دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۷۰
نمايشگاه نقاشي 6 هنرمند هلندي در فرهنگسراي نياوران 
پرتره هاي دختر غمگين
032148.jpg
عكس : گلناز بهشتي
ايران جاي فوق العاده اي است. اين دقيقا عكس آن چيزي است كه ما در هلند شنيده بوديم. خوشحالم كه اين تعداد علا قه مند را اينجا مي بينم. اين جملا ت، جملا ت مشترك اين 6 هنرمند است
رضا محدث
حياط و فضاي باز فرهنگسراي نياوران در انتظار برگزاري تعزيه است و نقاشان هلندي روي تخته مخصوص تعزيه نشسته و منتظر آغاز مراسم افتتاحيه نمايشگاهشان هستند. تا ساعت 5 بعدازظهر زمان از پيش تعيين شده براي مراسم افتتاحيه زمان زيادي نمانده، 6 نقاش كه تنها هم نيستند به سمت گالري حركت مي كنند.
تاخير، لا زمه برگزاري هر مراسمي در ايران است. بي دليل هم نيست، اين تاخيرهاي چند دقيقه اي شيريني كار را بيشتر هم مي كند. دوربين شبكه خبر هم از اين تاخير نهايت استفاده را مي كند و تا هنوز همه چيز شكل رسمي به خودش نگرفته و فضا شلوغ نشده به مصاحبه با نقاشان مي پردازد. ساعت از 5 كاملا  رد شده و حالا  قرار شده كه برنامه ساعت 6 بعدازظهر آغاز شود. اين البته بهترين اتفاق ممكن براي آنهايي بود كه در ترافيك تهران اسير شده بودند. حالا  تعداد بازديدكنندگان اين نمايشگاه زياد شده. فلش دوربين و عكس يادگاري و البته مهمتر از همه خوردن شيريني و چاي و قهوه كه در اين دقايق انتظار، حسابي مي چسبد.
بالا خره با 3 سخنراني كوتاه كه با معرفي نقاشان همراه شد نمايشگاه نقاشي 4مرد و 2 زن هلندي رسما آغاز به كار كرد.
فرشته صالحي يكي از اين سخنرانان بود، او در برگزاري اين نمايشگاه نقش اصلي را داشته است، در ضمن او همسر يكي از نقاشان هلندي هم هست. پس از پايان سخنراني ها فرصت شد تا به سراغ او برويم.
در كنار همسرش ايستاده بود. در اين شرايط مي شد با يك تير دو نشان زد. خانم صالحي در خصوص نمايشگاه و برپايي آن مي گويد: كار سختي بود. يك سال طول كشيد تا بتوانيم اين نمايشگاه را داير كنيم. او در اين كار همكاري و مساعدت موزه هنرهاي معاصر را هم خاطر نشان كرد.
من مدت 10 سال است كه در كشور هلند زندگي مي كنم. پس از تماشاي آثار زيبا و ديدني در اين كشور، حيفم آمد كه مردم ايران را در اين زيبايي ها سهيم نكنم، به همين دليل تصميم گرفتم اين كار را بكنم.
همسر او رود وركرك نام دارد. سبك كارهاي او را مي توان با سبك كارهاي نقاشان قرن 17 مقايسه كرد. او بي شك نمايشگر مكتب واقع گرايي قرن 20 است. كارهاي او در كتاب هايي كه شامل بهترين كارهاي نقاشان قرن 20 هلند است به چاپ رسيده. نقاشي از طبيعت بي جان و منظره سازي، كارهاي اصلي وركرك راتشكيل مي دهند. او در حرف زدن احساساتي است. بسيار شگفت زده ام. هرگز تصور نمي كردم كه اين تعداد تماشاگر براي بازديد از اين نمايشگاه به اينجا بيايند. كاملا  غافلگير شدم. ايراني ها واقعا خونگرم و مهربان هستند.
كارلا  رودنبرگ يكي از 2 خانم شركت كننده در نمايشگاه است. او بيشتر نقاشي پرتره با رنگ روغن و با سبكي بسيار قابل تشخيص دارد. او در كنار پرتره هايش آنها را با حوصله براي ما توضيح مي دهد.
اين پرتره دخترم است كه بيست و چند سال قبل كشيدم. الا ن 33 سال سن دارد. كنار آن هم پرتره همسرم است. در ميان پرتره هاي او مي توان پرتره شاعره اي را ديد كه از شاعران مطرح هلند است. روي آن حروفي هم نوشته شده. داستان پرتره تئودن بون كه از نقاشان مطرح هلندي است هم بسيار جالب است. اين پرتره را من در مدت چند دقيقه، زماني كشيدم كه با هم يك نمايشگاه مشترك داشتيم. قسمتي از آن را هم خود او كامل كرده است. امضاي هر دوي ما هم روي آن است. او 5سال قبل هم به ايران آمده بوده و از بم، شيراز و اصفهان به عنوان شهرهاي زيباي ايران ياد مي كند.
سراغ ديگر خانم هنرمندي مي رويم؛ اليس ترتولن. موضوع كارهاي ترتولن، طبيعت بي جان و پرتره است، چه در كارهايي كه آن را سفارش مي گيرد و چه در آثار شخصي اش. بيشتر كارهاي او در اين نمايشگاه پرتره دختري تنها در حالا ت مختلف است.
مهمترين فاكتور كارهاي من سكوت و سادگي است. در بيشتر كارهاي او حس غم در چهره دخترك ديده مي شود. اين دقيقا خود من هستم. اين دختر وجود خارجي ندارد و ساخته ذهن من است. من از كودكي علا قه زيادي به غم داشتم و اين در كارهايم مشخص است. اين بدان معنا نيست كه من الا ن آدم غمگين و افسرده اي هستم، اتفاقا كاملا  برعكس.
او اولين بار است كه به ايران مي  آيد. مردم هلند چيز زيادي درباره ايران نمي دانند. نظر من در مورد ايران از يك هفته گذشته كاملا  تغيير كرده است. فقط ما مي دانستيم كه بايد روسري سرمان كنيم. الا ن مي بينم ايران با آن چيزي كه تصور مي كردم، تفاوت زيادي دارد. ظرف 3روز گذشته به 6 موزه سر زدم كه يكي از ديگري زيباتر بودند.
اونو بوئروينكل ؛ كارهاي او با پاستل است. او مي گويد كه مدتي با رنگ روغن كار كرده، اما چون عادت داشته از هر چيزي كه مي بيند طرحي بكشد به پاستل روي آورده. از جيبش گچي در مي آورد. اين هميشه داخل جيب من است. هر كجا كه بيكار مي نشينم چيزي را طراحي مي كنم. به همين دليل هم سال 1988 كار با روغن را كنار گذاشتم.
كارهاي جالبي دارد، 4 نقاشي از اصلا ح صورت خود در مقابل آينه نظر خيلي ها را به خود جلب كرده. او مي گويد در ايتاليا هم منزلي دارد. جايي نزديك رم. سالي 3 يا 4 بار سري به آنجا مي زنم. هلند كمي سرد است. من به ايتاليا مي روم، گرماي آفتاب را ذخيره مي كنم و براي كارم از آن بهره مي گيرم.
نقاشي كافه اي در شهر ونيز و آسياب هاي هلند۲ تابلوي جالب توجه ديگر او هستند.
حضور خبرنگاران متفاوت و علا قه مندان زياد، بوئروينكل را هم شگفت زده كرده بود. راب مولا ن ، كارهايش ديدني است. نقاشي ظرف آبي كه دور روزنامه پيچيده شده است واقعا ديدني است. اگر خوب دقت كنيد مولا ن را هم داخل ظرف مي بينيد. ايران جاي فوق العاده اي است. اين دقيقا عكس آن چيزي است كه ما در هلند شنيده بوديم. خوشحالم كه اين تعداد علا قه مند را اينجا مي بينم.
اين جملا ت، جملا ت مشترك اين 6 هنرمند هلندي است، چرا كه دوو الياس هم همين اعتقاد را داشت. عشق او به نقاشي و هنر، شيوه و رويكرد او را در نقاشي هايش به خوبي نشان مي دهد. او عاشق و شيفته ويژگي هاي ذاتي و باطني رنگ هاست. نقاشي براي كودكان، با نيازها و ويژگي هاي خاص خودش، بخش مهمي از كار اين هنرمند است. هلندي ها به فرهنگسراي نياوران آمده اند و نمايشي زيبا و ديدني از هنر اين كشور را به معرض نمايش گذاشته اند. تا پنجم ارديبهشت ماه اين هنرمندان و آثارشان براي ملا قات با علا قه مندان ايراني آماده اند. اين شايد زمينه اي باشد براي كارهاي ديگر. شايد روزي هنرمندان ايراني به هلند بروند و در يكي از بهترين گالري هاي آنجا آثارشان را به نمايش بگذارند؛ اتفاقي كه تبديل به گزارشي جذابتر از اين گزارش مي شود.

گل هاي سر سبد ادبيات كهن جهان در آتن
همه آنهايي كه نام گوته، شاعر آلماني را شنيده اند مي دانند كه او به حافظ شيرازي شاعر فارسي زبان علا قه زيادي داشته و تحقيقات مفصلي با موضوع حافظ شناسي از خود بر جاي گذاشته است. اين موضوع باعث شده كه روابط فرهنگي ايران و آلمان نسبت به ديگر كشورهاي اروپايي از وضعيت مناسبي برخوردار باشد. اما اين روزها يك همايش شده رابط اين كشش فرهنگي در كشوري كه خود قطب فرهنگي است. همايش حافظ، گوته و سيلكيانوس به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلا مي ايران در آتن برگزار مي شود. همكاري موسسه گوته و مركز گسترش زبان فارسي نيز در برپايي اين همايش نقش بسزايي دارند. سيد محمد رضا دربندي رايزن فرهنگي كشورمان هدف از برگزاري اين همايش را ايجاد رابطه بين استادان ادبيات ايراني و يوناني و همچنين معرفي بيشتر شاعر نامدار ايراني به فرهيختگان يوناني ذكر مي كند. گيورگ بلوفمن، رئيس فرهنگي موسسه گوته در آتن هم نظرات جالبي دارد. او با اشاره به مهم بودن افكار حافظ در ادبيات جهان و در ايجاد تفاهم بين فرهنگ ها معتقد است: گوته با استفاده از اشعار مهم حافظ و تاثير پذيري از وي باب يك گفت و گو بين فرهنگ كهن شرق و فرهنگ غرب را شروع كرده است. اين همايش در واقع ادامه همايش ارسطو است كه در دانشگاه پندئون يونان برگزار شد كه در آن روشنفكران 3 كشور ايران، آلمان و يونان ديدگاه هاي خود را ارايه كردند. در اين همايش هم انديشمندان ايراني، آلماني و يوناني ديدگاه هاي خود در مورد حافظ، گوته و سيلكيانوس سه شاعر بنام از سه نقطه مختلف جهان با افكاري نسبتا مشابه را طي مقالا تي ارايه خواهند كرد. در اين همايش استاد تقي پور نامداريان و استاد محمود حدادي از ايران، استاد استفن وايدنر و فندريك بروس از آلمان و استاد الني كنديلي و استاد ماريانا تئوفريدو از يونان آثار حافظ، گوته و سيلكيانوس را بررسي خواهند كرد.

آوازهاي دوران سالمندي
وقتي عمر عدد 50 را به ذهن مي سپارد، بسياري از كارهاي روزهاي عادي قبل از 50 مي شود خاطره و انجامشان حديث سنت شكني را روايت مي كند. در اين ميان مراكزي وجود دارند كه روزهاي سالمندي را بسان لحظات گرانقدر جواني ارج مي نهند. فرهنگسراي سالمند يكي از همين مراكزي است كه تمام فعاليت هايش را با ميل آنهايي هماهنگ مي كند كه بايد دردانه هر خانواده ايراني باشند. اين روزها فرهنگسراي سالمند فعاليت هاي متنوعي در رابطه با گسترش جايگاه موسيقي ميان سالمندان را آغاز كرده است. بسياري از پزشكان معتقدند كه موسيقي و گوش سپردن به آن براي سالمندان حكم داروي جواني را دارد و اگر آنها به موسيقي توجه بيشتري نشان دهند، تاثيرات زيادي در سلا متي شان را حس خواهند كرد. تمام اين حرف ها را گفتيم تا برسيم به اينكه اولين گروه كر سالمندان هم در فرهنگسراي سالمندان فعاليت خود را آغاز كرده است. بعد از گروه كر نابينايان، حالا  نوبت سالمندان است كه با دنياي موسيقي لحظاتشان را مهربان تر كنند. اين گروه در زمينه اجراي آثار كر و جمع خواني توسط سالمندان، توليد آثار موسيقايي و اجراي برنامه هاي صحنه اي فعاليت مي كند. در اين گروه كه ويژه افراد بالا ي 50 سال است، آموزش هاي مختلفي شامل نت شناسي ، سلفژ ، فن بيان ، تكنيك آواز گروهي و نحوه صحيح نفس گيري و كاربرد آن در موسيقي نيز ارايه مي شود. جلسات گروهي سالمندان علا قه مند به موسيقي هر هفته روزهاي يكشنبه در فرهنگسراي سالمند به نشاني خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام برپا است و ورود به جلسات براي تمامي سالمندان آزاد است.

ستون شما
خبر خوب
پس از چاپ گزارش پذيرايي تلخ از ميهمان ناخوانده آزادي ، يك فكس دوستانه به دست ما رسيد. مركز بتپ آتيه حاضر است رايگان به بهناز خدمات لا زم Ao بدهد. اين اولين خبر خوب ستون شما در سال اخير است كه اميدواريم تا آخر سال ادامه پيدا كند.
ما و شما
خواننده اي تماس گرفته و تولد مجدد ستون ما را تبريك گفته اند: با كم فروغ شدن ستون شما، ستون ما طلوع دوباره اي نموده است !اگر مي خواستيد با اين نقل قول حماسي مسوول ستون شما را دچار عذاب بكنيد، خدمتتان عرض كنيم كه خير، ما و شما نداريم!
مسووليت
اما هيچ مسووليتي را در قبال هيچ چيز قبول نمي كنيم. اين بخشي از مرامنامه ما بود كه قبل از راه اندازي ستون روي آن توافق شده. در صورت امكان در شماره هاي بعد نكات تازه اي به عرض شما خواهد رسيد.
درباره يك ماجرا
نامه اي از يك خواننده با ذوق در مورد ماجرايي كه قبلا  در همين ستون به آن پرداخته بوديم: چند وقت پيش هفتهنامه اي اقدام به نظرخواهي درباره فيلم هاي تاريخ سينماي ايران كرد و فيلم سردبير نشريه و مدير مسوول به عنوان بهترين فيلم تاريخ انتخاب شد. در واكنش به اين نظرخواهي نوشت خودگويي و خود خندي، عجب مرد هنرمندي. اين خواننده از ما خواسته اند به شركت كننده اي كه بابت ثبت اطلا عات درست اينكه همشهري پرتيراژترين روزنامه ايران است. مغبون شد و جايزه را از دست داد، به دفتر همشهري مراجعه كرده و جايزه خود را دريافت كند.
مژده، مژده
يكي بود، يكي نبود. ستون شمايي بود كه مي خواست در سال نو متحول بشود، اما بعد از كلي غور و تفكر به اين نتيجه رسيد كه بهتر است همگان سال جديد را با همان شيوه پارسال به كار ادامه دهند، همين.
تعطيلا ت را فراموش نكنيد
پيغامي از آقاي محمد وارسته: لطفا از اتفاقات ايام عيد به سادگي نگذريد. روزنامه ها چند هفته تعطيل بودند، اما در اين مدت اتفاقات زيادي در زمينه هاي مختلف رخ داده كه مردم دوست دارند در جريان آنها قرار بگيرند. شايد خيلي مسايل هم باشد كه ما از آنها خبر نداشته باشيم. پس روزهاي گذشته را به خاطر تعطيلا ت فراموش نكنيد.
آقاي وارسته عزيز، ما تا جايي كه ممكن باشد به مسايلي كه از ديد خواننده ها دور مانده اند، مي پردازيم، اما توجه داشته باشيد كه ايرانشهر در نهايت يك نشريه اجتماعي است. پس اين درخواست را از روزنامه هاي ديگر هم بفرماييد تا نكته اي از قلم نيفتد.
تشكر از طهرانشهر
آقاي علي جمشيدي از طرفداران صفحه طهرانشهر هستند. البته با توجه به سن ايشان_ 73 سال - اين علا قه عجيب هم نيست. به هر حال حس نوستالژي اين صفحه براي قديمي ها جذاب است. اين را نوشتيم كه بچه هاي طهرانشهر به آينده اميدوار شوند.

نمايشگاه
گود مقدس
رفتن داخل اين گود نيازي به صداي زنگ ندارد. اولين برنامه نگارخانه راه ابريشم در سال جديد، شما را مي برد داخل گود زورخانه.
در اين برنامه گود مقدس ، هژير داريوش در كنار آثاري از هنرمندان عكاس و گرافيست به نمايش در مي آيد.
بخش اول اين نمايشگاه از 17 فروردين ماه آغاز شده و در آن مهكامه پروانه ، محمدرضا شريف زاده و بهزاد شفق آثار عكس و گرافيك خود با سوژه زورخانه را به نمايش گذاشته اند. شما تا 31 فروردين ماه فرصت داريد كه با اين تصاوير به زورخانه برويد. در اين نمايشگاه مهكامه پروانه از فرم و فيگور عكاسي كرده، سوژه محمدرضا شريف زاده طلسم ها و دعاها است و بهزاد شفق هم المان هاي سنتي زورخانه اي به صورت كارهاي گرافيك ارايه داده است. دور دوم نمايشگاه زورخانه بلا فاصله پس از اين نمايشگاه با آثاري از عكس هاي هژير داريوش، اسعد نقشبندي و مهرانه آتشي برگزار مي شود.
خبر بعدي مربوط به اولين حضور مجسمه سازان ايراني در سال 84 است كه منجر به برپايي نمايشگاهي از تنديس هاي آن در گالري برگ مي شود. قرار است اين نمايشگاه تنها تجربه هاي شخصي هنرمندان باشد، نه كارهاي نصب شده در ميادين شهري. براي حضور در گالري برگ و بازديد از اين نمايشگاه بايد تا دومين ماه بهار صبر كنيد.

شاتر
032142.jpg
عكس :گلنازبهشتي
قرمز، سبز، زرد و نه آن زردطبيعي . بساط دستفروش رنگ گرفته است. جوجههاي رنگي با بهانه گيري بچه ها تبديل به پول ميشوند. زمانه عجيبي است، همه دنبال چيزهاي بزك شده هستند!

امروز
۵ حرف از 32 حرف
032145.jpg
يك كلمه 5 حرفي است. همه زندگي و طعمش با وجود آن چشيدني مي شود و شايد به خاطر همين ماجرا است كه قديمي ها قبل از هر دعايي وجودش را براي همه آرزو مي كنند. قاعده اين است كه قدر هر چيز كه وجود دارد را نمي دانيم و دلمان پر مي كشد براي آرزوها و رويا هايي كه بودنشان باز هم با تمناي چيز ديگري همراه است.
معلوم نيست كه چهار ستون را چه كسي اولين بار به جاي واژه استخوانبندي به كار برد، اما اين موضوع مشخص است كه همه براي برقرار بودن اين چهار ستون آرزومندند. سلا مت مي شود واژه اي كه هر چند بودنش را چندان ارج نمي نهيم، اما نبودنش از هر مصيبتي بدتر است. همه ما در مورد وضعيت بيماران و مشكلا ت درمان چيزهايي خوانده ايم، شنيده ايم يا ديده ايم. سرسام هزينه ها و نازطبيبان آن چيزي است كه بعد از هر بار گم شدن واژه سلا مت براي هر شهروند رخ مي دهد. پس، از همين امروز شروع كنيم. براي سلا متي مان شاكر باشيم و با دست خود هر آنچه كه تكلم اين واژه بر هم مي زند را فراموش كنيم.
شايد ابتدايي ترين كار خاموش كردن همين سيگاري است كه براي خراب كردن دژ سلا مت بي قرار دود مي كند. شايد به نظرتان تكراري باشد، اما استفاده از وسايل نقليه عمومي، معجزه مي كند. روزهاي آبي تهران در ايام نوروز تا چند روز بيشتر ادامه نداشت و بعد از آن ماشين هاي پر از آلودگي دوباره شهر را قرق كردند. تنظيم موتور و نكات فني ايمني يك خودرو، به ستون ارتباطي ندارد، اما با سلا مت ما و شما كاملا  مرتبط است. به فكر آن واژه 5 حرفي باشيد.

جعبه
مشق عشق
شاهد تكرار سريال سوار بي اسب خواهيد بود در ساعت 15:10 از شبكه اول. اين سريال شب گذشته از همين شبكه پخش شد. ساعت 16:45 مي توانيد شاهد برنامه به خانه برمي گرديم باشيد از شبكه تهران. ساعت 20:15 سريال همسفران پخش مي شود از شبكه 3 سيما. مجموعه لوركا هر دوشنبه شب ها ساعت 21 از شبكه دوم پخش مي شود. اين سريال را امشب هم مي توانيد در همين ساعت تماشا كنيد. به سراغ شبكه اول سيما مي رويم. لا زم به تذكر نيست، مطابق معمول هر دوشنبه ساعت 22:15 مي توانيد شاهد سريال مشق عشق باشيد.
بر عكس هفته گذشته كه برنامه 90، فقط اختصاص به تيم ملي داشت، اين هفته برنامه داغ داغ است. مسابقات ليگ ايران بعد از چند هفته تعطيلي ديروز برگزار شد.
بازي حساس فولا د و استقلا ل، همينطور صبا باتري و پرسپوليس، از همه مهمتر اوضاع پرسپوليس و صحبت هاي ضد و نقيض آقاي سوبل مي تواند سوژه مناسبي براي برنامه 90 باشد. ساعت 22:30 مي توانيد شاهد اين برنامه باشيد از شبكه سوم.
اگر از كساني هستيد كه به فوتبال علا قه نداريد مي توانيد سريال شبكه تهران را كه ساعت 23 پخش مي شود تماشا كنيد.

پرده
نوآر بعد از 30 سال
ساخت فيلم در ژانرهاي تجربه نشده سينمايي اين روزها در صنعت فيلمسازي ايران باب شده است. بعد از يكي دو فيلم ژانر وحشت حالا  نوبت فيلم هايي در ژانر محبوب فرانسوي هاي دهه 70 است. نوآر ژانري است كه شايد سوگلي آمريكايي اش محله چيني ها باشد، اما خبر از اين قرار است كه فريبرز كامكاري كارگردان و نويسنده سيف الله فيلم جديدش را فيلمي نوآر (سياه) با فرم و قصه ايراني خوانده و گفته كار صدا گذاري اين فيلم به زودي در عروج فيلم به پايان خواهد رسيد. مراحل پاياني مونتاژ اين فيلم كه بر عهده امين اصلا ني است، راش هايي را به نتيجه مي رساند كه با الهام از داستان يك شهر نوشته احمد محمود نوشته شده و به صورت 35 ميليمتري فيلمبرداري شده است. قصه فيلم در مورد زندگي يك قاتل سريالي در يكي از شهرهاي مرزي است. فرامرز قريبيان ، نگار عابدي ، فرهاد مهندس پور ، نيما حسندخت ، مهتاج نجومي و رضا صابري بازيگران فيلمي هستند كه حوزه هنري تهيه كنندگي اش را برعهده داشته است. اگر اين فيلم روي پرده اكران را ببيند وضعيت ژانر نوآر در سينماي ايران وارد مراحل جديدي خواهد شد.

صحنه
خانم سرگرد، ويرگول، سانتا كروز
وقتي خبر زياد باشد، روي كاغذ جايي براي حاشيه روي باقي نمي ماند، پس بدون حاشيه مي رويم سراغ اصل مطلب.
براي آشنايي با خانم سرگرد بارارا بايد به تالا ر قشقايي برويد. اين عنوان نمايشي است كه جورج برنارد شاو نوشته و قرار است به كارگرداني مهرداد راياني مخصوص روي صحنه برود.
خبر بعدي مربوط به آغاز فعاليت كارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر در سال جديد است. اين فعاليت با روي صحنه بردن كاري از گروه ويرگول آغاز مي شود. روي بسته شده اسبي كه از پا نمي افتد عنوان نمايشنامه اي است كه محمد چرمشير آن را نوشته و به بازخواني يادداشت هاي روزانه كريستوف كلمب مي پردازد. اين نمايش پيش از اين به كارگرداني آروند دشت آراي در جشنواره تئاتر شهر روي صحنه رفته بود.
آخرين نمايش هم كه نامش در ستون صحنه مي رود، سانتا كروز است. كارگردان اين نمايش را خوب مي شناسيد. اين نمايش به كارگرداني هما روستا در تالا ر چهارسو روي صحنه مي رود.

هوا
محتاط باشيد
دروغ چرا؟ پيش بيني وضعيت هوا چيزي نيست كه به آن اطميناني باشد. حتي در روزهاي اغلب كليشه اي تابستان يا زمستان هم گاهي اين پيش بيني ها نادرست از آب در مي آيند، چه برسد به اين روزهاي بهاري كه هميشه غيرقابل پيش بيني هستند.
اين را نوشتيم تا بعدش بنويسيم اگر خيلي محتاط هستيد، فرض كنيد كه پيش بيني وضعيت هواي فردا درست است و حتما چتر را با خود به خيابان ببريد. فردا هواي تهران باراني پيش بيني شده. دماي هوا هم در گرمترين لحظه ها 16 درجه سانتيگراد بالا ي صفر و در سردترين لحظه ها 9 درجه سانتيگراد بالا ي صفر است. مراقب باشيد زير آسمان فردا خيس نشويد.

ذهن زيبا
عدالت از عسل شيرينتر، از روغن نرمتر و از مشك خوشبوتر است.
امام صادق (ع)

ديروز سپري شده، امروزم را دوست دارم و از فرداي خود نمي ترسم .
ويليام آلن هوايت

مادر، شعر بهشت است.
آندره ژيد

اعتراف به ناتواني، بزرگترين توانايي است.
ناپلئون

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |