چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۹
۵ درصد پيوند كليه از جسد
«بيش از ۹۵ درصد پيوندهاي كليه از افراد زنده صورت گرفته و كمتر از ۵ درصد اين پيوندها از جسد است.» دكتر محمدعلي زرگر رئيس هفتمين كنگره انجمن اورولوژي ضمن بيان اين مطلب گفت: «پيوند كليه از افراد زنده غريبه به متقاضي كليه تنها در ايران رايج بوده تا جايي كه ساير كشورها از اين شيوه به عنوان «مدل ايراني» نام مي برند.»
وي افزود: «مهم ترين مشكل در زمينه پيوند كليه در كشور، كمبود اهداكننده پس از مرگ مغزي است كه بايستي با فرهنگ سازي، اين شيوه توسعه و ترويج يافته و به تدريج جايگزين اهداي كليه از سوي افراد زنده شود.» دكتر زرگر با اشاره به برپايي اين كنگره گفت: «با توجه به اينكه يكي از محورهاي كنگره امسال، پيوند كليه است، جديدترين شيوه هاي پيوند كليه در اين كنگره به متخصصان ارايه خواهد شد.»

روال قانوني براي حل يك مشكل مغزي
روش كنترل بيماري هاي اين چنيني و جلوگيري از تبديل هر كدام از اين موارد به يك فاجعه اجتماعي، كنار گذاشتن مقاومت در مقابل درك بيماري است. راه قطعي و موثر در درمان، درك به موقع و صحيح موقعيت از طرف اجتماع است
دكتر لا له مير اسكندري   
009879.jpg
دكتر مير جلا لي تنها جراح ايراني است كه مدركGRS را در كشور فرانسه كسب كرده است.

در حال حاضر در كشور ما به علت تشخيص دير هنگام اين بيماري، مراجعه كنندگان و بيماران اكثرا در سنين بالا هستند. در صورتي كه در ساير كشورها، ميانگين سني مراجعه كنندگان با اين بيماري بسيار پايين تر است 
وقتي شروع كرديم به ارائه راه هاي جلوگيري از حاملگي براي كنترل جمعيت، به جايي رسيده بوديم كه جمعيت ايران غيرقابل كنترل شده بود. وقتي شروع كرديم در مورد ايدز و راه هاي سرايت و پيشگيري به طور جدي و عمومي صحبت كنيم، به جايي رسيده بوديم كه بايد آمارهاي چند هزار نفري را زير و رو مي كرديم، ولي باز هم اين رويه را ادامه مي دهيم، «شتر ديدي نديدي.»
بعضي مشكلات و بيماري ها تنها به خاطر اسمشان مطرود و غيرقابل بحث هستند، مثلا ايدز به دلايل معلوم چه در تعريف بيماري، چه در روش سرايت و چه در روش جلوگيري هميشه مشكل آفرين است. بيماري هايي از قبيل، بيماري  مورد بحث امروز ما هم هميشه شرايطي مشابه و يا شايد بدتر داشته و دارند، چه در اين كشور و چه در ساير كشورهاي جهان.
بيماري Transsexuality يا «روان دگر جنسي»، بيماري اي است كه در تمام نقاط جهان بدون توجه به قوم و مليت و فرهنگ ۶ نفر از هر صد هزار نفر را مبتلا مي كند.
متاسفانه هنگامي كه نامي از اين بيماري برده مي شود، اغلب اصطلاحاتي مانندHomosexulity در ذهن متبادر مي شود. در صورتي كه اين اشتباه وحشتناكي است كه طي سالها، زندگي بسياري از انسان ها را به تباهي كشيده است، در صورتي كه Transsexuality ، صرفا يك بيماري قابل درمان است كه منشا جنيني داشته و هيچ ارتباطي با نوع تربيت، فرهنگ و گرايش هاي مختلف ندارد. در اين بيماري شخص بر خلاف تظاهرات جنسي ظاهري ، داراي مغزي متفاوت است. يعني يك مرد با كروموزوم XY و تظاهرات جنسي مردانه، داراي مغزي كاملا زنانه است. اين اختلال در سه ماه اول حاملگي و هنگام تشكيل جنين رخ مي دهد. به اين ترتيب به دلايل ناشناخته (كه يكي از آنها ممكن است اختلال هورموني باشد)، در قسمت قدامي هيپوتالاموس هنگام تكامل، اختلالي ايجاد مي شود كه منجر به تغيير نوع مغز از مردانه به زنانه يا برعكس مي شود.
ظهور علائم باليني اين بيماري در سن ۳ سالگي است. تا قبل از اين سن، كودك دركي از جنسيت خود ندارد ولي بعد از ۳ سالگي علائم اختلال هويت جنسي نمايان مي شود.
علائم ساده اين بيماري تمايل پسربچه به بازيهاي دخترانه، عروسك، لباس هاي زنانه مادر و... است و در دختران، علاقه به بازي هاي پسرانه، لباس هاي مردانه و خود را در قالب پدر ديدن.
درصد بروز اين بيماري در دو جنس مؤنث و مذكر يكسان است ولي عوارض اجتماعي اين بيماري در پسر بچه ها معمولا مشكل آفرين تر از دختران است.
اين بيماري بيش از ۷۰ سال است شناخته شده و در كشورهاي ديگر، كودكان از سنين پايين تحت كنترل و درمان قرار مي گيرند. در كشور ما تنها ۵ سال است كه كلينيك خاصي براي اين منظور داير شده و انجام مراحل درماني به صورت يك پروسه قانوني و علمي پياده مي شود. دكتر بهرام ميرجلالي تنها پزشك جراحي است كه تخصص (Gender Rearangment Surgery)GRS را از كشور فرانسه كسب كرده است و در حال حاضر در كلينيك GRS يكي از بيمارستان هاي معتبر تهران اقدام به درمان جراحي اين نوع بيماران مي كند.
دكتر ميرجلالي تمام تحصيلات خود را از اول ابتدايي تا تخصص جراحي و دوره GRS در كشور فرانسه گذرانده است. وي چند سال با سمت دانشياري در دانشگاه پاريس تدريس كرده و هم اكنون هم از طرف هيئت علمي آن دانشگاه كانديداي دريافت مقام پرفسوري است.
009882.jpg

وي از سال ۱۳۵۵ به تهران آمده در دانشگاه تهران و با مقام دانشياري شروع، و بعد از ۲۲ سال با مقام استادي بازنشسته شده است. وي تا به حال بيش از ۲۳۰ عمل جراحي تغيير جنسيت در ايران انجام داده كه اولين آنها ۱۲ سال پيش انجام شده است. وي دومين پزشك در سرتاسر دنياست كه عمل جراحي را با استفاده از پيوند روده (ركتال) انجام مي دهد و مراجعه كنندگان به وي هم از نظر تعداد، مقام دوم را دارند.
اين بيماري همانطور كه گفتيم منشا مغزي دارد ولي متاسفانه اعمال روان درماني تاثيري در بهبود آن ندارد و تنها راه حل قطعي و موثر، عمل جراحي و در ادامه هورمون درماني است. البته مسلما آنچه در نهايت لازم و واجب است مراقبت و كنترل هميشگي توسط روانپزشكان مجرب است.
خوشبختانه  وجود اين بيماري به طور قطعي در ايران شناخته شده و مورد تاييد است. به اين ترتيب اگر وجود اين بيماري قطعا تشخيص داده شود و اختلاف آن از ساير بيماري هاي مشابه محرز شود، عمل جراحي تغيير جنسيت بر اساس قانون و با مجوز دادسرا انجام مي گيرد.
دكتر ميرجلالي مراحل قانوني انجام اين نوع عمل جراحي را به اين ترتيب شرح مي دهد: «در صورتي كه روانپزشك وجود چنين بيماري را تشخيص دهد، بيمار را به يكي از دفاتر خدمات اجتماعي دادسرا ارجاع مي دهد. بيمار از اين طريق به پزشكي قانوني براي انجام تحقيقات قطعي معرفي مي شود. پزشكي قانوني با استفاده از همكاري روانپزشكان، جراحان و متخصصان داخلي و غدد قطعيت بيماري را بررسي مي كند و بعد از محرز شدن آن، طي نامه اي به دادسرا اطلاع مي دهد كه بيمار مجوز انجام اين عمل را دارد يا نه. به اين ترتيب در صورت راي موافق پزشكي قانوني، دادسرا مجوز انجام جراحي را براي بيمارستان و پزشك جراح صادر مي كند.
اگر بيماري اين مجوز را نداشته باشد، عمل جراحي برايش انجام نخواهد شد. نهايتا وجود همين مجوز است كه به بيمار كمك مي كند كه بتواند بعد از عمل جراحي شناسنامه جديد بگيرد.»
اجراي اين عمل جراحي تكنيك هاي مختلفي دارد كه، تكنيك به كار گرفته شده توسط دكتر ميرجلالي از روش هاي پيشرفته و جديد اين نوع جراحي است كه علاوه بر تخصص پزشك، احتياج به مهارت پرسنل و دستياران چه در طي خود عمل جراحي و چه براي مراقبت هاي قبل و بعد از عمل دارد. به طوري كه دستياران دكتر براي انجام اين عمل ها بايد دوره هاي خاصي را گذرانده باشند. حسين زماني يكي از دستياران دكتر در اين زمينه خود مدرك كارشناسي ارشد پرستاري داشته و دوره مخصوص دستياري را گذرانده و بيش از ۱۹ سال سابقه كار در بهترين بيمارستان هاي تهران و امارات را دارد.
وي در مورد چگونگي اين عمل مي گويد: «عمل بسيار پيچيده و مشكل است كه حدود ۶ ساعت به طول مي انجامد. براي انجام اين جراحي آمادگي و دستورات خاصي لازم است كه بايد قبل از عمل اعمال شوند و علاوه بر آن پانسمان و نگهداري و جلوگيري از عوارض بعد از عمل هم آموزش هاي خاص مي طلبد.»
دكتر ميرجلالي تشخيص و درمان به موقع اين بيماران را بسيار مهم و حياتي مي داند. وي در اين زمينه گفت:«در صورت عدم تشخيص به موقع اين بيماري در سنين كودكي، هنگام بلوغ (۱۵-۱۲سالگي) بيماران به يك مرحله خستگي و فرسودگي شديد مي رسند، سر به ناسازگاري گذاشته و مشكلات جدي براي خانواده ايجاد مي كنند كه در خيلي از موارد منجر به طرد بيمار از خانواده مي شود. اين بيماران پس از طرد از خانواده يا حتي قبل از آن، رفتارها و تظاهرات جنس مقابل را بروز مي دهند كه باعث سرگشتگي آنان مي شود. اين افراد در اجتماع مطرود بوده و در زمينه اشتغال و بسياري از فعاليت هاي اجتماعي با مشكل مواجه هستند. تشخيص اين بيماري در سنين كودكي و درمان جراحي به موقع در بهبود و ايجاد زندگي طبيعي براي اين افراد، بسيار موثر است.
وي افزود: «در حال حاضر در كشور ما به علت تشخيص دير هنگام اين بيماري، مراجعه كنندگان و بيماران اكثرا در سنين بالا هستند. در صورتي كه در ساير كشورها، ميانگين سني مراجعه كنندگان با اين بيماري بسيار پايين تر است. متاسفانه سطح اطلاعات مردم در مورد چنين بيماري هايي بسيار اندك است و اغلب بروز رفتارهاي جنس مقابل در بيمار باعث ايجاد واكنش منفي و نامناسب از طرف خانواده ها مي شود و همين امر باعث تزلزل شخصيتي و انحرا ف اجتماعي بيمار مي شود.»
وي عقيده دارد در مورد بيماراني كه از طرف خانواده حمايت  شده و از طريق خانواده براي درمان مراجعه مي كنند، درمان بسيار موثر و كارآمدتر است. آنچه مسلم است، روش كنترل بيماري هاي اين چنيني و جلوگيري از تبديل هر كدام از اين موارد به يك فاجعه اجتماعي، كنار گذاشتن مقاومت در مقابل درك بيماري است. راه قطعي و موثر در درمان، درك به موقع و صحيح موقعيت از طرف اجتماع است. تشخيص صحيح اين بيماري از انواع مشابه، تنها توسط روانپزشكان حاذق قابل انجام است. دكتر ميرجلالي با اميدواري اعلام كرد: «در دوره اول كار من، يعني ۵ سال اول بيماران من بيشتر ميانگين سني بالا و با اوضاع اجتماعي نامناسب داشتند ولي در دوره دوم، ميانگين سني خوشبختانه پايين تر آمده و مراجعه بيماران بيشتر از طريق خانواده بوده است كه نشان دهنده بالا رفتن سطح اطلاعات و درك عمومي از اين نوع بيماري است.»

پرسش و پاسخ مفصل پزشكي
چشم من ...؟
مدتها بود كه بعضي خوانندگان ، پرسشهايي در زمينه مشكلات چشم خود با ما مطرح مي كردند، به اين ترتيب ما از دكتر زرين بخش متخصص چشم تقاضا كرديم تا به اين سوالات پاسخ دهند. خواندن اين مجموعه پرسش و پاسخ ها خالي از لطف نيست، شايد سوالات شما را هم پاسخ دهد، پس بخوانيد:
آيا كار كردن طولاني با كامپيوتر براي چشم زيان آور است؟
كار كردن طولاني با كامپيوتر براي چشم ضرري ندارد. بعضي از بيماران تصور مي كنند بالا رفتن شماره عينك به علت كار كردن با كامپيوتر است. كار كردن با كامپيوتر ربطي به تغييرات قدرت انكساري چشم ندارد.
خستگي كه در اثر كار با كامپيوتر ايجاد مي شود شبيه همان خستگي است كه در مطالعه ايجاد مي شود. اگر با عينك انكساري مشكل آستيگماتيسم اصلاح نشده و يا ضعف عضلاني چشم وجود داشته باشد و يا شخص از نظر عمومي ضعيف شده باشد، مثل حاملگي، عادت ماهانه، سرماخوردگي و موارد مشابه، باعث ايجاد خستگي و سردرد، تاري ديد، اشك ريزش و بي حوصلگي مي شود كه بايد علت آن را برطرف كرد.
جدا شدن پرده شبكيه چشم چيست؟و چگونه بايد از آن جلوگيري كرد؟
جدا شدن پرده شبكيه از پرده زيرين آن كوروئيد و جمع شدن مايع زير پرده شبكيه است. اين بيماري در افراد نزديك بين و افرادي كه آب مرواريد عمل كرده اند شايع است.در افرادي كه بيماري هاي زمينه اي چشمي دارند و نيز در افرادي كه دچار ضايعات چشمي بيماري قند هستند نيز شايع است. در اين بيماري اغلب در يك ناحيه از پرده شبكيه كه نازك شده است، پارگي ايجاد مي شود. درمان آن اغلب جراحي است، در موارد اوليه مي توان با ليزر درماني ته چشم از پيشرفت آن جلوگيري كرد.
افراد نزديك بين و ساير بيماراني كه اشاره شده بايستي مرتب توسط چشم پزشك معاينه شوند تا در صورتي كه علايم اين بيماري مشاهده شد، پيشگيري و درمان شوند. علايمي مانند برق زدن، ديدن سايه هاي متحرك، حالاتي شبيه ريزش باران كه به چشم بيمار مي آيد و تار شدن قسمتي از ميدان بينايي كه مي بايستي مورد توجه بيماران قرار گرفته و فورا به چشم پزشك مراجعه كنند.
جدا شدگي شبكيه، بيماري جدي است و معمولا در سنين متوسط و بالاتر رخ مي دهد. در افراد نزديك بين و آنها كه در فاميل نزديك سابقه آن را دارند شايعتر است. ضربه شديد به چشم مي تواند ايجاد پارگي شبكيه بكند و اگر به موقع درمان نشود ممكن است باعث از دست رفتن ديد شود.
پرده شبكيه بافت نازك، شفاف با سلول ها و تارهاي عصبي است، اين پرده ديواره داخلي چشم را مي پوشاند، همانند كاغذ ديواري كه روي ديوار را مي پوشاند و كار آن شبيه فيلم دوربين است. نور از قرنيه و عدسي چشم عبور كرده و روي پرده شبكيه جمع مي شود. سلول ها و تارهاي حساس به نور شبكيه عكس را مي گيرند و آن را از طريق عصب بينايي به مغز عبور مي دهند. اكثر جدا شدگي شبكيه همراه با يك يا چند سوراخ يا پارگي در پرده شبكيه اند.
پيري مي تواند باعث نازكي و تغييرات شبكيه شود، ولي عامل مهمتر اغلب انقباض مايع زجاجيه است. اين ماده شفاف ژله اي شكل است كه منقبض شده و باعث پارگي شبكيه مي شود. مايع زجاجيه به رتين (شبكيه) در چند نقطه ته چشم محكم چسبيده است، انقباض زجاجيه باعث مي شود ناحيه اي از شبكيه كشيده شده و موجب پارگي شود. رشد غير طبيعي چشم ( گاهي در نزديك بيني)، التهاب و ضربه ممكن است باعث انقباض زجاجيه شود. در اغلب موارد قبل از پاره شدن شبكيه تغييرات قابل توجهي در زجاجيه رخ مي دهد. در موقع پاره شدن شبكيه مايع آبكي از سوراخ شبكيه عبور مي كند و در پشت آن جمع مي شود و باعث جدا شدن آن از لايه زيرين مي شود. قسمت جدا شده شبكيه عمل نمي كند و تار مي بيند. تومورها، التهاب هاي چشم و عوارض بيماري قند در چشم مي تواند باعث جدا شدگي شبكيه بشود. افراد ميانسال و مسن تر ممكن است لكه هاي سياه متحرك ببينند يا حالات شبيه برق زدن. در اغلب موارد اين علايم دليل عوارض مهمي نيستند، ولي در برخي از بيماران پيدا شدن ناگهاني اين لكه ها و يا برق زدگي ها ممكن است دليل انقباض زجاجيه يا پارگي شبكيه باشد. در اين موارد معاينه ته چشم توسط متخصص چشم ضروري است. اگر پارگي به موقع درمان نشود عوارض خطرناكي دارد.
در بعضي از موارد بيماران حالت موج دار يا حالت آبكي در كيفيت ديد پيدا مي كنند يا يك سايه سياه در قسمتي از ميدان بينايي مي بينند.
۹۰ درصد از پارگي هاي شبكيه با روش هاي جديد جراحي قابل درمانند.
آيا مي توان از عينك هاي طبي آماده استفاده كرد؟
در برخي از موارد مثل پيرچشمي افرادي كه سابقه نزديك بيني يا آستيگماتيسم ندارند و شماره چشم فقط شامل نمره پيرچشمي است مي توان از عينك هاي طبي آماده استفاده كرد. اين عينك ها معمولا از ۵۰/۰+ تا ۰۰/۴+ با فاصله هاي ۲۵/۰ وجود دارد و خيلي ارزان و البته خيلي هم كم دوام است.
براي مواردي كه عجله داريم مي توان از آنها استفاده كرد. بهتر است قبل از استفاده از هر نوع عينكي با چشم پزشك خود مشورت كنيد.
مدتي است لكه هاي خاكستري در چشم من پيدا شده است، اين لكه ها مانع ديدن و خواندن نيستند ولي احساس ناخوشايندي دارم. لطفا بگوييد علت آن چيست؟
در مورد لكه هايي كه در ميدان ديد پيدا مي شوند، اغلب دليل بيماري خاصي نيستند ولي در برخي بيماران مي تواند نشانه تغييرات مايع زجاجيه باشد. بايستي توسط چشم پزشك معاينه شويد تا اگر تغيير مهمي نيست ديگر نگران نباشيد.
آيا عينك طبي و يا آفتابي پلاستيكي مانع رسيدن UV به چشم مي شود.
در موارد عينك هاي طبي يا آفتابي پلاستيكي، مانع شدن از عبور UV ربطي به پلاستيك يا شيشه ندارد بلكه موادي كه روي آنها و يا داخل آنها استفاده مي كنند كه از عبور UV جلوگيري مي كند اهميت دارد. اين شيشه ها يا پلاستيك ها بايستي تست شود تا معلوم شود UV را عبور مي دهد يا نه. در ايران مركزي وجود ندارد كه استاندارد اين عينك ها را تعيين كند، ولي با وسايلي كه اشعه UV را نشان مي دهند مي توان فهميد كه از شيشه يا پلاستيك موردنظر UV عبور مي كند يا نه، مثل دستگاه هاي UV كه براي اسكناس تقلبي به كار مي رود.
گاهي اوقات نقطه هاي مواجي در مقابل ديدم ظاهر مي شوند، علت آن چيست؟
در مورد نقطه هاي مواجي كه در مقابل ديد ذكر مي شود مانند لكه هايي كه ذكر شد مي تواند علامت مهمي نباشد ولي در هر صورت چون مي تواند مربوط به تغييرات مايع زجاجيه باشد بايستي معاينه چشمي نزد چشم پزشك انجام گيرد.
يك متخصص عينك به من گفته است كه چشمان من در وقت خواندن درست تطبيق نمي كند. براي من عينك تجويز كرده است به اضافه ۸ هفته شركت در تمرين ديد. آيا «تمرين ديد» كمكي مي كند؟
در اين مورد احتمالا ضعف عضلاني چشم وجود دارد. عينك كمك مي  كند كه تقارب چشم بهتر و تمرين باعث تقويت عضلاني چشم و بهتر شدن تقارب مي  شود. اين كار باعث مي  شود كه سردرد و خستگي ناشي از ضعف تقارب برطرف شود.
افرادي كه نزديك بين هستند و عينك خود را نمي زنند انحراف چشم به خارج و ضعف تقارب پيدا مي كنند كه نياز به عينك و تمرين ديد (تمرين ارتوپتيك) پيدا مي كنند. در افراد دوربين ممكن است چشم ها تقارب زيادي انجام داده و انحراف به داخل پيدا كنند. در اين موارد عينك دوربين تجويز مي شود.
دكتر پرويز زرين بخش- چشم پزشك

داروهاي لا غري تنگي نفس ايجاد مي كنند
تپش قلب و تنگي نفس، از عوارض داروهاي لاغري است.
دكتر محمدحسن نظافتي دبير اجرايي ششمين كنگره سراسري تازه هاي قلب و عروق، در آستانه برپايي اين كنگره كه از ۲۲ تا ۲۵ خردادماه امسال در مشهد برگزار شد، گفت: «داروهاي لاغري با تغيير در پروتئين و الكتروليت هاي بدن مي تواند، علاوه بر عوارض فوق منجر به ضعف عمومي شود.»
وي خاطر نشان ساخت: گزارش هاي رسيده در مورد استفاده از داروهاي لاغري، حاكي است، استفاده از اين دارو، منجر به بي نظمي هاي خطرناك قلبي شده است.
دكتر نظافتي در مورد مصرف داروهاي «اكستازي» يا شادي آور كه زمينه بي خوابي و شادي كاذب را فراهم مي آورد، گفت: استفاده از اين داروها، با توجه به برهم خوردن فيزيولوژي بدن، زمينه بي نظمي هاي ضربان قلب و نيز كاهش وزن و بقيه مسايل زيانبار را فراهم مي آورد.
وي با اشاره به نقش تغذيه نامناسب در ابتلاي افراد به بيماري هاي قلبي - عروقي، اضافه كرد: استفاده از روغن جامد، به دليل رسوب در جدار عروق، موجب شروع و پيشرفت تنگي عروق مي شود.
دكتر نظافتي يادآور شد: مصرف روغن مايع به دليل وجود اسيدهاي چرب غيراشباع شده، چنين مضراتي نداشته و توصيه مي شود، به منظور پيشگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي، حتما از روغن مايع كه مناسب ترين آن روغن زيتون و پس از آن آفتابگردان و ذرت است، استفاده شود.
وي گفت: بيماري هاي قلبي در مردان شايع تر از زنان بوده و بروز بيماري هاي قلبي در زنان، ۱۰ سال ديرتر از مردان اتفاق مي افتد كه پس از يائسگي در زنان، بروز بيماري هاي قلبي در زن و مرد يكسان مي  شود.

غبار روي رايانه
چندين گروه محيط زيستي آمريكا عنوان كردند كه غبار سمي بر روي پردازشگرها و مونيتورها شامل مواد شيميايي است كه باعث بروز اختلالات توليد مثلي و نورولوژيك مي شود. اين محققان به منظور تكميل مطالعات خود نمونه هايي از اين گرد و غبارها را از رايانه هاي ۸ ايالت آمريكايي شامل آزمايشگاه هاي رايانه اي دانشگاهي در نيويورك، ميشيگان و تگزاس، ادارات حقوقي در كاليفرنيا و يك آزمايشگاه رايانه اي در موزه كودكان در ايالت مايين جمع آوري كرده است. سمي  ترين قطعات تجهيزاتي كه از سوي اين محققان كشف شده، در مونيتورهاي صفحه مسطح در دانشگاهي در نيويورك يافت شد. اين امر نشان داد كه محصولات جديد لزوما مطمئن تر و بي خطرتر نيستند. با اين حال هنوز نظرات كارشناسان در اين زمينه متفاوت است.

ژن مولد سرطان
مطالعات نشان مي دهد كه ژن مولد سرطان سينه در طول بيماري به تدريج فعال تر و به اين ترتيب برخلاف تصورات پيشين نياز به درمان و كنترل بيشتر، ضروري مي شود. سرطان همواره در حال تغيير دادن هدف خود در بدن فرد مبتلاست و از اين رو غددشناسان بايد بدانند كه در هنگام آزمايش ها كدام سينه مورد حمله قرار گرفته است. در اين موارد سرطان بايد تحت شيمي درماني و پرتودرماني قرار گيرد و در عين حال مصرف دارو نيز مي تواند به متوقف شدن فعاليت ژن كمك كند. تومور ابتدايي در بيماران مبتلا به اين سرطان به لحاظ بيش فعالي ژن مزبور مورد آزمايش قرار مي گيرد و افرادي كه آزمايش آنها از اين لحاظ منفي است بخش دارويي را نخواهند داشت.

۴ داروي جديد
مركز سرطان مموريال- اسلوآن آمريكا خبر از آزمايش ۴ داروي جديد براي كنترل سرطان داد كه با اثرات جانبي بسيار خفيف، توانايي بيشتري در كنترل سرطان پيشرفه كليه در مقايسه با روش هاي قديمي تر و سمي تر دارند. دكتر رابرت موتزر از اين مركز سرطان در حين آزمايش اين مجموعه دارويي بر روي ۶۳ بيمار مبتلا به سرطان كليه كه روش هاي ابتدايي درمان بر روي آنها بي اثر شده بود، شركت داشته است. وي مي گويد: ما شاهد بوديم كه بازده درماني اين دارو ۶ برابر بيشتر و بهتراز مهمترين و بزرگترين روش هاي درماني فعلي است. در ۳۳ درصد موارد تومور شروع به تحليل رفتن مي كند در حالي كه در مورد استفاده از داروهاي پيشين اين ميزان بسيار كمتر و بين۵ تا۱۰ درصد است. طبق اين پژوهش ها تنها ۲ بيمار از گروه انتخاب شده به دليل عوارض جانبي از ادامه آزمايش ها باز ماندند.

۷ ميليون ديابتي
۱۰ درصد جمعيت كشور كه حدود ۷ ميليون نفر مي شوند، مبتلا به ديابت هستند. دكتر شكور مدير عامل انجمن خيريه حمايت از بيماران ديابتي كشور گفت: نزديك به ۴ ميليون نفر از اين افراد در ۱۸ استان كشور تحت پوشش قرار دارند كه با ايجاد نمايندگي در سراسر كشور قصد داريم تمامي اين افراد را سرويس دهيم. وي از طرح آزمايش بررسي «مينور و ديابت» در بين دختران و پسران راهنمايي و دبيرستان خبر داد واظهار داشت: با شناسايي و بررسي افرادي كه داراي «مينور و ديابت» هستند براي آنها كارت صادر شده تا آنها در موقع ازدواج دچار مشكل نشوند. وي عواملي مثل كم تحركي ، وزن زياد و رژيم غذايي نامناسب را درابتلا به ديابت مهم دانست و شعار اين انجمن را: «با يك آزمايش ساده قند خون از سلامت خود مطمئن شويم.» عنوان كرد.

بيماري هاي عفوني
دكتر حميد الله بهادر متخصص بيماري هاي عفوني و كارشناس بهداشت عمومي گفت: بيماري هاي گوارشي با شروع فصل گرما بروز و بيشتر از هر بيماري اي جامعه را تهديد مي كند. يكي از شايع ترين بيماري هاي گوارشي فصل گرما «مسموميت  غذايي» است كه از مهمترين نشانه هاي آن علايم مربوط به عملكرد دستگاه گوارش و تاثير سموم بر سيستم عصبي مركزي است.لذا مسموميت مي تواند با علايمي همچون تب، سردرد، خواب آلودگي، دردهاي عمومي بدن، تهوع، استفراغ هاي مكرر، دل درد، دل پيچه، اسهال، افت فشار خون و كندي ضربان قلب ، گاهي تشنج و حملات عصبي و لرز بروز كند كه اسهال، استفراغ و تهوع از شايع ترين آنهاست. وي افزود: رعايت بهداشت فردي، مثل شست وشوي دست و ضد عفوني كردن سبزيجات و ميوه جات از اصول ابتدايي جلوگيري از بروز عفونت هاي مختلف به خصوص مسموميت غذايي است.

درمانگاه
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |