سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۲ - Jan 4, 2005
در شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز
كروبي نامزدي انتخابات رياست جمهوري را پذيرفت
010641.jpg
فارس: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز اعلام كرد: شب گذشته در جلسه اعضاي شوراي مركزي پس از بحث و رايزني، آقاي مهدي كروبي رسما كانديداتوري رياست جمهوري را پذيرفت.
محمد مقدم ادامه داد: در آينده با دعوت از همه رسانه هاي داخلي و خارجي نشست مطبوعاتي آقاي كروبي برگزار خواهد شد و جلسه امروز نيز در راستاي درخواست ملاقاتي است كه مديران رسانه ها و مطبوعات مطرح كرده بودند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه با رسمي شدن كانديداتوري كروبي و نيز تاكيد مجمع بر آن احتمال اجماع در دوم خرداد بعيد است، ادامه داد: تلاش مجمع در جهت ايجاد اجماع است و تلاش مي شود كه احزاب و گروه هاي دوم خردادي كه به ايشان نزديك هستند، حمايت خود را اعلام كنند.
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز بيان داشت: اگر اينگونه هم نشود مهم براي مجمع آن است كه كانديدايش آقاي كروبي مي باشد و تلاش ما بر ايجاد اجماع است و اگر به وجود نيايد به هر حال انتخابات عرصه رقابت است و تلاش و نگاه ما نيز همين است.

اظهارات دادستان تهران درباره
پرونده مورد مناقشه مجلس و قوه قضائيه
زمان تشكيل پرونده مورد مناقشه مجلس و قوه قضائيه
قبل از بحث تحقيق و تفحص بوده است
ايسنا: دادستان عمومي و انقلاب تهران در باره پرونده سايت هاي اينترنتي گفت كه اگر ماموري در جريان كار، خلاف كرده باشد، او را مجازات مي كنيم اما اگر ماموران هيچ تخلفي نكردند و برخي متهمان وضعيت داخل را سياه نمايي كرده باشند، با آنها هم برخورد قانوني مي كنيم.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران سعيد مرتضوي در حاشيه ديدار اين هفته رئيس كل دادگستري استان تهران با مردم در جمع خبرنگاران رسانه ها ضمن اعلام اين مطلب در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه گفته مي شود اقرار متهمان سايت هاي اينترنتي و وبلاگ نويسان براثر فشار بوده است، اظهار داشت: متهماني كه درباره سايت هاي غيرمجاز اينترنتي از جمله سايت امروز كه كميته تعيين مصاديق هم بر غيرمجاز و خلاف قانون بودن آن نظر داده بود و آنها هم بدون توجه به آن مصوبه به فعاليت خود ادامه مي دادند، توسط نيروي انتظامي دستگير شده و پرونده آنها تكميل و قرار مجرميت هم توسط قاضي مربوطه صادر شد. مرتضوي افزود: سرپرست دادسرا به موجب قانون بايد با قرار مجرميت صادره موافقت كند، اين قرار مجرميت زماني كه به نظر سرپرست دادسرا ارجاع شده است مورد ايراد در ۵ زمينه قرار گرفت.
قاضي مربوطه در حال تكميل تحقيقاتي است كه سرپرست دادسراي ناحيه ۹ در پرونده اعلام كردند، زماني كه قاضي مربوطه نظر دهد و پرونده تكميل شود با صدور كيفرخواست براي محاكمه به دادگاه ارسال خواهد شد.
دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت: در خصوص اين كه تعداد محدودي از اين متهمان زماني كه آزاد شدند مطرح كردند كه در زندان تحت فشار بودند بايد بگويم اكثر متهمان زماني كه آزاد شدند با رسانه ها مصاحبه كردند و وضعيت زندان و بازداشتگاه  نيروي انتظامي را تشريح كردند.
آنها صريحا اعلام كردند كه با آنها با رافت اسلامي برخورد شده و ماموران بازداشتگاه با آنها خوش رفتاري كردند و رفتار ماموران در چارچوب قانون بوده و حتي اين افراد ادعاي يكي دو متهمي كه ادعا كرده بودند تحت فشار بوده اند را رد كرده و دليل را اين اعلام كردند كه همه آنها با هم در يك زندان بودند و وقتي رفتار ماموران را مي ديدند كه با همه يكسان است اين موضوع را دروغ اعلام كرده و تكذيب كردند.
وي ادامه داد: زماني كه اين افراد چنين ادعايي كردند، نيروي انتظامي با عنوان افترا و نشر اكاذيب از آنها شكايت كرد؛ ما هم آنها را احضار كرديم و حتي خانمي كه مدعي بود مورد ضرب و شتم قرار گرفته است را هم احضار كرده و به پزشكي قانوني فرستاديم و مصمم هستيم كه در رابطه با اين موضوع رسيدگي كامل كنيم و اجازه ندهيم اگر فردي با داشتن اتهامات، مدتي بازداشت مي شود و به اتهاماتش نيز اقرار مي كند، در زمان آزادي، با انگيزه هاي سياسي بيايد و مطالب كذبي را به ماموران نيروي انتظامي و زندان نسبت دهد.
مرتضوي ادامه داد: مي دانيد كه برخي از اين افراد سياسي با راديوهاي بيگانه مصاحبه كرده و اعلام كردند بيني خانمي كه در بازداشت بوده شكسته است كه وقتي او را احضار كرده و به پزشكي قانوني فرستاديم مشخص شد اين خانم قبل از بازداشت، عمل زيبايي بيني كرده بوده و اين شكستگي كه در عكس نيز مشخص است ناشي از جراحي زيبايي بوده است، ما سوابق را از پزشكي قانوني خواستيم تا بررسي كند و معاينات مجدد را انجام دهد و نظر خود را اعلام كند.
به گزارش ايسنا دادستان عمومي و انقلاب تهران خاطرنشان كرد: ما اين تناقضات را به شعبه اول بازپرسي دادسراي كاركنان دولت ارجاع داديم و مصمم هستيم رسيدگي دقيقي در اين رابطه به عمل آوريم و اگر ماموري در جريان كار، خلاف كرده است او را مجازات مي كنيم؛ اما اگر ماموران هيچ تخلفي نكردند و اين چند نفر براي لكه دار كردن حيثيت نيروي انتظامي و ايراد تهمت و افترا نسبت به نهادهاي نظام با رسانه هاي خارجي مصاحبه كرده و وضعيت داخل را سياه نمايي كرده باشند، اگر ثابت شود دروغ گفته اند با آنها هم برخورد قانوني مي كنيم.
مرتضوي درباره زمان برگزاري دادگاه متهمان سايت هاي اينترنتي و وبلاگ نويسان ادامه داد: زماني كه ايرادي كه سرپرست دادسراي ناحيه ۹ گرفته است توسط داديار مربوطه رفع شود و پرونده تكميل شود پرونده با كيفرخواست به دادگاه براي انجام محاكمه ارسال مي شود.
دادستان عمومي و انقلاب تهران درخصوص پرونده اي كه اخيرا توسط معاون حفاظت اطلاعات قوه قضائيه تشريح شد و اظهارات نايب رئيس كميسيون اصل نود مجلس كه اين مسئله را در راستاي تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضائيه دانسته است، گفت: اگر اين نماينده ادعايي كردند قطعا ناشي از عدم اطلاع و سوءتفاهم است، زيرا زمان تشكيل اين پرونده مربوط به قبل از بحث تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضائيه بوده است و ماه ها قبل از بحث تحقيق و تفحص اين پرونده مطرح و در جريان رسيدگي بوده است.
وي با بيان اين كه واحد شريفي به عنوان بازپرس ويژه، بر روي اين پرونده كار مي كند، گفت: قسمت عمده اي از تحقيقات مقدماتي اين پرونده به وزارت اطلاعات ارجاع شده و تعقيب اين متهمان با گزارش وزارت اطلاعات صورت گرفته است لذا اين موارد كه مطرح مي شود به اين جهت است كه افرادي كه اين ادعاها را دارند در جريان ريز پرونده قرار ندارند؛ طبيعي است كه دادسرا و مجموعه دادگستري نمي تواند تا پرونده اي به نتيجه نهايي نرسيده آن را اعلام كند و مطابق ماده ۱۸۸ قانون آيين دادرسي ممنوعيت دارد لذا افراد بايد رعايت كنند و تا زماني كه نتيجه قطعي اعلام نشده اظهارنظرهاي خلاف محتويات پرونده در مطبوعات و رسانه ها به عمل نياورند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه در دوره گذشته شاهد احضار برخي نمايندگان بوديم و دستگاه قضايي مصونيتي براي نمايندگان قائل نبود، اما هفته گذشته شاهد بوديم پرونده اي كه يكي از نمايندگان در آن دخالت داشت مطرح شد اما قاضي اعلام كرد كه به دليل مصونيت سياسي نماينده مجلس نمي توانيم او را احضار كنيم، علت اين دوگانگي برخورد چيست؟ اظهار داشت: نمايندگان مجلس به موجب قانون اساسي در ايفاي وظايف نمايندگي خود آزاد هستند و نمي توان آنها را تعقيب كرد اما مواردي است كه ارتباطي با ايفاي وظايف نمايندگي ندارد.
دادستان عمومي و انقلاب تهران تصريح كرد: مثلا اگر نماينده اي در نطق پيش از دستور خود به فردي كه به لحاظ شرعي حرمت دارد، اهانت كند مسلم است كه توهين و اهانت هيچ گاه جزء وظايف نمايندگي نيست و قطعا در اين رابطه نماينده مصونيت ندارد و اگر شكايتي از او شود احضارشده و بايد توضيح دهد اما در مواردي كه در زمره ايفاي وظايف نمايندگي باشد به موجب قانون اساسي مصونيت داشته و دادسرا وارد رسيدگي نمي شود.
در مورد پرونده مورد مناقشه مجلس و قوه قضائيه يادآور مي شود چندي پيش يك سايت خبري از برخورد حفاظت اطلاعات قوه قضائيه با اعضاي هيأت بازرسي مجلس خبرگان از عملكرد قوه قضائيه خبر داده بود. متعاقب اين خبر يكي از مسئولان دستگاه قضائي طي مصاحبه اي ضمن تكذيب اعزام هيأت بازرسي از سوي مجلس خبرگان، افراد مطرح شده به عنوان اعضاي هيأت بازرسي را، اعضاي يك باند جعل اسناد و ايجاد رعب معرفي كرد كه از سوي مراكز امنيتي كشور بازداشت شده و پرونده  آنها مراحل رسيدگي را طي مي كند. به دنبال طرح اين موضوع يكي از نمايندگان مجلس، واكنش مسئولين قضائي به اين موضوع را مرتبط با طرح تحقيق و تفحص مجلس از عملكرد اين قوه اعلام كرد، اما دادستان عمومي و انقلاب اكنون ارتباط بين اين دو موضوع را رد و اعلام كرده پرونده مورد نظر مدت ها قبل از طرح تحقيق و تفحص مجلس مطرح بوده است.

مدير كل دفتر مبارزه با قاچاق كالا و ارز خبر داد:
بازنگري لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز
فارس: مدير كل دفتر مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با تشكيل «كار گروه» تخصصي، تدوين و بازنگري لايحه مبارزه با قاچاق را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده است.
جعفر نوري افزود: اين ستاد از طريق مكاتبه هاي رسمي نظرها و پيشنهادهاي دستگاه هاي اجرايي، قضايي و كارشناسان و پژوهشگران را جويا شده است.
وي اضافه كرد: ستاد مذكور معتقد است كه با انجام فوري برنامه  مزبور، با همكاري دستگاه هاي دولتي و مراكز علمي، شكاف هاي موجود در اين خصوص از بين رفته و امكان برخورد قاطع و قانونمند با معضل بزرگ قاچاق ميسر خواهد شد.
وي به لايحه  اي كه قبلاً در اين خصوص تقديم مجلس ششم شده اشاره كرد و گفت: پيشنهادهاي اصلاحي راجع به قانون مربوط به مبارزه با قاچاق كالا و ارز موجب شد تا اين پيشنهادها در قالب لايحه اي به مجلس دوره ششم ارايه گردد كه بنا به دلايلي مورد ايراد قرار گرفت.
نوري يادآور شد: در رابطه با پديده قاچاق چه از نظر اقتصادي و چه حقوقي و كيفري از سالها پيش در نظام حقوقي و اقتصادي ايران قوانين و مقررات عديده اي به تصويب رسيده كه در بعد انطباق با مصاديق قاچاق و استنباط راه هاي رسيدگي به مشكلات راهگشا نبوده اند.
وي گفت: اين لايحه كه در مجلس ششم مسكوت ماند با استفاده از اظهارنظر مسئولان دستگاه هاي اجرايي و بعضاً نقدهاي علمي مراكز دانشگاهي تدوين گرديده بود.
وي افزود: لذا با توجه به ضرورت ايجاد اصلاحات لازم در قانون مبارزه با قاچاق به خصوص در بخش جرايم، ستاد به ايجاد كار گروه تخصصي به همين منظور اقدام كرد.

پرونده تئاتر ايران زمين به دادگاه ارسال شد
گروه علمي فرهنگي: بازپرس شعبه دوم بازپرسي دادسراي عمومي وانقلاب اهواز، از ارسال پرونده جشنواره تئاتر ايران زمين به دادگاه خبرداد.
به گزارش ايسنا، پورمند بازپرس شعبه دوم دادسراي عمومي و انقلاب اهواز، درباره نحوه رسيدگي به پرونده جشنواره ايران زمين گفت: تا آنجا كه در حيطه اختيارات ما لحاظ شده بود، به پرونده رسيدگي شد و سپس با صدور قرار مجرميت، پرونده نزد دادستان ارسال شد.
وي گفت: در حال حاضر دادستان پس از صدور كيفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال كرده است.
پيش از اين سخنگوي قوه قضاييه اعلام كرده بود كه سه نفر از متهمان در اين پرونده احضار و تفهيم اتهام شده اند و با صدور قرار كفالت آزاد هستند.

خاتمي: اميدوارم با تفاهم دولت و مجلس
بودجه سال آينده بر اساس مصالح كشور تصويب شود
010569.jpg
ايسنا: استاندار و مجمع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي استان سمنان ديروز با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور ديدار و گفتگو كردند.
رئيس جمهور در اين ديدار به موقعيت ممتاز و جايگاه تاريخي و اجتماعي استان سمنان اشاره كرد و مردم اين استان را داراي فرهنگ بالا و شايسته پيشرفت دانست. خاتمي برنامه ها و اقدامات دولت در زمينه بسترسازي براي جذب سرمايه و ايجاد راه هاي مواصلاتي، سدسازي و توسعه كشاورزي در استان سمنان را خاطرنشان ساخت و اظهار داشت: دولت مصمم است با برنامه ريزي و جذب امكانات، در اين منطقه تحول و پيشرفت ايجاد نمايد.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به بررسي بودجه سال ۱۳۸۴ كشور در هيات دولت اشاره و اظهار اميدواري كرد با تفاهم و همكاري دولت و مجلس بودجه سال آينده بر اساس مصالح كشور تصويب شود.
پيش از سخنان رئيس جمهور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي استان سمنان، ضمن قدرداني از اقدامات دولت در بسترسازي مناسب براي توسعه استان، خواستار توجه بيشتر دولت به اشتغال زايي، توسعه راه هاي مواصلاتي، راه اندازي فرودگاه شاهرود، آبرساني و بهداشت و درمان در اين استان شدند.
تأكيدخاتمي برضرورت ثبات و پرهيز از ناامني اقتصادي
همچنين حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در ديدار استاندار و نمايندگان استان زنجان تأكيد كرد: استان زنجان از زيربناهاي لازم براي جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي به منظور توسعه برخوردار است.
رئيس جمهوري كه در جمع نمايندگان استان زنجان سخن مي گفت با اشاره به اهميت، ظرفيت و موقعيت ممتاز زنجان، اظهار داشت: زنجان در چهار راه مواصلاتي كشور قرار دارد و مي تواند در بخش هاي حمل و نقل و كشاورزي نقش ممتازي ايفا كند.
خاتمي با اشاره به مباحث مربوط به بودجه و الزام دولت در اتمام طرح هاي نيمه تمام ملي و استاني ضرورت ثبات اقتصادي و پرهيز از ناامني اقتصادي را خاطرنشان ساخت.
همچنين هريك از نمايندگان استان به طور جداگانه مسائل، مشكلات، توانمنديها و راهكارهاي توسعه استان را تبيين كرده و خواستار توجه به ويژگي هاي زيرساختي و جغرافيايي استان زنجان به منظور پذيرش بخشي از صنايع استان تهران و ايفاي نقش در توليد ملي كشور شدند.
نمايندگان استان بر اهتمام به مسائل روستاييان و مسائل آب و خاك در زنجان با هدف اشتغالزايي و جلوگيري از مهاجرت، بسترسازي براي ارتقاء فعاليت زنان، استفاده از موقعيت ترانزيتي استان و راه اندازي مراكز آموزشي و فرهنگي از سوي دولت تأكيد كردند.

اخبار كوتاه
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
اعتماد به علوم جديد نياز به ايجاد زمينه هاي فرهنگي دارد

هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر استفاده از علوم جديد گفت :اعتماد به ابزار نو، نيازمند بسترسازي مناسب و ايجاد زمينه هاي فرهنگي است
هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي دومين جشنواره ملي نرم افزارهاي چند رسانه اي، با اشاره به اين كه حمايت از بخش فناوري اطلاعات و فراگير شدن آن عامل مهمي در پيشرفت علمي كشور است، رشد كشور را در اين حوزه قابل قبول دانست و افزود: بايد تلاش شود با بومي كردن فناوري اطلاعات و حمايت از حقوق مادي و معنوي توليدكنندگان نرم افزارهاي رايانه اي، اعتماد عموم مردم به اين بخش را جلب كرد و باعث رشد روزافزون آن شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: آموزش اين علوم در سطوح ابتدايي مدارس در راستاي آشنايي نسل جوان با مباحث آن مي تواند رشد اين بخش را به صورت تصاعدي بالا برد.هاشمي رفسنجاني اعتماد به علوم جديد و ابزارهاي نو را نيازمند بسترسازي مناسب و ايجاد زمينه هاي فرهنگي دانست و عنوان كرد: آينده اطلاع رساني و حوزه تأثير آن بستگي به سطح استفاده از ابزارهاي جديد دارد و طبيعي است صنعت رايانه و توليد نرم افزار سهم بالايي در اين بخش دارند.
وي مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام در حمايت از صنعت انفورماتيك كشور را ناشي از توجه مسئولان عنوان كرد و اظهار اميدواري كرد كشورمان به سرعت بتواند فاصله خود را با كشورهاي پيشرفته در اين بخش كم كند.
آيت الله مكارم شيرازي:
اگر دولت و مجلس هماهنگ نباشند مردم ضرر مي كنند

فارس: آيت الله مكارم شيرازي گفت: اگر دولت و مجلس هماهنگ نباشند، جامعه ضرر مي كند.آيت الله ناصر مكارم شيرازي كه در ديدار رئيس و اعضاي كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي سخن مي گفت، دغدغه اقتصادي را مهم ترين مشكل جامعه دانست و گفت: كشور ما داراي ذخاير غني و نعمت هاي الهي است و جايگاه كشوري كه زمين، آب، فكر و سابقه درخشان تاريخي دارد، بايد بيش از اين باشد.وي تمام جناح هاي سياسي را متعلق به مردم ايران عنوان كرد و با تأكيد بر اين كه اگر كسي منافع مردم را قرباني منافع جناح خود كند، از منحط ترين انسان هاست، افزود: همه منتخب مردم هستند هم مجلس و هم دولت و اگر مردم را فراموش كنند، بد فكر كرده اند.اين مرجع تقليد تأكيد كرد: بايد فارغ از جناح بازي مشكلات مردم را بررسي كرد.
آيت الله مكارم شيرازي با تأكيد بر اين كه مسائل اقتصادي تبديل به مسائل فرهنگي و پس از آن به سرعت سياسي مي شود، افزود: بسياري از مفاسد كشور مثل اعتياد، قاچاق و فحشاء ناشي از فقر است. در اين صورت اصل نظام نيز زير سئوال مي رود، كه چرا با اين همه امكانات و ذخاير طبيعي نتوانست مشكلات را حل كند.وي گفت دشمنان مي خواهند ما را در تنگناهاي اقتصادي قرار دهند تا ناكارآمدي نظام را به اثبات برسانند.
دفتر انتخابات وزارت كشور منتشر كرد:
زمان و شرايط ثبت نام داوطلبان انتخابات مياندوره اي مجلس

مهر:  دفتر انتخابات وزارت كشور در اطلاعيه اي زمان و شرايط ثبت نام داوطلبان و برگزاري اولين انتخابات مياندوره اي هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي را در ۹ حوزه انتخابيه اعلام كرد. در اين اطلاعيه آمده است: به آگاهي هم ميهنان عزيز مي رساند اولين انتخابات مياندوره اي هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در ۹ حوزه انتخابيه براي انتخاب ۹ نفر از روز شنبه بيستم فروردين ماه سال يك هزار و سيصد و هشتاد و چهار (۲۰/۱/۸۴) همزمان با ثبت نام از داوطلبان آغاز و در روز جمعه بيست و هفتم خرداد ماه سال يك هزار و سيصد و هشتاد و چهار (۲۷/۳/۸۴) راي گيري به عمل خواهد آمد. داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي مي توانند از روز شنبه ۲۰/۱/۸۴ لغايت ۲۶/۱/۸۴ جمعا به مدت ۷ روز در وقت اداري به فرمانداريهاي مراكز حوزه هاي انتخابيه ياد شده يا وزارت كشور و در خارج از كشور به سفارتخانه، كنسولگري يا نمايندگي هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران، مراجعه و براي اين منظور ثبت نام نمايند.

يك مركز استراتژيك آمريكايي:
واشنگتن بايد سياست انعطاف پذيرتري را در قبال ايران اتخاذ كند
ايسنا: يك هيات آمريكايي اعزامي از سوي يك مركز استراتژيك مستقر در واشنگتن پس از سفر به برخي از كشورهاي خاورميانه و ارزيابي  از جايگاه آمريكا در منطقه طي ارايه گزارشي پيش بيني كرد: آمريكا با مشكلات بسيار بزرگي در منطقه روبروست. به گزارش روزنامه الوطن - چاپ عربستان - در قسمتي از اين گزارش كه به سياست واشنگتن در قبال تهران اختصاص داده شده، آمده است، دولت بوش بايد سياست جديدتر و انعطاف پذيرتري را در قبال ايران اتخاذ كند. در اين گزارش آمده است، آمريكا بايد از يك سو با همكاري با هم پيمانان و دوستانش براي جلوگيري از دستيابي  ايران به سلاح هاي كشتار جمعي اقدام كند و از سوي ديگر گفت وگوهايش را با مسئولان ايراني مجددا از سر بگيرد. در اين گزارش همچنين ذكر شده است، آمريكا با ازسرگيري گفت وگو با ايران مي تواند اين كشور را به ايفاي نقش مثبت تر در عراق، در مقابل بهبود روابط و همكاري هايش با آمريكا قانع سازد.

معاون رئيس جمهوري تأمين امنيت فضاي تبادل اطلاعات كشور را اولويت ملي خواند
محمدرضا عارف معاون  اول  رئيس  جمهوري  تامين  امنيت  فضاي  تبادل  اطلاعات كشور را «اولويت  ملي  و ضرورت  تحقق  اهداف  سند چشم انداز ۲۰ ساله  و اجراي برنامه هاي  كلان  جمهوري  اسلامي ايران» دانست .
به گزارش ايرنا عارف ديروز در همايش «نقد و بررسي پيش نويس  سند راهبرد ملي  امنيت  فضاي  تبادل  اطلاعات  كشور» در دانشگاه  صنعتي شريف  افزود: فناوري  اطلاعات ، مهم ترين  مولفه  توان  ملي  در عصر اطلاعات  است .
وي  تصريح  كرد: بر اساس  بند ۹ سياست هاي  كلان  برنامه  چهارم  توسعه  كشورو با نگرشي  ويژه  به  صيانت  از فناوري ، «شورايعالي  امنيت  فضاي  تبادل  اطلاعات كشور» را ايجاد كرديم .

صالحي: منابع اورانيوم موجود در ايران نياز كشور را براي چند دهه برطرف مي كند
فارس: نماينده پيشين ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي با بيان اينكه كشورمان منابع اورانيوم خوبي دارد، گفت: اين اورانيوم به اندازه اي است كه مي تواند نيازهاي ما را براي چند دهه برطرف كند.
علي اكبر صالحي كه در گفتگو با شبكه چهار سيما در موضوع «اقتصاد انرژي هسته اي و كاربرد آن» سخن مي گفت ياد آور شد: ۸۰ درصد نيروي برق توليدي فرانسه،  ۲۰ درصد برق توليدي آلمان و ۴۵ درصد نيروي برق توليدي ژاپن از نيروگاههاي هسته اي تامين مي شود.
صالحي با بيان اين كه انرژي هسته اي مصارف ديگري نيز دارد، گفت: انواع عكسبرداري ها، استريل كردن وسايل و ابزار مورد نياز پزشكي و ساير از جمله اين موارد است.
اين استاد دانشگاه با بيان اين كه مواد هسته اي مورد نياز در كاربردي كردن موارد ذكر شده در انحصار برخي كشورهاست، گفت: كشورهاي اروپاي غربي، آمريكا، روسيه و چند كشور ديگر مواد هسته اي مورد نياز در اين زمينه را در انحصار دارند.
صالحي در اين باره به راديو داروها اشاره كرد و گفت: در صورتي كه ما نتوانيم به طور جدي وارد عرضه توليد راديو داروها بشويم هميشه مصرف كننده توليدات خارجي خواهيم بود و اين براي ما مفيد نيست.
وي افزود: به خاطر همين مساله است كه كشورمان وارد عرصه فناوري توليد انواع راديوداروها شده است. به گونه اي كه بخش عمده اي از راديو داروها در كشور توليد مي شود ولي هنوز به خودكفايي لازم نرسيده ايم اگر چه ضرورت دارد كه در اين باره نيز به خودكفايي برسيم.اين استاد دانشگاه ادامه داد: براي توليد يك مگاوات ساعت برق ۳ تن زغال سنگ نياز است در صورتي كه براي توليد همين مقدار نيرو يك گرم اورانيوم مي تواند كافي باشد.

سخنگوي دولت خبر داد:
بودجه ۳۵۰ هزار ميليارد ريالي سال ۸۴ هفته آينده به مجلس داده خواهد شد
گروه سياسي: عبدا... رمضان زاده سخنگوي دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران در خصوص رابطه ايران و اردن، برگزاري كنفرانس از سوي آمريكا در امارات راجع به انتخابات رياست جمهوري اسلامي، لايحه بودجه سال آينده و ديدگاههاي اقتصادي دولت، افتتاح فرودگاه امام خميني و قضاياي اخير بين مجلس، خبرگان رهبري و قوه قضائيه به طرح ديدگاههاي دولت پرداخت.
آمادگي وزير اطلاعات براي حضور در مجلس
به گزارش خبرنگار ما سخنگوي دولت در مورد اظهارات مسئولين دستگاه قضايي راجع به اطلاع وزارت اطلاعات از مسائل مربوط به تحقيق نماينده آذربايجان غربي در مجلس خبرگان از دستگاه قضايي گفت: وزارت اطلاعات از ابتدا در جريان اين موضوع بوده و اقدامات تحقيقاتي خود را نيز انجام داده است كه در دستگاه قضايي در جريان بررسي است.
رمضان زاده با تاكيد بر ضرورت خودداري دولت از هرگونه اظهارنظر نفي اي و يا اثباتي راجع به اين قضيه گفت: از وزير اطلاعات راجع به اين موضوع سئوال كردم كه ايشان گفتند اگر مجلس مايل باشد تمام اطلاعات خود را در مورد اقدامات خودسرانه انجام شده در اختيار نمايندگان قرار مي دهد.
دولت و طرحهاي اقتصادي مجلس
رمضان زاده در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص طرحهاي اخير تثبيت قيمت ها و كاهش سود بانكي كه از سوي مركز پژوهش ها به مجلس داده شده و ارتباط آن با كانديداتوري رئيس اين مركز گفت: ترجيح مي دهم در مورد اشخاص صحبت نكنم.
وي در مورد مراحل تصويب بودجه سال ۸۴ و زمان ارائه آن توسط خاتمي به مجلس گفت: بودجه ۳۵۰ هزار ميليارد ريالي سال ۸۴ هفته آينده به مجلس داده خواهد شد.
رمضان زاده با اشاره به اينكه حدس مي زند تمام جزئيات طرح تثبيت قيمتها در مجلس تصويب شود گفت: دولت با توجه به اين طرح در لايحه بودجه تجديدنظر كرد كه منجر به كاهش بودجه عمراني شد كه نتيجه اي جز ضرر براي اشتغال و سرمايه گذاري زيربنايي نخواهد داشت.
سخنگوي دولت ديدگاه اقتصادي دولت را برنامه محور و متكي به نظرات علمي و كارشناسي كارشناسان داخلي و خارجي و نظرات علمي تحقق يافته در جهان عنوان كرد و گفت: رشد باثبات سرمايه گذاري براي ايجاد اشتغال، كاهش تدريجي و برنامه اي تورم و افزايش قدرت خريد مردم، جهت گيري اقتصادي دولت را تشكيل مي دهد زيرا از نظر دولت اقتصاد يك علم است و مانند همه علوم ديگر داراي ساز و كارهاي خاص خود است كه دانشمندان اين علم بايد در مورد آن اظهارنظر كنند. اقتصاد كشور صحنه آزمايش سعي و خطاي نظريه ها و ابزار سياسي نيست و به تدبير درازمدت براي درمان كامل بيماري  آن نياز است در حالي كه طرحهاي مجلس قرص هاي مسكني هستند كه فقط به درد انتخابات مي  خورند.
وي در مورد طرح جديد كاهش سود تسهيلات بانكي نيز گفت: دولت موافق بررسي همه جانبه و كارشناسي آن از سوي همه صاحب نظران اقتصادي است، نه فقط كساني كه نظرات منحصر به فرد دارند.
رمضان زاده در مورد نامه ۱۱۲ نماينده مجلس به رئيس جمهوري در مورد افزايش بودجه صدا و سيما تا سقف ۱۸۰ ميليارد تومان در لايحه بودجه سال آينده نيز گفت: ما در دولت چنين رسمي نداريم، نامه اي كه براي رئيس جمهوري ارسال مي شود بدون نظر ايشان به جاي ديگري نيز فرستاده شود.
دولت و سياست خارجي ايران
خبرنگار يكي از شبكه هاي خبري عرب زبان از رمضان زاده در مورد كاهش سطح روابط سياسي ايران و اردن درپي خودداري خرازي از شركت در اجلاس امان پرسيد كه رمضان زاده پاسخ داد: دولت جمهوري اسلامي ايران فكر مي كند به دو دليل نيازي به حضور وزير خارجه ما در اين اجلاس نيست، يكي اينكه اساسا نمي دانيم در زمان انتخابات عراق، اين نوع كنفرانس ها دخالت در امور داخلي اين كشور محسوب مي شود يا نه كه از نظر ما شبهه دخالت خارجي دارد.
رمضان زاده افزود: موضوع دوم اين است كه دخالت در عراق توسط كساني صورت مي گيرد كه بعضي اعضاي حزب بعث را دعوت كرده و با آنها جلسه گذشته اند و مي خواهند سلطنتي مانند خودشان در عراق حاكم شود.سخنگوي دولت سطح روابط ديپلماتيك ايران و اردن را در حد مورد انتظار ندانست و گفت: كساني كه اظهارنظرهاي غيرمتعارف مي كنند بايد از اين كار دست بردارند.
وي همچنين در مورد ديدار مقامات شيعي عراق از ايران نيز گفت: ما با گروههاي مطرح عراق اعم از شيعه، سني و كرد ارتباط خوبي داريم و آنها به ايران مي آيند، در دوران حكومت صدام هم اين ارتباط وجود داشته است.
وي در مورد خبرهاي مربوط به انتخاب ميانجي براي مذاكره  ايران و آمريكا نيز گفت: ما هنوز ميانجي براي مذاكره با آمريكا انتخاب نكرده ايم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |