دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۴۳
ديگر نگران صف هاي طولا ني تهيه بليت قطار نباشيد
بليت هاي ناياب در اينترنت
گرچه تقاضا براي بليت قطار بسيار زياد است اما در اينترنت به راحتي مي توان بليت هايي كه به هيچ وجه در شبكه آژانس ها موجود نيست را به دست آورد. چرا كه داد و ستد از طريق اينترنت هنوز جا نيفتاده است و 10 درصد سهميه اي كه به فروش اينترنتي اختصاص داده ايم به راحتي در دسترس همگان قرار دارد
مشتريان نگران بازگشت مبلغ بليت هاي استردادي خود نباشند چرا كه رجاء بازگشت مبالغ بليت هاي اينترنتي را تضمين مي كند
021834.jpg
مهدي خاكي فيروز
اگر مي خواهيد با قطار به مسافرت برويد، سه راه حل متفاوت پيش پاي شما وجود دارد. راه حل اول خريد بليت از حدوديك ماه قبل از سفر است. به يك آژانس مسافرتي مراجعه و تقاضاي بليت به مقصد مورد نظر خود را بكنيد. البته ممكن است در اولين آژانس به شما بگويند كه ما فقط بليت هواپيما مي فروشيم. بنابراين دلسرد نشده و به سراغ آژانس بعدي برويد. آنقدر اين كار را انجام دهيد تا سرانجام بتوانيد بليت مورد نظر خود را خريداري كنيد.
راه حل دوم آن است كه دو ساعت مانده به مسافرت به ايستگاه راه آهن رفته و در صف انتظار بليت هاي كنسل شده قرار بگيريد. اگر مسافر يا مسافراني در آخرين لحظات از مسافرت منصرف شوند شما مي  توانيد به جاي آنها سفر برويد. اما اين راه حل هم به شما توصيه نمي شود. چرا كه ممكن است آنقدر دچار اضطراب و هيجان شويد كه چمدان هايتان را جا بگذاريد. يا آنكه بليت گيرتان نيايد و مجبور شويد با بيني سوخته روانه خانه شويد.
راه حل سوم اما بهترين است. كمي به خودتان زحمت داده و با اينترنت آشنا شويد. بعد به سراغ سايت رجاء برويد. به عنوان يك user جديد ثبت نام كنيد تا پس از 24 ساعت عضوشبكه خريداران بليت اينترنتي شويد. بعد هم يا از يك دوست تقاضا كنيد تا كارت اعتباري سامان خود را در اختيارتان بگذارد يا اگر با دوستانتان تا اين حد صميمي نيستيد يكي از اين كارت ها براي خودتان بخريد آن وقت با خيال راحت مي توانيد هر بليتي كه مورد نظرتان بود را بدون هيچ مشكلي خريداري كنيد. حتي مي توانيد در ميان در و همسايه هم آگهي بزنيد كه بليت هاي ناياب قطار را مي فروشيد.
مصطفي ستاك مدير برنامه و بودجه رجاء كه مسووليت ايجاد شبكه فروش اينترنتي اين شركت را بر عهده دارد به خبرنگار ما مي گويد: گرچه تقاضا براي بليت قطار بسيار زياد است اما در اينترنت به راحتي مي توان بليت هايي كه به هيچ وجه در شبكه آژانس ها موجود نيست را به دست آورد. چرا كه داد و ستد از طريق اينترنت هنوز جا نيفتاده است و 10 درصد سهميه اي كه به فروش اينترنتي اختصاص داده ايم به راحتي در دسترس همگان قرار دارد. هرچند او معتقد است بايد به مرور اين رقم به 20 درصد افزايش يابد. او البته روزي را آرزو نمي كند كه همه بتوانند بليت مورد نظر خود را از طريق اينترنت خريداري كنند؛ آرزويي كه در ذهن بسياري از كاربران با هوش اينترنت وجود دارد.
ممكن است شما براي خريد بليت از اينترنت كمي دچار ترديد باشيد كه نكند خداي نكرده در وسط خريدتان ديس كانكت شده و حساب هاي مالي تان به هم بخورد. شركت رجاء براي اين موضوع هم فكر كرده است. چون شما استفاده كننده اي هستيد كه هم اطلاعات تان اعم از شماره تلفن خانه  و محل كار، آدرس، اي ميل و... را وارد شبكه كرده ايد، هرگاه اشكالي پيش بيايد مي توانيد به راحتي از طريق تماس يا اي ميل مشكل خود را پيگيري و حل كنيد. حتي مواردي وجود داشته كه عده اي به دليل استفاده از ساير كارت هاي اعتباري كه مناسب اين شبكه نيست دچار دردسر شده اند ولي مهندس ستاك كه سخت علاقه مند به توسعه خريد و فروش اينترنتي است، شخصا موضوع را پيگيري و از اين طريق، دوستان جديدي را پيدا كرده است.
البته اگر از طريق اينترنت خريد مي كنيد بايد به يك آژانس مراجعه و نسخه چاپي آن را هم به رايگان بگيريد. هرچند مديران رجاء معتقدند كه شبكه آنها كم عيب و نقص است و نيازي به چك كردن مجدد همه چيز از طريق نسخه چاپي بليت نيست ولي اين كار محض اطمينان خاطر مسافران طراحي شده است. شركت  دولتي راه آهن ايران، دوست ندارد آغاز سفر شما با استرس همراه باشد تا مبادا به شما بد بگذرد.
احتمالا اگر شما در سنين حدود۲۰ سالگي باشيد، ديده ايد كه سايت هاي مربوط به اعلام نتايج كنكور چگونه گاهي به دليل مراجعه كنندگان زياد مسدود مي شوند. اين مشكل به شاخصه اي به نام پهناي باند بازمي گردد. سايت فروش اينترنتي بليت قطار از پهناي باندي 4برابر سايت هاي كنكور استفاده مي كند تا چنين مشكلي پيش نيايد. البته اين چهار برابر بودن طبق نظر مصطفي ستاك مدير برنامه و بودجه رجاء اعلام مي شود. اما مي توان در چندروز آينده به دليل مشتريان جديدي كه ضميمه ايرانشهر براي اين سرويس ايجاد مي كند، يك بار ديگر اين ادعا را مورد ارزيابي قرار داد.
ستاك مدير خوش برخوردي است كه در گفت وگو با ايرانشهر چند ادعاي ديگر را هم مطرح مي كند: مشتريان نگران بازگشت مبلغ بليت هاي استردادي خود نباشند چرا كه رجاء بازگشت مبالغ بليت هاي اينترنتي را تضمين مي كند.
وي مي افزايد:سايت رجاء از لايه هاي امنيتي بسيار محكمي برخوردار است كه در آن، امكان دسترسي غير قانوني به اطلاعات مسافران وجود ندارد.
شما خوانندگان عزيز به سراغ سايت رجاء برويد و به ما بگوييد اين ادعاها چقدر درست يا نادرست است.

انرژي
اين پيشنهاد را براي كم شدن هزينه هاي خود جدي بگيريد
در زمستان پنكه روشن كنيد!
021837.jpg
بهروز عيدي- ساز خانواده هاي ايراني در خيلي مسايل مربوط به مصرف انرژي كوك نيست. آمار 71 درصدي مصرف انرژي درخانه ها كه براي گرماسازي به مصرف مي رسد نشان مي دهد كه ايراني ها چندان توجهي به هدر رفتن انرژي ندارند، شايد دليلش ارزاني و فراواني انرژي در ايران باشد.
حال اگر دلمشغولي در مورد بهينه مصرف كردن انرژي در خانه تان داريد و قلبتان براي آسايش نسل آينده مي تپد، نكات زير را به كار بنديد و دعاي آيندگان را خيرات دنيا و آخرتتان كنيد. مطالب امروز مربوط به گرم كردن خانه هاست.
- سيستم گرما ساز منزلتان بايد متناسب با نيازتان باشد.
- منزلتان بايد اين قابليت را داشته باشد تا مدت زماني كه مايل هستيد گرما را در خودش نگه دارد.
- از وسايل گرماساز به بهترين نحو ممكن استفاده كنيد.
اصلا مهم نيست كه منزلتان چقدر مساحت دارد و در چه نوع منزلي زندگي مي كنيد. نكته اصلي اين است كه بتوانيد بدون تغيير شرايط محيط زندگي هزينه ها و ميزان مصرف انرژي را كاهش دهيد.
گرم نگه داشتن خانه
عايقكاري: 50 درصد هدر رفت گرماي ساختمان هايي كه عايقكاري نشده اند از پوسته خارجي آنها يعني ديوارها، سقف و كف است. مصرف انرژي براي گرم شدن منازلي كه عايقكاري شده اند حداقل تا 26 درصد كاهش مي يابد.
بستن درزها: درزها و شكاف هاي موجود در پنجره ها، در ها و ... نه تنها باعث كاهش  دماي محيط مي شوند، بلكه ميزان مصرف سوخت را تا 20 درصد افزايش مي دهند.
توجه به پنجره ها: حدود 30 درصد پرت انرژي مربوط به پنجره هاي منازل است، با درزگيري پنجره ها و استفاده از پرده مناسب پرده ضخيم مي توانيد به ميزان زيادي از هدر رفتن انرژي جلوگيري كنيد.
تقسيم بندي منزل: در گرم كردن خانه، لازم نيست كل منزلتان را گرم نگه داريد، بلكه بهتر است فقط قسمت هايي از آن كه استفاده مي كنيد گرم شود و بقيه فضا را در مواقع لزوم گرم كنيد.
استفاده مناسب از سيستم هاي گرماساز
روش استفاده از بخاري ها، هزينه ها و ميزان مصرف سوخت را به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش مي دهد. اگر طريقه مناسب استفاده از وسايل گرماساز را بياموزيد مي بينيد كه با هزينه و مصرف كمتر سوخت، گرماي بيشتري را از اين وسايل بدست مي آوريد.
فضا را كاهش دهيد
با دو برابر شدن محدوده اي  كه بايد گرم شود، هزينه هاي مربوطه و مصرف سوخت نيز دو برابر مي شود. به منظور جلوگيري از هدر رفتن گرما اتاق هايي را كه گرم كرده ايد از نقاط ديگر منزل با استفاده از پرده هاي مناسب جدا كنيد.
در ضمن پرده هاي اتاق هايي كه رو به شمال هستند را به منظور استفاده از گرماي خورشيد در زمستان كنار بزنيد.
استفاده از بخاري با سايز مناسب
توجه داشته باشيد كه يك بخاري كوچك توان گرم كردن يك خانه بزرگ را ندارد و بلعكس يك بخاري بزرگ براي استفاده از يك خانه كوچك مناسب نيست.
استفاده از ترموستات
به منظور كنترل دماي داخل منزلتان مي توانيد از ترموستات استفاده كنيد. مي توانيد به منظور مصرف بهتر سوخت، درجه اين وسايل را در حدود 20 درجه سانتيگراد تنظيم كنيد تا دماي محيط را درهمين حدود نگه دارد. سعي كنيد اين وسايل را از شكاف ها و درزهاي احتمالي دور نگه داريد. ترموستات ها را در ديوارهاي خارجي ساختمان نصب كنيد.
زمان سنج 
امروز در دنيا به منظور مصرف بهينه سازي انرژي، سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي مجهز به سيستم زمان سنج هستند. با استفاده از زمان سنج مي توان زمان  هايي كه در منزل نيستيم اينگونه وسايل را خاموش نگه داريم و آنها را طوري تنظيم كنيم كه سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي در مدت زمان هاي خاصي كه مطلوب ما هستند شروع به كار كنند. با به كارگيري زمان سنج و ترموستات هاي قابل برنامه ريزي مي توانيم بخاري ها را بين 20 تا۳۰ دقيقه قبل از رسيدن به منزل روشن كنيم تا منزل گرم شود و آنها را زمان هايي كه مي دانيم درمنزل نيستيم خاموش نگه داريم.
پنكه هاي سقفي
پنكه هاي سقفي كه در ارتفاع مناسب نصب مي شوند مي توانند هواي گرم منزلتان را كه به طرف بالا رفته به گردش در آورد و آن را دوباره به سمت پايين هدايت كند. گفته مي شود در كشورهاي پيشرفته از اين طريق تا ميزان 10 درصد در هزينه هاي گرماسازي صرفه جويي مي شود.
بخاري هايتان را سرويس كنيد و تميز نگه داريد
بخش تشعشعي بخاري هايتان را تميز نگه داريد و با توجه به دفترچه راهنماي بخاري ها آنها را تميز و سرويس كنيد.
با همين كارهاي نه چندان زياد هم در مصرف انرژي صرفه جويي مي كنيد و از هدر رفتن الكي سوخت جلوگيري مي كنيد و هم باعث كاهش ميزان هزينه سالانه گاز يا نفت خانه تان مي شويد.

تعميرگاه
اگرهنگام پيچيدن باماشين، صداي تق تق مي شنويد اين مطلب رابخوانيد
ماشين هاي ديفرانسيل جلو
021840.jpg
نادر سياهپوش -آيا شما هم در هنگام پيچيدن با خودروي ديفرانسيل جلوي خود، از سمت چرخ ها صداي تق تق پياپي مي شنويد؟ اگر پاسخ شما مثبت است آيا منبع ومنشا اين صدا را مي شناسيد؟
پلوس در خودرو در واقع شفت يا ميله اي است كه نيروي توليدي موتور را از ديفرانسيل به چرخ ها انتقال مي دهد. در خودروهايي كه چرخ هاي محرك آنها در عقب قرار دارند اكثرا پلوس ها به صورت يك تكه ساخته شده، مستقيما نيرو را از ديفرانسيل به چرخ ها انتقال داده و با عمر بسيار بالايي كار مي كنند. اما در بعضي از خودروها با چرخ هاي محرك، در عقب پلوس ها را دو تكه مي سازند تا وزن قطعات تعليق شده را كاهش داده، از تاثيرات يك چرخ روي ديگري جلوگيري كنند كه اين نوع نيز داراي عمر و كاركرد طولاني هستند.
اما در خودروهايي كه چرخ هاي محرك آنها در جلو قرار دارند به اصطلاح ديفرانسيل جلو پلوس ها بايستي نيرو را چه در زمان صاف بودن و حركت به صورت مستقيم و چه درزمان پيچيدن و منحرف بودن فرمان به سمت چپ و راست به چرخ ها انتقال دهند. براي حل اين مشكل در وسط يا كنار، پلوس ها را مجهز به يك مفصل مي سازند كه در داخل آن ساچمه هاي درشتي در داخل يك سري قفسه قرار گرفته و نيرو را در زمان پيچيدن فرمان هم به سمت چرخ ها ارسال مي دارد.
زماني كه بر اثر كار زياد يا عدم رسيدگي به موقع، اين قفسه ها گشاد شده يا ساچمه ها خراب و خرد شوند، در هنگام پيچيدن از سمت چرخ ها صداي تق تق به گوش مي رسد كه اين صدا البته نه در كوتاه مدت، بلكه در دراز مدت براي شما ايجاد مشكل خواهد كرد.
براي نگهداري از پلوس ها موارد زير را رعايت فرماييد.
۱- در هر بار تعويض روغن و قرار گرفتن خودرو روي چال سرويس گردگيرهاي پلوس را از نظر پارگي كنترل كنيد.
۲- هر دو تا سه سال يكبار گريس داخل مفصل پلوس و گردگيري هاي آن را تعويض كنيد.
۳- از رها كردن سريع كلاچ در هنگامي كه چرخ ها به سمتي چرخيده اند، خودداري كنيد.

فروشگاه
قيمت انواع گوشي تلفن همراه 
021873.jpg
021876.jpg
021879.jpg
021882.jpg

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
اتوبوسراني خصوصي!
در اسلامشهر ايستگاه علي آباد- مترو، اتوبوس ها خصوصي است. براي اينكه دخلشان پر شود تعداد اتوبوس ها را كم قرار داده اند تا تعداد بيشتري مسافر سوار كنند. اتوبوس هاي خالي عمدي با تاخير زياد به ايستگاه مي آيند، چرا هيچ كس بر اينها نظارت نمي كند؟
پيام كمك چاپ نكنيد
اخيرا پيام هاي زيادي در مورد كمك به مردم چاپ مي كنيد كه واقعا خسته كننده شده. روزنامه همشهري كه جاي اين حرف ها نيست. شما همشهري را كرده ايد دكاني براي كساني كه ممكن است دروغ بگويند. خسته شديم از بس اين حرف ها را شنيديم.
خانمي از تهران
طرح اتوبان ايرانپارس
خانه هاي ما در طرح اتوبان ايرانپارس در نزديكي جاده سولقان است. از شهردار تهران تقاضا مي كنيم بر رفتار شهردار منطقه 5 نظارت داشته باشند. ما به محض دريافت اطلاعيه رفتيم و پرونده تشكيل داديم، ولي ايشان حاضر نيستند تكليف ما را روشن كنند. قسمت املاك شهرداري منطقه 5 به ما مي گويد اين طرح به اين زودي ها اجرا نخواهد شد. چرا وقتي طرحي قطعي نيست از ما مي خواهند هزينه كارشناسي پرداخت كنيم؟
مشكل صندوق هاي قرض الحسنه
چه كسي پاسخگوي مشكل صندوق هاي قرض الحسنه است؟ يك بار مي گويند قاضي پرونده رفته كربلا، يكبار مي گويند پرونده تكميل نيست. امسال كه سال پاسخگويي است چرا قوه قضائيه به اين مشكل ما رسيدگي نمي كند؟

بازتاب
مواخذه مان مي كنند
در پاسخ به مطلب نوشته شده با عنوان مواخذه مان مي كنند كه در صفحه 22 مورخه 19/7/83 به چاپ رسيد .
مطلب درج شده از جانب آقاي يدالله دفتري به نقل قول از يك مامور راهنمايي و رانندگي مقرون به صحت نبوده و بدين وسيله تكذيب مي گردد.
پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ 
روشنايي خيابان شهيد ممنوني
احتراما بازگشت به مطلب مندرج در مورخ 6/7/83 ستون به ما زنگ بزنيد مبني بر روشنايي خيابان شهيد ممنوني به آگاهي شهروند محترم مي رساند:
طبق گزارش معاونت امور شهري منطقه: در خصوص تامين روشنايي خيابان ممنوني نامه اي در تاريخ 11/7/83 به شماره 56336 به مديريت محترم برق منطقه نارمك ارسال گرديد.
پارك بسازيد
احتراما، بازگشت به مطلب مندرج در مورخ 7/7/83 ستون به ما زنگ بزنيد تحت عنوان پارك بسازيد به آگاهي مي رساند: طبق گزارش معاونت امور شهري و فضاي سبز منطقه، محل مذكور با توجه به دارا بودن معارض، بطور موقت از سوي سازمان ميادين ميوه و تره بار تبديل به محل فروش ميوه و تره بار سيار گرديده است.
روابط عمومي شهرداري منطقه 4
مركز تلفن شهيد منتظري
احتراما، در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 3531 مورخ 29/7/83 صفحه 21 آن نشريه به اطلاع مي رساند: براساس گزارش اداره كل منطقه 5 تلفن شهري، تاكنون 6 هزار شماره به متقاضيان مركز تلفن شهيد منتظري واگذار شده است و تنها 800 فيش در منطقه باقي مانده است كه با اجراي عمليات برگردان تا دهم آبان ماه نسبت به دايري آنها اقدام خواهد شد.
روابط عمومي مخابرات استان تهران
خريد و فروش تلفن همراه از طريق دفاتر ارتباطي
در پاسخ مطلب مندرج در تاريخ 13/7/83 با عنوان معضلي به نام تلفن همراه، با توجه به اطلاعيه هاي قبلي دفتر روابط عمومي شركت مخابرات ايران، مبني بر توصيه به خريداران و فروشندگان وكالتي تلفن همراه، ذكر اين نكته ضروري است كه اين روابط عمومي هرگز اعلام نكرده است كه خريد و فروش وكالتي تلفن همراه غير قانوني است، لذا به منظور جلوگيري از هرگونه سوء استفاده در اين نوع معاملات از طرفين معامله خواسته شده است اين كار را حتما در دفاتر خدمات ارتباطي انجام دهند.ضمن آنكه اين روابط عمومي بارها نيز درخصوص عواقب خريد و فروش وكالتي اين تلفن ها كه اغلب موجب متضرر شدن يك طرف معامله خواهد شد، هشدار داده است.
روابط عمومي شركت مخابرات ايران 
خيابان شهيد صالحي
با توجه به پيام تلفني مندرج در آن روزنامه مورخ 20/7/83 تحت عنوان خيابان شهيد صالحي خواهشمند است توضيح ذيل را در پاسخ به اين مطلب درج نماييد: به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند مسير خيابان شهيد صالحي جهت دسترسي آسان تر ساكنين به سمت شمال يك طرفه شده است و تغيير وضعيت فعلي موجب بروز اشكال در شبكه دسترسي خواهد شد. لازم به توضيح است كه خيابان هاي منتهي به كارگر نيز با رعايت اصل يك در ميان يك طرفه شده است.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |