شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۸
پرسه در بوتيك هاي شهر براي خريد لباس شب عيد
پول مارك مي گيرند!
برخي محلا ت تهران، اجناس اصل، باكيفيت و گران مي فروشند. مثل خيابان ميرداماد و خيابان جنوبي ميدان مادر و برخي از محلا ت ديگر هم فقط محصولا تي مي فروشند كه مارك هاي معتبر را يدك مي كشند
سيد حسين غضنفري
031152.jpg
عكس : گلناز بهشتي
چه نزديك عيد باشد وچه نباشد، مردم هميشه دوست دارند و البته حق دارند لباس هاي تميز، آراسته، شكيل و به قول فرانسوي هاشيك بپوشند. لباس به انسان شخصيت مي دهد.
روان شناسان از طرز لباس پوشيدن يك نفر به علا وه سر و وضع ظاهري او مي توانند به شخصيت وي پي ببرند، البته نه همه آنها. فصل بهار تا چند روز ديگر با آمدن عيد فرا مي رسد و مردم لباس هاي زمستاني را كنار مي گذارند و به سراغ لباس هاي مربوط به فصل بهار مي روند. طبق سنت قديمي ايرانيان رسم است براي عيد مردم لباس هاي نو به تن كنند. روزگاري صنعت پوشاك ايران آنچنان رشد و اعتماد به نفسي داشت كه حتي لباس هاي پليس انگلستان را هم صنايع پوشاك ايران فراهم مي كردند، اما اكنون بسياري از توليدات داخلي با مارك هاي تقلبي بايد عرضه شود تا به فروش رسد، هرچند اين مساله درباره تمام توليدات داخلي صدق نمي كند. آن دسته از كارخانه هايي كه محصولا ت با كيفيت عرضه مي كنند، هيچ ترسي از ارايه محصولا تشان با نام ايراني ندارند، چرا كه مي دانند مردم همواره جنس خوب را تشخيص مي دهند و افتخارمي كنند كه جنسي با كيفيت ايراني خريداري كنند. تبليغات در تمام عرصه ها حرف اول را مي زند. تبليغات اجناس خارجي نسبت به اجناس ايراني آنچنان قوي است كه اين خود يكي از عواملي است كه برخي از توليدكنندگان داخل كشور، حتي اجناس با كيفيت خود را با مارك هاي خارجي عرضه مي كنند. البته در اين بين بايد اعتراف كرد كه به نسبت، توليدات خارجي ها كيفيت بهتري نسبت به بعضي از اجناس ايراني دارند. همه اين حرف ها را زديم كه بگوييم وضعيت بازار پوشاك در ايران، وضعيت آشفته اي دارد. اجناس تقلبي در همه جا حتي آن دسته از مغازه ها و فروشگاه هايي كه ادعا دارند نمايندگي اصلي فلا ن شركت را دارند هم عرضه مي شود. همانطور كه در گذشته هم گفتيم، در كشورهاي توسعه يافته و حتي همين اطراف خودمان، فروشندگان اجناس تقلبي و كالا هايي كه از مارك هاي ديگر شركت ها استفاده مي كنند با جريمه هاي سنگين روبه رو مي شوند. شايد در كشور ما هم قانون پيش بيني هاي لا زم را در اين  باره كرده باشد، اما مشكل ما اين است كه نظارت كافي و سالم روي اجناس و فروشگاه ها صورت نمي گيردژ.
در صنعت پوشاك و توليدات داخلي، برخلا ف كفش، شلوار و پيراهن و كت و شلوار وضعيت بهتري دارند. اگر در صنايع كفش و توليدات داخلي همواره نام هايي نظير كفش ملي و كفش بلا  كه دولتي هستند به ذهنتان خطور مي كند، در توليد لباس هاي داخلي نام هايي چون ايكات، هاكوپيان، پاتن جامه و... حضور دارند كه همگي به نوعي توانسته اند نيازهاي داخلي، مخصوصا جوانان را برآورده و علا قه مندان به صنايع داخلي را شاد كنند. اگر قصد خريد لباس، كت و شلوار يا لباسهاي زنانه براي عيد داريد، پيشنهاد ما اين است كه از مغازه ها و فروشگاه هايي خريد كنيد كه با مجوز اتحاديه و پلا كارد اتحاديه فروشندگان پوشاك اقدام به حراج اجناس كرده اند. معمولا  اين مغازه ها اجناس خود را بين 15 تا۲۰ درصد كاهش داده اند و روي كاغذي قيمت ها را نوشته و با مهر اتحاديه به پشت شيشه مغازه خود زده اند. نكته ديگري كه شما در خريد اجناس بايد رعايت كنيد بحث نمايندگي است. شايد شما علا قه داشته باشيد از نمايندگي فلا ن شركت به خصوص خريداري كنيد. براي اينكه مطمئن شويد كه مغازه دار واقعا نمايندگي آن شركت را دارد يا خير و آنكه آيا اجناسش به قول خودشاناورژينال است، مي توانيد نگاهي به اجناس آن مغازه بيندازيد. اگر مشاهده كرديد كه آن مغازه يا فروشگاه اجناس ديگري با مارك هاي متفرقه مي فروشد، مي توانيد اطمينان حاصل فرماييد كه مغازه نمايندگي آن شركت را ندارد، هرچند كه برخي مغازه داران مي گويند كه نمايندگي 2شركت مختلف را دارند، باز اين دليل نمي شود يك مغازه 10 مارك مختلف بفروشد، البته اين حرف هم كه مي  گويند ما نمايندگي 2شركت خارجي را داريم مثل اين است كه يكي از نمايندگي هاي شركت  هاكوپيان مثلا  اجناس شركت ايكات را هم بفروشد!
مساله ديگري كه بايد مدنظر داشته باشيد خود اجناس است. معمولا  اجناس با كيفيت و اصل را از روي جنس، دوخت، مغازه و قيمت و ديگر محصولا ت در فروشگاه مي توان شناخت. هيچ تعجب نكنيد كه شلواري با مارك  LEVIS در مركز خريد اسكان 120هزارتومان به فروش برسد وهمان در ميلا د نور يا جاي ديگري 18 هزارتومان باشد. هرچقدر هم به شما بگويند كه آن جنس 18هزار توماني را از حراجي خارج از كشور خريداري كرده اند باور نكنيد. با نگاهي به اينترنت مي توانيد قيمت اجناس خارجي را در آن ور مرزها به راحتي پيدا كنيد. البته اين بدان معنا نيست كه اجناس گران، اصل هستند يا اينكه كيفيت مطلوبي دارند. از همه اين مسايل كه بگذريم وضعيت مالي شما حرف اول را مي زند. اگر توان مالي تان مي رسد كه كاپشن 550 هزارتوماني از پاساژ اسكان خريداري كنيد، خب، اين اختيار را داريد كه 550هزارتومان براي كاپشني كه شايد 2 يا 3 ماه در سال بيشتر كاربرد نداشته باشد بپردازيد. هرچند ممكن است ارزش واقعي آن كاپشن 180 -170 هزار تومان بيشتر نباشد.
اگر هم به دنبال مارك هستيد مي توانيد هر شلواري با هر ماركي كه دلتان مي خواهد با قيمتي در حدود 15 هزارتومان خريداري كنيد. اما پيشنهاد ما اين است از توليدكنندگان داخلي و معتبر كه در سراسر ايران داراي نمايندگي  هستند و اجناس با كيفيت عرضه مي كنند لباس هايتان را خريداري كنيد .
ايكات، هاكوپيان، پاتن جامه و آرين جين فروشگاه هايي هستند كه لباس هاي ايراني هرچند كه برخي از آنها پارچه خود را به ايتاليا و تركيه نسبت مي دهند با كيفيت و آبرومند عرضه مي كنند. ماكسيم يكي ديگر از فروشگاه هاي ايراني است، البته نسبت به تنوع، كيفيت و قيمت نسبت به ديگر فروشگاه هاي ايراني جايگاه نامطمئن تري دارد. در شعبه ميرداماد اين فروشگاه جامه هايي عرضه مي شود كه به هيچ وجه محصول اين شركت نيست. در قسمت زنان اين فروشگاه هم مارك هاي مختلفي به چشم مي خورد. هرچند كه نمايندگي هاي ماكسيم مايل نبودند ما قيمت هاي محصولا تشان را چاپ كنيم، اما كت و شلوارهاي نه چندان دلچسب ماكسيم در حدود 115-225 هزار تومان قيمت داشت. بوتيك هاي لباس فروشي در اين بين از همه بيشتر به يك خريدار سرگيجه مي دهد. به تعداد لباس هاي بنجلي كه در بازار پيدا مي شود، پاساژ هاي بنجل وجود دارد و ده ها برابر آن مغازه و بوتيك هاي كوچك و بزرگ. در بوتيك هايي كه معلوم نيست واقعا چه جنسي و سبكي كارشان است، قيمت هاي سرسام آوري پيدا مي شود. مثلا  كت و شلوار 400 هزار توماني يا كاپشن 550 هزار توماني. البته عكس آن هم وجود دارد، كت و شلوار سفيد 69 هزار توماني يا شلوار پارچه اي 7 هزار توماني. به هر حال همه جور قيمتي وجود دارد. اما چيزي كه در جامعه جا افتاده اين است كه برخي محلا ت تهران، اجناس اصل، باكيفيت و گران مي فروشند. مثل خيابان ميرداماد و خيابان جنوبي ميدان مادر و برخي از محلا ت ديگر هم فقط محصولا تي مي فروشند كه مارك هاي معتبر را يدك مي كشند. چه بسا آن جنس 2 كوچه پايين تر به توليد رسيده باشد يا اينكه جنس نامرغوب چيني باشد. به هر حال بايد در نظر داشت اگرچه لباس و پوشش ظاهري شما مي تواند بيانگر قسمتي از شخصيت شما باشد، اما اين بدان معنا نيست كه مارك معيار سنجش شخصيت انسان ها   است .
منطقه شهرك قدس
مركز خريد گلستان (قيمت اجناس از فروشندگان پرسيده شده و آنجايي كه همكاري نكرده اند مشاهده خبرنگار بوده است)

031170.jpg
031173.jpg
031176.jpg

درددل
پاركينگ پيك موتوري
يك شركت پيك موتوري واقع در ميدان هفت تير، خيابان غفاري، كوچه را به شكل پاركينگ درآورده و هركس خودرو خود را در اين كوچه پارك كند، بايد ساعتي 500 تومان بپردازد.
از خودشان هستند؟
در حراج سكه بانك ملي، وقتي افراد به صورت آزاد مراجعه مي كنند هر قيمتي كه مي دهند چندنفر هستند كه رقم بالا تر پيشنهاد مي كنند و كساني كه به صورت آزاد مراجعه مي كنند هيچ وقت نمي  توانند به اين سكه ها دسترسي داشته باشند و در نهايت بايد سكه را از بازار خريداري كنند. آيا اين اقدام بانك ملي واقعا يك نوع حراج است؟
فاكتور نمي  دهند
بعضي از غرفه هاي فروشگاه هاي دولتي فاكتور خريد صادر نمي كنند و از خريدار مي خواهند جنس خريداري شده را هنگام خروج پنهان كند، درست مثل اينكه سرقت كرده باشيم. لطفا به اين مساله رسيدگي كنيد.
خدمات نمي دهند
حدود 45 روز پيش دراتوبان تهران كرج فرمان اتومبيل من قفل شد و به گارد ريل كنار اتوبان برخورد كردم. به نمايندگي ايران خودرو رفتم، ولي از 17 مورد ايراد، 11 مورد جزئي آن را تعمير كردند و 5 مورد اساسي اش مانده. مي گويم چرا اينها را درست نكرديد؟ جواب مي   دهند كه با خرج خودت بيرون مي   تواني درست كني. خودرو سال 82 را با 53 كيلومتر كار كرد به جاي خودرو 83 به من فروختند، حالا  هم كه اينطور... با مسوولا ن كه مي  خواهيد صحبت كنيد، يا در جلسه هستند يا در ماموريت يا مشغول صرف ناهار. لطفا گره از كار ما بگشاييد.
بهزاد آبادي
تخليه چاه
اين آخر سالي همه قيمت بالا  مي گيرند. چند روز پيش آمده بودند براي تخليه چاه. خيلي بيشتر از قيمت متعارف گرفتند. دليل را پرسيدم، گفتند شب عيد است. نظارت نمي كنند به كار اينها؟
راهنما بزنيد
در آستانه فرا رسيدن سال جديد و انجام مسافرت هاي نوروزي پيشنهاد مي كنم روزنامه ها و جرايدي كه امكانات چاپ رنگي دارند، راهنماي شهرهاي مختلف تاريخي و ديدني كشورمان را به صورت بزرگ و تمام صفحه چاپ و منتشر كنند تا مورد استفاده عموم مسافران و گردشگران قرار گيرد.
محمود بليغيان
درد دل
بنياد جانبازان هر سال عيدي بن خواربار مي داد اما امسال به هيچكس ندادند، فقط به حقوق بگيرها معادل يكصدهزار تومان عيدي دادند. آيا خود مسوولا ن مي توانند بدون عيدي ايام نوروز را سر كنند؟

بازتاب
براي زيباسازي بود!
احتراما ضمن تقدير و تشكر از حضرتعالي و ساير عزيزان، در انعكاس اخبار مربوط به نيروي انتظامي، عطف به مطلب مندرج در صفحه 21 مورخ
۲۷-11-83 با عنوان جريمه شدن به خاطر نديدن تابلو به آگاهي مي رساند؟
در اين پيام كاسبي عنوان كرده است كه مغازه اينجانب در خيابان ايرانشهر است و راهنمايي و رانندگي در جلو مغازه ام تابلو توقف ممنوع نصب كرده كه به دليل وجود تابلوهاي تبليغاتي ديگر ديده نمي  شود و رانندگان ندانسته جريمه مي شوند.
طي ارتباطي كه با ارسال كننده اين پيام برقرار گرديد، وي اظهار داشت اينجانب در دو طرف تابلو راهنمايي و رانندگي، براي تبليغ فروشگاهم لوستر نصب كرده ام و با هدف زيباسازي جلو فروشگاه، چنين متني را به روزنامه دادم تا تابلو را بردارند.
لذا خواهشمند است دستور فرماييد، جهت تنوير افكار عمومي و وفق قانون مطبوعات نسبت به درج اين مطلب در اولين شماره اقدام كنند.
مركز اطلا ع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |