چهارشنبه ۲ دي ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۹
ساخت نسل جديد سرويس هاي بهداشتي عمومي در تهران
زيبا، جادار، مطمئن 
وحدتي مي گويد: ايجاد امنيت، جلوگيري از اختفاي مواد مخدر و افراد بزهكار، رعايت بهداشت عمومي و استفاده از وسايل تمام اتوماتيك از ويژگي هاي منحصر به فرد سرويس هاي بهداشتي جديد است 
025926.jpg
ساختمان هاي سرويس هاي بهداشتي جديد هنوز در مرحله بتن ريزي است، به همين خاطر مسوولا ن سازمان زيباسازي، نقشه ساختماني كه قرار است ساخته شود را در اختيارمان گذاشتند؛ سرويس هاي بهداشتي تمام اتوماتيك.
قطعا همه ما بارها گرفتارش بوده ايم، اما به هر دري زده ايم پيدايش نكرده ايم. بهتر است بدانيد كه اين جست و جوي عذاب آور تا چند ماه ديگر به پايان مي رسد و دهها سرويس بهداشتي در پايتخت احداث مي شود.
درست چند ماه پيش بود كه شوراي شهر تهران مصوبه اي را به تصويب رساند كه در آن شهرداري تهران موظف شد طرح جامعي را در خصوص راه اندازي و اصلاح سرويس هاي بهداشتي عمومي در سطح شهر تهران تهيه كند.
در آن زمان معاونت خدمات شهري با همكاري معاونت شهرسازي، كار ساخت اين سرويس هاي بهداشتي را به سازمان زيباسازي شهر تهران سپرد.
به هر حال شهروندان تهران بايد اميدوار باشند كه كار ساخت 50عدد از اين سرويس هاي بهداشتي كه از ويژگي هاي منحصر به فردي برخوردار است آغاز شده و تا دهه فجر به پايان و بهره برداري مي رسد. در عين حال تا پايان سال جاري نيز در 100 نقطه از شهر تهران، 100 عدد از اين سرويس هاي بهداشتي احداث خواهد شد. تمام اين مطلب مي تواند اين سوال كه ويژگي نسل جديد از سرويس هاي بهداشتي چيست را در ذهن ايجاد كند؛ سرويس هايي بهداشتي با تجهيزات كامل.
پانل خورشيدي، كم هزينه تر
زماني كه براي اولين بار صحبت از ساخت و راه اندازي سرويس هاي بهداشتي در تهران به ميان آمد، بسياري از منتقدان،  به ارقام نجومي و هزينه هاي بالاي  آن خرده گرفتند، اين در حالي بود كه ابوالقاسم وحدتي اصل، مدير عامل سازمان زيباسازي در آن زمان نيز بارها گفته بود كه هزينه ساختمان جديد سرويس هاي بهداشتي و تجهيزات موجود در آن، معقول و به صرفه است.
وحدتي اصل با انتقاد از صحبت هايي كه در اين مورد شده، در مورد برآورد هزينه هاي ساخت اين سرويس هاي بهداشتي مي گويد: سيستم هاي به كار رفته در اين سرويس ها، كاملا اتوماتيك است كه تمام آنها در داخل توليد مي شود. برآورد هزينه هريك از سرويس هاي بهداشتي با مشخصاتي كه قبلا ساخته شده بين 180 تا۲۰۰ هزارتومان است كه درسرويس هاي بهداشتي جديد اين هزينه ها متري۲۵۰ هزار تومان درآمده است، در حالي كه اين سرويس ها دوام بيشتري داشته و جلب رضايت شهروندان در آن از اهميت بالايي برخوردار است.
پانل خورشيدي يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد سرويس هاي بهداشتي جديد است كه با نصب آنها روي سقف ساختماني كه براي اين كار در نظر گرفته شده است، امكان برخورداري از آب گرم در تمام فصول سال فراهم مي شود.
ابوالقاسم وحدتي اصل، در اين مورد مي گويد: برخوردار نبودن از آب گرم، يكي از مشكلات موجود در سرويس هاي بهداشتي قديمي بود، از آنجايي كه امكان نصب تاسيسات براي ايجاد آب گرم در هر يك از ساختمان ها نيست، از پانل خورشيدي كه هم هزينه كمتري دارد و هم امكان تهيه آب گرم را در همه زمان ها ايجاد مي كند، استفاده مي كنيم كه با جذب و ذخيره نورخورشيد، سيستم آب گرم دايمي را در سرويس هاي بهداشتي ايجاد مي كند.
سرويس هاي بهداشتي كاملتر از قبل
وحدتي اصل در مورد طرح تهيه شده براي ساخت اين سرويس هاي جديد به دو ويژگي مكانيابي و بررسي عملكرد و نواقص سرويس هاي قديمي اشاره مي كند و معتقد است:بحث مكانيابي اين موضوع از لحاظ جمعيت، مراجعه مردم و ساختمان هاي اطراف، از اهميت خاصي برخوردار بود، به همين خاطر قطعا هر مكاني كه تاسيس اين سرويس ها را در آن ضروري مي ديديم فوري در دسترس نبود و بايد روي آن كارهاي لازم صورت مي گرفت. به همين خاطر در اين مورد با مناطق هماهنگي هاي لازم را انجام داديم تا اراضي بدون معارض و در تملك شهرداري را در اختيارمان بگذارند.
مطالعه اجمالي روي سرويس هاي بهداشتي موجود در سطح شهر و كمبودهاي آن، اين نكته را فرا روي سازمان زيباسازي قرار داد تا نسل جديد سرويس هاي بهداشتي را كاملتر از قبل تاسيس كنند. وحدتي  اصل به نتيجه اين مطالعات كه از سوي كارشناسان اين سازمان ارايه شده، اشاره كرده و مي گويد: بيشترين موضوعي كه موجب كاهش استفاده از سرويس هاي بهداشتي عمومي مي شد، آلودگي هاي موجود در اين مكان ها بود كه به طبع كاهش رغبت عمومي را به دنبال داشت.
شير برقي براي روشويي با چشم الكترونيكي براي جلوگيري از تماس دست با شير، دست خشك كن برقي، اطلاع رساني صوتي و ورودي خودكار با روش سكه اي با هشدار دهنده و تايمر ازويژگي هاي اين سرويس هاي بهداشتي است 
به همين دليل اين سازمان براي جلوگيري از افتادن شيلنگ روي زمين و آلوده شدن- موضوعي كه بيشتر آلودگي و انتقال بيماري را به دنبال داشت- از شيلنگ متري جمع شو استفاده كرد تا بهداشت عمومي حفظ شود. استفاده از لوله 15 براي فاضلاب، اتصال سيستم سيفون به در واحد و خودكار سازي آن و استفاده از سيفون مخزني راه هاي ديگر براي كاهش آلودگي و مناسب سازي سرويس هاي بهداشتي است.
وحدتي  اصل مي گويد: تجهيزات داخل اين سرويس ها طوري طراحي شده است كه حداقل تماس دست با ابزار و وسايل وجود داشته باشد، ضمن اينكه بعد از هر بار استفاده به طور كامل شست و شو مي شوند. شير برقي براي روشويي با چشم الكترونيكي براي جلوگيري از تماس دست با شير، دست خشك كن برقي، اطلاع رساني صوتي و ورودي خودكار با روش سكه اي با هشدار دهنده و تايمر از ويژگي هاي اين سرويس هاي بهداشتي است. مدير عامل سازمان زيبا سازي با اشاره به مشكلات تهويه و بويناك بودن محيط به علت تهويه ناقص اشاره كرده و مي گويد: مشاوران و طراحان طرح براي حل اين مشكل سيستم را به گونه اي طراحي كردند كه با باز شدن در، سيفون به طور اتوماتيك كار مي كند و تهويه هوا 5/7 برابر حجم هواي اتاق در ساعت انجام مي شود.
025935.jpg
تكنولوژي به كمك امنيت مي آيد
اختفاي مواد مخدر توسط معتادان در سطوح مخفي از ديد، جاسازي مواد مخدر در داخل سيفون و لوله آن، امكان تردد افراد از داخل سرويس ها بين بخش هاي آقايان و خانم ها و استفاده معتادان تزريقي براي تزريق از اين مكان، باعث ناامن شدن فضا و در نتيجه غيرقابل استفاده شدن اين مكان مي شود. ساختمان هاي جديد سرويس هاي بهداشتي و امكانات و تكنولوژي به كار رفته در آن اين امكان را ايجاد مي كند تا فضا از امنيت بيشتري برخوردار باشد.
ابوالقاسم وحدتي اصل، مي گويد: حذف تمامي سطوح خارجي از ديد، استفاده از سيفون اتوماتيك، ايجاد حايل بلند بين دو بخش آقايان و بانوان و استفاده از نور آبي داخل توالت ها، امنيت را تامين مي كند. در عين حال وسايل به كار رفته در ساختمان به خصوص شيرها و سيفون در داخل ديوار كار گذاشته مي شوند تا محل اختفاي مواد مخدر و سرنگ از بين برود.
او به ضرورت وجود يك نگهبان در اين مكان ها تاكيد مي كند و مي گويد: بعد از آماده شدن اين مكان ها با يك پيمانكار براي نگهداري و نظافت از اين سرويس هاي بهداشتي وارد گفت و گو خواهيم شد كه وظيفه نگهداري از سرويس هاي بهداشتي بر عهده آنها است و اين پيمانكار در قبال وسايل موجود در آن مسوول است. وي نگهداري از سرويس هاي بهداشتي را با اهميت تر از راه اندازي و احداث آنها مي داند، موضوعي كه در مورد سرويس هاي بهداشتي قديمي فراموش شده است.
امكانات ويژه سالمندان و معلولان
در طراحي طرح سرويس هاي بهداشتي، به سالمندان و معلولان توجه ويژه اي شده است، به گونه اي كه در دو طرف دستگيره اي نصب شده كه امكان برخاستن و نشستن را به اين قشر از افراد جامعه مي دهد.
احداث يك ساختمان به عنوان سرويس  بهداشتي عمومي چسبيده به محل كار و حتي محل سكونت شهروندان چندان خوشايند نيست. وحدتي اصل به معماري ويژه اين ساختمان ها اشاره كرده و مي گويد: براي ايجاد امنيت، ساختمان روي زمين بنا شده است، از طرفي شكل و معماري به گونه اي طراحي شده كه زيبا بوده و نگراني را براي كسبه و ساكنان محل ايجاد نكند.
در حال حاضر در 50 نقطه از شهر تهران مراحل تخريب، ساخت، خاكبرداري و فنداسيون ساختمان هاي مورد نظر در حال انجام است. وجود يك كارگاه براي هر سه منطقه اين امكان را مي دهد تا سرما وبرف و باران، كارهاي ساختماني را به تعويق نيندازد.
وحدتي اصل معتقد است: شهرداري براي استفاده بهينه از منابع محدود خود حساسيت زيادي دارد، به همين دليل هزينه متوسط ساخت يك سرويس بهداشتي كه داراي 10 تا 12 چشمه است با ابعاد 50 تا 60 متر، 5/12 ميليون تومان است كه با فرض 15 ميليون براي هر ساختمان براي 100 سرويس بهداشتي حدود يك ميليارد تومان هزينه شده كه با توجه به حساسيت موضوع، اين رقم، رقم معمولي است.

چراغ هاي هوشمند در دست ماموران راهنمايي
اگر پليس بخواهد زمان هم متوقف مي شود
شمارشگر معكوس كه به سمت 2 و۱ و صفر مي رود همه پاها به سمت پدال گاز مي رود. ناگهان افسر پليس به طرز ناباورانه اي به سمت دستگاهي كه در كنارخيابان است مي رود وثانيه  شمار را متوقف مي كند
025920.jpg
۳،۴،۵ و... ثانيه ها به طور معكوس سپري مي شوند. همه نگاه ها به تابلو دوخته شده و همه آماده حركت هستند. راننده ها با پدال گاز و كلاج و ترمز دستي بازي مي كنند. ماشين ها رديف به رديف كنار هم ايستاده اند و ترافيك وحشتناكي كه حاصل بارش باران شديد است، ايجاد شده. اين مساله همه افراد را عصبي و كلافه كرده. شمارشگر معكوس كه به سمت 2 و۱ و صفر مي رود همه پاها به سمت پدال گاز مي رود.
ناگهان افسر پليس به طرز ناباورانه اي به سمت دستگاهي كه در كنار خيابان است مي رود و ثانيه  شمار را متوقف مي كند. در واقع زمان هم مي تواند متوقف شود، اگر پليس بخواهد!
زمان زيادي از نصب ثانيه شمار در چهارراه ها نمي گذرد. مسلما با نصب آنها حداقل كمكي كه به رانندگان مي شد، آگاهي از زمان اتلاف وقت و زمان انتظار پشت چراغ بود، اما عجيب اين است كه هنوز اين مساله در فرهنگ ترافيك ما جاي خود را باز نكرده، مشكل ديگري از جايي سبز شده كه به دستكاري كردن اين سيستم مكانيزه توسط پليس ها برمي گردد.
براي سردرآوردن از علت اين ماجرا به چند چهارراه سر مي زنيم.
چهارراه جهان كودك
باران شديدي در حال باريدن است و انعكاس نور چراغ هاي راهنما روي زمين منظره جالبي را ايجاد كرده. پليس، باراني سفيد رنگي پوشيده و زير سايه باني تكيه داده. تك تك ماشين ها را از تيررس نگاهش مي گذراند . چند دقيقه اي مي گذرد و منتظر لحظه اي مي مانيم تا افسر پليس چراغ ثانيه  شمار را از حالت اتومات خارج كند و آن وقت سر صحبت و بحث را با او باز كنيم، اما هرچقدر مي مانيم چنين اتفاقي نمي افتد. در نتيجه مستقيم سر اصل مطلب مي رويم. بدون اينكه لحظه اي چشم  از ماشين هاي تحت سيطره اش بردارد مي گويد: چاره اي نيست، روزها و زمان هايي كه ترافيك سنگين است، ما بايد خودمان چراغ ها را دستكاري كنيم. اما مثلا امروز كه روز تعطيل است خودتان از نزديك شاهد هستيد ما كاري به كار اين ثانيه شمارها نداريم. در هر حالي كه چند كلمه از طريق بي سيم موجود در دستش رد و بدل مي كند، مي گويد: در واقع برخلاف تصور مردم تمام سعي و تلاش ما اين است كه گره محور ترافيكي را باز كنيم وگرنه درست در مقابل توقف ماشين ها در مقابل ثانيه شمارسبز اجازه عبور به ماشين ها در زماني كه چراغ قرمز است هم داده مي شود.
مي گويد: اگر بناي ترافيك را به صرف ثانيه شمار بگذاريم در بيشتر اوقات چهارراه قفل مي شود و ماشين ها پس مي زنند، در حالي كه فقط پا در مياني ما در اين بين است كه مشكل را برطرف مي كند.
ميدان تجريش
چهارراه جهان كودك را به سمت ميدان تجريش پشت سر مي گذاريم، باران لحظه به لحظه شديدتر مي شود و ترافيك هم كه هميشه نسبت مستقيمي با باران دارد هم سنگين تر مي شود. احتمالا همين بارش باران شديد و سنگيني ترافيك باعث شده كه در ميدان تجريش پليس چراغ هاي ثانيه شمار را از حالت مكانيزه خارج سازد.
قيافه عصبي و خسته اش باعث مي شود كه كمي تعلل كنيم تا شايد حالت عصبي اش رفع شود، وقتي تغييري رخ نمي دهد، به طرف او مي رويم. مي گويد: خب اين ثانيه شمارها كه مغز متفكري ندارند تا تشخيص دهند در چه روز و چه ساعتي ترافيك در اوج است. آنها به طور اتوماتيك عمل مي كنند، در نتيجه روزهايي اين چنيني كه باران همه شهر را به هم مي ريزد ما از سر ناچاري وارد عمل مي شويم و براي لحظه لحظه ماشين ها تصميم گيري و برنامه ريزي مي كنيم.
ميدان هفت تير
پليس با خونسردي مشغول جريمه كردن ماشيني است. كمي آن طرف تر ماشين پليس از طريق بلند گويش، ماشين ها را به كنار رفتن و باز كردن راه براي او فرا مي خواند، اما به محض باز شدن راه، ماشيني الگانس در جلوي جوي كنار خيابان سقوط مي كند. پليس جوان به سرعت راننده را جريمه مي كند و براي كمك به سوي همكارش مي شتابد. وقتي برمي گردد، تمام لباس هايش گلي شده، مي گويد: خب چاره چيست؟ انگار معضل ترافيك را از هر طرف جمع كني از طرف ديگر بدتر مي شود. مثلا مي توانستيم از اين طريق كمكي ناچيز به راننده كنيم، ولي از طرف ديگر با دستكاري كردن چراغ ها مشكلي بر مشكلات مي افزاييم. پليس جوان در حالي كه سوت محكمي براي يكي از ماشين ها به صدا درمي آورد مي گويد:
اي كاش مي شد اين ثانيه شمارها به صورت اتوماتيك چهارراه را كنترل مي كردند، ولي ترافيك غير قابل پيش بيني و هميشگي باعث مي شود بيشتر اوقات 6 ساعت در ميان چهارراه پرسه بزنيم و ترافيك را كنترل كنيم. ضمن اينكه بايد اضافه كنم با دستكاري اين چراغ ها از زبان مردم فحش و ناسزا مي شنويم كه اين وجه قضيه براي ما خيلي غير قابل تحمل است. شايد تنها اين بخش از حرف هاي اين پليس جوان باعث شود تا به سمت راننده ها برويم و در اين مورد با آنها وارد بحث شويم.
ثانيه شمار روي عدد 140 است. بر حسب عادت در دل مطمئن مي شويم كه حالا حالاها چراغ قرمز است و راحت مي توانيم صحبت كنيم، اما تنها به ياد آوردن صحبت هاي چند لحظه پيش پليس باعث مي شود هر لحظه انتظار سبز شدن چراغ و نيمه كاره ماندن صحبت هايمان را داشته باشيم.
به سمت پيكان سبز رنگي مي رويم، راننده در حالي كه مشغول ور رفتن با پيچ راديو اش است مي گويد:
خب اين ثانيه شمارها كه باري از ترافيك را كم نمي كنند، فقط ما را با چند شماره سرگرم مي كنند و اينكه حالا پليس بيايد آنها را دستكاري كند واقعا اعصابمان خرد مي شود. قبلا كه اين ثانيه شمارها نبودند تمام مدت دست و پايمان در گيرودار بين كلاچ و ترمز دستي مي چرخيد، اما با ورود اين ثانيه شمارها احساس كرديم از اين جهت لااقل آسايش رواني داريم، ولي بعد از گذشت مدتي و با دستكاري اين چراغ ها توسط پليس به مرور اعتماد ما سلب شد و در واقع همه چيز به حالت اول برگشت!
كمي آن طرف تر از پيكان، خودروي سمند زرد رنگي جلب توجه مي كند. راننده مشغول گوش دادن به موسيقي اصيل ايراني است. وقتي با او صحبت مي كنيم از دريچه ديگري به اين ماجرا مي نگرد و مي گويد:
اتفاقا اين ثانيه شمارها از جهاتي خيلي خوب است. وقتي ثانيه شمار زمان چراغ قرمز را با رقم ارايه شده به ما اعلام مي كند ما به راحتي مي توانيم ماشين را خاموش كنيم . هم خيالمان راحت مي شود و هم صرفه جويي در مصرف بنزين مي كنيم. اما به هر حال وقتي پليس، دستي وارد عمل مي شود تكليف ما به نوعي روشن نيست و همين مساله باعث مي شود به مرور، هم قيد صرفه جويي در بنزين را بزنيم و هم از ثانيه شمارها نا اميد شويم و تنها چشم هايمان را به دست هاي پليس بدوزيم.

بيمه ساختمان، مكمل شناسنامه ساختمان
زلزله بم، زنگ خطري در گوش مسوولان بود، به همين خاطر چند وقتي است كه بحث ايمن و مقاوم سازي ساختمان ها، يكي از راه هاي مقابله با اين بلاي طبيعي است.
مهندس شايان فر بيمه ساختمان را اهرمي اساسي براي كيفي تر شدن ساخت و ساز دانسته و گفته است: بيمه ساختمان، مكمل شناسنامه ساختمان است و وجود اين دو فاكتور در كنار هم به خريداران مسكن در تعيين و تضمين كيفيت سازه ها كمك مي كند.
اين كارشناس مسكن اجباري شدن بيمه  سازه ها را علاوه بر مشخص كردن كيفيت و تعيين قيمت واقعي سازه ها در صورت بروز بلاياي طبيعي و حوادث غير مترقبه، پشتيباني مطمئن براي صاحبان مسكن عنوان كرد و ادامه داد: بيمه ساختمان تضميني مطمئن براي كيفيت ساختمان و پشتوانه اي براي تضمين مدعاي كيفيت سازندگان ساختمان ا ست.
وي معتقد است: در صورت واگذاري ساخت و ساز مسكن به انبوه سازان، امكان نظارت بهتر به ساخت و ساز و فني تر شدن احداث بناها امكانپذير است.
در خبري ديگر علي عبدالعلي زاده، وزير مسكن و شهرسازي نيز با تاكيد بر ضرورت تقويت انبوه سازان گفت: انبوه سازي كه 10هزار واحد مسكوني با زير بناي يك ميليون متر مربع در حال ساخت دارد، مي تواند با حمايت از پژوهش، علاوه بر توليد فن آوري، فن آوري هاي جديد را نيز وارد كند.
وي با اشاره به رشد انبوه سازان در سه سال گذشته افزود: همگام با اين رشد، شاهد به كارگيري پنج فن آوري جديد در ساخت و ساز هستيم كه نمونه هاي آن را امروزه در بم مي توان ديد. عبدالعلي زاده ساخت مسكن به صورت انفرادي را از افت ها و موانع به كارگيري فن آوري هاي جديد در ساخت و سازها عنوان كرده است.

مسير متروي اصفهان تغيير كرد
بالاخره پيگيري ها و تلاش هاي متوليان ميراث فرهنگي، رسانه ها و انجمن هاي غير دولتي نتيجه داد و مسوولان شهري اصفهان تصميم گرفتند مسير متروي اصفهان را تغيير دهند.
تونل هاي مترو اصفهان كه قرار بود از زير خيابان چهار باغ و آثار و ابنيه تاريخي اين شهر بگذرد، با اين تصميم از مسير ديگري عبور خواهد كرد. در چند ماه اخير مسوولان ميراث فرهنگي و رسانه ها، انتقادات بسياري به طرح مسير متروي اصفهان داشتند و مديران شهري و مسوولان قطار شهري اصفهان را به واكنش باز داشتند. تا اينكه در روزهاي گذشته استانداري، شهرداري و مسوولان سازمان متروي اصفهان، ممنوعيت عبور مترو از چهار باغ را پذيرفتند. منيره اخوان نماينده اصفهان گفت: به دنبال بحث و گفت و گو هايي كه پيرامون آثار مخرب عبور مترو از چهار باغ اصفهان ميان مسوولان اصفهان و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عمل آمد، مسوولان اصفهان در نهايت با ممنوعيت عبور مترو از چهار باغ موافقت كردند. وي در ادامه گفت: استانداري و مسوولان سازمان مترو پذيرفتند مترو از مسير خيابان شمس آبادي عبور كند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس تاكيد كرد: به دنبال اين تصميم، بررسي هاي لازم براي تغيير مسير، يعني عبور از شمس آبادي آغاز شده است و تلاش مي شود پروژه مترو تا دو سال آينده به پايان رسد.

رواني ترافيك با چراغ هاي هوشمند
025923.jpg
هر روزي كه مي  گذرد اميدوار مي  شويم سيستم راهنمايي و رانندگي ما به سمت مكانيزه شدن نزديك تر  شود، چراغ هاي هوشمند هم مسلما از اين دايره مستثني نيستند.
كامران حاج نصراللهي مدير عامل سازمان ترافيك با بيان اينكه از يكهزار تقاطع موجود در شهر تهران حدود 200 تقاطع به چراغ هوشمند مجهز شده افزود: تجهيز تقاطع هاي موجود در سطح شهر به چراغ هاي هوشمند، موجب رواني ترافيك در معابر شده و نصب شمارشگرها نيز به كاهش استرس رانندگان در هنگام توقف پشت چراغ قرمز كمك كرده.
حاج نصراللهي در خصوص قابليت چراغ هاي هوشمند گفت: اينها اين قابليت را دارند كه نسبت به نوبت بعد سبزشدن تغيير زمان داده و همچنين تشخيص دهند كه با توجه به ميزان ترافيك موجود در هر تقاطع كدام مسير را ابتدا آزاد كرده و در 7 ثانيه توقف شمارشگر براي تشخيص اين امر تصميم گيري كنند.

ايجاد دوربرگردان ها براي حل معضلات شبكه بزرگراهي
025932.jpg
در اين شرايط بغرنج شنيدن خبر ايجاد دوربرگردان ها براي حل مشكلات شبكه بزرگراهي قطعا براي همه مسرتبخش است.
مهندس حاج نصراللهي، مديرعامل سازمان ترافيك يكي از دلايل اجراي طرح دوربرگردان ها را هدايت بار اصلي ترافيك در شريان هاي اصلي شهر تهران مي  داند كه با عملي شدن طرح مذكور از جهت تكميل شبكه بزرگراهي و تقاطع هاي موجود، نتايج مطلوبي كسب خواهد شد.
حاج نصراللهي در خصوص هزينه ساخت اين دوربرگردان ها مي  گويد: هزينه ساخت هر دور برگردان حدود 100 ميليون  تومان و مدت اجراي آن بين يك و نيم تا سه ماه است كه در مقايسه با هزينه 3 الي 4 ميلياردي ساخت يك تقاطع غيرهمسطح بسيار حايز اهميت است.
اين مدير عامل سازمان ترافيك خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه روزانه يكهزار و 400 خودرو و يكهزار و۶۰۰ دستگاه موتورسيكلت وارد چرخه ترافيك تهران   شده و موجب گسترش روزافزون معضلات ترافيكي شهر مي  شود، طرح ايجاد دوربرگردان ها در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك مورد توجه قرار گرفته و اميد مي  رود با ادامه آن، بخشي از مشكلات بزرگراهي كاهش يابد.

طلسم سياه در پارك آموزش ترافيك
025929.jpg
اجراي نمايش طلسم سياه در پارك آموزش ترافيك پونك آغاز شد.
روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك با اعلام اين خبر، هدف از اجراي اين نمايش را ارتقاي فرهنگ ترافيك و آموزش مقررات راهنمايي و رانندگي به كودكان و نوجوانان اعلام كرده است.
اين نمايش كاري از معاونت آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران است كه روزانه در دو نوبت صبح و بعدازظهر در محل تالار رنگين كمان پارك آموزش ترافيك به اجرا در مي  آيد.
كارگرداني اين نمايش به عهده آزيتا رضايي است كه پيش از اين نمايش هايي چون شهر خوب بچه ها و حسن كچل از سلسله نمايش هاي آموزش فرهنگ ترافيك را در بوستان هاي تهران روي صحنه برده بود.
لازم به ذكر است پارك پونك، نخستين پارك آموزش ترافيك تهران و بزرگترين مجموعه از اين نوع در ايران است كه وظيفه آموزش هاي علمي و نظري در خصوص عبور از خيابان، آشنايي با تابلوها و قوانين عبور و مرور، مقررات مربوط به دوچرخه و استفاده از خودروهاي كوچك به دانش آموزان را برعهده دارد.

زمستان با احتياط برانيد
025917.jpg
رانندگي در روزهاي سرد زمستان به ويژه هنگام بارندگي و پس از آن به احتياط و وقت بيشتري نياز دارد. روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران همزمان با آغاز زمستان از شهروندان خواسته تا با رعايت دقيق تر مقررات و قوانين راهنمايي و رانندگي، آمار حوادث و سوانح رانندگي در فصل پاياني سال را كاهش دهند.
اين سازمان در توصيه هاي خود در اين فصل از شهروندان خواسته تا براي جلوگيري از سرخوردن خودرو روي برف و يخ كه موجب بروز مشكلاتي براي راننده در رانندگي مي  شود براي ايجاد اصطحكاك بيشتر از لاستيك هاي يخ شكن يا حداقل از تايرهاي سالم استفاده كنند. كم كردن سرعت نسبت به روزهاي معمولي يكي ديگر از توصيه هاي اين سازمان است، در عين حال به شهروندان توصيه شده است تا هنگام گردش به راست و چپ در تقاطع ها با دقت و به آرامي دور زده و از حركات اضافي و انحرافي بپرهيزيد، از ترمز كردن ناگهاني و فشار دادن پا روي پدال گاز يا برداشتن از روي آن به طور ناگهاني خودداري كنيد. اين سازمان از تمام افراد چه به عنوان راننده و چه سرنشين خواسته تا علاوه بر آزاد راه ها و بزرگراه ها، در خيابان هاي سطح شهر حتما از كمربند ايمني استفاده كنند.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |