چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۳
كارنامه مجلس ششم- بخش نخست
در مجلس ششم چه گذشت؟
000507.jpg
در پايان عمر فعاليت مجلس ششم در روزنامه همشهري به بررسي فعاليت و عملكرد مجالس پس از انقلاب از مجلس اول تا پنجم پرداختيم و قول داديم كه به زودي كارنامه مجلس ششم را نيز تهيه كرده و به طور اجمالي ارائه نماييم. در اين مطلب كه به صورت گاه شمار تنظيم شده است سعي در بررسي مهمترين وقايع سياسي و مصوبات مجلس ششم داشته ايم. مجلس ششم را مي توان مجلس سياسي و پرجنجال دانست و بررسي روند اين مقاله نيز شاهدي بر اين مدعا خواهد بود.
رويدادهاي مهم مجلس در سال ۷۹
۷ خرداد: مجلس ششم به طور رسمي فعاليت خود را آغاز كرد.
۲۹ خرداد: طرح اصلاح قانون مطبوعات تقديم مجلس شد و نمايندگان به يك فوريت آن رأي مثبت دادند.
۲۹ خرداد: نامه ۱۵۱ تن از نمايندگان مجلس به آيت الله شاهرودي، رئيس قوه قضاييه، درباره ۱۸ روزنامه و هفته نامه اي كه روزهاي اول ارديبهشت تعطيل شدند، در جلسه علني مجلس قرائت شد.
۱۲ تير: جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور بيانيه اي طرح اصلاح مجدد قانون مطبوعات را تلاشي براي نجات تعدادي از مطبوعات متخلف خواند.
۲۹ تير: تقاضاي تحقيق و تفحص چند تن از نمايندگان مجلس درباره دستگيري برخي افراد در جريان پرونده موسوم به نوارسازان در جلسه علني مجلس به تصويب رسيد.
۴ مرداد: در پي تشكيل گروه تحقيق و تفحص مجلس درباره پرونده نوارسازان، سخنگوي قوه قضاييه، حسين ميرمحمد صادقي، حق تحقيق و تفحص مجلس را در امور كلي و عمومي دانست و گفت: در موارد خاص اين حق فاقد وجاهت قانوني است.
۱۶ مرداد: با قرائت نامه اي از آيت الله خامنه اي در صحن مجلس، كه بدان حكم حكومتي اطلاق شد، طرح اصلاح قانون مطبوعات، از دستور كار مجلس خارج شد.
۱۷ مرداد: جمعي از اعضاي بسيج دانشجويي چند دانشگاه با تجمع در مقابل مجلس شوراي اسلامي خواستار برخورد قاطع با برخي از نمايندگان شدند و شعارهايي در تأييد و تشكر از مهدي كروبي سر دادند.
۱۸ مرداد: مهدي كروبي در آغاز جلسه علني مجلس با اشاره به رهنمودهاي آيت الله خميني، بنيانگذار جمهوري اسلامي و استفاده ايشان از حكم حكومتي و ولايتي در انتخابات مجلس ششم و گشايش به موقع اين دوره گفت: با اين حكم انتخابات تهران از حادثه اي كه داشت برايش رخ مي داد، نجات يافت.
۳۰ مرداد: كليات طرح «ممنوعيت ورود نيروهاي مسلح به دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كشور»  به تصويب رسيد.
۲ شهريور: كامبوزيا جعفري نماينده زاهدان و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در نطق پيش از دستور خود با اشاره به ضرورت بهبود وضعيت معيشتي مردم، به مجلس توصيه كرد گروه تحقيق و تفحص خاصي در جهت شناسايي رانت هاي اقتصادي تشكيل دهد. اين گروه مي بايد رانت هاي اقتصادي را كه توانايي جدي در عقيم گذاشتن برنامه هاي اقتصادي دولت دارند،  شناسايي و به مجلس معرفي كند.
۱۳ شهريور: دو طرح از سوي نمايندگان تقديم مجلس شد؛ يكي طرح لغو گزينش كه بهاءالدين ادب نماينده سنندج آن را طرح كرد و ديگري طرح عفو عمومي ايرانيان خارج از كشور كه با چهل امضا تقديم هيأت رئيسه شد.
۱۵ شهريور: تقاضاي تحقيق و تفحص درباره حادثه خرم آباد(گردهمايي سالانه دفتر تحكيم وحدت كه به درگيري كشيده شد) به تصويب رسيد.
۳۰ شهريور: هيأت تحقيق و تفحص مجلس به سرپرستي علي شكوري راد به خرم آباد رفت.
۳ مهر: لايحه جرم سياسي تقديم مجلس شد.
۶ مهر: كليات طرح رفع محدوديت اعزام دانشجويان دختر به خارج از كشور به تصويب مجلس رسيد. همچنين تصميم گرفته شد تا طرح لغو گزينش مجدداً بازنويسي و با عنوان «اصلاح قانون گزينش» تقديم مجلس شود.
۱۰ مهر: موسي قرباني به عنوان نطق پيش از دستور نامه اي از آيت الله مكارم شيرازي از مراجع تقليد قرائت كرد كه در آن از طرح مجلس براي آزادي اعزام دختران دانشجو به خارج از كشور انتقاد شده بود.
در پايان اين جلسه، مهدي كروبي رئيس مجلس در جمع خبر نگاران گفت كه با نظر آيت الله مكارم شيرازي موافق است و اعزام دختران دانشجو به خارج را به مصلحت نمي داند.
۸ آبان: مجلس طي مصوبه اي سن ازدواج دختران را به ۱۵ سال و ازدواج پسران را به ۱۸ سال افزايش داد.
۸ آبان: دو فوريت طرح استفساريه تبصره ۶ ماده ۹ قانون مطبوعات بدون مخالفت و با رأي اكثريت قاطع نمايندگان به تصويب رسيد. اين طرح در واكنش به سخنان رئيس كل دادگستري در مورد توقيف مطبوعاتي كه تغيير وضعيت داده و از ماهنامه به هفته نامه و يا از هفته نامه به روزنامه و ... تبديل شده اند، تقديم مجلس شده بود.
۲۱ آبان: شوراي نگهبان اعلام كرد كه مصوبه مجلس در مورد ممنوعيت ازدواج دختران كمتر از ۱۵ سال و پسران كمتر از ۱۸ سال خلاف شرع است و ازدواج آنان قبل از اين سنين مزبور كماكان منوط به كسب اجازه از دادگاه است.
۲۵ آبان: احمد پورنجاتي نماينده تهران در مجلس بر لزوم تشكيل دادگاه رسيدگي به تخلفات از قانون اساسي تأكيد كرد.
۱۳ آذر: محسن ميردامادي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس «رد بي رويه» مصوبات مجلس از سوي شوراي نگهبان را قابل تأمل و بررسي دانست. وي گفت: شوراي نگهبان در دوران شش ماهه فعاليت مجلس ششم، از ۴۴ مصوبه مجلس شوراي اسلامي ۱۷ مورد آن را مغاير با شرع يا قانون اساسي تشخيص داده و رد كرده است.
۲۹ آذر: قرار شد طرح ممنوع بودن ازدواج دختران كمتر از ۱۵ سال و پسران كمتر از ۱۸ سال كه از سوي شوراي نگهبان خلاف شرع تشخيص داده شد و به مجلس بازگردانده شد، براي تعيين تكليف نهايي به مجمع تشخيص مصلحت نظام برود.
۱۸ دي: قانون اعزام دانشجويان به خارج در مجلس مورد بررسي قرار گرفت و با اصلاح ماده ۳ قيد «پسر» حذف شد. به اين ترتيب از اين پس دختران نيز مي توانند براي ادامه تحصيل به خارج از كشور رهسپار شوند.
۶ بهمن: ۱۵ تن از نمايندگان مجلس در نامه اي به آيت الله هاشمي شاهرودي نگراني خود را از عملكرد قوه قضاييه ابراز داشتند.
۹ بهمن: حسين لقمانيان نماينده مردم همدان در مجلس، بازداشت و سپس به قيد كفالت آزاد شد. لقمانيان به علت نطقي كه دو ماه پيش در مجلس ايراد كرده بود، پيش از اين سه بار به دادگاه احضار شد، اما در سومين احضار به دادگاه نرفت.
۱۵ بهمن: طرح تحقيق و تفحص از قتل هاي زنجيره اي با امضاي ۱۰۱ نماينده تقديم هيأت رئيسه مجلس شد.
۱۶ بهمن: با مخالفت مجدد شوراي نگهبان، تصميم درباره بودجه سازمان صدا و سيما، احزاب و اقليت هاي ديني و مذهبي در لايحه بودجه سال آينده به مجمع تشخيص مصلت نظام واگذار شد.
۲۴ بهمن: مجمع تشخيص مصلحت نظام مصوبه مجلس را در مورد بودجه صدا و سيما رد كرد. همچنين مصوبه مجلس در مورد احزاب و اقليت هاي ديني و استاني شدن بودجه برخي نهادها نيز از سوي اين مجمع رد شد.
۲۶ بهمن: طرح ممنوعيت ورود افراد مسلح و نيروهاي نظامي و انتظامي به دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و اماكن مربوطه، حوزه هاي علميه و بيوت مراجع تقليد براي تعقيب و دستگيري افراد از تصويب مجلس گذشت.
۱۳ اسفند: حسين انصاري راد رئيس كميسيون اصل ۹۰ مجلس با اعلام رد قانون ممنوعيت ورود نيروهاي مسلح به مراكز آموزش عالي از سوي شوراي نگهبان، گفت: «مجلس مجدداً » اين قانون را تأييد مي كند و تصميم نهايي در مورد اين قانون در مجمع تشخيص مصلحت نظام اتخاذ خواهد شد.»
رويدادهاي مهم مجلس در سال ۸۰
۲۵ ارديبهشت: طرح جرائم سياسي پس از ۲۲ سال پس از تصويب قانون اساسي در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار گرفت.
۷ خرداد: كليات طرح جرم سياسي با قيد يك فوريت در مجلس تصويب شد.
۲۸ خرداد: اختلاف نظر پيرامون حق مجلس براي تحقيق و تفحص از سازمان صدا و سيما، جلسه مجلس را به جلسه اي پرتنش تبديل كرد.
۲۹ خرداد:  آيت الله خامنه اي در پاسخ به نامه مهدي كروبي رئيس مجلس، موافقت خود را با حق تحقيق و تفحص مجلس از دستگاههاي تحت نظارت رهبري اعلام كرد.
۱۸ تير: طرح جرم سياسي از سوي شوراي نگهبان رد شد.
۲۱ تير: مجلس با تصويب لايحه اي بر احياي مجدد دادسراها و دادگاههاي تخصصي تأكيد كرد.
۱۴ مرداد: مجلس پس از پنج ساعت مذاكره جنجالي براي انتخاب حقوقدانان شوراي نگهبان، فقط به ابراهيم عزيزي رأي داد. با نامه آيت الله خامنه اي خطاب به رئيس مجلس، تحليف خاتمي به تعويق افتاد. وجود شبهه قانون اساسي به دليل انتخاب نشدن حقوقدانان شوراي نگهبان از سوي مجلس علت به تعويق افتادن مراسم تحليف اعلام شد.
۱۵ مرداد: آيت الله خامنه اي در نامه اي به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خواستار نظر مشورتي اين مجمع درباره انتخاب حقوقدانان شوراي نگهبان شد.
۱۶ مرداد: مجلس پس از پنج بار رأي گيري و با اعمال نظر مشورتي مجمع تشخيص مصلحت و با اكثريت نسبي دكتر عباسعلي كدخدايي و دكتر محسن اسماعيلي را به عنوان حقوقدانان شوراي نگهبان برگزيد.
۳ شهريور: مجلس به تمام وزيران محمدخاتمي رأي اعتماد داد.
۱۰ مهر: با تصويب طرح تحقيق و تفحص از صدا و سيما، مجلس درباره درآمدها، خريدهاي خارجي و هداياي صدا و سيما تحقيق مي كند.
۳ آبان: ۱۸۰ نماينده مجلس در نامه اي به رئيس جمهوري نسبت به رد صلاحيت گسترده نامزدهاي انتخابات ميان دوره اي استان گلستان (بعد از مرگ نمايندگان اين استان در سقوط هواپيما به همراه وزير راه) انتقاد كردند.
۷ آبان: مجلس شوراي اسلامي يك فوريت طرح تشكيل هيأت منصفه براي حضور در محاكم سياسي و مطبوعاتي را تصويب كرد.
۱۶ آبان: طرح اصلاح قانون انتخابات با قيد سه فوريت توسط نمايندگان مجلس بررسي شد.
۲۶ آبان: مذاكره مجلس و شوراي نگهبان به دليل ابهام قانون درباره رسيدگي به صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي بي نتيجه ماند.
۳۰ آبان: مجلس با تصويب يك طرح سه فوريتي و يك طرح دو فوريتي يك ماده به قانون انتخابات اضافه و يك ماده ديگر را تفسير كرد تا توازني بين هيأت هاي اجرايي و نظارت در خصوص صلاحيت نامزدها ايجاد كرده و گره نظارت استصوابي را باز كند.
۱ آذر: مجلس با اصلاح بخش هايي از طرح سه فوريتي تشكيل هيأت حكميت در خصوص موارد اختلاف در تعيين صلاحيت ها، اعاده شده از شوراي نگهبان، بار ديگر بر اصلاح قانون انتخابات تأكيد كرد.
۵ دي: حسين لقمانيان نماينده همدان با دستور مجتمع قضايي كاركنان دولت براي گذراندن ۱۰ ماه حبس دستگير و روانه زندان اوين شد.
۶ دي: در اعتراض به بازداشت لقمانيان سه تن از نمايندگان مجلس استعفاي خود را تقديم هيأت رئيسه مجلس كردند. دولت خواستار اقدام رئيس قوه قضاييه براي حل بازداشت نمايندگان شد.
۲۳ دي: شوراي نگهبان طرح هاي تشكيل هيأت منصفه، اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم و اولويت  استخدام افراد بومي را رد كرد.
۲۴ دي: ۶۰ نماينده استان هاي غربي كشور در اعتراض به ادامه بازداشت حسين لقمانيان براي دقايقي جلسه را ترك كردند (آبستراكسيون).
۲۶ دي: با درخواست قوه قضاييه و موافقت آيت الله خامنه اي حسين لقمانيان آزاد شد.
۶ اسفند: ۱۵۰ نماينده مجلس با ارسال نامه اي به مهدي كروبي، خواستار ارائه گزارش قاضي پرونده شهرام جزايري به مجلس شدند.
۱۵ اسفند: كليات طرح مربوط به تعيين مصداق شكنجه از تصويب مجلس گذشت.
ادامه دارد

سياست
اقتصاد
انديشه
ايران
علم
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |