پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۳ - Jun 10, 2004
رئيس كل امور مالياتي در گفت و گو با همشهري:
بنيادها امسال براي نخستين بار ماليات مي دهند
گروه اقتصادي : سه سال پيش رييس مجلس با ارسال نامه اي به مقام معظم رهبري خواستار اخذ ماليات از بنيادهاي فعال در صحنه اقتصاد كشور شد.
مقام معظم رهبري ضمن موافقت با اين درخواست اخذ ماليات از بنيادها را مشروط به تامين هزينه آنها از سوي دولت كرد.
در دو سال گذشته طي دستورالعملي كه در وزارت اقتصاد وجود داشت رابطه اي بين بنيادها و وزارت اقتصاد تعريف شده بود كه براساس آن درآمدهاي مالياتي بنيادها به حساب خاصي واريز و از آن حساب براي تأمين هزينه بنيادها صرف مي شود.اما در سال جاري براي اولين بار رديف درآمدي براي ماليات بنيادها در بودجه در نظر گرفته شده است.
رييس جديد سازمان امور مالياتي كشور در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: در سال ۸۱ و ۸۲ هزينه نهادهايي چون بنياد شهيد و جانبازان در بودجه گنجانده نشد لذا مالياتي نيز از اين نهادها اخذ نمي شد اما از ابتداي سال جاري اين ارقام در بودجه منظور شده و از اول سال معافيت نهادها به طور كامل حذف شده است.
وي خاطرنشان كرد: البته اين مساله مربوط به برخي آستانه ها ازجمله آستان قدس رضوي و حضرت معصومه نمي شود .دليل آن هم مسائل شرعي وقف مي باشد و هيچگاه موقوفه ها مشمول ماليات نبوده اند. غلامرضا حيدري كرد زنگنه گفت: در قالب بودجه سال جاري ماليات اين نهادها بايد به خزانه واريز شود و اين درحالي است كه قبلا اين درآمد به حساب خاصي واريز مي شد.وي افزود: در سال جاري درآمدهاي مالياتي كشور نسبت به عملكرد سال گذشته ۳۵ درصد افزايش داشته است و يكي از مسايلي كه به روي آن حساب كرده ايم تا اين افزايش در درآمدهاي مالياتي محقق شود همين ماليات بر نهادهاست.به گزارش خبرنگار ما براساس لايحه بودجه سال ۸۳ درآمدي در حدود ۴۰۰ ميليارد ريال از محل ماليات بر نهادها و بنيادهاي انقلاب اسلامي در نظر گرفته شده است.در سال گذشته قرار بود از محل درآمدهاي مالياتي ۷۴ هزار ميليارد ريال به خزانه واريز شود كه از اين ميزان با توجه به ۵۰۰ ميليارد تومان ماليات حاصل از پيش فروش تلفن همراه تنها ۶۵ هزار ميليارد ريال محقق شد.براساس بودجه سال جاري درآمدهاي مالياتي دولت ۸۸ هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده است.همچنين كرد زنگنه ديروز اعلام كرده بود كه ۵۰ درصد توليد ناخالص داخلي كشور از پرداخت ماليات معاف هستند.

حفاري اكتشافي در بخش عميق درياي خزر امسال آغاز مي شود
افزايش ظرفيت توليد نفت خام به حدود ۲۵۰ هزار بشكه در روز، گاز طبيعي به حدود ۱۰۰ ميليون متر مكعب در روز و جمع آوري گازهاي همراه حدود ۱۸ ميليون متر مكعب در روز از جمله برنامه هاي شركت ملي نفت ايران براي سال ۸۳ است.
به گزارش ايسنا، شركت ملي نفت ايران تا پايان سال ۱۳۸۲ در طرحهاي بيع متقابل نفت و گاز جمعا ۵۳۵۰ ميليون دلار بازپرداخت داشته كه ۲۸۰۰ ميليون دلار آن در بخش نفت و ۲۵۵۰ ميليون دلار آن در بخش گاز بوده است.
شركت ملي نفت ايران عقد قراردادهاي جديد براي افزايش ظرفيت توليد نفت خام به حدود ۲۵۰ هزار بشكه در روز، گاز طبيعي به حدود ۱۰۰ ميليون متر مكعب در روز و جمع آوري گازهاي همراه حدود ۱۸ ميليون متر مكعب در روز از جمله برنامه هاي شركت ملي نفت ايران براي سال ۸۳ اعلام شد.

در ميزگرد بررسي برنامه چهارم مطرح شد
اشكالات پنج گانه فرآيند تصويب برنامه چهارم
گروه اقتصادي: نمايندگان مجلس ششم طي شش روز و ده نوبت كاري مواد ۱۶۷ گانه برنامه چهارم را در روزهاي پاياني كار خود در حالي به شوراي نگهبان فرستادند كه پيش بيني ايرادات فراوان به محتواي اين برنامه كار چندان سختي نبود.
شوراي نگهبان نيز با استفاده از حداكثر فرصت قانوني خود ۱۱۲ مورد ايراد در قالب مخالفت با شرع، قانون اساسي و ابهام به برنامه چهارم وارد و آن را به مجلس بازگرداند.
مجلس ششم نيز حتي فرصتي براي طرح اصلاح برخي نمايندگان بر ايرادات شوراي نگهبان در نظر نگرفت و برنامه چهارم را با تمام اشكالات وارده به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع داد تا نمايندگان دوره ششم نيز در كارنامه خود تصويب يك برنامه چهارم را داشته باشند. اين در حالي است كه منتخبان مردم در مجلس هفتم معتقدند ارجاع برنامه چهارم به مجمع آن هم بدون اصلاح ايرادات شوراي نگهبان و بررسي مجدد در اين شورا كاري خلاف آيين نامه داخلي مجلس بوده و بايد برنامه چهارم به مجلس بازگردانده شود.
خوش چهره نماينده مردم تهران در مجلس هفتم ديروز در ميزگرد بررسي برنامه چهارم كه در خبرگزاري ايسنا برگزار شد اعلام كرد كه برنامه چهارم در فرآيند تدوين، شكل گيري، هدفگذاري، اولويت بندي و راه حل هاي ارائه شده در آن داراي ايرادات اساسي است.وي اولين ايراد را به فرآيند تدوين برنامه دانست و افزود: در برنامه چهارم هدفگذاري هايي صورت گرفته كه اين هدف گذاري ها بر پايه نظام نامناسب داده ها و اطلاعات آماري صورت گرفته است.
خوش چهره آمار مربوط به نرخ رشد جمعيت و رشد اقتصادي و ديگر داده هاي جمعيتي برنامه چهارم را محل نقد دانست و گفت: اين آمار مبناي تدوين بسياري از اهداف برنامه است كه با توجه به نادرستي برخي از آنها، اهداف نيز بايد بازنگري شود.
وي دومين ايراد وارد بر برنامه چهارم را ناسازگاري بين اهداف آن ذكر كرد و گفت: بين برخي اهداف و سياستهايي كه براي تحقق آنها اتخاذ شده تناقض وجود دارد و اين در حالي است كه يكي از دلايل عدم موفقيت برنامه هاي قبلي همين تناقضات بوده است.
خوش چهره ايراد بعدي وارد بر برنامه چهارم را تعارض اين برنامه در برخي قلمروها با چشم انداز بيست ساله ذكر كرد و افزود: يكي از موضوع هاي كليدي نحوه توزيع درآمد است كه در برنامه چهارم مانند برنامه هاي قبلي اكثريت مردم از منافع حاصل از رشد اقتصادي بي بهره و كم بهره هستند.
وي ايراد بعدي را در قالب عدم تطابق زمان تصويب برنامه با زمان تشكيل دولت بعدي و مجلس ششم دانست و گفت: تصويب برنامه در مجلس ششم ظلمي به دولت بعدي و مجلس هفتم است.
وي افزود: مجلسي كه در تصويب برنامه نقشي ندارد نمي تواند اولويت هاي خود را در آن منظور كند.
خوش چهره گفت: توصيه من به تصميم گيران نظام اين است كه جداي از ايرادات برنامه چهارم مشكل عدم تطابق زمان برنامه با مجلس و رئيس جمهوري به طور اساسي حل شود.
وي با اشاره به نظر شوراي نگهبان ايراد پنجم وارد بر برنامه چهارم را بررسي آن در مجمع تشخيص مصلحت نظام ذكر كرد و افزود: به عقيده شوراي نگهبان لايحه برنامه در حد احاله به مجمع نبوده اين ايراد حقوقي است كه حقوقدانان مجمع و شوراي نگهبان به آن وارد مي دانند.
در اين خصوص غلامرضا مصباحي، منتخب مردم تهران نيز گفت: نگاه سياسي به برنامه چهارم يكي از مهم ترين ايرادات وارد بر آن است و همين نگاه موجب شد حق انحصاري بررسي لايحه به مجلس قبلي داده و شتابان تصويب شود.
مصباحي مقدم نيز معتقد است كه تصويب لايحه فعلي برنامه چهارم دست مجلس هفتم را براي تحقق شعارهايش و حل مشكلات معيشتي مردم بسته است.

آمادگي ايران براي اعزام نيروي كار به مالزي
گروه اقتصادي: وزير كار و امور اجتماعي در ديدار وزير منابع انساني مالزي آمادگي ايران را براي اعزام نيروي كار به اين كشور اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي مهندس خالقي كه در حاشيه اجلاس سازمان بين المللي كار با آقاي سونك چان اون وزير منابع انساني مالزي گفت وگو مي كرد، بر لزوم توسعه مناسبات اقتصادي و فني دو كشور تاكيد كرد.در اين ملاقات آقاي سونگ چان اون وزير منابع انساني مالزي نيز با استقبال از توسعه مناسبات دو كشور و با اشاره به مذاكرات دو كشور درخصوص اعزام نيروي كار ايراني، خاطرنشان ساخت، اين موضوع را براي حصول به نتيجه نهايي پيگيري مي كند.

گفت وگوي امروز
ركود بازار خودرو
گروه اقتصادي: در ماه هاي اخير بازار خودرو با ركود مواجه بوده و برخي از دست اندركاران خبر از كاهش ده درصدي تقاضاي واقعي در اين بازار داده اند.
با مسعود تهرانچي كارشناس خودرو پيرامون ركود در بازار خودرو
گفت و گو كرده ايم.
***
* علت ركود كنوني در بازار خودرو كشورمان چيست؟
- در هر كشوري كه خواستار موفقيت در پيشرفت صنعتي است سازمان هاي غيردولتي (NGO) بسيار فعال بوده و سياستگذار مسائل اجتماعي، اقتصادي هستند .اين سازمانها مركب از كارشناساني است كه به دنبال پول، قدرت يا شهرت نبوده و با بررسي بسترهاي آينده به سازمان هاي مسئول براي تصميم گيري و سياستگذاري از طريق نظريه كارشناسي ارائه رهنمود مي كنند. اما در كشورمان نبود اين سازمانها حتي در كميسيون صنايع مجلس سابق نيز وجود داشت و برخي از اعضاي اين كميسيون شغل ديگري به جز صنايع داشته اند و حتي اعضاي مرتبط نيز از كم و كيف توليد خودرو در بازارهاي جهاني اطلاع چنداني نداشته اند تا آن را با كارخانجات داخلي مقايسه كنند. مجموعه اين عوامل موجب شده تا صنايع خودروسازي بدون برنامه ريزي قبلي و توجه به قاعده مشتري گرايي و تامين نظر مصرف كننده چند نوع اتومبيل را انتخاب نموده و آن را به شكل نسخه پيچيده اي به مشتري ارائه دهند كه نتيجه آن ناتواني در توليد اتومبيلي با كيفيت و قيمت مناسب است تا حداقل جوابگوي نيازهاي داخلي كشور با توجه به اوضاع جغرافيايي و اقتصادي كشور باشد.
بايد انتخاب و توليد نوع خودرو در سايه كار كارشناسي انجام شود تا رقابت افزايش و قيمت كاهش يافته و زمينه صادرات خودرو فراهم شود.
بايد توليد خودرو در كشورمان در تيراژ بالا و كيفيت هاي متفاوت توليد شود تا قدرت خريد و انتخاب خريدار افزايش پيدا كرده و زمينه صادرات اين محصول مانند كشور چين فراهم شود.
* نقش خودروسازان در ركود بازار خودرو چگونه بوده است؟
- نقش خودروسازان در دو بخش بوده است يكي اينكه خودروسازان در كشورمان در زمينه طراحي و برنامه ريزي براي توليد خودرو كار چندان اصولي صورت نداده اند و بيشتر به توليد فيزيكي با استفاده از سرمايه هاي مردم توجه كرده اند . وديگر آنكه پرداخت هزينه هاي جاني و مالي فراوان توسط مصرف كنندگان خودروهاي بي كيفيت داخلي را جدي تلقي نكرده اند و پرداخت اين هزينه ها كه به اميد توليد خودروي با كيفيت مطلوب و مصرف سوخت و آلودگي كمتر حتي از سوي كساني كه مصرف كننده اين خودروها نبوده و به طور غيرمستقيم زيان هايي را مي بينند مورد اهتمام خودروسازان قرار نگرفته است. گران فروختن خودروها به بهانه بالابودن هزينه توليد نيز از ديگر عوامل تاثيرگذار بر ركود بازار خودرو بوده است. چرا كه وقتي امكان توليد خودرو در تيراژ انبوه و به شكل مكانيزه وجود داشته باشد و امكان صادرات و بازاريابي آن در خارج از كشور نيز فراهم شود توليد خودرو چنين هزينه اي را در پي نخواهد داشت. آنچه مهم است انتخاب مديران صنايع خودروسازي دولتي است كه مانند سيستم زنجيره اي با هم در ارتباط بوده و اجازه ورود نيروهاي متخصص جديد را به چرخه توليد خودرو كشور نمي دهند. تغيير شكل خودروها به بهانه نوآوري با استفاده از موتور ساخت ۴۰ سال پيش و اتاق پژو ۱۵ سال پيش را به نام پژو آر دي به مردم تحويل مي دهند كه نه اتاق و نه موتور استاندارد دارد.
* آينده بازار خودرو در كشورمان را چگونه پيش بيني مي كنيد؟
- چشم انداز بازار خودرو درايران مثبت نيست. دليل آن هم ساخته  نشدن خودروهاي قابل صادرات در داخل كشور و توليد خودرو حتي توسط كشورهاي آسيايي داراي تكنولوژي بالا است كه اجازه ورود به بازارهاي منطقه را به خودروسازان نخواهند داد .

شش مركز تجسس و نجات دريايي در بنادر جنوب و شمال كشور فعاليت مي كند
مدير كل  ايمني  و حفاظت  محيط زيست  دريايي ، گفت : شش  مركز تجسس  و نجات دريايي  در بندر امام  خميني (ره )، بندرعباس ، بوشهر و چابهار در جنوب  و بنادر انزلي  و نوشهر در شمال  كشور در حال  فعاليت  هستند.
حسن  تيمورتاش  ديروز در گفت وگو با خبرنگاران  در خصوص  توسعه فعاليت هاي  تجسس  و نجات  در منطقه  خليج  فارس  افزود: ايران  اخيرا با كشورهاي تركمنستان  و عمان  يادداشت  تفاهمي در خصوص  گسترش  همكاري ها در زمينه  تجسس  و نجات  منعقد كرده  است .
به  گفته  وي  سازمان  بنادر و كشتيراني  در سال  گذشته  جان  بيش  از يكهزارو ۴۵۰ نفر را كه  در سوانح  دريايي  دچار اضطرار شده  بودند، نجات  داده  است .
مدير كل  ايمني  و حفاظت  محيط زيست  دريايي  گفت :  ايران  عضو يادداشت  تفاهم  كشورهاي  منطقه اقيانوس  هند در زمينه  كنترل  و بازرسي  كشتي ها است  و فعاليت هاي  چشمگيري  را جهت  شكل گيري  يادداشت  تفاهم  در منطقه  خليج  فارس  و درياي  خزر از طريق سازمان  بين المللي  دريانوردي  به  عمل  آورده  است .

ايران خودرو تاكسي هاي فرسوده را از رده خارج مي كند
مدير عامل  گروه  صنعتي  ايران  خودرو اعلام  كرد اين  شركت  تاكسي  هاي فرسوده  را از رده  خارج  مي كند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر منوچهر منطقي  گفت  گروه  صنعتي ايران  خودرو به  منظور نوسازي  ناوگان  حمل  و نقل  تاكسيراني  كشور تا كنون  ۲۸۰۰ دستگاه  تاكسي  فرسوده  را از رده  خارج  كرده  است  كه  اين روند ادامه  دارد.
گزارش  روابط عمومي گروه  صنعتي  ايران  خودرو حاكيست  معاون سازمان  حفاظت  از محيط زيست  در بازديد از نمايشگاه  دستاوردهاي  زيست محيطي ايران  خودرو، اقدامات  اين  شركت  را مثبت  ارزيابي  كرد و گفت ايران  خودرو پيشتاز برنامه هاي  رعايت  استانداردهاي  زيست  محيطي و كاهش مصرف  سوخت  است .
حجت  با تأكيد بر اينكه  عرضه  تاكسي  هاي  گازسوز در ايران  خودرو باعث نوسازي  ناوگان  تاكسيراني  كشور خواهد شد، گفت  در تاكسي  هاي  گازسوزتوليدي  ايران  خودرو از بهترين  تجهيزات  استفاده  شده  است .

يازدهمين نشست وزيران انكتاد هفته آينده در برزيل برگزار مي شود
گروه اقتصادي: يازدهمين نشست وزيران كنفرانس و توسعه تجارت ملل متحد(انكتاد) طي روزهاي سيزدهم تا هجدهم ژوئن (۲۴ تا ۲۹ خرداد) در شهر سائوپولوي برزيل برگزار مي شود. به گزارش خبرنگار ما انكتاد يكي از موسسه هاي وابسته به سازمان ملل متحد است كه مسئوليت مسائل توسعه در زمينه تجارت، سرمايه گذاري و تكنولوژي را بر عهده دارد. نشست هاي وزيران انكتاد هر چهار سال يكبار برگزار مي شود و در آن مهمترين مسائل اقتصادي و توسعه اي جاري بين كشورهاي در حال توسعه مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. نشست دهم وزيران انكتاد چهار سال قبل به عنوان اولين نشست مهم هزاره سوم ميلادي در بانكوك، پايتخت تايلند برگزار شد كه در آن كشورهاي در حال توسعه استراتژي مشاركت فعال در نظام تجاري جهان را اتخاذ كردند.
تقويت ارتباط بين راهبردهاي توسعه ملي و فرآيند هاي جهاني در زمينه رشد اقتصادي و توسعه كشورهاي در حال توسعه از مهمترين موضوعات دستور كار نشست يازدهم وزيران انكتاد است.
از آنجا كه مسئوليت امور ارتباط با مسائل انكتاد در كشور ما با وزارت بازرگاني است ديروز خبرنگار ما در خصوص سطح هيات اعزامي ايران به نشست يازدهم وزيران انكتاد با روابط عمومي وزارت بازرگاني تماس گرفت كه مسئولان آن واحد از اين موضوع اظهار بي اطلاع كردند. با اين حال خبرنگار ما كسب اطلاع كردكه وزير بازرگاني كشورمان در راس يك هيات از مسئولان و كارشناسان مربوطه براي شركت در نشست سائوپولو عازم برزيل شده است.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۳۷۹
۷,۹۶۳
سرمايه گذاري مسكن
۲۸۸
۶,۰۵۳
توسعه فارس
۹۳۶
۱۹,۶۶۴
تكين كو
۱۴۳۴
۳۰,۱۲۹
خدمات انفورماتيك
۵۴۵
۱۱,۴۵۰
پتروشيمي فارابي
۱۰۷۵
۲۲,۵۸۳
تهران دارو
۹۴۷
۱۹,۹۰۰
كربن ايران
۵۴۳
۱۱,۴۱۰
لاستيكي سهند
۱۶۳
۳,۴۲۳
ايتالران
۱۴۶
۳,۰۶۷
معادن بافق
۷۵
۱,۵۷۶
صنعتي پيام
۲۳۴
۴,۹۲۷
كابل سازي ايران
۳۲۰
۶,۷۳۵
كالسيمين
۴۰۰
۸,۴۱۰
بسته بندي پارس
۲۴۲
۵,۰۹۳
توكا فولاد
۶۲۴
۱۳,۱۱۷
بانك كارآفرين
۵۸۶
۱۲,۴۷۸
سايپا آذين
۳۴۳
۷,۳۲۰
گروه بهمن
۳۹۷
۸,۵۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۲۲
۲,۶۴۹
سرمايه گذاري بوعلي
۱۳۰
۲,۸۶۷
قند قزوين
۱۲۵
۲,۷۵۶
محور سازان
۱۳۱
۲,۹۴۰
سرمايه گذاري سپه
۱۴۸
۳,۵۹۴
بهپاك
۱۵۵
۳,۹۰۱
تامين ماسه
۲۴۵
۶,۴۸۷
ايران خودرو
۱۷۵
۴,۸۲۱
ساختمان اصفهان
۶۴۴
۱۸,۱۹۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۸۴
۲,۴۱۱
سرمايه گذاري ملت
۷۵
۲,۳۴۵
لاستيك دنا
۳۰
۱,۰۳۰
پارس الكتريك
۱۵۴
۵,۳۹۶
خدمات كشاورزي
۱۵۶
۵,۶۰۷
ايران خودرو ديزل
۶۸
۲,۵۰۶
سرمايه گذاري صنعت نفت
۱۵۸
۸,۰۸۵
سرمايه گذاري ساختمان
۹۸
۵,۵۱۴
شهد ايران
۲۹۴
۱۷,۸۶۲
زامياد
۱۹۶
۱۲,۶۰۹
گروه صنعتي سديد
۴۷
۳,۴۴۸
پاكسان
۳۹
۳,۰۶۵
كف
۶۹
۵,۶۲۵
سرمايه گذاري رنا
۵۳
۴,۴۳۹
صنعت و معدن
۱۴۷
۱۲,۸۰۶
سايپا ديزل
۴۶
۴,۸۰۷
سرمايه گذاري پتروشيمي
۴۳
۴,۵۵۱
سرمايه گذاري توس گستر
۲۵
۲,۷۶۰
آذرآب
۲۵
۲,۷۹۹
ماشين سازي نيرو محركه
۱۵
۱,۷۲۱
قند پارس
۶۹
۸,۳۲۲
پتروشيمي اراك
۱۳
۱,۷۷۹
گلتاش
۲۸
۴,۴۷۴
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۴۴
۷,۳۳۳
حمل و نقل پتروشيمي
۱۰۴
۱۷,۳۵۱
سايپا
۲۸
۵,۶۶۷
سرمايه گذاري ملي
۹۵
۲۰,۰۴۶
لوله سديد
۶۳
۱۳,۴۹۹
آلومتك
۱۳
۳,۰۱۸
سپنتا
۱۴
۳,۳۰۶
جوشكاب يزد
۲۵
۶,۷۵۵
لبنيات پاك
۱۸
۵,۵۱۹
نيروترانس

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۲۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۶۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۹۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۴۹۶

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |