شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۴
نادر داوودي در ماه عكاسي
خودش مي گويد: نگاه من به وضعيت زنان ايراني اصلا  سياسي نيست. من در اين عكس ها ديد كاملا  اجتماعي دارم .اين يك گزارش فتوورناليستي از تلا ش زنان ايراني در حوزه زندگي اجتماعي، فرهنگي و سياسي است و پيشرفت آنها را در تلا ش براي كسب حقوق بيشتر و مبارزه با برخي قواعد نانوشته سنتي دنبال مي كند.
032571.jpg
داوودي اسم نمايشگاه خود را شكستن قواعد گذاشته.اين يكي از همان 80 عكسي است كه قرار است در نمايشگاه ارايه شود
محمد رضا نصيري
ماه آينده ميلا دي اتفاق مهمي در بخش عكاسي محسوب مي شود. در كانادا اين ماه را به ماه عكاسي(month of photograghy) نامگذاري كرده اند.
از زمان اين نامگذاري تاكنون 8 سال مي گذرد. نكته مهم هشتمين سال اين است كه يك عكاس ايراني نيز براي اولين بار به ماه عكاسي راه يافته است.
نادر داوودي فتوورناليست ايراني قرار است 80 قطعه از عكس هاي خود را در زيرمجموعه موضوع زنان امروز ايران در يك گالري اختصاصي به معرض نمايش بگذارد. عكس هاي او مدت زمان يك دهه اخير را در بر مي گيرد و علا وه بر ايران، در كانادا و آمريكا نيز گرفته شده است.
گالري او كه در كتابخانه روبارت دانشگاه تورنتو واقع در مركز اين شهر كانادايي واقع شده، تنها بخشي از 140 نمايشگاه عكس اين ماه ويه را تشكيل مي دهد. سوه هاي نادر داوودي زنان ايراني مقيم داخل و خارج كشور - عمدتا در كانادا و آمريكا - هستند.
تهران، قمصر، تخت جمشيد، بندرعباس و چندين شهر ديگر به عنوان پس زمينه عكس هاي داخلي او انتخاب شده اند.
خودش مي گويد: من در اين عكس ها ديد كاملا  اجتماعي دارم. اين يك گزارش فتوورناليستي از تلا ش زنان ايراني در حوزه زندگي اجتماعي، فرهنگي و سياسي است و پيشرفت آنها را دنبال مي كند.
داوودي معتقد است كه شركت در اين نمايشگاه و راهيابي به جشنواره ماه عكاسي كار سهل و ممتنعي است و البته كمي هم دشوار. دشوار از آن جهت كه براي راهيابي به آن بايد از 6 يا 7 ماه قبل اقدام صورت بگيرد و گالري نيز بايد توسط خود عكاس رزرو شود.
جشنواره هاي ماه عكاسي فقط مختص كانادا و تورنتو نيست، پاريس سابقه اي 20 ساله دارد و اخيرا در ماه عكاسي اروپا ادغام شده است.
اين ادغام كه از سال گذشته صورت گرفت، شهر پاريس را در كنار دو شهر وين و برلين قرار داد. برنامه بعدي ماه عكاسي اروپا كه در ماه نوامبر برگزار مي شود اين است كه به جز 3شهر مذكور، شهرهاي براتيسلا وا، مسكو، رم و احتمالا  لندن نيز به ليست ميزبانان وارد شوند. حتي در آفريقاي جنوبي هم چنين فستيوالي وجود دارد و كيپ تاون ميزبان اين جشنواره دو سالا نه است.
نادر داوودي سابقه عكاسي در بازي هاي آسيايي هيروشيما )۱۹۹۴(، جام جهاني آمريكا )۱۹۹۴( و فرانسه )۱۹۹۸( و بازي هاي المپيك سيدني )۲۰۰۰( را دارد. او تاكنون موفق به برپايي نمايشگاه هايي در گلينك گالري برلين )۲۰۰۴(، موزه عكاسي شهرتسالونيكي يونان )۲۰۰۲(، گالري ملينا مركيوري قبرس )۲۰۰۲( و ... شده است. شايد يكي از عوامل موفقيت داوودي در به دست آوردن يكي از سهميه هاي 140گانه فستيوال ماه عكاسي كانادا اين است كه او از سال 1999 تاكنون در اين كشور اقامت داشته.
از جوايز مهم وي مي توان به مدال نقره از فستيوال عكس هاي ورزشي، لوح افتخار از جشنواره طنز اومياي اپن، مدال طلا ي آساهي شيمبون 3(سال پياپي)، رتبه دومي آگفا آنلا ين با عنوان عكس ماه، لوح افتخار بهترين عكس - مقاله در اولين فستيوال فتوورناليسم ايران و چندين جايزه ريز و درشت ديگر بين المللي اشاره كرد.
داوودي به عنوان فيلمساز مستند نيز شناخته مي شود. فيلم تعزيه، مراسم عزاداري امام حسين (ع) توسط شيعيان عراقي را روايت مي كند. سولو مستندي درباره نيويوركي هاست و تاريخ يك سرزمين باستاني سريالي است درباره آثار تاريخي ايران. او فيلمي را به نام رضا، گمشده در زمان ساخت كه مربوط به زندگي يك جوان مهاجر ايراني در كانادا است. فيلم هاي ديگري در كارنامه او به چشم مي  خورد، از جمله سيزده و يك دوم، خاورميانه چيست؟ و ... به هر حال، او عكاس مهمي است.

دنزل واشينگتن روي ص  حنه
032574.jpg
ظاهر شدن دنزل واشينگتن، هنرپيشه سياهپوست  هاليوود و برنده جايزه اسكار، در اجرايي امروزي از ترادي وليوس سزار شكسپير در نقش بروتوس به خاطر جذابيت اين ستاره تواناي سينما و به خاطر بازگشت او به تئاتر نيويورك كه 30 سال پيش كار هنرپيشگي را از آن آغاز كرد، توجه مطبوعات را برانگيخته است.
در اين روايت از وليوس سزار كه در تئاتر بومان مجتمع هنري مركز لينكلن نيويورك اجراهاي آن آغاز شد، نمايش در شهري جنگ زده و نيمه مخروب امروزي اتفاق مي افتد. دنزل واشينگتن در مصاحبه اي گفت: از نظر كارگردان در اين اجرا، نمايش به زماني در آينده و به جايي بين روم و بغداد امروزي مربوط مي شود.
در كار طراح باذوق صحنه آقاي رالف فانيچلو ظاهرا با شهري روبه رو هستيم بازمانده از جنگي جهاني بر سر نفت و وليوس سزار و اطرافيان او، به جاي لباس هاي روم باستان، مانند سياستمداران امروزي، كت و شلوار و كراوات بر تن دارند. اگر تماشاگران دقيق تر شوند، از بلندگوهايي كه در اطراف صحنه كار گذاشته شده، موسيقي مذهبي به گوش مي رسد.
از ديگر اشاره هاي امروزي در صحنه آرايي و اجرا، بايد به دستگاه فلزياب اشاره كرد كه اين روزها گذشتن از زير آن نه تنها براي سوار شدن به هواپيما، بلكه براي ورود به خيلي از ساختمان ها ضروري شده است. توطئه كنندگان عليه جان سزار قبل از آنكه به ديدار او بروند، از زير اين دستگاه مي گذرند.
برخي اين بدعت ها در صحنه آرايي را نوعي اشاره كارگردان به سياست آمريكا در خاورميانه دانسته اند، هرچند كه به قول منتقد نيويورك تايمز، اين اجرا، به رغم امروزي كردن لباس و صحنه، قصد ندارد اظهارنظري درباره امروز بكند و حتي از ربط دادن شخصيت ها به سياستمداران امروزي مي پرهيزد.
تنها برداشتي كه تماشاگر از ديدن اجراي جديد و به روز شده نمايش وليوس سزار مي گيرد، همان نتيجه كلي است كه مي توان از نمايش وليوس سزار گرفت كه قدرت، صاحبان آن را فاسد مي كند و وليوس سزار كه به نخوت دچار شده بود و خود را در رديف خدايان مي ديد و مي خواست قدرت خودكامه را قبضه كند، فرقي با جانشينش كه ظاهرا با حمايت توده هاي هيجان زده در خيابان، به قدرت رسيده، ندارد.
دنزل واشينگتن را كه در فيلم هايي مثل مالكوم اكس، روز كارآموزي يا Training Day و حتي در كار جديدش Man on Fire يا مردي در آتش، قهرماني و شجاعت را با ترديد و ابهام در هم آميخت،منتقدها انتخاب خوبي براي بازي شخصيت بروتوس مي دانند و به اين ترتيب، حضور او در اين نمايش چيزي بيشتر از تكيه تئاتر تجاري براي فروختن بليت بيشتر به قدرت يك ستاره  هاليوود است.
در اجراي جديد وليوس سزار، نمايشي كه كمتر بر صحنه تئاتر حرفه اي و بيشتر در مدارس، روي صحنه مي رود، كارگردان با استفاده از بازيگراني كه به عنوان بازيگر تئاتر شكسپيري تجربه ندارند، توانسته است اجراي قابل دسترس عموم عرضه كند كه در آن بازيگران به سريع تلفظ كردن جملا ت ادبي شكسپير نمي بالند بلكه با شمرده عرضه كردن ديالوگ شكسپير، كار را براي تماشاگران قابل دسترس مي سازند، هرچند كه به قول منتقد نيويورك تايمز، اجراهاي آنها، بعضي از مفاهيمي كه شكسپير از متون خود در نظر داشت، از جمله عوامفريبي كه در خطابه هاي بروتوس و مارك آنتوني نهفته است، به كلي از بين مي برد.

ماندلا  در كنسرت خيريه
032580.jpg
موج مبارزه با ايدز در حال تبديل شدن به يك سونامي تمام عيار است. اين جريان اخيرا به آفريقاي جنوبي رسيد و سخنراني نلسون ماندلا  رئيس  جمهوري قبلي اين كشور در حاشيه كنسرت ويل اسميت بازيگر و خواننده معروف آمريكايي ابعاد تازه اي به آن بخشيد.
ماندلا ي 86 ساله معتقد است كه زن ها نسبت به مردها بيشتر در معرض ابتلا  به اين بيماري قرار دارند. او كه در اوايل امسال پسر بزرگش را به دليل ابتلا  به بيماري ايدز از دست داده است مي گويد: وضعيت زناني كه با اين ويروس درگيرند من را به ياد سالهايي مي اندازد كه در زندان هزينه مبارزه با ناد پرستي را مي پرداختم.
كنسرت۴۶۶۶۴ كه به افتخار شماره ماندلا  در زندان نامگذاري شده، دومين برنامه مشابه درباره ايدز است. او در اين كنسرت كه 20 هزار نفر از زنان آفريقايي مبتلا  به ايدز در آن شركت كرده اند و عوايدش به 1/6 ميليون دلا ر مي رسد سعي مي كند با جملا تي مثل ما امشب اينجاييم تا به همديگر اميد و قدرت بدهيم آنها را به هيجان بياورد.
ويل اسميت منتظر درخواست ماندلا  است و ادعا مي كند كه در صورت خواست وي فيلم و موسيقي درباره ايدز خواهد ساخت. مي خواهم با ايدز بجنگم و براي اين كار نهايت سعي ام را مي كنم.
آمار نشان مي دهد در جنوب آفريقا زن ها و دخترها 6 برابر بيشتر از مردها مبتلا  به ويروس ايدز هستند. از اين ميان 38 درصد را زنان باردار تشكيل مي دهند. به طور كلي 5/3 درصد از جمعيت 45 ميليون نفري در آفريقاي جنوبي با ويروس HIV زندگي مي كنند كه اين تعداد نسبت به كشورهاي ديگر بيشتر است. همچنين بر اساس آمار سازمان ملل روزانه بين 600 تا يكهزار بيمار مبتلا  به ايدز از دنيا مي روند.
آني لنوكس، يكي ديگر از هنرمندان حاضر در اين كنسرت مي گويد: تعداد افرادي كه هر سال در آفريقا به خاطر ابتلا  به ويروس HIVنابود مي شوند، بسيار بيشتر از تمام كشته هاي حادثه سونامي در آسيا است. زنان در جامعه آفريقا بدون قدرت و ضربه پذيرند. همين موضوع باعث به وجود آمدن مسايلي مثل سوءاستفاده هاي جنسي مي شود كه در حال حاضر مهمترين راه انتقال ويروس HIVدر جهان است.
ماندلا  از همان زماني كه به عنوان اولين رئيس جمهور سياهپوست آفريقاي جنوبي انتخاب شد، هميشه از حقوق مبتلا يان به ايدز در اين كشور دفاع كرده است. وي مي گويد: من هم دوست دارم از آرامش و راحتي دوران بازنشستگي لذت ببرم، اما نمي توانم استراحت كنم در حالي كه قاره محبوبم با يك ويروس مسري و مرگ آور در حال ويران شدن است.
هفته گذشته نيز يائومينگ، ستاره چيني NBA در كنار مجيك جانسون افسانه اي كه مشهورترين بسكتباليست مبتلا  به ايدز محسوب مي شود، در يك كليپ تبليغاتي و آموزشي شركت كرد و به هوادارانش نشان داد كه بيماران ايدزي لولوخورخوره نيستند و دست دادن يا غذا خوردن با آنها به هيچ وجه موجب انتقال اين بيماري نمي شود. مخاطب اين كليپ تبليغاتي بسيار گسترده تر از كنسرت ويل اسميت و سخنراني نلسون ماندلا  بود و پيام آن دست كم در تيرا بيش از يك ميليارد توسط مردم چين دريافت شد. اين همان موجي است كه در ابتداي اين گزارش به سونامي تعبير شد. آيا سونامي مبارزه با ايدز بر خلا ف آثار تخريبي دريالرزه اخير اقيانوس هند مي تواند در نقش نجات دهنده ظاهر شود و آثار مخرب ويروس HIV را از بين ببرد؟

سرقلم
جان، ولخرج ترين مرد جهان
032583.jpg
همه مي دانند كه التون جان چقدر ولخرج است. او علا وه بر تمايل شديد به زندگي اشرافي، در اعانه ها و كمك هاي خيريه اش نيز كاملا  دست و دلباز است، اما او كه بزرگترين موسيقيدان پول خرج كن است، ظاهرا بايد دست از اين نوع پول خرج كردن بردارد. حساب ملي شركت سرالتون جان مبلغ 27 ميليون پوند كسري نشان مي دهد. ريزدقيق خرج هاي او در سال 2004 به اين شرح است:
۳۸-1 هزار پوند هزينه خريد گل!
۲-هفته اي بيش از 5 هزار پوند خرج چكاپ و معاينه پزشكي
۲۰۰-3 هزار پوند هزينه يك بار سفر به لندن براي بازديد از جواهرفروشي شخصي
۴-خريد كلا ه گيس براي مراسم پنجاهمين سالروز تولد به مبلغ 3 هزار و 500 پوند
۵-يك فقره خريد در حراجي كريستي به ارزش 500 هزار پوند
اينها فقط بخشي از اين خرج هاي اضافي است. خودش مي گويد: من در نوشتن تصنيف نبوغ دارم، اما در تجارت خيلي بي استعدادم. هيچ كس را هم ندارم كه برايش ارث باقي بگذارم. به همين دليل دوست دارم پولم را خرج كنم. او سال گذشته 5 ميليون پوند جواهر خريداري كرد و البته با 22 ميليون پوند كمك خيريه نام خود را به عنوان دست و دلبازترين خير آمريكا به ثبت رساند.

چارچوب
032595.jpg
در بعضي شهرهاي چين به اندازه آدم ها دوچرخه وجود دارد. يك مرد چيني مخترع اين دوچرخه دو زينه است. اشتباه نكنيد اين دوچرخه تنها مختص يك نفر است و محل هر كدام از صندلي هاي آن مخصوص شرايط خاصي طراحي شده است. دوچرخه سوار مي تواند متناسب با شرايط، وضعيت بهتر را براي سلا مت بيشتر انتخاب كند. صندلي جلو طوري طراحي شده كه در هنگام ركاب زدن يك سوم از انري را ذخيره مي كند و صندلي عقب مخصوص خيابان هاي شلوغ است. در حال حاضر تنها همين يك مورد ساخته شده است كه در آينده اي نزديك به توليد انبوه خواهد رسيد.

دكه
عزم فهد براي مبارزه با تروريسم
032577.jpg
دولت عربستان بار ديگر بر مبارزه با گروه هاي تروريستي منسوب به اتباع اين كشور تاكيد كرد. ملك فهد كه در اولين جلسه مجلس جديد 150 نفره عربستان كه كار خود را براي يك دوره چهار ساله آغاز كرده سخن مي گفت، علا وه بر اعلا م اين خبر اطلا ع داد كه قرار است 260 ميليارد ريال سعودي در بخش صنعت سرمايه گذاري صورت بگيرد. در حال حاضر 3700 هزار كارخانه و 354 هزار شغل صنعتي در اين كشور وجود دارد.
ميدان مين يا فوتبال؟
032586.jpg
خشونت در سن سيرو وهشدار روزنامه ايتاليايي لا استامپا. يكي از مواد آتش زا كه از سوي هواداران اينتر در جريان داربي اروپايي شهر ميلا ن به داخل زمين پرتاب شد، مستقيما به كتف ديدا دروازه بان برزيلي تيم آث ميلا ن برخورد كرد. ديدا طبق اعتراف مربي اينتر مسوول مستقيم شكست اين تيم در هر دو ديدار رفت و برگشت بود. هواداران تيم ميزبان به همين دليل تلا في شكست را بر سر او در آوردند. اين بازي نيمه تمام رها شد.
شرلوك هولمز
032589.jpg
طرح روي جلد شبيه جدول كلمات متقاطع است، يا به عبارت بهتر، شباهت به نوعي پازل دارد و اما موضوع مطلب يك: تاكنون نام 218 ديوانه جنسي در شهر ريموند به ثبت رسيده است. هنوز مشخص نيست ساير 41 نفر از اعضاي اين گروه كجا پنهان شده اند. در 10 سال گذشته بيش از 13 هزار مورد تجاوز به عنف در اين شهر ثبت شده است.
نارنجي تيره
032592.jpg
راهيابي ويكتوريوشنكو، رئيس جمهور جديد اوكراين به ليست 100 چهره تاثير گذار و جذاب سال براي مردم اين كشور چندان خوش يمن نبود. مسكو نيوز نوشت كه رهبر نارنجي اوكراين اعتراض مخالفان سياسي را سركوب مي كند. تصوير او را در حال احتمالا  سركوب كردن يكي از معترضان، مي بينيد!

كوتاه تر از گزارش
نمايشگاه آشغال
از نمايشگاه پوشاك و كتاب گرفته تا نمايشگاه ماسك و لبنيات و ... همگي تاكنون داير شده بودند الا  نمايشگاه آشغال!
انبوهي از آشغال ها در گالري لندن در معرض ديد عموم قرار گرفتند. اين نمايشگاه كه از سوي هنرمند اپني به نام توكومو تاكاشي۳۸ ساله، پلي استيشن من نام گرفته است، شامل 7 هزار و 600 تكه مواد مستعمل و دور انداخته شده از جمله ماشين هاي لباسشويي قديمي و اسباب بازي هاي شكسته است. به هر يك از بازديدكنندگان نيز اجازه داده شد تا يك قطعه از آشغال ها را به عنوان يادگاري با خود به خانه ببرند. يك يادگاري در ظاهر بي ارزش كه به آنها يادآور مي شود كه از هر چيز درست استفاده كنند.
۳۰ سال محروميت كافي نيست
خدا كند كسي مرتكب اشتباهي نشود يا اگر شد عادلا نه تنبيه شود. ولي بلا ل الزقار۱۶ ساله نگونبخت كه از مشتاقان ورزش و بازيكن راگبي است به خاطر هول دادن داور مسابقه براي۳۰ سال از حضور در مسابقات رسمي محروم شد.
او كه به شدت علا قه مند به ورزش است مي گويد: وقتي محروميتم تمام شد راگبي را به صورت حرفه اي دنبال خواهم كرد، اما در سن 46 سالگي شطرنج باز هم كه باشي بايد به عضو تيم پيشكسوتان درآيي، چه برسد به بازي پرتحرك راگبي!
صندوقدار پرت
يك سارق بانك كه براي دزدي 10 هزار فرانكي با هزار اميد و آرزو راهي بانك شده بود با بدشانسي جالبي مواجه شد. سارق تقاضاي خود را جلو باجه گذاشت، صندوقدار خونسرد و با هوش بدون هيچ تزلزلي در رفتارش به وي گفت كه شماره حساب وي غلط است و بايد شماره حساب ديگري بدهد. سارق كه صندوقدار را فردي كودن تلقي كرده بود عاقبت از رو رفت و از بانك فرار كرد.
تشكر مخصوص اسب
يك ستاره موسيقي كه قصد داشت خودش را دوستدار حيوانات نشان دهد، پس از آنكه اسبي او را در طول ضبط آلبوم جديدش گاز گرفت، راهي بيمارستان شد. جانا كه براي ضبط برنامه خود در يك اصطبل با احساسات تمام رومانتيكش مشغول خواندن و هويج دادن به اسب ها بود ناگهان توسط اسب گاز گرفته شد.
او پس از 24 ساعت از بيمارستان مرخص شد و سوگند خورد كه از اين پس با حيوانات كار نكند.
بچه هاي آرنولد رخت مي شويند
حتما پيش خود تصور مي كنيد كه فرزندان آرنولد شوارتزينگر روي پر قو بزرگ مي شوند و دست به سياه و سفيد نمي زنند، اما در منزل آرنولد از اين خبرها نيست.
اگر فرزندان او لباس هاي كثيف شان را نشويند پدرشان لباس ها را مي سوزاند. آرنولد به 4   فرزند خود هشدار داده است كه حق ندارند دوستاني انتخاب كنند كه لباس هايشان را خود نمي شويند. ماريا، همسر فرماندار مي گويد: او خيلي به رختشويي حساس است و معتقد است بچه ها بايد خودشان لباس هاي شخصي شان را تميز و مرتب نگه دارند. در صورت كثيف بودن لباس ها آرنولد علا وه بر سوزندان آنها بچه ها را از امكاناتي كه در اختيار دارند نيز محروم مي كند.
بشنو از ني
۵ عمودي، 2 حرفي: ساز شاكي؟ - ني. از گذشته تاكنون يكي از كاربردهاي موسيقي، نواختن آن به نشانه اعتراض بوده است. در همين راستا گروهي از نوازندگان مشهور آرانتيني براي آنكه به مقامات كشورشان بفهمانند كه با حقوق هاي بخور و نمير نمي توان امرار معاش كرد، در مقابل ساختمان مجلس اين كشور و در وسط خيابان به اجراي موسيقي پرداختند.
اين كنسرت كه آهنگ هاي آن را آنيبال آبا را تنظيم كرده بود با استقبال شديد عموم در شهر بوينس آيرس قرار گرفت.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |