پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۲ - May 19, 2005
سازمان ملل، خواستار تحقيق در مورد
درگيري هاي ازبكستان شد
002625.jpg
ايرنا: يك  مقام  عالي  رتبه  سازمان  ملل  ديروز   خواستار انجام  دادن  تحقيقات  مستقلي  در خصوص  درگيري هاي  صورت  گرفته  ميان  معترضان  و نيروهاي  امنيتي  ازبكستان  شد.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از ژنو، دفتر «لوييز آربور» كميسر عالي  حقوق  بشر سازمان  ملل  با انتشار بيانيه اي  اعلام  كرد كه  آربور «به  شدت  نگران خشونت ها و كشتارهاي  اخير در انديجان  در شرق  ازبكستان  است .»
بنا بر بيانيه  ياد شده ، «كميسر عالي  حقوق  بشر سازمان  ملل  همچنين  خواستار انجام  تحقيقات  مستقلي  در مورد علل  و عواقب  اين  حوادث  در شرق  ازبكستان  است .»
آربور همچنين  گزارش هاي  دريافت  شده  از منطقه  در خصوص  «حملات  كور و كاربرد بيش  از اندازه  زور توسط مسئولان  اجراي  قانون » و همچنين  اعمال  محدوديت  بر رسانه هاي  محلي  و خارجي  را مورد تأكيد قرار داد.
آربور از مقامات  ازبك  خواست  كه  به  قوانين  بين المللي  حقوق  بشر كه  ازبكستان  نيز آن را امضا كرده  است ، پايبند باشند.
بنا به  گفته  مقامات  ازبكستان ، ۱۶۹ نفر در خشونت هاي  ياد شده  كشته  شدند، اما شاهدان  مستقل  شمار تلفات  را دستكم  ۷۴۵ كشته  ذكر كردند.
از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ريانووستي، اسلام كريم اف، رئيس جمهور ازبكستان روز سه شنبه با شركت در يك كنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت كه در درگيريهاي شهر انديجان، حتي يك نفر از شهروندان عادي كشته نشده است. كريم اف اخبار منتشره در رسانه هاي گروهي مبني بر كشته شدن بيش از پانصد نفر را شديداً تكذيب نمود. وي تأكيد نمود كه حوادث اخير چيزي جز اقدامات تروريستي نبود و طي عمليات انجام شده نيز اين خلافكاران و مهاجمان بودند كه كشته شدند.
در همين چارچوب ۳۶  ديپلمات  خارجي  از كشورهاي  مختلف  از جمله  آمريكا، فرانسه  و روسيه  براي  بازديد از شهر آشوب  زده  انديجان  در ازبكستان  كه  در روزهاي  اخير صحنه  درگيريهاي  خشونت آميز ميان  تظاهر كنندگان  و نيروهاي  دولتي ازبك  بوده  است  ديروز وارد اين  شهر شدند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از انديجان ، خبرنگار اين  خبرگزاري  نيز كه  همراه  ديپلماتهاي  خارجي  به  انديجان  رفته  است،  گفت:  بازديد ديپلماتهاي  خارجي  از انديجان  با هماهنگي  دولت  ازبكستان  صورت  مي گيرد.
معاون  وزير خارجه  ازبكستان  و پانزده  تن  از مقامات  بلند پايه  اين كشور ديپلماتهاي  خارجي  را در جريان  اين  بازديد همراهي  مي كنند.

سرباز شكنجه گر آمريكايي به شش ماه زندان محكوم شد
002628.jpg
فارس: سرباز آمريكايي كه به اتهام شكنجه زندانيان عراقي در زندان ابوغريب بغداد بازداشت شده بود، به شش ماه زندان محكوم شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از تگزاس، سابرينا هارمن متخصص امور نظامي و از نيروهاي ذخيره ارتش آمريكا روز سه شنبه در دادگاه نظامي فورت هود در ايالت تگزاس بخاطر نقشي كه در شكنجه زندانيان عراقي در زندان ابوغريب داشت، به شش ماه زندان محكوم شد. وي كه يكي از شش سرباز آمريكايي است كه متهم به آزار و شكنجه زندانيان عراقي شده اند، به شش مورد بدرفتاري با زندانيان عراقي در اواخر سال ۲۰۰۳ محكوم شد. اين درحالي است كه با احتساب مدت زماني كه وي در بازداشت بوده است، مدت زمان نگهداري وي در زندان چهار ماه خواهد بود.
درجه سابرينا  هارمن پس از پايان يافتن مدت محكوميتش به دليل سوء رفتار با زندانيان به سرجوخه كاهش خواهد يافت.
وي دومين سرباز رده پايين از شركت پليس نظامي ۳۷۲ در ايالت مريلند بوده است كه در پرونده شكنجه زندانيان ابوغريب متهم شده است. هارمن در پايان جلسه دادگاه خود با ابراز تاسف از بدرفتاري با زندانيان عراقي گفت: «به عنوان يك سرباز و افسر پليس نظامي، من به وظايف خود عمل نكردم و مأموريت خود را كه حفاظت و دفاع (از زندانيان) بود انجام ندادم.»
اين در حالي است كه تمام متهمان اين پرونده پيشتر گفته بودند به دستورات مافوق خود براي شكنجه زندانيان عمل كرده اند.
پيش از اين سرجوخه چارلز گرانر در ماه ژانويه به گزارش منابع آمريكايي به ۱۰ سال زندان محكوم شده بود.
افشاي شكنجه زندانيان عراقي پس از انتشار تصاويري از زندانيان برهنه عراقي در رسانه هاي مختلف دنيا، مقامات نظامي و دولتي آمريكا را با رسوايي و بدنامي شديدي مواجه كرده است.
اين در حالي است كه مقصر اين رسوايي به جز عده اي از نگهبانان و افراد در رده هاي پايين فرماندهي، معرفي و هيچ يك از مقامات عاليرتبه به خاطر اين رسوايي به ميز محاكمه كشيده نشدند.
همچنين دو افسر آمريكايي كه اعدام زندانيان عراقي را در سال ۲۰۰۳ شبيه سازي مي كردند، از ارتش اخراج شدند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتد پرس از واشنگتن، منابع آگاه نظامي آمريكايي گفتند اين دو افسر به برخي از زندانيان عراقي مي گفتند كه در يكي از روزهاي آينده  اعدام خواهند شد.

استقبال محمودعباس از حضور حماس در دولت فلسطين
002622.jpg
خبرگزاري فارس: رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با اعلام اين كه انتخابات پارلماني فلسطين طبق برنامه در ماه ژوئيه (تير) برگزار خواهد شد، تأكيد كرد مانعي براي حضور جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در دولت وجود ندارد.
به گزارش آسوشيتدپرس از پكن، اظهارات محمود عباس در شرايطي مطرح شده است كه نشانه هايي دال بر اين امر بروز كرده كه وي ممكن است به دنبال تاخير در زمان برگزاري انتخابات پارلماني تشكيلات خودگردان باشد.
ابومازن در يك كنفرانس خبري اعلام كرد:   «انتخابات سر وقت انجام مي شود و در حال حاضر هيچ دليل منطقي و قابل قبولي براي ايجاد تغيير در آن وجود ندارد.»
وي در پاسخ به اين سئوال كه اگر جنبش مقاومت اسلامي  فلسطين (حماس) در انتخابات پيروز شود، وي چه اقدامي خواهد كرد، گفت: اگر حماس پيروز شود و بخواهد در دولت مشاركت داشته باشد، ما نيز به هيچ وجه با آن مخالفتي نداريم. در همين حال، فرستاده امنيتي آمريكا در خاورميانه، از تشكيلات خودگردان براي ترميم خدمات امنيتي اين تشكيلات تقدير كرد.
شهادت عضو حماس
منابع بيمارستاني فلسطين و شاهدان اعلام كردند سربازان رژيم صهيونيستي ديروز يكي از اعضاي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس را در جنوب نوار غزه و در نزديكي مرز مصر به شهادت رساندند.
به گزارش آسوشيتدپرس از غزه، ارتش اسرائيل اعلام كرد سربازان اسراييلي تنها به اقدامات تحريك آميز يك گروه مبارز واكنش نشان دادند كه به طرف آنها نارنجك پرتاب كرده بود.
ديروز همچنين دو فلسطيني به ضرب گلوله نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي در روستاي آلدوره در كرانه باختري رود اردن زخمي شدند.

فيگارو : كوفي عنان استعفا مي دهد
002619.jpg
مهر: كوفي عنان دبيركل سازمان ملل براي نخستين بار اعلام كرد بدليل ايجاد رسوايي برنامه نفت در برابر غذا استعفا خواهد داد.
روزنامه فرانسوي فيگارو با اعلام اين خبر افزود: عنان تاكيد كرد خارج شدن از يك مجموعه جهاني آن هم در شرايط بحراني آسان ترين كار ممكن است و وي قصد دارد در هر صورت براي ايجاد اصلاحات در سازمان ملل تمام تلاش هايش را به عمل آورد.
دبيركل سازمان ملل گفت: به نظر مي رسد در بررسي برنامه نفت در برابر غذا بيشتر بر سازمان ملل و كوتاهي اين سازمان در امر مديريت تاكيد مي شود تا نقش صدام حسين و بي توجهي وي به قوانين جهاني. عنان گفت: گويي صدام در ايجاد اين رسوايي كاملاً بي گناه است و به هيچ قانوني تعرض نكرده است. گويي ايجاد اين رسوايي فقط بر عهده سازمان ملل است و صدام هيچ گناهي در اين زمينه ندارد.

گاردين: آمريكا نماينده پارلمان انگليس را در سنا محاكمه كرد
مهر: جرج گالوي نماينده پارلمان انگليس شب چهارشنبه در سناي آمريكا حضور يافت تا به سناتورها درباره اتهام مشاركت در رسوايي برنامه نفت در برابر غذا پاسخ دهد اما جلسه سنا بيشتر شبيه يك جلسه دادگاه بود.
به گزارش روزنامه گاردين، گالوي كه به تازگي از سوي حزب ضدجنگ وارد پارلمان انگليس شده است، در كميته فرعي سناي آمريكا كه مسئول بررسي سوء استفاده از نفت عراق پيش از جنگ مي باشد حضور يافت و افزود: اينجا جلسه دادگاه نيست كه مدارك و اسناد بر ضد من جمع آوري شده است و من در برابر اين اسناد از خود دفاع نخواهم كرد. اما نرم كلمن سناتور آمريكايي در حالي كه اسناد زيادي در دست داشت كه نشان مي داد جرج گالوي از نفت عراق برداشت كرده است، گفت: منابع ارشد عراقي تاييد مي كنند كه شما از نفت عراق سهمي را دريافت كرده ايد. اگر شما مي توانيد مداركي را فراهم كنيد كه به طور مستدل اين مدارك را نقض كند، ما از آنها استقبال مي كنيم.
گالوي در حالي كه خود را كاملا بي گناه مي خواند، خاطرنشان كرد: سناتور من هرگز تاجر نفت نبوده و نيستم. من هرگز يك بشكه نفت نديده ام و آن را خريد و فروش نكرده ام و كسي هم از طرف من اين كار را انجام نداده است. وي با رد تمام اظهارات سناتورها، حتي تكذيب كرد كه بارها با صدام حسين رييس جمهور سابق عراق ديدار كرده است.
گفته مي شود مدتي پيش گزارشي منتشر شده از سوي يكي از كميته هاي سنا اعلام كرد كه نشانه هاي مستدلي در دست دارد كه اين عضو سابق حزب كارگر ميليون ها بشكه نفت از صدام دريافت كرده است. اين نشانه ها مداركي از وزارت نفت عراق و مصاحبه هايي با منابع ارشد رسمي رژيم صدام مي باشند.

اختلاف در مجمع ملي عراق درباره تدوين قانون اساسي
ايسنا: يكي از اعضاي مجمع ملي عراق از بروز اختلاف ميان فهرست هاي اصلي پارلمان بر سر رياست كميته تدوين قانون اساسي خبر داد.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - فريدون عبدالقادر از رهبران اتحاديه ميهني كردستان عراق به رياست جلال طالباني، در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه اظهار داشت: اعضاي فهرست ائتلاف يكپارچه عراق اصرار دارند كه بايد رياست كميته تدوين قانون اساسي را برعهده بگيرند و اين در حالي است كه ما هم خواهان اين امر هستيم. وي افزود: فهرست ائتلاف كردستان عراق فواد معصوم از اعضاي مجمع را به عنوان نامزد احراز اين پست معرفي كرده است؛ اما هنوز ائتلاف يكپارچه نامزدي تعيين نكرده است. فريدون عبدالقادر ادامه داد: ائتلاف يكپارچه اسامي زيادي از جمله همام حمودي را براي نامزدي اين پست در نظر دارد؛ اما تا به حال اسم مشخصي اعلام نشده است. وي با اشاره به بحران روابط دو فهرست بر سر رياست كميته تدوين قانون اساسي گفت: ما نبايد استبداد ملي را اعمال كنيم.
قتل ۲۰ شبه نظامي مسلح در بمباران موصل
در پي گسترش درگيري هاي شهر قائم بين نيروهاي آمريكايي و شبه نظاميان مسلح و سركوب شبه نظاميان، دامنه اين عمليات به موصل كشيده شد و بسياري از شبه نظاميان به اين شهر پناه آوردند. به گزارش البيان به همين جهت جنگنده هاي آمريكايي ديروز با حمله به موصل و ويران كردن دو منزل مسكوني حدود ۲۰ شبه نظامي را كشتند. در اين شهر همچنين براثر درگيري پليس با شبه نظاميان، يك غيرنظامي كشته و سه نفر ديگر مجروح شدند.
ديروز همچنين براثر انفجار يك بمب در مسير گشتي هاي آمريكايي يك سرباز اين كشور كشته شد. در پي انفجار يك خودرو نيز در مسير حركت كاميونهاي حامل سلاح در بيجي، دو سرباز عراقي به قتل رسيدند. در بعقوبه نيز بر اثر انفجار يك بمب ۱۸ عراقي از جمله ۱۴ مأمور پليس زخمي شدند.
ديروز همچنين جسد ۷ تركمن عراقي در غرب بغداد كشف شد. اين افراد در جريان حمله شبه نظاميان به يك كاروان در نزديكي شهر فلوجه توسط آنان دستگير شده بودند. در خالديه نيز جسد ۷ عراقي كه در يكي از پايگاه هاي آمريكايي كار مي كردند پيدا شد.از سوي ديگر پليس كربلا اعلام كرد فردي را كه سر ۱۶ تن از نيروهاي پليس ارتش عراق را بريده بود، دستگير كرده است. تروريست مذكور همچنين به بمب گذاري درمنطقه مسيب براي قتل زائران نجف و كربلا اعتراف كرده است.وي گفته است كه در ازاي دريافت پول از سازمان اطلاعات سوريه مرتكب اين جنايت ها شده است.
پليس شهر العماره نيز ۵ تن از اعضاي گروه انصارالسنه را بازداشت كرد. در اربيل نيز برخي از عاملان اصلي حملات انتحاري به اين شهر دستگير شدند.
ساير تحولات
رئيس جمهوري آمريكا به اياد علاوي نخست وزير موقت سابق عراق به خاطر عملكرد وي در مدت نخست وزيري عراق تبريك گفت و بر اهميت توجه به جدول زماني سياسي در اين كشور تأكيد كرد.
* سايت اينترنتي «په يامنير» (خبرنگار) ديروز نوشت: علماي ديني اهل سنت عراق با انتشار بيانيه اي خواستار بركناري وزيران دفاع و كشور عراق شدند.
* سعدون دليمي وزير دفاع عراق روز سه شنبه با جان ريد همتاي انگليسي خود در بغداد ديدار و گفتگو كرد. محور گفتگوها گسترش همكاري هاي امنيتي و نظامي بود.
* نخست وزير عراق هرگونه فعاليت سياسي در دانشگاه هاي اين كشور را ممنوع اعلام كرد.

ديدار ماندلا با بوش
ايرنا: نلسون  ماندلا رهبر پيشين  آفريقاي  جنوبي  روز سه  شنبه  در كاخ  سفيد با جورج  بوش  درباره  مساله  بدهي هاي  جهان  سوم  به  گفت  و گو نشست  اما دو طرف  درباره  مساله  عراق  به  توافق  نرسيده  و اختلاف  ديدگاه  داشتند.نلسون ماندلا يكي از سرسخت ترين منتقدان بوش به خاطر جنگ عليه عراق، پيشتر بوش را مردي كه نمي تواند سالم بينديشد توصيف كرده و گفته بود نظامهاي دمكراتيك بايد خودشان پديد آيند نه اينكه آنها را تحميل كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، اسكات  مك  كللان  سخنگوي  كاخ سفيد افزود: رئيس  جمهوري  آمريكا و ماندلا در اين  ديدار بحث هاي  بسيار مفيدي  درباره  مسائل  گوناگون  جهان  ازجمله  مساله  بدهي هاي  خارجي  كشورهاي  جهان  سوم  و راههاي  كاهش  آن به  عمل  آوردند.براساس  اين  گزارش ، نلسون  ماندلا از آغاز با حمله  نظامي به  عراق  مخالف بود و از جورج  بوش  بخاطر اين  تهاجم  و اشغال  عراق  انتقاد كرد.
سخنگوي  كاخ  سفيد خاطرنشان  كرد، دو طرف  در اين  ديدار همچنين  درباره  مسائل  گوناگون  ديگر ازجمله  چگونگي  مبارزه  با بيماري  ايدز در آفريقا بحث  و گفت  وگو كردند.

كوتاه از سياست جهان
مشرف يك دوره پنج ساله ديگر رئيس جمهور مي ماند
ايسنا: ژنرال پرويز مشرف بعد از پايان دوره رياست جمهوري اش در سال ،۲۰۰۷ يك دوره پنج ساله ديگر در قدرت باقي خواهد ماند.به گزارش پايگاه اينترنتي الجزيره، شيخ راشد، وزير اطلاع رساني پاكستان، اظهار داشت: ژنرال پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان در قدرت باقي خواهد ماند، زيرا كشور به او نياز دارد. او بعد از سال ۲۰۰۷ نيز رئيس جمهور خواهد بود.
پاكستان هواپيماهاي اف _ ۱۶ بيشتري از آمريكا مي خرد
ايرنا: روزنامه  پاكستاني  «جنگ » ديروز از درخواست  پاكستان  براي  افزايش  خريد هواپيماهاي  جنگنده  اف - ۱۶ ساخت  آمريكا به  ۵۵ فروند خبر داد.
اين  روزنامه  به  نقل  از منابع  نظامي نوشت ، كه  انتظار مي رود موافقت  اوليه با فروش  ۵۰ تا ۵۲ فروند از اين  هواپيماها در نشست  ماه  آينده  مسئولان  دفاعي پاكستان  و آمريكا صورت  گيرد.  مدير روابط عمومي نيروي  هوايي  ارتش پاكستان  در گفت وگو با ايرنا بدون  تأييد اين  خبر گفت : مذاكره  درباره تعداد و نحوه  تحويل  هواپيماهاي  اف - ۱۶ هنوز ادامه  دارد.دولت  آمريكا فروردين  امسال  پس  از ۱۵ سال ، موافقت  خود را با از سرگيري فروش  هواپيماهاي  اف - ۱۶ كه  پاكستان  آنها را در دهه  ۱۹۸۰ ميلادي  خريداري كرده  بود، اعلام  كرد.
ديدار «هنري كسينجر» با رئيس جمهوري چين
ايرنا: هو جين تائو رئيس جمهوري خلق چين در ديدار هنري كسينجر وزير خارجه پيشين آمريكا با وي در پكن، گفت: چين و آمريكا در شرايط تاريخي جديد بايد با همكاري مشترك روابط خود را به پيش ببرند.
به نوشته روزنامه چاينا ديلي چاپ پكن، رئيس جمهوري چين در اين ديدار كه روز سه شنبه انجام شد، گفت: در صورتي كه دو كشور به بيانيه هاي مشترك دوجانبه پايبند بوده و بر نقاط مشترك تكيه كنند، مي توانند اختلافات را كنار گذاشته و نگراني ها را برطرف سازند. «هو» از نقش مهم كسينجر در توسعه روابط چين و آمريكا در سال هاي گذشته تقدير كرد و افزود: روابط خوب پكن و واشنگتن نه تنها براي هر دو طرف بلكه براي صلح و توسعه و ثبات آسيا و اقيانوس آرام و جهان مساعد است. كسينجر ۸۲ ساله نيز گفت كه آمريكا به روابط نزديك با چين اهميت مي دهد و مايل به پيشبرد همكاري ها با اين كشور در زمينه هاي مختلف است.
۵۹ كشته در درگيري هاي نپال
ايرنا: يك  روزنامه  دولتي  نپال  ديروز نوشت : دست كم  ۵۰ مائوئيست  و ۹ مامور امنيتي  اين  كشور در جريان  يك  درگيري  بين  دو طرف  در جنوب  شرق  نپال ، كشته  شدند.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كاتماندو، روزنامه  هاي نپال به  نقل  از يگان  شرقي  ارتش  سلطنتي  نپال  در ايتاهاري  نوشت : دستكم  ۵۰مائوئيست  و ۹ نفر از پرسنل  امنيتي  نپال  روز دوشنبه  بر اثر بروز يك  درگيري در منطقه  تاپله  از ناحيه  «اداياپور» كشته  شدند.همچنين  بيش  از ۱۰۰ تروريست  بر اثر حملات  هوايي  و زميني  نيروهاي  امنيتي  نپال  در منطقه  تاپله  مجروح  شدند.
اين  در حالي  است  كه  يك  منبع  نزديك  به  شورشيان  نپال  اعلام  كرد، تنها شش  نفر از اعضاي  آنها در جريان  اين  درگيري ها كشته  شده اند.
رئيس جمهوري برزيل خواستار داشتن حق وتو
اعضاي جديد شوراي امنيت شد
توكيو _ ايرنا: لويزايناسيو لولا رئيس  جمهوري  برزيل  در آستانه  سفرش  به  ژاپن  در يك  گفت و گوي  اختصاصي  با رسانه هاي  ژاپني  گفت  كه  كشورهايي  كه  برنامه  پيوستن  به  جمع  اعضاي  دايم  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد دارند، خواهان  داشتن  حق  وتوهستند.روزنامه  نيهون  كيزاي  ديروز نوشت : لولا در اين  مصاحبه درباره  برنامه كشورهاي  برزيل ، ژاپن ، هند و آلمان  براي  پيوستن  به  جمع  اعضاي  دايم  شوراي امنيت  سازمان  ملل  متحد گفته است  كه  در صورت  تحقق  اين  امر، نبايد امتيازهاي  اعضاي  جديد در اين  شورا كمتر از پنج  عضو كنوني  باشد.
بوش تحريم ميانمار را يك سال ديگر تمديد كرد
ايسنا: جورج بوش تحريم هاي گسترده عليه حكومت نظامي  ميانمار را به دليل ادامه سركوب مخالفان و تهديد منافع آمريكا تمديد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، جورج بوش به كنگره اطلاع داد كه تحريم ها عليه ميانمار را به مدت يكسال ديگر تمديد كرده است؛ زيرا اين كشور پيشرفت كمي در حقوق بشر و دموكراسي داشته است.
تروريست كوبايي دستگير شد
ايرنا: لوئيز پوسادا كاريلز تروريست  كوبايي  و عامل  انفجار هواپيماي  اين  كشور در سال  ،۱۹۷۶ توسط ماموران  اداره  مهاجرت  آمريكا بازداشت  شد.
به  گزارش  بي بي سي ، ماموران  اداره  مهاجرت آمريكا، كاريلز را دستگير كرده اند.
وي  اوايل  سال  جاري  ميلادي  به  آمريكاگريخت  و از اين  كشور تقاضاي  پناهندگي  سياسي  كرد. او براي  اولين  بار روز دوشنبه  در جمع  خبرنگاران  حاضر شد و متعاقب  آن ماموران  اداره  مهاجرت  آمريكا وي  را شناسايي  و دستگير كردند.
وزارت  امنيت  داخلي  آمريكا ۴۸ ساعت  به  كاريلز مهلت  داده  است  تا خود را به  اين  وزارتخانه  معرفي  كرده  و وضعيت  اقامتش  را در آمريكا به  اطلاع  آنها برساند.
دولتهاي  كوبا و ونزوئلا از آمريكا خواسته  بودند كه  كاريلز را دستگير كرده  و او را براي  محاكمه  به  اين  كشورها بازگرداند.
مجلس روماني قرارداد عضويت در اتحاديه اروپا را تصويب كرد
وين _ ايرنا: نمايندگان  مجلس  روماني  عصر سه  شنبه  به  اتفاق  آرا قرارداد عضويت  اين  كشور در اتحاديه  اروپا را تصويب  كردند.مطبوعات  روماني  ديروز   نوشتند: ۴۳۴ نماينده  احزاب  ائتلافي  دولت  و احزاب  مخالف  دولت  موافقت  خود را با اين  قرارداد اعلام  كردند.روماني  ۲۵ آوريل  سال  جاري  به  همراه  بلغارستان  همسايه  خود قرارداد عضويت  در اتحاديه  اروپا را امضا كرد.

نگراني اروپا از مخالفت فرانسوي ها با قانون اساسي
مهر: كميسيون اتحاديه اروپايي خواستار افزايش اقدامات دولت فرانسه براي موافقت مردم اين كشور با اجراي قانون اساسي واحد اروپايي شد.
به گزارش روزنامه اتريشي استاندارد، ۲۵ كميسر كميسيون اتحاديه اروپا در يادداشتي خواستار افزايش سطح اقدامات لازم دولت فرانسه براي دستيابي به پاسخ مثبت مردم اين كشور در رفراندوم ۲۹ ماه مه به قانون اساسي واحد اروپايي شدند.
از سويي ديگر بنيتا فررو والدنر كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپا از هفته گذشته تاكنون دو بار با مقامات فرانسه تماس گرفته و خاطرنشان ساخت كه موافقت فرانسوي ها با اجراي قانون اساسي واحد اروپايي گامي مهم و موثر در مسير تحقق اهداف اتحاديه اروپايي خواهد بود.اين در حالي است كه يوشكا فيشر وزير امور خارجه آلمان نيز در مصاحبه اخير خود با راديوي اين كشور اظهار داشت كه در انتظار پاسخ مثبت فرانسوي ها به قانون اساسي واحد اروپايي هستيم.اين درخواست درحالي مطرح گرديده كه چند روز بيشتر به برگزاري همه پرسي فرانسه درباره قانون اساسي اروپا باقي نمانده است و پاريس تلاش مي كند مردم را به راي مثبت به قانون اساسي اروپا دعوت كند، اما افكار عمومي اين كشور هنوز بر موضع گيري منفي خود اصرار دارند.

احزاب مخالف همه پرسي قانون اساسي مصر را تحريم كردند
ايسنا: سه حزب قانوني مخالف مصر و گروه اخوان المسلمين همه پرسي ماه مه درخصوص انتخابات رياست جمهوري اين كشور را تحريم مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين اطلاعيه به همه پرسي اي كه قرار است در ۲۵ ماه مه (۴ خرداد) درخصوص اولين انتخابات رياست جمهوري مصر با حضور چند كانديدا برگزار شود، مربوط است. اين احزاب در بيانيه مشتركي اعلام كردند، آنها همه پرسي را تحريم مي كنند و از مردم مصر نيز مي خواهند تا اين همه پرسي را تحريم و در اين روز در منازلشان بمانند.
حزب ليبرال ميانه وفد، حزب ماركسيست تجمع و حزب ناصري ها اعلام كردند شرايط جديد براي ثبت نام كانديداها بسيار سخت است و تنها حزب دموكرات ملي حاكم مصر قادر خواهد بود كانديدايي را به اين عرصه ارايه كند.
گروه اخوان المسلمين نيز پس از آن بيانيه اي صادر كرد كه در آن اين همه پرسي تحريم شده است.

اقدام مخفيانه سيا در سوئيس براي ربودن افراد متهم به تروريسم
وين-ايرنا: هفته نامه  سوئيسي  فاش  ساخت  كه  ماموران  سازمان  اطلاعات  مركزي  آمريكا(سيا) افراد مظنون  به  اعمال  تروريستي  را در سوئيس  ربوده  و براي  بازجويي به  خاورميانه  منتقل  كرده  اند.
هفته  نامه  آلماني  زبان  سونتاگس  سايتونگ  در شماره  اين  هفته  خود با عنوان  آيا ربودن  تروريست ها از خاك  سوييس  انجام  گرفته  است ؟ نوشت : ردپاي  ربودن  مظنونان  تروريستي  توسط سيا و بردن  آنان  به  خاورميانه  براي بازجويي ، در سوئيس  نيز مشهود است .
اين  منبع  افزود: دو فروند هواپيماي  مرموز آمريكا كه  از آنها براي  چنين هدفي  استفاده  مي شود، در فرودگاه هاي  سوئيس  نيز بر زمين  نشسته  اند.
سونتاگس  سايتونگ  نوشت : جت  موسوم  به  وي - گلف  اشتريم  ساخت  سال  ۱۹۹۹ ميلادي  به  رنگ  كاملا سفيد و بدون  هيچگونه  نوشته اي  بر روي  آن جزء اين  دسته  از جت هايي  است  كه  در اغلب  فرودگاه هاي  كشورهاي  مختلف  در حال نقل  و انتقال  مسافر است .
ولي  اين  جت  با شماره  ۵۸۱ پس  از عمليات  تروريستي  ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نيويورك ، اغلب  در فرودگاه هاي  نظامي خاورميانه  ديده  شده  است .
اين  هواپيما حداقل  دو بار نيز در فرودگاه  ژنو فرود آمده  كه  يك  بار در ۲۶ ژانويه  و بارديگر نيز در ۱۶ آوريل  سال  ۲۰۰۴ بوده  است .اين  نشريه  نوشت : اين  هواپيما بارها شماره  مزبور را تغيير داده  و تحت شماره هاي  ديگري  نيز ديده  شده  است .اين  نوع  هواپيماها متعلق  به  يك  شركت  آمريكايي  است  كه  اكثرا توسط اعضاي دولت  اين  كشور مورد استفاده  قرار مي گيرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |