پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۱
دخل و خرج
Front Page

مولوي، راسته حيات وحش!
030744.jpg
عكس : ساتيار
اينجا محل رفت و آمد ديوانه ها و عاشقان سينه چاك جانوران است و همين طور افرادي كه گاهي براي فرار از تنهايي ديوانه كننده زندگي شان به دلالان حيوانات خانگي و وحشي پناه مي آورند.
محمدرضانصيري- ابوذر منصوري 
اينجا يك باغ وحش شفاهي است؛ چهارراه مولوي، كوچه پشت مسجد. اينجا مي توانيد حيوانات را حتي قبل از آنكه از تخم يا شكم مادر بيرون بيايند، خريداري كنيد. حالا سوال اساسي اين است كه محصولات فروشي اين بازار بوگندو به چه كاري مي آيد؟
بوي فضله پرندگان و قاروره حيوانات، نقش يك تابلوي تبليغاتي را براي بازار حيوان فروشان ايفا مي كند. آلودگي بويي داد مي زند كه اينجا حيوان خريد و فروش مي كنند. پيچيدگي اين بازار از ساير بازارها مثل پوشاك، مواد خوراكي، زيورآلات و ... بيشتر است. اگر خريدار به يك سري نكته هاي ظريف و مهم دقت نكند، جنس قلابي گيرش مي آيد.
از داستانسرايي فيلم طوقي ، ساخته علي حاتمي كه در آن به خاطر يك كفتر خون چندين نفر ريخته مي شود، تا زندگي واقعي در اين گوشه تهران فاصله زيادي نيست. اينجا محل رفت و آمد ديوانه ها و عاشقان سينه چاك جانوران است و همين طور افرادي كه گاهي براي فرار از تنهايي ديوانه كننده زندگي شان به دلالان حيوانات خانگي و وحشي پناه مي آورند.
گفتيم بازار شفاهي، به اين دليل كه اينجا هر حيواني كه نامش را شنيده يا تصويرش را در راز بقا ديده ايد، قابل خريداري است، هرچند كه نمي توانيد در اين مكان اثري از شير جنگل يا مار افعي ببينيد. خريداران معمولا به خانه ها و انبارهايي قديمي واقع در كوچه پس كوچه هاي اطراف هدايت مي شوند. فقط چانه زني است كه در اين خيابان انجام و قطعي مي شود.
شير فروش 
يكي از دلال ها از طريق فن آوري موبايل، يك شير واقعي را معامله مي كند. او قيمت شير را لو نمي دهد، اما قسم مي خورد كه آن را از باغ وحش خريداري كرده است. البته مطمئنا هيچ كس جرات ندارد در منزل شخصي اش شير نگهداري كند. سلطان سابق جنگل مصارف ديگري دارد و قرار نيست كسي در حياط خانه جلوي او استخوان بيندازد و جناب شير براي صاحبش دم تكان دهد و او را ليس بزند.
دلال مي گويد: ژن اين شيرهاي پير طوري است كه نر و ماده آن با هم همخون هستند و بچه شان نمي شود. حتي مجوز تاكسيدرمي شدن شيرها از سوي باغ وحش صادر شده است.
پوست ببر منقرض شده 
چيزي حدود نيم قرن از انقراض نسل ببر ايراني مي گذرد. پس تخت پوستي كه نام ببر ايراني بر خود دارد و دست به دست مي گردد، از كجا آمده است؟ مثل آن مي ماند كه يك نفر ادعا كند عاج ماموت در انبار دارد و مي خواهد به قيمت مناسبي به فروش برساند.
اما پوست ببر ايراني چيزي نيست كه به راحتي بتوان آن را جعل كرد. اين تخت پوست حتي مورد تاييد تاجبخش، مسوول بخش تاكسيدرمي موزه حيات وحش دارآباد نيز قرار گرفته است. دلال مي پرسد: مگر همان ببري را نمي گوييد كه 50 سال قبل نسل آن منقرض شد؟   و وقتي پاسخ مثبت دريافت مي كند، ادامه مي دهد: چند وقت پيش يك تخت آن را به قيمت 600 هزار تومان فروختم، اما قيمت پوست ببر خيلي بيشتر از اين حرف هاست.
در تعقيب سينه طلا
حالا كه صحبت از نقض و انقراض شده، بد نيست به عقاب سينه طلا هم اشاره كنيم. چندي پيش يك شهروند تهراني وقتي با دو چشم خودش اين حيوان را در بازار مولوي ديد، بلافاصله با مسوولان سازمان محيط زيست تماس گرفت و درخواست كرد براي دستگيري اين عقاب كمياب يك مامور را در اختيار بگذارند. مامور به موقع نرسيدو عقاب نادر به پول تبديل شد.
حيوانات ديگري هم هستند كه از سوي محيط زيست در خطر انقراض تشخيص داده شده اند؛ پرندگاني مثل عقاب، كبك، قوش، قرقاول، جغد، هوبره، شاه بوف و جانوراني نظير گرگ، روباه، سنجاب و ...
با اين حال هنگام سفارش خريد اين كالاهاي قاچاقي مطمئن باشيد كه در اين بازار دست رد به سينه شما زده نخواهد شد.
عراقي ها و افغان هاي لوكس 
برخلاف كارگران افغان كه معمولا به ثمن بخس به استخدام درمي آيند، برخي حيوانات اهل اين كشور همسايه اتيكت هاي گرانقيمتي را بر خود حمل مي كنند. كفتر نژاد افغاني كه طول آن 40 سانتيمتر - چيزي حدود 2 برابر كفترهاي معمولي - است و كفتر باغ وحشي بغدادي جزو كالاهاي لوكس بازار به حساب مي آيند. افسانه هايي نيز در اين زمينه وجود دارد، از جمله اينكه سال گذشته 70 تا كفتر بغدادي را در مشهد رها كردند و يك ماه بعد 65 تاي آن در بغداد پيدا شدند.
اين كفترهاي جلد بيشتر از آنكه از ارزش عاطفي يا شغلي نزد خريداران برخوردار باشند، جنبه شرط بندي دارند. مثلا شرط هاي كلان مي بندند كه كفترشان قادر است فاصله بين شهر مبدا و مقصد را در فاصله چند روز معين طي كند. كفتر پياده يا با هر وسيله نقليه اي بايد در مهلت مورد توافق، خود را به مقصد برساند. فكر مي كنيد 200 هزار تومان براي اين وسيله شرط بندي، مبلغ گراني باشد؟
دانه ها و قفس ها
به فروشگاه هاي پرنده فروشي، سله - يا چيزي توي همين مايه ها - مي گويند و گنجه فقط به كفترفروشي ها اطلاق مي شود. داخل مغازه كه پا مي گذاري، به جاي انواع پرندگان، اين خوراكي هاي آنهاست كه توي چشم مي زند. ارزن، تخم كتان، شاهدانه، گندم، هفت تخمه قناري، گاودانه، قره ماش و ... جاي چشمگيرتري را در ويترين ها دارد.
اما اينها بيشتر در حكم نوعي پوشش است براي تجارت انواع و اقسام جانوران. هر جنبنده اي را كه بخواهيد در پوشش اين كبوترها مي توانيد خريداري كنيد. براي شناخت قفس ها نيز كافي است شكل و شمايل آنها را به خاطر بسپاريد، قفس هاي گنبدي شكل مخصوص سهره است و براي نگهداري قناري بايد قفس چهارگوش سفارش بدهيد. قفس كلبه اي براي مرغ عشق و قفس هاي بلند، مخصوص طوطي ساخته مي شود.
خروس هاي جنگي 
هنوز هم در كوچه پشتي عده اي پيدا مي شوند كه مرغ ها و خروس ها را به جان هم بيندازند. خروس افغاني، 30 هزار تومان و خروس لاري دورگه 20 تا 30 هزار تومان قيمت دارد. البته اين قيمت بهترين نوع است. مشخصات خروس افغاني هم به اين شرح است؛ كاكل هايي شبيه به پاك كن، چشم هاي سياه ريز، گردن بلند و پاهايي بدون ميخچه.
ساعت كار بازار
بازار داغ راسته حيوان فروش ها پنج شنبه و جمعه ها از صبح تا ساعت 3 و 4 بعدازظهر است. خرگوش آنقوره يكي از پرمشتري ترين اجناس بازار است. از اين خرگوش  استفاده هاي زيادي مي كنند، شايد بيشتر از محصولات گاو!
از ناخن خرگوش در توليدات لوازم آرايش استفاده مي شود. خون آن به كارخانه هاي سرم سازي مي رود و از روده اش نخ بخيه توليد مي شود. جلوي مشتري آلبوم مي گذارند و او خرگوش موردنظر را انتخاب مي كند؛ يك انتخاب كاملا سنتي!
بازار مخفي 
بازارسياه راسته حيوان فروشان همان بازار مخفي است. با نيسان وانت جنس مي آورند، در حالي كه روي بار وانت را با چادر پوشانده  اند. جنس داخل چادر همان كالاي قاچاقي است؛ حيواناتي مثل گوزن، شير يا گرگ هاي نوجوان را مي توان زير اين پوشش برزنتي مشاهده كرد.
سگ خري 
بچه مايه دارهايي كه در كوچه پشت مسجد رفت و آمد مي كنند، بيشتر مشتري سگ هستند. شيانلو، دوبرمن، پاكوتاه، سگ پل پشمالو، سگ هاي جيبي ملقب به جاسوئيچي با شناسنامه و دفترچه بهداشتي روي دست اين طرف و آن طرف مي شوند،با قيمت هاي 200 تا 700 هزار تومان.
كفترهاي طعمه و بقيه ماجرا
كفترچاهي قيمت چنداني ندارد، اما خيلي به درد مي خورد. اين زبان بسته به عنوان طعمه استفاده مي شود تا گربه ها و قوش هاي مزاحم با خوردن اين كفترهاي چاهي سمي، شرشان كم شود.
ماربازها هم مي توانند مار آبي را با قيمت 300 هزار تومان يا كمتر بخرند. قيمت مار افعي كه نيش آن را كشيده اند از 15 هزار تومان فراتر نمي رود. اين بازار داغ در حالي است كه ايراني ها از نظر فرهنگي به جز حيواناتي مثل الاغ، اسب، مرغ و خروس و گاو و گوسفند با ساير حيواناتي كه نگهداري آنها اين روزها مد شده است، ميانه اي ندارند. حالا جاي خوشوقتي است كه تب نگهداري انواع مارمولك و سمندر و آفتاب پرست به ايران راه پيدا نكرده است.

از 2 هزار تومان تا 2 ميليون تومان
بازار داغ خريد و فروش پرنده
اين پرنده هاي چند گرمي، هم ارزان قيمت دارند و هم گران قيمت. چه مرفهان جامعه و چه اقشار ضعيف مي توانند از صداي زيباي اين پرنده  بهره مند شوند
عليرضا باغاني
بيشتر مردم به قناري و پرنده هاي ديگر به عنوان يك موضوع فرعي و غير ضروري نگاه مي كنند در حالي كه بازاري ويژه فروش پرنده وجود دارد و خيلي از آدم ها از طريق خريد و فروش پرنده ها يا حتي صادرات و واردات همين پرنده هاي كوچك زندگي خود را مي گذرانند.
قناري و كبوتر سفيد، پرنده هايي هستند كه بازار فروش پرنده را قبضه كرده اند. بيشترين خريد و فروش هاي پرنده به اين حيوانات اختصاص دارد. قناري ها در خريد و فروش از كبوترها پيشي گرفته اند تا جايي كه امروزه كبوتر تنها در خانه هاي اقشار خاصي از جامعه يافت مي شود. هر كسي حوصله نگهداري كبوتران را ندارد اما صداي قناري هاي آوازه خوان از خانه هاي مدرن تا جنوب شهر، شنيده مي شود.
اين پرنده هاي چند گرمي، هم ارزان قيمت دارند و هم گران قيمت. چه مرفهان جامعه و چه اقشار ضعيف مي توانند از صداي زيباي اين پرنده  بهره مند شوند.
زيبايي، آواز و چهچه دلنشين از قابليت هاي قناري هاست كه موجب مي شود انسان ها بابت به دست آوردن يك قناري چندين هزار تومان پول بدهند.
نخستين پرنده فروش ها
تسخيركنندگان جزاير قناري در اسپانيا، نخستين كساني بودند كه مجذوب آواز دلنشين قناري هاي وحشي شدند. اگر امروز شمار زيادي قناري در بازار وجود دارد، مرهون زحمات اسپانيايي هاست، چون آنها پس از آشنايي با اين پرندگان به فكر تكثير آنها افتادند. از كشيش هاي اسپانيايي به عنوان نخستين تاجران پرنده هاي زردرنگ ياد مي شود. مي گويند آنها تجارت پرسودي را با قناري  آغاز كردند ولي تنها پرندگان نر را صادر و ماده ها را براي توليد مثل، نگهداري مي كنند.
در گذشته قيمت پرنده ها، سر به فلك مي گذاشت و تنها اشخاص ثروتمند قادر به نگهداري اين پرنده ها بودند. قفس هاي پربهاي اين پرندگان هنوز در خانه هاي اشرافي يافت مي شود؛ قفس هايي كه بيش از يك قرن قدمت دارند و حتي تا 300 دلار قيمت گذاري شده اند.
اما خوشي اسپانيايي ها در تجارت قناري فقط قبل از قرن هفدهم بود و رفته رفته انگليسي ها و ايتاليايي ها گوي سبقت را در صادرات و واردات قناري از اسپانيايي ها ربودند. بعد از اين 3 كشور سوئيس، هلند و آلمان در تجارت قناري صاحبنام هستند.
بورس پرنده 
گرچه بازار بسياري از لوازم اصلي و فرعي زندگي همراه با زمان مدرن تر شده، اما بازار فروش پرنده در ايران هنوز سنتي باقي مانده است. بازار مولوي كه پاتوق اصلي فروشندگان پرنده است، پس از 50 سال هنوز تكان نخورده است. فروشندگان هنوز همان فروشنده هستند و خريداران همان خريدار.
به بازار پرنده فروشان مولوي كه سري بزنيد، چاره اي جز داد زدن نداريد، چون صداي پرندگان به ويژه طوطي ها و كاسكوها، مانع شنيده شدن صداي تكلم عادي  شما مي شود.
اين بازار گرچه در پايين ترين نقطه شهر قرار گرفته، اما پاتوق خيلي از پولدارهاست. شايد روزگاري از اين بازار عبور كرده باشيد، هيچوقت به ذهنتان هم اين موضوع خطور نكرده باشد كه در اين بازار معامله 5 ميليون توماني انجام مي گيرد.
پرنده فروش ها از بساز و بفروش ها ناراضي اند چون خانه هاي نقلي آپارتماني و بدون بالكن، امكان نگهداري پرنده را از مردم گرفته است.
يك فروشنده پرنده مي گويد: 80 درصد پرنده ها در فضاي باز مي توانند دوام بياورند.
به گفته وي، با اينكه ميزان ساخت و سازها بالا رفته و مشتريان پرنده كمتر شده است، ولي از اين موضوع چندان هم ناراضي نيستند، چون بازار پرنده، بازار خاصي است كه مشتريان خاص خود را دارد. اگر كسي پرنده باز باشد يا عادت به نگهداري پرنده داشته باشد، حتما سالي يكي، دو بار به اين بازار سر مي زند.
شايد شما هم باور نكنيد كساني هستند كه بابت خريد پرنده حاضرند چند ميليون بپردازند، اما اگر چند ساعتي در بازار پرنده فروشي مولوي پرسه بزنيد، حتما از رد و بدل شدن اسكناس هاي سبز، چك هاي مسافرتي و چك هاي تضميني باخبر شده و به حقيقت اين تجارت پرسود پي مي بريد.
كبوتران 
پرنده ها از لحاظ نام، اندازه، رنگ و قابليت در گروه هاي مختلفي قرار مي گيرند. خيلي از پرنده ها فقط زيبايي دارند، برخي ديگر آواز مي خوانند و شمار ديگر مانند بلدرچين ها فقط مصرف خوراكي دارند.
پرندگان هم نام علمي دارند و هم نام كوچه بازاري. بازاري ها كه گوششان به نام هاي خارجي اين پرندگان بدهكار نيست، بيشتر مردم هم پرندگان را با همين عناوين بازار مي شناسند.
كبوترهاي مختلفي را مي توانيد در بازار بيابيد. كبوتربازهاي حرفه  اي، هفته اي يكي، دو روز در همين بازار، كبوتران خود را به حراج مي گذارند. حراج اين كبوترها شباهت زيادي به بازار بورس دارد به طوري كه براي كبوترهاي شاخص كه جايگاه ويژه اي در بين صاحبان خود دارند، قيمت پايه اي تعيين مي شود و خريداران قيمت هاي بالاتري را پيشنهاد مي دهند و كبوتر به فردي كه بالاترين قيمت را پيشنهاد دهد، فروخته مي شود. البته كبوتران جلد نمي توانند در اين حراجي حضور داشته باشند، چون توان دوري از صاحب اصلي خود را ندارند.
در بازار كنوني فروش پرنده، خريد يك جفت كبوتر نامه بر 10 هزار تومان، پرشي 15 هزار تومان و رسمي هزار تومان براي مشتريان تمام مي شود.
كبوتران دم چتري هم جفتي 6 هزار تومان، پابلندهاي زبر و زمخت جفتي 8 هزار تومان، نقش ها جفتي 20 هزار تومان و طوقي ها جفتي 10 هزار تومان قيمت گذاري شده اند.
در بازار كبوترهايي تحت عنوان پاپر و پرپا نيز وجود دارند كه گروه اول جفتي 15 هزار تومان و گروه دوم جفتي 7 هزار تومان فروخته مي شوند. كبوترهاي گروه اول پرهاي كمتري دارند و از قابليت پرش برخوردارند، اما پاهاي كبوترهاي گروه دوم يعني پرپا، از پر پوشانده شده است و بيشتر مايلند استراحت كنند تا پرش.
كاكلي هاي خوش تيپ هم فقط 12 هزار تومان قيمت دارند.
قناري بومي ايران 
در حالي كه اروپايي ها مدعي توليد و تكثير قناري در جهان هستند، جالب است بدانيد كه در ايران نوعي قناري تحت عنوان گل به سر وجود دارد كه در هيچ يك از نقاط جهان يافت نمي شود. گل به سر تنها قناري بومي ايران است؛ پرنده اي قهوه اي رنگ با خطوط پراكنده مشكي كه فقط در كوهسارهاي ايران زندگي مي كند. قناري بومي ايران در سخت ترين شرايط آب و هوايي توان زندگي دارد. مقاومت و قدرت اين پرنده تاحدي است كه براي رفع تشنگي يخ را مي شكند و در آب سرد آبتني مي كند.
اين قناري كه اكنون بين 3 تا 4 هزار تومان در بازار پرنده خريد و فروش مي شود، ناشناخته مانده است. خيلي از مردم از وجود تنها قناري بومي ايران بي اطلاعند در حالي كه كشورهايي مانند عراق، افغانستان و آذربايجان اكنون اين پرنده را به كشور خود برده و تكثير مي كنند و شايد در آينده قناري بومي ايران مال آنها شود، مثل چيزهاي ديگر. گل به سر هنگامي كه در شرايط آب و هوايي خوبي قرار گيرد، آواز دلنشيني مي خواند. اگر مي خواهيد گل به سرتان بخواند، بايد نرها را انتخاب كنيد، گل به سرهاي ماده تنها قابليت توليد مثل دارند.
اين پرنده كه حدود 10 سال عمر مي كند، جايگاه خوبي در بازار پرنده ندارد، به طوري كه بيشتر پرنده فروشي ها اين قناري را ندارند، در حالي كه قناري  هاي خارجي تا دلتان بخواهد در بازار يافت مي شود. تنها يك توليدكننده نام توليدات خود را گل به سر گذاشته است تا شايد كمي اين پرنده شناخته تر شود.
قناري هاي خارجي 
۵ گروه قناري خارجي در بازار ايران وجود دارند كه توانسته اند طرفداران زيادي را به سمت خود جلب كنند. روزي نيست كه در بازار قناري ها يورك شاير انگليسي، جيبوز و جيبر ايتاليايي، فري  هلندي و رسمي جزاير قناري اسپانيا خريد و فروش نشوند.
مي گويند هر قناري موجود در بازار كه غير از اين 5 گروه باشد، از تلفيق 2 تا از اين قناري هاست. اين پرندگان كوچك را مي توانيد با رنگ هاي قرمز، زرد، سبز، سفيد و شتري در بازار بيابيد.
قناري هاي يورك شاير از 10 تا 50 هزار تومان، جيبر 80 هزار تومان، جيبوز تا 100 هزار تومان، فري هلندي كمتر از 300 هزار تومان و قناري هاي رسمي از 4 تا 20 هزار تومان در بازار تهران قيمت گذاري شده اند.
البته مي گويند قناري هاي ديگري وجود دارند كه هنوز به بازار ايران راه پيدا نكرده اند.
طوطي، بلبل 
تنوع پرندگان آنقدر زياد است كه از هر يك از آنها 30 تا 50 نژاد مختلف وجود دارد، مثلا فنچ ها به 20 گروه نژادي تقسيم مي شوند، اما همه اين نژادها در بازار ايران نيست. بعد از قناري ها، طوطي هاي كاسكو در بازار ايران فروش خوبي دارند.
خريد طوطي هاي كاسكو از يكصد هزار تومان به بالا براي مشتريان آب مي خورد. اگر مي خواهيد طوطي سخنگو داشته باشيد بايد از نوزادي و دوران كودكي اين پرنده را نگهداري كنيد تا به شما عادت كند. قيمت طوطي هاي سخنگو از 150 هزار تومان به بالاست. طوطي هاي معمولي 12 هزار تومان و طوطي  هاي عروس، جفتي 38 هزار تومان هستند. در بازار، طوطي هاي 2 ميليون توماني نيز وجود دارند؛ طوطي هايي مثل آرا كه اصالتا آفريقايي هستند. طوطي  هاي بارتا نيز چيزي حدود 500 هزار تومان قيمت دارند.
مرغ عشق نيز جفتي 5 هزار تومان در بازار به فروش مي رسد. مرغ هاي مينا، بدبده و بلبلان سره و خرما ديگر پرندگاني هستند كه در بازار فروش پرنده وضعيت خوبي دارند.
پرنده سالم 
همانطور كه وقتي تصميم به خريد لباس داريد، معيارهايي براي تشخيص يك لباس در ذهنتان وجود دارد، خوب است اطلاعاتي براي خريد يك پرنده سالم هم داشته باشيد تا سرتان در بازار كلاه نرود.
پرنده هاي سالم چشم هاي براقي دارند، پرهايشان صاف و يكنواخت است و حتي نبايد يك پرشان هم ريخته باشد. به پاهاي پرنده اي كه مي خواهيد بخريد نيز توجه كنيد، چراكه اگر پاهاي پرنده قارچ داشته باشد، به صورت برآمدگي زشتي قابل مشاهده است. پرندگان سالم فضله دورنگي دارند، يعني يك پرنده سالم هم گرمي بايد بخورد و هم سردي. تخم ارزن براي پرندگان گرمي دارد و تخم كتان و كاهو سردي را براي پرندگان به همراه دارد.
براي نگهداري پرندگان، دو اصل هوا وغذا بايد مورد توجه قرار گيرد. هوا نسبت به غذا اولويت دارد. بعضي وقت ها هم لازم است به پرنده يا پرندگان خود تخم هاي تقويتي بدهيد، چون آنها هم در فصول مختلفي از سال به ويژه فصل جفت گيري نياز به تقويت دارند.

دكه
030747.jpg
عكس يك 
مجله Outdoorlife يكي از پرطرفدارترين مجلات حيات وحش است كه از مناطق حفاظت شده و همچنين مناطق شكار در آمريكا، گزارش هاي جذابي دارد، در حالي كه خاطرات شكارچيان از ستون هاي ويژه اين نشريه است كه در شماره فوريه Outdoorlife خاطره يك شكارچي درباره حمله يك خرس گريزلي را مي خوانيم. به عكس توجه كنيد!
030750.jpg
مجله يك 
مجله انگليسي BBC Wildlife ، معتبرترين نشريه اروپايي حيات وحش است كه علاوه بر مقالات و گزارش ها، گوشه هايي از برنامه هاي تلويزيوني شبكه هاي مختلف را كه درباره حيات وحش است، پوشش مي دهد. 13 شماره از اين مجله براي علاقه مندان خارج از اروپا 90/43 پوند قيمت دارد.
030756.jpg
انقراض 
مجلهWild life Conservations چاپ كانادا تيتر اول شماره اخير خود را به مطلبي درباره سگ هاي شكاري اختصاص داده است. تيتر اين مجله درباره پرنده هايي است كه تغذيه آنها زنبور است. خطر انقراض نوعي خرس و همچنين به خطر افتادن نسل خر س هاي قطبي و لزوم جلوگيري از اقدامات پيشگيرانه از ديگر مطالب چاپ شده است.
030753.jpg
شكار
مجله Field stream نيز علاقه مندان به ورزش شكار را به خود جلب كرده است. اين مجله در آخرين شماره خود، علت مهاجرت گونه اي از گوزن ها را در فصل سرما ذكر كرده است. ليست 50 تفنگ برتر شكار شايد در نوع خود يكي از جالب ترين مطالب اين مجله باشد. ذكر نكته هاي شكار در اين مجله به مهارت هاي خوانندگان Field Stream افزوده است كه البته به طرفداران محيط زيست توصيه نمي شود!

نرخ انواع جانوران
خيلي از جانوران در بازار قيمت مشخصي ندارند، چون به نسبت موقعيت جغرافيايي، اين قيمت ها تغيير مي كند، مثلا قيمت پرندگان در شمال و مناطق كوهستاني كشور اندكي ارزان تر از نقاط كويري است. با اين حال قيمت كنوني انواع جانوران در بازار تهران بدين شرح است:
قيمت (هزار تومان)
نوع جانور
۳-5/1
خرگوش كوچك 
۵‎/۲-2
خرگوش بزرگ 
۱۵-10
خرگوش آنقوره پشمالو
۱۰-7
سنجاب وحشي 
۲۴-17
سنجاب اهلي 
۵-3
همستر (خوكچه هندي)
۴-3
جوجه تيغي كوچك 
۱۵-10
جوجه تيغي بزرگ 
۶۰-50
جوجه تيغي دم دار
۹۰
بچه ميمون 
۲۵۰-200
ميمون بزرگ 
۱۵۰-100
بچه شامپانزه 
۲۵۰-200
شامپانزه بزرگ 
۶۰۰-500
روباه 
يك ميليون - 700
بچه آهو
۱۰
بره كوچك 
۱۰
بزغاله كوچك 
۱۵
مار افعي 
۶-5
مار زنگي 
۳۰۰ تومان 
مار آبي 
۱۰۰ تومان 
زالو
۳۰۰ تومان 
كرم ابريشم 
۵‎/۱-1
لاك پشت كوچك 
۸-7
لاك پشت بزرگ 
۵‎/۴
طوطي سبز (جوجه)
۱۳-12
طوطي سبز
۱۲
طوطي برزيلي 
۲۳
عروس طوطي 
۷۰
طوطي شاه توتي (جوجه)
۱۲۰
طوطي شاه توتي 
۱۵۰-100
طوطي آفريقايي (جوجه)
يك ميليون 
طوطي آفريقايي رنگي 
۵۰۰
طوطي بارتا
۱۰۰-70
كاسكو دم سبز
۲۰۰-120
كاسكو دم قرمز
۱
كبوتر رسمي 
۶
كبوتر دم چتري جفتي 
۷
كبوتر پرپا جفتي 
۸
كبوتر پابلند زمخت جفتي 
۱۰
كبوتر طوقي جفتي 
۱۵
كبوتر پاپر جفتي 
۲۰
كبوتر نقش جفتي 
۲۵
كبوتر پرشي 
۱۲ به بالا
كبوتر كاكلي 
۴
قناري گل به سر
۲۰-4
قناري رسمي 
۱۵-10
قناري يورك شاير
۸۰
قناري جيبر
۱۰۰
قناري جيبوز
۲۶۰
قناري فري هلندي 
۵
مرغ عشق رسمي (جفت)
۷
مرغ مينا (وحشي)
۱۵۰-100
مرغ مينا (سخنگو)
۳۰
قرقاول (جوجه)
۵۰
قرقاول (بالغ)
۱۲
تروفه (وحشي)
۱۲۰
تروفه (اهلي)
۱۰
كلاغ نوك قرمز
۶-5
زاغ 
۲۵۰-200
شاهين 
۶۰۰-400
عقاب 
۱۲۰-100
جغد سفيد
۱۷-12
قرقي 
۲۰-15
غاز
۱۲-10
اردك سينه قرمز
۴-3
اردك رسمي 
۳-2
اردك سفيد
۵۰۰ تومان 
جوجه اردك رسمي 
۲۵-20
بوقلمون 
۱۵۰
خروس لاري افغاني 
۳۵-25
خروس دورگه 
۱۲
جوجه لاري يك رگه 
۷
جوجه لاري دورگه 
۴
مرغ رسمي 
۳۰۰ تومان
جوجه ماشيني 

|  ايرانشهر  |   دخل و خرج  |   سفر و طبيعت  |   محيط زيست  |   يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |