دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۷۰
نگاهي به روز جهاني بهداشت وآغاز هفته سلا مت
بيست و هشت در يكصد هزار
در جوامع در حال توسعه زنان و كودكان نيز همپاي مردان سخت ترين شرايط فقر و محروميت را تجربه مي كنند
032082.jpg
عكس : گلناز بهشتي
جهل، فقر، گرسنگي و عدم ارتقا يافتگي از اصلي ترين عواملي است كه در ميزان مرگ و مير مادران و كودكان در كشورهاي جهان سوم نقش دارند
عاصفه اللهوردي -در طول سال 2000، 189 مسوول از كشورهاي مختلف دنيا در سازمان ملل متحد جمع شدند و 8 هدف اصلي را به عنوان چشم انداز محورهاي توسعه مشخص كردند.تمام اين 8 محور بر اساس شاخص هاي سلا مت انسان بنا شد؛ شاخص هايي مثل ريشه كني فقر و گرسنگي، سوادآموزي، عدم تبعيض بين زن و مرد و طراحي محيط زيست و اقتصاد سالم و برقراري عدالت اجتماعي و ...
شعار سازمان بهداشت جهاني در روز جهاني بهداشت در سال جديد، انسان سالم، محور توسعه پايدار است. قرار است همزمان با روز جهاني بهداشت، در روزهاي 18 تا 24 فروردين كه با عنوان هفته سلا مت نامگذاري شده است، مسوولا ن اين بخش در وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان ها، با بازنگري در هدف ها و عملكردها ببينند براي تحقق اين مفهوم چه كرده اند و چه برنامه هايي را براي آينده در نظر دارند. آنچه مي خوانيد نگاهي به نگرش هاي مدعوين در مراسم روز جهاني بهداشت و هفته سلا مت دارد.
زنان مورد غفلت قرار گرفته اند
جهل، فقر، گرسنگي و عدم ارتقا يافتگي از اصلي ترين عواملي است كه در ميزان مرگ و مير مادران و كودكان در كشورهاي جهان سوم نقش دارند. تا وقتي كه انسان به عنوان محور توسعه و محور همه تلا ش هاي بشر قرار نگيرد، هيچ توسعه ديگري نمي تواند جوابگوي اين نيازها باشد. اينها سخنان دكتر مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مراسم روز جهاني بهداشت و آغاز هفته سلا مت است. او معتقد است: براي تحقق عدالت در اين زمينه و از بين بردن فاصله ها، بايد بار سنگين توليد سلا مت در كشور را به دوش كشيد. در اين ميان سلا مت مادران و كودكان به عنوان محورهاي اصلي توسعه سلا مت قابل تامل هستند. بر اساس بررسي هاي انجام شده تعداد سالهايي كه زنان در جامعه ايران در سلا مت كامل به سر مي برند، در مقايسه با مردان و همچنين در مقايسه با شاخص هاي بين المللي عدد قابل توجهي است. مسايلي همچون كم خوني و فقر آهن زنان به ويژه در سنين باروري و همچنين بروز اختلا لا ت ناشي از كمبود يد در ميان برخي زنان ايراني و شيوع بيماري هايي نظير فشارخون بالا ، ديابت و پوكي استخوان برنامه ريزي بهداشتي و درماني قوي در راستاي درمان آنها مي طلبد. وجود بيماري هاي روحي چون افسردگي، تمايل به اقدام خودكشي يا انزواطلبي در بين دختران جوان، ارتقاي سطح سلا مت روحي زنان جامعه را الزام آور كرده است. در جوامع در حال توسعه كه مردان سخت ترين شرايط فقر و محروميت را تحمل مي كنند زنان و كودكان هم سنگيني اين بار را به طور مضاعف به دوش مي كشند. به عبارت ديگر، زنان به رغم آنكه عمده ترين مسووليت را در تداوم نسل بشر بر عهده داشته و در طول دوران حيات خود با نقش هاي خانوادگي و اجتماعي متعددي مواجه هستند، اما در اغلب كشورها از بسياري جهات مورد غفلت واقع شده اند.
يكي از شعارهاي امسال سازمان جهاني بهداشت، سلا مت تك تك مادران و كودكان است. اين در حالي است كه مسوولا ن بهداشت و سلا مت در اين وزارتخانه، معتقدند ايران تا حدود زيادي توانسته اهداف جهاني را در اين زمينه ها محقق سازد و از طرفي گاه آمار ها را درنوريده است. دكتر محمد اسماعيل اكبري، معاون سلا مت وزارت بهداشت مي گويد: نوع خدشه و ضايعه به مادران و كودكان، در كشورهاي مختلف با هم متفاوت است. در كشورهاي آفريقايي،  ايدز و مالا ريا بيداد مي كند در حالي كه در كشورهاي غربي، شاهد خشونت و تبعيض هستيم. وي با مقايسه شاخص مرگ و مير مادران در كشورهاي پيشرفته غربي و ايران مي گويد: شاخص مرگ و مير مادران در كل دنيا 200 در يكصد هزار تولد زنده است.
همين شاخص در كشورهاي پيشرفته غربي به چيزي حدود 20 در يكصد هزار تولد زنده مي رسد و در ايران عدد 28 را به خود اختصاص داده است. از اين نظر، با كشورهاي جهان سومي متفاوت هستيم و هنوز به حد كشورهاي پيشرفته نرسيده ايم ولي عوارض هر دو را داريم. اين شاخص كه 28 در يكصد هزار تولد زنده در سال 83 است، در سال 76 چيزي حدود 37/5 نفر بوده و در سال 1355 حدود 247 نفر، اين نشان مي دهد كه توانسته ايم تا حد زيادي از ميزان شايع ترين علل مرگ و مير مادران كه ناشي از عوامل بارداري، خونريزي، عفونت و فشار خون هنگام زايمان است، بكاهيم.
با وجود پيشرفت در زمينه كنترل بيماري هاي مربوط به مادران، هنوز هم مولفه هاي ديگر از جمله خشونت و تبعيض عليه زنان نياز به كالبد شكافي دقيقتري دارد.
توانمندسازي اجتماعي در مقابل خشونت
اين روزها، بهداشت و درمان جاي خود را به مفهوم وسيع تري به نام سلا مت داده است. به اين معني كه براي سالم بودن يك جامعه نيازي به تاكيد خاص روي بهداشت و درمان نيست، بلكه سلا مت با پيش بيني هاي پيشگيرانه مي تواند تا حد زيادي جاي بهداشت و درمان را پر كند. از اين ديدگاه، سلا مت تنها از زاويه بهبود جسمي به انسان ها نمي نگرد بلكه بهبود وضعيت آنها را در همه ابعاد درنظر دارد. تشخيص وجودخشونت و تبعيض _ كه به نوعي بهداشت روان تلقي مي شود _ از جمله مسايلي است كه تخمين ميزان آن در يك جامعه بسيار دشوار است. چه بسيار خانواده هايي كه پايه هاي آن براساس خشونت بنا شده، اما افراد آن را به عنوان خشونت تلقي نمي كنند. زهرا شجاعي، مشاور رئيس جمهور در امور زنان در مراسم گشايش هفته سلا مت مي گويد: بررسي سيماي سلا مت در جامعه ايران با رويكرد جنسيتي بيانگر اين واقعيت است كه هر چند طي سالهاي 76 تا۸۲ شاخص اميد به زندگي در مردان، از 65/ 67 سال به 68/5 سال و براي زنان از 70/14 سال به 73/16 سال افزايش يافته و هرچند روند عملياتي كردن برنامه هاي تنظيم خانواده از سير مطلوبي برخوردار بوده، اما همچنان در برخي مقولا ت نظير خشونت هاي خانگي نارسايي هايي وجود دارد كه بايد توجه ويژه اي در راستاي رفع آنها و بهبود وضعيت جامعه اعمال شود. با اين حال مسوولا ن سلا مت در وزارت بهداشت معتقدند كه توانمندسازي زنان در مورد مسايل اجتماعي درست عكس قضيه خشونت است و همين امر وضعيت جامعه ما را طي زمان از اين نظر بهبود مي بخشد.
چرا كودكان به 5 سالگي نمي رسند؟
هر ساله در جهان بيش از نيم ميليون مادر هنگام زايمان فوت مي كنند كه 53 هزار نفر از آنها درمنطقه شرق مديترانه هستند. همزمان 10/6 ميليون كودك زير سن 5 سال از بيماري هاي قابل درمان و قابل جلوگيري، فوت مي كنند كه يك و نيم ميليون نفر از آنها در اين منطقه هستند. دكتر حسين. ع جزايري، مدير منطقه اي سازمان بهداشت جهاني در سالن اجلا س سران و در آغاز هفته سلا مت مي گويد: بالغ بر سه چهارم اين مرگ و ميرها طي ماه اول و حداقل 30 تا 40 درصد مرگ و مير نوزادان قابل جلوگيري است و اين تنها با بهبود بهداشت مادر، تغذيه كافي در طول دوره حاملگي، مديريت مناسب براي زايمان و بهداشت نوزاد، رعايت فاصله زايمان ها، ايجاد منابع مالي و تحكيم راهبردهاي فني و سياسي است. فضاي روز بهداشت جهاني امسال 2005 قلب ها را مي فشرد و بهانه اي است براي هر شخصي كه از واقعه هر آوا و هر مناسبتي در جهت پشتيباني از مادر و فرزند استفاده كند، سوالي كه امروز ما بايد از خود بپرسيم اين است كه چرا در 22 كشور منطقه، حاملگي و تولد نوزاد يكي از دلا يل اصلي فوت زنان در زمان بارداري است و اغلب كودكان حتي به سن 5 سالگي هم نمي رسند. بايد مشكلا ت فراوان سيستم سلا مت و بهداشتي كشور را پذيرفت. حل كردن آنها هم كار امروز و فردا نيست و در عين حال با تكيه بر برخي پيشرفت ها نمي توان مشكلا ت را ناديده گرفت كما اينكه بي توجهي به موقعيت ها هم بي انصافي است.

روز جهاني سلا مت
تامين سلا مت براي توسعه همه جانبه
032085.jpg
عليرضا آشوري -سال 1948 اولين تشكل بهداشت جهاني پيشنهاد ايجاد روز جهاني سلا مت را داد. از سال 1950 روز جهاني سلا مت در تاريخ هفتم آوريل هر سال گرامي داشته مي شود. هدف از ايجاد روز جهاني سلا مت، بالا  بردن توجه و آگاهي جهاني به يك زمينه خاص بهداشتي و برجسته كردن كشورهايي از جهان كه با اين مشكل دست به گريبان هستند. در اين روز شعار سازمان بهداشت جهاني براي برنامه ريزي و حل يك مشكل مرتبط با سلا مت جهاني مطرح مي شود. بد نيست نگاهي به شعارهاي اين سازمان از سال 95 تاكنون داشته باشيم.
:1995 ريشه كني جهاني فلج اطفال
:1996 شهرهايي سالم براي زندگي بهتر
:1997 پديدار شدن بيماري هاي عفوني
:1998 زندگي ماشيني امن
:1999 افزايش سن توام با فعاليت عامل تفاوت است
:2000 نژاد سالم با من آغاز مي شود
:2001 سلا مت رواني، استثنا قايل نشويد، دل و جرات درمان را داشته باشيد
:2002 به سوي سلا مت
:2003 آينده زندگي خود را شكل دهيد
شعار امسال سازمان بهداشت جهاني براي روز جهاني سلا مت اين است: به مادران و كودكان توجه كنيد
فعاليت هاي روز جهاني در سال 2005
سازمان بهداشت جهاني بر اين نكته تاكيد مي ورزد كه تمام سازمان ها و تشكل هاي مرتبط با مقوله سلا مت در سراسر دنيا بايد با دقت مسايل مربوط به زندگي، سلا مت و رفاه مادران و كودكان را مدنظر قرار دهند.
WHO در سطح جهاني، منطقه اي و ملي براي اجراي برنامه هاي روز جهاني سلا مت سال 2005 برنامه ريزي داشته است. در سطح جهاني سازمان بهداشت جهاني با كمك بازوي انتشاراتي اش گزارش سلا مت جهاني 2005 بر مساله مادران و كودكان متمركز است و نشست هايي در سطوح بالا ي سياسي برگزار مي كند. هر سال مجله گزارش سلا مت جهاني، نگاهي تازه و تخصصي به مقوله سلا مت جهاني دارد. بر مبناي آخرين اطلا عات جمع آوري شده و موثق توسط WHO مجله تصويري از تغييرات بهداشت جهاني را تهيه كرده و نشان مي دهد كه آيا درس هاي اخير سازمان توسط كشورهاي مختلف درك و اجرا شده يا نه و اگر اين اتفاق رخ داده، ميزان پيشرفت وضعيت بهداشت و سلا مت آن كشور يا منطقه چقدر بوده است.
مجله مزبور در سال 2005 گزارشي از اوضاع نابسامان مادران و كودكان در سراسر دنيا ارايه كرد. به همين دليل استراژي خاصي براي بهبود سريع اين شرايط اتخاذ شده و بنابر اظهارنظر كارشناسان كاملا  عملي است.
اين گزارش نشان مي دهد كه چگونه مي توان از انرژي هاي بالقوه براي دستيابي به اهداف اين پيشرفت، استفاده كرد. اين اهداف اهميت سلا مت به عنوان يكي از اصلي ترين مباني و توسعه را موكد ساخته كه در مورد سلا مت مادران و كودكان اهميتي مضاعف و دو چندان مي يابد. مزاياي دستيابي به اين اهداف، حتي اگر تمامي آنها هم محقق نشوند قابليت ايجاد تغييراتي بنيادين در زندگي ميليوني مادر و كودك و به تبع آن ميليون ها خانواده در سراسر جهان را خواهد داشت.
اين نخستين بار است كه سازمان بهداشت جهاني به مقوله سلا مت مادران و كودكان اهميت مي دهد.
در كشورهاي در حال توسعه بارداري و تولد يكي از اصلي ترين دلا يل مرگ زنان در دوران بارداري هستند. درعين حال از هر 12 كودك، يك كودك به پنجمين سال تولدش نخواهد رسيد. تاكنون سرنوشت اين زنان و كودكان به شدت مورد بي توجهي قرار گرفته بود. شعار به مادران و كودكان توجه كنيد انعكاس واقعيت هايي است كه دولت ها و مجامع بين المللي بايد نسبت به سلا مت و بهداشت مادران و كودكان به آنها در سطحي بالا تر توجه كنند.
دكتر لي جونگ ووك مسوول اموربين الملي سازمان بهداشت جهاني مي گويد: فاجعه اصلي، مرگ بي دليل ميليون ها زن و كودك است كه ما نمي توانيم برايشان كاري انجام دهيم. ما نيازي به كشف راه درماني براي حل عوارض تولد نوزادان يا مرگ دختران كوچك در اثر ذات الريه ( پنوموني) نداريم. ما خيلي ساده نياز داريم تا اطلا عات خود در زمينه نجات جان افراد را به كار بگيريم.
دكتر لي اشاره مي كند كه سلا مت مادران و كودكان يكي از اساسي ترين كليدهاي حل مشكلا ت مربوط به توسعه اقتصادي، اجتماعي و ساير چالش هاي توسعه است.
دكتر لي مي گويد: مادرها و بچه ها زير بناي خانواده ها، تشكل ها و جوامع هستند. وقتي يك مادر يا كودك مي ميرد اين زير بنا تخريب مي شود. اگر مي خواهيم سلا مت نسل هاي آينده را بهبود ببخشيم بايد امروز از سلا مت مادران و كودكان آغاز كنيم.
در اهداف توسعه هزاره كه 4 سال قبل تدوين شده مجامع بين المللي بر آن شدند تا مرگ مادران هنگام به دنيا آوردن فرزند را تا يك سوم و رقم مرگ و مير كودكان را تا دو سوم كاهش دهند. اين اهداف بايد تا سال 2005 محقق شوند.
جورج فومافي دستيار مدير اجرايي بخش بين المللي سلا مت خانواده و اجتماع سازمان بهداشت جهاني مي گويد: ما تا رسيدن به اين اهداف فاصله زيادي داريم. به هر حال پيشرفت هاي برخي كشورهاي در حال توسعه در كاهش مرگ ومير مادران و نصف شدن آمار مرگ و مير كودكان در مقايسه با 40 سال قبل در همان كشورها نشان مي دهد كه امكان ايجاد تغيير وتحول وجود داشته و اهداف توسعه هزاره قابل دستيابي هستند. او مي افزايد: روز جهاني سلا مت سال 2005 فقط اهرمي براي برجسته كردن مشكلا ت نيست، بلكه بايد تمام امكانات بالقوه براي غلبه بر اين مشكلا ت را به كار گيرد.

كوتاه
پيشگيري از بيماري هاي دهان و دندان دانش آموزان
دكتر حميد صمدزاده رئيس اداره بهداشت دهان و دندان اعلا م كرد: 10 ميليارد تومان براي پيشگيري از بيماري هاي دنداني دانش  آموزان مقطع ابتدايي اختصاص يافته است. او در گفت وگو با خبرنگار ايلنا گفت: براي اجراي طرح پيشگيري از بيماري هاي دندان و دهان، 5 ميليارد تومان به وزارت بهداشت و 5 ميليارد تومان نيز به سازمان خدمات درماني اختصاص يافته است. وي افزود: اين برنامه جزو برنامه هاي كشوري در سطح مدارس است كه 7ميليون دانش آموز را تحت پوشش قرار مي دهد. به گفته صمدزاده اين برنامه ها شامل آموزش پيشگيري و درمان است كه مجلس نيز بودجه اي براي اجراي آنها در نظر گرفته است. وي افزود: هر يك دندان مستعد پوسيدگي كه درمان شود از 50 درصد پوسيدگي ديگر دندان ها نيز جلوگيري مي كند. در اين روش درماني دندان هاي مستعد پوسيدگي ولي فاقد پوسيدگي يا دندان هايي كه پوسيدگي هاي بسيار سطحي دارند تشخيص داده شده و با 2 روش درماني فيشور سلينت يا PRR تحت درمان يا پيشگيري قرار خواهند گرفت.
شناسنامه سلا مت
غيرتمند مديركل دفتر بهداشت و سلا مت دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش از صدور شناسنامه سلا مت براي گروهي از دانش آموزان كشور در سال 84 خبر داد. او با بيان اينكه امسال براي 2ميليون و 800 هزار دانش آموز شناسنامه صادر مي شود، افزود: تا پايان سال 86 براي همه دانش آموزان سراسر كشور اين شناسنامه صادر خواهد شد و در خصوص توزيع شير در مدارس گفت برنامه توزيع شير در مدرسه تا دوره راهنمايي توسعه مي يابد. غيرتمند افزود: آموزش مهارت هاي زندگي كه هم اكنون از پيش دبستاني تا پايان دوره ابتدايي در حال اجراست، امسال سراسري خواهد شد. او درخصوص آموزش پيشگيري از ايدز گفت: اين موضوع علا وه بر سال اول متوسطه براي دانش آموزان سال سوم متوسطه و نوجوانان خارج از مدرسه نيز آموزش داده مي شود.
زنان بيشتر از مردان عمر مي كنند؟
_ روي هم رفته طول عمر زنان بيشتر از مردان است و آمار نشان مي دهد كه از هر 10 نفر كه به سن بالا ي يكصد سال مي رسند، 9 نفرشان زن هستند. در آمريكاي شمالي حد متوسط طول عمر يك زن 82سال و اين رقم براي يك مرد 76سال است. به عبارت ديگر به طور كلي يك زن 5سال بيشتر از يك مرد زندگي مي كند و دلا يل آن هم به قرار زير است:
_ احتمال سكته قلبي در مردان تا قبل از سن 65سالگي 2 برابر زنان است.
_ رقم مرگ و مير كودكان و جوانان مذكر 30 درصد بيشتر از دختران است.
_ ميزان آسيب پذيري جنين مذكر نسبت به عوامل محيطي خيلي بالا تر از جنين مونث است.
_ با وجودي كه در برابر هر 100 جنين مونث 130 جنين مذكر به وجود مي آيد، در موقع تولددر برابر هر يكصد نوزاد مونث فقط 105 نوزاد مذكر به دنيا مي آيد.
_ تمايل خودكشي در مردان خيلي بيشتر از زنان است
_ به علت طبيعت شغلي، مردان بيشتر از زنان در معرض بروز تصادفات و مرگ و ميرهاي زودرس قرار دارند.
كشف واكسن سرطان پستان
سرطان پستان رايج ترين سرطان در بين زنان بوده و در آمريكاي شمالي يك نفر از هر 8 نفر در طول عمر خود به اين بيماري دچار مي شود. عوامل مهمي كه در بروز اين بيماري موثر باشند شناسايي نشده و ژن و ژنتيك فقط 10_5 درصد بروز اين سرطان را به خود اختصاص مي دهد. در اين صورت يا ژن هاي ديگري وجود دارند كه هنوز شناخته نشده اند يا اينكه عوامل محيطي ناشناخته اي وجود دارند كه بايد شناسايي شوند. پژوهشگران در نقاط مختلف دنيا براي كشف واكسن سرطان پستان در فعاليت هستند و اميد مي رود كه به زودي خبرهاي خوشي از اين محققان برسد و در پيشگيري و درمان اين بيماري اقدامي موثر به عمل آيد.

يك بيماري
ضعف ديد در شب يا شب كوري
دكتر سيدطاهري _ تورنتو
يك متخصص بيماري هاي چشم در ريچوود نيوجرسي و سخنگوي آكادمي آمريكايي چشم پزشكي مي گويد: دلا يل زيادي وجود دارد كه چرا افراد 20 ساله مي خواهند در شب در جاده رانندگي كنند و افراد 60 ساله از آن سر باز مي زنند. اول اينكه با بالا رفتن سن چشم ها به نور بيشتري احتياج پيدا مي كنند تا بتوانند خوب ببينند. دوم لنزهاي چشم در سن 60 سالگي به روشني سن 20 سالگي نيستند. سوم به موازات بالا  رفتن سن، پلك ها به اندازه اي كه در جواني باز مي شدند، باز نمي شوند و براي اينكه در شب خوب ببينند، پلك ها بايستي خوب باز شوند، لذا به طور كلي نتيجه آن است كه در متمركز شدن بر اشيا مشكل فراوان به وجود آمده و در شب خوب نمي توانند ببينند.

همه جا را روشن كنيد
طبق نظر انجمن آمريكايي چشم پزشكان متخصص سنجش بينايي optometrists يك فرد 60 ساله 7 برابر يك فرد 20 ساله به نور احتياج دارد تا بتواند در تاريكي خوب بخواند و خوب ببيند. دكتر Rosenthal Bruce رئيس برنامه هاي ويژه ديد ضعيف در Lighthouse International كه سازماني مخصوص بازسازي ديد در نيويورك است مي گويد: اتاق هاي خانه را با لا مپ هاي 60 تا 100 وات Neodymium روشن كنيد. اين لا مپ ها در مقايسه با لا مپ هاي معمولي امتياز بيشتري داشته و براي ديدن چشم را كمتر خيره مي كنيم. بنابراين مي توانيم با استفاده از آنها در شب بهتر ببينيم. لا مپ هاي نئوديميوم در فروشگاه هاي مخصوص وسايل نوري و الكتريكي يافت شده و مي توان آنها را نيز به وسيله كاتالوگ هاي شركت ها از طريق پست سفارش داد و خريد.
دكتر چارلز فاكس مي گويد: براي راه رفتن در تاريكي از لا مپ هاي قابل حمل كمپ ها براي روشن كردن محلي كه قدم مي زنيم استفاده كنيم. لا مپ قابل حمل بهتر از چراغ قوه است، زيرا لا مپ هاي مزبور ميدان وسيعتري را پرنور مي كند و موجب مي شود كه راحت تر دور و اطراف بگرديد.

راه هاي عاقلا نه ديگر
خم كنيد و به اطراف بچرخانيد
چراغ هاي روميزي قابل تنظيم كه روي محور چرخيده و خم مي شوند، باعث مي شوند بتوانيد نور را به هر كجا كه بخواهيد تنظيم كنيد و كمك مي كنند تا بر مشكلا ت شب كوري فايق آييد.

ديد را در كيفيت خوبي حفظ كنيد
رابرت مايكل كاپلا ن نويسنده كتاب قدرت در پشت چشم مي گويد: تصور ممكن است به ديد شب كمك كرده و ديد را تقويت كند. روزانه 2 مرتبه در زماني كه نور شفاف و روشن نيست در محدوده طلوع و غروب آفتاب چشم ها را ببنديد و سر را به آهستگي به چپ و راست بچرخانيد و در حالي كه اين كار را مي كنيد 5 تا 10 نفس عميق بكشيد و اشعه اي كه در چشم جريان پيدا مي كند و قسمتي از چشم را فعال مي  سازد ببينيد. تمرين مزبور را مي توان در كمتر از 2 دقيقه انجام داد.

روي پدال گاز فشار نياوريد
دكتر Gary Mancil استاديار كالج سنجش بينايي از ممفيس مي گويد: بسياري از شب كوري ها تا زماني كه پشت فرمان اتومبيل نشسته ايد معلوم نمي شود.
Steve Greel افسر راهنمايي جاده ها مي گويد: نور پايين چراغ هاي اتومبيل تا حدود 100 فوت 33متر جلو اتومبيل را روشن مي  سازد و با سرعت 65 مايلي شما در حدود 100 فوت در ثانيه سرعت خواهيد داشت. بنابراين در اين سرعت به فرض اينكه ديد كامل داشته و رانندگي تان هم از هر جهت كامل و بدون نقص باشد، نور اتومبيل كمك كننده نخواهد بود. به همين دليل است كه در شب و به خصوص اگر هوا نامناسب باشد بايد از سرعت خود بكاهيد و بي پروا به پدال گاز فشار وارد نكنيد.

ببينيد و ديده شويد
كريل مي گويد: تمام چراغ هاي اتومبيل را به طور منظم پاك كنيد، به خصوص چراغ هاي جلو را، زيرا اين چراغ ها تنها وسيله اي هستند كه مي توانيد با ساير رانندگان ارتباط برقرار كنيد.
اگر در شب مشكل ديد داشته باشيد، بايستي رانندگي ساير رانندگان را در نظر داشته و به اين خاطر آهسته تر برانيد و به همين اندازه مهم است كه شما خوب ديده شويد. يكي از قوانين تجربي آن است كه اگر بخشي از شيشه جلو اتومبيل وسيله برف پاك كن تميز نمي شود، وقت آن شده است كه همه چراغ ها را خوب تميز كنيد.

در صدد شناختن و ديدن علا يم باشيد
دكتر Mancil تذكر مي دهد: خواندن علا يم راهنمايي در شب مشكلتر است، لذا اگر به جايي مي رويد كه با محيط آنجا آشنا نيستيد، قبلا  اطلا عات لا زم آن محل را به دست آوريد. اين اطلا عات شامل پمپ هاي بنزين، خواربار فروشي هاي معروف و ساير علا يمي از اين قبيل هستند. قبل از حركت، نقشه مطمئن راه ها را بررسي كنيد و نقشه را همراه ببريد. اگر به خيابان تاريكي رسيديد، توقف كنيد و چراغ داخل اتومبيل را روشن كرده و نقشه را مورد مطالعه قرار دهيد.

به نور اتومبيل خيره نشويد
كريل متذكر مي شود: زماني كه با اتومبيل هاي روبه رو مواجه مي شويد، به طرف راست جاده نگاه كرده و شانه جاده را تعقيب كنيد تا اتومبيل ها بگذرند. اينگونه برگرداندن چشم ها نور كور كننده چراغ هاي اتومبيل هاي روبه رو را كاهش مي دهد.

از يك عينك مخصوص شب استفاده كنيد
ديد ضعيف شبانه منحصرا علا مت افزايش نزديك بيني است. از متخصص سنجش بينايي يا چشم پزشك بخواهيد عينكي كه به خصوص براي فعاليت هاي شبانه (مانند رانندگي) مناسب باشد و كمك كند تا بعد از غروب بهتر ببينيد، تجويز كند. از متخصص سنجش بينايي بخواهيد پوشش ضد انعكاس براي عينك هايتان تجويز كند. اين نوع پوشش ها، نور زياد را كاهش داده و نور لا زم را براي چشم تدارك مي بيند و ديد را افزايش مي دهد. همچنين در مواقع آفتابي از عينك آفتابي استفاده كنيد.

چه زماني بايد به پزشك مراجعه شود؟
دكتر ساموئل ال پالين، متخصص بيماري هاي چشم و مدير پزشكي كلينيك Lear Eye در سان سيتي آريزونا مي گويد: مشكل ديد شبانه مي تواند علا مت يك نوع بيماري جدي مانند بيماري قند، پيدايش لكه هايي در چشم Macular Degeneration، آب مرواريد يا نوعي بيماري ارثي موسوم به تورم رنگي شبكيه Retinitis Pigments باشد. بنابراين در موارد زير به چشم پزشك يا متخصص سنجش بينايي مراجعه كنيد.
_ در تاريكي مشكل ناگهاني ديد پيدا كنيد يا اينكه اين مشكل مداومت پيدا كند.
_ نتوانيد ستارگان را آن طور كه ديگران مي  بينند ببينيد.
_ به علت تار شدن هوا فعاليت هاي خود را محدود كنيد.
_ در شب به علت نور شديد اتومبيل هاي مقابل مشكل پيدا مي كنيد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |