كاربرد سراميك در فضاپيماها

007791.jpg
سامان سياح
سراميك ها در صنايع مختلف كاربردهاي گوناگوني دارند كه غالب اين كاربردها مربوط به خواص فيزيكي برجسته از جمله تحمل دماي زياد و مقاومت در مقابل سايش است. در صنايع هوافضا نيز به واسطه خواص و صفات مذكور، سراميك ها داراي كاربردهاي زيادي هستند. از آن  جمله مي توان به شيشه هاي ضد مه و ضد يخ پنجره هواپيماها، اجزاي مختلف موتور جت، كاشي هاي شاتل فضايي، قطعات با مقاومت حرارتي بالا، اجزاي الكتريكي ـ الكترونيكي، ناوبري و لنزهاي تلسكوپ فضايي اشاره كرد. در اين مقاله كاربرد سراميك ها در سيستم هاي محافظت حرارتي شاتل مورد بررسي قرار گرفته است.
به واسطه سرعت زياد شاتل در هنگام پرتاب و ورود به جو بدنه شاتل بايد دماي زيادي را تحمل كند. حضور سراميك ها در شاتل باعث تحمل دماي زياد و در عين حال به حداقل رساندن وزن آن مي شود. بر اثر تراست (Thrust) فراوان در حين پرتاب و سرعت بسيار زياد در هنگام ورود به جو و خروج از آن ارتعاشات آكوستيكي فراواني پديد مي آيد، كه عايق بندي سراميكي مخصوصي اين ارتعاشات را دمپ مي كند. از طرفي ديگر، قسمت اعظم نيروي بالا برنده (ليفت) در شاتل ها توسط اختلاف فشار سطوح آيروديناميكي تامين مي شود. حضور سراميك ها باعث در اختيار داشتن سطوح آيروديناميكي صاف و صيقلي مي شود كه اين موضوع موجب ايجاد نيروي بالا برنده (ليفت) بسيار بالايي مي شود. بارگذاري هاي حرارتي در سطوح مختلف بدنه شاتل متفاوت است. از اين رو برحسب ميزان حرارتي كه در هر قسمت توليد مي شود عايق بندي هاي مخصوص همان رنج  دمايي طراحي شده است. از آن جمله مي توان به عايق بندي هاي RCC-AFRSI- FRSI-LRSI-HRSI اشاره كرد. پارامترهاي طراحي سيستم محافظت حرارتي شاتل، مراحل ساخت، نصب و نگهداري آن به تفصيل در اين مقاله مورد بحث قرار گرفته اند.
سيستم حمل و نقل شاتل فضايي (STS) به منظور فراهم كردن روشي براي حمل بارها و سرنشينان در مدار كم ارتفاع زمين به وجود آمد. يكي از مسايل اساسي در پيشرفت اين امر، طراحي يك سيستم محافظت حرارتي (TPS) قابل استفاده مجدد بود كه نه تنها براي گرماي توليد شده در حين بازگشت به جو، بلكه براي پرتاب و فرود آمدن بارهاي مكانيكي نيز طراحي شده بود. قسمت اعظم (TPS) شامل چندين هزار كاشي فيبري سيليكاي خالص است كه با روكش سراميكي به زير ساختارهاي آلومينيمي متصل مي شوند.
سيستم شاتل شامل چهار عنصر اصلي است. بوسترهاي موشك هاي سوخت جامد (SRB) موتورهاي اصلي شاتل فضايي (SSME)، تانكر (ET) و فضاپيماي شاتل فضايي (SSO). سيستم طوري طراحي شده است كه بتواند با ۲۹ هزار و ۵۰۰ Kgatm، به مدار برود و با ۱۴ هزار و ۵۰۰ Kgatm برگردد.
در اين مقاله ابتدا سيكل كلي ماموريت يك شاتل فضايي و سپس با توجه به بارگذاري هاي حرارتي، سيستم محافظت حرارتي كه شامل كاشي هاي مختلف است مورد بررسي قرار گرفته است. نزديك به ۸۰ درصد نيروي پيش رانش را كه براي پرتاب، بوسترهاي موشك هاي سوخت جامد فراهم مي كنند و ۲۰ درصد باقيمانده توسط موتورهاي اصلي تامين مي شود كه با سوزاندن هيدروژن و اكسيژن موجود در تانكر، اين كار را انجام مي دهد. فضاپيما به صورت عمودي به همراه يك تانكر كه شامل فضانوردان، موتورهاي اصلي و بارهاست از زمين جدا مي شود. طي وارد شدن به جو دماي قابل تحمل در زير بدنه ۱۲۶۰ درجه سانتي گراد و در لبه هاي فرار و نوك دماغه به ۱۴۹۰ درجه سانتي گراد مي رسد. در ارتفاعي تقريباً به اندازه ۴۷ هزار متر سرعت فضاپيما تا هشت برابر سرعت صوت كاهش مي يابد و از بيشترين بازدهي حرارتي عبور مي كند. در ۱۵۶ هزار و ۵۰۰ متر فضاپيما به محدوده پرواز وارد مي شود و مي تواند به طور آيروديناميكي براي نشستن مانور دهد، مانند گلايدر.
براي رسيدن به كمترين وزن فضاپيما ۷۵ هزار كيلوگرم وزن خالص لازم است كه از مواد سازه اي با بالاترين بازدهي استفاده شود. همچنين براي رسيدن به حداقل وزن و هزينه سازه اصلي فضاپيما بايد از آلومينيم ساخته شود. در بسياري از قسمت ها مانند درها و قسمت هايي از سيستم مانور به منظور دستيابي به كمترين وزن سازه از اپوكسي - گرافيت استفاده مي شود. در اين حالت آلومينيم و گرافيت محدود به ۱۷۵ درجه سانتي گراد هستند تا كيفيت آنها پايين نيايد.
در طراحي شاتل ها از تكنيك هاي گوناگوني براي محافظت از سوختن يك قطعه استفاده مي شد. بعضي از اين تكنيك ها شامل استفاده از چاه گرمايي و بعضي هم شامل استفاده از فلزات كاهنده بودند كه مي سوختند و تبخير مي شدند. در نتيجه هيچ كدام از شاتل ها قابل استفاده مجدد نبودند و براي رفع اين مشكل متخصصان توانستند از مواد و تكنيك هايي استفاده كنند كه شاتل ها را محافظت كند.
سيستم محافظت حرارتي شامل مواد گوناگون كاربردي، براي حفاظت پوسته در دماهاي قابل قبول است. به علاوه آنها قابليت استفاده مجدد در ۱۰۰ ماموريت را در صورتي كه مجدداً بازسازي شوند، دارند. همچنين اين مواد در محدوده دمايي ۱۵۵- درجه سانتي گراد تا دماي بازگشت به جو كه حدود ۱۶۵۰ درجه سانتي گراد است، قابل استفاده هستند. به طور كلي (TPS) از يك پوشش عايق تشكيل شده است. ممكن است عايق ها از يك پوشش قابل انعطاف يا از كاشي هاي قالب بندي شده باشند. به هر حال، در بعضي قسمت هاي وسيله (مخصوصاً لبه حمله) ممكن است گرما و فشار خيلي شديد باشد، به طوري كه كاشي ها نتوانند محافظت كافي را فراهم كنند. در اين قسمت ها، كامپوزيت هاي مقاوم دما بالا و محكم مستقيماً با سازه هاي آيروديناميكي به كار رفته اند. اين سطوح داغ نيروي بالابرنده اي را به بدنه و بال ها مانند يك نيروي عمود بر لبه حمله انتقال مي دهند و به علاوه از ضربه شديد هنگام ورود به جو جلوگيري مي كنند.
همچنان كه ذكر شد (TPS) سيستمي است كه شامل مواد ويژه اي جهت پايداري در دماهاي بالاست كه اين مواد به شرح زير هستند:
عايق سطح قابل استفاده مجدد(RSI) : اين گروه از سه ماده و دو رنگ هستند. بيشتر قسمت هاي بال ها و چرخ هاي شاتل را پوشش مي دهند. اين سه ماده كامپوزيت هايي هستند كه اكثراً از الياف سيليكا همراه با مواد افزودني گوناگون ساخته شده اند. عمليات حرارتي در اين روش شبيه پختن سراميك هاست كه مي تواند با شيشه هاي سفيد يا سياه پوشانده شود، كه اين كاشي ها در دو نوع (LRSI) و (HRSI) به شرح زير هستند:
۱ـ كاشي دما پايين براي عايق كاري سطح (LRSI) كه اين كاشي ها به رنگ سفيد هستند و در قسمت معيني از جلو، وسط، عقب بدنه، اطراف اتاق خلبان، دم قائم، بالاي بال و پوسته استفاده شده اند. اين كاشي ها مناطقي را كه دما زير ۶۵۰ درجه سانتي گراد است پوشش مي دهد و نور خورشيد را منعكس مي كنند.
كاشي هاي (LRSI) از ساختمان سيليكا با درجه خلوص ۸/۹۹ درصد هستند. ضخامت توسط برخورد بار گرمايي طي وارد شدن به جو معين مي گردد. يك پوشش سفيدنوري و مقاوم به رطوبت با ضخامت هاي ۱۰ ميل در بالا و اطراف بدنه فضاپيما به كار مي رود. اين پوشش از تركيبات سيليكا همراه با اكسيد آلومينيم ساخته شده است.
۲ـ كاشي دما بالا براي عايق كاري سطح (HRSI) كه به رنگ سياه هستند و مناطقي را كه حداكثر دما بين ۶۵۰درجه سانتي گراد تا ۱۲۶۰ درجه سانتي گراد است، را پوشش مي دهند و كمك مي كنند تا گرما در مدت بازگشت به جو ساطع شود. در مناطقي بر روي قسمت بالايي بدنه جلويي فضاپيما، در اطراف پنجره هاي بدنه جلويي (درست در قسمت پايين وسيله كه (RCC) استفاده نمي شود) بخش هاي سيستم مانور مخازن (RCS) و پوسته محافظ سيستم كنترل واكنش، لبه حمله و لبه فرار سكان عمودي، مناطق ثابت بال، لبه شهسام و سطح flap بدنه بالايي مورد استفاده قرار مي گيرند.
كاشي هاي (HRSI) از سيليكاي چگالي پايين و با درصد خلوص بالا و ۸/۹۹ درصد فيبر آمورف (فيبر از ماسه معمولي با ضخامت يك تا دو ميل نتيجه مي شود) عايق و به وسيله يك اتصال سراميكي به جسم صلب تبديل شده است. زيرا ۹۰ درصد كاشي ها توخالي هستند و ۱۰ درصد باقيمانده ماده است.
اين كاشي ها در ضخامت هاي ۵/۲ تا ۵/۱۲ سانتي متر تغيير مي كند. ضخامت هاي متغير به وسيله بار حرارتي در هنگام ورود به جو به وجود مي آيند. به طوركلي كاشي هاي (HRSI) در سطوح جلويي فضاپيما ضخيم تر هستند و در قسمت انتهايي باريك تر.
اين كاشي ها در سايزها و شكل هاي مختلفي در قسمت هاي بيروني فضاپيما هستند و در شرايط سرد معلق در مدار، شوك هاي گرم و سرد مكرر حرارتي و محيط هاي آكوستيك در حين پرواز دوام مي آورند. براي مثال كاشي هاي (HRSI) در كوره ۱۲۶۰ درجه  سانتي گراد شكل داده مي شود و مي تواند در آب سرد فرو رود، بدون آن كه گرماي سطح به سرعت از بين برود. به طوري كه يك كاشي روكش دار مي تواند با دست بدون دستكش، فقط چند ثانيه بعد از بيرون آمدن آن از درون كوره در حالي كه هنوز قرمز است، گرفته شود. دقت شود كه اين كاشي ها نمي توانند در زير تغيير شكل بار بدنه مقاومت كنند. بنابراين ايزولاسيون تنش بين كاشي ها و سازه فضاپيما ضروري است. اين ايزولاسيون به وسيله يك لايه ايزولاسيون كرنشي (SIP) فراهم مي شود. (SIP)ها، كاشي ها را از تغيير شكل هاي ساختاري فضاپيما، تحريك صوتي و انبساط و شكست  ناشي از تنش به دور نگه مي دارد. (SIP)ها، عايق هاي ساخته شده از ماده نمد (Nomex) هستند كه در ضخامت هاي ۲۲۵/۰ ، ۳/۰ يا ۴/۰ سانتي متر فراهم مي شوند. (SIP)ها به كاشي متصل مي شوند. (SIP) و مجموع كاشي ها به ساختمان فضاپيما متصل هستند.
تا زماني كه انبساط و انقباض حرارتي در مقايسه با سازه فضاپيما بسيار كم باشد، لازم است كه شكاف هاي ۲۵ تا ۶۵ ميل كه بين آنها قرار دارند براي جلوگيري از تماس كاشي به كاشي از بين بروند. عايق بندي مواد نمد مي بايستي در كف شكاف هاي بين كاشي ها قرار گيرد كه به عنوان يك ميله پركننده از آن استفاده مي شود. مواد، در يك ضخامت مناسب براي (SIP) فراهم شده و به نوارهايي به عرض ۸۷۵/۱ سانتي متر بريده مي شوند و به سازه مي چسبند. ميله پركننده مقاومت حرارتي حدود ۴۲۵ درجه سانتي گراد در قسمت بالا دارد.
ديگر كاشي ها با عناوين عايق كامپوزيتي شكست فيبري (FRCI) و عايق فيبري يك پارچه مستحكم شده (TUFI) شناخته مي شوند كه سطوح را در درجه حرارتي بين ۶۵۰ تا ۱۲۶۰ درجه سانتي گراد محافظت مي كنند و در ميزان كمي استفاده مي شوند. (FRCI) در قسمت هاي معدود و (TUFI) بيشتر در قسمت  عقب فضاپيما، نزديك موتور استفاده مي شود. كاشي هاي (FRCI) به وسيله مركز تحقيقات ايمز ناسا توسعه يافته است.
(FRCI-12 HRSI) كاشي هايي هستند كه از يك كاشي با استحكام بالا كه با افزودن AB312 (الياف بريد سيليكات آلومينيم) كه نكستل ناميده شده است، به دست مي آيند. با افزودن اين الياف كاشي (FRSI-12 HRSI) به كاشي سيليكاي خالص آبدار تبديل مي شوند. الياف سيليكاتي خالص را در طول سينترينگ در دماي بالا جوش مي دهند. مواد مقاوم الياف كامپوزيتي حاصله شامل ۲۰ درصد نكستل و ۸۰ درصد الياف سيليكا هستند كه كلاً خواص فيزيكي متفاوتي از كاشي هاي سيليكا با درجه خلوص ۸/۹۹ درصد دارند. نكستل با يك ضريب انبساط، شبيه ميله تقويت كننده عمل مي كند. پوشش شيشه ضربه گيرمشكي كاشي هاي (FRCI-12) فشرده مي شوند تا اين كه به شكل عادي خود باز گردند و حساسيت روكش به ترك خوردگي در طول عمليات و مانورها كاهش يابد.
همه كاشي ها ترد هستند و اگر تحت تاثير تنش قرار گيرند، ترك مي خورند. كاشي ها نمي توانند مستقيماً از آلومينيم ساخته شوند، زيرا ساختار آلومينيمي فضاپيما به علت تغييرات دما منقبض و منبسط مي شوند و زماني كه دماي فضاپيما بالا مي رود، آنها يا مي شكنند يا ترك مي خورند. بنابراين كاشي ها بايد از يك لايه چسب سيليكوني و يك لايه تركيبات براي اتصال پوسته آلومينيمي ساخته شوند.
طي سال ها، خيلي از كاشي ها جايگزين مواد شناخته شده از قبيل كاشي هاي (FRSI) و (AFRSI)، عايق سطح انعطاف پذير و عايق سطح انعطاف پذير پيشرفته شدند. (FRSI) و (AFRSI) قسمتي از شاتل فضاپيما را كه دماي آنها ۳۷۰ درجه سانتي گراد هنگام ورود به جو يا ۴۰۰ درجه سانتي گراد در هنگام بالا رفتن تجاوز نمي كنند، پوشش مي دهند كه شامل اطراف بدنه و بالاي آن، درهاي قسمت بار، بالاي بارها و سيستم مانور مدار در نزديكي دم هستند. (FRSI) و (AFRSI) نرم هستند وگاهي از آنها به عنوان روكش حرارتي ياد مي شود.
قسمت هاي ديگر فضاپيما كه در معرض شديد گرما قرار دارند، از قبيل لولا براي سطح كنترل پرواز، از آلياژ (Inconel) ساخته شده است.
طراحان شاتل در هنگام طراحي فضاپيما توجه زيادي به استفاده از مواد پركننده، براي پركردن فضاي خالي بعضي مناطق دارند. همچنين آنها از مواد كاهنده در برخي از سطوح استفاده مي كنند. اين مواد در مدت برگشت به جو مي سوزند و بعد از هر پرواز جايگزين مي شود.
پرتاب شاتل فضايي، گهگاه باعث از دست رفتن كاشي ها در مدت بلند شدن مي شود. اين مسئله به دليل توليد صداي شديد موتور شاتل در اثر نيروي آيروديناميكي در مدت بالا رفتن است. در واقع موج هاي صوت كاشي هاي شل را مي لرزاند. هيچ كدام از اين كاشي هاي از دست رفته، فضانورد را به مخاطره نمي اندازد. اما مهندسان مواد چسبنده قوي تري به كار بردند و اين امر به منظور اطمينان از به هم چسبيدن كاشي هاست.
علاوه بر كاشي هاي بيروني، فضاپيما عايق هاي دروني زيادي هم دارد؛ مانند (Q-felt) كه نوعي نمد است. اين ماده از وارد شدن حرارت اضافي كاشي ها، كه به داخل وسيله نفوذ مي كند جلوگيري مي كند. كاشي هاي (AFRSI) جايگزين قسمت عظيم كاشي هاي (LRSI) مي شود. (AFRSI) شامل لايه سيليكا با چگالي پايين است كه تركيبي از سيليكا خلوص بالا و ۸/۹۹ درصد الياف سيليكا آمورف است.
اين لايه ميان پارچه سيليكاي بافته شده دما بالاي بيروني و بافت شيشه اي دما پايين داخلي قرار گرفته است. چگالي كامپوزيت (AFRSI) تقريباً در حدود ۱۲۰ تا ۱۳۵
(kg/m3) و ضخامت از ۱۲۵/۱ تا ۳۷۵/۲ سانتي متر تغيير مي كند. ميزان ضخامت به وسيله برخورد بار حرارتي به روكش، طي وارد شدن به جو معين مي گردد. پوشش ها مستقيماً توسط چسب سيليكوني با ضخامت ۵/۰ سانتي متر به فضاپيما مي چسبند. (FRSI) از همان مواد نومكس مانند (SIP) است. تغييرات ضخامت (FPSI) از ۴/۰ تا يك سانتي متر، كه وابسته به مواجهه با بار حرارتي در مدت داخل شدن به جو است. (FRSI) نيز مانند (AFRSI) توسط چسب سيليكوني با ضخامت ۵/۰ سانتي متر مستقيماً به فضاپيما چسبيده است. پوشش الاستومر سيليكوني با رنگ دانه سفيد براي ضدآب كردن نمد استفاده مي شود و حرارت مورد نياز و خواص نوري را بهبود مي بخشد و ۵۰ درجه از سطوح فوقاني فضاپيما را پوشش مي دهد. پوشش هاي (AFRSI) خواص چكش خواري بالا و دوام زيادي دارند. همچنين مناطقي را كه دمايي كمتر از ۶۵۰ درجه سانتي گراد دارند تحت محافظت قرار مي دهند.
پس از اولين پرتاب (فضاپيماي كلمبيا) از مركز بين المللي راكول، يك عايق سطح متحرك ارتقا يافته، به دست آمد. اين مواد شامل يك ساختار عايق بندي بدون لايه از كامپوزيت ها هستند كه بين دو لايه از سازه سفيد رنگ در حركتند. الياف لايه اي كوارتز بين تار و پود الياف بافته شده كوارتز خارجي و تار و پود شيشه داخلي گير كرده است كه مانند پتو با ريسمان شيشه اي و كوارتزي به هم بخيه شده اند. تار و پود خارجي پوشش سراميكي اضافه اي دارد كه مستقيماً توسط چسب سيليكوني به سازه چسبيده اند. (AFRSI) به منظور تشكيل يك فضاي بدون لايه در پروژه هاي ديسكاوري و آتلانتيس مورد استفاده قرار گرفته اند و جايگزين مقدار زيادي از كاشي هاي (LRSI) شده اند.
الياف كربني تقويت شده با كربن(RCC) : در لبه حمله بال سرپوش جلوي دماغه، قسمت جلوي فضاپيما و ساختار مخزن خارجي آن به كار مي روند. (RCC) هنگام بازگشت، مناطقي را كه دمايي از ۱۲۶۰ درجه سانتي گراد تا ۱۶۳۰ درجه سانتي گراد دارند، محافظت مي كند.
توليد (RCC) با يك پارچه ابريشمي گرافيتي و تلقيح شده با رزين اسيد فنيك صورت مي گيرد. اين الياف تلقيح شده به صورت لايه   لايه به كار گذاشته و در يك اتوكلاو قرار داده مي شوند. اين پارچه با شوره الكل در مخزني از خلاء تلقيح مي شود كه مجدداً در تبديل شوره الكل به كربن به عمل آورده مي شود. اين فرآيند سه بار تكرار مي شود تا اين كه كربن ـ كربن با خواص مطلوب به دست آيد.
براي فراهم كردن اكسايش پايدار، لايه خارجي (RCC) به كاربيد سيليكون تبديل مي شود. (RCC) فشرده شده، در دستگاه تقطير با يك ماده فشرده كه مخلوطي از آلومينيم، سيليكون و كاربيد سيليكون است، ساخته شده است. دستگاه تقطير در يك كوره جا مي گيرد و با تغييري كه در آرگون با يك دوره زماني طبقه بندي شده حرارتي تا ۱۲۶۰ درجه سانتي گراد جايگزين مي شود، پوشيده مي گردد. عكس العمل نفوذ در قسمت فشرده خشك كربن ـ كربن كه در آن لايه خارجي كربن ـ كربن به كاربيد سيليكون تبديل مي شود، رخ مي دهد.
عايق حرارتي كلاهك دماغه از يك پوشش كه از فيبرهاي سراميكي و سيليكايي هستند ساخته شده است. كاشي هاي (HRSI) و (FRCI) براي محافظت بدنه جلويي فضاپيما از پرتوهاي حرارتي براي سطح خارجي داغ (RCC) استفاده مي شوند. طي عمليات پرواز، منطقه بين كلاهك دماغه و لبه هاي درهاي سيستم چرخ هاي فضاپيما، در حين صعود و افزايش حرارت در مدت بازگشت خساراتي مي بيند. كاشي هاي (HRSI) در اين منطقه با (RCC) جايگزين مي شوند.
البته تمامي اين توصيفات تنها بخشي از طراحي هاي فوق مدرن مهندسان تراز اول هوافضاست كه به صورت مشروح براي شما علاقه مندان توضيح داديم.
خبر

سمند و استانداردهاي اروپايي
007824.jpg
به تازگي يكي از مقامات رسمي ايران خودرو اعلام كرده است كه نتيجه آزمايش هاي فني انجام گرفته بر روي خودروي ملي ايران «سمند» قابل مقايسه با استانداردهاي حال حاضر اروپا است. حسين خسروشاهي مدير خدمات پس از فروش ايران خودرو همچنين اعلام كرد كه اين آزمايش ها توسط شركت بريتانيايي «MIRA» انجام شده است كه طي آن سمند با نتايج بسيار قابل قبول و خوب از پس آزمايش ها برآمده است: «به خصوص در دور زدن هاي بسيار تند».
از ديگر آزمايش هاي انجام گرفته، آزمايش تصادفات بود كه خودرو در اين آزمايش هم نتايج خوبي كسب كرد كه نشان از ايمني بالاي آن بود.
اين مسئول ايران خودرو در ادامه افزود كه كيفيت محصولات ايران خودرو هر چهارماه يك بار افزايش داده مي شوند و طي قراردادي كه با پژو فرانسه منعقد شده است قرار است اين افزايش كيفيت به سطح استانداردهاي جهاني برسد.

ركورد جديد توليد ايران خودرو
007833.jpg
ايران خودرو در حال حاضر توانايي توليد دو هزار خودرو در روز را دارد و اميدوار است با اين روند توليد در پايان سال ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو توليد كند. بنا به گفته جواد دهنادي يكي از مديران ارشد ايران خودرو، اين شركت به منظور دست يافتن به چنين ركورد توليدي، به زودي چند خط جديد توليد خودرو داير خواهد كرد كه شامل خط توليد بدنه و خط رنگ خواهند بود. قرار است در يكي از خطوط توليد بدنه، بدنه «پژو آريان» خودروي جديد ايران خودرو هم توليد شود. دهنادي هدف از اين افزايش توليد را تامين نياز داخلي و در كنار آن ورود ايران خودرو به بازارهاي جديد، عنوان كرد.
در نيمه اول امسال ايران خودرو ۳۵۱۲۹۸ دستگاه خودروي سدان توليد كرده است كه نسبت به بازه زماني مشابه در سال گذشته ۲۰ هزار دستگاه بيشتر است. اما با اين حال ايران خودرو نتوانسته است ميزان موردانتظار ۵۰۰ هزار دستگاه در نيمه اول سال را توليد كند. دليل اين  كمبود توليد از سوي مسئولان تعطيلات طولاني در بهار و تابستان عنوان شده است. به هرحال انتظار مي رود ايران خودرو به ميزان موردنظر يك ميليون دستگاه در سال دست يابد.

ماشين هاي كلاسيك ايران
007830.jpg
پيش از انقلاب شكوهمند اسلامي، ايران داراي تعداد زيادي از بهترين ماشين هاي دنيا بوده است كه توسط سرمايه داران و علاقه مندان خودروهاي گرانقيمت جمع آوري مي شده اند. با وقوع انقلاب و فرار اين اشخاص به خارج از كشور اين خودروها در اماكن و انبارهاي مختلف پنهان شده بودند و به تازگي توسط فدراسيون اتومبيلراني ايران دوباره جمع آوري مي شوند و قرار است در يك موزه - كه در نوع خود مي تواند در دنيا بهترين باشد - جمع آوري شوند كه بهترين نمونه آنها كه اخيراً كشف شده است يك لامبورگيني ميورا است. هم اكنون در اين موزه كه در نزديكي كرج واقع است چندين ماشين كلاسيك نگهداري مي شوند كه حتي همين مجموعه اندك هم در نوع خود بي نظير است. يكي از بي نظيرترين خودروهاي اين مجموعه يك فراري بي بي باكستر است. با افزايش خودروهاي در حال تعمير و نوسازي، ايران بي نظيرترين كلكسيون خودروهاي گرانقيمت را در اختيار خواهد داشت.

تغيير قوانين فرمول يك
007827.jpg
بالاخره اف آي اي قوانين فرمول يك سال ۲۰۰۵ را منتشر كرد. تيم ها از تغيير نظر اف آي اي براي تغيير قوانين مسابقات نتوانستند جلوگيري كنند چون به هيچ وجه با اف آي اي به هيچ گونه توافقي دست نيافتند. قوانين آيروديناميك در مسابقات امسال به اين معني است كه بال جلويي به بالا برده خواهد شد و بال عقبي به جلو آورده خواهد شد. ارتفاع دفيوزها پايين خواهند آمد و كار كردن با بدنه در جلوي چرخ هاي عقب كاهش خواهد يافت. اين يعني كاهش ۲۵ درصدي داون فورس. براي مسابقه و رده بندي پيش از آن از يك جور لاستيك استفاده مي شود و اين يعني اين كه ديگر در پيت استاپ ها تايرها عوض نمي شوند.
هدف نهايي اف آي اي از اين تغييرات پايين آوردن سرعت خودروها و قطع روند روبه رشد هزينه ها است، اما مسئولان تيم ها مخالفت هاي سختي با اين تغييرات نشان داده اند.
يك توضيح علمي

يادداشت
عبدالرسول ديوسالار
به  دنبال انتشار مقاله آن جناب تحت عنوان «موشك هاي سريS كشور روسيه» در شماره ۳۴۹۲ روزنامه همشهري به تاريخ شهريور ،۱۳۸۳ نكاتي كه احياناً به منظور افزايش رانش شما بزرگوار مفيد فايده باشد صرفاً جهت بهره برداري ذكر مي گردد.
اگرچه مجموعه نكات ذيل تحت عنوان نقد نيست اما عمدتاً از ديدگاه اينجانب ايراداتي فني در نگارش مقاله است كه لزوم دقت بيشتر و علمي تر بودن مقالات را به منظور اطلاع رساني صحيح به هموطنان در نظر دارد.
۱ـ عموماً در بين كارشناسان نظامي، مجموعه هاي موشكي گوناگون به نام «سيستم» شناخته مي شوند. از طرف ديگر اين قاعده در بين كارشناسان پدافند از عموميت بيشتري برخوردار است. بدين مفهوم كه كارشناسان «سيستم پدافندي ۳۰۰-S» را مي شناسند و نه موشك۳۰۰-S. دليل اين امر نيز همانا تمايز قايل شدن ميان انواع موشك هاي زمين به زمين و زمين به هوا است. در گروه هاي موشكي زمين به زمين، موشك تحت نام خود و نه سيستم شناخته مي شود چرا كه معمولاً به صورت يك موشك تنها و مستقل عمل مي نمايند و از حداقل امكانات جانبي (رادارهاي گسترده، سيستم هاي زميني و كنترلي وسيع به غير از امكانات لجستيكي كه در همگي مشترك است) استفاده مي نمايند.
با اين تفاسير در ميان كارشناسان پدافندي، سيستم پدافند ۳۰۰-S ، ۲۰۰-S ۲۵،-S
(به انضمام رادارهاي مختلف منجمله رادار درگيري، شناسايي، C2 و البته موشك) معني دار است و نه موشك ۳۰۰-S و غيره. چرا كه چنين خطايي  غير عملي و خارج از عرف است. به عبارت ديگر مي توان گفت سيستم پدافندي ۳۰۰-S از موشك هاي ۵V55K و ۵V55R استفاده مي كند.
بدين ترتيب استفاده از واژگان «موشك» در عوض «سيستم پدافندي» در مقاله مذكور موجب گمراهي خواننده را فراهم آورده و آنها را با مفهوم، كارآيي و قابليت هاي اصلي سيستم پدافندي
۳۰۰-S آشنا نمي كند.
۲ـ به نظر مي آيد در نگارش مقالات علمي يكي از راههاي مناسب به منظور شناخت صحت و دقت اطلاعات استفاده از منابع گوناگون و تطبيق اطلاعات با يكديگر است. متاسفانه در نگارش مقاله مورد بحث (كه البته در مقالات گذشته نيز چنين ضعفي مشاهده شده است) احتمالاً عدم پردازش مناسب اطلاعات سبب شده است كه نويسنده در دسته بندي نمونه هاي مختلف از خانواده ۳۰۰-S به اشتباه رفته و انواعي از دسته بندي هاي ناآشنا را ارايه كرده باشد. در اين راستا
تحقيقات و بررسي هاي صورت گرفته و نيز اطلاعات كاتالوگنيگ سازنده نشان مي دهد معروف ترين دسته بندي نمونه هاي مختلف
SA-10 (Grumble) عبارتند از:
Ha-15, Ha-10, S-300p/pm/ps/pmu/
( نمونه هاي چيني) pmu1/pmu2/V/VM
۳ـ ارقـام ذكر شده درخصوص قابليت هاي فني سيستم گاهاً دچار اختلافاتي است. به عنوان مثال در خصوص مدلS-300FMابتدا بيشينه سرعت ۱۰ هزار كيلومتر قيد شده در حالي كه در انتهاي همان بخش بيشينه به ۷۵۶۰ تقليل يافته است. همين مشكل در خصوصيات فني S-300F نيز مشاهده مي شود. يعني در ابتدا سرعت ۴۶۸۰ ذكر مي شود اما در ميانه توضيحات به عدد ۶۱۲۰ تغيير مي يابد.
۴ـ نكته آخر اين كه شايد مناسب تر مي بود به جاي قيد اين كه موشك سيستم۳۰۰-S توسط يك «لانچه قوي تا ارتفاع ۲۰ متري بلند شد و...» از واژگان تخصصي تر و مناسب تري بهره گرفته  شود. اين روش پرتاب اصطلاحاً پرتاب سرد منجنيقي ناميده مي شود كه ضمن رسايي بيشتر نادرستي فني نيز به همراه ندارد.
حسن توجه حضرتعالي و ساير بزرگواران در نگارش احسن ترين مقالات در روزنامه وزين همشهري كه في الواقع تاكنون بر اين منوال بوده است و انشاء ا... همچنان در اين راه قدم برخواهد داشت موجبات سرور و شادي هموطنان خواهد شد.