سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۲ - Jan 4, 2005
اينترنت پر سرعت ايران هفته آينده افتتاح مي شود
010629.jpg
گروه انفورماتيك: ارائه خدمات انتقال داده ها(PAP)، هفته آينده رسماً  در تهران افتتاح خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، يكشنبه هفته آِينده احمد معتمدي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات طي مراسمي ارائه خدمات انتقال داده ها(PAP) را افتتاح مي كند تا ارائه اينترنت پرسرعت در كشور به صورت رسمي آغاز شود.
۱۳ شركت خصوصي اواخر سال گذشته با پرداخت ۵/۱ ميليارد تومان ضمانت، پروانه ارائه خدمات اينترنت پرسرعت را دريافت كرده بودند، كه چندي پيش يكي از اين شركت ها از حضور در اين عرصه انصراف داد.
اين شركت ها موظف شده بودند ظرف مدت يك سال حداقل ۲۰ هزار پورت اينترنت پرسرعت در سراسر كشور ارائه دهند.
از اين رو شركت  هاي داراي مجوز با شركت هاي معتبر جهاني فعال براي تهيه و تأمين تجهيزات و پشتيباني در اين زمينه همچون زيمنس آلمان، آلكاتل فرانسه، KT كره جنوبي وارد مذاكره و معامله شدند.
فعالان بخش خصوصي و مسئولان دولتي ذي ربط اميدوارند تا پايان اين زمان يك ساله، شركت ها بتوانند تعهدات خود را عملي كنند.
پيش از اين تنها دو شركت از ميان شركت هاي داراي مجوز در مناطق محدودي از مركز شهر تهران خدمات اينترنت پرسرعت را ارائه كرده بودند.
قيمت اشتراك هر پورت اينترنت پرسرعت در ايران ماهيانه حدود ۶۵ هزار تومان اعلام شده است.

محدوديت هاي شغلي براي كارمندان وبلاگ  نويس
010632.jpg
گروه انفورماتيك: وب لاگ نويسي يكي از قابليت هاي بسيار متداول اينترنت است كه طرفداران بي شماري را به خود جلب كرده و با اضافه شدن اين كلمه (blog) به لغت نامه هاي معتبر وبستر و آكسفورد اهميت و فراگيري اين «رسانه» نوين بيشتر از پيش نمايان مي شود. گرچه اين يادداشت هاي آنلاين اغلب اوقات مشكلات اجتماعي و شغليي را براي صاحبانشان پديد آورده اند.
به گزارش بي.بي.سي، اكنون نزديك به ۵ ميليون وبلاگ در سطح جهان وجود دارد كه روز به روز به تعداد آنها نيز افزوده مي شود در واقع افراد مختلفي از هر صنف و طبقه اي سعي در نوشتن و ثبت احساسات، خاطره ها، خوشي ها و ناخوشي هاي خود مي كنند. اما براي عده اي نيز به علت نوشتن يادداشت هايي مربوط به شغل خود دردسرهايي تا پاي اخراج از محيط كار و بي كار شدن به وجود آمده است.
اصطلاح جديد «ِdocced» كه طبق لغت نامه اوربان(urban) به معني از دست دادن شغل به علت نوشتن مطالبي در وب لاگ، وب سايت و... خود است روز به روز بيشتر در وب لاگ ها ديده مي شود.
در نوامبر سال گذشته يك مهماندار هواپيمايي ايالات متحده به علت نوشتن مطالبي در وب لاگ  شخصي اش و اختصاص دادن لقب ملكه آسمان ها به خود از كار بركنار شد.
به گفته نيك لوكت وكيل شركت حقوق اينترنتي Dl Legal در سال ۲۰۰۵ كارمندان با محدوديت هاي قانوني تري در مورد وب لاگ هاي شخصي و نوشتن مطالب مربوط به شغل خود مواجه خواهند شد، چرا كه بسياري از كارفرمايان نگران مطالب درج شده در مورد شركت يا كارخانه تحت فرمان آنها و در وب لاگ  كارمندان خود هستند.
به گفته لوكت مواردي مانند كپي رايت، حفاظت از اطلاعات مهم شركت، عدم افترا و مواردي از اين قبيل از جمله موارد قابل بررسي در قوانين مربوط به وب لاگ هاست.
به گفته لوكت ممكن است وب لاگ ها براي شركت ها و كارفرمايان مفيد هم باشند اما واقعيت اين است كه اگر نتوان در مورد موارد درج شده آنها كنترلي اعمال كرد شايد منجر به خسارت هاي جبران ناپذيري شوند.
يك وسيله درماني
افراد از وب لاگ  استفاده هاي مختلفي مي كنند ؛ عده اي از آن براي پيدا كردن مفهوم جديدي از زندگي و راحت  زيستن استفاده مي كنند، عده اي براي ابراز عقايد خود به ديگران و دسته اي نيز براي نوشتن و تقسيم خاطرات شغلي.يك راننده آمبولانس در لندن شروع به نوشتن اتفاقات موجود در آمبولانس مي كند. وي عقيده دارد كه بسياري از مردم علاقه اي به تجربه آمبولانس ندارند به همين علت فكر كردم نوشتن خاطرات تلخ و شيرين داخل آمبولانس برايشان جالب باشد. اين فرد روزانه ۴ هزار پيام كوتاه و يادداشت هاي نظرات از كاربران مختلف دريافت مي كند. فرد ديگري كه گارسون يك رستوران شلوغ لندن است ادعا مي كند كه با نوشتن وب لاگ آرام مي شود و احساس مي كند، حرف هايي كه نمي دانسته است چطور بيان كند را به راحتي مي نويسد وي همچنين از به اشتراك گذاشتن تجربيات مشتريان رستوران كه به علت يك غفلت ساده زندگي خود را از دست داده اند.

عربستان موبايل ها را هم فيلتر مي كند
عربستان سعودي قصد دارد حتي براي تلفن هاي همراه نيز فيلتر قرار دهد.
احمد سندي مدير عامل وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات عربستان (CITC) گفت : «ما انتظارمان از سرويس دهندگان نسل سوم موبايل اين است كه قوانين فيلترينگ سرويس دهندگان اينترنت را رعايت كنند» . اين وزارتخانه ضمن صدور بيانيه اي، تامين كنندگان سرويس هاي نسل سوم را ملزم به رعايت محدوديت هاي فيلترينگ نمود.عربستان اخيرا محدوديت هايي را بر فروش تلفن هاي همراه دوربين دار وضع كرده است.

سلول مصنوعي ساخته شد
پژوهشگران دانشگاه راكفلر آمريكا از ساخت نوعي سلول مصنوعي خبر دادند كه شبيه سلولهاي طبيعي است.
ديواره هاي اين سلول از مولكولهاي چربي سفيده تخم مرغ تهيه شده اند و محتويات سيتوپلاسم آن از باكتري «اي كولاي» به دست آمده كه ماده ژنتيكي آن نيز جدا شده است. دانشمندان به اين سلول مصنوعي آنزيم ويروس را اضافه كرده اند تا بتواند رمز DNA را كشف كند.

آن لاين
انعقاد تفاهم نامه توسعه ICT ميان وزارتخانه هاي ارتباطات و بهداشت
گروه انفورماتيك: تفاهم نامه اي با عنوان گام اول طرح اجرايي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات به منظور تحقق سلامت الكترونيكي در كشور ميان وزراي ICT و بهداشت منعقد شد.
بر اساس اين طرح ، ايجاد مركز اطلاعاتي به منظور توسعه پرونده سلامت الكترونيكي و ارائه سرويس هاي مرتبط با سلامت الكترونيكي و ايجاد شبكه دسترسي و داخلي در سطح كشور به منظور اتصال ۴۰ درصد از مراكز اورژانس بيمارستان هاي دولتي از مجموع ۴۹۰ مركز اورژانس به شبكه وزارت بهداشت و ايجاد شبكه دسترسي داخلي به منظور اتصال ۴۰ دانشگاه علوم پزشكي به شبكه وزارت بهداشت جهت استفاده بيش از ۵۰ هزار پزشك و ۴۰ هزار دانشجوي پزشكي و پيراپزشكي مدنظر قرار گرفته است. همچنين راه اندازي سيستم جامع نظام ثبت حوادث به منظور ايجاد زيرساخت اطلاعاتي مربوط به حوادث از قبيل تصادفات، سقوط، سوختگي، مسموميت و غيره جهت ثبت سالانه بيش از ۱۰ ميليون حادثه منجر به جراحات و ايجاد سرويس هاي سازمان الكترونيكي براي ستاد وزارت بهداشت و راه اندازي پورتال عمومي سلامت به منظور ايجاد يك درگاه جامع براي دسترسي عموم مردم به سرويس هاي سلامت الكترونيكي به صورت ساده، از ديگر موارد مطرح در اين پروژه است. ايجاد مركز تماس فوريت هاي سلامت جهت ارائه خدمات اورژانس و ايجاد مركز و حمايت از توسعه تحقيقات سلامت الكترونيكي به منظور تحقيقات مستمر در زمينه توسعه سلامت الكترونيكي در كشور و فراهم كردن استقرار دولت الكترونيكي در بخش بهداشت و درمان با همكاري مركز تحقيقات مخابرات نيز از جمله موارد ذكر شده در طرح است.
۲۰۰ مدرسه  كشور زير پوشش اسكول نت
ايسنا: دويست مدرسه در ۱۶ استان كشور زير پوشش شبكه اسكول نت قرار گرفته اند.
عليرضا مسرور مدير اجرايي پروژه اينترنتي «اسكول نت» ، در اين باره گفت: اين پروژه اينترنتي از سال ۱۳۷۷ با يك خط اينترنتي از دانشگاه صنعتي شريف به يك سايت در يكي از مدارس جنوب تهران آغاز به كار كرد و هدف از اجراي آن ايجاد مدل هاي آموزشي موفق و گرايش به توسعه كيفي به جاي توسعه كمي در آموزش و پرورش است.به گفته وي در اين پروژه دانش آموزان و معلمان با ارائه آخرين مطالعات و دستاوردهاي خود در زمينه يادگيري و تدريس تجربيات خود را به ديگران منتقل مي كنند.پروژه Schoole net بر روي اينترنت قرار دارد و مدارس مي توانند با داشتن حداقل امكانات ارتباطي از اين پروژه استفاده كنند.
مرحله دوم اجراي دولت اينترنتي در امارات
ايلنا: دولت امارات متحده عربي در صدد است دومين مرحله پروژه دولت اينترنتي اين كشور را هر چه زودتر اجرا كند و به همين دليل وزارتخانه  هاي خود خواسته است هر چه سريع  تر زمينه را براي اجراي كامل اين طرح فراهم كرده و سازمان  هاي مختلف را براي تطبيق با شرايط اين طرح آماده كنند.در حال حاضر تيمي از متخصصان فناوري اطلاعات در حال اجراي سيستم اينترنتي مديريت منابع انساني (E-HRMS) در اين كشور هستند، تا توان كنترل و سازمان  دهي سرمايه انساني را هر چه بيشتر ارتقاء دهند.
اسامي شركت هاي حاضر در قرعه كشي
پروانه ارتباطات ماهواره اي

گروه انفورماتيك: فهرست اسامي ۱۱ شركت پذيرفته شده براي حضور در قرعه كشي اخذ پروانه ارائه خدمات انتقال داده ها از طريق ارتباطات ماهواره اي اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، شركت هاي پديسار انفورماتيك، خوارزم خاورميانه، افرانت، پارسان لين ارتباطات، توسعه سازه  پاي، ره رشد، عصر دانش افزار، گسترش ارتباطات ماهواره اي امروز، شبكه گسترش فن آوا، كرمان تابلو و نوآوري صنايع انفورماتيك، ۱۱ شركت پذيرفته شده براي اخذ پروانه انتقال داده ها از طريق ارتباطات ماهواره هستند.تاريخ قرعه كشي و اعلام نتايج شركت هاي برنده روز شنبه ۱۹ دي ماه سال جاري خواهد بود.

آف لاين
صندلي چرخدار مخصوص براي معلولان
:irib دانشجويان طراحي صنعتي در دانشگاه ايلينويز آمريكا موفق به ساخت صندلي چرخداري براي معلولان شده اند كه كارايي و مانور زيادي در مسابقات دارد.
طراحان اين صندلي چرخدار مي گويند، معلولان مي توانند با استفاده از اين صندلي در بازيهاي ورزشي ازجمله بسكتبال به راحتي مانور دهند و حركاتي نظير دريبل، پاس و شوت به توپ را به آساني انجام دهند.
در اين صندلي چرخدار سامانه ترمز و گردش خودكار تعبيه شده است كه با حركت بدن فرد معلول كار مي كند.
مدارگرد اكتشافي ماه آماده مي شود
ايسنا: ناسا از ميان طرح هاي پيشنهادي رسيده شش طرح را براي انتخاب اهداف و ابزارهاي اندازه گيري مدارگرد اكتشافي ماه انتخاب كرد.
مدارگرد اكتشافي ماه (Orbiter Lunar Reconnaissance)نخستين فضاپيمايي است كه بخشي از روياي كاوش هاي فضايي انسان را تحقق مي بخشد. ماموريت LRO كه بخشي از برنامه روبوتيك و بي سرنشين ناسا براي كاوش ماه است، در پاييز سال ۲۰۰۸ اجرا مي شود.
اين ماموريت يك مدارگرد توانا و با ابزارهاي بسيار فناورانه را به نزديكي ماه مي برد تا اندازه گيري هاي لازم را براي انتخاب مكان هاي فرود آينده انسان و روبوتها انجام دهد و همچنين منابع موجود در ماه را شناسايي و محيط هايي از ماه را كه در معرض تابش هاي مختلف قرار دارند، از لحاظ واكنش هاي زيستي انسان به آنها بررسي مي كند و گزارش مي دهد.
براساس برنامه ريزي هاي انجام شده LRO ماموريت خود را از اكتبر ۲۰۰۸ آغاز مي كند و باري كه حمل خواهد كرد شامل مجموعه اي از وسايل اندازه گيري است كه در اين شش طرح پيشنهادي برگزيده ارائه شده و ساخته خواهند شد.
قاسم اسرار، نماينده سرپرست ماموريت هاي علمي هيات مديره ناسا گفت: ما وسايل و تجهيزاتي را كه LRO با خود مي برد را بر مبناي تجربه هايي كه در كاوش هاي از راه دور در مريخ داشته ايم، انتخاب كرده ايم. به كمك اطلاعات و اندازه گيري هايي كه LRO به دست مي آورد، سطح ماه و محيط اطراف آن با روش هايي كه تا قبل از اين سابقه نداشته اند، دقيقا شناسايي مي شوند و با استفاده از اين داده ها انسان مي تواند بار ديگر به ماه سفر كند.

افزايش سفرهاي مجازي در ايام تعطيلات
گروه انفورماتيك: كاربران اينترنت از اتاق هاي نشيمن خود در حال سفر در سراسر دنيا هستند. نتايج به دست آمده از مطالعه جديدي كه صورت گرفته است، نشان مي دهد كه ۴۵ درصد از كاربران آنلاين بزرگسال در آمريكا، از قابليت ها و ويژگي هايي كه امكان استفاده از تورهاي مجازي سفر به نقاط ديگر را فراهم مي سازد، استفاده مي كنند.
در حالي كه جوانان مايلند بسياري از فعاليت هاي آنلاين را انجام دهند، افراد بزرگسال تمايل بيشتري به استفاده از تورهاي مجازي از جمله موزه ها، كالج ها و پارك ها دارند.
به گزارش system groupبنابر بررسي هاي انجام شده توسط Pew Internet و American Life Project، ۵۲ درصد از افراد با سن هاي ميان ۴۰ تا ۴۹ سال در تورهاي آنلاين شركت داشته، در حالي كه اين ميزان براي افراد ۱۸ تا ۲۷ سال، ۳۷ درصد بوده است. كاربران تحصيل كرده و شهرنشين نيز به ميزان بيشتري در اين فعاليت هاي آنلاين شركت داشته اند.
تورهاي مجازي مي توانند شامل عكس ها، ويديو و يا دوربين هاي ۳۶۰ درجه باشند كه به بازديدكنندگان امكان مي دهند از هر سو عكس هاي دلخواه خود را تهيه كنند. بررسي انجام شده، نمايانگر افزايش دسترسي به اتصالات اينترنتي در مورد ياد شده و ادامه انجام اصلاحات و بهبودها در وب سايت ها است.

بازيافت كامپيوترهاي كهنه
گروه انفورماتيك: صنعت رو به  رشد و متنوع ساخت كامپيوترهاي شخصي هر روزه با ارائه محصولات جديد تر و جذاب تر خود كاربران را به آن مي دارد تا كامپيوتر به روزتري را صاحب شوند. اما مشكل اساسي كه وجود دارد: روشن نبودن تكليف كامپيوترهاي قديمي است و از اين رو سايت هاي معتبر معاملات آنلاين اقدام به خريد اين كامپيوترهاي قديمي از كاربران كرده اند.
واشنگتن پست در اين باره مي نويسد: هيچ وسيله اي به اندازه كامپيوتر به اين سرعت قديمي نمي شود و اين براي كاربران حرفه اي كه همواره خواهان محصول و امكانات به روزتري هستند معضل بزرگي به حساب مي آيد. اما سايت هايي مانند (www. gateaway. tradeups .com) Gateaway و يا hp(www.hp.com/recycle)Dell (www.dell.com/recycle حاضر به خريدن اين دستگاه ها كهنه از كاربران هستند .
اين كامپيوترها با وسايل مخصوصي به صورت اوراق در مي آيند و از مواد به كار رفته در آنها كه اعم از پلاستيك، شيشه، آلومينيوم، نقره و ديگر انواع فلزات و مواد قابل مصرف صنعتي است استفاده مي شود.گاهي اوقات نيز كامپيوترهاي فروخته شده به مراكز توانبخشي و يا مؤسسات خيره فرستاده مي شوند تا افرادي كه تا به حال از برخورد با اين فناوري محروم بودند بتوانند تا حدي با ساختار هر چند اوليه آن آشنا شوند.

تار نما
كارت تبريك بسازيد
گروه انفورماتيك: آيا شما هم ترجيح مي دهيد براي تبريك مناسبت هاي مختلف از كارتهايي كه خود طراحي كرده ايد استفاده كنيد؟
اگر به طراحي كارت تبريك علاقه داريد مي توانيد از سايت pcmag.com/downloads نرم افزار مربوط را دانلود كرده و از آن براي ساختن كارت استفاده كنيد.
اين نرم افزار بر روي ويندوزهاي ،۹۸ Me,2000,Xp به راحتي نصب شده و كار مي كند. وقتي براي اولين بار اين برنامه را اجرا مي كنيد ، بايد مشخصات اي ميل و ISP خود را وارد كنيد و پس از اين كار طي ۵ مرحله ساخت كارت شما انجام مي شود:
۱ _ انتخاب زمينه مناسب ۲و۳ _ انتخاب طرح مناسب براي بالا و پايين كارت ۴- وارد كردن متن مناسب و مرور كارت ۵ _ فرستادن كارت

امنيت
افزايش افشاي اطلاعات شخصي در اينترنت
گروه انفورماتيك:بر اساس گزارش جديدي كه توسط گروه داده هاي بين المللي يا «IDG» منتشر شد، حملات اينترنتي موسوم به «phishing» كه در قالب ارسال نامه هاي الكترونيكي فريبنده و با هدف افشاي اطلاعات شخصي كاربر صورت مي گيرد، در آينده افزايش مي يابد.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران بر اساس اين پژوهش ۹۵ درصد از۴۹۵ موسسه مشهور دست اندركار امنيت «IT» در جهان بر اين باورند كه در سال۲۰۰۵ شاهد تقويت اين روند خواهيم بود.
IDGبه موسسات مالي و اعتباري و بخصوص بانك ها توصيه كرد تا براي حل اين مشكل و مبارزه با «هكرها» از امكانات امنيتي جديد در سايت هاي خود استفاده كرده و نسبت به انواع خطرات مجازي به كاربران هشدار دهند.
كارشناسان اين موسسه معتقدند، فناوري هاي فعلي كه مربوط به اواسط دهه ۹۰ است ، جوابگوي تحولات سريع موجود نيست و اطلاعات شخصي كاربران را در معرض خطر قرار مي دهد.

سخت افزار
كنترل حافظه پردازنده  هاي ۶۴ بيتي توسط AMD
ايلنا: AMD مكانيسمي براي كنترل حافظه براي تمامي پردازنده  هاي ۶۴ بيت فراهم كرده كه توسط WINDOWS SERVICE PACK2 فعال خواهد شد، به نحوي كه بسياري از ويروس  ها موجب خسارت به قسمت  هاي CODE سيستم عامل مي  شوند.
برنامه  هايي كه از تكنيك BUFFER OVERFLOW استفاده كنند رايانه را مجبور مي  سازند كه دستورات را از كدهاي حفظ شده در MALICIOUS استفاده كنند.
براي جلوگيري از گسترش اين ويروس  ها AMD يك مكانيسم كنترل حافظه براي تمامي پردازنده  هاي ۶۴ بيت از قبيلATHLON FX,ATHLON64 OPTERON, و پردازنده  هايMOBILE ATHLON64 , و MOBILE SEMPROM فراهم كرده است كه همه اينها توسط WINDOWS SERVICE PACK2 فعال خواهند شد.
اين مشخصه مي  تواند از دسك  تاپ ، نت  بوك، سرورها و تمام كامپيوترهايي كه از نسل هشتم پردازنده  هاي AMD برخوردار هستند حفاظت كند، پردازنده  هاي MOBILE SEMPROM,AMD64 تنها پردازنده  هاي X86 با قابليت محفاظت باENHANCED VIRUS PROTECTION هستند.
محافظت كننده پردازنده تحت كنترل سيستم عامل قسمتي از حافظه سيستم را به صورت DATA ONLY كنار مي گذارد، به اين معني كه كدهاي اين منطقه را نمي  توان اجرا كرد و تنها قابل خواندن و نوشتن هستند.
هنگامي كه ويروس  ها در حال نوشته شدن در حافظه DATA هستند با استفاده از محافظت كننده ويروس در اين ناحيه بي اثر و بي حركت شده و ديگر قادر نيست به ساير قسمت  ها و ساير رايانه  ها در شبكه نفوذ كند.
شايان ذكر است، اين حفاظت كننده  ها مانند يك جلوگيري كننده سبب مي  شوند ويروس  ها كمتر عمر كنند و خاصيت آلودگي خود را از دست بدهند، در نتيجه ويروس از حافظه سيستم بيرون ريخته مي  شود.

نرم افزار
كيت ابزار برنامه كاربردي Presence
گروه انفورماتيك: قرار است شركت آكونيكس سيستمز، فروشنده محصولات امنيتي و گيت وي سيستم هاي پيام  رساني فوري، ماه آينده ابزارهايي را عرضه نمايد كه به مشتريان شركتي كمك مي كند تا اطلاعات Presence را با برنامه هاي كاربردي شركت هاي خود تركيب كند.
به گزارش pcworldiran ، آكونيكس با استفاده از L7 Builder يك سري APIهايي فراهم مي كند كه طراحان مي توانند براي ساخت برنامه هاي كاربردي كه از اطلاعات Presence براي اهداف ارتباطي استفاده مي كنند، و نيز ساخت سروري كه اين برنامه هاي كاربردي را به كار مي برند، از آنها استفاده كنند. همچنين L7 Builder به كاربران اين امكان را مي دهد كه برنامه هاي كاربردي موجود، مثل CRM و ERP را با اطلاعات Presence متناسب كرده تا در ارتباط پيشرفته و دسترسي به داده ها از طريق IM بتوان از آنها استفاده كرد.
شركت IMlogic رقيب آكونيكس، اوايل سال جاري يك سري ابزار مشابه نام IMLinking را ارائه كرد. اين ابزارها به طراحان و فروشندگان مستقل نرم افزار (ISV) اجازه مي داد تا اطلاعات Presence را با برنامه هاي كاربردي سرويس هاي وب و Net. و Java 2 Platform Enterprise Edition تركيب كنند.
L7 Builder، همين قابليت ها را دارد و با سرويس هاي مهم IM عمومي، مثل AOL، Yahoo و MSN با سرورهايي كه بر Presence Protocol و Extensible Messaging استاندارد متكي هستند و با عرضه هاي مشترك شركت مايكروسافت و بخش لوتوس شركت آي بي ام كار مي كند. IM Linkage نيز با اين سرويس ها كار مي كند.
L7 Builder، يك سري API و برنامه هاي كاربردي نمونه در L7 Builder را شامل مي شود كه از استفاده اطلاعات Presence در برنامه هاي كاربردي جريان كار و سرويس هاي دايركتوري، در جاهايي كه براي جستجوي داده IM به كار مي برند، در سرويس هاي هشدار و اخطاري كه اطلاعات را به صورت real time توزيع مي كنند و برنامه هاي كاربردي كه براي عملكرد تراكنش و routing مثل سرويس مشتري، به كار مي رود پشتيباني مي كند.
همچنين آكونيكس فناوري زبان طبيعي را نيز به كار گرفته است. آكونيكس اين فناوري را از خريد Natural Messaging در اولين سال جاري بدست آورد. اين فناوري به كاربران اجازه مي دهد يك مولفه «listening» را در برنامه هاي كاربردي فعال از نظر Presence ايجاد نمايند كه داده ها را به صورت واژه و عباراتي مثل اسامي محصولات، كه در مبادلات IM استفاده مي شود، بازيابي كنند.
هم اكنون L7 Builder در مرحله آزمايش قرار دارد و قرار است در ماه ژانويه عرضه شود.

تكرار نبرد VHS و بتامكس در لاس وگاس
گروه انفورماتيك: نمايشگاه الكترونيك CES در لاس وگاس آمريكا شروع به كار خواهد كرد. در اين نمايشگاه قرار است آخرين تحولات لوازم صوتي تصويري خانگي ۲۰۰۵ به نمايش گذاشته شود.
به گزارش رويترز، نمايشگاه چهار روزه (CES) كه با حضور ۱۲۰ هزار متخصص عرصه تكنولوژي خانگي برگزار مي شود از نظر تنوع محصولات ارائه شده بي نظير است. به گفته برگزاركنندگان در اين نمايشگاه از تلويزيونهاي ۱۰۲ اينچي تا هاردديسكهاي تمبر ماننديافت مي شود.
شركتهاي معتبري چون سامسونگ،توشيبا، RCA از غرفه داران اين نمايشگاه هستند. اما غايب بزرگ اين نمايشگاه گروه كامپيوتري اپل با محصول پرطرفدارش ipod خواهد بود. اين شركت كه بايد كنفرانس سالانه خود در سان فرانسيسكو آمريكا را مديريت كند امكان شركت در (CES) را نخواهدداشت.
تنوع و فراواني محصولات از مهمترين ويژگي هاي نمايشگاه CES لاس وگاس است به طوري كه بسياري از صاحب نظران عقيده دارند كه نبرد دهه۷۰ ميان ويدئوهاي وي.اچ.اس و بتامكس مجدداً تكرار خواهد شد.

كد ويروس كابير منتشر شد
گروه انفورماتيك: كد كرم ديجيتالي كابير (Cabir) كه موبايلهاي تحت سيستم عامل سيمبين را مختل مي كند تسلط يك برنامه نويس برزيلي منتشر شد.
به گزارش نيوزفاكتور، اين ويروس كه توسط محققان امنيتي نخستين بار در ماه ژوئن ۲۰۰۴ كشف شد، اكنون به عنوان يكي از پرسرعت ترين و مخل ترين كرم هاي ديجيتالي شناخته مي شود. برنامه نويس برزيلي كه نامي از وي برده نشده است ادعا مي كند كه ويروس هاي CabirH و Cabir1 را به علت دريافت درخواست هاي متعدد از جانب هكرها و خرابكاران كشف و منتشر كرده است.
به گفته هاپيونن تا قبل از اين اقدام اين ويروس تنها از طريق يك موبايل به موبايل ديگري منتقل مي شد. اما اكنون از طريق يك تلفن مي توان به چندين موبايل اين ويروس را منتقل كرد.

تدوين سند راهبرد ملي امنيت فضاي تبادل اطلاعات براي امنيت كشور حياتي است
گروه انفورماتيك: معاون اول رئيس جمهور تدوين سند راهبرد ملي امنيت فضاي تبادل اطلاعات براي امنيت كشور را حياتي دانست.
به گزارش خبرنگار ما محمدرضا عارف كه در همايش ارائه بررسي و نقد سند راهبرد ملي امنيت فضاي تبادل اطلاعات كشور سخن مي گفت با بيان اين مطلب افزود: يكي از ويژ گي هاي برنامه چهارم توسعه در اين است كه ما به اسناد توسعه بالادستي و فرابخشي اهميت بسياري داده ايم كه تدوين سند راهبرد ملي امنيت و فضاي تبادل اطلاعات كشور نمونه اي از اين اسناد است كه قبل از آن كه سند نهايي به تصويب برسد پيش نويس آن در جمع كارشناسان و اساتيد دانشگاهي به نقد و بررسي گذاشته مي شود و اميدواريم اين امر در ساير برنامه ها و اسناد در برنامه هاي دولت نيز در نظر گرفته شود كه باعث اغنا و رفع اشكالات و كمبودهايي كه ممكن است در سند وجود داشته باشد، شود. او گفت: البته نه تنها ما در اين زمينه تجربه طولاني نداريم بلكه تجربه تمام دنيا نيز در آن بيش از يك دهه نمي گذرد، بنابراين ما بايد به كنكاش جدي در اين زمينه بپردازيم و به نفع ما خواهد بود كه اين سند با كيفيت بهتر و نگاهي علمي تر تدوين شود. وي ادامه داد: فناوري اطلاعات و ارتباطات از مهمترين مؤلفه هاي توسعه كشور به حساب مي آيند كه اگر ساز و كارهاي لازم براي آنها انديشيده شود و اگر به آن توجهي نكنيم با مشكلات عديده اي مواجه مي شويم كه تدوين سند راهبرد ملي امنيت فضاي تبادل اطلاعات كشور از ساز و كارهاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات است.به گفته وي امنيت فضاي تبادل اطلاعات قطعاً يك فناوري و علم بومي است كه با اين وضع نمي توانيم به اتكاي ديگران امنيت اين فضا را تأمين كنيم. البته درست است كه بايد از دستاوردهاي مجامع بين المللي استفاده كنيم، اما بايد اين كار، كاري صرفاً بومي باشد.
همايش ارائه بررسي و نقد سند راهبرد ملي امنيت فضاي تبادل اطلاعات كشور صبح ديروز با حضور عارف، معاون اول رئيس جمهور، جعفري، دبير شوراي عالي امنيت تبادل اطلاعات كشور، جهانگرد، دبير شوراي عالي اطلاع رساني و ساير مسئولان و دست اندركاران و جمعي از اساتيد دانشگاهي در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |