دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۷۰
خورشيد گرفتگي حلقوي در ايران قابل مشاهده نبود
سفر هيجان انگيز به پاناما
اولين خورشيدگرفتگي سال در حالي به وقوع پيوست كه دو گروه از منجمان ايراني موفق به رصد كسوف در آمريكاي جنوبي شدند
032064.jpg
032061.jpg
ايسنا - ساكنان بخش هايي از نيمه جنوبي كره زمين، روز جمعه شاهد نخستين خورشيدگرفتگي سال 2005 بودند. خورشيد گرفتگي 19 فروردين ماه يكي از نمونه هاي كم نظير و قابل توجه خورشيد گرفتگي موسوم به خورشيد گرفتگي دو گانه( هيبريد) بود كه  در اين نوع كسوف، گرفت خورشيد در بخشي از مسير به صورت حلقوي و در بخشي ديگر به صورت كلي ديده مي شود.
پوريا ناظمي، عضو شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران درباره ويژگي هاي كسوف گفت: اين نوع گرفت در حالتي به وجود مي آيد كه به دليل فاصله ماه تا زمين و خورشيد تا زمين و محل جغرافيايي نوار سايه  در گوشه اي از مسير مخروط شايد بر روي زمين مي افتد و در گوشه اي ديگر مخروط معكوس كه باعث به وجود آمدن گرفت حلقوي مي شود. ناظمي تصريح كرد: در كسوف 19 فروردين، گرفت در ابتداي مسير خود به شكل حلقوي بوده و در نيمه راه به گرفت كلي تبديل و در انتهاي مسير به گرفت حلقوي ختم شد. البته ممكن است در برخي كسوفها، گرفت در ابتداي مسير حلقوي و در پايان مسير به صورت كامل باشد. اين كارشناس فيزيك اضافه كرد: گرفت روز جمعه در نوار باريكي كه از نيمكره جنوبي عبور مي كند قابل مشاهده بود. سايه ماه از جنوب شرقي زلا ند نو آغاز شد و با عبور از اقيانوس آرام به پاناما، كلمبيا و ونزوئلا  رسيد.البته گرفت كامل تنها در آبهاي اقيانوس آرام قابل مشاهده بود و خورشيدگرفتگي در خشكي ها به صورت حلقوي رويت شد.
عضو شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران درباره خورشيدگرفتگي هاي بعدي و امكان رويت آنها از ايران اظهار داشت: علا وه بر خورشيدگرفتگي 19 فروردين ماه، خورشيدگرفتگي حلقوي ديگري در 11 مهرماه سال جاري (سوم اكتبر )۲۰۰۵ رخ مي دهد كه در اروپا، آفريقا و بخش هايي از جنوب آسيا قابل مشاهده است و از لحاظ رصدي شرايط مناسبي در كشور ما ندارد. خورشيدگرفتگي بعدي 26 مارس (۲۰۰۶ فروردين )۸۵ به وقوع مي پيوندد كه به صورت جزئي در سراسر كشور قابل رويت است و با توجه به عبور خط گرفت از كشور تركيه ساكنان شمال غرب كشور موقعيت مناسبتري براي مشاهده اين كسوف دارند. گفتني است، دو گروه از منجمان آماتور ايراني براي رصد خورشيدگرفتگي 19فروردين ماه عازم آمريكاي جنوبي شده اند.
حميد جديري خداشناس، سرپرست گروه پژوهشي سايه كه علا وه بر خورشيدگرفتگي ايران و آفريقا، خورشيدگرفتگي كامل سال 2003 را نيز در منطقه قطب جنوب مشاهده و تصويربرداري كرده بود، به جزاير گالا پاگوس در اقيانوس آرام رفته است تا در كنار رصدگران برجسته اي از جمله فرد اسپناك، پروفسور پاساكوف و ديويد لوي، جزو معدود منجماني باشد كه امكان رويت اين خورشيدگرفتگي را در حالت كامل مي يابد. براساس اطلا عات دريافتي، اين گروه، با وجود ابري بودن هوا در منطقه، خورشيدگرفتگي را به همراه بيش از 100 منجم از كشورهاي مختلف جهان در پنونومه از مناطق مركزي پاناما رصد كرده و از آن تصويربرداري كرده اند. دانشگاه داكوتا آمريكا اقدام به پخش زنده روز جمعه خورشيدگرفتگي كرد.

نتايج جالب يك تحقيق در يك جامعه كوچك دانشجويي
ثروت ،آخرين معيار انتخاب همسر!
مهم ترين معيار از نظر دانشجويان "تفاهم فكري" بوده كه با فراواني نزديك به 97 درصد، در اولويت نخست قرار گرفت
طاهره صرفي -دانشجويان با اينكه در شمار گروه هايي هستند كه به شدت از جنبش هاي فكري و عناصر ساختي مدرن در جامعه تاثير مي پذيرند،   ولي در حوزه اخلا ق، نظير ارتباط زن و مرد خارج از چارچوب ازدواج، به شدت وفادار به ارزش هاي اخلا قي جامعه هستند، اما در مورد موضوعاتي كه تا حد زيادي به عقلا نيت و عرف مدرن باز مي گردد، مثل نظام تقسيم كار در خانواده، پايان دادن اختياري به زندگي و يا سقط جنين، نيمي از آنها هنوز گرايش هاي كماكان سنتي داشته و نيمي ديگر با تسامح به ارزش هاي مدرن گرايش دارند.
دكتر سيد حسين سراج زاده،استاد دانشگاه مي گويد:با تصويب طرحي بحث نگرش هاي فرهنگي و اجتماعي دانشجويان را با موضوع خانواده و ازدواج شروع كرديم كه نخستين سوِال آن مربوط به سن مناسب براي ازدواج است. براساس نتايج اين طرح، دانشجويان، سن مناسب ازدواج را براي دختران 22 سال و براي پسران 26 سال عنوان كردند. طبقات پاسخ ها نشان مي دهد 82 درصد دانشجويان، سن مناسب را براي دختران، 20 تا 25 سالگي و 54 درصد دانشجويان، سن مناسب براي پسران را 25 تا 30 سالگي دانسته اند. اين الگو از يك جهت با الگوهاي سنتي جامعه ما تفاوت دارد، از اين لحاظ كه تا حدودي سن مناسب ازدواج را بالا تر از سني كه ممكن است در جمعيت بزرگ تري به دست  آيد، پيشنهاد كرده است، اما از حيث فاصله سني، دانشجويان به همان الگوي متعارف در جامعه، يعني فاصله 4 تا 5 سال بين زن و مرد گرايش دارند.
سراج زاده، در ادامه به معيارهايي كه دانشجويان در انتخاب همسر به آن توجه دارند پرداخت و تصريح كرد: مهم ترين معيار از نظر دانشجويان "تفاهم فكري" بوده كه با فراواني نزديك به 97 درصد، در اولويت نخست قرار گرفت. تفاهم اخلا قي با 95 درصد، معيار دوم و دينداري با 72 درصد، معيار سوم شناخته شد و باقي معيارها با فاصله اي بسيار در رتبه هاي بعدي قرار گرفتند.
بر اين اساس، تحصيلا ت با فراواني 30 درصد، شهرت خانوادگي 30 درصد و خانه دار بودن زنان با فراواني 30 درصد، (از نظر مردان) معيارهاي ديگر معرفي شدند. در اين ميان 24 درصد دانشجويان به عشق رمانتيك اهميت داده اند و ثروت نيز بعد از همه اينها در مرتبه آخر قرار گرفت.
وي معيارهاي فوق را به تفكيك جنسيت و پايگاه نيز مورد توجه قرار داد و گفت: زنان 10 درصد بيشتر از مردان و افرادي كه به طبقه پايين تعلق دارند، 16 درصد بيشتر از افرادي كه به طبقه بالا  تعلق دارند "ديندار بودن" همسر را مهم دانسته اند. در مورد زيبايي تفاوت فاحشي بين زنان و مردان وجود دارد، به طوري كه پاسخگويان مرد 43 درصد بيشتر از پاسخگويان زن به موضوع زيبايي اهميت مي دهند. شهرت خانوادگي نيز بين زنان بيشتر از مردان و در بين افراد طبقه بالا  حدود شش درصد بيشتر از افراد طبقه پايين، با اهميت تشخيص داده شده است.
وي به خواستگاري زن از مرد در اين طرح اشاره كرد و اظهار داشت: 37 درصد دانشجويان موافق، 46 درصد در شرايط خاص موافق و فقط 15 درصد مخالفت كرد ه اند. در خصوص دادن حق طلا ق به زنان با شرايطي در ضمن عقد، 60 درصد اظهار موافقت و 10 درصد مخالفت كرده اند و 29 درصد گزينه  "نمي دانم" را انتخاب كردند. براساس نتايج اين پژوهش، وقتي به حوزه هايي نزديك مي شويم كه در واقع بازنماي ديدگاه هاي سنتي و مدرن در جامعه است، پراكندگي و تنوع ديدگاه هاي دانشجويان با نگرش هاي سنتي جامعه بيشتر مي شود. در خصوص "تقسيم كار خانه بين زن و مرد" حدود نيمي به سمت الگوي برابري زن و مرد و ايفاي وظيفه از دوطرف و نيمي از دانشجويان همچنان به الگوهاي سنتي گرايش دارند. سراج زاده، در اين خصوص اظهار داشت:   فردي از نظر پزشكي قابل درمان نيست و زندگي پرمشقتي را مي گذراند،   در چنين شرايطي اگر خود بيمار بخواهد، بايد به پزشك اجازه داد كه به زندگي او خاتمه دهد يا خير؟ (تصميم گيري در مورد مردن.) در اين خصوص 28 درصد دانشجويان موافق، 47 درصد مخالف و 25 درصد مردد بودند. در نگاه ديني، پايان دادن به زندگي در اختيار خود فرد نيست، چه زندگي خود و چه زندگي جنين، به اين ترتيب پراكندگي ديدگاه هاي دانشجويان در اين خصوص كه نيمي مخالف و بقيه موافق و مردد بوده اند، حاكي از گرايش هاي سنتي و مدرن است.
در مورد فعاليت زنان در عرصه سياست، نزديك به دو سوم پاسخگويان با 62 درصد موافق بودند كه "زنان بيشتري بايد در عرصه سياست، وارد شوند" در حالي كه 12 درصد مخالف بودند. در خصوص فعاليت هاي ورزشي نيز حدود 80 درصد اين گزينه را كه "زنان بايد مثل مردان در كليه رشته هاي ورزشي شركت كنند" انتخاب كردند. در واقع نوعي برابري بين زنان و مردان از حيث شركت در كليه رشته هاي ورزشي هست اما در مورد ورزش هاي خشن مثل فوتبال و بوكس، تعداد كمتري 33(درصد) با حضور زنان موافق بوده اند. همچنين در اين خصوص كه "حضور زنان به عنوان تماشاچي به عفت عمومي صدمه مي زند۲۴ " درصد موافق و نزديك به 60 درصد مخالف بودند. يافته هايي كه در حوزه نگرش هاي فرهنگي _ اجتماعي دانشجويان در حوزه خانواده و زنان مطرح شد تا حد زيادي در حوزه هاي ديگر نيز به همين صورت است. در حوزه فرهنگي، پس از شاخص گرايش به حقوق زنان، بحث جرم و كج روي، نگرش به زندگي، ارزش  هاي مادي و فرا مادي، دينداري و نحوه گذران اوقات فراغت نيز مورد سنجش قرار گرفته است كه شرح آن در اين مقال نمي گنجد. طرح "سنجش گرايش ها، رفتارها و آگاهي هاي دانشجويان دانشگاه هاي دولتي" يك طرح پيمايشي است كه در دفتر مطالعات و تحقيقات معاونت فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري اجرا شده است. فاز نخست اين طرح در سال تحصيلي 80-81 اجرا شد. تعداد نمونه آن 1522 نفر از دانشجويان دختر و پسر در 20 دانشگاه تحت پوشش وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري شامل 7 دانشگاه در تهران و 13 دانشگاه در شهرستان هاي كشور بود. در اين نمونه، دانشگاه هاي پزشكي، علوم پزشكي و دانشگاه آزاد قرار نداشتند.
مجله فرهنگ و پژوهش شماره 176

افروغ مي گويد ارزشش را دارد
مد و لباس با قيد يك فوريت
032055.jpg
ميراث خبر- ادامه بررسي هاي كارشناسي در مورد طرح ساماندهي مد ولباس هفته آينده در حالي در دستور كار كميسيون فرهنگي مجلس قرار مي گيرد كه براساس پيش بيني رئيس اين كميسيون اين طرح تا يك ماه ديگر دردستور كار مجلس قرار خواهد گرفت. عماد افروغ ، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلا مي درمورد آخرين اقدامات انجام شده براي بررسي طرح ساماندهي مدو لباس گفت: طرح ساماندهي اشتغال جوانان اين هفته به اتمام مي رسد و كميسيون هفته آينده ادامه بررسي هاي خود را براي اتمام طرح ساماندهي مدولباس و اعمال اصلا حاتي در آن از سر مي گيرد. " وي پيش بيني كرد اين طرح حداكثر تا اواسط ارديبهست امسال براي بررسي و ارايه گزارش در مجلس ارايه شود. افروغ كه پيش از اين اعلا م كرده بود طرح ساماندهي مد و لباس با قيد يكفوريت در مجلس مطرح نمي شود، در اظهار نظر تازه اي اعلا م كرد قصد دارد اين طرح را با پيشنهاد يك فوريت به مجلس ارايه دهد. وي گفت: از ديدگاه ما اين طرح كه بر حوزه هاي مهمي از فرهنگ واقتصاد تاثير گذار خواهد بود، اهميت دارد كه در قالب طرح يك فوريتي بررسي شود. به اعتقاد رئيس كميسيون فرهنگي اگر مجلس بتواند طرح ساماندهي مد و لباس را با ديدگاهي همه جانبه تهيه كند اين طرح مي تواند به طرحي ملي تبديل شود و سياستگذاري هاي ما درصنعت نساجي را تحت تاثير قرار دهد. پيش نويس طرح ساماندهي مد و لباس از سوي مركز پژوهشهاي مجلس تدوين شده است و چنانچه افروغ مي گويد به غير از برخي ايرادات اقتصادي وارد به آن، در اين طرح متولي اصلي برنامهريزي و سياستگذاري براي اجراي برنامه هاي مرتبط با طرح ساماندهي مد و لباس مشخص نشده است . ً لباس ملي نخستين بار پس از سخنراني مقام معظم رهبري در همدان درباره نوع پوشش جوانان در جامعه مطرح شد. ايشان در آن سخنراني به ويژگي ها و ظرفيت فرهنگ ايراني اشاره كردند و گفتند كه نوع پوشش و نحوه رفتار يك ايراني با توجه به هويت فرهنگي كهن ما، بايد ايراني باشد. پس از اين سخنراني، عده اي از فعالا ن و سياستگذاران فرهنگي درباره اين طرح سخن گفتند و اجراي آن را به نفع حفظ هويت فرهنگي ايرانيان دانستند. با اين همه طرح ساماندهي مد و لباس ، پروژه اي پژوهشي است كه با حمايت افروغ در مجلس شوراي اسلا مي طرح شده است.

آخرين اقدامات همسايه جنوبي ما
دبي دبي!
032040.jpg
ژست هاي آنها بيشتر از اينكه هيجان انگيز باشد، موجب خنده است و اجراهاي آنها آنقدر ابتدايي و خالي از جلوه هاي هنري است كه با ديدنش به اين فكر مي افتيد كه شما خيلي جذاب تر و بهتر از آنها مي توانيد خالق يك اثر هنري باشيد.
دبي كه تا يكي دو سال پيش مركز تجاري خاورميانه لقب گرفته بود، -البته در كنار يكي دو لقب ديگر-حالا  با برگزاري برنامه هاي هنري تلا ش دارد تا جلوه هاي ديگري به خود بدهد، اما اينكه براي اين كار از راه درست و اصولي اش وارد شده است يا نه، بماند براي آخر مطلب. اخيرا يك اميرنشين دبي كه صاحب بازار معروفي در اين شهر است، با پرداخت 400 هزار دلا ر به يك گروه موسيقي نوپاي داخل ايران، از آنها خواسته است كه همزمان با رسيدن سال جديد ترانه اي به بازار عرضه كند كه در وصف شهر دبي باشد.
اين هم آخرين تلا ش تاجران دبي براي جذب مسافران و تاجران ايراني. اسماعيل خواننده اي كه پيش از اين در مجالس عروسي تهران مي خواند، مامور تهيه اين مجموعه شده است و با دريافت رقم كمي از اين مبلغ، ترانه اي با اسم دبي دبي تهيه كرده است. او كه اسم اسي را براي خود انتخاب كرده، (همان طور كه مي شد حدس زد) نام آلبومش را قبول قبول گذاشته. آهنگ اصلي آن را روي يك آهنگ تركي خوانده است. راحت ترين راه براي تبليغ فرهنگي يك شهر تا دبي قبول افتد.
اما فعاليت ها به اينجا ختم نمي شود. بيشتر سرمايه داران دبي با اعلا م اينكه فيلمبرداري در هتل هاي دبي براي ساخت موزيك ويدئو رايگان است، خوانندگان لس آنجلسي را به آنجا كشانده بودند. موسيقي سفارشي شايد تا پيش از اين نمونه اي از يك كار حرفه اي به شمار مي رفت، اما امروز ساخت آن در وصف كشورهاي عربي فقط و فقط نيشخند به لب مي آورد. نكته: اما اينكه چرا شيخ نشين ها مي خواهند در وصف شهرشان به زبان فارسي ترانه اي سروده و ساخته شود بيشتر جاي تامل دارد نه تعجب. سالهاست كه شيخ نشين ها براي پولهاي ايرانيان كيسه دوخته اند. شايد به همين دليل وجه هنري ماجرا برايشان فرقي نمي كند فقط پولزا باشد بس است.

توافقنامه وزرا
روزي يكهزار و 500 ايراني در عراق
تذكرات بي شمار مسوولا ن و رسانه ها به زائران عتبات عاليات مبني بر درصد بالا ي خطرات سفر به اين كشور همچنان ناديده گرفته مي شوند. نهايتا پس از افزايش سفر قاچاق به اين كشور يادداشت تفاهمي كه بين وزراي امورخارجه ايران وعراق امضا شد، اعزام زائران به اين كشور تا يك ماه ديگر از سر گرفته مي شود. كمال خرازي در اين باره مي گويد: در مرحله اول روزانه يكهزارو 500 زائر ايراني به عراق سفر مي كنند كه در آينده به 5هزار نفر افزايش خواهد يافت. البته افزايش تعداد زائران ايراني تابع شرايط عراق هم مي تواند باشد كه چنين هم هست. قبل از حادثه سال گذشته قرار بود تعداد زيادي از ايراني ها براي زيارت كربلا  عازم شوند و حتي اقدامات و رايزني هاي خاصي در اين رابطه صورت گرفت، ولي در نهايت با بمب گذاري هاي پي در پي و راه افتادن جنگ هاي چريكي، اين اعزام ها به تعويق افتاد. حتي مرز مهران هم بسته شد كه با شرايط تازه عراق، بايد منتظر بستر اجراي تفاهمنامه ماند.
تلويزيون عراق در همين رابطه اعلا م كرد: براساس توافق تهران -_بغداد از اين پس روزانه يكهزار و 500 زائر ايراني به زيارت عتبات عاليات در عراق مشرف مي شوند. توافقنامه سفر زيارتي مردم ايران به عتبات عاليات در عراق ميان معاون وزير خارجه عراق و وزير خارجه جمهوري اسلا مي ايران در تهران امضا شد. اين تلويزيون اما به زمان اجراي اين توافقنامه اشاره اي نكرد. قرار بود نشست مذكور زودتر از اينها در تهران برگزار شود كه كمال خرازي دليل تاخير اين نشست را تشكيل دولت عراق و روشن شدن وضعيت مردم عراق دانست.

يادداشت
بعد از پاپ
032052.jpg
درگذشت پاپ نگاه ها را متوجه جهاني كرده است كه واتيكان بر آن حكم مي كند. نفر به نفر كساني كه در كليساي سن پيترز رم حضور پيدا كردند، اين را حس كردند: قدرت در اينجا حضور عيني دارد. طي سده ها كليساي كاتوليك يگانه نيروي ارتباط جمعي واقعي بوده است. قدرت كليساي كاتوليك به طرز ترسناكي غير قابل لمس است، چون بر پايه ارتش يا سرمايه استوار نيست، بلكه بر كلمات و تصاويري بنيان گذارده شده است كه بر تعقل ما اثر مي گذارد. از اين رو چه بسا از ما كه نمي دانيم آيا بايد خوشحال باشيم ابرقدرتي ديگر به غير از ابر قدرت تماما اقتصادي وجود دارد يا بايد ناراحت باشيم موعظه هاي مسيح، آن مرد مقاومت، به دست كاردينال ها و اسقف هايي افتاده است كه به صدرنشينان جامعه تعلق دارند.
كليساي كاتوليك با يك ميليارد پيروانش يك قدرت سياره اي است. كليسا قديمي ترين سازمان جهان و در سطحي بسيار بالا ست و به طور مشخص وارث امپراتوري روم است كه زماني از رن تا شمال آفريقا و از انگلستان تا فلسطين گسترده بود. كليساي كاتوليك را مي توان با يك شركت فرامليتي مقايسه كرد كه دفتر مركزي آن در اروپا مانده است، هر چند توليد ارواح گرونده به كيش جديد را به جهان فقير انتقال داده است، زيرا بيش از همه در آفريقاي فقير است كه امروز كليسا گسترش پيدا مي كند. به نظر مي رسد مثل ساير شركت هاي چند مليتي در واتيكان نيز نشاني از دموكراسي در تصميم گيري هاي مهم وجود نداشته باشد: كليسا قدرت خود را اعمال مي كند، البته وقتي كه پاي چگونگي برخورد با وسايل ارتباط جمعي در ميان بود، پاپ به طور قابل توجهي مدرن بود، ولي چه بسا تراژدي ها بود كه او در رابطه با آنها به طرز وحشتناكي ضد مدرن بود.
عصر شنبه وقتي خبر مرگ پاپ را از راديو شنيديم، احساس كرديم جهان تغيير كرده است. وقتي ژان پل دوم درگذشت، فقط يك سيماي كاريزماتيك زمين را ترك نكرد، بلكه رهبري كه به طور غير مستقيم قدرت جهاني عظيمي اعمال مي كرد نيز جهان را ترك كرده بود. او از آن جنبش هايي كه قدرت شوروي را پايين كشيد حمايت اخلا قي به عمل آورد و در اين اواخر به مقابله با جنگ بوش در عراق برخاست، در زمينه هاي ديگر او به نهايت محافظه كار بود. در اسپانيا كليسا كارزاري عليه اصلا حات دولت در رابطه با قوانين ازدواج راه انداخته است و در آفريقا با وسايل پيشگيري مخالفت مي كند كه راه برون رفت از اپيدمي ايدز را دشوار مي كند. وقتي كه جزوه كليسا تحت عنوان، آموزش اجتماعي، را بخوانيد با سندي رو به رو مي شويد كه در جوهر خود به طرز تكان دهنده اي محافظه كار است. در جهان غرب كليساي كاتوليك در بحران است. اين كليسا به زحمت مي تواند در غرب نيرو براي دستگاه كشيشي خود جذب كند و زوال آن در چشم انداز ديده مي شود، تقريبا همه 117 كاردينالي كه بايد پاپ جديد را برگزينند، توسط پاپ قديم انتخاب شده اند. آدم آرزو مي كند كاش مسيح مي توانست سري به بازيليكاي روم بزند. به نظر مي رسد او حرف هايي داشت كه به اين مردان كهنسال بگويد.

كوتاه
كرامات شيخ ما
در نگاه اول به نظر مي رسيد، تحصن ها و تجمع هاي فرهنگيان براي افزايش حقوق و مزايا كارگر افتاده است، چرا كه يكي از نمايندگان مجلس مي گويد: مجلس 20 درصد به حقوق و مزاياي معلمان و فرهنگيان در سال جاري اضافه كرده است، ولي متوجه مي شويم ماجراي اين افزايش هم همان ضرب المثل معروف است: از كرامات شيخ ما اين است شيره را خورد و گفت شيرين است ، چرا كه اين افزايش حقوق طبق قانون كار مشمول همه كارگران و كارمندان مي شود و احتياجي به طرح و لا يحه جداگانه براي فرهنگيان نبوده است.
ارتقاي كيفيت
جاي شكرش باقي است كه بالا خره آموزش و پرورش تصميم گرفت تا بعد از سالها توجه به كميت در آموزش، از نظر كيفي هم اين سازمان را رشد دهد. فاني، معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: با توجه به سياست وزارت آموزش و پرورش ارتقاي كيفيت كتاب هاي درسي، برنامه ريزي هاي آموزشي و پرورشي و ساخت و ساز مدارس و ساير بخش هاي زير مجموعه اين وزارتخانه از اولويت هاي برنامه چهارم است. فعال شدن 150 پژوهشسراي دانش آموزي، استخدام نيروهاي انساني جديد در 3 سال آينده، تجهيز هنرستان هاي فني و بخش آموزش فني و حرفه اي و بالا  بردن كيفيت كتاب هاي درسي و ... از برنامه هايي است كه در اين برنامه چهارم توسعه در نظر گرفته شده است.
032058.jpg
كمبود نيروي كار!
اين هم در نوع خودش جالب است كه يكي از مسوولا ن كشوري از نبود نيروي انساني كافي در سازمانش صحبت كند. جالب بودنش در اين است كه سازمان فعلا  استخدام را در دستور كار خود ندارد، اما معاون اداري و مالي سازمان ثبت اسناد و املا ك كشور مي گويد: با كمبود نيروي انساني مواجه هستيم ! حسين شاعري در اين باره مي گويد: اين سازمان هم اكنون داراي 8 هزار كارمند است، اما باز هم نيروي كافي را در اختيار نداريم، چون جايگاه ادارات ثبت در جامعه ناشناخته است. اميني مدير كل ثبت اسناد و املا ك خراسان نيز در اين باره مي گويد: از 958 نفر چارت سازماني، 600 نفر در اختيار اين اداره است. اميني اشاره كرده است به توزيع دوربين هاي پيشرفته عكسبرداري كه بين استان ها توزيع شده تا جايگاه اين شغل در جامعه بيشتر شناخته شود. حالا  فكرش را بكنيد اداره اي كه قرار است مثلا  املا ك را در نقاط مختلف كشور ثبت كند و مالكش را مشخص، دچار كمبود نيروي انساني شده. از طرفي هر روز بر تعداد آمار كساني كه جوياي كار هستند اضافه مي شود! جاي تعجب نيست؟!
032037.jpg
اعتبار كارت هاي خبرنگاري
كارت خبرنگاريمان را بايد غلا ف كنيم. البته از 27 فروردين. چون با همان عقبه اي كه از جريان كارت هاي خبرنگاري قلا بي داريد، قرار شده حتي اگر خبرنگار هم هستيد و كارت داريد، به مراكز صدور آرم طرح ترافيك مراجعه كرده و مجوز بگيريد! محمد عليخاني، رئيس صدور مجوز طرح ترافيك شهرداري تهران از عدم اعتبار كارت هاي خبرنگاري براي تردد در محدوده طرح ترافيك از 27 فروردين ماه جاري و جريمه خبرنگاران فاقد آرم طرح ترافيك خبر داده و مي گويد: تمام خبرنگاراني كه داراي كارت خبرنگاري معتبر هستند، بايد تا تاريخ 27 فروردين ماه جاري براي اخذ اين آرم به سازمان حمل و نقل و ترافيك مراجعه كنند. ضمنا كارت خبرنگاري بايد توسط وزارت ارشاد يا موسسه اي كه در آن مشغول به كار هستند تاييد شود. يادتان باشد وقتي به اين سازمان مراجعه مي كنيد، آنها هم صحت كارت شما را از موسسه اي كه در آن شاغل هستيد، استعلا م مي كنند كه عنوان شده، اين امر خواست مسوولا ن رسانه هاست. سال گذشته نيز 700 آرم طرح ترافيك صادر شد كه در سال جديد يكهزار و 500 سهميه ديگر هم در نظر گرفته شده است.
032034.jpg
اختلا ط دخترها و پسرها
عضو كميسيون اجتماعي مجلس هفتم معتقد است با توجه به اينكه كشور ما در حال گذار از حالت سنتي به مدرنيزه است بايد همگام با اين مساله نيز فرهنگ هاي متناسب با اين تحولا ت آموزش داده شود و اجازه ندهيم كه تقابل بين سنت و صنعت موجب بروز ناهنجاري ها در جوانان شود. وي گفت: متاسفانه در مواردي مشاهده مي شود كه جوانان ما با تقليد كوركورانه از فرهنگ هاي غربي، به دوستي هاي آزاد و اختلا ط هاي غيرمنطبق با ارزش ها مي پردازند كه تبعات آن را در جامعه شاهد هستيم. عضو كميسيون اجتماعي مجلس هفتم افزود: حتي در مواردي به دنبال اين اختلا ط ها به دور از اصول ارزشي با كوچكترين تمايل و محبتي كه به غلط آن را عشق مي نامند، ازدواج هايي كه معمولا  نيز ناپايدار است، رخ مي دهد. البته در كنار تمام اين موارد، متاسفانه ما در جامعه نظام مشاوره اي مناسبي نيز نداريم تا در جهت آگاهي بخشي به نسل جوان وارد عمل شود و فرهنگ متناسب با تحولا ت سياسي، اقتصادي و اجتماعي را به جوانان آموزش دهد.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40000 ريال
مبلغ جريمه در شهرستان 20000 ريال
032031.jpg
۱۰۴۷_ ريزش روغن، بنزين، نفت، گاز ( گازوئيل) يا ساير مايعات آلوده و تخريب كننده ديگر در سطح راهها، تخلف محسوب مي شود.
ازنكات مهم براي هر راننده اطمينان از سلا مت وسيله نقليه اش است. اما برخي از رانندگان بدون توجه به مشكلا ت اتومبيل خود به استفاده از آن مي پردازند و اين مورد گاهي اوقات سبب مي شود تا روغن و سوخت وسيله نقليه شان سطح خيابان ها و معابر را آلوده و آغشته نمايد. اين موضوع گذشته از اين كه نوعي اتلا ف منابع انرژي است از سه جهت مشكل آفرين است اول اينكه به مرور اين مايعات اغلب قابل اشتعال بوده و هر آن امكان بروز حريق را تشديد مي كند و در آخر، هم اين مواد اكثرا مايعاتي روغني و بالطبع ليز هستند كه باعث سرخوردن عابرين پياده و صدمه ديدن آنها مي شوند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |