دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۷۰
پيك بادپا مثل پارسال، اما
براي محكم كاري چانه بزنيد
032127.jpg
امير موسي كاظمي
2 سال است كه قيمت هاي ما ثابت است و امسال نيز هيچ افزايشي نخواهيم داشت
سالها از زماني كه چاپارها كار حمل و نقل مرسولا ت و امانات مردم را بر عهده داشتند مي گذرد و حال در ابتداي قرن بيست و يكم به نظر مي رسد يكبار ديگر چاپارهاي نوين سوار بر اسب هاي بنزيني عرصه را بر دستگاه عريض پست تنگ مي كنند.
تشكيل پيك هاي موتوري كه اكنون جزو اشتغالزاترين حرفه هاي كشور به شمار مي روند، ريشه در سالهاي اخير دارد؛سالهايي كه ازدحام جمعيت و ترافيك سنگين در شهرهاي بزرگ به خصوص تهران به اوج خود رسيد و زمان به عنوان عنصر تعيين كننده در زندگي شهروندان، لحظه به لحظه و ساعت به ساعت بيشتر قرباني گره كور خيابان هاي مسدود شد.
در چنين شرايطي بود كه نياز به وسيله اي سريع تر از گام هاي انسان و كوچكتر از اتومبيل هاي در هم گره خورده  احساس شد و موتورسيكلت به عنوان رقيبي براي ناوگان حمل و نقل شهري، جلوه اي كاسبكارانه به خود گرفت. حالا  بر سر هر خياباني و بر تقاطع هر چهارراهي انبوه موتورسواران مسافركش به چشم مي خورد كه امكان جا به جايي مسافر را در كوتاهترين زمان فراهم مي كنند. چيزي نگذشت كه وقت، بيشتر عرصه را بر انسان ماشيني تنگ كرد به گونه اي كه ديگر براي رساندن محموله هاي ريز و درشت نه انتظار پست را كشيدن ممكن بود و نه بر ترك موتوري غريبه نشستن و محموله را همراهي كردن. اينچنين بود كه پيك هاي موتوري به عنوان مراكزي معتبر براي جا به جايي مسافر و كالا  شكل گرفت و در اين ميان شركت پيك بادپا وابسته به شهرداري تهران گوي سبقت را از رقيبان خود ربود.
در حال حاضر پيك بادپا به تنهايي 200 نمايندگي در سطح شهر تهران دارد و با احتساب ساير پيك هاي موتوري كه زير نظر اتحاديه صنف تاكسي بار تهران فعاليت مي كنند، مي توان گفت پست بايد به دنبال راهكارهاي جديدي براي جلب مشتري در زمينه جا به جايي مرسولا ت در محدوده شهري باشد.
به خاطر بياوريد زماني را كه براي رساندن يك محموله از هر نقطه شهر به نقطه ديگر، حداقل چيزي حدود 2 ساعت را در ترافيك سنگين سپري مي كرديد و غير از صرف هزينه اي بالا ، از كار و زندگي خود مي افتاديد.
اما هم اكنون تنها با برقراري يك تماس تلفني و پرداخت مبلغي متناسب با زمان و مكان مي توانيد هر جاي شهر كه باشيد كارهاي اداري و خدماتي خود را انجام دهيد.
032049.jpg
حتي با استفاده از پيك موتوري، ديگر نيازي به استفاده از سيستم كلر بانك ها نداريد، چرا كه مي توانيد چك هاي خود را از بانك هاي سطح شهر به راحتي پاس كنيد.
كرايه ها افزايش نمي يابد
با آغاز سال نو و رويه افزايش قيمت ها در ابتداي هر سال، تصور غالب در جامعه بر اين اصل استوار است كه با گران شدن فرآورده هاي نفتي، كرايه هاي وسايط نقليه مسافري و باري سير صعودي پيدا كند، اما امسال و با توجه به اجراي طرح تثبيت قيمت ها اين فرضيه نمي توانست شكل واقعيت به خود بگيرد. محسني، رئيس اتحاديه تاكسي بار تهران در اين باره مي گويد، حتي اگر بنزين گران شود، باز هم قرار نيست نرخ كرايه پيك هاي موتوري افزايش پيدا كند، چرا كه تا وقتي مجمع امور صنفي تصويب نكند هيچ تغييري در نرخنامه مصوب قبلي ايجاد نمي شود.
اما آيا در عمل هم اينگونه است؟ فيضي، مسوول يكي از پيك هاي موتوري خيابان آفريقا كه اتفاقا با مجوز رسمي اتحاديه تاكسي بار فعاليت مي كند، مي گويد: تا وقتي بنزين گران نشده يا اتحاديه اعلا م نكرده، كرايه ها همان نرخ هاي سال گذشته است.
وي از مردم مي خواهد كه به پيك هاي غير معتبر اطمينان نكنند و فقط با مراكزي كار كنند كه تحت نظر اتحاديه تاكسي بار تهران فعاليت مي كنند.
مگر پيك هاي غير مجاز هم در تهران فعاليت دارند؟ رئيس اتحاديه تاكسي بار در پاسخ به اين سوال مي گويد: پيك ها موتوري قبلا  اتحاديه نداشتند و به همين دليل نظارت خاصي روي آنها نبود، اما از هنگامي كه تحت پوشش اتحاديه تاكسيبار درآمدند، كمي قانونمند شده اند. محسني از ساير واحدهايي كه تاكنون اقدام به دريافت مجوز نكرده اند مي خواهد هرچه سريعتر نسبت به طي مراحل قانوني اقدام كنند.
قيمت هاي رقابتي
تا به حال شده در مسيرهاي مشابه كرايه هاي متفاوتي پراخت كرده باشيد؟ البته اين اتفاق در جامعه ما عجيب نيست. شايد خيلي هم حساسيت برانگيز نباشد ولي به هر حال وجود دارد. مسوول يكي از واحدهاي مستقر در خيابان شيخ بهايي در اين باره مي گويد: كار رقابتي است و در همه مشاغل اينگونه رقابت ها وجوددارد. جعفري درباره تفاوت قيمت هاي واحد متبوعش با يكي از مراكز همان محدوده معتقداست: كرايه ها بيشتر روي عرف منطقه است و تفاوت 200، 300 توماني در مسيرهاي مشابه براي جذب مشتري بيشتر است.
اما به نظر مي رسد ادامه اين روند به هرج ومرج در قيمت ها منجر شود. خانم صدرايي، مسوول روابط عمومي شركت پيك بادپا در واكنش به اين اختلا ف قيمت مي گويد: در حال حاضر 2سال است كه قيمت هاي ما ثابت است و امسال نيز هيچ افزايشي نخواهيم داشت. هدف شركت، مشتري مداري و رفاه حال شهروند است و بر همين اساس در صورت مشاهده چنين مواردي حتما با متخلفان برخورد مي كنيم.
همكاري بادپا و تاكسي بار
در شرايطي كه اتحاديه صنف تاكسي بار از قانونمند كردن پيك هاي موتوري خبر مي دهد، اما گويا نمايندگي هاي شركت بادپا قصد ندارند تحت پوشش نظام هاي صنفي درآيند. محسني مي گويد: پيك بادپا يك شركت است و هر شركتي مجاز به اعطاي نمايندگي به اشخاص است، اما اين نمايندگي ها مي بايست به اتحاديه صنفي مربوطه مراجعه و مجوز فعاليت بگيرند. اظهارات رئيس اتحاديه تاكسي بار از حسن نيت اتحاديه براي همكاري با بادپا حكايت دارد: البته چون شركت وابسته به شهرداري است ما جلو فعاليت نمايندگي هاي آن را نمي گيريم و با صحبت هايي كه با مسوولا ن شركت داشته ايم به توافقاتي نيز رسيده ايم و قرار شده كه نمايندگي ها براي دريافت مجوز اقدام كنند.
هزينه هاي جانبي
نرخ كرايه ها را كه برايتان گلچين كرده ايم اما يادتان باشد كه اين قيمت ها براي مسيرهاي رفت است و براي برگشت باتوجه به مسير از 300 تا۵۰۰ تومان به اين نرخ ها اضافه مي شود. براي توقف هم بايد ساعتي 1500 تومان پرداخت كنيد. اگر هم بار اضافي داريد بهتر است همان ابتدا بر سر قيمت به توافق برسيد تا در مقصد دچار مشكل نشويد.

هزينه كفن و دفن ثابت ماند
032124.jpg
هزينه غسل و كفن متوفيان 80 هزار تومان است و قيمت قبر 120 هزار تومان. با اين حساب هزينه كفن و دفن متوفيان 200 هزار تومان مي شود كه باعث مي شود بتوان با خيال راحت مرد!
زياد هم دور نيست روزهايي كه مي گفتند اگر كسي پول كفن و دفن مرده را نداشته باشد، مرده اش روي زمين مي ماند. ترس از زمين ماندن مرده، باعث شده بود كه عده اي به فكر گذاشتن مرده در بهشت زهرا و فرار كردن بيفتند، اما ديگر نياز نيست به مسايلي از اين دست فكر كنيد، چون همان طور كه بنزين گران نشد، اين هزينه هم ثابت ماند تا شايد اولين جايي باشد كه گران نشدن بنزين، باعث پايين ماندن قيمتش شده است.
محمود رضائيان مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در اين باره مي گويد: هزينه شست و شو و كفن متوفيان 80 هزار تومان است و قيمت قبر 120 هزار تومان. در مجموع هزينه كفن و دفن متوفيان 200 هزار تومان مي شود كه اين رقم نسبت به سال گذشته تغييري نكرده است. در ضمن يادتان باشد كه شهرداري طبق ماده 55 قانون اساسي، مسوول جمع آوري متوفيان است، اما اگر شما توان پرداخت همين هزينه را هم نداشته باشيد، آن وقت چه اتفاقي مي افتد؟ رضائيان در اين باره نيز مي گويد: در صورتي كه افراد، توان پرداخت اين مبلغ را هم نداشته باشند، 50درصد تخفيف قايل مي شويم يا هزينه اي بابت ارايه خدمات و قبر دريافت نمي كنيم.
اما اين امكان نيز منتفي نيست كه عده اي به رغم برخورداري از تمكن نسبي مالي، در مراجعه به سازمان بهشت زهرا(س) جهت كفن و دفن متوفي، از نداشتن پول كافي صحبت كنند. در اين صورت تكليف چيست؟ رضائيان شرع و تكليف شرعي را اولين و آخرين حاكم اين مساله مي داند و مي گويد: اينجا ديگر مساله، دين و شرع است. اگر قرار باشد اينجا هم كسي دروغ بگويد كه زمين، حالتي غصبي پيدا مي كند و فكر نمي كنم كسي اين كار را انجام دهد، ما در اين باره افراد را شناسايي نمي كنيم، مدركي دال به پول داشتن يا نداشتن نمي خواهيم. همين كه فردي بگويد، پول نداريم، قبول مي كنيم و هزينه اي دريافت نمي كنيم.
-ندارم .
اين كلمه به گفته مديرعامل اين سازمان، معني دارد و اگر كسي بگويد ندارم، حرفش را باور مي كنند. وي درباره خدمات شهرداري مي گويد: در واقع اين شهرداري است كه هزينه مورد نظر را تقبل مي كند و مردم هم نبايد اين مساله را فراموش كنند.
قرار است از محل فروش تعدادي از قبور، هزينه اين كفن و دفن رايگان نيز جبران شود. رضائيان در اين باره مي گويد: تدابيري انديشيده شده تا هزينه قبور رايگان، تامين شود. سازمان بهشت زهرا(س۵۰۰ ) هكتار وسعت فضاي سبز و حدود يكهزار پرسنل دارد و درآمدش از محل فروش قبر و ارايه خدمات سالا نه به ميزان 10 ميليارد تومان تامين مي شود.
اينجا هم قبرهايي وجود دارد كه از موقعيت خاصي نسبت به ساير قبور برخوردارند و اگر شما بخواهيد از اين قبرهاي خاص استفاده كنيد بايد مبالغي بين يك تا 5ميليون تومان بپردازيد. البته در صورت تمايل! رضائيان در اين باره هم مي گويد: اين قبور در قطعات قديمي قرار دارد و افراد در انتخاب آن آزاد هستند، اما اگر مسايل عاطفي مطرح شود يعني فردي تمايل به دفن در كنار خويشاوندان داشته باشد، تخفيفي براي آنها قايل مي شويم.
پس يادتان باشد اگر خواستيد قبر خاصي را بخريد و نسبت به آن نوستالژي خاصي هم داشتيد، اما پول كافي نداشتيد، بگوييد كه نسبت به دفن شدن در آن و البته در كنار خويشاوندان، احساس ويژه داريد. در اين صورت تخفيف ويژه اي به شما داده مي  شود. همين.

بيش از 10 خودرو جديد در بازار ايران
032130.jpg
به گفته مدير كل صنايع ماشين سازي و نيروي محركه وزارت صنايع و معادن، امسال بيش از 10 خودرو جديد توليد داخل وارد بازار ايران مي شود. به گفته او 27 فروردين خط توليد پيكان متوقف شده و ايران خودرو مي خواهد يك خودرو خارجي را كه هم قيمت پيكان باشد، از نيمه دوم سال جاري وارد بازار كند. قيمت خودرو هايي كه قرار است امسال وارد بازار شود به گفته احمد نعمت چنين است:
032067.jpg


درد دل
با ما تماس بگيريد
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 14 الي 15
آسفالت خراب است
ساكن خيابان قزوين مقابل دخانيات خيابان شهيد ميرجليلي، كوچه نيكو هستم، آسفالت كوچه بسيار خراب است لطفا رسيدگي شود.
به نژاد

پارك خودرو فرسوده
تعداد زيادي خودرو فرسوده در سطح معابر و گوشه و كنار شهر تهران به طور دايم پارك و رها شده است، در نتيجه مشكلا ت عديده اي براي ساير شهروندان ايجاد كرده است چطور ناجا تصميمي براي جمع آوري آن اتخاذ نمي كند؟
نظام شهري

درآمد كم
نمايندگي اتوبوس بين شهري شهرستان دره شهر هستيم؛ اتوبوس .457 هر اتوبوس ماهي يك ميليون و 250 هزار تومان قسط مي دهد. به هر راننده هم ماهي 500 هزار تومان حقوق مي دهيم. شاگرد هم 100 هزار تومان مي گيرد. استهلا ك ماشين هم 850 هزار تومان در هر ماه است، روزي 15 تا 20 مسافر. درآمد ما چقدر مي شود؟
تعاوني ها مي گويند دولت اعلا م كرده كرايه 70170 و 457 يك كرايه است. حالا  ما با اين درآمد كم چه كنيم؟
ايمان قلي برفي

تشكر از نيروي انتظامي
گشت نيروي انتظامي در عيد فوق العاده بود، واقعا از ايشان تشكر مي كنيم، خيلي به وضعيت مردم رسيدگي مي شود.
طاهري

نياز به پل عابر
خيابان وليعصر تقاطع بهشتي نه سرعت گير دارد، نه چراغ. صبح زود كه بچه ها مي خواهند به مدرسه بروند خطرناك است. لطفا روبه روي مخابرات در اين منطقه يك پل عابر بگذارند.
يك شهروند

گازسوز كردن خودرو
شركت ملي پالا يش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در نمايشگاه صنعت خودرو و حمل و نقل در اصفهان طرح تشويقي گازسوز كردن خودروهاي عمومي و خصوصي با گاز طبيعي بپC و به صورت رايگان را ارايه كرد كه عده زيادي هم ثبت نام كردند، ولي بعد از گذشت حدود 5 ماه هنوز هيچگونه خبري از اجراي آن نيست .ز
محمود بليغيان - اصفهان

آب حجمي
آب منطقه جنت آباد شمالي خيابان شقايق، حجمي است. با وجود اين 2، 3 ماه است كه هزينه خدمات براي آب مي گيرند، هر ماه 6هزار تومان.
عليپور

باز هم گله از آسفالت
آسفالت خيابان مهستان و خيابان گلستان واقع در فاز يك منطقه شهرك غرب بسيار خراب است خواهشمنديم شهرداري منطقه۲ اقدام كنند.
قمر پور

خاك باغچه ها
شهرداري منطقه 2، در منطقه دروس، ميدان احتشامي اقدام به تعريض بلوك هاي سيماني جوي هاي آب كرده كه متاسفانه با تخريب باغچه هاي كناري آن كه با زحمت ساكنان محله ايجاد شده بود مواجه شده و خاك باغچه ها از بين رفته است و بعد از 2 ماه پيگيري هنوز شهرداري اقدام مناسبي در خصوص جايگزيني خاك براي باغچه ها نكرده است.
جمعي از ساكنان محل

چرا جلوگيري نشد؟
دولت اعلا م كرده كه در سال 84 تثبيت قيمت ها را خواهيم داشت، ولي از 2 هفته مانده به سال جديد قيمت ها بالا  رفته است و كرايه تاكسي ها گران شده. تورم سال 84 را قبل از سال جديد شروع كردند، چرا دولت جلوي آنها را نگرفت؟

افزايش اتوبوس
از شركت واحد اتوبوسراني خواهشمنديم اتوبوس هاي خط اصفهانك به توپخانه را افزايش دهد، چون مسافر زياد است و اتوبوس كم.

سقف چكه مي كند
در مواقع بارندگي از سقف مترو واقع در خيابان امام خميني (ره)، ايستگاه مجلس، آب به داخل مترو مي آيد، چرا مسوولا ن اقدامي نمي كنند؟

كوتاه
032133.jpg
نرخ جديد ميوه، مرغ و تخم مرغ
سازمان ميادين ميوه و تره بار نرخ جديد انواع ميوه، فرآورده هاي كشاورزي، مرغ و تخم مرغ را اعلا م كرد.
نرخ مصوب فرآورده هاي كشاورزي درجه يك بر پايه هر كيلوگرم به اين شرح اعلا م شده است. سيب قرمز لبنان 6000 ريال، سيب زرد لبنان 5500 ريال، كيوي هايوارد هر عدد بالا ي 70 گرم 5500 ريال، پرتقال تامپسون و واشنگتني 5800 ريال، پرتقال والنسيا 5800 ريال، انواع ليمو شيرين 3500 ريال، آناناس هر عدد بالا ي 800 گرم 13000 ريال، انواع موز خوشه اي كشيده، كاملا  سالم، رسيده و زرد رنگ 8500 ريال، خيار رسمي و گلخانه اي 3300 ريال، چغاله بادام 7500 ريال، گوجه فرنگي بوته رس 2800 ريال، پياز انباري (سورت و بسته بندي شده۱۷۰۰ ) ريال، پياز نو (سورت و بسته بندي شده۲۲۰۰ ) ريال، سيب زميني انباري (سورت، شست وشو و بسته بندي شده۱۵۰۰ ) ريال، سيب زميني نو (سورت، شست وشو و بسته بندي شده۱۹۰۰ ) ريال، فلفل دلمه كاملا  سالم و يكدست درشت 3800 ريال، كاهو رسمي پاك كرده مرغوب درشت 1800 ريال، كلم سفيد 1700 ريال و كلم قرمز 1500 ريال.
بر اساس اين گزارش نرخ جديد مرغ منجمد و تخم مرغ نيز بدين شرح اعلا م شده است: بهاي تخم مرغ درشت تازه و سالم از قرار هر كيلوگرم 6400 ريال و مرغ منجمد شكم خالي داخلي و خارجي از قرار هر كيلوگرم 14900 ريال تعيين شده است.
گفتني است تمامي بهره برداران از هفدهم فروردين 84 موظف هستند قيمت هاي مصوب تعيين شده را رعايت كنند.
يك ليتر شير 280 تومان
قيمت تمام شده يك ليتر شير در سال 84 از سوي اتحاديه مركزي دامداران كشور 280 تومان اعلا م شده است.
عيسي شمس خرم آبادي، نايب رئيس اتحاديه دامداران ايران با اعلا م اين مطلب گفت: اين قيمت با يك كار كارشناسي دقيق از سوي اتحاديه هاي دامداران و در نقاط مختلف كشور اعلا م شده است.
وي افزود: اين قيمت با توجه به سطح توليد استاندارد شير در چند دامداري كه از مديريت مناسبي نيز برخوردار بودند تعيين شده و به شوراي اقتصاد پيشنهاد شده است و دامداران نيز بايد تلا ش كنند تا از هر لحاظ خود را به سطح استاندارد توليد با اين قيمت برسانند.
وي گفت: ما اميدواريم اين قيمت پيشنهادي مورد توجه شوراي اقتصاد قرار بگيرد چون همواره قيمت شير از قيمت يك ليتر آب يا نوشابه نيز كمتر بوده است!
032136.jpg
۷۲۰ هزار متقاضي سيم كارت اعتباري
سيم كارت اعتباري اوايل ارديبهشت قرعه كشي و اواخر همين ماه واگذار مي شود. به گفته معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلا عات حدود 720 هزار نفر براي دريافت اين نوع سيم كارت ثبت نام كرده اند كه به 500 هزار نفر آنها اين نوع سيم كارت تعلق مي گيرد.
گراني، خلا ف شرع
امام جمعه اهواز مي گويد كه گراني برخلا ف قانون و خلا ف شرع مقدس است. به گفته آيت الله سيد محمد علي موسوي جزايري با وجود آنكه مجلس جلو گراني هاي دولتي را گرفته بود با اين حال نرخ تورم به خصوص در ايام نوروز افزايش يافت.
032139.jpg
فرش فعلا  مثل پارسال
فارس - رئيس اتحاديه فرش گفت: بازار فرش هنوز با افزايشي در قيمت ها مواجه نشده و اين مساله ارديبهشت ماه مشخص مي شود.
آنچه قيمت فرش را افزايش مي دهد، بالا  بودن ميزان تقاضا است و لذا چنانچه تقاضايي نباشد، نرخ ها نيز تغيير نيافته و با افزايش مواجه نمي شود. در حال حاضر بازار به دليل تقاضاي كم، بعضا به سمتي حركت مي كند كه عرضه كنندگان كالا يي مانند فرش به فروش كالا ي خود به پايين تر از نرخ متعارف آن مجبور مي شوند.
بنزين ليتري 1200 تومان!
قيمت بنزين در انگليس به بالا ترين حد خود طي 5 سال گذشته رسيد. هر ليتر بنزين بدون سرب در مراكز سوختگيري روز جمعه به قيمت 85/6 پنس عرضه شد كه حدود 5 پنس طي يك هفته گذشته افزايش داشته است.
قيمت بنزين در سال 2000 نيز به 85/3 پنس رسيده بود.
اين خبر را نوشتيم تا قدر عافيت را بدانيد چون 85/6 پنس يعني 1200 تومان!
باغداران گران كردند
ايسنا _ علي اكبر مطلبي، رئيس اتحاديه بارفروشان تهران معتقد است: عافيت طلبي مسوولا ن دولتي و شبه دولتي و بيان نظرات غيركارشناسي توسط آنان عامل اصلي گراني هاست، چرا كه هر 2حساسيت در بخش ميوه را افزايش داده اند. او تاكيد كرد: مزايده هاي بنياد مستضعفان در بهفروش رساندن محصولا ت باغ هاي تحت تملك و همچنين دخالت هاي بيجاي مسوولا ن وزارت بازرگاني به جز تلقين شك به بازار مصرف ميوه و تثبيت افزايش قيمت، حاصل ديگري نداشته است.
رئيس اتحاديه بارفروشان تهران تاثير اعلا م خبر اختصاص 15 ميليارد تومان اعتبار براي خريد ميوه توسط وزير بازرگاني را موجب افزايش قيمت مركبات به ويژه پرتقال در استان هاي شمالي دانست، چرا كه باغداران بزرگ و كوچك با علم به اين موضوع، قيمت ها را خودسرانه افزايش دادند.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |