پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۵
فقر مطالعه، فقر كتابخانه
تهران پايتخت كتاب نيست
030288.jpg
صنم بياناتي- تهران پايتخت كتاب نيست و فعل نيست بهانه ايست براي نوشتن. البته اگر معيار تنها اعداد باشند، تهران مي تواند از لحاظ تعداد كتابخانه معادل كلمه پايتخت باشد، اما مشكل اين است كه ميزان محروميت از روي تناسب حساب مي شود.
ايران فقر مطالعه دارد. اين يك واقعيت است اما توجيهي براي نداشتن كتابخانه به نسبت جمعيت هر شهر ايران نيست. در اين صفحه البته قادر به خروج از مرزهاي تهران نيستيم. پس از غيراستاندارد بودن تعداد كتابخانه هاي تهران بخوانيد؛ تهران پايتخت كتاب نيست.
رئيس هيات امناي كتابخانه هاي عمومي ايران از وضعيت كتابخانه هاي تهران انتقاد كرده است. مي توانيد تصور كنيد كه اين انتقاد از خود قابل تقدير است اما بحث شجاعت نيست، مساله اين است كه در تهران تنها 20 كتابخانه زير نظر هيات امناي كتابخانه هاي عمومي و بخش ديگر شايد اغلب كتابخانه هاي تهران زير نظر شهرداري اداره مي شوند.
مردم علاقه به مطالعه كتاب ندارند. مي توانيد اين بي ميلي را به حساب مشغله  هاي كاري، گراني كتاب يا هر چه كه در دست داريد، بگذاريد اما مي دانيد و مي دانيم كه تمام اينها تنها بهانه است. مردم علاقه اي به مطالعه ندارند و اين جمله از توجيه بي نياز است.
تهران با بحران كمبود فضاي مطالعه مواجه است. باورش آسان نيست، اما اين حقيقت است كه تهران محرومترين شهر ايران در اين زمينه است!
دكتر ملك احمدي  رئيس هيات امناي كتابخانه هاي عمومي ايران مي گويد: سطح متوسط فضاي كتابخانه هاي ايران حدود 500 متر مربع بوده كه اين رقم در تهران به طور ميانگين 100 متر مربع است.
براي اينكه مفهوم حرف هاي دكتر ملك احمدي برايتان روشن شود، بايد حرف هاي اشرفي، معاون مدير كل امور كتابخانه ها را بخوانيد.
در تهران حدود 90 كتابخانه وجود دارد كه 70 كتابخانه تحت نظارت شهرداري و 20 كتابخانه ديگر زير نظرهيات امناي كتابخانه هاي عمومي ايران اداره مي شوند. در اين 20 كتابخانه 320 هزار جلد كتاب نگهداري مي شود. نكته مهم اين است كه محروميت را از روي تناسب حساب مي كنند. به اين ترتيب تهران با جمعيتي بالغ بر 8 ميليون نفر به حدود 160 كتابخانه نياز دارد. آمار استاندارد نشان مي دهد كه به طور متوسط براي هر 50 هزار نفر يك كتابخانه لازم است. يعني تعداد 90 كتابخانه  در كلانشهري چون تهران براي اين جمعيت كافي نيست.
شايد بشود به افزايش تعداد كتاب ها در كتابخانه هاي موجود تهران دلخوش بود، اما اين دلخوشي هم فعلا مثل اغلب دلخوشي ها بيهوده است.
طبق استاندارد موجود براي هر يك نفر 5/1 تا 2 كتاب بايد در كتابخانه ها وجود داشته باشد كه متاسفانه اين استاندارد در كتابخانه هاي ما رعايت نشده است. توزيع نامناسب كتابخانه ها و كمبود كتاب و تجهيزات از ديگر مشكلات موجود در كتابخانه هاي تهران است. يكي از تجهيزات كتابخانه اي رايانه است. با وجود اينكه اكثر كتابخانه هاي ما به رايانه مجهز شده اند، اما متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده صحيح از رايانه در كتابخانه ها جا نيفتاده است.
اهل حساب كه باشيد، با يك حساب سرانگشتي دچار ياس فلسفي مي شويد. يك طرف فقر كتابخانه و طرف ديگر فقر مطالعه. از كجا بايد شروع كرد؟!

جشنواره لباس هاي سنتي و مدرن ايرا ن در اروپا
درخشش چادر ايراني
در بروشور جشنواره كه توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلا مي ترتيب يافته به توجه غيرايرانيان به پوشش ايراني اشاره شده بود. اين پيش بيني در جشنواره كاملا  به وقوع پيوست
030216.jpg
دفتر بانوان اداره كل امور اجتماعي و ايرانيان خارج از كشور وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با دعوت از طراحان لباس ايران با همكاري و حمايت مركز گسترش فارسي C.P.P.L.L جشنواره اي را در تالار بزرگ شهرداري كنزينگتون لندن تدارك ديد.عكس اختصاصي همشهري.

۱- شبكه B.B.C گزارش مفصلي از اين مراسم تهيه كرد كه خود گوياي اهميت كار بود.
۲- طراح لباس ها مي گويد مدل هاي اروپايي هنگام تعويض لباس براي سر كردن چادر ايراني با يكديگر رقابت مي كردند.
۳- كشوربوسني از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلا مي خواست تا در جشنواره لباس اسلا مي كه سال آينده برگزار خواهد شد شركت كند.
۴- تعدادي از لباس هاي مدل در آخرين روز جشنواره توسط بانوان كروات و ساير كشورها خريداري شد.
۵- كنداكتورنمايش لندن از 6:30 بعدازظهر تا۹:30 شب به صورت كاملا  فشرده در نظر گرفته شده بود و در دو نمايش نيم ساعته لباس ها به شدت مورد توجه قرار گرفت.
۶- بخش ويژه جشنواره در لندن نيز با نمايشگاهي از كتاب هاي هنري و عكس هايي از منازل ايران، صنايع دستي، فيلم، نوار و عروسك هاي ملي دارا و سارا پذيراي بازديد كنندگان بود.
۷- ممكن است حضور در كشورهاي آسياي ميانه برنامه بعدي تيم ترتيب دهنده اين برنامه باشد.

سعيده امين 
اولين بار بود كه در يك جشنواره جهاني تمام زنان مسلمان و غيرمسلمان ايراني و غيرايراني در سالن كنزينگتون هال لندن جمع شدند تا پوشش زنان ايراني را از نزديك ببينند. لباس هاي جديد و سنتي ايراني در رنگ هاي متنوع بر تن مدل هاي فرنگي، براي جملگي زنان خارجي و حتي براي بانوان ايراني كه سالها از وطن دور بودند شگفت انگيز بود.
پوشش بانوان ايران با توجه به شرايط فرهنگي، اجتماعي و اعتقادات ديني همواره مورد توجه غيرايرانيان بوده است. خلاقيت هاي بانوان ايراني در جهت ارايه طرح هاي جديد لباس، مبتني بر مد روز و فرهنگ اسلامي مورد تقدير بسياري از بانوان جهان قرار گرفته است.
اوايل سال جاري بود كه دفتر بانوان اداره كل امور اجتماعي و ايرانيان خارج از كشور وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تصميم گرفت كه با دعوت از طراحان لباس ايران با همكاري و حمايت مركز گسترش فارسي C.P.P.L.L جشنواره اي را در تالار بزرگ شهرداري كنزينگتون لندن تدارك ببيند كه در آن بيش از 10 نوع از لباس هاي سنتي با الهام از لباس هاي اقوام بلوچ، تركمن، قشقايي، كرد و گيلكي با كار فلور توتونچي و 50 مدل لباس با طراحي افسانه ريحاني فرد به نمايش درآمد.
افسانه ريحاني فرد كه طراحي لباس وي بسيار مورد توجه مدعوين قرار گرفت پس از برگزاري نمايش لباس ها در دوم فوريه (۱۴بهمن) به كشور بوسني رفت تا لباس هاي ايراني را در يك همايش اختصاصي در سارايوو به نمايش بگذارد. يك هفته بعد درست مطابق با جشنواره بين المللي لباس زنان، خانم ريحاني فرد به اتفاق هيات ايراني به زاگرب پايتخت كرواسي رفت تا پوشش ايراني-اسلامي را در كنار پوشش كشورهايي همچون سوئد، هندوستان، آلمان، فرانسه، هلند، انگلستان، آفريقاي جنوبي و ژاپن عرضه كند.
جالب اينجا است كه چادر ايراني در انواع مختلف به عنوان يك پوشش جذاب مورد توجه بانوان اروپايي قرار گرفت.
استارت 
۵ماه تمام به طور شبانه روزي كار تحقيق و طراحي 50 دست لباس با متد جديد و كاملا اسلامي طول كشيد. اين كار زماني آغاز شد كه سيدجوادي رايزن سفارت ايران در لندن به ايران آمد و براي ارايه يك ديدگاه كلي براي نمايش لباس ايراني با ريحاني فرد به گفت و گو نشستند؛ طراح 35 ساله اي كه كارشناس طراحي لباس و تكنولوژي دوخت از دانشگاه سوره است.
بعد از 5 ماه مطالعه و ارايه طرح هاي اوليه و تصويب طرح ها، كار آماده سازي لباس ها آغاز شد. از سويي يك تيم 5 يا 6 نفره از يك ماه قبل از جشنواره يعني در آغاز ماه ژانويه مقدمات برپايي جشنواره، انتخاب 20 مدل خارجي و بعضا ايراني را آغاز كردند.
سرانجام هيات ايراني با حدود 60 دست لباس، روسري و كفش اول فوريه تهران را به مقصد لندن ترك كردند تا برنامه خود را از ساعت 19 الي 21 به وقت گرينويچ به اجرا بگذارند. سفر 15 روزه براي هيات ايراني خاطرات زيادي را به همراه آورد. 5 سفر هوايي و 3 سفر زميني در يك سفر 15 روزه از مصائب هيات ايراني براي معرفي پوشش اسلامي به دنيا بود، آن هم براي اولين بار.
شوي لندن
كنزينگتون هال يكي از روزهاي شلوغ خود را در دوم فوريه 2005 مي گذراند، نزديك به 300بازديدكننده اروپايي كه در ميان آنها نيز تعداد قابل توجهي ايراني ديده مي شد روي صندلي هاي قرمز رنگ سالن نشسته بودند. در ميان آنها چند بانوي محجبه ديده مي شد كه منتظر ديدن لباس هاي ايراني بودند. مدل هاي اروپايي در حالي كه لباس ها را بر تن كرده بودند يكي يكي از مقابل نگاه مشتاق حضار عبور كردند. لباس هايي شاد و بسيار شيك بر قامت مدل هاي خارجي تداخلي از سنت و مدرنيته را به شكل زيبايي به جلوه گذاشت. وقتي اولين مدل در مقابل حضار ظاهر شد صداي تشويق 300 بازديدكننده كه هر لحظه به تعداد آنها افزوده مي شد بلند شد. 20دختر پس از يك دوره حضور در سالن به سرعت به اتاق پرو مي رفتند و با سرعت زياد لباس بعدي را بر تن مي كردند و ريحاني فرد با سرعت بالا روسري را به شكلي بر سر دختران مي بست كه در عين زيبايي به صورت كاملا پوشيده قرار مي گرفت. وقتي اولين مدل با سركردن چادر ايراني پا به صحنه نمايش گذاشت صداي تشويق حضار از هر زمان ديگري بلندتر شد. چادرهاي مشكي، گلدار، چادر از جنس لباس در رنگ هاي مختلف، يك يك به ميان صحنه آمدند. ريحاني فرد مي گويد: مدل ها براي سركردن چادر با هم رقابت مي كردند و هر كدام اصرار داشتند كه خود چادر را بر سر كنند.
نمايش كه تمام شد عده اي از حضارآمدند و از برگزاري چنين نمايشي از مسوولا ن گروه تشكر كردند. آنها اصرار داشتند كه تعدادي از اين لبا س ها را خريداري  كنند. ريحاني فرد مي گويد: امكان فروش لباس ها نبود چون ما قرار بود بعد از لندن به 2 شهر سارايوو و زاگرب براي برگزاري نمايش برويم و متاسفانه چون فقط طراح بوديم، نه توليد كننده، از هر مدل فقط يك دست لباس به همراه برده بوديم. برخوردها از نظر ريحاني فرد بسيار جالب بود. از نظر او مواجهه با پوشش ايراني به 2 دسته تقسيم مي شد؛ دسته اول زنان انگليسي و غير مسلماني بودند كه از سنتي به نام پوشش زنان به وجد آمده بودند. آنها اصرار داشتند كه حتما يك قواره از چادرها را خريداري كنند.
دسته دوم زنان ايراني بودند كه سالها از محيط ايران دور بوده و پيشرفت  در پوشش زنان ايراني را بسيار جالب توجه ارزيابي كردند.
البته خاطره كوچك و تلخي نيز در سفر لندن در ذهن ريحاني فرد ماند و آن اينكه چند تكه از لباس ها و زينت آلات عشايري درگير و دار نمايش گم شد!
شوي سارايوو
مردم بوسني جدا مهربان هستند و سارايوو اگرچه ويراني هاي جنگ را با خود داشت، اما هنوز زيبا بود. كوه ياهورينا با قله اي پر از برف از گوشه شرقي شهر سركشيده است. دماي شهر 16 درجه زير صفر است.
قنديل ها از حاشيه سقف شيرواني ها آويزان است. زنان مقابل تالار شهر جمع شده اند تا انواع لباس هاي ايراني را از نزديك ببينند.
ريحاني فرد مي گويد: سارايوو شهري مسلمان نشين است و زناني دارد كه به شدت روي حجاب تعصب دارند. در ميان مدل هاي من تعدادي دختر مسلمان بودند كه به هيچ وجه حاضر به پوشيدن لباس تنگ يا كوتاه هر چند فقط در حضور زنان نبودند.
همسر سفيران كشورهاي ايتاليا، فيليپين، چين، هندوستان، آلمان و فرانسه به عنوان ميهمان در تالار حضور داشتند و تعدادي از آنها در احترام به جمع مسلمان پوشش نازكي از حرير بر سر كشيده بودند.
چادر ايراني بسيار مورد توجه قرار گرفت و شايد مسلمان بودن مدل ها به نوعي لباس هاي ايراني را در قد و قواره آنها زيباتر جلوه مي داد. اگرچه سرما از طريق پاها نفوذ مي كند اما جالب اينجاست كه اغلب زنان مسلمان بوسني دامن بلند بر تن داشتند. دماي 16 درجه زير صفر براي آنها يك دماي معمولي بود اما ما ايراني ها را از پا در مي آورد.
قرار بود بخش دوم نمايش لباس در شهر توزلانيز به اجرا در آيد، اما به دليل آزاد بودن حضور مردان در نمايشگاه ، سفارت بوسني برنامه را لغو كرد.
جشنواره زاگرب 
در محوطه بزرگ نمايشگاه غرفه هاي لباس از كشورهاي مختلف دنيا به ترتيب قرار گرفته بود. غرفه آلمان درست مجاور غرفه ايران قرار داشت كه شركت هاي مختلف توليد لباس زنانه در آن محصولات خود را به نمايش گذاشته بودند.
وقتي نوبت به نمايش لباس در تالار بزرگ نمايشگاه كه كاملا به منظور نمايش لباس طراحي شده بود، رسيد ايران جزو اولين شركت كنندگان حضور پيدا كرد. 20 دختر غير مسلمان اهل كرواسي كه 18 نفر از آنها كاملا به زبان انگليسي مسلط بودند با پوشش ايراني اسلامي چنان مورد توجه حضار قرار گرفتند كه يك مرد كروات پس از برگزاري نمايش از ريحاني فرد خواست كه يكي از لباس ها را به عنوان هديه روز ولنتاين براي همسرش خريداري كند. استثنائا اين بار اين لباس به اين مرد كروات فروخته شد.
اين اولين حضور جدي لباس ايراني در خارج از مرزهاست.
آيا اين موفقيت را به چشم مي بينيد؟

يك قلم ديگر به دارايي هاي معلولان ايران اضافه شد
... قيم!
عليرضا كيواني نژاد -اگر تا ديروز بچه هاي بي بضاعت صاحب قيم  مي شدند، معلولان هم مشمول محبت قرار گرفته و قيم دار مي شوند، اين نكته ايست كه در بند 13 آئين نامه 16 ماده اي بهزيستي آمده است.
استفاده از وكيل، پرداخت حق الزحمه وكلا و كارشناسان قضائي، احقاق حقوق اجتماعي و اقتصادي معلولان مواردي هستند كه مسوولان سازمان بهزيستي در آئين نامه اجرايي خود به آن اشاره كرده و در صددند با تعيين قيم براي تمام معلولان كشور، آنها را از اين حقوق برخوردار كنند. به نظر مي رسد تدوين آئين نامه 16 ماده اي و اصرار روي بند 13 آن - منصوب شدن قيم براي تمام معلولان كشور - هدف اجرايي سال آينده بهزيستي باشد.
يك جامعه شناس درباره اين طرح مي گويد: دقيقا بايد مشخص كنيد كه قيم يا سرپرست؛ چون اين دو كلمه با هم متفاوتند.
مهدي آقا بيگي مدير كل روابط عمومي سازمان بهزيستي چنين پاسخ مي دهد: افرادي كه قرار است قيم افراد معلول شوند تنها در مسايلي كه به آنها اشاره مي كنيم دخالت دارند ولي سرپرست فردي است كه مثلا كودكي را به فرزند خواندگي قبول مي كند. اين دو مقوله از يكديگر كاملا متفاوتند.
از خرداد ماه و بر اساس قانون جامع حمايت از حقوق معلولان دادگاه ها موظفند صرفا با اعلام سازمان بهزيستي جهت نصب و عزل قيم براي افراد معلول اقدام كنند. معلول فردي است كه به تشخيص كميسيون پزشكي سازمان بهزيستي بر اساس ضايعه جسمي، ذهني و رواني يا توام، اختلال مستمر و قابل توجهي در سلامت كارايي عمومي وي ايجاد شده به طوري كه اين ناتواني موجب كاهش استقلال فرد در زمينه هاي اجتماعي و اقتصادي شود.
اين تعريفي است كه سازمان بهزيستي براي واژه معلول قايل است و بر اساس آن افراد معلول را تحت حمايت خود قرار مي دهد.
ماده 13 قانون به صراحت اعلام كرده، سازمان بهزيستي موظف است با ايجاد ساز و كار مناسب نسبت به قيموميت افراد معلول اقدام كنند البته ما در اين زمينه با دادگاه ها نيز كاملا هماهنگ هستيم تا آنها نيز در موقع لزوم بتوانند ما را ياري رسان باشند.
در اين راستا در بهزيستي استان تهران دفتر مشاوره حقوقي راه اندازي شده تا پيش از انتصاب قيم، بتوانند مشاوره هاي لازم را در اختيار معلولان قرار دهند. همچنين مقرر شده تا با استفاده از وكلاي معاضدتي - وكلاي مشاوره دهنده - كانون وكلاي دادگستري و مركز امور مشاوران حقوقي، وكلا و كارشناسان قوه قضائيه و كارشناسان حقوق بهزيستي، وكيل مورد نياز اين افراد معرفي شود.
وكلاي تعيين شده موظفند از حقوق اجتماعي افراد حمايت كنند. در عين حال چنانچه فرد معلولي در يكي از دادگاه هاي قضائي، دچار مشكل شود مي تواند از وكيلي غير از وكلاي تعيين شده - با شرايط خاص - استفاده كند. در اين شرايط قيم پول اين وكيل را با كمك بهزيستي و قوه قضائيه مي پردازد. آقاي بيگي مي گويد: بهزيستي در اين زمينه مجاز است حق الزحمه وكيل را تامين كند ضمنا در موارد اضطراري چنانچه نياز باشد بهزيستي حتي مي تواند براي احقاق حقوق معلول اقامه دعوي كند.
بر اساس آئين نامه جديد سازمان بهزيستي، مراقبت، نگهداري و توانمندسازي معلولان و همچنين نمايندگي قانوني آنها در تمام امور مربوط به اموال و حقوق مالي تا زمان نصب قيم توسط دادگاه، با سازمان بهزيستي كشور خواهد بود. چنانچه در مواردي، دسترسي به قيم مقدور نبوده يا هنوز از طرف دادگاه منصوب نباشد، مسوولان بهزيستي سراسر كشور و همچنين كاركنان بهزيستي به تشخيص رئيس سازمان يا اداره، با اختيار و مسووليت هاي قانوني به جاي قيم عمل خواهند كرد.
درنا بسازيد و به هيروشيما بفرستيد
شايد بسياري از ما بدانيم درناي كاغذي نماد چه چيزي باشد. ساداكو دختر ژاپني كه به خاطر پرتوهاي ناشي از بمب هسته اي سرطان گرفت و براي بهبودي اش هزار درناي كاغذي ساخت - گرچه بيماري به ساداكو امان نداد - اما بعد از گذشت 60 سال از واقعه هيروشيماي ژاپن، هر ساله كودكان ژاپني و ديگر نقاط دنيا براي برقراري صلح در دنيا درناهاي كاغذي را كه مي  سازند به مركزي كه براي همين امر در هيروشيما وجود دارد ارسال مي  كنند.
جنگ جهاني دوم ميليون ها انسان را آواره كرد، اما مهمترين اتفاق آن جنگ، حمله آمريكا با بمب اتمي به هيروشيما و ناكازاكي بود. ساداكو ساساكي يكي از هزاران دختر ژاپني بود كه در نزديكي هيروشيما زندگي مي  كرد. او به دليل پرتوهاي هسته اي بمب اتمي به سرطان خون مبتلا شد، يكي از دوستانش يك افسانه قديمي ژاپني برايش تعريف كرد كه طبق آن اگر هر بيماري هزار درناي كاغذي بسازد دوباره سالم خواهد شد. ساداكو به اميد بهبودي، تا كردن كاغذها را شروع كرد.
اگر شما هم دوست داريد ياد كساني را كه اولين قربانيان نبوغ بشر شدند زنده نگه داريد همين حالا به راحتي مي  توانيد براي ساداكو، يك درناي كاغذي بسازيد.
چگونه درناها را به هيروشيما بفرستيم؟
براي فرستادن هزار درنا به مركز تاريخي كودكان در پارك صلح هيروشيما آنها را با نخ به هم متصل كنيد و به اين آدرس بفرستيد:

KoKutaiji- machi, ط۳۴ -6Office of the mayor, city of Hiroshima, .
chome naka- Ku, Hiroshima 037,Japan1

هتل خارجي
030255.jpg
در اتريش براي توريست ها و اسكي بازها، هتل هاي يخي ايجاد شده است. اين هتل هاداراي آشپزخانه، دستشويي و ديگر امكانات است و گنجايش پذيرش 30 مسافر را دارد. اين هتل  توسط 4 نفر در مناطق كوهستاني رتنباخفرنر ساخته شده است. اين هتل متشكل از خانه هايي به شكل خانه هاي اسكيموها است و ارتفاع برخي از آنها به 6 متر مي  رسد. بورنو يكي از سازندگان اين هتل مي  گويد: ساختن چنين هتلي آرزوي دوران كودكي من بوده است. تخت هاي اين هتل از برف و يخ ساخته شده، اما براي ميهمانان اين هتل روتختي هايي از جنس پلي استريل و پوست گوسفند و كيسه هاي خواب، در نظر گرفته شده تا مسافران شب گرمي را در هتل داشته باشند. اين فعاليت ها را مقايسه كنيد باآنچه هتلداران ايراني انجام مي دهند.
نتيجه مشخص است، نيست؟

بي برقي در دانشگاه بوشهر
دانشجويان دانشگاه بوشهر مدتي است كه در تاريكي به تحصيل ادامه مي دهند.
رئيس دانشگاه بوشهر، تخصيص نيافتن بودجه كافي را علت قطعي برق مي داند، 4 ميليارد ريال بدهي برق اين دانشگاه و عدم پرداخت آن باعث قطعي برق شده است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني بوشهر با ارسال نامه اي به رئيس جمهوري خواستار كمك براي حل مشكل برق اين دانشگاه شده است.
نمايندگان مردم استان بوشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز در نامه مشتركي به رئيس جمهور با توجه به بحراني بودن موضوع برق دانشگاه علوم پزشكي بوشهر و احتمال قطع آن و تبعاتي كه براي سلامتي مردم دارد، بر حل اين مشكل تاكيد كردند.

تغيير ندهيد
از تغيير ساعات كار بانك ها كه اطلاع داريد، عده اي معتقدند اين تغيير ساعت كار بانك ها به كم كردن ترافيك كمك مي كند ولي مدير عامل بانك صادرات در اين رابطه گفته است كه اين موضوع به سنگيني بار ترافيكي مي افزايد. به گزارش فارس، سيد بها الدين حسيني هاشمي گفت: هم اكنون بانك ها در ساعات اداري متحمل پرداخت هزينه غذا و اختصاص زماني مخصوص صرف ناهار نيستند در حالي كه با تغيير ساعت كار اين امر اجتناب ناپذير است.
در حال حاضر شروع ساعت فعاليت بانك ها براي ادارات ساعت 7 و براي شعب ساعت 7:30 است.

چه شد؟
مدير عامل شركت رجاء در تاريخ 23/2/83 درساعت 8 صبح از خبر راديو در مصاحبه گفت: شركت 280 واگن نو خريداري كرده است كه تا پايان سال 250 واگن به ناوگان مسافري شركت رجاء افزوده خواهد شد. قائم مقام شركت در 26/11/83 در مصاحبه با شبكه خبر تلويزيون گفت تا پايان سال 45 واگن به ناوگان شركت اضافه مي شود. اگر جمع هزينه هاي سفر خارج معاونت فني را در نظر بگيريم مي بايست از مدير عامل محترم شركت پرسيد نتيجه اين همه سفرهاي خارجه حوزه معاونت فني و آن 250 واگن چه شد؟

چيپس رژيمي در اروپا
اروپايي ها عاشق سيب زميني سرخ شده و چيپس هستند.پژوهشگران بلژيكي اخيرا گونه اي از چيپس و سيب زميني سرخ كرده مدرن را كه با روش هاي جديدي توليد مي  شوند و براي تندرستي كم خطرتر هستند براي استفاده كساني كه رژيم دارند به بازارهاي اين كشور فرستادند.
اين سيب زميني هاي سرخ شده كه 3 بار كمتر از چيپس هاي رايج كالري دارد براي كودكان و همچنين سالمندان يا كساني كه چاق هستند ساخته شده و آنها مي  توانند با خيال آسوده تر غذاهاي مورد علاقه خود را ميل كنند.
اين چيپس ها پيش از سرخ  شدن به ماده اي آغشته مي  شوند كه جذب روغن آن را در هنگام سرخ شدن بسيار كم مي  كند و در حالي كه 100 گرم چيپس معمولي 400 كالري دارد، اين چيپس ها 421 كالري انرژي دربردارد.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40 هزار ريال 
مبلغ جريمه در شهرستان 40 هزار ريال 
030180.jpg
۱۰۲۶- راندن موتورسيكلت و دوچرخه  موتوردار در حال رها كردن فرمان، ممنوع است.
وسايل موتوري دوچرخ، وسايل نقليه نامتعادلي هستند كه حفظ تعادل و كنترل آنها به عهده راننده آن و بيشتر به وسيله فرمان است. اگر در حين حركت راننده نيز فرمان دوچرخه موتوردار يا موتورسيكلت را رها كند كنترل و حفظ تعادل وسيله نقليه كمتر نيز مي شود و در نتيجه احتمال سقوط وسيله نقليه موتوري به همراه راننده و سرنشين آن بيشتر مي گردد.

روح آدم ها با روح شهر عوض مي شود؛ بهار در راه است 
تعويض فصل، تغيير آدم ها
اوايل اسفند روزهاي لحظه شماري براي رسيدن بهار ويژگي هاي خاص خود را در يك كلا نشهر دارد، فشار كار و ترافيك سنگين از جمله آن است، اما با اين حال همين مشكلا ت هم وقتي بوي نوروز مي گيرد خوشايند است 
030264.jpg
عكس : هادي مختاريان 
رسيدن نوروز حتي اگر مصائبي هم در شهر بزرگي مثل تهران داشته باشد باز هم شيرين است. خود را براي آن روزها آماده كنيد.
باران آمده است كه برف ها را بشويد، اما نمي تواند را مي گويد و بدون عطسه زل مي زند به چكه هاي بي تاب از آسمان. در تهران هرجور بارش نعمت است و برف هاي هفته هاي گذشته تندتر از تحمل مردم بودند و باران اين هفته، مرهمي بود با كمترين هزينه و بيشترين فايده. تهران خوشحال بود.
تذكر گذشتن روزها پشت سر هم و شب هاي كوتاه زمستان براي شروع سال جديد لازم نيست، اما ممكن است. حال و هواي شب هاي عيد نوروز و ترافيك جدي در همه جاي تهران و بسياري از شهرهاي ديگر، رمقي از مردم مي گيرد كه حالي براي خوشحالي بيشتر باقي نماند. كارمندهاي بانك ها يك بار مجبور مي شوند دوباره از سر حسابرسي هايي را كه قبل تر و در انتهاي هر ماه انجام داده بودند، تكرار كنند و شركت هاي خصوصي طرف قرارداد با شركت هاي خارجي مجبور مي شوند حسابرسي هاي سه باره اي را انجام دهند كه دو بار آنها مشابه همان شركت هاي داخلي است و يك بازنگري در كل حساب ها هم به مناسبت حلول سال نوي مسيحي، دو ماه و اندي قبل تر انجام گرفته است.
مغازه دارها كه مي دانند فروش شب سال نو را فقط مي  توان با پاييز و شروع به كار مدارس (و دانشگاه ها) مقايسه كرد، هرآنچه در چنته دارند را روي ميز مي ريزند تا يك بار ديگر با مد نظر قرار دادن اصل فروش مقطعي موقت فقط براي يك بار بتوانند يكشنبه (يا دو - سه شنبه) پولمند شوند و باقي سال را به چاي خوردن و حرف زدن سپري كنند. مي دانيد كه بخش عمده اي از ادبيات كوچه و طنزهاي جديد و قديمي! محصول كار! اين عزيزان است.
شروع سال نو وقت خوشي پدربزرگ ها و مادربزرگ هاست. با بيشتر شدن حجم كار روزانه افراد، وقت براي دور هم جمع شدن و صله رحم كمتر مي شود و البته تغييرات نگاه هاي مردم هم باعث مي شود كه سرزدن به بزرگ  ترها مدام از زندگي روزمره آدم ها حذف شود يا دست كم نقش كمرنگ تري را در برنامه ريزي اوقات فراغت بازي كند. بين رسم هايي كه هنوز ورنيفتاده است، يكي عيد ديدني است كه در خانواده هاي مذهبي - سنتي تر منجر به حضور بيشتر بچه ها، نوه ها و نبيره ها در خانه هاي بزرگان خانواده مي شود و در ديگر خانواده ها معمولا به حضور در شب عيد نوروز خلاصه مي شود. با اينكه بسياري از بزرگترها با مشكلات مالي مواجهند، اما حضور نتيجه هاي زندگي آنها پيش رويشان آنقدر لذت دارد كه بتوان به جرات مدعي شد، عمده آنان همه هزينه ها را به جان مي خرند و فقط به وقت ديدن شلوغي هاي كوچكترها نق مي زنند و ته دلشان خوشحالند. اين وسط خويشاوندي هاي رابط (مثلا فرزندان در نسبت با نوه ها) مي توانند با اهداي يك جلد قرآن به بزرگترهاي فاميل كه در آنها اسكناس هاي تانخورده جاي گرفته باشد، از هزينه خوشي بزرگترها بكاهند. طبعا اين كار بايد به نحوي محترمانه انجام شود.
از منظر رياضي، شب عيد و شب شروع سال تحصيلي (اول مهرماه) تنها دو شبي از سالند كه دقيقا با روزهايي كه در پيش رويند، برابرند. يك تعداد اسطوره و افسانه و حكايت هم درباره شب نوروز وجود دارد؛ بين اقوام ايرلندي دنيا و تعدادي ديگر از فراطبيعت دوست ها، ويژگي هايي درباره شب تحويل خورشيد به برج بعدي ذكر مي شود (البته اين ديگر فقط يك ويژگي نيست، چون در هر سال مي توان 12 شب تحويل برج هاي جديد را شمرد). غير از چيزهايي كه ياد شده، دليلي وجود ندارد كه بتوان اهميت فوق العاده اي براي شب عيد نوروز شمرد. همه اينها اما باعث نمي شود كه اين روز يا هر روز ديگر را بتوان بي اهميت دانست. هر روز زندگي انسان، يك روز نزديك تر شدن او به مرگ است و مرگ هم - مي دانيد كه - اصلا شوخي نيست، در واقع از مرگ جدي تر اصلا چيزي در جهان موجود نيست. هر روز كه انسان از خواب بيدار مي شود، كارهاي زيادي را براي انجام دادن و كارهاي بيشتري را براي انجام ندادن دارد. اين يك نمونه را در نظر بياوريد:
مي شود صبح از خواب بيدار شد، چيز يا چيزكي خورد يا آشاميد و سيگاري كشيد. دست و رويي شست و آرام آرام يا به سرعت كوچه ها و خيابان هاي فرعي را پيمود تا سوار وسيله اي شد كه به يك مقصد موقت رسيد. در راه مي شود يك سيگار به آرامي يا به سرعت كشيد يا كشيدن آن را موكول به رسيدن به محل كار كرد. در محل كار (بنا به ميزان نق و اعتراض اطرافيان و همكاران و حضور يا نبود آنان) مي شود سيگار را پشت ميز يا در محلي كه به اين كار اختصاص يافته، كشيد. بعد از اتمام كار هم آرام آرام راه افتاد و به طرف خانه رفت و يك چند ساعتي را با خانواده (يا عمدتا: خانواده + تلويزيون) سپري كرد و بعد مسواك زد و خوابيد.
باران اسفند امسال روزي بود دور از معمول روزها و وقتي بود كه بتوانيم قرار ديگري با خودمان بگذاريم، بدون سررسيد
اما روزهاي انسان را جور ديگري هم مي شود شروع كرد. براي مثال اگر فصل پاييز يا زمستان باشد و اندك كسالت (يا سرماخوردگي اي) عارض شده باشد، به راحتي مي  توان صبح را جور ديگري شروع كرد.
مي  شود از سر صبح با يك گلودرد جدي مواجه شد، بعد وجود تب و قدري خستگي را در بدن ديد. به ياد كارهاي انجام نشده در محل كار افتاد و از تصور مسير دراز پيش رو و سرماي خيابان ها و گرماي دم كرده مسافركش ها لرزيد. مي شود بي حالي فرد و اعتراض رئيس به كم كاري (اينجا ديگر نق نيست، چون بحث رئيس مطرح است) را در ذهن داشت و عصباني شد يا حتي خنديد. مي  شود سيگاري روشن كرد كه در حال و هواي بيماري، نفس را احتمال دارد بند بياورد و مرگ را پيش چشم، يا تو بردن هر پك از آن ناتواني در تنفس را به ذهن بياورد و آزار ديدن براي اصرار در ضرر يا در بهترين حالت، سرفه هاي شديد جدي مكرر است كه اشانتيون جان كندن در بستر وفات است. مي  شود با همه اين تذكرها به ضررهاي سيگار، ياد همه حرف هاي شنيده شده و پشت گوش انداخته شده افتاد كه سيگار را ترك كنيد، به اين چند هزار دليل و بعد اين كار را كرد.
اگر در تمام زمستان و به همه بهانه هايي كه وجود دارد بشود از يك روز به اين ترتيب استفاده كرد، وقت قراردادي شروع سال جديد مي  تواند منشاء هزار هزار اثر باشد و بلكه هم بيشتر. هر كدام از روزهاي باراني اسفند 83 كه ياد آور تغيير فصلند و هنوز از رخوت بهار و آلرژي ناشي از گرده افشاني گل ها و خواب آلودگي آدم ها و تغيير عادت ها نشان ندارند مي  توانند يك شروع براي زندگي از جوري ديگر باشند. به دسته هاي سه ماهه تقسيم كردن سال و اسم گذاشتن براي آن يك قرارداد است، عوض شدن فصل ها هم يك اتفاق قراردادي، هيچ چيز هم نمي  تواند از آن جلوگيري كند، اما تغيير پيداكردن آدم ها از اين هم حتمي تر است. آدم كه مجموعه اي از ژنتيك و محيط و تجربه است بخواهد يا نخواهد نسبت به وضع فعلي خودش عوض مي  شود؛ حتي اگر ژنتيك آدم عوض نشود (كه البته ژن هاي فعال در هر لحظه امكان دارد غيرفعال شوند و به عكس) يا اگر محيط آدم عوض نشود (كه هر جاي كره زمين برويم يا با  آب روبروييم يا با خاك يا با چيزهاي ديگري كه از همين كره ايجاد شده اند، اما نسبت مصالح در تركيب ها فرق مي كند)، تجربه هاي انسان بي شك عوض مي شود. همين لحظه كه شما اين مقاله را خوانديد به ميزان بسيار جزيي تغيير پيدا كرده ايد، امكان دارد اين تغيير بد و بيراه گفتن به آن باشد يا تحت تاثير قرارگرفتن به نحوي كه بتواند منشا اثر واقع شود. تغيير ديگري كه احتمال دارد پيدا كنيد اين است كه تصميم نگيريد و تغييري نكنيد؛ اگر بپذيريد كه تصميم نگرفتن همان تصميم گرفتن به تصميم نگرفتن است، مشكل حل مي  شود. يعني ثابت مي  شود كه هر ساده ترين كار بشر در او تغييرات خيلي جزيي  ايجاد مي        كند كه با اينكه كوچكند، اما هستند.
هر روز از زندگي  آدم ها يك فرصت است كه بتوان اين تغييرها را كاربردي كرد. انسان كه هر روز و هر نفس يك قدم به مرگ نزديكتر مي  شود، در هر روز و هر نفس يك ويژگي را كه نداشته پيدا مي  كند. همه دنيايي كه پيش روي ماست را نمي  توان عوض كرد. حتي نمي  شود تصميم گرفت كه خود انسان از لحظه بعد چه كسي خواهد بود؛ يك پله جلوتر اصلا نمي    توان خود را شناخت. تصميم گيري پيشكش.
نمي  توان دست و روي را شست و تر نشد. نمي  شود غذا نخورد و سير شد. نمي  شود دويد و عرق نكرد و نمي  شودهاي متعدد و حتي بي  شماري در اين دنيا وجود دارد كه همه مان روزي چند بار (يا در بهترين حالت، هر چند روز يك بار) به خوبي با آنها مواجه مي  شويم، اما همه توجهي كه به اين نمي  شود ها داريم به خاطر اين است كه قدري مي  شود و امكان دارد و همت مي  خواهد و بايد كمي وقت گذاشت تا صورت بپذيرد هم در دنيا وجود دارد. روزهاي قراردادي سال را بسياري از ما براي انجام دادن يك كار يا يك كار ديگر باز قرارداد مي  كنيم و ازدحام كشتگاه هاي روزها وشب ها و گذشتن آنها به سرعت برها موجب مي  شود كه اين قراردادهايي كه با خودمان شرط كرده ايم را هم از ياد ببريم.
باران اسفند امسال روزي بود دور از معمول روزها و وقتي بود كه بتوانيم قرار ديگري با خودمان بگذاريم، بدون سررسيد. امكان هاي ما انسان ها در زندگي آنقدر هست كه بتوانيم تغييرهاي كوچك در كيفيت زندگي مان ايجاد كنيم و از عرض زندگي بهره  ببريم. هر روز را مي  توانيم يك قرارداد بگيريم و باران اسفند امسال را يك بهانه.

طرح تردد زوج و فرد خودروها را اجرا كنيد
بدون ترديد
اگر سقف توليد خودرو را تا سال 1390 ثابت فرض كنيم، در آن سال 5ميليون خودرو در تهران خواهيم داشت كه متناسب با اين ميزان توليد بايد سالانه 200 كيلومتر بزرگراه در اين كلانشهر احداث كنيم 
030195.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
دلا يل شدت عمل مقابل ترافيك بسيارند. به نظر مي رسد دليلي براي مماشات با دغدغه بزرگ تهران وجود ندارد گرچه منجر به نارضايتي عده اي شود
رسول كاظم  الوندي - قرار است به زودي نتايج بررسي و چگونگي اجرا شدن طرح تردد زوج و فرد خودروها از سوي كارگروه شوراي عالي ترافيك اعلام شود. شنيدن نتايج مثبت اين خبر قطعا همه علاقه مندان به نظم و سرعت و سهولت رفت و آمد سواره و سلامت و رفاه و آرامش مردم را خوشحال خواهد كرد. در همين جا اين نكته گفتني است كه طبق اظهار نظر رياست كميسيون فني و عمراني شوراي اسلامي شهر تهران، اجراي طرح فوق الذكر نياز به مصوبه شوراي شهر ندارد، زيرا اين شورا در تابستان سال جاري كليات طرح را تصويب كرده و از اين رو، بهتر بود طرح آزمايشي آن در تابستان گذشته به مرحله اجرا در مي آمد. با اين وجود ، ظاهرا اجراي اين طرح هنوز مراحل قانوني خود را طي نكرده و اجراي قطعي آن منوط به تصويب در شوراي عالي ترافيك و تاييد شخص وزير كشور است.
با استفاده از گزارش ها و مقالاتي كه تاكنون درباره طرح تردد زوج و فرد خورودها در تهران منتشر شده، اجراي اين طرح از سه منظر قابل تعريف و تبيين خواهد بود:
آلودگي هوا و بحران زيست محيطي 
بدون اينكه لزوم جمع آوري و جايگزين كردن خودروهاي فرسوده قابل انكار باشد بايد اين واقعيت را پذيرفت كه پديده آلودگي هوا فقط ناشي از ادامه كار خودروهاي مذكور نيست. براي قبول اين واقعيت، دليل بهتر از اين وجود ندارد كه سهم تهران از خروج۲۰ هزار خودروي فرسوده تا پايان سال جاري، فقط 3000 دستگاه خودرو بوده است. در كلانشهر تهران، وارونگي هوا كه خود معلول كم توجهي به مساله   آلودگي بوده است، هر سال نيمي از روزهاي سال را شامل مي شود و علاوه بر اين، آلودگي هواي تهران ناشي از فعاليت واحدهاي توليدي، صنعتي ، تجاري ، خدماتي و تردد حدود 3 ميليون خودرو سبك و سنگين است كه موجب انتشار آلاينده هاي خطرناكي مانند هيدروكربن، دي اكسيد گوگرد و منوكسيد كربن مي شوند كه حجم آنها چند برابر حد استاندارد زيست محيطي است. در واقع 75 تا 85 درصد آلودگي هواي شهرهاي بزرگ خصوصا تهران ناشي از دود خودروهاست كه سلامت عمومي را در خطر جدي قرار داده است.
در اين زمينه، آمارهاي رسمي و غيررسمي درباره ميزان مرگ و مير ناشي از بيماري هاي تنفسي انتشار مي يابد تا بيش از پيش بر اهميت اين موضوع تاكيد كنند. مهمتر از همه اينها، همه ساله در روزهايي كه ميزان آلودگي هوا به اوج خود مي رسد اجبارا مدارس به ويژه مدارس ابتدايي تعطيل مي شوند و به افراد سالخورده جدا توصيه مي شود كه از منزل خارج نشوند.
مشكلات حل ناشدني ترافيك
در كشوري كه فقط در سال جاري معادل۵‎/۳ ميليارد دلار صرف واردات بنزين شده و در سالهاي اخير نرخ رشد سالانه مصرف بنزين 5/12 درصد در سال بوده است (اين نرخ رشد در آمريكا كمتر از 4درصد و در اروپا نزديك به 2درصد در سال بوده است) اگرچاره اي انديشيده نشود، در 5سال  آ ينده تقريبا به 166 ميليارد ليتر بنزين نياز خواهد داشت.
بنا به اظهارات مدير عامل سازمان حمل و نقل وترافيك شهرداري تهران، اگر سقف توليد خودرو را تا سال 1390 ثابت فرض كنيم. در آن سال 5ميليون خودرو در تهران خواهيم داشت كه متناسب با اين ميزان توليد بايد سالانه 200 كيلومتر بزرگراه در اين كلانشهر احداث كنيم.
بنابراين اگر مشكلات كنوني ترافيك را با حدود 3 ميليون وسيله نقليه ( غير از موتورسيكلت ها )از نظر بگذرانيم و قدري در آن تامل كنيم چندان مشكل نخواهد بود كه منظره عبور و مرور خودروها را در تهران در چند سال آينده در نظر آوريم.
مسايل مولد استرس و وقوع تصادفات
رانندگي در وضعيت عادي و متعادل و در شرايطي كه تعداد اتومبيل ها متناسب با ظرفيت و كشش گذرگاه هاست، خيلي كمتر باعث تصادف مي شود، لكن ترديدي نيست كه تراكم ترافيك و قرار گرفتن تنگاتنگ اتومبيل ها در مسير كه اغلب فاصله طولي را هم رعايت نمي كنند ( يا به دليل فشرده بودن ترافيك اجبارا نمي توانند رعايت كنند) موجبات تصادف را فراهم مي آورد.
تصادفات رانندگي حتي اگر منجر به آسيب جسمي طرفين هم نشود، تبعات منفي و زيان آوري براي فرد و جامعه به بار مي آورد.
۱- مشاجرات و حتي منازعات پس از وقوع تصادف
۲- راه بندان و مختل شدن عبور و مرور
۳- لزوم دخالت پليس در خيلي از تصادفات براي تنظيم كروكي و گزارش
۴- مراجعه طرف زيان ديده به بيمه براي دريافت خسارت
علاوه بر مسايل فوق، چون اتومبيل خسارت ديده نياز به انجام تعميرات و تعويض قطعات دارد، لااقل براي تامين بخشي از لوازم و قطعات يدكي، ارز از كشور خارج مي شود و جامعه از اين رهگذر متضرر مي شود.
از طرف ديگر، تحقيقاتي كه توسط دانشمندان آلماني انجام شده، نشان داده است افرادي كه در راه بندان هاي ترافيكي گرفتار مي شوند، براثر استرس - كه در دنياي امروز ام الامراض محسوب مي شود 3 برابر بيشتر از سايرين در معرض حمله قلبي قرار مي گيرند و عده اي ديگر هم هستند كه به دنبال مسايل ترافيك به سهولت عصبي مي شوند و به اندك تحريكي، ظرفيت روحي و تحمل خود را از دست مي دهند.
منطقي به نظر مي رسد قبل از اينكه هرگونه برنامه ريزي زيست محيطي در كلانشهر تهران غير ممكن شود، به يك اقدام تعيين كننده و تاثيرگذار مبادرت شود و با همكاري مسوولان ذيربط خصوصا شوراي برنامه ريزي حمل ونقل و ترافيك، طرح تردد زوج و فرد خودروها بدون ترديد اجرا شود. در اين صورت براي افزايش خودروهاي شخصي كه خود يكي از ملاك هاي رفاه به حساب مي آيد، جاي هيچگونه نگراني وجود نخواهد داشت.
بديهي است اجراي هرچه بهتر طرح مذكور نيازمند تقويت پليس، ايجاد پاركينگ در مبادي ورودي و ساماندهي و تجهيز وسايط نقليه عمومي خواهد بود.

معتادان اينترنتي
030276.jpg
پشت مانيتور كامپيوتر داخل اتاقش نشسته، روي يكي از علامت هاي آن كليك مي كند و پس از كلي سروصدا سرانجام وارد دنياي وسيع اينترنت مي شود. دقيقه ها و ساعت ها را صرف مي كند تا در اين دنياي مجازي و سرشار از اطلاعات گردش كند. دنيايي كه گردش در آن تنها نياز به تهيه يك كارت اينترنت دارد. گردشي كه پس از يك مدت كوتاه اعتيادآور مي شود.
اعتياد به اينترنت در كشورهاي مختلف جهان باعث شده مشكلات زيادي بر سر راه استفاده كنندگان ايجاد شود. يك روانشناس مي گويد اگر استفاده كنندگان از اينترنت نتوانند به مدت يك ماه دوري از اينترنت را تحمل كنند، در خطر اعتياد اينترنتي قرار دارند.
اين حرف هايي كه زديم به ايران خودمان هم مربوط مي شود. خيلي از دانشجويان ايراني بسياري از زمان خود را صرف استفاده از اينترنت مي كنند به طوري كه شب ها تا دير وقت بيدارند و صبح ها را به خواب ناز مشغول. بيشتر استفاده كنندگان اينترنت در ايران را جوانان تشكيل مي دهند. 35 درصد از اين جوانان براي چت كردن به اينترنت سر مي زنند و وقت خود را اينگونه تلف مي كنند.
۲۸ درصد، معتاد بازي هاي اينترنتي شده اند. 30درصد از آنها براي سرزدن و چك كردن صندوق پست الكترونيكي خود به اينترنت مي روند. در كشورهاي مختلف دنيا 60 درصد از استفاده كنندگان اينترنتي را ا فراد ميانسال و خانه دار تشكيل مي دهند. آنها معتقدند كه در استفاده از اينترنت نيازي نيست كه نگران ظاهر و قيافه خودشان باشند، اما در كشور ما وضع فرق مي كند. جوانان عمده استفاده كنندگان اين پديده هستند. آنها معتقدند از طريق اينترنت مي توانند به سرتاسر دنيا سر بزنند و همچنين ارتباط برقرار كنند. اگراستفاده كننده از اينترنت هستيد سعي كنيد از اعضاي اين گروه ها نباشيد و البته به معتادان اينترنتي هم تبديل نشويد.

كنترل دخانيات در ايران
مسوول برنامه كنترل دخانيات وزارت بهداشت با اعلام اين كه كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات به تصويب 55 كشور دنيا رسيده است، خواستار تصويب نهايي اين طرح در مجلس شد.
اين كنوانسيون در زمينه هاي مختلف كنترل دخانيات و توليد، توزيع، تبليغات، آموزش و درمان افراد سيگاري، داراي مواد متعددي است كه به موجب اين كنوانسيون، در قوانين داخلي كشورهاي عضو بايد قوانيني در زمينه كنترل دخانيات تدوين شود.
مسوول برنامه كنترل دخانيات وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: اين قوانين در زمينه فروش مواد دخاني در مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي است، حال آنكه متولي دكه هاي روزنامه فروشي، شهرداري ها هستند لذا پيگيري كنترل فروش مواد دخاني توسط اين مركز از طريق سازمان ها و ارگان هاي ديگر الزامي است.

آموزش علمي از كانال نمايش موزيكال
030267.jpg
اين روزها در تالار هنر تئاتري روي صحنه رفته كه ويژگي هاي جالبي دارد. اين تئاتر ويژه كودكان كه در طراحي اش نظريه هاي روانشناسي به خدمت گرفته شده، مورد استقبال بسياري از خانواده ها قرار گرفته است. براي ما هم اجراي تئاتري با تاكيد بر آموزش عزت نفس و اعتماد به كودكان دبستاني و پيش دبستاني براساس معيار سازمان بهداشت جهاني (WHO) در حد يك شوخي بود، اما اگر فعاليت هاي سازمان فرهنگ و زندگي و انجمن توسعه توان هاي فردي را جدي تر دنبال كنيم به نتايج جديدي دست پيدا مي كنيم. برگزاركنندگان اين نمايش با اتكا به نظريه هاي نوين يادگيري در كودكان آنها را داراي تفكر ساختارگرا مي دانند و معتقدند كودكان توان دريافت، پردازش و به كارگيري اطلاعات در مواقع لزوم را دارا هستند. اين تصور برخلاف نظريه اي است كه اكنون در نظام پرورشي ما (تحت عنوان نظريه پياژه) حاكم است. اين نظريه كودك را موجودي مي پندارد كه پذيراي كامل و بدون تحليل از آنچه كه مي آموزد است.
محمدمحسني كه مسوول اطلاع رساني برنامه هاي اين گروه است در مورد ويژگي هاي اين كار مي گويد: قبل از اجراي اين تئاتر عده اي از كارشناسان به پژوهش در مورد آموزش به كودكان اقدام كردند. اين افراد به دنبال اين موضوع بودند كه چگونه مي توان نظريه آموزش بدون سخنراني را به اجرا در بياورند. آنها در پي اين بودند كه با هنر، توسعه و آموزش را وارد مراحل جديدتري كنند. كارشناسان با يك نظرسنجي از پدر و مادرهايي كه فرزندان خردسالشان را به مهدكودك ها مي برند به اين نتيجه رسيدند كه 83 درصد آنها براي اينكه فرزندانشان به اصطلاح اجتماعي شوند آنها را به مهدكودك ها مي سپرند. در درجات بعدي اين نظرسنجي، ايجاد حس استقلال و اعتماد به نفس قرار دارد. بعد از اين نظرسنجي ها ليلي رضايي (كارگردان نمايش) و همكارانش تئاتري را براي اجرا آماده كردند كه در آن يكهزار كلمه در چند دقيقه آموزش كودكان را به سرانجام مي رسانند. كودكاني كه بايد در گام اول بپذيرند با ويژگي ها، توانايي ها و كمبودهايشان كنار بيايند. تئاتر موزيكال الاغ پردردسر تا 23 اسفندماه در تالار هنر (خيابان مفتح، خيابان ورزنده) روي صحنه است. اگر مي خواهيد نتيجه يك كار علمي در مورد آموزش كودكان را ببينيد به تماشاي اين نمايش برويد، البته همراه كودكانتان...

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |