پنجشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۴
۴۰ نكته در زيبايي و سلامت موها
001647.jpg
نفيسه توكلي
با اينكه مو، بخش مرده بدن محسوب مي شود، اما بسيار به شرايط جوي و آب و هوايي حساس است. مثلاً در تابستان،  اشعه مضر آفتاب، رنگ موها را مي برد، رطوبت زياد هوا باعث وز كردن موها مي شود و يا كلر موجود در آب استخرها يا نمك موجود در آب درياها به مو آسيب هاي جدي وارد مي كند. در زمستان هم به علت سرماي هوا، موها كدر مي شوند و درخشندگي خود را از دست مي دهند. پس لازم است با توجه به آب و هوايي كه در آن زندگي مي كنيم،  همواره مراقبت هاي لازم را از موهايمان به عمل بياوريم تا هميشه موي شاداب،  براق و خوش حالتي داشته باشيم. به خاطر داشته باشيد كه زيبايي چهره هر فردي بيشتر از هرچيزي شادي و درخشندگي موهاي او بستگي دارد.در اين مقاله نكاتي به شما يادآوري مي شود كه شايد بيشتر آنها را بدانيد يا تجربه كرده باشيد و شايد هم بخش هايي از  آنها را ندانيد، به هر حال دانستن و عمل كردن به اين نكات باعث مي شود كه موهاي شما از سلامت بيشتري در فصول مختلف برخوردار باشد.
* موهاي زيبا نيازمند يك رژيم غذايي سرشار از پروتئين است. پس سعي كنيد در رژيم غذايي خود به قدر كافي از پروتئين هاي حيواني و گياهي مثل گوشت و مرغ و لبنيات بهره ببريد.
* هرگز موهايتان را بيش از حد نشوريد. در دستور مصرف برخي شامپوها ذكر شده است كه موهايتان را دوبار بشوييد. اما بايد بدانيد يك بار شستشو براي تمام انواع موها و براي زدودن چربي و كثيفي از روي موها كافي است.
* استفاده از محصولاتي مثل ژل، موس و كرم  هاي مو، درخشندگي مو را از بين مي برد و موها را كدر مي كند. شما مي توانيد از يك شامپوي پاك كننده گياهي، هر دو هفته يك بار براي زدودن باقيمانده مواد  آرايشي از موهايتان استفاده كنيد.
* استفاده از انواع نرم كننده ها و آب رسان ها بعد از شامپو براي مو ضروري است. چون موها در اثر استفاده از شامپوي تنها خشك و شكننده مي شوند اما به خاطر داشته باشيد كه نرم كننده را فقط به ساقه مو بماليد، نه به ريشه مو.
* موهاي رنگ كرده پس از مدتي درخشش و براقي خود را از دست مي دهند، بدين منظور استفاده از يك نرم كننده كه متناسب با رنگ موي شما باشد، هفته اي يك بار توصيه مي شود.
* شوره مو مشكل اغلب خانم هاست و اغلب هم به صورت فصلي بروز مي كند. راي حل اين مشكل علاوه بر استفاده از شامپوهاي ضد شوره معتبر، بايد از يك رژيم غذايي سالم مقوي و سرشار از پروتئين استفاده كنيد، چون شوره به علت تغذيه نامناسب ريشه موها توليد مي شود.
* هنگام شستشو در حمام،  ريشه موها سست مي شوند و ريزش مو به راحتي صورت مي گيرد پس سعي نكنيد با شانه و برس به جان موهايتان بيفتيد. چون باعث كنده شدن مقدار زيادي مو خواهيد شد. مشكل شما با استفاده از مقدار كمي نرم كننده قابل حل است. با استفاده از نرم كننده، موهايتان به راحتي شانه مي شود و نيازي به برس كشيدن هاي سخت نيست.
* بعد از استفاده از نرم كننده ، موهايتان را با آب سرد آبكشي كنيد تا باقيمانده آن از سرتان پاك شود، در عين حال موهايتان نرم و براق باقي بماند.
* براي درخشندگي موها، متخصصين، آبكشي مو با سركه سيب به طور هفتگي را توصيه مي كنند. بدين صورت كه هفته اي يك بار موهايتان را پس از شستشو با شامپو با سركه سيب  آبكشي كنيد، و سپس دوباره با شامپو بشوييد.
* موهاي وز و خشك را با شامپوها و نرم كننده هايي كه داراي ويتامين ٍE ، گياه آلو و راوپانتول هستند، بشوييد تا رطوبت آنها حفظ شود.
* براي باز كردن گره هاي مو از شانه هايي با دندانه هاي درشت استفاده كنيد. ابتدا قسمت پاييني مو را كمي شانه كنيد و به تدريج به ريشه مو برسيد. بدين شكل علاوه بر باز شدن گره ها به مو آسيبي نمي رسد.
* قبل از استفاده از بيگودي يا دستگاه هاي صاف كننده مو، حتماً مو را كاملاً خشك كنيد تا به مو آسيب نرسد.
* هرگز از درجه تند و گرم سشوار براي حالت دادن به مو استفاده نكنيد. هميشه از درجه متوسط آن استفاده كنيد و در انتها مقداري باد سرد به موهايتان بدهيد تا درخشندگي و حالت مو حفظ شود.
* اگر موهايتان چرب است، مي توانيد با گذاشتن كف شامپو به مدت چند دقيقه روي موها اين عارضه را در مدت زمان طولاني برطرف كنيد، استفاده از شامپوهاي مخصوص موي چرب نيز مناسب است. به ياد داشته باشيد موي چرب را نبايد بيشتر از دوبار در هفته بشوييد و در ضمن آب ولرم براي شستشوي موي چرب استفاده كنيد، نه آب داغ.
* استفاده از سشوار به طور مداوم به موها آسيب جدي مي رساند، شما مي توانيد با اصلاح و كوتاه كردن نوك موها، هر ۶ تا ۸ هفته به موهايتان تازگي و شادابي را هديه كنيد.
* اغلب موهاي صاف و لخت زود چرب شده و حالت خود را از دست مي دهند. براي اين كه بتوانيد به طور موقت و تا حمام بعدي اين حالت را از بين ببريد، مقداري پودر بچه روي موها بپاشيد و سريع موها را شانه كنيد.
* از برس مويي براي شانه كردن موهايتان استفاده كنيد، چون نه به موهاي شما آسيب مي رساند و نه باعث تجمع چربي در ريشه مي شود و با استفاده از اين برس چربي به طور متوازن در تمام طول ساقه مو پخش مي شود.
* براي صاف كردن موها و جلوگيري از وز كردن مو هنگام سشوار، حتماً از دهانه سشوار استفاده كنيد، چون باعث مي شود كه باد گرم حقيقي به قسمت مورد نظر بخورد و ديگر قسمت ها را وز نكند.
* براي موهاي بسيار فر و وز،  فرآورده هاي ضد وز به شكل لوسيون موسوم در بازار موجود است. مي توانيد قبل و بعد از سشوار، از اين لوسيون به موهايتان بماليد تا وز نكند.
* اشعه مضر آفتاب، رنگ  موها را تغيير مي دهد. بدين منظور بدون سرپوش مثل روسري يا كلاه زير نور آفتاب قرار نگيرند در كنار دريا يا استخر هم از كلاه شنا استفاده كنيد. همچنين مي توانيد در تابستان از شامپوهايي كه در مقابل اشعه نور آفتاب مقاوم هستند، استفاده كنيد.
* مو مثل اسفنج مي ماند و هر چيز خارجي كه با سر تماس پيدا كند مثل كلر را به خود مي كشد. پس قبل از شيرجه زدن در آب استخر، موهايتان را خيس كنيد و كمي نرم كننده براي محافظت به ساقه مو بماليد.
* هميشه بعد از شنا موهايتان را بشوييد تا باقيمانده كلر يا نمك از موهايتان پاك شود.
* فرو صاف كردن مو به صورت متناوب به مو صدمه مي زند سبكي را كه مي پسنديد (مثل صاف يا فر) انتخاب كنيد و دست كم شش ماه در يك سبك باقي بمانيد.
* براي كاهش مضرات رنگ و فر مش قبل از رفتن به آرايشگاه، به حمام برويد و موهايتان را با مقدار زيادي نرم كننده براي محافظت مو بشوييد.
* براي موهاي فر و وز،  استفاده از شامپوهاي تهيه شده از روغن هاي طبيعي مثل روغن زيتون و نارگيل بسيار مناسب است.
* اگر موهايتان نازك و كم شده باشد،  هر شب با يك برس مويي با دندانه هاي درشت به آرامي شانه كنيد. با اين كار جريان خون در اطراف پياز مو جريان پيدا مي كند و رشد مو تحريك و تسريع مي شود.
* اگر موهايتان كم پشت است، با شانه كردن آن به روش عكس يعني از ريشه به ساقه،  مي توانيد حجم مو را زياد كنيد.
* براي حجم بخشيدن به موهاي نازك، مي توانيد از شامپوهاي حجم دهنده استفاده كنيد.
* به موهايتان كمي استراحت دهيد. مرتب آن را سشوار نكشيد يا فرآورده هايي مثل ژل يا موس سنگين نكنيد.
* هميشه هنگام استفاده از ژل يا كرم مو از مقدار كم شروع كنيد و موهايتان را بيش از اندازه لازم به اين مواد آغشته نكنيد. اگر كم بود، باز جاي اضافه كردن هست.
* از نگراني بپرهيزيد، استرس و نگراني باعث ريزش مو مي شود،  پس به خاطر موهايتان هم شده آرام باشيد.
* براي جلوگيري از وز كردن و خشك شدن موها كه در اثر سرماي زمستان و استفاده بيش از حد از سشوار ايجاد مي شود،  هر هفته از ماسك رطوبت دهنده مو استفاده كنيد و از نرم كننده هاي قوي تر پس از شامپو مصرف كنيد.
* حتماً قبل از گذاشتن روسري يا كلاه، موهايتان را كاملاً خشك كنيد چون اگر موي شما زير روسري يا كلاه خشك شود، بسيار بد حالت خواهد شد.
* استفاده از ژل يا كرم حاوي سيليكون، باعث درخشندگي موهاي شما قبل از حالت دادن به آن مي شود.
* اگر از كوتاه كردن موهايتان مي ترسيد و نگرانيد كه به شما نيايد، آن را در چند مرحله كوتاه كنيد.
* موهاي صاف يا لخت را به شكل لايه لايه يا لير بزنيد تا كمي پف كند و حالت بگيرد.
* هر چقدر موهاي بلند شما زيبا باشد،  بايد كه آن را كوتاه تر از حد كمرتان نگه داريد تا علاوه بر سلامت مو،  سلامت جسم شما نيز تأمين شود.
* هرگز رنگ موهايتان را ناگهان و چند درجه تغيير ندهيد. شايد باور نكنيد، اما اين كار باعث سردرد شما خواهد شد. قبلاً اگر مي خواهيد موهايتان را بور كنيد، در چند مرحله اين كار را بكنيد. در اين صورت هم موهاي خوش رنگ تري خواهيد داشت و هم به موهايتان آسيب نمي رسد.
* اگر موهايتان تغيير كرده و زود چرب مي شود و خارش دارد، احتمالاً به خاطر نوع شامپويي است كه مصرف مي كنيد، بايد نوع شامپوي خود را عوض كنيد. گاهي تعويض و انتخاب شامپوي مناسب، عارضه را به كلي از بين مي برد.
* زياد موها را هنگام شامپو چنگ نزنيد، چون غدد چربي را فعال كرده و باعث چرب شدن مو خواهد شد.

كم بخوريد،زياد عمر كنيد!
001644.jpg
آزيتا مطيعيان
پژوهشگران اعلام كرده اند براي آنكه از عمر طولاني تري برخوردار شويد، به خودتان گرسنگي دهيد. آنها معتقدند اگر ميزان كالري غذاهاي مصرفي روزانه را ۳۵ درصد كاهش دهيم، عمري طولاني خواهيم داشت، زيرا گرسنگي نسبي مانع مرگ سلول ها مي شوند و مرگ سلول ها، علت اصلي پيري است. رژيم غذايي با كاهش ۳۰ درصد كالري كه گرسنگي را به همراه دارد، شامل مقدار زيادي سبزيجات، ميوه ها، غلات و مقدار بسيار كمي گوشت است. اين دستورالعمل در هر شخصي با توجه به سن و توانايي هاي افرادي فرق مي كند. پژوهشگران علوم غذايي معتقدند طولاني كردن عمر، مسئله اي آسان است. فقط كافي است از خوردن پيتزا و همبرگر خودداري كنيد.گياهان و ميوه ها داروي شما هستند. ميوه ها و سبزي هايي كه شما را درمان مي كنند بخوريد و سالم تر شويد.
* ضد زخم و اسيد معده: هويج، آناناس، كلم.
* ضد خستگي قلب: انگور، انار، پياز، كرفس.
* ضد ورم مفاصل و رماتيسم: توت فرنگي، ليموترش، سيب، گلابي، تمشك،  گوجه فرنگي، انگور، تره فرنگي، پياز، كرفس، لوبيا سبز.
* ضد آسم و نفس تنگي: انار، شلغم، بولاغ اوتي، تربچه.
* ضد تصلب شرائين و اختلالات گردش خون: جعفري، تره فرنگي، گوجه فرنگي،  سير.
* ضد ريزش مو: بولاغ اوتي يا (كرسون يا واتر كرس)  علف چشمه هم گفته مي شود.
* ضد سنگ كيسه صفرا و مجاري ادراري: سيب، گلابي، تره فرنگي، چغندر.
* ضد كم خوني: انگور، هويج، اسفناج، كلم، بولاغ اوتي، چغندر، سيب، گوجه، زردآلو، آلو.
* ضد اسيد اوريك: انگور، پياز.
*ضد خستگي و تحريكات عصبي: نارنگي، گلابي،  كاهو.
* ضد آلبومين: لوبيا سبز.
* ضد يبوست: آلوي خشك،  گيلاس، توت، انگور، گوجه، آلو، روغن  زيتون، تره.
* ضد بيماري قند(ديابت): شلغم، زيتون، پياز،  روغن  زيتون، فندق، بادام.
* ضد گلودرد: توت، انگور فرنگي،  سير.
* ضد زگيل و ميخچه: سير.
* ضد كمبود كلسيم و مواد معدني بدن: هويج،  تره فرنگي، كلم، چغندر، اسفناج،  انگور، توت فرنگي، سيب، گيلاس، بادام. 
* ضد چاقي: تره فرنگي،  ليموترش.
*ضد نارسايي هاي پوست: خيار، ليموترش، تربچه، كرفس،  زردچوبه.
* ضد اختلالات غدد داخلي: سير، كرفس،  توت فرنگي، گيلاس.
* ضد ورم و آماس: گلابي، خربزه، سيب،  گيلاس، هلو، پياز،  بادمجان، بولاغ اوتي.
***
خانم ها مواظب دستهايتان باشيد!
* نرم كننده پوست: براي برطرف كردن خشكي و زبري پوست دست، از يك سيب زميني پخته و له شده در شير پرچربي، خميري درست كنيد و به دستهايتان بماليد و بعد از نيم ساعت،  دستهايتان را بشوئيد، حتماً معجزه آن را ملاحظه خواهيد كرد.
* نوع ديگر نرم كننده پوست دست: آب يك عدد گوجه فرنگي متوسط را با يك قاشق مرباخوري روغن گليسيرين مخلوط كنيد و هر شب قبل از خواب به دست ها و حتي كف پاهايتان بماليد و صبح روز بعد بشوئيد.
*نوع ديگر نرم كننده دست ترك خورده و لك دار: در آب ليموترش كمي شكر بريزيد و به دست هايتان بماليد و بعد از نيم ساعت بشوييد. دست هايتان كاملاً نرم و سفيد شده و لكه و ترك خوردگي پوست از بين مي رود.
* نوع ديگر نرم كننده پوست دست: براي اين كه پوست دست هايتان نرم، لطيف و سفيد شوند، يك سيب زميني متوسط پخته شده را كاملاً له كنيد و يك قاشق مرباخوري گلاب در آن مخلوط كنيد و نيم ساعت اين خمير را روي دست هايتان بگذاريد و سپس بشوييد و كرم بزنيد.
* ضد ترك پوست دست به سبك سنتي: در قديم براي رفع ترك هاي پوست دست كه در اثر خشكي سرما ايجاد مي شد،  از شيره برگ هاي چاق و گوشتالوي هر نوع كاكتوس (نوعي گياه) استفاده مي كردند. ظاهراً اين شيره برگ، پوست صدمه خورده دست ها و حتي لب و صورت را سريعاً معالجه مي كرد.

علم
ادبيات
انديشه
سياست
موسيقي
ورزش
|  ادبيات  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |