يكشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۴ - Jul 11, 2004
سياسي
Front Page

كوتاه از سياست ايران
كويت، ماهيگيران ايراني را آزاد كرد
منابع نزديك به وزارت كشور كويت اعلام كردند سرنشينان سه قايق ماهيگيري ايراني كه روز چهارشنبه وارد آب هاي اين كشور و دستگير شده بودند ديروز به همراه قايقهايشان به مقامات ايراني تحويل داده شدند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط ، اين مقامات ديروز در اظهاراتي با رد اينكه اين موضوع رنگ و بوي سياسي داشته، اعلام كردند : اين موضوع هيچ ارتباطي به سلسله حوادث مشابه اخير ميان ايران وهمسايگانش در حوزه خليج فارس ندارد .مقامات كويتي اعلام كردند: از صيادان تعهد گرفته شده تا ديگر به چنين اقداماتي دست نزنند. نيروهاي گارد ساحلي كويت چهارشنبه شب گذشته سه قايق ماهيگيري ايران را پس از ورود اشتباهي به آب هاي اين كشور، دستگير كردند.
مقام امنيتي، سفير سوئيس در تهران
رئيس بخش سياست امنيتي وزارت دفاع سوئيس به عنوان سفير جديد اين كشور در ايران برگزيده شد.
به گزارش ايسنا از برن، به دنبال پايان دوران مأموريت تيم گولديمان، سفير پيشين سوئيس در ايران فيليپ ولتي به عنوان جانشين وي از اواسط ماه ژوئيه كارش را در تهران آغاز مي كند.
فيليپ ولتي ۵۵ ساله جانشين گولديمان در تهران پيش از اين رئيس دايره سياست امنيتي وزارت دفاع و ورزش سوئيس بوده است. سفارت سوئيس حافظ منافع آمريكا در ايران است.
آمريكا و اسرائيل براي حمله به ايران
پايگاه نظامي تأسيس مي كنند
يك كارشناس ارشد امور امنيت ملي آمريكا گفت: آمريكا و اسرائيل براي آمادگي جهت حمله احتمالي به ايران، در تدارك ساخت يك پايگاه نظامي در اسرائيل هستند.
«جان استانتون» كارشناس مسائل امنيت ملي آمريكا در گفت گو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در خصوص حمله احتمالي آمريكا و اسرائيل به ايران، يك گروه از مهندسان ارتش آمريكا در حال ساخت يك پايگاه نظامي در اسرائيل هستند.
وي افزود: از طريق اين پايگاه كليه مسائل و موضوعات درباره حمله احتمالي به ايران پيگيري خواهد شد.
چهار تشكل جديد مي آيند
كميسيون ماده ۱۰ احزاب در جلسه ديروز خود با تقاضاي تأسيس و صدور پروانه براي چهار تشكل و سازمان غير دولتي موافقت كرد.به گزارش ايرنا، اين كميسيون تأسيس حزب آزادي مردم ايران و انجمن كليساي انجيلي آشوري تهران را تصويب كرد.
همچنين در اين جلسه با صدور پروانه جمعيت اسلامي آزادانديشان و كانون فرهنگيان استان گيلان، موافقت شد.
جف هون و ضرب الاجل انگليس براي ايران
براساس گزارش خبرگزاري رويتر، وزير دفاع انگليس اعلام كرد: ضرب الاجل تعيين شده براي استرداد قايق ها و تجهيزات نظامياني كه پيش تر از سوي ايران دستگير شده بودند، پايان يافته است.
به گزارش ايسنا اين خبرگزاري به نقل از جف هون، وزير دفاع انگليس نوشت كه لندن در خصوص بستن چشمان اين هشت نظامي از سوي ايران و پخش تصاوير آنان در تلويزيون پيام شديداللحني به تهران فرستاده است.
وي همچنين تكرار كرد: نظاميان انگليسي آزاد شده داستان متفاوتي درباره دستگيري شان دارند.
هون در بيانيه اي كتبي كه به پارلمان انگليس ارايه شده است، گفت: ارزيابي هاي اوليه اين بود كه اين هشت نظامي مي توانسته اند، به صورت اشتباهي وارد آب هاي ايران شده باشند اما در گزارشهاي بعدي اين افراد اعلام كردند كه به زور به آب هاي ايران برده شده اند.
وزير دفاع انگليس اين ادعاها را هفته گذشته هم مطرح كرد اما جك استراو وزير خارجه اين كشور در گفتگو با كمال خرازي كوشيد موضع رسمي دولت انگليس را به گونه اي متفاوت با آنچه جف هون ادعا مي كند، نشان دهد.
رئيس كنترل تسليحات موسسه صلح فرانكفورت:
آمريكا بايد لحن خود را در برابر ايران تغيير دهد
رئيس كنترل تسليحات و خلع سلاح موسسه تحقيقات صلح فرانكفورت با بيان اينكه آمريكا بايد لحن صحبت در مورد ايران را تغيير دهد گفت: واشنگتن بايد از به كار بردن واژه هايي مانند ياغي يا محور شرارت در مورد ايران خودداري كند.
هرالد مولر در گفت و گو با خبرگزاري فارس تصريح كرد: معتقدم دو طرف بايد به يك سياست تنش زدايي با هدف ارتقاء و توسعه روابط با يكديگر روي آورند و ايرانيها نيز بايد از به كار بردن كلماتي چون شيطان بزرگ در مورد  آمريكا خودداري كنند.
بهره برداري از نيروگاه بوشهر؛ ۲۰۰۵ يا ۲۰۰۶
طبق آخرين برنامه زمان بندي ايران با روس ها، نيروگاه اتمي بوشهر بايد در پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي به بهره برداري برسد و اين برنامه هنوز مورد تجديدنظر قرار نگرفته است.
ناصر شريف لو، مدير پروژه ساخت نيروگاه اتمي بوشهر در گفت وگو با ايسنا در خصوص اظهارنظر الكساندر روميانتسف، رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه مبني بر راه اندازي نيروگاه بوشهر در سال ۲۰۰۶ ضمن اظهار بي اطلاعي از اين اظهار نظر، اظهار داشت: «طبق برنامه زمان بندي، اين نيروگاه بايد در سال ۲۰۰۵ به بهره برداري برسد.»
خبرگزاري فرانسه به نقل از الكساندر روميانتسف رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه گزارش داده بود كه مذاكرات مربوط به قيمت و تداركات، راه اندازي اولين نيروگاه هسته اي ايران در بوشهر را به تاخير انداخته است.
اين خبرگزاري در ادامه به نقل از روميانتسف ادامه داده بود كه انتظار مي رود، اين نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتي در سال ۲۰۰۶ كارش را آغاز كند.
ايران، پاسخ تشنج آفريني اروپا را مي دهد
روزنامه ديلي استار به نقل از مشاور رئيس جمهور ايران نوشت: «ايران نمي خواهد موضعش در قبال اروپا را تشديد كند».به گزارش ايسنا اين روزنامه در ادامه به نقل از محمد شريعتي، آورده است: اروپايي ها قصد ايجاد تشنج در اين وضعيت را دارند، تهران نيز ممكن است در اين صورت پاسخ تندي به آنها بدهد.
شريعتي گفت كه اگر اروپايي ها تصميم دارند فشار بر ايران در برنامه صلح آميز هسته اي را افزايش دهند، ايران موضوع حمايت اروپا از برنامه تسليحات شيميايي صدام در جنگ عليه ايران را به محاكم بين المللي خواهد كشاند.

رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه:
پرونده هسته اي ايران در جلسه آينده آژانس بسته خواهد شد
البرادعي :ايران با آژانس همكاري دارد و هنوز عمليات بازرسي در اين كشور به پايان نرسيده است
رييس سازمان انرژي اتمي روسيه روز جمعه گذشته از احتمال بسته شدن پرونده هسته اي ايران در نشست بعدي آژانس بين المللي انرژي اتمي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه الكساندر روميانتسف در مصاحبه اي در مسكو با خبرنگاران گفت: احتمال اينكه پرونده هسته اي ايران در نشست بعدي آژانس كه پاييز برگزار مي شود بسته شود، وجود دارد. وي تاكيد كرد ايران در پرونده هسته اي خود شفاف عمل كرده و با آژانس همكاري كرده است.
نگاه البرادعي
ايران با ادامه دادن به فعاليت هاي هسته اي اش آژانس بين المللي انرژي اتمي را به سخره نگرفته است.
محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در پايان ديدارش با داني نفيه وزير بهداشت اسراييل با بيان اين جمله تاكيد كرد: ايران با آژانس همكاري دارد و هنوز عمليات بازرسي در اين كشور به پايان نرسيده است.
به گزارش ايسنا، البرادعي كه به اسراييل سفر كرده است، همچنين درمورد كشورهاي فروشنده تجهيزات هسته اي نيز توضيحاتي داده. آسوشيتدپرس به نقل از البرادعي نوشت: بيش از ۲۰ شركت براي برخي كشورها تجهيزات هسته اي فراهم كرده اند.
البته وي درباره جزئيات اين شركت ها و مبدا آنها توضيح نداده است اما آسوشيتدپرس به نقل از يك ديپلمات ارشد افزوده است كه دستكم يكي از اين شركت ها، آمريكايي است.
درهمين حال خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از مارك گوزادكي، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش داد: ۲۰ شركت در تمامي مناطق جهان از آمريكاي شمالي تا اروپا، آفريقا و آسيا در تأمين بازار هسته اي نقش داشته اند.
بنا به اين گزارش گوازدكي از ذكر نام شركت هاي يادشده خودداري كرد و افزود: «ايران و ليبي از كشورهايي محسوب مي شوند كه به طور غيرقانوني به تكنولوژي هسته اي دست يافته اند.»
به گزارش ايسنا، خبرگزاري فرانسه به نقل از سخنگوي آژانس ادامه داد كه آژانس طي تحقيق درباره بازار سياه هسته اي كه درپي تحقيقات مربوط به برنامه هسته اي ايران در سال گذشته آغاز شد به اين اطلاعات دست يافته است.
البته آسوشيتدپرس نيز به نقل از يك ديپلمات ارشد بي نام تصريح كرد كه سوريه، عربستان سعودي، عراق، ايران، ليبي و كره شمالي به عنوان كشورهاي خريدار تجهيزات از بازار سياه هسته اي مطرح هستند.
ادعاي وزير انرژي آمريكا
وزير انرژي آمريكا با ادعاي اينكه ايران و سوريه درصدد دستيابي به سلاح هسته اي هستند به اين دو كشور هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويتر، «اسپنسر آبراهام» وزير انرژي آمريكا كه چند روز گذشته مدعي شده بود واشنگتن بيش از ۷/۱ تن اورانيوم غني شده و مواد راديواكتيو را از عراق خارج كرده است پس از ايراد اين سخنان به كشورهاي همسايه عراق مانند ايران و سوريه درخصوص تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي هشدار داد. آبراهام همچنين گفت كه ايران همكاري مناسبي با آژانس بين المللي انرژي اتمي نداشته و ندارد.

فرماندهان نظامي و انتظامي در كميسيون امنيت ملي مجلس
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: فرماندهان نظامي و انتظامي براي معارفه و بررسي نحوه تعامل در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي حاضر مي شود.
كاظم جلالي به خبرگزاري فارس گفت: در آغاز كار كميسيون جلساتي براي معارفه اعضاي كميسيون و وزارتخانه ها و سازمانهاي مرتبط انجام شد كه تاكنون وزراي امور خارجه، دفاع، كشور و اطلاعات در كميسيون حاضر شده اند.
وي افزود: اين هفته نيز فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، ارتش و فرمانده نيروي انتظامي براي بررسي نحوه تعامل با مجلس در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حاضر خواهد شد.
جلالي افزود: موضوع خاصي در نشست با اين افراد مطرح نخواهد شد و موضوع جلسه معارفه و  آشنايي نمايندگان و فرماندهان نظامي با يكديگر است.

وزير راه پس از تعطيلات تابستاني مجلس استيضاح مي شود
نماينده گناباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: وزير راه و ترابري پس از تعطيلات تابستاني مجلس، استيضاح مي شود.
سيدمحمود مدني ديروز به ايرنا گفت: وزارت راه و ترابري كارنامه موفقي نداشته و سوءمديريت حاكم بر اين وزارتخانه موجب ضرر و زيان مالي و جاني براي كشور و مردم شده است.
عباسعلي اختري، نماينده تهران نيز گفت كه پاسخ هاي احمد خرم وزير راه و ترابري در صحن علني مجلس، سرنوشت او را در سمت وزير رقم خواهد زد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه انتقاداتي به عملكرد آقاي خرم به ويژه در زمينه افتتاح فرودگاه امام خميني (ره) وجود دارد، گفت: رأي آوردن و نياوردن ايشان تا حد زيادي به پاسخ هاي او در صحن علني مجلس بستگي دارد.
نماينده تهران اضافه كرد: اگر توضيحات وزير راه و ترابري به سئوالات نمايندگان، آنها را قانع نكند، مشكل است كه نمايندگان مجلس به ابقاي او در اين وزارتخانه راي دهند.

مجلس، روز چهارشنبه درباره وزير رفاه و تأمين اجتماعي تصميم مي گيرد
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي ، روز چهارشنبه  در يك  نشست  علني ، مساله  راي  اعتماد به  وزير پيشنهادي  رئيس  جمهوري  براي  وزارت  تازه  تاسيس  رفاه  وتامين  اجتماعي  را بررسي  خواهند كرد.
به  گزارش  ايرنا، سيدمحمد خاتمي  رئيس  جمهوري  براي تصدي  اين  وزارتخانه  محمدحسين  شريف  زادگان  مديرعامل  فعلي  سازمان  تامين اجتماعي  را به  مجلس  معرفي  كرده  است .
وزارت  رفاه  و تامين  اجتماعي  درچارچوب  مصوبه  مجلس  در مورد نظام  جامع رفاه  و تامين  اجتماعي  تشكيل  مي شود.
نمايندگان  مجلس ،همچنين  گزارش  كميسيون  تحقيق  در مورد اعتبارنامه  ابوالقاسم  مختاري  منتخب  زابل  را بعنوان  نخستين  دستور كاري  خود در هفته جاري ، بررسي  خواهند كرد.
طرح  واگذاري  خانه ها، ساختمانهاي  نيمه  تمام  و بلااستفاده  نيروي  زميني  ارتش  و هوانيروز مسجد سليمان  به  مردم  مناطق  ناامن  مسجد سليمان  كه  در مجلس  ششم  تصويب  شده  و شوراي  نگهبان  به  مجلس  بازگردانده  بود نيز در دستور كاراين  هفته  مجلس  قرار دارد.
نمايندگان  مجلس  در هفته  جاري ، طرح  الزام  دولت  به  ارائه  لايحه  نظام هماهنگ  پرداخت  حقوق  كاركنان  دولت  را كه  يك  فوريت  آن  بيست  و ششم  خرداد ماه سال  جاري  به  تصويب  رسيد، بررسي  خواهند كرد.
شمار ديگري  از نمايندگان  ناظرمجلس  شوراي  اسلامي  درمجامع  وشوراهاي مختلف  اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي  و پزشكي  نيز در همين  هفته  انتخاب  خواهندشد.
تاكنون  ۴۰ نماينده  بعنوان  ناظر در مجامع  و شوراهاي  مختلف  انتخاب شده اند.

در دادستاني كل كشور تشكيل شد
جلسه درباره شكايت ايران از صدام حسين
جلسه  مطالعه  وبررسي  نحوه  تنظيم  شكوائيه  حقوقي  ايران  در مورد جرايم  جنگي  صدام  در جنگ  تحميلي  عليه  ايران ، صبح  ديروز در محل  دادستاني  كل  كشور تشكيل  شد.
به گزارش  ايرنا، در اين  جلسه  كه  رياست  آن را آيت الله  عبدالنبي  نمازي  دادستان  كل  كشور بر عهده  داشت، نحوه  تنظيم  شكوائيه  حقوقي  ايران  در خصوص  خسارات  و جرايم  جنگي  صدام  در طول  هشت  سال  جنگ  تحميلي ، بررسي  شده  است .
دادستان  كل  كشور   با بيان  اينكه  اين  جلسه  براي  بررسي  ابعاد حقوقي - قضايي  جنايات  صدام  تشكيل  شده است ، توضيح  داد: پروژه  صدام  ابعاد مختلفي  دارد كه  سازمانهاي  مرتبط با اين  امر، مي بايست  به  زواياي  آن بپردازند.
وي  اين  ابعاد را اعتقادي ، فرهنگي  - اجتماعي ، سياسي  -نظامي  و حقوقي - قضايي  دانست .
دادستان كل  كشور با يادآوري  برخي  از اقدامات  و جنايات  صدام  عليه  ملت  ايران ، دستگيري ، زنداني،  اذيت  و آزار مردم ، اخراج  ايرانيان  مقيم  عراق  قبل  و بعد از جنگ ، تخريب  منازل  شهروندان  مرزي ، تعرض  به  نواميس  و كشتار مردم  مناطق  مرزي ، تخريب  مراكز توليدي ، پالايشگاه ها و كارخانجات ، تخريب  مراكز كشاورزي  و دامداري ، بمباران  مناطق  آموزشي  و پرورشي ، بمباران  شيميايي  شهرها و استفاده  از گازهاي  خردل  و نيز شكنجه  اسيران  ايراني  و اعدام  آنان  را از جمله  مواردي  دانست  كه  در اين  جلسه  مورد بحث  قرار گرفت .
در اين  نشست ، اين  موضوع  كه  آيا دادگاه  فعلي ، صلاحيت  رسيدگي  به  شكوائيه  ايران را  دارد يا خير؟ مورد بررسي  قرار گرفت .
در جلسه مذكور، همچنين تعدادي  از مسئولان  قوه  قضاييه ، وزارت  امورخارجه ، مجلس شوراي  اسلامي  و اساتيد دانشگاه  و حقوقدانان  كشور حضور داشتند.

مراسم خاكسپاري رئيس جمهوري سابق اتريش
مراسم تشييع جنازه «توماس كلستيل» رئيس جمهوري فقيد اتريش در كليساي «سنت اشتفان» واقع در قلب وين، با شكوه كم سابقه اي برگزار شد.
به گزارش ايرنا در طول اين مراسم، پيكر رئيس جمهوري فقيد اتريش در حالي كه درون تابوتي با پرچم رسمي قرمز و سفيد رنگ اتريش پوشانده شده بود، در محراب كليسا قرار داشت. اكثر روساي جمهوري، وليعهد ها و شاهزاده هاي كشورهاي پادشاهي اروپا و نيز شمار زيادي از روساي جمهوري پيشين اروپا و نمايندگان بسياري از كشورهاي جهان در اين مراسم شركت داشتند.
محمدعلي ابطحي معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهوري اسلامي ايران و نيز سيد محسن نبوي سفير كشورمان به نمايندگي ايران در اين مراسم شركت داشتند.
به گزارش رسانه هاي اتريش، از سال ۱۹۴۵ تاكنون حضور اين تعداد مقامات بلند پايه جهاني در اتريش بي سابقه بوده است.
يك هزار مامور ويژه، مسئوليت حفظ امنيت ميهمانان خارجي را در دوران اقامت آنان در وين به عهده دارند. دكتر توماس كلستيل كه روز دوشنبه گذشته براثر ايست قلبي دچار اغما شده بود نيمه شب سه شنبه هفته پيش در بيمارستان وين در سن ۷۱ سالگي درگذشت.
مراسم خاكسپاري رئيس جمهوري اتريش عصر ديروز در گورستان مركزي شهر وين برگزار شد.

رئيس كل بانك مركزي:
وقت مردم نبايد در بانكها تلف شود
استفاده  از فناوري هاي  روز دنيا علاوه  بر افزايش حجم  صادرات  كشور، بهبود تجارت  و اقتصاد كشور را در پي  دارد.
ابراهيم  شيباني  رئيس كل بانك مركزي ايران ديروز در مراسم  آغاز كار خدمات  جديد بانكي  از طريق تلفن  همراه  توسط بانك  توسعه  صادرات  ايران ، بهره گيري  از علوم  و فناوري  روزدنيا را براي  توسعه  صادرات  كشور مهم  ارزيابي  كرد.
وي ، رشد صادرات  غيرنفتي  كشور در سال  گذشته  نسبت  به  سال  ۸۱ را ۲۵ درصدذكر كرد و گفت : صادرات  غيرنفتي  كشور از ابتداي  سال  جاري  نيز نسبت  به  مدت مشابه  سال  گذشته  از حدود ۱۱ درصد رشد برخوردار شده  است .
وي  صادرات  بيش  از ۱۰۰ ميليارد دلاري  سالانه  مالزي  و ۲۰۰ ميليارد دلاري  كره جنوبي  را يادآور شد و گفت : قابليت هاي  طبيعي  اين  كشورها بسيار كمتر ازايران  است .
رئيس  كل  بانك  مركزي ، خدمت  به  مردم  را يك  موهبت  الهي  عنوان  و تأكيد كرد: سيستم  بانكي  كشور ضمن  ارايه  خدمات  مطلوب  بانكي  بايد با خوشرويي  و احترام با مشتريان  رفتار كند.
وي  نقش  زمان  را در انجام  امور روزانه  مردم  مهم  دانست  و گفت : كاركنان نظام  بانكي  بايد خدمات  خود را در كمترين  زمان  به  مشتريان  ارايه  دهند تاوقت  مردم  در سيستم  بانكي  كشور تلف  نشود.

سفر مشرف به تركيه
پرويز مشرف رييس جمهوري پاكستان ديروز، براي ديدار غيررسمي از تركيه وارد استانبول شد.
به گزارش ايرنا از آنكارا، رييس جمهوري پاكستان بنا به دعوت رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، براي شركت در آيين ازدواج «اسرا اردوغان» دختر وي به استانبول آمده است.
اين مراسم قرار است امروز برگزار شود و اردوغان از پادشاه اردن و نخست وزيران يونان، روماني و ايتاليا نيز براي شركت در مراسم دعوت كرده است.

محاكمه آقاجري پايان يافت
آخرين جلسه دادگاه هاشم آقاجري به اتهام نشر اكاذيب و تبليغ عليه نظام ديروز برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها بحث اصلي ديروز دادگاه روشنگري درباره عباراتي بود كه آقاجري در سخنراني هاي خود به كار برده بود. آقاجري و وكيل وي صالح نيكبخت برداشت دادستان از سخنان آقاجري را محصول بي دقتي در نقل اوليه اين سخنان و تقطيع آنها در مطبوعات برشمردند. آقاجري همه اتهامات را رد كرد و گفت سخنانش صرفا انتقاد از برخي مسئولين و نهادها بوده و او قصد تعرض به نظام سياسي را نداشته است.
پس از دفاعيات طولاني آقاجري و وكيل وي قاضي اسلامي با اعلام ختم محاكمه تأكيد كرد كه پس از وصول لوايح تكميلي دفاع در موعد مقرر و قانوني، راي دادگاه صادر و اعلام خواهد شد.

دبير كل پيشين سازمان ملل:
قدرت هاي بزرگ تجاوز عراق به ايران را محكوم نكردند
* متأسفانه هيچ واكنشي از طرف شوراي امنيت در قبال حمله عراق به ايران صورت نگرفت
و اين نكته اي است كه ايرانيان هميشه بر آن تأكيد داشته اند
* مطمئن نيستم كه ايران دادگاه كنوني صدام حسين را صالح بشناسد
در حالي كه دادگاه محاكمه صدام حسين رئيس جمهوري ساقط شده عراق در جريان است، تجاوز عراق به ايران در فهرست اتهامات وي جاي نگرفت. اين به معناي پايمال شدن حق مسلم ايرانيان است.
چنين امري در حالي صورت مي گيرد كه سالها قبل سازمان ملل رسما بغداد را در جنگ ايران و عراق متجاوز شناخت اما هيچ پيگيري حقوقي خاصي در اين مورد انجام نشد. اين كاستي را خاوير پرز دكويار دبير كل پيشين سازمان ملل متحد در گفت و گو با بي.بي.سي به طور واضح بيان كرده است.
دكويار گفت: متاسفانه هيچ واكنشي از طرف شوراي امنيت (درقبال حمله عراق به ايران) صورت نگرفت، اين چيزي است كه ايراني ها هميشه بر آن تاكيد داشته اند؛ اعضاي شورا در واقع حمله عراق به ايران را پذيرفتند بدون آن كه در قبال آن واكنشي از خود نشان دهند.
دبيركل پيشين سازمان ملل متحد كه اكنون سفير پرو در پاريس است و در دسامبر ۱۹۹۱ با ارائه گزارشي به شوراي امنيت سازمان ملل به صراحت از عراق به عنوان آغاز كننده جنگ نام برد، افزود: موضع ايران هم انتقاد دايم از شوراي امنيت بود؛ مقامات ايران اصلا به اين شورا اعتماد نداشتند، هيچ وقت هم اعتماد پيدا نكردند و اين كار دبيركل
سازمان ملل را خيلي مشكل مي كرد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه مقامات ايراني در آن سالها بارها گفته بودند كه قدرت هاي بزرگ عضو شوراي امنيت همواره از لحاظ نظامي و غيره حامي عراق هستند،
آيا بي اعتمادي ايران به شوراي امنيت به همين دليل نبود؟ گفت: بله همين طور است؛ ايران به همين دلايل كه مي گوييد به شوراي امنيت اعتماد نمي كرد، گلايه داشت كه چرا شوراي امنيت در زمان حمله عراق حركتي نكرد. مشكلي كه من با ايران داشتم اين بود كه همواره از من مي خواستند عراق را متجاوز اعلام كنم كه طبيعي بود كه اين مساله با مخالفت عراق مواجه مي شد.
وي افزود: من دستور دادم كميته اي از چند كارشناس بلژيكي و از كشورهاي ديگر تشكيل شد؛ تحقيقي طولاني انجام دادند و به من اطلاع دادند كه عراق مقصر و آغازگر جنگ بوده است، من هم آن را اعلام كردم. البته عراقي ها خيلي از اين جهت از من گلايه كردند؛ اما من مطمئن هستم كه اگر اين مطلب اعلام نمي شد، صلح برقرار نمي شد.
دبيركل پيشين سازمان ملل متحد هم چنين در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه چرا شوراي امنيت سازمان ملل حاضر به پذيرش نتيجه اين گزارش نشد؟ گفت: بله قبول نكردند، اما از آنجايي كه من گزارش كميسيون را به سرعت به شوراي امنيت ارايه دادم شوراي امنيت آن را به عنوان يك سند پذيرفت؛ ولي طبق آيين نامه كاري خود موظف نبود درباره  آن اظهار نظر كند.
وي افزود: بايد اين نكته را اضافه كنم كه به نظرم اشكال سازمان ملل اين بود كه پس از پايان جنگ ايران و عراق به تنبيه آغازگر جنگ نپرداخت در حالي كه در مورد كويت بلافاصله و كاملا آشكارا گفتند كه بايد صدام را چگونه تنبيه كرد. در حالي كه درباره ايران و عراق هيچ يك از قدرت هاي بزرگ حتي روسيه يا چين هم متجاوز را محكوم نكردند.
اين در حالي است كه بي.بي.سي پيش تر در گزارشي درباره علت حذف اتهام حمله به ايران از فهرست اتهامات صدام نوشته بود كه اين اتهام پاي آمريكا، انگليس و همچنين كشورهاي عربي منطقه را به عنوان حاميان اين جنگ به ميان مي كشيد.
پرز دكويار در پايان در پاسخ به اين كه ايران در حال حاضر براي اقامه طرح دعاوي خود عليه صدام چه گزينه اي در پيش دارد؟ گفت: من مطمئن نيستم كه مقامات ايران اين دادگاه را براي رسيدگي به اين مورد صالح بشناسند. ايران با جنگ آمريكا در عراق مخالف بود و اين دادگاه را نيز مقامات ائتلاف تشكيل داده اند؛ بنابراين تعجب نخواهم كرد اگر مقامات ايراني تصميم بگيرند كه به چنين دادگاهي شكايت نبرند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |