دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۲
لباس هايي كه 700 هزار تومان فروخته مي شوند
چانه زني ويژه در بازار عروس
خريد يك لباس عروس در بازار لوكس تهران از 150 تا 400 هزار تومان براي مشتريان آب مي خورد، البته دامادهايي هستند كه دوست دارند لباس 700 هزار توماني براي عروسشان خريداري كنند
000591.jpg
عكس: هادي مختاريان
خوشحالي و شادي اين يك شب بهايي دارد... گزاف. البته آقايان داماد غالبا داغند و متوجه نيستند!
عليرضا باغاني
اماراتي ها از ازدواج هم براي جذب گردشگران بهره مي برند. 25 آوريل قرار است جشنواره عروس در دبي برگزار شود، اما عروسي هاي دبي زيباتر است يا ايران؟
گرچه اماراتي ها عروسي هاي مجللي در هتل هاي 5 ستاره دبي برگزار مي كنند، ولي مراسم پيوند زوج هاي جوان در اين كشور به پاي 7 شبانه روز شادماني ايراني ها براي يك عروسي نمي رسد.
نامزدي مفصل
با گذشت زمان همه چيز تغيير مي كند. اگر به بورس عروس و داماد مراجعه كنيد، متوجه اين تغييرات مي شويد.
يك فعال بازار عروس مي گويد: امروزه برخلا ف گذشته نامزدي ها مفصل تر از عروسي هاست. ديگر از 7 شبانه روز جشن و شادماني هم خبري نيست، فقط آئين هايي همچون حنابندان، پاتختي و بله برون پابرجا مانده است. اين آئين هايي است كه مختصرتر از گذشته برگزار مي شود.
او كه 18 سال است در بازار عروس فعاليت مي كند، درمورد توليدات اين بازار مي گويد: توليدات عروس ايران در دنيا مشهور است. خيلي از گردشگران براي خريد يك لباس عروس ايراني به كشورمان سفر مي كنند، اما اين بازار محدوديت دارد. دبي براي بازار عروس خود جشنواره برگزار مي كند، در حالي كه ايران اين بازار را به حال خود رها كرده است. ما فقط مي توانيم توليدات خود را به سوئد، دبي و برخي ازكشورهاي اروپايي بفرستيم. البته محدوديت قانوني نداريم، ولي براي صادرات لوازم عروس تشويقي از سوي دولت صورت نمي گيرد.
به گفته او بيشتر نامزدي ها بعد از ماه محرم انجام مي پذيرد، تابستان هم فصل عقد و عروسي هاست؛ فصلي كه ما وقت سر خاراندن هم نداريم و خيلي از مشتري ها را مجبوريم رد كنيم. او كه ميخندد ادامه ميدهد: لوازم بازار لوكس عروس قيمت هاي متفاوتي دارد، ولي ما هيچ عروس و دامادي را به خاطر پول رد نمي كنيم. آنها مي توانند از لباس عروس۱۰۰ هزار توماني گرفته تا 700 هزار توماني به ما سفارش دهند.
قيمت هاي كمرشكن
خريد يك لباس عروس در بازار لوكس تهران از 150 تا 400 هزار تومان براي مشتريان آب مي خورد، البته دامادهايي هستند كه دوست دارند لباس 700 هزار توماني براي عروسشان خريداري كنند، اما براي تاج، كفش و دسته گل عروس هم بايد فكري كنيد، چون قيمت آنها جدا از بهاي لباس عروس با شما حساب مي شود. لباس عروس را فقط مي توانيد بخريد، اگر قصد خريد نداريد بايد به مركز شهر مراجعه كنيد. بهاي چيدن يك ميز نامزدي هم از 50 تا 150 هزار تومان است. تازه گل، شيريني و ميوه برعهده داماد است و رقم مذكور تنها مربوط به دكور و گل آرايي است.ميز حنابندان هم همانند ميز نامزدي مملو از گل و شيريني است، با اين تفاوت كه مقدار زيادي حناي مرغوب نيز روي ميز به چشم مي خورد.سفره عقد گران ترين بخش عروسي هاست. رقمي از 150 تا 700 هزار تومان به سفره هاي رنگين عقد اختصاص يافته است؛ سفره هايي كه فقط مي توانيد 24 ساعت به آن نگاه كنيد. البته ناگفته نماند كه لباس هاي ويژه براي مراسم نامزدي، حنابندان و پاتختي در نظر گرفته شده كه حتي خانواده طرفين هم مي توانند از آن لباس ها داشته باشند. اين لباس هاي ويژه و زيبا از 50 هزار تومان به بالا  قيمت دارند.
قيمت آيينه و شمعدان هم 30 تا 140 هزار تومان تعيين شده، گرچه جنس نقره اي آنها 30-40 هزار تومان گران تر است.
كت و شلوار آماده داماد را هم مي توانيد با قيمت 75 تا 250 هزار تومان در بازار بيابيد. تفاوت كت و شلوار داماد با لوازم عروس در دو چيز است؛ يكي اينكه كت و شلوار داماد معمولا  آماده است و كمتر آن را سفارش مي دهند و دوم اينكه همه لوازم عروسي را داماد بيچاره بايد بخرد، ولي كت و شلوار را خانواده عروس.
عروسي هاي سنتي
قديمي ها براي پيوند دو جوان خود را موظف مي دانستند در هزينه هاي برگزاري يك عروسي مشاركت كنند. يكي ديگر از فعالا ن بازار لوازم عروسي مي گويد: امروز يك شب عروسي با 7 شبانه روز جشن و عروسي قديمي ها برابري مي كند.توصيه ما به خانواده ها برگزاري يك مراسم ساده، ولي در عين حال زيبا و به يادماندني است، به طوري كه عروس و داماد اول زندگي مشتركشان به مشكلا ت اقتصادي برخورد نكنند. به گفته وي، بخشي از عروسي هاي ايرانيان سنتي است، اما نه بدان معني كه 7 شبانه روز عروسي بگيرند، بلكه در مراسمي ساده از صنايع دستي بهره مند مي شوند. ما براي اين عروسي ها سفره هاي سنتي اصفهان را به كار مي بريم. كارهايي از جنس سرمه، البته رويكرد خانواده هاي ايراني به لوازم سنتي كمتر است و اين موضوع در شهرستان ها طرفداران بيشتري دارد.
چانه زني
بازار لوازم عروسي هم از چانه زني هاي مشتريان در امان نمانده است. البته چانه زني در اين بازار در حد وسيع تري انجام مي شود. اين چانه زني چانه زني ويژه لقب گرفته است.
هنگام خريد و سفارش لوازم عروسي، خانواده هاي طرفين حضور دارند و هر يك از آنها مي گويد به خاطر من كمي تخفيف دهيد يا 10 هزار تومان به نيت مادر و خواهر يا عمه و خاله طرفين از قيمت اجناس كم مي شود. ما هم چاره اي نداريم چون سفارش راآماده كرده و قراردادي هم با مشتري لوازم نداريم. اين طراح لباس عروس اما دلخور از اين چانهزنيها نيست: البته نارضايتي از مشتريان اينگونه وجود ندارد، به هر حال موضوعي است كه سالها با آن كنار آمده ايم. چانه زني هم جزو فرهنگ ايراني هاست، ولي با اين حال بازار عروس درآمدي قانع كننده دارد.
بورس عروس
اگر نگاهي به پاساژهاي رنگارنگ لباس در شهر بيندازيد، كمتر مغازه اي خواهيد ديد كه لوازم عروس بفروشد، اما نگران نباشيد، چراكه اين بازار هم پاتوق خاصي دارد كه تا وقتش نشده، هيچ گاه به فكر محل اين پاتوق نمي افتيد. اما كساني هستند كه شما را راهنمايي مي كنند. مزون هاي عروسي در آپارتمان هاي پايين و بالا ي شهر به وفور يافت مي شوند. بعد از فروشگاه هاي شوي لباس عروس خانگي، بورس عروس ميرداماد در ميدان مادر پايتخت اسم در كرده است. اگر هم مي خواهيد عروسي ساده تري داشته باشيد، مي توانيد به پاساژ قائم در سه راه جمهوري يا خيابان مخبرالدوله مراجعه كنيد.
مشكل ايران
يك طراح لباس در مورد علت آماده نبودن لباس هاي عروس ايراني مي گويد: در كشورهاي خارجي معمولا  لباس هاي عروسي به صورت آماده به مشتريان عرضه مي شود، اما در ايران هيچ گاه چنين امكاني وجود ندارد، چراكه سايزهاي ايراني اصلا  با سايزهاي استاندارد مطابقت ندارد.وي مي گويد: به عنوان مثال اگر سايز عروس خانمي در ايران 38 باشد، از سايز 36 تا 40 مي تواند استفاده كند، اما مناسب نيست.به گفته وي ترك، پفي، راسته و دنباله جلو بهترين مدل لباس عروس هايي است كه اكنون در بازار ايران دوخته و فروخته مي شوند.
رقابت
توليدات لوازم عروسي در ايران با كشورهاي ديگر برابري مي كند، اما صادرات بعضا در اين بازار جزئي صورت مي گيرد.
ترك ها كه همسايه غربي ايران هستند، رقيب قدرتمند ايران در توليد لباس هاي عروس به شمار مي روند، اما محدوديت هاي تبليغاتي و همچنين قانوني براي صادرات لوازم عروسي به خارج از كشور وجود دارد. توليدكنندگان ايراني هم اجازه ورود اجناس ترك ها را نداده اند، گرچه پارچه هايي كه هم اكنون در دوخت لباس هاي عروسي به كار مي روند، عموما از جنس ترك هستند.

يك اقدام عجيب از يك كانون ازدواج
سوروسات عروسي فقط با 500 هزار تومان!
000585.jpg
صنم بياناتي-زماني كه 2واژه ازدواج و آسان كنار هم قرار مي گيرند خيلي ها آن را تركيب نامانوس مي خوانند، اما ترديدي نيست ازدواج آسان كه اين روزها به محالات پيوسته، طرفداران زيادي دارد. شنيده ايد كه هر چيزي متقاضيانش زياد  شود، كمياب مي شود، حالا  اين هر چيز نبايد حتما يك كالا  باشد، مي تواند ازدواج باشد؛ آن هم از نوع آسانش.
خانم و آقاي گلشن زوجي هستند كه مدعي اند اين غيرممكن را تا حدودي ممكن كرده اند. كانون ازدواج آسان كه عنوانش نظرها را جلب مي كند، توسط همين دو نفر در صندوق قرض الحسنه اي واقع در مركز شهر ايجاد شده است. آنطور كه خانم گلشن مي گويد، اين كانون با دريافت مبلغ 200 هزار تومان مراسم جشن عقد و عروسي را براي زوج هاي جوان برگزار مي كند. همچنين با اخذ رقم 320 هزار تومان اقدام به تهيه جهيزيه براي عروس خانم ها مي كند.
او مي گويد: ما در اين زمينه هيچ تبليغي نكرده ايم، اما متقاضي زياد داريم. افراد زيادي هستند كه توان به گردن گرفتن خرج هاي سنگين را ندارند، ما از اين طريق به آنها كمك مي كنيم. در حقيقت از حدود 6 سال پيش اقدام به ايجاد كانون ازدواج آسان كرديم. در ابتدا رقم جشن عقد و عروسي 100 هزار تومان بود، پس از مدتي به 150 هزار تومان رسيد و در حال حاضر نيز مبلغ پرداختي افراد به 200 هزار تومان رسيده است. اينكه چه طور مي توان با 200 هزار تومان جشن عقد و عروسي راه انداخت خود نكته اي است كه ما را هم به تعجب واداشت، از او پرس و جو كرديم چطور چنين چيزي ممكن است؟
پاسخ مي دهد مبلغي كه ما از افراد دريافت مي كنيم 200 هزار تومان است، اما بيشتر از اين رقم براي مراسم هزينه مي شود؛ به واقع روي اين مقدار سوبسيد مي گذاريم. اين كار را هم افراد همين صندوق به عهده مي گيرند.
به گفته او 200 هزار تومان هزينه عقد و عروسي شامل لباس عروس، عقد رسمي در دفترخانه، تالا ر پذيرايي، اتاق عقد و ماشين عروس به همراه گل ماشين و كارت دعوت و فيلمبردار خانم و آقا و پذيرايي با ميوه و شيريني براي حدود 100 نفر مي شود. اگر عروس و داماد قبلا  عقد كرده باشند برايشان يك عقد تشريفاتي تدارك مي بينيم. در ضمن ما از منطقه نياوران گرفته تا شرق و غرب تهران با تالا رهاي مختلف قرارداد داريم، بنابراين اصلا  براي عروس و داماد جاي نگراني باقي نمي ماند. ، اما جهيزيه عروس خانم ها ...: ما اجناس را تهيه مي كنيم و با قيمتي به مراتب كمتر از قيمت رايج در بازار به متقاضيان عرضه مي داريم. در قبال دريافت وجه 320 هزار توماني يك دستگاه يخچال، يك فرش 6 متري، ماشين لباسشويي 7 كيلويي، گاز 5 شعله، زودپز، رختخواب، قاشق و چنگال و خرده ريز هاي ديگري را به عنوان جهيزيه تحويل مي دهيم. البته هستند افرادي كه حتي در تهيه همين بهاي كم جهيزيه ناتوان هستند. به هر حال هر مقدار از اين رقم را كه بپردازند به نسبت آن وسايل را دريافت مي كنند. اين افراد مي توانند حتي بعد از ازدواج به ما مراجعه كنند و وسايل مورد نيازشان را از اين طريق تهيه كنند. مطالبي كه خوانديد كمي عجيب به نظر مي رسد. برگزاري مراسم عقد و عروسي و جهيزيه با رقمي حدود 500 هزار تومان البته در نوع خود واقعا جالب توجه است.
به خصوص آنكه بررسي خبرنگار ما نشان مي  دهد كه تهيه اجناس مورد نظر و امكاناتي كه اين صندوق براي زوج ها در نظر گرفته اند، به طور معمول حدود 2 ميليون تومان است.

كوتاه
افزايش حقوق بازنشستگان
حقوق بازنشستگي و وظيفه تمامي بازنشستگان و وظيفه بگيران مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت و مشتركان صندوق بازنشستگي كشوري و قوانين نيروهاي مسلح كه تا پايان سال 83 برقرار شده است، از تاريخ 84/1/1 به ميزان 12 درصد افزايش مي  يابد.
مذاكره با خودروسازان چيني
منوچهر منطقي مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، از مذاكره با چند خودروساز چيني در حاشيه يازدهمين نمايشگاه بين المللي خودرو چين خبر داد. اين نمايشگاه روز گذشته با حضور شركت ايران خودرو در بندر شانگهاي در شرق چين گشايش يافت. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو مي  گويد: در جريان حضور در نمايشگاه شانگهاي با چند خودروساز چيني در خصوص همكاري در بخش خودروهاي سبك و سنگين مذاكراتي انجام شده است. به گفته وي در اين مذاكرات، در خصوص تبادل محصولا ت، طراحي، توليد، سرمايه گذاري و حضور مشترك در بازار دو طرف مذاكرات مقدماتي انجام شد.
000588.jpg
يكساني سود بانكي سپرده ها
مدير نظارت بر بانك ها و موسسات اعتباري بانك مركزي مي  گويد: كاهش نرخ سپرده قانوني بانك هاي خـصـوصـي در مقـابـل بانك هاي دولتي فضاي رقابتي را از بين خواهد برد. بـــــــه گـــفـــتـــــــه بهرامفيضزرين قلم تا قبل از اين تصميم، نرخ سپرده قانوني براي سپرده ها متفاوت بود، به عنوان مثال هر يك از سپرده هاي ديداري، سرمايه گذاري و 5ساله داراي نرخ سپرده قانوني متفاوتي بود، ولي نرخ ميانگين تمام اين سپرده ها به حدود 16 درصد مي  رسيد. وي در خصوص اعتراض بانك هاي خصوصي به يكسان سازي نرخ سپرده قانوني مي  گويد: نرخ متوسط سپرده قانوني براي بانك هاي دولتي تغييري نكرده است، اما به دليل اينكه حجم سپرده هاي ديداري كه بانك هاي خصوصي دريافت مي  كنند از بانك ها دولتي كمتر است، نرخ موثر براي اين بانك ها اندكي افزايش يافته است.
زرين قلم مي  گويد: لزومي ندارد بانك هاي خصوصي نرخي حدود 25 درصد براي سپرده هاي خود تعيين كنند در حالي كه بانك هاي دولتي حدود 17 درصد سود مي  دهند.
ايران خودرو، شعبه مشهد
استاندار خراسان رضوي از روند پيشرفت و ساخت شركت ايران خودرو خراسان اظهار رضايت كرده مي گويد: خط مونتاژ ايران خودرو 10 روز ديگر در خراسان افتتاح مي شود. به گفته سيد حسن رسولي، خراسان همچنان از نبود صنايع بزرگ توليدي رنج مي برد، لذا اصرار داريم تا پروژه ايران خودرو خراسان به طور كامل به بهره برداري برسد.
وي افزود: هر چند قدم هاي خوبي مثل فولا د نيشابور و معدن سنگان در خراسان برداشته شده است، اما اين اقدامات كافي نيست. استاندار خراسان رضوي همچنين گفت كه از 10ارديبهشت امسال آماده ايم تا خط مونتاژ خودرو اين شركت افتتاح شود. استاندار خراسان با اشاره به اينكه صنعت خودروسازي يكي از سودآورترين گروه هاي صنعتي در كشور است گفت: امروز سالا نه يك ميليون دستگاه خودرو در كشور توليد مي شود و بايد تلا ش كنيم كه خودرو توليدي در كشور به حداكثر كيفيت برسد.
صرفه جويي 300 هزار توماني
با تبديل هر تاكسي بنزين يا LPG سوز به گاز طبيعي CNG، سالا نه 300 هزار تومان صرفه جويي سوختي ايجاد مي شود. سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلا م كرد: هزينه تبديل هر تاكسي در مراكز دوگانه سوز كردن خودروها به گاز طبيعي، 400 هزار تومان است كه 360هزار تومان آن توسط دولت و 40 هزار تومان آن توسط مالك خودرو پرداخت مي شود. همچنين ميزان صرفه جويي سالا نه سوخت براي خـودرو 700 هزار تومان است كه در طول 7 ماه سرمايه گذاري دولت به اقتصاد كشور باز مي گردد. گازسوز كردن هر پيكان شخصي، پژو آردي شخصي و پرايد سالا نه 200 هزار تومان صرفه جويي در مصرف بنزين ايجاد مي كند كه نسبت به بنزين يارانه اي مبلغ قابل توجهي است. در حال حاضر سياست كشور براي گاز سوز كردن خودروها به سوخت گاز طبيعي، اعطاي يارانه به خودروهاي سبك عمومي از جمله تاكسي هاست.
قصابي، تجارت 2 تريليون توماني!
خبرگزاري فارس: مديرعامل سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري تهران اعلا م كرد: بر اساس آمار سال 79 شهروندان تهراني سالا نه حدود 357 هزار تن انواع گوشت شامل 130 هزار تن گوشت قرمز، 157 هزار تن گوشت طيور و 70 هزار تن انواع آبزيان مصرف مي كنند. حسن طاهري افزود: نظارت بر نگهداري حدود 35 هزار تن مواد غذايي در مجموعه مجهز سردخانه صنعتي، راه اندازي سالن هاي بسته بندي بهداشتي مواد پروتئيني خام دامي با ظرفيت سالا نه معادل 30 هزار تن، تجهيز و راه اندازي آزمايشگاه كنترل كيفي مواد غذايي، عرضه مواد پروتئيني بسته بندي شده به صورت سيار و عرضه مقطعي دام زنده به صورت بهداشتي از جمله اقدامات اين سازمان است. به گفته وي سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري تهران در حال حاضر با امكان نگهداري 35 هزار تن مواد غذايي و حدود 30 هزار تن بسته بندي به يكي از بزرگترين مجموعه نگهداري و بسته بندي مواد پروتئيني در سطح كشور تبديل شده است. تيتر را با توجه به حدود قيمت گوشت در بازار زديم.

فروشگاه
000606.jpg

درددل
با ما تماس بگيريد 2052627
شنبه تا چهارشنبه (از ساعت 14 الي )۱۵
زلزله مصنوعي
از نوشهر تماس مي گيرم. پلي اينجا بوده كه از 3سال پيش آسفالت روي پل جدا شده، هرچه به شهرداري نوشهر مراجعه مي كنيم اقدامي نمي كنند. وقتي ماشين ها از روي اين پل مي گذرند تمام خانه ما مي لرزد. انگار كه زلزله آمده.
كرماني
توضيح دهيد
مدت 4 سال است زميني را از تعاوني مسكن معراج وابسته به سپاه كرج در شمال دانشگاه رجايي شهر كرج خريداري كرده ام، اما تا به حال اقدامات جواز و ساخت و تنظيم سند فراهم نشده است، لطفا علت را توضيح دهيد.
يك شهروند
زمان مقرر
ما جمعي از پزشكان كه يك سال وقت و هزينه براي امتحان دستياري صرف كرده ايم، از مسوولا ن خواهشمنديم كه در زمان مقرر امتحان برگزار شود و سپس توسط كارنامه كامپيوتري نحوه گزينش دستيار سال 82 و 83 بررسي شود. در صورت تعويق امتحان تعداد بيشماري از پزشكان متضرر مي شوند.
جمعي از پزشكان

شكايت از دكه
بين جاده مخصوص كرج كيلومتر۱۴ بلوار ايران خودرو، دكه اي است كه روزنامه همشهري را 60 تومان مي فروشد لطفا رسيدگي كنيد.
يك شهروند
تقاضا از رئيس جمهوري
جناب آقاي رئيس جمهور در آخرين روزهاي دولت شما از جنابعالي تقاضا داريم برگ زرين ديگري به كارنامه زرين خود بيفزاييد و صداي ما محرومان از حقوق شهروندي را بشنويد. در 2كيلومتري فاصله آب و گاز شهري قرارداريم، ولي از داشتن آنها محروميم، دستور فرماييد قبل از رسيدن گاز به هندوستان و پاكستان اين فاصله كوتاه را هم طي كنند.
م. قوچاني و اهالي باستان آباد اصفهان
طلب دستمزد
از برج۲ سال گذشته چندين دستگاه هواساز براي سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تعمير كرد ه ام كه به دليل اختلا س دو كارمند خاطي، متاسفانه هنوز حق و حقوق من پرداخت نشده است. بعد از يكسال دوندگي براي گرفتن دستمزدم كه همه نظرها براي پرداخت آن بود، مديريت محترم سازمان دوباره مرا به قسمتي ديگر راهنمايي كردند. از مسوولا ن محترم تقاضاي رسيدگي دارم.
چهره گشا - مديريت سيم پيچي ايران
درخواست از رئيس جمهوري
جناب آقاي رئيس جمهور من چندين بار خدمت شما مراجعه كردم و نامه دادم تا مشكل بيكاري من حل شود، اما نشد، خواهشمندم رسيدگي فرماييد.
فاطمه گلبهاري

بازتاب
اشتباه
در پاسخ به نوشته يكي از بازنشستگان مندرج در ستون درددل صفحه 21 روزنامه همشهري مورخ 84/1/24 به استحضار مي رساند:
حسب ظاهر منظور بازنشسته يادشده از شركت تعاوني جعفريه، هيات تامين مسكن سابوب بوده كه به دليل طرح موضوع رسيدگي به اتهامات مسوولا ن آن هيات، پرونده در شعبه ويژه دادگاه مطرح رسيدگي است و ذكر تعاوني مسكن جعفريه اشتباه بوده است؛ چه، اينكه شركت تعاوني مسكن جعفريه از سال 1377 تاكنون موفق به احداث 1800 واحد در فاز 5 انديشه و 6500 واحد شهر جديد پرند شده كه تعهدات شركت تعاوني مسكن جعفريه به صورت كامل و با سند رسمي مالكيت انجام شده است.
شركت تعاوني مسكن جعفريه
تماس بگيريد
احتراما در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 3673 مورخ 84/1/25 صفحه 21 آن نشريه تحت عنوان فيش تلفن ثابت به اطلا ع مي رساند:
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، در صورتي كه اطلا عات بيشتر و دقيق تري از سوي اين شهروند محترم در اختيار قرار گيرد امكان پاسخگويي بهتري ميسر خواهد بود، لذا از ايشان درخواست مي شود با شماره تلفن 2715522 واحد ارتباط مردمي مخابرات شهرستان كرج تماس حاصل فرمايند.
روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |