دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۷
فعلا سكه هاي خود را نفروشيد
خيلي ها با اجاره دادن يا خريد و فروش تعدادي سكه، زندگي خود را مي گذرانند. گاهي اين تجارت پرسود و گاهي با بدبياري هايي همراه است
028806.jpg
عليرضا باغاني
اگر از گذشته سكه هاي زيباي طلا جمع آوري كرده و با گران شدن اين فلز گرانبها قصد فروش آنها را داريد، كمي صبر كنيد، چون فعالان صنف طلا و جواهر معتقدند كه قيمت سكه و طلا شايد در روزهاي آينده افزايش يابد.
با فرا رسيدن ايام آخر سال و اعياد مذهبي وملي همه چيز گران مي شود، انگار مردم ما به گراني عادت كرده و تصور اينكه با نزديك  شدن عيد چيزي گران نمي شود، برايشان مشكل است. اما گرچه اين گراني ها به ضرر عده اي از مردم تمام مي شود، اما عده اي ديگر سود قابل توجهي به جيب مي زنند.
آرزوي ديرينه
بعد از سالها خريد وفروش طلا، سكه و دلار به نان و نوايي رسيده و خانه، ماشين، موبايل و همه ملزومات زندگي را به دست آورده است. به ياد نصيحت هاي مادرش مي افتد كه مي گفت پولت را طلا و سكه بخر. چون طلا اگر امروز مثقالي 50 تومان است فردا مي شود 52 تومان و پس فردا... شايد اگر او به توصيه هاي مادرش گوش نمي داد اكنون پيشه كم درآمدتري داشت و به آرزوي ديرينه خود يعني پولدار شدن نمي رسيد، شايد اگر ديگران هم از درآمد زايي اين تجارت پرسود مطلع بودند بي درنگ شغل خود را عوض كرده يا به سراغ داد و ستد سهام مي رفتند يا خريد و فروش طلا و جواهر و سكه.
قانون نانوشته
قيمت سكه تمام بهار آزادي در هفته گذشته طي 3روز دست كم روزي 2 هزار تومان افزايش يافت؛ اتفاقي كه صرافان را غافلگير كرد. رئيس بانك كار گشايي در مورد علت گران شدن سكه مي گويد: در اين مقطع از سال تقاضا براي سكه زياد است اما گراني را نمي توان به پاي عرضه گذاشت، چرا كه تعداد سكه كم نيست و در بازار به اندازه كافي وجود دارد!
به گفته رئيس اين بانك كه مركز اصلي خريد و فروش سكه است، عرضه سكه طلا با تقاضاي آن در بازار برابري دارد، چون فروشندگان سكه هاي طلا با مراجعه به بانك كار گشايي مي توانند هر چقدر كه بخواهند سكه بخرند، پس گراني اين كالا بر خلاف قانون عرضه و تقاضا صورت مي گيرد، يعني با توجه به فرا رسيدن اين وقت سال، فروشندگان ترجيح مي دهند طبق قانوني نانوشته و من در آوردي، بر اساس بالا رفتن تقاضاي خريد، قيمت ها را هم افزايش دهند.
اما رئيس اتحاديه طلا و جواهر نظر ديگري دارد. به گفته وي، عدم ضرب سكه بهار آزادي طرح قديم و كم شدن زمينه اين سكه در بازار، افزايش نرخ دلار و ترقي قيمت هر اونس طلا موجب افزايش قيمت سكه به خصوص سكه طرح قديم شده است.
گوهربين ادامه مي دهد: معمولا نرخ دلار آمريكا در قيمت اونس جهاني طلا ضرب و قيمت سكه به دست مي آيد، بنابراين زماني كه قيمت اونس جهاني طلا بالا مي رود و نرخ دلار در بازار گران مي شود، قيمت سكه بهار آزادي نيز متاثر از اين دو اصل افزايش مي يابد.
در همين حال يكي از فعالان بازار داد و ستد سكه مي گويد: افزايش قيمت سكه به خاطر يك تصور نادرست صورت مي گيرد. او كه چندان تمايلي به ذكر نامش ندارد، اضافه مي كند: در بازار سكه هيچگاه كفگير به ته ديگ نمي خورد. هميشه سكه هاي فراواني در بازار وجود دارد كه به راحتي قابل دسترسي است. شايد بتوان گفت سكه تنها چيزي است كه عرضه و تقاضاي متعادلي دارد، اما امان از دست كساني كه به دنبال سود بيشترند و بهانه نبود سكه در بازار را به ميان آورده و اين فلز گرانبها را گران مي كنند.
به گفته وي، كافي است در كف بازار طلا، تقاضاي خريد سكه، آن هم در تعداد بالا به وجود آيد، آن موقع است كه سكه هايي كه تا ديروز از خاك خوردگي رنج مي بردند، ناياب شده و قيمت آنها افزايش مي يابد.
بي وزني يكي از معيارهاي تشخيص سكه هاي تقلبي به شمار مي رود. اگر خواستيد كمي از مشخصات سكه هاي واقعي سر در بياوريد، بهتر است وزن اين فلز گرانبها را به خاطر بسپاريد
پاتوق خريد عمده
رئيس بانك كارگشايي در حالي كه آمار عرضه سكه به بازار را محرمانه مي داند، به مردم توصيه مي كند: مردم نگران خريد سكه نباشند، چون هيچ محدوديتي براي خريد سكه از طريق مراجعه به اين بانك وجود ندارد.
نيك بخش مي افزايد: بانك كارگشايي روزهاي زوج هر هفته از ساعت 3 تا 5 بعد از ظهر حراج سكه دارد كه مراجعان با خريد بسته هاي 100تايي از بابت ضرب سكه توسط بانك مركزي آسوده خاطر هستند.
در بانك كارگشايي كه زير مجموعه بانك ملي است، سكه ها با قيمت پايه بانك مركزي به حراج گذاشته مي شود و مشتريان در فضايي كاملا رقابتي سكه ها را قيمت گذاري مي كنند.
به پيشنهاد وي، سازمان هاي مختلف كه در زمان هاي متفاوتي از سال تصميم به خريد عمده سكه دارند، مي توانند با مراجعه به بانك كارگشايي، در حراجي عادلانه، سكه هاي مورد نيازشان را خريداري و از افزايش قيمت ناگهاني سكه در بازار جلوگيري كنند.
فعلا نفروشيد!
خيلي ها با اجاره دادن يا خريد و فروش تعدادي سكه، زندگي خود را مي گذرانند. گاهي اين تجارت پرسود و گاهي با بد بياري هايي همراه است، اما ظاهرا الان دور دور صراف هاست؛ چرا كه سكه خيال پايين آمدن نداشته و فعالان بازار پيش بيني مي كنند كه قيمت اين كيمياي سحرآميز بالاتر رود.
رئيس اتحاديه طلا از احتمال افزايش قيمت طلا در روزهاي آينده خبر مي دهد.
او مي گويد: اختلاف قيمت پس از يك يا چند روز روي طلا اثر مي گذارد و اين اثرگذاري پس از چندين روز در بازار جلوه مي كند.
بنابراين باوجود احتمال افزايش قيمت طلا و در پيش بودن ايامي همچون دهه مبارك فجر كه تقاضاي زيادي براي سكه وجود دارد، چندان نبايد به كاهش قيمت طلا خوشبين بود ،  پس بهتر است چند روزي دندان روي جگر گذاشته و با فروختن سكه هاي خود در اين ايام، پول بيشتري به جيب بزنيد. آنهايي هم كه مي توانند صبر كنند، مي توانند قبل از نوروز سكه هاي خود را بفروشند. البته اين صبر، يك ريسك محسوب مي شود چون قطعا قيمت سكه اواخر بهمن پايين آمده و شايد عرضه واقعي به حدي برسد كه قيمت ثابت بماند؛ درست مثل اتفاقي كه طي 4 ماه گذشته افتاد و قيمت سكه تكان نخورد.
سكه هاي تقلبي
تجارت سكه مانند ديگر فعاليت هاي اقتصادي از دست جاعلان در امان نيست. از تمام بهار گرفته تا ربع و نيم داراي بدل هاي زيبا و خيركننده اي هستند.
سكه هاي خود را از مراكز معتبر تهيه كنيد، چون ميزان خطا در تشخيص سكه هاي تقلبي بسيار زياد است. حتي صراف هاي خبره خيلي اوقات نمي توانند سكه هاي تقلبي را از اصلي تشخيص دهند. ربع سكه ها به خاطر شباهت  هايي كه به سكه هاي يك توماني و 5ريالي دارند، بيشتر بدل مي شوند.
قديمي ها براي تشخيص طلا و بدل از مواد آهكي استفاده مي كردند اما اين شيوه به دليل مدت زمان زيادي كه براي تشخيص نياز داشت و به دليل درصد بالاي خطا و پيشرفته شدن جاعلان، پس ازمدتي منسوخ شد.
امروزه براي جلوگيري از يك اتفاق ناخوشايند و خريد سكه هاي تقلبي، مراجعه به بانك كارگشايي بهترين گزينه است.
رئيس بانك كارگشايي هشدارمي دهد : از آنجا كه سكه هاي تقلبي در بازار يافت مي شود و تشخيص اينكه آيا مسكوكات، ضرب بانك مركزي هستند يا خير؟ كاري بسيار تخصصي است، بنابراين بهتر است خريد از مراكز معتبر صورت گيرد.
تفاوت قديم و جديد
شايد براي شما هم سوال شده باشد كه سكه طرح قديم با جديد چه فرقي دارد كه قيمت آن دست كم 20 هزارتومان با طرح جديد تفاوت دارد. شايد تصور كرده باشيد كه وزن سكه هاي طرح قديم قدري بيشتر است يا طلاي ناب در آنها به كار رفته است، اما جالب است بدانيد در ميزان عيار طلاي سكه ها هيچ تفاوتي نيست و تنها اختلاف اين دو در زمان ضربشان است، چون ديگر بانك مركزي اقدام به ضرب سكه طرح قديم نمي كند و اين مساله موجب ويژگي خاص اين سكه و افزايش قيمت آن شده وگرنه در ميزان طلاي به كار رفته كوچكترين تفاوتي وجود ندارد.
وزن سكه ها
بي وزني يكي از معيارهاي تشخيص سكه هاي تقلبي به شمار مي رود. اگر خواستيد كمي از مشخصات سكه هاي واقعي سر در بياوريد، بهتر است وزن اين فلز گرانبها را به خاطر بسپاريد.
هرسكه تمام بهار آزادي بايد 8 گرم و 130 سوت، نيم سكه 4 گرم و 68 صدم سوت و ميزان طلاي به كار رفته در ربع سكه بهار آزادي 2 گرم و 04/3 سوت وزن داشته باشد.
كاربرد خانوادگي سكه
از قديم الايام تاكنون از سكه به عنوان گرانبهاترين هديه ياد مي شود. هديه دادن سكه درگذشته نشانه ميزان علاقه مندي افراد به يكديگر محسوب مي شد. بسياري از افرادي كه سكه هاي بيشتري داشتند، با به نمايش گذاشتن آنها براي ديگران جايگاه خودشان را در مقابل فرد مورد علاقه به ويژه همسرشان نشان مي دادند.
سكه مانند چك قابليت تبديل شدن به پول را دارد، با اين مزيت كه در حساب صاحب چك بايد حتما پول موجود باشد اما سكه در هر طلافروشي بدون ارايه كاغذ خريد، قابل فروش است.
پس اگر قصد داريد به كسي هديه اي گرانبها دهيد، بهتراست اين فلزگرانبها را انتخاب كنيد چون برق دلرباي اين فلز را هيچ هديه اي نمي تواند داشته باشد.
مهريه دختران نيز در بسياري از اوقات با سكه هاي طلا تعيين مي شود؛ از سال تولد دختران گرفته تا شمار ائمهع يا سوره هاي قرآن كريم به عنوان تعداد سكه هاي مهريه دختران بريده مي شود.
در مناسبت هاي مختلف اجتماعي هم هنگامي كه مي خواهند از كسي تقدير كنند، حتما به او سكه هديه مي دهند.
جشنواره ها مهمترين رويدادهاي جامعه هستند كه به سبب اهداي سكه هاي ريز و درشت در آنها اسم در كرده اند.
به خاطر جايگاه ويژه طلا در جامعه ايراني، هديه دادن سكه در مقابل پول يا ديگر اشيائي كه شايد ارزششان از سكه بالاتر باشد، از مقبوليت بيشتري برخوردار است.
خانم ها برنده اصلي رونق بازار سكه در ايران هستند چون در نهايت سكه، از جنس فلزي است به نام طلا كه بيشتر در ميان زنان كاربرد دارد. زنان با سكه هاي پر زرق و برق طلا مي توانند براي خود سرمايه اي سودآور اندوخته كنند يا براي سود، دستبند يا گردنبندهاي زيبا دست و پا كنند؛ چيزي كه بيشتر در جوامع قديم ايراني مرسوم بود.

فروشگاه
قيمت لوازم بهداشتي 
028815.jpg
028818.jpg

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
مايه خمير
اتحاديه به نانواها مايه خمير مي دهد تا با خمير مخلوط كنند، ولي بارها مشاهده كرديم كه مايه خمير استفاده نمي كنند و جوش شيرين مي زنند و بعد مي  گويند به ما مايه خمير نمي دهند.
لوله كشي گاز
در شهرك راه آهن شهرك ياس هنوز لوله كشي گاز نشده، چرا اقدامي نمي شود؟
زنجاني
تكليف خودروهاي قديمي
در ارتباط با خودروهاي فرسوده فقط خودروهاي 65 تا سال 68 را اعلام كردند، پس تكليف خودروهاي قبل از سال 65 چيست؟
عيدي بيكاران
از مسوولان بخواهيد به حال كساني كه كار خود را از دست داده اند و بيكار هستند، فكري كنند. حقوق بيكاري مي گيريم ولي عيدي به ما نمي دهند، در حالي كه به بازنشستگان و مستمري بگيران عيدي تعلق مي گيرد.
كلاهبرداري موبايل
چندين بار در دفترخانه ها شاهد بودم واسطه ها فيش هاي تلفن همراه مرحله دوم را از فروشنده ها مي خرند و به خريدارها به عنوان فيش مرحله يك مي فروشند با تفاوت قيمت 100 هزار تومان و خريداران هنگام تحويل سيم كارت با مشكل روبه رو مي شوند، مردم مراقب اين كلاهبردارها باشند.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |