دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۷۰
خبر خوب بعد از خبر بد
مرخصي استاد تجويدي از بيمارستان
032103.jpg
هيچ چيز جز آرزوي سلا متي براي پيرمرد. نكته ديگري نيست.
آرش نصيري
رفتم و بار سفر بستم... اين آهنگ مورد علا قه استاد علي تجويدي در سالهاي بيماري است. او حتي كمتر قادر است به آهنگ مورد علا قه اش گوش بدهد. بيمارستان با بستر بيماري 10 ساله اخير استاد تفاوت هايي اساسي دارد و براي شنيدن اين آهنگ مكان مناسبي به نظر نمي رسيد و اكنون با مرخصي او شاگردان و همرديفان علي تجويدي به سياق 10 سال گذشته از او در بستر بيماري اش در منزل شخصي عيادت مي كنند.
رفتم و بار سفر بستم... اما آهنگ مورد علا قه اطرافيان و دوستداران وي نيست. خاصه آنكه شاعر اين شعر ماندگار - نواب صفا - همزمان با بستري شدن او بار سفر را بست و رفت. علا قه مندان استاد سعي دارند به خود بقبولا نند كه او صرفا به بيمارستان رفته و بار سفر وي تنها شامل اسباب و اثاثيه بيمارستاني و حوله و صابون و ... است.
حالا  آتش كاروان به شدت بوي بيمارستان مي دهد. تنها منشين را ديگر نمي توان در كنار گل هاي شمعداني گوش داد و فقط آهنگ آشفته حالي است كه مي تواند تا حدودي حس كنوني او و طرفدارانش را شرح دهد.
علي تجويدي متولد سال 1298، فرزند هادي خان _ كه شاگرد كمال الملك بود - تار را نزد درويش خان آموخت. او مباني موسيقي را نيز پيش پدر و عمويش و نت خواني را در محضر موسي معروفي فرا گرفت. اما استاد ساز اختصاصي اش ظهير الديني بود كه در مدرسه دارالفنون وظيفه پرورش يكي از نوابغ ني و فلوت تاريخ موسيقي ايران را بر عهده داشت. تجويدي به همراه ابوالحسن خان صبا، مرتضي محجوبي و روح الله خالقي آهنگ هاي متعددي را براي اركستر گل ها ساخت كه مي توان از جمله به مرا عاشقي شيدا ، به ياد صبا ، يادت مي آيد ، تنها منشين ، آتش كاروان ، بر تربت حافظ ، ديدي كه رسوا شد دلم و ... اشاره كرد.
اتاق كارش شبيه يك گالري بود كه در گوشه گوشه آن عكس هايي از هادي تجويدي _ پدر خوشنويس و نقاش اش _ سه تار استاد احمد عبادي، تنبك استاد تهراني و ... ني استاد علي تجويدي را مي شد ديد. حالا  اتاق كاري اش شامل يك چارچوب است و يك تخت و يك گوشي تلفن و يك يخچال و البته تعدادي قرص، سرم، آمپول و ... ديگر كوچكترين اثري از موسيقي در اين اتاق وجود ندارد.
نمي دانم آيا فوت استاد اسماعيل نواب صفا را به اطلا ع استاد علي تجويدي رسانده اند يا نه. فكر نمي كنم كسي جرات اين كار را داشته باشد كه به استاد سالخورده و بيمار بگويد كه يار سال هاي دورش رفته و بار سفر را بسته است.وقتي هر دو جوان بودند استاد علي تجويدي آهنگي را ساخته بود و استاد نواب صفا ترانه اش را گفته بود: رفتم، رفتم، رفتم و بار سفر بستم، با تو هستم، هر كجا هستم و او حالا  واقعا رفته است و استاد تجويدي در همان بيمارستاني است كه پيكر مرحوم نواب صفا را در سردخانه اش گذاشته اند تا فرزندان استاد از سفري دور بيايند و سه شنبه 8 صبح تشييع اش كنند تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا و اين خبر را لا بد به استاد تجويدي نگفته اند كه نمي شود گفت. استاد مدت هاست از بيماري رنج مي برد و گفتن اين خبر جز آنكه دردش را بيشتر كند اثري نخواهد داشت. بيمارستان ايرانمهر و آراد ديگر ميزبان دو ستاره از دوران طلا يي موسيقي ايران نيستند؛ يكي كه آرزوي بهبودي اش را از خداوند مسالت داريم و ديگري كه آرزوي آمرزشش را.
چندين سال است كه سعادت ديدار و گفت وگوي با استاد تجويدي را پيدا نكرده ام. هر بار كه زنگ زده ام صداي غمگيني گفته كه استاد بيمار است و هر بار دعا كردم براي كسي كه آ تش كاروان موسيقي اصيل ايران است و ملودي هايش شيرين ترين لحظات را براي همه ما ساخته است. معلوم نيست كه چه رازي است در ملودي هاي شيرينش كه نسل نمي شناسد.
او و استاد فقيد نواب صفا و ديگران آن نسل ترانه هايي آفريده اند كه هيچ گاه به پايان نمي رسد، هر چند كه چندي است آتشي در اين كاروان هميشه جاويد افتاده است. گفت وگويم با استاد نواب صفا هم در شرايطي ميسر شد كه بيمار بود و در قسمتي از آن گفت وگو گفته بود: 10 سال پيش آهنگي را تجويدي ساخت كه نه من پا داشتم بروم و نه او مي توانست بيايد. تلفني برايم خواند و من روي آن شعر گذاشتم. آهنگي به نام باغبان است كه گلپايگاني خوانده اين نتيجه سال ها همدلي هنرمندان آن نسل بود كه زمزمه لحظات خلسه عرفاني و عاطفي شان را همگان زمزمه مي كنند. براي استاد تجويدي دعا كنيد.او از بيمارستان مرخص شده اما ناخوش است. با اين حال خبر تازه اميدواري بيشتري به همه ما مي دهد.

طبقه متوسط كاليفرنيا عليه آرنولد
032121.jpg
حسام گلبري - از روزگاري كه آرنولد شوارتزينگر يكي از محبوب ترين چهره هاي جهان ورزش و سينما بود، سالهاست مي گذرد؛ روزگار عشق بي غل و غش... آرنولد با ورود به دنياي سياست و حضور در پست فرمانداري كاليفرنيا به زندگي واقعي بازگشته است. زندگي حقيقي، دور از روياپردازي سينما... اين واقعيت بيش از آنكه اهالي كاليفرنيا يك بار ديگر عليه فرمانداري ايالت خود با اجتماع عصر روز سه شنبه مقابل هتل ريتز كارلتن دست به تظاهرات زدند، بيشتر به چشم آمد.
حركت جديد آرنولد چندان به مذاق شهروندانش خوش نيامده است. آرنولد در اقدامي آينده نگرانه و براي تقويت پشتوانه مالي خود فشار فزاينده اي به مردم وارد كرده است. جناب فرماندار روزسه شنبه ضيافتي را در هتل ريتزكارلتن سان فرانسيسكو ترتيب داده بود كه در آن از حاميان خود براي برنامه اخير دعوت به عمل آورده بود.
معترضان خشمگين علا وه بر شعارهايي بر ضد فرماندار، همدستان وي را نيز بمب باران شعاري  كردند: خوك هاي همدست ، شرم بر شما باد ،   پرستاران، آرنولد را شفا بدهيد از جمله اين شعارها بود.
باوجود آنكه نيروهاي پليس با تدابير امنيتي توانستند تعداد 5 هزار نفر معترض را به هزار نفر كاهش دهند ولي بالا بردن قيمت ها و هزينه ها باعث شده است طي يك ماه اخير روند اعتراضات مردمي اعم از معلمان، پرستاران و كارگران به دليل كاهش بودجه كاليفرنيا نيز همگام با روند رو به رشد قيمت ها افزايش يابد.
راب ستاتزمن، سخنگوي فرماندار با صحبت هاي خود به نوعي قصد سمبل كردن كار و توجيه اعتراضات مردم رادارد. او مي گويد: واضح است وقتي فرماندار براي اجراي چنين طرح جنجال برانگيزي راهي سان فرانسيسكو شود با اعتراض گسترده مردم روبه رو شود و ما اين اجتماع را از قبل پيش بيني كرده بوديم. ستاتزمن در مصاحبه اي نيز از اين عده معترضان گلا يه كرده و گفته بود اين مردم در دوره  گري ديوس، فرماندار قبلي و دولت دموكرات همكاري بيشتري با مقامات از خود نشان مي دادند ولي حالا  چنان دست به شورش زده اند كه گويي مساله يك مساله ناموسي است.
اما ان دي مور رئيس اتحاديه پرستاران مي گويد: هر آمريكايي كه عرق ملي داشته باشد در اين تظاهرات شركت مي كند. ما براي مردم دعوتنامه نفرستاده بوديم، ما تنها اعضاي خود را از موضوع مطلع كرديم و آنها دوستان و آشنايان خود را.
تجمع عظيم مردم درهتل ريتز كارلتن نشاندهنده محاسبات غلط آرنولد شوارتزينگر است. محدود ساختن حقوق بازنشستگان تمامي اصناف، پاداش معلمان و... جزو مسايلي هستند كه ممكن است هر جامعه اي را به خشم درآورد.
جوانيتا 40 ساله يكي از تظاهركنندگان است. او كه جزو قشر كم درآمد جامعه است، مي گويد: فرماندار با اين كار خود محبوبيتش را خدشه دار مي كند. من يك لوله كش با 4 فرزند هستم و آنقدر توان مالي ندارم تا فرزندانم را به مدرسه خصوصي بفرستم.

آرنولد: پاپ عضلا ني بود!
وقتي مي گويند هر كسي از ظن خود شد يار من ، بيخود نمي گويند. اگر قرار است شخصي مثل آرنولد شوارتزينگر پاپ را توصيف كند، در اين توصيف حتما عضلا ت پاپ نقش مهمي را ايفا خواهد كرد. فرماندار كاليفرنيا در اين باره مي گويد: پاپ از نظر فيزيكي شخص قدرتمندي بود. او يك مرد عضلا ني و ورزشكاري بسيار خوب بود. آرنولد يك بار در سال 1983 يعني زماني كه هنوز به عنوان قهرمان پرورش اندام جهان شناخته مي شد، به همراه همسرش، ماريا شرايور و والدينش با پاپ ژان پل دوم ملا قات كرده بود. مقياس او در توصيفات و قضاوت هايش عضله است! آقاي ترميناتور ظاهرا متراژ ديگري براي قضاوت ندارد.

دكه
032106.jpg
گاف جديد پرنس چارلز
پرنس چارلز گاف تازه اي داد. مطبوعات بريتانيايي از اينكه او در مراسم تدفين پاپ با رابرت موگابه، رئيس جمهور زيمبابوه دست داده است، خشمگين هستند. سخنگوي دربار در توصيف اين صحنه گفته: وليعهد غافلگير شد، وقتي موگابه 81 ساله دستش را به سمت وي دراز كرد. ريچارد كوربت، عضو پارلمان اتحاديه اروپا گفت: پرنس چارلز بايد از اين كار خودداري مي كرد !
032109.jpg
براي پاپ كف زدند
وقتي تابوت پاپ توسط 12 گارد مخصوص حمل مي شد، جمعيت حاضر در مراسم تدفين همگي به يكباره شروع به كف زدن كردند. البته اين يك رسم سنتي ايتاليايي است كه براي اداي احترام اجرا مي شود. ال نوئووهرالد با چاپ عكسي از اجتماع اسقف ها مقابل تابوت و مسيحي كه در پاي آن به صليب كشيده شده است، فيلم مصائب مسيح را در اذهان تداعي مي كند. حتما مصائب پاپ هم بيماري شديدي بود كه او را در طول اين سالها آزار مي داد.
032112.jpg
گردهمايي سياسي
نزديك ميدان سن پيتر. عكسي كه در صفحه اول يواس اي تودي چاپ شده، حوالي همين ميدان واقع در واتيكان را روايت مي كند؛ جايي كه در كنار عكس پاپ اشيايي از جمله دانه هاي تسبيح، صليب و عكس حضرت عيسي (ع) به رسم يادبود گذاشته شده است. مراسم تدفين پاپ بهانه اي بود براي گردهم آمدن رهبران و روساي جمهوري بيش از يكصد كشور جهان.
032115.jpg
شام آخر!
ايل جورناله. با تماشاي اين عكس به ياد تابلوي نقاشي شام آخر ، اثر لئوناردو داوينچي نمي افتيد؟ آيا اينها حواريون پاپ ژان پل دوم هستند؟ راستي، مقام پاپ به كدام يك از اينها مي رسد؟

سرقلم
شيرواني، هشتمين رئيس دانشگاه استانسيلا وس
او هشتمين رئيس تاريخچه دانشگاه استانسيلا وس ايالت كاليفرنيا محسوب مي شود. دكتر حميد شيرواني پيش از اين به عنوان قائم مقام اجرايي دانشگاه چاپمن فعاليت مي كرد. استانسيلا وس 10 هزار دانشجو را در خود جاي داده است.
دانشمند ايراني دراين باره مي گويد: دانشگاه ايالتي كاليفرنيا بزرگترين سيستم دانشگاهي آمريكا و دنيا به حساب مي آيد. براي انتخاب رئيس جديد، كميته اي متشكل از هيات امناي دانشگاه و استادان و كارمندان دانشگاه در كنار فارغ التحصيلا ن برگزيده مي شوند. من مدت ها فعاليت دانشگاهي در سوابق دارم، اما از اينكه اين افتخار نصيبم شد تا از نزديك با دانشجويان و استادان ارتباط كاري داشته باشم خوشحال هستم و فكر مي كنم ما مي توانيم به كمك هم شرايط متفاوتي را به وجود بياوريم. او در آستانه جشن پنجاهمين سالگرد تاسيس اين دانشگاه در رقابتي تنگاتنگ موفق به احراز چنين پست مهمي شد. شيرواني ادامه مي دهد: در نظر دارم سرمايه دانشگاه را افزايش دهم و كمك كنم تا درجه علمي آن بالا تر رود. خيلي خوشحالم كه در جشن 50 سالگي استانسيلا وس به عنوان رئيس دانشگاه شركت مي كنم.
يكي از اعضاي كميته انتخاب به نام وبرافارار در توصيف رئيس جديد مي گويد: او يك انتخاب كامل است. دكتر شيرواني پر انرژي و دورانديش است و توانايي هايش در نقش يك دانشگاهي و آرشيتكت از او يك رئيس كامل مي سازد. تجربه وي در ساير دانشگاه ها نيز باعث مي شود كه در پيشبرد برنامه هاي مارولن هيوز_ رئيس قبلي_ مشكلي به وجود نيايد. شيرواني يكي از 3 نامزد نهايي بود. او كارش را در سمت جديد از ماه ژوئيه آغاز خواهد كرد. البته هيوز نه استعفا داده و نه بركنار شده است، او چندي پيش طبق قوانين دانشگاه اعلا م بازنشستگي كرد. هيوز با اين حال شغلي مشابه در دانشگاه ديلا رد به دست آورده و كار خود را از ماه ژوئن آغاز خواهد كرد. رئيس ايرانيالاصل 25 سال سابقه دانشگاهي دارد كه 16 سال آن را در پست هاي رده بالا  فعاليت كرده است. او فرصت چنداني ندارد تا پست مديريتي خود را در دانشگاه چاپمن ترك گويد. شيرواني از سال 2000 تاكنون در اين سمت مشغول به كار بوده است. وي قبل از آن بين سال هاي 1995 تا 2000 نايب رئيس مطالعات و تحقيقات كالج كوئينز دانشگاه نيويورك بود. دكتر شيرواني داراي دكتراي معماري از دانشگاه پرينستون، 3 مدرك ليسانس از دانشگاه هاي هاروارد، رنسلا ئر پلي تكنيك و موسسه پرات است. جست وجو براي انتخاب رئيس جديد از ماه اكتبر آغاز شده و شيرواني به عنوان يكي از نامزدهاي اصلي دعوتنامه دريافت كرده است.

چارچوب
پاپ ضربدر سه
032118.jpg
زن و مردي لهستاني به احترام پاپ فقيد ، سه نوزاد پسر خود را به ترتيب ژان، پل و كارول نامگذاري كردند.
پدر اين نوزادان گفت: در اين برهه بسيار ويژه، ما خواستيم مراتب احترام خود را به پاپ نشان دهيم.
وي افزود: مسلما فرزندانشان نيز بعدها از اينكه اينگونه نامگذاري شده اند، خوشحال خواهند شد. كاردينال كارول وويتيلا  از سال 1963 تا سال 1978 كه به عنوان پاپ انتخاب شد ساكن شهر كراكف لهستان بود و پس از انتخاب به اين سمت، پاپ ژان پل ناميده شد.

كوتاه
فرود از طبقه چهارم
يك دختر كروات كه از يك ساختمان 40 فوتي پايين افتاد، بعد از آنكه روي پاهايش فرود آمده، نجات پيدا كرد. اين دختر 26 ساله درحالي كه سعي مي كرد قسمت بيروني پنجره را تميز كند، از طبقه چهارم ساختمان افتاد، اما با وجود اينكه هردو پايش شكست، دكترها معتقدند كه او خيلي خوش شانس بوده كه با پاها فرود آمده. آنها مي گويند: در چنين شرايطي معمولا  همه با پشت به زمين مي خورند و آنهايي هم كه قصد خودكشي داشته باشند، با سر فرود مي آيند.
گربه كشي
AFP_ پليس آمريكا زني را دستگير كرد كه دهها گربه را در يخچال خانه اي كه در آن به عنوان خدمتكار كار مي كرد در ايالت اينديانا در شمال آمريكا نگهداري مي كرد. پليس آمريكا پس از آن براي دستگيري اين زن اقدام كرد كه فرزند يك زوج بازنشسته كه براي گذراندن تعطيلا ت به منزل پدري خود در اين ايالت رفته بود به والدين خود اطلا ع داد 15 گربه در حال مرگ و لا شه دهها گربه ديگر را در يخچال خانه شان پيدا كرده است. زوج بازنشسته نيز اعلا م كردند خانم كارلا  راندولف از مدتها پيش در غياب آنها كارهاي منزلشان را انجام مي داده است. زماني كه ماموران پليس آمريكا براي بازجويي از كارلا  راندولف به خانه رفتند 51 گربه را ديدند كه به حال خود رها شده و جسد 31 گربه ديگر را در يخچال خانه اش پيدا كردند. ديو ويتك دوپرو، سروان پليس ايالت اينديانا در 230 كيلومتري جنوب شيكاگو مي گويد: ما به درستي نمي دانيم اين زن چه منظوري از كارهاي خود داشته است. اين مسوول پليس آمريكا اعلا م كرد به محض اينكه نيروهاي پليس درخانه كارلا  راندولف را گشودند چندين حيوان فرار كردند. گروه دامپزشكي پليس به مدت بيش از 4 روز به معالجه حيوان هايي كه ضعيف شده بودند پرداخت تا آنها را از مرگ نجات دهد. مقامات پليس خانه كارلا  راندولف كه بوي تعفن همه جاي آن را فرا گرفته بود در قرنطينه پزشكي قرار دادند. صاحبخانه نيز به اتهام بدرفتاري با حيوانات بازداشت و راهي زندان شد.
ضد آب جاندار
-DPA يك مرد 60 ساله عربستاني در عمرش فقط 5بار آب نوشيده است و احساس تشنگي نمي كند و از آب نفرت دارد و حتي در كنار فردي كه آب مي نوشد نمي نشيند. او محمد بن عبدالله آل فارس است كه در عمرش آخرين بار سه ماه قبل مبادرت به امر طاقت فرساي آب خوردن كرده است! پزشكان از بيم آنكه كليه هاي او از كار افتاده باشد او را معاينه كردند ولي معاينه ها نشان داد او كاملا  سالم است. اين مرد چاي و قهوه زياد مي نوشد ولي در عمرش فقط 5بار آب نوشيده است. او كه احساس تشنگي نمي كند و از آب، بيزار است، علا وه بر آب، قادر به نوشيدن نوشابه هاي گازدار هم نيست. اين مرد عربستاني مشكل بزرگ زندگي خود را در اين مي بيند كه نمي تواند نشستن در كنار شخصي كه آب مي نوشد را تحمل كند!
زندگي شديدا سگي
يك كودك قهرمان۱۱ ساله هندي با گاز گرفتن سگ ها، 5 قلا ده سگ را از پاي درآورد... لطفا با شاخي كه روي سرتان سبز شده كاري نداشته باشيد چون كودك 11 ساله فوق كه در شهر نوادادر ايالت بيهار هند زندگي مي كند، موجودي است كه مادرش او را چنين توصيف مي كند: فرزندم از كودكي به سگ ها علا قه داشت به طوري كه بيش از 12 سگ در محل مسكوني ما همبازي او بودند. تمامي كودكان محله ما به مدرسه مي روند اما فرزند من به جاي مدرسه روز خود را با بازي با سگ ها آغاز مي كند. اما همانطور كه مي دانيد گاهي بين رفقا مشكلا تي بروز مي كند. به نوشته روزنامه پايونير چاپ هند، روزي اين كودك از سگي عصباني شد و پاي آن سگ را گاز گرفت كه سگ جان باخت و او با گاز گرفتن پاي سگ ها، 5 سگ را تاكنون از پاي درآورده است!
اعتصاب عليه پاپ
اعتصاب كاركنان شبكه تلويزيوني آي.تي. وي انگليس، بينندگان مشتاق اين شبكه را از ديدن مستقيم مراسم خاكسپاري پاپ ژان پل دوم رهبر كاتوليك هاي جهان محروم كرد. كاركنان آي تي وي، اين اعتصاب را در اعتراض به پايين بودن حقوق خود برگزار كردند و پيشنهاد 3/3 درصدي افزايش حقوق را نپذيرفتند. اعتصاب 36 ساعته 700 كارمند آي تي وي كه از ساعت 7 صبح جمعه آغاز شد و۷ شبانه روز ادامه دارد، برنامه هاي پخش مستقيم آي تي وي را تحت تاثير قرارداده است.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |