يكشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۳ - Mar 6, 2005
مجلس خريد و فروش خودروهاي فرسوده را
در سال ۸۴ ممنوع كرد
گروه سياسي: با تصويب مجلس، شوراي اسلامي در سال ۸۴ كليه مناطق جنگ زده، سردسير و جنگلي در اولويت گازرساني قرار خواهند گرفت.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي  صبح ديروز در ادامه بررسي لايحه بودجه سال ۸۴ قسمت هاي باقيمانده بخشهاي درآمدي تبصره ۱۱ لايحه بودجه سال ۸۴ را بررسي كردند.
بندهاي «ب» ، «ت» ، «چ» ، «خ» ، «د» و «ذ» تبصره ۱۱ لايحه بودجه در جلسات قبل بررسي شد و در جلسه ديروز بندهاي «ر» ، «ز» «ژ» ، «س» ، «ش» وبندهاي الحاقي آن بررسي شد.
بنا بر اين گزارش نمايندگان مجلس در ادامه، بخش دوم گزارش كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال ۸۴ در خصوص حفظ محيط زيست، آمايش سرزمين و توازن منطقه اي را آغاز كردند كه بخشهاي درآمدي تبصره ۱۲ اين لايحه در خصوص توازن منطقه اي مورد بررسي قرار گرفت.
همچنين مجلس به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اجازه داد در سال آينده نسبت به واردات ۲ هزار دستگاه آمبولانس اقدام كند.
در يكي از مصوبات ديروز، مجلس وزارت رفاه و تامين اجتماعي را نيزمكلف كرد تا تمام اقشار آسيب پذير جامعه را در سال آينده بيمه كند.همچنين مجلس به نيروي انتظامي اجازه داد در سال آينده به منظور جايگزيني و تعويض پلاك هاي قديم به جديد مبلغ ۲۵۰ هزار ريال دريافت و به حساب درآمد عمومي كشور نزد خزانه داري كل واريز نمايد.
اين گزارش حاكي است نمايندگان مجلس در جلسه ديروز  كار رسيدگي به بخش هاي درآمدي تبصره هاي بيست گانه لايحه بودجه سال ۸۴ را به پايان رساندند.
در اين جلسه همچنين مجلس تصويب كرد دولت در سال ۸۴ براي صدور هر عدد گذرنامه مبلغ ۲۰۰ هزار ريال دريافت كند.
اين گزارش حاكي است براساس بند «ب» تبصره ۱۸ به هيات وزيران اجازه داده مي شود به ازاي صدور و تعويض هر جلد گذرنامه در داخل كشور به استثناي زائران حج تمتع و عتبات عاليات، مبلغ ۲۰۰ هزار ريال و به ازاي تمديد هر جلد گذرنامه مبلغ ۱۵۰ هزار ريال دريافت و به حساب درآمد عمومي كشور (نزد خزانه معين استان) واريز نمايد.همچنين براساس جز دوم بند الف تبصره ۱۹ لايحه بودجه سال ۸۴ كه به تصويب مجلس رسيد، وسايل نقليه و خودروهايي كه به تشخيص دولت فرسوده محسوب شوند، فقط به عنوان اسقاطي قابل خريد و فروش خواهند بود و احياء و استفاده مجدد از آنها ممنوع است.همچنين ديروز نمايندگان به حذف بند يك الحاقي تبصره هشت لايحه بودجه سال ۸۴ نيز راي مثبت دادند.
پيشنهاد حذف كل بند الحاقي يك، از سوي يكي از نمايندگان مطرح شده بود.
نمايندگان مجلس  پس از پايان يافتن رسيدگي به بندهاي درآمدي لايحه بودجه سال ،۸۴ به سقف درآمدهاي دولت در اين ماده واحده نيز رأي دادند.
همچنين در جلسه عصر ديروز مجلس دستگاه هاي اجرايي كه فعاليت اصلي آنها در مراكز استانها يا شهرستان ها است را موظف كرد تا نسبت به انتقال مراكز اداري خود به استان ذي ربط اقدام كنند.
حاشيه
* باهنر تذكرات رشيد جلالي و فاطمه آجرلو نمايندگان كرج را نسبت به افزايش قيمت برخي كالاها به وزير بازرگاني قرائت كرد.
* تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در تذكرات آيين نامه اي جداگانه نسبت به تشكيل نشدن جلسه علني عصر پنج شنبه مجلس براي بررسي بودجه سال ۸۴ اعتراض و خواستار برخورد هيأت رئيسه با اين تعداد از نمايندگان شدند.
باهنر در پاسخ به تذكرات گفت: براساس آيين نامه داخلي با نمايندگان غايب برخورد و اسامي آنان در جلسه علني قرائت خواهد شد و هيأت رئيسه اين موضوع را با جديت دنبال مي كند.
* تذكر علي زادسر، نماينده جيرفت و عنبرآباد خطاب به رياست جمهوري مبني بر عذرخواهي اظهارات رمضان زاده در خصوص مطرح كردن سهم خواهي مردم كرد در انتخابات توسط باهنر قرائت شد.
* محمدرضا باهنر در پاسخ به تذكر اسماعيل گرامي مقدم در خصوص رعايت نظم در مجلس گفت: امروز تسلط كمتري به جلسه دارم زيرا نمايندگان همكاري كمتري با هيأت رئيسه دارند و براي رايزني زياد به جايگاه هيأت رئيسه مراجعه مي كنند اگر مي خواهيد جلسه را بهتر اداره كنيم به جاي تذكر، يادداشت مكتوب برايم بفرستيد.
* عشرت شايق هم نسبت به گزارش مركز مشاركت امور زنان در اجلاس جهاني مقام زن (پكن + ۱۰) اعتراض كرد.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي:
تلاش انگلستان و آمريكا ، برچيدن برنامه
هسته اي توسط خود حكومت ايران است
مهر: علي لاريجاني نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي طي گفت وگويي تصريح كرد: آنچه در اين مذاكره براي ما مهم است مراقبت از حق و صلاحيت ايران در دستيابي به انرژي هسته اي براي پيشرفت زندگي مردم است و به هيچ عنوان آن را از دست نخواهيم داد و قصد ما حفظ دستاوردهاي ملي در اين مذاكرات است.
وي در اين خصوص كه گفته مي شود اروپا و آمريكا مشروط به اينكه حكومت ايران از برنامه چرخه توليد بومي سوخت هسته اي دست بكشد حاضرند ۷ راكتور هسته اي به همراه سوخت هسته اي را به ايران بفروشند تصريح كرد:اولا برنامه چرخه توليد سوخت هسته اي ايران يك دستاورد ملي و محصول تلاش دانشمندان جوان ايراني با ميانگين سني ۳۰ سال است و متعلق به همه مردم ايران است و نه به دولتمردان كه بخواهند از آن دست بكشند. ثانيا: برنامه چرخه توليد سوخت هسته اي ايران تماما در جهت توسعه اقتصادي و انساني در كشور است و به ويژه توليد انرژي لازم است . نمي شود فرانسويان با جمعيت ۶۰ ميليوني حق داشته باشند ۷۵ درصد از انرژي الكتريسته خود را از سوخت هسته اي تامين كنند و ايرانيان از چنين حق توسعه اي محروم باشند. هيچ دولتي مجاز به محروم كردن مردم از حق توسعه نيست. ثالثا: فن آوري بومي هسته اي بالاتر از حق بلكه يك نياز است .مردم ايران نياز دارند از دستاوردهاي جديد علمي فرزندانشان استفاده كنند و با دستيابي به انرژي هسته اي زندگي خود را ارتقا دهند. رابعا: اين مواضع انگلستان و آمريكا هرگز قابل اعتماد نبوده و نيست و با سياست مستقل ما نيز ناسازگار است. خامسا: آمريكايي ها از پيشرفت هسته اي ما به دليل بمب اتم نگران نيستند، بلكه آنها مي دانند با اين پيشرفت تراز كشور ما از نظر صنعتي در دنيا بالا مي رود. بايد توجه داشته باشيم كه دستيابي به فناوري انرژي هسته اي سكوي پرشي براي آينده كشور است و مردم مانند ملي شدن نفت به شدت خواهان دستيابي به آن هستند. لاريجاني درباره تغييرات در لحن آمريكايي ها طي روزهاي اخير تاييد كرد:البته اين تغيير جهت ها را مي توان نوعي عقب نشيني در ديپلماسي دولت بوش نسبت به پرونده هسته اي ايران تعبير كرد، ليكن بايد دقت كرد كه به معناي تغيير در هدف آمريكا براي برچيدن چرخه توليد سوخت هسته اي ايران نيست.
شخصا معتقدم تمام تلاش آمريكا و انگلستان براي تشديد شانتاژ متمركز بر روي مسئولين ديپلماسي هسته اي ايران با هدف قبولاندن پذيرش برچيدن برنامه هسته اي توسط خود حكومت ايران است.
براين اساس اصولا مخالفت آمريكا با برنامه هسته اي ايران را يك شروع مي دانم و اگر ما آنگونه كه آمريكا مي خواهد عمل كنيم يعني اگر امروز به دست خودمان حاضر به برچيدن برنامه هسته اي كشور شويم، فردا بايد در زمينه هاي هوا و فضا، بيوتكنولوژي، فيزيك، زيست شناسي، الكترونيك، پزشكي، مهندسي ژنتيك و نانوتكنولوژي، تن به عقب ماندگي هميشگي ايران بدهيم. از اين رو به نظرم مي رسد كه اظهارات جديد دولت بوش در مورد امكان تغيير جهت در سياست هاي آمريكا در واقع اتخاذ تاكتيكي جديد است براي پيش بردن هدف اصلي.

اخبار كوتاه
مجمع تشخيص مصلحت نظام
حق بررسي موارد مبهم مصوبات را ندارد
فارس: دبير شوراي نگهبان بر عدم وجود مجوز قانوني براي رسيدگي به موارد مبهم در مصوبات مجلس توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام، قبل از رفع ابهام تاكيد كرد.احمد جنتي در نامه اي به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نظريه تفسيري شوراي نگهبان از اصل ۱۱۲ قانون را ابلاغ كرد.
دبير شوراي نگهبان در اين تفسير كه در پاسخ به درخواست مجمع تشخيص براي اعلام نظر تفسيري اين شورا درباره اصل ۱۱۲ابلاغ شده، آورده است: «مستفاد از اصل ۱۱۲ قانون اساسي اين است كه مجمع تشخيص مصلحت نظام حق تشخيص مصلحت در مصوبه اي از مجلس شوراي اسلامي را دارد كه شوراي نگهبان در مورد آن اعلام نظر نموده باشد و تمام يا قسمتي از آن را خلاف شرع يا مغاير قانون اساسي بداند.
هرگاه شوراي نگهبان قسمتي از مصوبه اي را مبهم دانسته و از مجلس شوراي اسلامي خواستار بيان مراد خود از آن قسمت شده باشد تا پس از آن اعلام نظر كند، قبل از تبيين مراد و اعلام نظر شوراي نگهبان درباره  آن، مجمع تشخيص مصلحت نظام حق بررسي و اعلام تشخيص مصلحت در موارد خلاف را ندارد.»
پايان تدوين سياست هاي كلي رشد و توسعه علمي و تحقيقاتي
در مجمع تشخيص مصلحت نظام
ايسنا: در ادامه تشكيل جلسات هفتگي مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام براي رشد و توسعه  علمي و تحقيقاتي كشور، با تصويب دو بند ديگر، اين سياست ها در مجموع در قالب ۸ ماده و ۲۰ بند به پايان رسيد.
در اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضا، وزرا و كارشناسان مربوط از مراكز آموزش عالي و تحقيقاتي كشور نيز حضور داشتند پس از تبادل نظرهاي كارشناسي اعضا و بحث و بررسي، موارد ذيل به تصويب رسيد: تعريف، شناسايي، هدايت، پرورش، جذب و بكارگيري استعدادهاي درخشان و ايجاد بسترهاي مناسب جهت جذب و پيش گيري از مهاجرت نخبگان، استفاده از ظرفيت هاي علمي و فني ايرانيان مقيم خارج و جذب متخصصان و محققان برجسته  ساير كشورها در صورت نياز؛برنامه ريزي براي افزايش نقش دانشگاهها، مراكز تحقيقاتي و فرهنگستان ها در ارتقاي كارآمدي نظام، دفاع از مرزهاي اعتقادي، وحدت و امنيت ملي و صيانت از فرهنگ و هويت اسلامي ملي در برابر تهاجم فكري و فرهنگي بيگانگان؛ توسعه مناسبات و تعامل علمي و پژوهشي با مراكز علمي منطقه اي و جهاني تقويت منابع مالي پايدار و متنوع دانشگاهها.
حمايت اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل
دانشگاههاي سراسر كشور از راهبردهاي مقام معظم رهبري
ايسنا: اعضاي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاههاي سراسر كشور، در پي ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامي با تشكر از ايشان، حمايتشان را از بيانات و مواضع مقام معظم رهبري، اعلام كرده اند.
در متن اين نامه آمده است : ما دانشجويان، ضمن اعلام وفاداري و حمايت از ديدگاهها و مواضع مستحكم، عميق و هوشيارانه حضرتعالي در مسائل داخلي و بين المللي، خودسازي معنوي و وحدت دروني را سرلوحه اقدامات و مناسبات تشكيلاتي و سياسي خود قرار داده و در پيشگاه امام زمان (عج) توأم با تجديد عهد با آرمانهاي حضرت روح الله (ره)، به شما عرض مي نماييم اين مجموعه همچنان بر اجراي فرامين مقام عظماي ولايت، اصرار مي ورزد و كمافي السابق بر اين راه استوار، پايدار و آماده است كه تمام امكانات و ظرفيت هاي خويش را در اين راستا به كار گيرد.
موسويان : با ادامه روند فعلي
به آينده مذاكرات با اروپا خوشبين نيستم
گروه سياسي: حسين موسويان سخنگوي هيأت مذاكره كننده ايران در پرونده هسته اي گفت: همكاري ما با آژانس در چارچوب اساسنامه آژانس و NPT و پادمان و پروتكل الحاقي خواهد بود و فراتر از آن نخواهد رفت.
موسويان در گفت وگو با همشهري درخصوص درخواست البرادعي براي همكاري ايران با آژانس فراتر از NPT و پروتكل الحاقي ضمن بيان مطلب فوق افزود: حوزه اختيارات البرادعي صرفا در چارچوب NPT و پادمان و اساسنامه آژانس است نه فراتر از آن.
دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين كه نسبت به آينده مذاكرات ايران و اروپا خوشبين نيست گفت: ما در مورد تضمين هاي محكم اروپا به تقويت روابط سياسي، امنيتي، تكنولوژيك، اقتصادي و هسته اي با ايران پيشنهادات خود را به آنها داده ايم اما تاكنون پيشرفتي كه مورد توقع ماست را در كار گروهها  شاهد نبوده ايم و اروپايي ها توانايي لازم را براي تحقق تعهدات نشان نداده اند.وي افزود: در خصوص تضمين هاي عيني هم اروپا هيچ طرحي را به ما پيشنهاد نكرده است، لذا اگر مذاكرات با همين روند به پيش برود من به شانس موفقيت مذاكرات خوشبين نيستم. اما به هر حال ظرف يكي دو هفته آينده اجلاس هاي بعدي كارگروه هاي سه گانه را خواهيم داشت و در اواخر اسفند جلسه كميته راهبردي براي جمع بندي نتيجه مذاكرات تشكيل خواهد شد.وي طرح موضوع توقف غني سازي از سوي اروپايي ها را تير خلاص به مذاكرات دانست و خاطرنشان كرد اين موضوع مغاير توافق نامه پاريس و بيانيه تهران است.

پيام خاتمي به همايش بين المللي زن در تاريخ ايران معاصر
ايرنا: سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  در پيامي به  همايش  بين المللي  زن  در تاريخ  ايران  معاصر تصريح  كرد كه  در تجربه  بزرگ  انقلاب  اسلامي ، اسلام  مردم سالار، پناه  امن  ملت  ايران  براي  دستيابي  به  آزادي ، استقلال  و پيشرفت شد.رئيس  جمهوري  در اين  پيام  تأكيد كرد كه  در اين  ميان  نيز زن  ايراني  در تكوين  و تعريف  هويت  اسلامي در جهان  جديد توانست  استعداد و قابليت  خويش  را به  منصه  ظهور رساند.
رئيس  جمهوري  خاطرنشان  كرده  است : جاي  خوشحالي  است  كه  اين  نشست  ارزنده  علمي ، حضور و نقش  تاثيرگذار زن  ايراني  را درميان  دو فراز برجسته  تاريخي از انقلاب  مشروطه  تا انقلاب  اسلامي مورد بررسي  قرارداده  است .
وي  اظهار داشته  است : روشن  است  كه  در تجربه  تاريخي  مشروطيت ، ايرانيان  سنگ  بناي  جديدي  از هويت  اجتماعي  را نهادند كه  به  درستي  هويت  ملي  نام  گرفته  است .اين  ميراث  هويتي ، يكي  از مهمترين  و گرانبهاترين  سرمايه هاي تاريخي  ايرانيان  در دنياي  امروز است  و ترديدي  نيست  كه  اين  «ماي»  جديدايراني  نه  مي تواند و نه  بايد بدون  زنان  معنا شود.
رئيس  جمهوري  خاطرنشان  كرده  است : اكنون  زن  ايراني  را نه  در گذشته  بلكه بايد در حال  و فردا شناخت  و اين  مسئوليت  بزرگ  انديشمندان  و محققان  كشوراست  كه  با كاربردي  كردن  تحقيقات  تاريخي ، فرهنگي  واجتماعي ، فضاي  فهم  آزادو نقاد و روز آمد علمي را فراهم  كنند و عوامل  انجماد فرهنگي ، انسداد سياسي و ركود اجتماعي  كه  زن  را به  استضعاف  مي كشاند، باز شناسند و در جهت  رفع آنها بكوشند.همچنين خاتمي خطاب  به  همه  دستگاهها و مراكز دولتي  تأكيد كرده  است : انتظار دارم كه  نهادهاي  پژوهشي و مدني  را در انجام و پيشبرد اين  امور مجدانه  ياري  دهيد.
وزير كشور :ناجا از دخالت در امور غيرمرتبط بپرهيزد
ايسنا: وزير كشور در تذكري پيشگيرانه خواستار توجه بيشتر نيروي انتظامي در رفتار با متهمان و نظارت قوي تر بر فعاليت اداره اماكن ناجا شد.
به گزارش خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران، حجت الاسلام والمسلمين موسوي لاري در دهمين همايش سراسري فرماندهان ناجا با اشاره به اين كه ناجا به عنوان نيروي حافظ امنيت و متعلق به كل جامعه، در صورت دخالت در امور غيرمرتبط به جايگاهي مي رسد كه شائبه نفوذ نگرش هاي خاص در رفتار با برخي اقشار به خصوص فعالان حوزه فرهنگ و هنر بوجود مي آيد، تصريح كرد: نيروي انتظامي بايد بداند به عنوان ضابط دستگاه قضايي متولي اصلي برخي از ميتينگ ها و جلسات وزارت اطلاعات است.
وزير كشور با قائل شدن حق براي متهم و مجرم، افزود: پيش از اثبات اتهام هيچ متهمي  مستوجب عقوبت نبوده و مجرم بايد در محدوده جرم خود مجازات شود.
موسوي لاري با اشاره به اين كه توجه مسؤولان به اين واقعيت ها سبب حفظ جايگاه واقعي نيروي انتظامي مي شود، اظهار داشت: چنانچه يكي از مأموران ناجا در انجام وظايف خود تخطي كند بايد با آن به نسبت تخلفش برخورد شود.
به گزارش ايسنا، وي در ادامه با اشاره به شرايط ويژه نظام در داخل و خارج مرزها و اتفاقات رخ داده در اين مناطق، تصريح كرد: در مرزهاي شرقي، غربي و آب هاي خليج فارس و همچنين درياي خزر شاهد تحولات ويژه اي بوده ايم.
وزير كشور به كارنامه سالانه قابل قبول و متناسب با شأن و جايگاه ناجا اشاره كرد و گفت: نقش نيروي انتظامي در تأمين آسايش امنيت عمومي مهم و اساسي است.
موسوي لاري در ادامه اقدامات ناجا جهت بهبود روند فعاليت هاي خود طي سالهاي اخير را به عنوان انجام وظيفه يادآور شد و خاطرنشان كرد: انجام وظيفه ناجا به نحو احسن صورت گرفته و البته اين منت بر مردم نيست.وي با اشاره به حضور پليس زن و اهتمام به نقش زنان در ناجا، گفت: حضور پليس زن يكي از مهم ترين اقدامات ناجا طي سالهاي اخير بوده است.وزير كشور اظهار داشت: پليس زن مي تواند در برخي وظايف مشترك زن و مرد و وظايف خاص زنان به نحو احسن ايفاي نقش كرده و شكل گيري اين پليس ضرورتي اجتناب ناپذير بود.وي به حضور پليس در جامعه و حركت آن متناسب با نيازهاي مردم اشاره و تصريح كرد: پليس در صورتي كه خود عزيز باشد به عزت ديگران مي انديشد.به گزارش ايسنا، موسوي لاري جايگاه پليس را مناسب با شأن و منزلتش عنوان كرد و با اشاره به كاهش رشد تصادفات طي سال جاري افزود: اين امر بيانگر تلاش مأموران راهنمايي و رانندگي و توجه به فرهنگ ترافيك است.وي حوادثي همچون پاكدشت را يكي از محورهايي خواند كه بايد در جلسات سراسري ناجا مورد توجه قرار گيرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |