چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۹
گزارشي از مراسم بزرگداشت متخصصان ايراني
قلل رفيع چشم پزشكي ايران 
امشب ازميان انبوه علم جويان و كساني كه به نفخه مسيحايي خود كم بينايان راشفاو دانش چشم راحياتي مكرربخشيده اند،گلچيني به شما عرضه مي داريم 
025944.jpg
لاله ميراسكندري 
پنج شنبه شب هفته گذشته مركز همايش هاي رازي تهران پذيراي يكي از سختكوش ترين و موفق ترين گروه هاي تخصصي پزشكي بود؛ گروهي كه بدون اغراق مهمترين حس از حواس پنجگانه ما را تحت كنترل و درمان قرار مي  دهند. مراسم 26 آذرماه، بزرگداشت چشم پزشكي ايران بود و در آن از جمعي از استادان برتر رشته چشم پزشكي كشور به پاس خدمات ارزنده آنان در عرصه چشم پزشكي تجليل شد.
در اين مراسم كه به بهانه بزرگداشت يكصدمين سالگرد تولد مرحوم پرفسور محمدقلي شمس و همزمان با چهاردهمين كنگره سراسري چشم پزشكي ايران برگزار شد، جمع كثيري از چشم پزشكان كشور مطرح در ايران و جهان حضور داشته و ضمن ياد آوري از چشم پزشكان از دست رفته از چشم پزشكان پيشكسوت تقدير و به مقالات و پوسترهاي برتر، جوايزي اهدا شد.
پزشكاني كه در اين مراسم مورد تقدير قرار گرفتند هر كدام در كنار كار تخصصي خود در زمينه اي خاص برجسته بوده و به دلايل مختلف حايز شرايط دريافت جايزه بودند؛
- دكتر محمدعلي جوادي، مدير عامل بانك چشم و رئيس مركز تحقيقات چشم دانشگاه شهيد بهشتي از جمله كساني بود كه به علت ارايه مقالات در مجلات داخلي و خارجي، پروژه هاي تحقيقاتي و تاليف كتب مختلف مورد تقدير قرار گرفت. وي تا به حال 61 مقاله در مجلات داخلي، 14 مقاله در مجلات  خارجي و 19 طرح تحقيقاتي داشته و علاوه بر آن 4 جلد كتاب نيز تاليف كرده اند.
- دكتر اشرف زاده، وي ديگر پزشكي بود كه به دليل چاپ و مقالات متعدد علمي در داخل و خارج كه يكي از معروف ترين آنها در زمينه بيماري هاي شبكيه بود مورد قدرداني قرار گرفت. وي پس از گذراندن دوره عمر پزشكي، تخصص چشم پزشكي را در دانشكده منهتن و دوره فلوشيپ شبكيه و ويتره را در ماساچوست گذرانده است، ولي خدمت پزشكي وي در ايران و از سال 1352 آغاز شد و تا 12 سال ادامه داشت تا اينكه در سال 1364 دوباره به آمريكا عزيمت كرد. مقاله وي در مورد بيماري هاي شبكيه يكي از مقالات اورجينال در زمينه بيماري هاي شبكيه است.
- دكتر احمد يزداني نيز به پاس اجراي طرح تحقيقاتي در زمينه ژنتيك سندرم فيبروز مادرزادي كه منجر به يافتن موتاسيون جهش در ژن آريكس ARIX در بيماران ايراني مي  شود و چاپ دو مقاله در مجله افتالمولوژي و AJO تجليل شد. وي كه دانشيار دانشگاه علوم پزشكي مشهد است، در سال جاري به عنوان محقق برتر اين دانشگاه نيز انتخاب شد.
-دكتر داوود قره باغي به پاس فعاليت شديد در جهت افزايش توان آموزشي رزيدنت ها، به خصوص در زمينه رفركشن و استرابيم لوچي، شركت فعال در تربيت و آموزش 84 نفر رزيدنت فارغ التحصيل چشم پزشكي كه 11 نفر موفق به كسب رتبه در امتحانات بورد كشوري بوده اند، ارايه 7مقاله علمي در كنگره هاي بين المللي چشم پزشكي خارجي و 6 مقاله چاپ شده در مجلات داخلي مورد تقدير قرار گرفت.
وي از سال 1357 تاكنون عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تبريز است و مقاله اخير وي براي چاپ در مجلهJPOS پذيرفته شده است.
دكتر مسعود ناصري پور كه بنيانگذار درمان تومورهاي چشمي به روش هاي براكي تراپي، ليزردرماني، شيمي درماني و ساير روش ها در ايران است، دوره فلوشيپ تومورهاي چشمي را در دانشگاه پنسيلوانيا كه بهترين مركز درمان تومورهاي چشم در جهان است، گذرانده و تا به حال 6 مقاله در معتبرترين مجلات خارجي و تعدادي نيز در مجلات داخلي به چاپ رسانده است.
-دكتر بيژن بيگي كه در حال حاضر رئيس بخش جراحي پلاستيك نوريچ در انگلستان، گرداننده بخش تدريس و استاد افتخاري چشم پزشكي دانشگاه شرق انگليس و همچنين مدرس رويال كالج اين كشور است تا به امروز 90 مقاله در سمينارها و كنگره ها ارايه كرده و علاوه بر آن 61 مقاله در نشريات خارج كشور و تعدادي نيز در نشريات داخلي به چاپ رسانده است. وي كه تنها 46 سال سن دارد، فارغ التحصيل سال 1357 دانشگاه تهران است كه براي اخذ تخصص چشم به انگلستان رفته. وي دوره فيكو و نوروافتالمولوژي و بعدها دوره فوق تخصص جراحي پلاستيك و اوربيت را نيز گذرانده است.
-دكتر زهرا اعلمي هرندي تا به حال 10 مقاله در ژورنال هاي خارجي و 15 مقاله در ژورنال هاي ايراني به چاپ رسانده است. وي از سال 1361 در بخش رتين دانشگاه تهران شروع به كار كرده و در سال 1370 به مقام دانشياري رسيد. وي از همان سال مسوول بخش آنژيوگرافي و مسوول تدريس سونوگرافي و نوروافتالمولوژي، آنژيوگرافي و بيماري هاي رتيني بوده و از سال 1367 نيز عضو هيات علمي چشم پزشكي است.
جالب است بدانيد كه همسر ايشان متخصص قلب بوده، 3 فرزند پزشك داشته و عروس و داماد ايشان و تمامي خواهر و برادرهايشان هم پزشك هستند.
-دكتر پارسا كه آخرين فلو موسسه ويليام هويت در نوروافتالمولوژي است، يك فلوشيپ ديگر هم در چشم پزشكي اطفال و لوچي با گايتون گذرانده است. وي تعداد زيادي مقاله پايه در مجله هاي خارجي چاپ كرده  كه يكي از آنها در مورد سندروم پاپيلورنال و كاملا منحصر به فرد است. وي همچنين مقاله ديگري در مورد گليوم عصب بينايي نوشته  كه به دليل اهميت بالاي آن باعث تغيير در درمان بيماري شده است. از وي به علت علاقه مندي و كمك فراوان به رشد رشته نوروافتالمولوژي تقدير شد.
-دكتر احمد خيرخواه عضو هيات علمي، مسوول بخش پاراكلينيك بخش چشم بيمارستان رسول اكرم و دبير هيات تحريريه چشمخانه، كار طاقت فرسا و فشرده اي در راه اندازي و فعال شدن سايت ماندگار كنگره، بازسازي ساختار كنگره و فعاليت در دبيرخانه كنگره داشته و در اثر زحمات ايشان سايت اينترنتي انجمن چشم پزشكي بهترين و كامل ترين سايت در بين تمامي انجمن هاي تخصصي پزشكي است. به همين علت از اين جراح فوق العاده چشم نيز تقدير به عمل آمد.
در اين مراسم همچنين 6 مقاله، 2 پوستر و يك ويدئو هم انتخاب شد و به رسم يادبود هدايايي تقديم شد. بخش مقالات: دكتر ديما عندليب، دكتر پوپك پير، دكتر مصطفي سلطان سنجري، دكتر محمد اسحاقي و دكتر محمد پاكروان.
بخش پوستر: دكتر فرزانه قاسم زاده و دكتر سيامك صبور
بخش ويدئو: دكتر حسن هاشمي 

سرطان روده بزرگ چيست؟
025941.jpg
سرطان كولون در مراحل اوليه.
دكتر سيد محسن توليت كاشاني
سرطان به تقسيم و رشد بي رويه يك گونه از سلو ل هاي قسمتي از بدن اطلاق مي شود كه اين سلو ل ها در اكثر موارد به صورت توده اي كه اصطلاحا به آن تومور مي گويند خود را نشان مي دهد. اين تومور به دليل استفاده از منابع غذايي بدن يا به دليل فشار به عناصر حياتي ديگر يا به دليل اختلال در سيستم  هورموني، خوني و ... دست اندازي به عناصر و ارگان هاي ديگر به نام سرطان در لغت به معني خرچنگ است ناميده مي شود.
سرطان روده بزرگ يكي از شايعترين سرطان هاي دستگاه گوارش و سومين سرطان كشنده در بين زنان و مردان است بعد از سرطان ريه و پروستات در آقايان و سرطان پستان در خانم ها در غرب. تومورهاي كولون و ركتوم معمولا از سطح مخاطي و داخلي روده منشا مي گيرند و يكي از شايعترين عوامل زمينه ساز آن پوليپ هاي آدنوماتوز شبه غده اي كولون است.
پوليپ ها برجستگي هاي مخاطي در سطح داخلي روده بزرگ هستند كه انواع گوناگون دارند و بعضي از انواع آن به شكل ارثي در افراد خانواده مشاهده مي شود كه بايستي اين نوع پوليپ ها به وسيله كولونوسكوپ برداشته شوند تا زمينه سرطان نيز در اين افراد از بين برود. شايعترين علامت پوليپ ها خونزيزي به همراه دفع مدفوع است كه اكثر اين افراد خون مخلوط با مدفوع دارند كه بايستي به وسيله كولونوسكوپي يا عكسبرداري مناسب تشخيص داده تا اقدامات لازم انجام شود. سرطان هاي روده بزرگ در زمينه مخاط سالم نيز مي تواند اتفاق بيفتد.
از نظر آماري در كشور آمريكا سالانه 165 هزار بيمار جديد سرطان روده بزرگ تشخيص داده مي شود و سالانه 60 هزار مرگ به دليل سرطان روده بزرگ اتفاق مي افتد.
۵ درصد مردان و 6 درصد زنان طي زندگي دچار سرطان روده بزرگ مي شوند.
علايم عمده و شايع سرطان روده بزرگ چيست؟
۱ - تغيير در اجابت مزاج اسهال و يبوست متناوب
۲- ديدن خون به همراه مدفوع خون روشن يا خون تيره يا مدفوع قيري شكل
۳ - كم خوني، ضعف و بي حالي
۴ - لمس توده در شكم 
۵ - درد شكم
۶ - علايم انسداد روده
۷ - گاهي كاهش وزن
با مشاهده هر كدام از علايم فوق بايستي به پزشك متخصص مربوطه مراجعه شود تا با اقدامات و بررسي هاي تكميلي تشخيص قطعي به اجرا گذاشته شود و درمان مناسب نيز انجام شود.
متاسفانه در جامعه ما اكثر بيماران به دليل عدم اطلاع و ترس از بيان بعضي علايم، زماني به پزشك مراجعه مي كنند كه بيماري آنها پيشرفته بوده و اقدامات جراحي و درماني براي بيمار مشكل مي شود.
عوامل خطر ساز سرطان هاي روده بزرگ چيست؟
۱ - سن بالاي 50 سال
۲ - معمولا اگر افراد درجه اول فردي دچار سرطان روده بزرگ شده باشد والدين يا فرزندان 2 برابر بيشتر از افراد عادي احتمال ابتلا دارند.
۳ - 15 درصد سرطان هاي رود بزرگ يك علت زمينه اي ارثي دارند. مثل پوليپوز آدنوماتوز فاميلي، سابقه قبلي پوليپ هاي كولون
۴ - در 6 درصد افراد اشكنازي ساكنان اروپاي مركزي احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ 2 برابر است.
۵ - افزايش مصرف غذاهاي چرب، سيگار، الكل و زندگي بدون تحرك مي تواند موجب سرطان روده بزرگ شود.
۶ - كوليت زخمي شونده به مدت بيش از 10 سال، بيماري كرون همراه با تنگي 
سرطان كولون و ركتوم قابليت پيشگيري را با بيماريابي مناسب و صحيح دارد.
با تشخيص زودرس و از بين بردن پوليپ ها مي توان آنرا درمان كرده و از طرفي با توجه به اينكه نسبت به سرطان هاي معده سير خوش خيم تري دارند با تشخيص هر چه سريع تر و درمان مناسب  آن مي توان از مرگ وميرهاي آن جلوگيري كرد.
معمولا بيماريابي در مردان و زنان از سن 50 سالگي شروع مي شود.
براي بيماريابي موارد زير توصيه مي شود:
۱ - معاينه ركتوم توسط پزشك و تست تعيين خون مخفي در آزمايش مدفوع سالي يكبار.
۲ - سيگموئيدوسكوپي هر 3 - 2 سال يك بار كه حدودا 30 - 25 درصد قسمت تحتاني ركتوم و كولون بررسي مي شود.
۳ - در صورتي كه سابقه مثبت سرطان يا پوليپ روده بزرگ در خانواده داريد بايستي كولونوسكوپي تمام روده از سن 40 سالگي شروع شود، يعني 10 سال زودتر از افراد عادي
۴ - اخيرا ارزيابي هاي ژنتيك نيز قابل انجام است.
توصيه هاي لازم جهت جلوگيري از سرطان روده بزرگ
به طور كلي مصرف بتاكاروتن ها، مواد آنتي اكسيدان، فيبر غذايي فراوان، كليسم كافي و سلنيوم مي تواند از بروز سرطان روده جلوگيري كند. مصرف فيبر يعني مصرف ميوه جات، سبزيجات و سبوس  گندم بسيار موثر است و خوشبختانه در رژيم غذايي سنتي ايران نسبتا فراوان و رعايت آن بسيار كمك كننده است و لذا موارد زير توصيه مي شود:
۱ - مصرف چربي از 40 درصد كالري به 30 درصد كاهش يابد.
۲ - مصرف غذاهاي حاوي فيبر افزايش يابد.
۳ -مصرف غذاهاي نمك سود شده و دودي محدود شود.
۴-مصرف مواد افزودني كه احتمال سرطانزايي دارند محدود شود.
۵ - حذف سيگار و الكل
درمان سرطان روده بزرگ چگونه است؟
اولا بايستي متذكر شد كه اكثريت پوليپ ها توسط كولونوسكوپي بدون جراحي و باز كردن شكم قابل خارج كردن است. ثانيا اقدامات درماني و اصلي سرطان كولون و ركتوم جراحي است و امروزه با تكنيك هاي جديد از قبيل لاپاراسكوپي و استفاده از استاپلر اعمال جراحي سرطان هاي قسمت تحتاني ركتوم با حفظ اسفنگتر مقعد و حفظ كنترل مدفوع بيمار بدون كولوستومي دايمي، قابل انجام است و در صورت لزوم پزشك متخصص جراحي كولوركتال مي تواند بيمار را تحت درمان مناسب قرار دهد. با توجه به تكنيك هاي جديد نياز به انجام كولوستومي بسيار كاهش يافته است.

مردن
زماني برنارد شاو در سال هاي پيري، دنبال جايي براي زندگي مي گشت...
وي سالياني دراز زندگي كرد و هنگامي كه 50 ساله بود، در پي يافتن جايي براي زندگي بود، او مي خواست از لندن خارج شود و مي دانيد چگونه محل مورد نظرش را پيدا كرد؟ او جست وجويي بسيار روانشناسانه انجام داد. او به گورستان ها رفت تا سنگ مزارها را ببيند وآنچه را كه بر آنها نوشته بودند بخواند. او قبرستاني را يافت كه مردگانش عمري دراز كرده بودند، 90۹۸،۹۵،و۱۰۰ سال...
يك نفر در 100 سالگي مرده بود و بر كتيبه مزارش نوشته بودند اين مرد نابهنگام مرد در حالي كه 100 سال زندگي كرده بود! برناردشاو گفت: اينجا، جاي زندگي است كه مردم فكر مي كنند مردن در 100 سالگي نابهنگام است، وي آن محل را براي زندگي برگزيد و بس دراز زيست. ايده كارگر افتاد.
زيست شناسان مي گويند: در كالبد آدمي هيچ ضرورت دروني براي مردن وجود ندارد. شما متعجب خواهيد شد بدانيد امكاني وجود دارد كه روزي انسان بتواند بسيار بسيار طولاني زندگي كند چون بدن به طور مداوم به نو كردن خويش ادامه مي دهد. هيچ نياز واقعي به مردن وجود ندارد چون بدن مداوم در حال تجديد خويش است، خود را احيا مي كند،  باز مي سازد و جوان مي كند و اين يك پيوستار است . براي بدن هيچ ضرورت دروني براي مردن وجود ندارد. حال زيست شناسان بر اين نكته توافق دارند و روانشناسان نيز احساس مي كنند كه سبب مردن مي تواند با ذهن انسان مرتبط باشد و به چيزي كه در ذهن روي مي دهد، نه در بدن. آموزه  بوديسم اين است كه تولد ذهن است.

جهش ژني مسبب سكته و مشكلات قلبي
يك تغيير كوچك در DNA باعث مي شود مردم در معرض خطر بالاي بيماري قلبي و سكته قرار گيرند.
ريچارد ليفتون و همكارانش در مدرسه پزشكي دانشگاه ييل در مجله علوم اعلام كردند كه يك جهش در ژن هاي ميتوكندري - بسته هاي انرژي كوچك كه تقريبا در تمام سلول هاي انساني وجود دارند - ارتباط گسترده اي با عوامل كوتاه كننده عمر مثل فشار خون بالا، كلسترول بالا و ساير اختلالات متابوليكي دارد.
اين محققان سابقه پزشكي يك خانواده را بررسي كردند تا رابطه ژن ها و بيماري كه جان يك چهارم مردم جهان را مي گيرد، پيدا كنند.
دكتر ليفتون مي گويد: تحقيقات 20 سال اخير نشان داده است كه فشار خون بالا، تري گليسريد بالا، كاهش منيزيم، ديابت، مقاومت به انسولين و چاقي مفرط با هم مرتبطند ولي نه به اين سادگي. يعني اگر كسي يكي از اين مشكلات را داشته باشد به اين معني نيست كه بقيه مشكلات را هم همراه آن خواهد داشت. نقش و طرح وراثت بسيار پيچيده است و معلوم نيست كه چه چيزي اين رابطه را معلوم مي كند.
DNA وراثتي در كروموزوم هاي موجود در هسته سلول حمل مي شود و جهش در كروموزوم ها مي تواند هزاران بيماري مختلف به وجود آورد.
ولي امروزه توجه زيادي به نوع ديگري DNA محدود جلب شده است كه در ميتوكندري ها قرار دارد و فقط از طرف مادر به ارث مي رسد.
يكي از زناني كه مبتلا به فشارخون بالا و منيزيم خون پايين بود در مورد ساير اعضاي مبتلاي فاميل خود با دانشمندان صحبت كرد. اين قضيه به سرعت معلوم كرد كه اين ارتباط ژنتيك تنها از طريق زنان شكل مي گيرد. دكتر ليفتون مي گويد: ما در حقيقت 142 شخص با رابطه فاميلي را بررسي كرديم. و به اين نتيجه رسيديم كه شدت بيماري در اشخاص به تدريج بالا مي رود.
اين محققان علاوه بر اين متوجه شدند كه احتمال ابتلا به كاهش شنوايي، سردردهاي ميگرني و عضلات ضعيف شده قلب در افراد يك فاميل بيشتر است كه همگي اينها ناشي از جهش هاي ژني در DNA ميتوكندري است. قدم بعدي كشف مكانيسم ارتباط دهنده اين جهش و بيماري است كه جان هاي بسياري را گرفته است.
اين كشف مي تواند منجر به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در تحقيقات پزشكي و درمان بوده و مي تواند توضيح دهد كه چطور امكان ابتلا بيماري هايي مثل افزايش فشار خون با بالا رفتن سن بيشتر مي شود.

از خوردن پياز دريغ نكنيد
025947.jpg
خوردن 3 يا 4 عدد پياز در هفته موجب كاهش خطر بروز بيماري هاي قلبي - عروقي مي شود.
كارشناسان تغذيه اعتقاد دارند كه رنگدانه ها و ويتامين هاي A و E موجود در پياز به راحتي و سريع جذب مي شوند و از بروز بيماري هايي مانند تصلب شرايين و سرطان پيشگيري مي كنند. پياز همچنين كلسترول بد خون را پايين آورده و خطر بروز بيماري هاي قلبي - عروقي را كاهش مي دهد. آثار درماني مصرف پياز از زمان هاي قديم شناخته شده و براي درمان سرماخوردگي  و سرفه نيز مفيد است، اما بايد توجه داشت كه اثر پياز خام و تازه روي سلامتي بيشتر از پياز طبخ شده است.
نكته مهم در مصرف پياز آنكه پياز پوست كنده را به مدت طولاني نبايد در هواي آزاد قرار داد و بايد آنها را قبل از آنكه جوانه بزنند يا نرم شوند، مصرف كرد. هميشه ثابت شده كه غذاهاي سنتي ارزش غذايي بالايي دارند، پس بي خود نيست كه پياز عضو ثابت سفره هاي ايراني مخصوصا به همراه بعضي غذاهاي خاص است.

سزارين و مرگ و مير نوزادان
025950.jpg
دكتر عليرضا مرندي، رئيس انجمن پزشكان نوزادان ايران با اعلام اينكه ميزان مرگ و ميز نوزادان ايراني 10 برابر كشورهاي پيشرفته است، گفت: ضعف در مراقبت دوران بارداري علت عمده مرگ در اين دوره است.
وي با بيان اينكه عوامل مختلف محيطي، تغذيه اي و بهداشتي در ميزان مرگ و مير دوران نوزادي موثر است، تاكيد كرد: فراهم كردن شرايط مراقبتي، محيط مناسب و امكانات بيمارستاني، نقش مهمي در كاهش مرگ و مير دوران نوزادي دارند.
دكتر مرندي، نارسي و تولد زودتر از موعد را يكي ديگر از عوامل شايع مرگ دوران نوزادي خواند و اظهار كرد: همچنين ميزان مرگ در نوزاد نارس زير 2500 گرم، 40 برابر نوزاد ترم رسيده و ميزان مرگ نوزاد نارس زير 1500 گرم، 200 برابر نوزاد ترم است.
به تاكيد رئيس انجمن پزشكان نوزادان ايران، سزارين زودهنگام نيز دليل تولد زودرس و بروز عوارض ريوي و در نهايت مرگ نوزاد است.

ممنوعيت كامل همانندسازي
025938.jpg
سازمان ملل متحد از تصويب طرح موردحمايت آمريكا به منظور ممنوعيت تمامي انواع همانندسازي ژنتيك جنين انسان خودداري كرد.
به گزارش بي.بي.سي يكي از كميته هاي مجمع عمومي سازمان ملل همچنين پيشنهاد ديگري براي ممنوعيت نسبي همانندسازي ژنتيك جنين را رد كرد و در عوض تصميم گرفت يك اعلاميه غيرالزام  آور مورد حمايت ايتاليا را كه در ماه فوريه موضوع گفت وگوهاي تازه خواهد بود، تاييد كند.
اين اعلاميه، كشورهاي عضو سازمان ملل را ترغيب مي كند، هرگونه تلاش براي توليد مثل انسان از طريق فرآيند همانندسازي ژنتيك و همچنين هرگونه پژوهشي براي تحقق اين هدف را ممنوع كنند. دانشمندان مي گويند كه تحقيقات مربوط به سلول پايه نويدبخش يافتن درمان قطعي انواع بيماري هاي مزمن مانند آلزايمر، سرطان، ديابت و قطع نخاع است.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |