، آزادي، فردوس، شهرك ولي عصر، يافت آباد، خليج فارس، انقلاب اسلامي، صنعت، شهرري، دولت آباد، خزانه  بخارايي، صادقيه، تهران سر، چهارراه اشراق، رسالت، جماران، اختياريه، تجريش و شهرك شهيد محلاتي به سمت حرم مطهر و برعكس سرويس رساني مي كند.
شركت واحد اتوبوسراني در ۱۵ خرداد از ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه بامداد از ميادين امام خميني (ره)، تجريش، رسالت، خراسان، پايانه خاوران، شهرري، بازار دوم ناز ي آباد، انقلاب اسلامي، آزادي، صادقيه و آذري به سمت حرم مطهر و برعكس سرويس برقرار مي سازد.

شركت واحد همچنين خطوط منتهي به مترو را در روزهاي مراسم فعال تر خواهد كرد.
متروي تهران هم در اين ايام خدمات خود را درمسير منتهي به حرم امام (ره) بيشتر خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران نيز برنامه ميزباني از يكصد هزار زاير اعم از ميهمانان داخلي و خارجي را بر عهده گرفته و طي روزهاي برپايي مراسم در حرم حضرت امام (ره) خدمات حمل و نقل، پذيرايي، رسيدگي به امور نظافت و پاكيزگي محيط، امدادرساني و آمادگي براي مقابله با حوادث غيرمترقبه را در دستور كار قرار داده است.برپايي ۵۲ ايستگاه صلواتي و فرهنگي، برپايي مسابقات خاطره نويسي، مقاله نويسي و نقاشي با موضوع زندگي و ارتحال امام (ره)، برپايي نمايشگاه عكس، كتاب و خاطره از ديگر برنامه هاي ويژه شهرداري تهران در سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) است.
فرماندهي نيروي انتظامي تهران بزرگ نيز از استقرار ۱۰ هزار مامور اين نيرو در روزهاي برپايي مراسم خبر داده و آمادگي ناجا را براي خدمات انتظامي و راهنمايي اعلام كرده است.
فرمانده سپاه ناحيه شمال تهران هم از پذيرايي از ۴۲ هزار زائر ايراني و غيرايراني سخن گفته و خاطرنشان كرده است، سپاه اين منطقه شهري پنج اردوگاه براي اسكان و پذيرايي ميهمانان خارجي در نظر گرفته و حدود دو هزار نيروي بسيجي بخشي از حراست و حفاظت از ميهمانان خارجي را برعهده دارند.
نيروهاي امدادي و خدماتي در حرم امام (ره)
نيروهاي امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان تهران با هدف ارايه خدمات امداد به زائران از روز سيزدهم خرداد ماه جاري در حرم امام خميني (ره) مستقر مي شوند ۲۴۰ امدادگر، ۱۲ پزشك، ۱۰ مدير عملياتي با تجهيزات كامل امدادي، ۴۵ دستگاه آمبولانس ،چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس، يك دستگاه اتاق عمل سيارو دو فروند بالگرد آماده امدادرساني به زائران حرم مطهر هستند.اين نيروها در بهشت زهرا (س) شامل ايستگاه مترو، درهاي شمال، جنوب، غرب و مركز دارالشفاي حرم مطهر امام خميني (ره) و نيز عوارض اتوبان تهران _ قم خواهد بود.كميته امداد امام خميني (ره) هم اعلام كرده است در شانزدهمين سالگرد ارتحال آن حضرت چند ايستگاه صلواتي كميته امداد ۱۴ و ۱۵ خرداد در اطراف حرم مطهر از زايران پذيرايي مي كنند.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي كرج هم اعلام كرده است در طول ايام سوگواري يادبود ارتحال امام (ره) ۱۲۰ روحاني از سوي اين سازمان به مناطق شهري و روستايي اعزام مي شوند تا درباره انديشه و شخصيت عرفاني، علمي، سياسي و اجتماعي، حضرت امام (ره) سخن بگويند.
تجديد بيعت با آرمان هاي امام (ره)
دانشجويان و هيات هاي علمي دانشگاه ها با حضوردر حرم امام (ره) با امام راحل تجديد پيمان مي كنند، دانشجويان دانشگاه هاي تهران مسير اين دانشگاه تا حرم را پياده روي مي كنند و هزار نفر از سبزپوشان سپاه توحيد نيز با پاي پياده براي تجديدپيمان با رهبر كبير انقلاب به حرم امام (ره) مي روند.
ده ها هزار ورزشكار دانشگاه ها و بخش هاي غيردانشگاهي جامعه نيز با نظم خاصي حضور پيدا مي كنند.
از روابط عمومي ستاد مركزي بزرگداشت حضرت امام هم خبر رسيده شب شعر خاطره ياد يار نيز پنج شنبه ۱۲ خرداد قبل از نماز مغرب و عشاء در حسينيه جماران برگزار مي شود.
خبرگزاري جمهوري اسلامي هم گزارش داده دو هزار و ۵۰۰ نفر از ساوه يك هزار نفر از دانشجويان دانشكده علوم نظامي دانشگاه امام حسين (ع) اصفهان و ۸۰۰ نفر از گنبد كاووس به صورت برنامه ريزي و سازماندهي شده با نظم خاصي در حرم مطهر حضرت امام براي تجديدپيمان با آرمان هاي امام راحل (ره) حضور مي يابند.از فرانكفورت و پاريس نيز خبر رسيده روز شنبه ۱۴ خرداد در محل سفارت و مراكز فرهنگي ايرانيان در اين دو كشور مراسمي براي ياد بود شانزدهمين سالگرد ارتحال امام (ره) برگزار مي شود.رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در كويت هم از برپايي مراسم ويژه ارتحال امام (ره) در روزهاي پنج شنبه و شنبه خبر داده است. بنابراين گزارش در پاكستان، افغانستان، لبنان، سوريه، عراق و برخي كشورهاي اروپايي، آفريقايي نيز مراسم هايي به مناسبت سالگرد رحلت امام خميني برپا خواهد شد.
بيانيه هاي حضور در مراسم ارتحال
بسياري از سازمان ها، نهادها، ارگان ها و تشكل هاي مردمي نيز با انتشار بيانيه هايي اعلام داشته اند كه به صورت يكپارچه و منظم در مراسم شانزدهمين سالگرد ارتحال امام (ره) شركت مي كنند، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، مجلس خبرگان رهبري، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ،ستاد كل نيروهاي مسلح و شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي ضمن اعلام حضور از ارادتمندان حضرت امام (ره) خواسته اند به صورت پرشكوه در اين مراسم حضور يابند.

انتخاب نهم
003753.jpg
احمدي نژاد: دولت آينده يك دولت تحولگرا و اسلامي است
ايرنا: نامزد نهمين  دوره  رياست  جمهوري  گفت : دولت  آينده  ايران ، يك  دولت  تحولگرا و صد درصد اسلامي است  كه  مشكلات  فعلي  كشور را يكي  پس از ديگري  حل  خواهد كرد.
محمود احمدي نژاد، در ديدار با جمعي  از مردم  دورود درتالار اجتماعات  كانون  امام  علي  (ع ) اين  شهر افزود: رسيدگي  و برطرف  نمودن مشكلاتي  نظير، توجه  به  مناطق  محروم ، مشكلات  اقتصادي  فرهنگيان  و رسيدن  به  مساله  اشتغال  و ازدواج  جوانان  با برنامه ريزي  و اعمال  مديريت  درست  بر كشور قابل  حل  است .وي  گفت : يكي  از راههاي  غلبه  بر مشكلات  اقتصادي  كه  دامنگير كشور است ، جلوگيري  از برخي  ريخت  و پاشها در دستگاههاي  دولتي  است .محمود احمدي نژاد همچنين روز گذشته در دانشگاه كردستان، تضمين آزادي را اجراي قانون دانست و افزود: نظرات و عملكردهاي فراقانوني موجب در خطرافتادن آزادي مي شود. مساله اساسي كشور ضعف در مديريت هاست كه موجب شده است حق دخالت در اداره كشور از بين برود وشأن و عزت انساني دچار خدشه شود. مساله اي كه موجب رنجش مردم در شرايط فعلي شده است، تبعيض در سطوح مديريتي كشور است. فقدان عدالت، عدم رضايتمندي مردم و قوميت هاي مختلف را بدنبال داشته است.
احمدي نژاد همچنين طي سخناني در دانشگاه بوعلي سيناي همدان گفت: ساختار آموزش عالي كشور در جهت توليد علم بايد تغيير يابد. انتقال تكنولوژي موجب توليدگري علم نمي شود.فناوري بومي سلول هاي بنيادين و انرژي هسته اي تكنولوژي پايدار و بومي كشور است.شناسايي استعدادها و ويژگي هاي خلق علم، زمينه پيشرفت علمي را فراهم مي كند.وي هويت و آرمان هاي الهي را زمينه پيشرفت و سقوط جامعه ارزيابي و تصريح كرد: كار فرهنگي بازخواني هويت تاريخي و آرمان هاي الهي را مي طلبد.
نامه علي لاريجاني خطاب به بانوان كشور
ايسنا: دكتر علي لاريجاني در نامه اي به بانوان كشور، برنامه هاي خود را در مورد حقوق زن، كيان خانواده، حمايت از زنان خانه دار، برنامه ريزي فراجنسيتي و شايسته سالارانه و الگوي اشتغال متناسب زنان و... بيان كرد.در اين نامه آمده است: زن ايراني زني فهيم و فرهمند است و فراتر از همه قالب ها و قيدها، به ايراني آباد و عزتمند مي انديشند و من در برابر زن ايراني به احترام مي ايستم و در برابر همه مادران و همسران اين سرزمين پهناور كه ايستادگي را به مردان ياد دادند و ايمان را در جانشان جاري كردند، دست ارادت بر سينه مي گذارم و با اظهار فروتني، شايسته ترين درودها و صميمانه ترين سلامها را تقديمشان مي دارم و صادقانه مي گويم كه به گمان علي لاريجاني كه بنده اي از بندگان خداست، امروز بايد براي زن ايراني كاري درخور انجام داد.برنامه من براي زنان در پنج محور اساسي متمركز است:اول،حفظ كيان خانواده و پيشگيري از متزلزل شدن آن، دوم،ترويج معنويت و اخلاق در جامعه با تسهيل ازدواج، سوم،حمايت از زنان خانه دار و برنامه ريزي براي تامين اجتماعي آنان،چهارم،ايجاد الگوي اشتغال مناسب با نقش هاي چندگانه زن در خانواده و اجتماع ،پنجم،برنامه ريزي مبتني بر عدالت فراجنسيتي و شايسته سالاري.
محسن رضايي: مديريت كشور بايد تغيير كند
ايرنا: محسن  رضايي  كانديداي  نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري ، گفت : اگر مي خواهيم  معضلات  بيكاري ، فساد و فقر حل  بشود بايستي  كه  مديريت  كشور تغييركند.محسن  رضايي  كه سه شنبه  شب    در همايش  بزرگ  جوانان  شرق  تهران  سخن  مي گفت ، افزود: اگر مابخواهيم  يك  دولت  متفاوت  با گذشته  ايجاد كنيم  بايستي  آرايش قدرت  تغيير كند و اگر آرايش  قدرت  به  همين  منوال  باشد زندگي  مردم  بهبود پيدا نخواهد كرد و يك  ايران  سربلند وپيشرفته  نمي توانيم  درست  كنيم .رضايي  با تأكيد بر اينكه  انتخابات  نبايستي  به  عنوان  يك  مشاركت  صوري  باشدگفت : انتخابات  بايد فرصتي  باشد كه  مردم  بتوانند حرف  خودشان  را بزنند.
نامزد نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  با اشاره  به  اينكه  ما نيامده ايم كه  روي  صندلي  قدرت  بنشينيم  بلكه  آمده ايم  تا يك  بار ديگر به  ملت  بزرگ ايران  خدمت  كنيم گفت : امروز براي  ما مهم ترين  مسئله  اين  است  كه  بتوانيم مسئله  بيكاري ، فساد، اشتغال  و گراني  را حل  كنيم .
ميثاق نامه كروبي
ايسنا: مهدي كروبي با صدور ميثاق نامه اي در ۱۲ بند التزام خويش را در رسيدن به اهداف مشخص شده در اين بندها اعلام و بر حق پيگيري شعارهاي انتخاباتي توسط مردم تأكيد كرد.
در بخشي از اين ميثاق نامه آمده است: اينجانب در اين مقطع حساس بر آن شدم تا با ارائه برنامه هاي خويش و مقدم بر آن با ارائه عهد نامه اي، آنچه را كه در نظر داشتم با ملت در ميان بگذارم و با مردم پيمان بندم، تا در راه انجام وظايف و برنامه هاي ارائه شده و تحقق شعار رونق اقتصادي و رفاه اجتماعي تا سرحد توان بكوشم و نسبت به عهد و پيمان خود با پشتوانه ملت بزرگ استوار و پايدار بمانم.اينجانب به وجود مفهوم اصلاحات در ذات نظام جمهوري اسلامي معتقدم و تداوم اصلاحات را نه تنها ممكن بلكه يگانه راه حل مشكلات موجود و نيز تنها راه بقاي جمهوري اسلامي دانسته و در اين راه سقف حركت براي اين مرحله را قانون اساسي مي شناسم.البته در صورت احراز تمام ظرفيتهاي معطل مانده قانون اساسي مي توان اصلاح و بازنگري در آن را از طريق قانوني پيگيري و دنبال كرد.من با اين عهد نامه درصدد آنم تا حقوق و تكاليف حاكميت را نسبت به مردم يك بار ديگر نشان داده و به رسميت بشناسم.
معين مصمم است از نيروهاي ملي _ مذهبي استفاده  كند
ايرنا: محمدرضا خاتمي در ادامه نشست خود با خبرنگاران  داخلي  و خارجي  تأكيدكرد: معين  مصمم  است  كه  در دولت  خود از نيروهاي  ملي  - مذهبي  و نهضت  آزادي استفاده  كند.وي  افزود: هر چند تاكنون  درخصوص  اشخاص  تصميم گيري  نشده  است ، ولي يقينا براي  حضور نيروهاي  شايسته  ملي  - مذهبي  و نهضت  آزادي  در دولت  معين محدوديتي  وجود ندارد.
خاتمي اضافه  كرد: به  رغم  اينكه  ملي  - مذهبي ها و اعضاي  نهضت  آزادي در مذاكراتي  كه  با آنها شده  است ، تأكيد كرده اند كه  به  دنبال  سهم  خواهي نيستند و بيشتر به  دنبال  فضايي  هستند كه  بتوانند در آن آزادانه  فعاليت سياسي  و مطبوعاتي  كنند، ولي  دولت  معين  مصمم  است  كه  از اين  نيروها استفاده كند. خاتمي مهمترين  چالش  كنوني  ايران  در عرصه  سياست  خارجي  را مساله  انرژي اتمي  دانست  و گفت : همانطور كه  عالي ترين  مقامات  كشور اعلام  كرده اند ايران در پي  دستيابي  به  سلاح  اتمي نيست ، ما نيز معتقديم  كه  با شكل گيري  جهان جديد بعد از جنگ  سرد، سلاح  هسته اي  كاربرد خود را از دست  داده  است .وي  اضافه  كرد: براي  رسيدن  به  اين  حق  بايد اثبات  كنيم  كه  جامعه  ما ساختاري  دموكراتيك  دارد و مسايل  در حوزه  سياست ، اقتصاد، فرهنگ  و اجتماع شفاف  است .خاتمي افزود: همچنين  بايد ثابت  كنيم  كه  از ثبات  سياسي ، اجتماعي  و اقتصادي  برخورداريم  و روابط ما با جهان ، به  ويژه  دولتهاي  دائمي  عضو شوراي  امنيت  غير خصمانه  است  و با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي نيز همكاري و هماهنگي  داريم .
 خاتمي همچنين  به  بيان  اهداف  برنامه  پيشنهادي  معين  نامزد انتخابات  رياست  جمهوري  پرداخته  و گفت : دموكراتيك  كردن  ساختار قدرت ، تامين  حقوق مدني ، سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي  و فرهنگي  همه  ايرانيان  بر اساس  تفسير حقوق  بشري  از قانون  اساسي  ايران  و اعلاميه  جهاني  حقوق  بشر از جمله  اين اهداف  است .معاون  اول  معين ، همچنين  حمايت  همه  جانبه  از آزادي  تاسيس  نهادهاي مدني  و رفع  موانع  فعاليت  آنها، اصلاح  ساختار اقتصادي  و اصلاح  ساختار بوروكراتيك  را از ديگر اهداف  دولت  معين  برشمرد. خاتمي همچنين  به  راهكارهاي  برنامه  معين  اشاره  كرد و مقابله  با نقض حقوق  بشر و تاسيس  معاونت  حقوق  بشر براي  پيگيري  سازمان  يافته  اين  موضوع ، حفظ حريم  خصوصي  تمام  شهروندان  ايراني  و عدم  دخالت  نهادهاي  حكومتي  در حوزه  خصوصي  جوانان  را از جمله  اين  راهكارها ذكر كرد.
مهرعليزاده: فكر نمي كنم امكان اجماع اصلاح طلبان وجود داشته باشد
مهندس محسن مهرعليزاده كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره امكان اجماع در ميان كانديداهاي جناح دوم خرداد گفت: هنوز از اجماع خبري نيست و فكر نمي كنم امكان آن وجود داشته باشد. محسن مهرعليزاده در حاشيه همايش شوراهاي عالي استانها در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص جايگاهش در ميان ديگر رقباي انتخاباتي اش گفت: هنوز نبايد در اين باره سخن بگوييم، تبليغات تازه آغاز شده و گرماي لازم براي انتخابات فراهم نشده است.وي در خصوص اقبال مردم نسبت به برنامه هايش گفت : اقبال مردم را بسيار خوب ديده ام و معتقدم گرايش مردم به كانديدايي از نسل دوم انقلاب است كه برنامه علمي داشته باشد.مهرعليزاده كشيده شدن انتخابات به مرحله دوم را محتمل دانست و گفت: با اقبال نسل جوان به برنامه هاي علمي بعيد نيست كه رييس جمهور در دور اول انتخابات نيز انتخاب شود.
هاشمي: به ميثاق خود با مردم پايبندم
ايرنا: اكبر هاشمي رفسنجاني  نامزد نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : به ميثاق  بامردم  پايبندم  و به  آنچه  در برنامه  خوداعلام  كرده ام  عمل  خواهم  كرد.
هاشمي رفسنجاني  روز چهارشنبه  در ديدار جمعي  از علما و بزرگان  اهل  سنت كشور، بااشاره  به  اينكه  در انتخابات  نامزدها شعارهاي  مختلفي  ارايه  مي دهند، افزود: من  اهداف  و برنامه هاي  خود را در ميثاق  با مردم  اعلام  كردم  واگر مردم  فرصت  دوباره  خدمت  به  من  بدهند اهداف  خود را عملي  خواهم  كرد.اين  نامزد انتخابات  رياست  جمهوري  با تأكيد براين  كه  مشاركت  حداكثري  مردم  در انتخابات  از اهميت  بالايي  برخوردار است ، گفت : براساس  احساس  مسئوليت  و بنا به  وظيفه  ديني  و ملي  خود را در معرض  افكار عمومي قرار دادم .
هاشمي رفسنجاني  خاطرنشان  كرد: نتيجه  انتخابات  براي  من  اهميت  چنداني ندارد و به  راي  و نظر مردم  هرچه  باشد احترام  مي گذارم  و راضي  به  رضاي خداوند متعال  هستم .
از وحدت دوستان حمايت مي كنم، حتي كنار مي روم
ايرنا: نامزد نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  گفت : امروز در مقابل  تهديدات آمريكا تسليم  شدن  و شعار دادن  مشكل  را حل  نمي كند.علي  لاريجاني ، سه شنبه  شب  در يزد افزود: شعار، ممكن  است  موقتاتسكين  بدهد اما تهديد را رفع  نمي كند.وي  گفت : برخي  فكر كردند اگر در مقابل  آمريكا تسليم  شدن  را نشان  دهيم ، كرور كرور دلار مي فرستند.لاريجاني  در ادامه  گفت : در داخل  كشور زمينه هاي  خوبي  براي  جهش  وجود دارد و باوجودتلاش  دولت هاي  موسوي ، رفسنجاني  و خاتمي نقايصي  در اين  زمينه  وجود دارد.لاريجاني  در ادامه  افزود: اگر در گذشته  ملي  شدن  صنعت  نفت  براي  ايران  مهم بود امروز فناوري  اتمي بايد برايش  مهم  باشد.اين  نامزد انتخابات  رياست  جمهوري  اضافه  كرد: از نظر آمريكا و انگليس ، ما صلاحيت  نداريم  فناوري  اتمي داشته  باشيم ، غيرت  ايراني  نبايد اجازه  دهد چنين  حرف هاي  گستاخانه اي  بيان  شود.لاريجاني  در ادامه  گفت : اگر مردم  چيزي  را بخواهند و منتخب  مردم  آن را دنبال  كند كسي  جرات  پيدا نمي كند جلوي  آن را بگيرد.اگر مي خواهيم  جمهوري  اسلامي  پايدار بماند بايد مديران  كشور در اتاق  شيشه اي  زندگي  كنند شفاف شوند و شناسنامه  مالي  داشته  باشد.وي  يادآور شد: برخي  مديران  اين  طور نيستند، آبروي  همه  را مي برند بايدجلوي  آنها را گرفت .اين  سخنران  در پاسخ  به  سئوالي  در زمينه  اجماع  اصولگرايان  گفت : اجماع مي خواست  انجام  شود اما نشد ما همچنان  تلاش  مي كنيم  اين  كار تحقق  پيداكند.اگر دوستان  وحدت  داشته  باشند من  حمايت  مي كنم ، حتي  كنار مي روم .
فرمانده نيروي مقاومت بسيج:بسيجيان نمي توانند فعاليت انتخاباتي انجام دهند
ايسنا: فرمانده نيروي مقاومت بسيج گفت: نيروهاي بسيج نمي توانند تحت عنوان بسيج در فعاليت هاي انتخاباتي شركت كنند. سردار حجازي درباره  نقش و محدوده  فعاليت بسيجيان در انتخابات افزود: همانطور كه جناب وزير كشور اظهار داشتند، ورود نيروهاي مسلح و دخالت آن ها در انتخابات ممنوع است و ايشان طي نامه اي درخواست كردند كه اين مساله به رده ها ابلاغ شود كه اين كار قبل از درخواست ايشان انجام شده بود، بعد از درخواست هم مجدداً بر آن تاكيد شد. وي ادامه داد: در مورد نيروهاي بسيجي مساله متفاوت است و برابر با قانون استخدامي سپاه پاسداران نيروهاي بسيجي مثل افراد كادر هستند و دقيقا همان شرايطي كه بر پاسداران، ارتشيان، نيروهاي انتظامي، افراد پيماني و سربازان مترتب است، براي آن ها نيز وجود دارد اما افرادي كه عضويت عادي و فعال در بسيج دارند و حقوقي از بسيج دريافت نمي كنند، در غير از زمان به كارگيري و بدون استفاده از عنوان بسيج مشمول اين ممنوعيت نيستند، يعني در حقيقت مسئوليت اعمال شان به خودشان مربوط است.
كارناوال ها براي تخريب چهره هاشمي است
سخنگوي ستاد انتخاباتي  هاشمي  با انتقاد شديد از كارناوال روز سه شنبه : كارناوال هاي مشكوك از سوي يك شبكه سازمان يافته براي تخريب چهره  هاشمي  فعال شده است. دكتر محمدباقر نوبخت، سخنگوي ستاد انتخاباتي  هاشمي  رفسنجاني، كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره كارناوال هاي تبليغاتي كه طي يكي دو روز گذشته تحت عنوان حمايت از  هاشمي  رفسنجاني با خودرو و شكل و شمايل غيرمتعارف به خيابان آمده اند با مشكوك دانستن و انتقاد شديد از اين اقدامات، گفت: اين كارناوال ها هيچ ربطي به ستاد  هاشمي  رفسنجاني نداشته و تبليغات ستاد بسيار محدود بوده و جنبه تبييني دارد.وي ادامه داد: ستادهاي آقاي  هاشمي  ابعاد دوازده گانه اعلام شده توسط ايشان براي دولت آينده را تبيين مي كنند و اعضاي ستاد نيز با حضور در مجامع به تشريح و بحث درباره اين ابعاد دوازده گانه مي پردازند.نوبخت با تأكيد بر اينكه ما هرگز چنين ستادهايي كه به شكل كارناوالي تبليغ كنند نداشته ايم افزود: اگر به برنامه هاي آقاي  هاشمي  نگاهي بياندازيم ايشان و اعضاي ستادش سعي دارند ديدگاههاي خود را براساس سخنراني و منطق دنبال كنند.
توضيح و تصحيح
ستاد انتخابات صدا و سيما در نمابري در خصوص اشتباه در چاپ خبر مربوط به برنامه انتخاباتي كانديداها از شبكه خبر صدا و سيما در روزنامه همشهري، زمان پخش آن را بدين شرح اعلام نمود: زمان آغاز پخش برنامه هاي كانديداها در شبكه خبر از تاريخ ۱۸/۳/۸۴ مي باشد كه جدول زماني آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
پاسخ صدا و سيما به شكوري راد
ايسنا: در پي نامه شكوري راد رئيس ستاد انتخاباتي معين به معاونت سياسي صداوسيما، اين سازمان به وي پاسخ گفت.در نامه صدا و سيما خطاب به شكوري راد آمده است: جنابعالي و نماينده ويژه آن ستاد محترم بخوبي واقفيد كه همه همكاران سخت كوش حوزه هاي مختلف از بدو فعاليتهاي انتخاباتي اهتمام جدي خود را متوجه برگزاري يك انتخابات عادلانه، قانونمند، توام با شور و نشاط و رقابت سالم كرده و در اين مسير از هيچ تلاشي فروگذار نكرده اند و نسبتهايي نظير اقدام غيراخلافي و غيرقانوني، ذهنيت نگاه مردسالارانه و شائبه «تبعيض و جداسازي جنسيتي» ناشي از دريافت اطلاعات نادرست بوده و ترديدي وجود ندارد كه وجدان آگاه و بيدار شما تداوم اين نسبت ها را بر نخواهد تابيد.اين نامه مي افزايد: موضوع لغو دعوت برخي از كارشناسان محترم مدعو براي شركت در برنامه  گفتگوي ويژه به دلايل موجه مختلفي مسبوق به سابقه بوده و در چنين مواردي ضمن انجام عذرخواهي از طرف سردبير محترم براي فرصت ديگري تجديد دعوت شده و برنامه گفت وگو انجام مي شود.دعوت روز شنبه  هفتم خرداد از سركار خانم كولايي نيز از اين نوع بوده و از آنجايي كه طرح اوليه براي دعوت از روسا و سخنگوهاي محترم ستادهاي چهار نفر از نامزدهاي انتخابات محقق نشده و شائبه احساس نگراني ديگر مدعوين به علاوه احساس عدم رعايت مساوات سبب شده تا ضمن عذرخواهي از ناحيه سردبير محترم، دعوت از مشاراليها به فرصت ديگري موكول شود.
آخرين نظرسنجي ها
گروه سياسي: در آخرين نظرسنجي كه از ۵۰ هزار نفر در تهران، اصفهان، مشهد و شيراز توسط اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي صورت گرفت ۴۷ درصد بر قطعي بودن حضور در انتخابات تاكيد كردند. نتيجه اين نظرسنجي به شرح زير مي باشد.هاشمي رفسنجاني ۵/۳۸ درصد _ لاريجاني ۱۷ درصد _ قاليباف ۷/۱۴ درصد _ كروبي ۹ درصد _ احمدي نژاد ۴/۶ درصد _ معين ۴/۴ درصد _ رضايي ۳/۴ درصد و مهرعليزاده ۲ درصد.همچنين درنظرسنجي ديگر كه توسط جهاد دانشگاهي در تهران انجام گرفت آراي معين و احمدي نژاد به ترتيب ۹/۴ درصد و ۲/۴ درصد افزايش و آراي هاشمي رفسنجاني و قاليباف به ترتيب ۵/۱ و ۱ درصد كاهش داشته  اند.

ديدار رئيس قوه قضائيه با فرمانده كل نيروهاي مسلح بحرين
خبرگزاري فارس: رئيس قوه قضائيه و عضو شوراي عالي امنيت ملي كه از بحرين ديدن مي كند، با «شيخ سلمان بن حمد آل خليفه» وليعهد و فرمانده كل نيروهاي مسلح بحرين ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه در اين ديدار دو طرف روابط دو جانبه و نحوه گسترش آن به ويژه در امور قضائي و اسلامي علاوه بر تحولات كنوني منطقه را مورد بررسي قرار دادند.
رئيس قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران پيش از اين با شيخ حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين ديدار و درمورد گسترش روابط ميان دو كشور گفت وگو كرده بود.

آيت الله العظمي مكارم شيرازي:
شركت در انتخابات واجب است
ايسنا: آيت الله العظمي مكارم شيرازي در پاسخ به سئوالاتي درباره  واجب بودن شركت در انتخابات تأكيد كرده است: «به نظر مي رسد كه شركت كردن تمام افراد واجد شرايط، واجب است» .به نقل از پايگاه رسمي دفتر آيت الله العظمي مكارم شيرازي، از اين مرجع تقليد سئوال شده است كه «آيا شركت در انتخابات شرعا واجب است؟» كه وي پاسخ داده است: «با توجه به شرايط موجود و اين كه دشمنان ما اصرار بر عدم شركت در انتخابات دارند، به نظر مي رسد كه شركت كردن تمام افراد واجد شرايط، واجب است.»
آيت الله العظمي مكارم شيرازي همچنين در پاسخ به اين سئوال كه «آيا اين مبناي فقهي صحيح است كه شرعا خطاها و گناه هايي كه رئيس جمهور منتخب اينجانب در آينده مرتكب خواهد شد و فسادهاي مترتب بر آن به عهده من خواهد بود؟ آيا اين مساله مي تواند بهانه عدم شركت در انتخابات باشد؟» پاسخ داده است: «اگر به قدر كافي درباره  شخص منتخب تحقيق شود، مسئوليتي درباره اعمال آينده او نخواهد داشت.»

ايران از باثبات ترين و دموكرات ترين كشورهاي منطقه خاورميانه است
ايسنا: پردراگ بوشكويچ، قائم مقام وزير امور خارجه صربستان و مونته نگرو با علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديدار و پيرامون روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداخت.
بروجردي به روابط سنتي و ريشه دار دو كشور در دوران يوگسلاوي سابق و سابقه  خوب همكاري هاي بين المللي به ويژه در «جنبش عدم تعهد» ، بر لزوم ارتقاي سطح همكاري هاي سياسي، اقتصادي و پارلماني دو كشور با توجه به موقعيت ژئوپلتيكي جمهوري اسلامي ايران در خاورميانه و صربستان و مونته نگرو در منطقه  بالكان تأكيد كرد.
بوشكويچ نيز در اين ديدار با مقايسه  بحران منطقه  بالكان در چند سال اخير، با بحران خاورميانه، از جمهوري اسلامي  ايران به عنوان كشور بزرگ و باثبات و دموكرات در منطقه  پرتلاطم خاورميانه ياد كرد و افزود: تصويري كه از ايران در غرب وجود دارد با آنچه ما مي بينيم كاملا تفاوت دارد.پردراگ بوشكويچ گسترش و تداوم رفت و آمدهاي مقامات سياسي پارلماني جمهوري اسلامي ايران و ديگر كشورهاي اروپايي را عاملي جهت درك متقابل و شناخت بيشتر از كشورمان توصيف كرد و خواستار تداوم آن شد.
وي در پايان سخنانش، همكاري جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي را ستود و بر ضرورت تداوم آن تأكيد كرد.محمدعلي بشير، وزير اطلاع رساني ايالت آندراپرادش هند كه به منظور انجام يك ديدار رسمي از جمهوري اسلامي  ايران به تهران سفر كرده است نيز با حضور در مجلس شوراي اسلامي با علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ديدار و گفتگو كرد.

رئيس مجلس امل پاكستان:
سخنان مشرف مي تواند به روابط با ايران آسيب برساند
ايسنا: مجلس متحد امل پاكستان ضمن انتقاد از سخنان نسبت داده شده به پرويز مشرف درباره  برنامه  هسته  اي ايران اعلام كرد: سخنان وي مي تواند به روابط با اين كشور همسايه  پاكستان آسيب برساند.
به گزارش پايگاه اينترنتي اي.ان.آي، قاضي حسين احمد، رئيس مجلس متحد امل پاكستان اظهار داشت كه پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان اين سخنان را فقط براي خوشايند آمريكا و متحدش اسرائيل (رژيم صهيونيستي) مطرح كرده است و اين سخنان بي پايه و اساس است.وي گفت: ايران با موفقيت از برنامه  هسته  اي اش دفاع كرده است، اما اظهارات مشرف مشكلاتي را براي ايران و پاكستان به وجود خواهد  آورد.
اين گزارش حاكي است، مجلس متحد امل همچنين مشرف را به علت دستگيري و بد نام كردن عبدالقديرخان دانشمند هسته اي پاكستان، به فعاليت به نفع آمريكا متهم كرد.

بررسي آخرين تحولات فضاي انتخاباتي كشور:
چه كساني رأي مي دهند چرا رأي مي دهند
گروه سياسي: حضور حداكثري مردم مهمترين محور نهمين انتخابات رياست جمهوري مي باشد كه از سوي رهبري، مسئولين و كانديداها مورد توجه و تاكيد بوده و هست. اما چگونه مي توان اين حضور را فراهم ساخت؟
اگر كل جمعيت راي دهنده كشور را به سه گروه تقسيم كنيم دسته اول كساني هستند كه حتماً راي مي دهند، دسته دوم كساني كه قطعاً راي نمي دهند و گروهي كه بينابين اين دو گروه هستند و هنوز تصميم قطعي نگرفته و به علت درصد قابل توجه آنها نقش مهمي در سرنوشت انتخابات دارند.
آنچه كه در تبليغات انتخاباتي كانديداها براي افزايش ميزان حضور حداكثري موثر است ايجاد يك بستر شفاف و روشن از آينده كشور در برنامه ها و شعارهاي كانديداها مي باشد.
به نوعي كه بتواند آينده مثبتي را براي اين بخش ترسيم نمايد.
اما چگونه مي توان در ترسيم مثبت آينده موفق بود ،مستلزم رعايت چند اصل است.
اصل اول ايجاد شرايطي كه در آن رضايت از زندگي احساس شود. روشن تر آنكه افراد اين بخش (بخشي كه هنوز تصميم نگرفته) شركت در انتخابات را كمك به حل مشكلات خود بدانند.در حقيقت اين اطمينان نسبي حاصل شود كه يكي از كانديداها مي تواند نقطه اميدي خارج از روال معمول فعلي ايجاد كند و چنين شخصيتي با توجه به محدوديت زماني تنها مي تواند با ارائه برنامه اي ويژه در عرصه سياست، اقتصاد و فرهنگ معجزه مشاركت حداكثري را فراهم نمايد.
برخي ستادها تصور مي كنند با خرق عادت و حركات و اظهاراتي غيرمتعارف مي توان چنين شرايط ويژه را براي كانديداي خود ايجاد نمايند. غافل از اينكه مردم، هوشمندتر از آن هستند كه بتوان با ارائه شعارهايي كه حتي روزنه اي هم براي اميد به عملي شدن آن وجود ندارد آنها را فريب داد.
برخي از حاميان كانديداها به برنامه هايي اشاره مي كنند كه هيچگونه منفذ اجرايي قانوني ندارد و نمي دانند كه بازتاب اين اظهارات چيزي جز شائبه غيرقانوني عمل كردن در آينده نيست، آيا بعد از گذشت ۲۶ سال هنوز به اين واقعيت روشن پي نبرده اند كه شخصيت كاريزمايي خاتمي محصول تكيه بر قانوني عمل كردن بود.
با اين مقدمه به سراغ آخرين اظهارات كانديداها مي رويم هر چند تا امروز به اين هدف مهم براي افزايش حضور حداكثري نرسيده ايم.
امروز برخي كانديداها طي الارض داشتند. آقاي قاليباف علاوه بر ايلام و كرمانشاه در كرمان هم حضور داشت. اتوبوس دولت اميد آقاي لاريجاني در اطراف يزد و خراسان در حركت بود و هاشمي و رضايي و معين در تهران بودند. آقاي كروبي در اصفهان و آقاي احمدي نژاد در كردستان بسر مي برد.
احمدي نژاد در دانشگاه كردستان خطر اساسي براي آزادي را نظرات و عملكردهاي فراقانوني خواند و اساسي ترين ضعف كشور را مديريت دانست. وي تاكيد كرد كه يك حزب به تنهايي نمي تواند در شرايط فعلي، كشور را اداره كند بلكه مجموعه اي از نگرش  ها و گروهها با مشاركت هم مي توانند كار را پيش ببرند.لاريجاني هم با وجود اينكه در سفر با اتوبوس دولت اميد در شرق كشور بسر مي برد طي نامه اي به بانوان ايراني نظراتش را در مورد حقوق زن، كيان خانواده، حمايت از زنان خانه دار، برنامه ريزي فراجنسيتي و شايسته سالارانه و الگوي اشتغال متناسب زنان براي آنها توضيح داد.
وي در اين نامه صداي مردم را صداي خدا و صداي زنان را صداي يك مظلوميت تاريخي كه در انبوه صداها به زحمت شنيده مي شود خوانده است و تاكيد كرده كه اين صدا را مي شنود.
رضايي هم در تهران تاكيد مي كند كه آمده است تا با اتكا به جوانان، بيكاري، فقر و عقب ماندگي را از كشور محو كند. او مي گويد همانطور كه شاه و صدام را با جوانان بيرون كرديم كشور را هم به سوي رشد مي بريم.
وي سري هم به آبيك قزوين زد و در آنجا انگيزه اش را براي حضوردر انتخابات خدمت به مردم و نظام خواند و گفت به هيچ حزبي وابسته نيستم.
قاليباف هم در كرمانشاه به سراغ ماندگاري دين در جامعه رفت و آن را مستلزم كارآمدي دين در عرصه اجتماع خواند.
وي بازگشت به روحيه دفاع مقدس را تنها راه نجات كشور خواند.
وي از كرمانشاه سري هم به ايلام زد تابه مردم آنجا بگويد با مشكلات شما آشنا هستم و قول داد اگر رئيس جمهور شود آنها را حل كند. وي در ادامه اين سفرها سري هم به كرمان زد .به دليل بعد مسافت مي رويم سراغ آقاي كروبي كه در اصفهان بسر مي برد اما تصميم داريم بخشي از اظهارات ايشان را در گفتگو با العالم نقل كنيم.
وي تاكيد كرد مردم منفعل نباشند زيرا آخرش پشيماني است.
او از تشويق به عدم شركت در انتخابات انتقاد كرد. وي اصلاحات را قائم به فرد خاصي ندانست بلكه آنرا متكي به مردم خواند و گفت مردم صاحبان اصلي اصلاحات هستند.
مهرعليزاده هم به جمع تاكسي داران تهران رفت. وي كاستي هاي مديريت شهري و عدم كنترل تورم را دلايل عدم رعايت حريم شغلي رانندگان تاكسي خواند و گفت اگر اين دو مشكل حل شود لازم نيست خواستار تثبيت قيمت كرايه ها باشيم.وي در حمايت از تاكسي داران سنگ تمام گذاشت و بر امنيت شغلي آنها تاكيد كرد.
آقاي هاشمي هم بر بستن پنجره تفرقه توسط علماي شيعه و سني تاكيد كرد. وي در ديدار با روحانيون اهل تسنن، وحدت را خواست بحق جهان اسلام دانست و آن را ضرورت و اولويت اول براي جهان اسلام خواند.
وي بر رفع تبعيض به ويژه ميان اهل شيعه و سني تاكيد كرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |