شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۶۶
شبكه غول آسا، ۱۴ ساله شد
تولدت مباركWWW !
گزارش اول
نادر شاكرين
013056.jpg
البته براي كار با كامپيوتر، ماوس (موشواره!) لا زم است و گربه الزامي ندارد...

شبكه گسترده جهاني وب (www) يكي از اختراعاتي است كه روزانه ميليون ها نفر از آن استفاده مي  كنند. البته ابداعات ديگري نيز در زندگي ماشيني امروز فراگير شده اند. همچون اتومبيل، تلويزيون و هواپيما، اما تمامي اين وسايل پس از گذشت ده ها سال به وضعيت كنوني رسيده اند. در حاليكه وب تنها در عرض كمتر از ۱۵ سال به حدي از شكوفايي رسيده كه قابل قياس با ديگر اختراعات بشري نيست. شما مي  توانيد به راحتي و تنها به وسيله يك رايانه معمولي از تمامي اطلاعات دنيا آگاه شويد، خبرهايي از مركز زمين گرفته تا كهكشان هاي دوردست. حتي با دوستان خود كه هزاران كيلومتر از شما فاصله دارند در ارتباط هستيد. اين شبكه سرعت دستيابي به اطلاعات را ميليون ها بار سريعتر كرده است. اطلاعاتي كه در گذشته پس از ماه ها نامه نگاري و پيگيري به دست شما مي  رسيد، اكنون در كسري از ثانيه در اختيار شماست. ديگر نيازي نيست براي دسترسي به نتايج كنكور، از صبح زود به دكه روزنامه فروشي برويد يا براي پيدا كردن يك عكس ده ها كتاب را ورق بزنيد. حتي مي  توانيد مقالات كتابخانه دانشگاهي دور دست را مطالعه كنيد. اينها همه نتيجه تلاش نابغه  اي بزرگ به نام «تيم برنرزلي» است. مردي ۴۹ ساله كه اكنون در انستيتوي تكنولوژي ماساچوست (MIT) كار مي  كند. تيم ۲۸ سال پيش در رشته فيزيك از دانشكده كوئينز دانشگاه آكسفورد فارغ التحصيل شد. او در آن زمان هم به رايانه علاقه زيادي داشت، درحدي كه تنها با يك تلويزيون قديمي، يك پردازشگر۶۸۰۰ M و يك دستگاه لحيم كاري، اولين رايانه خود راساخت. چهار سال بعد تيم با نبوغي كه نشان داد به سرعت در آزمايشگاه ذرات بنيادي اروپا (CERN) كه در ژنو قرار دارد جايي براي خود باز كرد.او همواره در فكر ايجاد شبكه اي بود كه بتواند براي همفكري بين فيزيكدانان CERN و پژوهشگران جمعيت فيزيك انرژي هاي زياد High Energy Physics Community ارتباطي مستمر برقرار كند. او براي انجام اين كار از نوعي سازماندهي تصادفي داده ها كه مغز انسان انجام مي  دهد، الهام گرفت. اين برنامه كه هرگز در خارج از CERN منتشر نشد، انكواير Enquire نام داشت. انكواير نطفه خلق غول بزرگي به نام وب بود.
پس از اصلاحات زيادي كه در برنامه انجام شد، بالاخره در اواخر سال ۱۹۸۹ نمونه عملياتي آن در CERN به كار گرفته شد. براي اين منظور از شبكه ارتباطي كوچكي استفاده مي  شد كه تا مارس ۱۹۹۱ به زندگي خود ادامه داد. شبكه طراحي شده و نرم افزار قدرتمند آن به سرعت قابليت هاي خود را نشان داد و از ماه مه ۱۹۹۱ در تمامي CERN مورد بهره برداري قرار گرفت، اما تيم كه در فكر پيشرفت هايي بسيار بزرگتر از اين بود، در آگوست همان سال تمامي فايل هاي خود را به صورت رايگان در اختيار عموم مردم قرار داد. كاري كه نتيجه آن اكنون به وضوح قابل رويت است. مخترع محبوب ما علاوه بر طراحي اين شبكه به معرفي زبان هايپرتكست (HTML) و پروتكل ها (قوانين)ي انتقال هايپرتكست (HTTP) پرداخت. او براي اولين بار تشخيص دهنده منبع يكسان (URI) را براي آدرس دهي منابع معرفي كرد كه بعدها (URL) متداول ترين روش اين آدرس ها شد. نرم افزاري كه او براي خواندن صفحه ها طراحي كرده بود، فقط شامل نوشته هايي بود كه بعدا با ابتكار مارك  اندرو به شكل گرافيكي امروزي در آمد. او اولين سرور شبكه (info.cern.ch) را برروي رايانه Next مركز CERN ايجاد كرد و تمامي كدهاي HTML و اطلاعات را برروي آن قرار داد. تنها با گذشت سه سال ۵۰ سرور وب در مراكز تحقيقي و دانشگاه هاي جهان ايجاد شد. تعداد سرورها در سال ۱۹۹۹ به ۷۲۰ هزار رسيد كه بيشتر آنها اطلاعاتي قابل استفاده براي عموم ارايه مي  دادند.
پنج سال بعد تعداد سرورها از مرز ۲۴ ميليون هم گذشت و هر روز نيز صدها سرور به اين مجموعه افزوده مي  شود. تيم براي سازمان دادن و استاندارد كردن اين شبكه در هم تنيده، در سپتامبر ۱۹۹۴ كنسرسيوم شبكه گسترده جهاني (W3C) را بنيان گذاشت كه در حال حاضر بيش از ۴۰۰ گروه فني از موسسه هاي جهاني در آن عضويت دارند. پايگاه هاي W3C كه در آزمايشگاه علوم رايانه و هوش مصنوعي MIT، كنسرسيوم تحقيق هاي رياضيات و انفورماتيك اروپا در فرانسه و دانشگاه كيو (Keio) ژاپن قرار دارد، هر روز بر استاندارد شدن وسايل، نرم افزارها، كاربردها و چارچوب اين شبكه نظارت دارد و آماده پذيرش پيشنهادهاي جديد از افراد نو آور است.
013059.jpg

برخي از افتخاراتي كه تيم برنرز لي تاكنون كسب كرده، عبارت است از عضويت در انجمن رايانه انگلستان، عضويت افتخاري در انجمن مهندسين برق، عضويت در آكادمي علوم و هنرهاي آمريكا، عضويت در انجمن سلطنتي بريتانيا، كسب جايزه سال ۲۰۰۲ ژاپن و گرفتن جايزه، مراسم افتتاحيه جشنواره فن آوري هزاره هلسينكي. اما در شانزدهم ژولاي امسال اين مخترع سختكوش موفق به گرفتن دومين  نشان جوانمردي بريتانيا شد. در مراسمي كه در كاخ باكينگهام لندن برگزار شد، تيم برنرزلي از دست اليزابت دوم ملكه انگلستان نشان شواليه فرمانده را دريافت كرد. او كه هم اكنون سرلي ناميده  مي  شود همچنان سرسختانه براي رسيدن به هدف برآورد نشده خود يعني نزديك كردن طرز فكر رايانه به انديشه انسان كوشش مي  كند.البته هدف قبلي تيم ايجاد شبكه اي گسترده بود كه در آن داده ها و اطلاعات به راحتي جابه جا شود و در دسترس همگان قرار گيرد كه در نيل به آن بسيار موفق بود. او براي دستيابي به هدف فعلي خود كوشش زيادي كرده است اما شايد بيشترين سهم را در نزديك كردن طرز تفكر انسان و ماشين كارشناساني انجام داده باشند كه نرم افزارهاي جست وجو گر اينترنت را طراحي مي  كنند. موفق ترين شركت هم در اين زمينه شركت گوگل است كه روزانه جوابگوي نياز ميلون ها نفر است. گسترش شبكه وب در عرصه ارتباطات نيز تاثير زيادي داشته است به طور مثال اصطلاحاتي چون شخصيت مجازي يا دولت مجازي (افرادي حقيقي يا حقوقي كه در دنياي بيرون وب وجود ندارند) تنها در ده سال اخير به كار مي  رود.
آميختگي زندگي روزانه ما با اختراع آقاي لي به حدي زياد است كه امروزه در كمتر اداره اي از اين شبكه استفاده نمي  شود و حتي در كشور ما هم تلاش زيادي صورت مي  گيرد تا همه سازمان ها و موسسات قلمرويي هر چند كوچك در اين دنياي عظيم به دست آورند.

درباره ساتيار امامي كه «تقدير» كمش بود
كوچك ترين سهم از جشنواره مطبوعات
ماني راد-اولين بار كه ديدمش، در جنب و جوش تحريريه ايرانشهر بود. درميان انبوهي از خبرنگاران كاغذبه دست كه مثل مرغ سر كنده به هر سو مي  دويدند. او هم بود، اما نه سركنده. بلكه دوربيني بر گردن داشت وهرازگاهي مي  رفت و عكسي مي  گرفت و مي  آمد. او كار حرفه اي اش را با هفته نامه تماشاگران آغاز كرد، از همان روزها، در گوشه عكس نامش را كوچك و ريز مي  نوشت. تا اينكه ايرانشهر به جمع مطبوعات آمد. او هم آمد تا مرحله اي تازه را پشت سر بگذارد.
واقعيت اين است كه او پر كار است. هر جا اتفاقي اگر باشد- چه خوشايند، چه ناخوشايند- او را مي  توان ديد كه با دوربيني در دست به همه جا سرك مي  كشد و عكس هايش را در ايرانشهر به چاپ مي  رساند و گوشه اي از تصوير، ما نامش را مي  بينيم. «عكس: ساتيار».
او ساتيار امامي است، كسي كه در جشنواره مطبوعات كه يك هفته از اعلام نتايجش مي  گذرد در عرصه گزارش تصويري شايسته تقدير شناخته شد. شايد او با تلاش و پشتكار بسيارش افقي اينچنين را فراروي خود مي  ديد.
ساتيار امامي همكار ماست؛ دبيرسرويس عكس ضميمه ايرانشهر.
013074.jpg

وقتي كه خبر زلزله بم مخابره شد، او به اتفاق مختاريان؛ فرهنگي و هاشمي رفت بم و در آنجا عكس گرفت. اگرچه خود مي گويدكه در آنجا نتوانست چندان موفق باشد، اما بي ترديد او زحمت اش را كشيد. هنوز قطارهاي نيشابور در هاله اي از دود و آتش مي سوخت كه او راه افتاد رفت نيشابور و عكاسي كرد. مجموعه عكس هاي انفجار قطار نيشابور او يكي ازكارهاي خوبش بود و در مجموع سالي پر كار را پشت سر گذاشت، يك سال پر آشوب. وقتي كه نام او در جشنواره مطبوعات اعلام شد هنوز تاثير غم انگيز اين حوادث را در ذهن داشت. ساتيار مي گويد: « اين عكس ها، تنها نگراني هايم و تاثرم بود به اين اتفاقات.»
او مي   گويد: «اي كاش اتفاقات خوشايند باعث موفقيتم شود!» ساتيار امامي مي  گويد: «وقتي كه براي دريافت جايزه روي سن رفتم، تمام فكرم نيشابور بود.» اما او كه عكاس خبري است و هر جا كه اتفاقي بيفتد دوربين در دست در آنجا حاضر است نتوانست از مهمترين واقعه زندگي حرفه اي اش عكس بگيرد. با اين حال رفقا اين كار را برايش كردند.
اگرچه حرف ها و حديث ها، با پايان يافتن جشنواره  مطبوعات آغاز شد و بسياري نسبت به انتخاب هيات داوران معترض بودند، اما ما در مورد ساتيار ترديدي نداريم گرچه سهم او قطعابيش از تقدير بود.
ساتيار مي  گويد: «اميدوارم كه در اين مملكت هيچ اتفاق تلخي رخ ندهد كه من مجبور به ثبت آن حادثه باشم و به خاطرش جايزه دريافت كنم.» اما درواقع اين جايزه مزدي بود براي فعاليت هاي بسيارش. به اميد موفقيت بيشتراو در عرصه مطبوعات.

مولن روژ
فرهاد فرجاد
مايكل شين، پس از دنياي زيرزميني 
013077.jpg

فيلم جديد مايكل شين پس از دنياي زيرزميني(در كنار كيت بكينسل) رو به اكران استBright Young Things. عنوان فيلمي است به كارگرداني استفن فراي كه علاوه بر شين، از حضور بازيگراني چون اميلي مورتيمر، ديويد كنانت، جيمز مك اوي و استفن كمپ بل مور بهره مي برد. اين درام ۱۰۵ دقيقه اي و محصول انگلستان، از رمان «بدن هاي فاسد» اثر ايولين واوگ اقتباس شده و داستان آن در لندن دهه ۱۹۳۰ مي گذرد.
استفن فراي علاوه بر كارگرداني پروژه، فيلمنامه آن را هم نوشته است. كمپاني انگليسي Think Film توزيع اين فيلم را كه از ۲۰ آگوست در نيويورك و لس آنجلس اكران مي شود، عهده دار شده است.
اريك داگلاس زياده روي كرده بود
013080.jpg

حدود يك ماه پيش بود كه خبر مرگ پسر كوچك كرك داگلاس منتشر شد. آن موقع شايعاتي مبني بر اعتياد شديد وي به الكل به گوش مي رسيد، اما به هر حال در خبر ياد شده، علت مرگ اعلام نشد. يك ماه پس از حادثه، يك سخنگوي دفتر معاينات پزشكي در نيويورك مي گويد كه اريك داگلاس ۴۶ ساله، در اثر زياده روي در مصرف الكل دچار ايست قلبي شده و درگذشته است.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |