دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۷۴
ويار حاملگي
هر كه طاووس خواهد جور هندوستان كشد
وقت خاصي ندارد،در روزهاي خاصي هم سراغتان نمي آيد، ولي نگران نباشيد راه حل هايي وجود دارد
006804.jpg
دكتر لاله ميراسكندري 
وكيلم؟ با اجازه بزرگترها، بله!
به ميمنت و مباركي ازدواج مي كنيد، چند سال فكر مي كنيد، بچه دار بشويد يا نه؟ بعد از چند سال و تحمل فشار بزرگترهاي فاميل،  وقتي به اين نتيجه مي رسيد كه ديگر وقتش رسيده، تازه متوجه مي شويد كه يكي از دو طرف مشكل نازايي دارد. خب شروع مي كنيد به معالجه و بعد از چند سال و كلي خرج و مخارج به سلامتي باردار مي شويد، ولي از همان روز اول شيريني بچه دار شدن با رنج و عذاب حالت تهوع و استفراغ و هزار مشكل ديگر، تلخ مي شود.
اكثر زنان حامله بيماري صبحگاهي يا به اصطلاح خودمان ويار حاملگي را تجربه مي كنند. البته اين حالت لزوما صبح ها ايجاد نمي شود و لزوما بعد از ۳ ماهگي هم خاتمه نمي يابد.
البته انواع ويار حاملگي به دو دسته تقسيم مي شوند. يك نوع آن ميل شديد به خوردن انواع خاصي از غذا و يا انجام بعضي كارهاي خاص مي شود، ولي نوع دوم كه بحث امروز ما را هم تشكيل مي دهد آن نوع وياري است كه نقطه مقابل نوع اول است و با عدم تحمل بوها و انواع غذاها نمايان مي شود.
بعضي از زنان حامله در زمان هاي مختلف روز، (مخصوصا وقتي بوي خاصي مثل بوي زباله يا غذاي در حال پخت به مشامشان مي خورد) حالت تهوع و استفراغ دارند اين حالت معمولا ۳ تا ۴ ماه به طول مي انجامد ولي مواردي هم ديده شده است كه تا انتهاي ۹ ماهگي ادامه مي يابد. در اين صورت زن حامله بيشتر شبيه به يك روح مي شود! خوشبختانه جنين اغلب مثل انگل عمل مي كند و نوزادها هنگام تولد خوب رشد كرده و سالم هستند.
در صورت ادامه ويار تا هنگام زايمان شرايط بسيار خطرناك است چون در اين صورت زن حامله بايد مرتب تحت مراقبت باشد تا دچار كم آبي و ساير عوارض نشود. در حقيقت تهوع و استفراغ دومين علت رايج (بعد از زايمان زودرس) بستري شدن زنان حامله در بيمارستان است.
بعضي از زنان اينقدر از اختلالات اجتماعي و رواني تهوع هاي طولاني خسته مي شوند كه تصميم مي گيرند به حاملگي خود خاتمه دهند. تهوع و استفراغ خيلي شديد در ۲ درصد حاملگي ها رخ مي دهد ولي ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان حامله تهوع و استفراغ در درجات خفيف تر را تجربه مي كنند. نصف موارد فقط دچار تهوع مي شوند و بقيه هر دو حالت تهوع و استفراغ را دارند. اغلب محققان عقيده دارند اين حالات ناشي از حاملگي صحيح است و نشان مي دهد هورمون هاي درستي ترشح شده اند، بر اساس تحقيقات در زناني كه دچار تهوع و استفراغ مي شوند آمار سقط كمتر است و در موارد خفيف هيچ عارضه جانبي وجود نخواهد داشت. گرچه در موارد طولاني و شديد احتمال تولد نوزاداني با وزن كم وجود دارد. البته نگران نباشيد يك چهارم زناني كه هيچ علامتي هم ندارند، كودكان سالمي به دنيا مي آورند.
علت تاخير در تعيين علت اصلي تهوع و استفراغ حاملگي، اين باور است كه تهوع ناشي از حاملگي منشا رواني دارد و از عدم تحمل استرس زياد ناشي مي شود، اين نظريه امروزه رد شده است.
تئوري هاي قابل قبول تري مي گويند اين حالات يك تطابق براي حفاظت مادر و جنين از غذاهاي بالقوه خطرناك است. مثلا جلوگيري از ورود اورگانيسم هاي سمي و عفوني به بدن هنگامي كه اعضاي بدن جنين در حال شكل گيري است. به همين علت بعضي محققان پيشنهاد مي كنند اين حالات به نام «بيمه سلامتي» نامگذاري شود.
مثلا گوشت از جمله مواد مشكل زاست. گوشت نپخته يا گوشت پخته اي كه قبلا خوب در يخچال نگهداري نشده باشد هر دو مي توانند باعث ايجاد نقص هاي جنيني شوند. ماهي خام كه در كشور ژاپن بسيار رايج است يكي از منابع انگل ها است كه در ۸۴ درصد موارد باعث تهوع و استفراغ زنان حامله مي شود. نكته جالب اينجاست كه در مناطقي كه ويار حاملگي كمتر شايع است، اغلب غذاي افراد را غلات و نه گوشت سفيد و قرمز تشكيل مي دهد.
شانس اينكه زني به ويار حاملگي مبتلا شود يا نه به وراثت خيلي وابسته است و اگر مادر يا خواهر بزرگتر اين مشكل را داشته باشد دختر ديگر هم خواهد داشت. عوامل موثر ديگر، حاملگي هاي چندقلو، حمل جنين دختر، مشكل ويار حاملگي اول و همينطور سابقه بيماري حركت و ميگرن است.
به هر حال ويار فقط به حاملگي بستگي دارد و نه به بيماري هاي درمان نشده اي مثل زخم پانكراس، آپانديسيت، سنگ كليه، ديابت، تيروئيدپركار، تومورمغزي يا پري اكلامپسي (فشارخون بالا در حين حاملگي) اگر تهوع و استفراغ بعد از ۹ ماهگي ادامه يابد، آنگاه وجود علل فوق محتمل است.
پيشگيري و درمان 
حداقل هنوز زنان حامله از كمك پزشكان استفاده نمي كنند. خيلي ها فكر مي كنند كار زيادي نمي شود كرد و بايد تحمل كنند تا زمان بگذرد. بعضي فكر مي كنند كه هر نوع درماني ممكن است به كودك صدمه بزند.
ولي در حقيقت راه هاي امن زيادي براي جلوگيري از بروز اين حالات وجود دارد و درمان زودهنگام آن مي تواند از ايجاد حالات شديد و وخيم جلوگيري كند.
پيشگيري شامل خوردن قرص مولتي ويتامين از ابتداي حاملگي است و اگر قصد حامله شدن داريد حتي قبل از اقدام به باردار شدن هم مي توان قرص ها را شروع كرد. چون تست هاي رايج بارداري ممكن است ۲ هفته ديرتر جواب مثبت را نشان دهند.
راه حل ديگر خوردن يك غذاي كوچك صبحگاهي است به شرطي كه غذا چرب نباشد و خشك و بدون آب باشد مثلا يك قطعه بيسكويت هم كافي است.
در صورتي كه تهوع و استفراغ شديد و دنباله دار باشد، بيمار بايد به بيمارستان منتقل شده و تحت درمان با سرم قرار بگيرد تا اختلالات الكتروليتي و كمبود ويتامين هاي بدنش (مخصوصا ويتامين هاي گروه(B جبران شود. اگر اين حالت باعث كاهش وزن زن حامله شود، بايد تغذيه با لوله آغاز بشود.
درمان هاي دارويي هم براي اين حالات وجود دارد كه شامل:
پودرهاي گينگر، ويتامين ۶B، تركيب ۱۰ ميلي گرم دوكسيلا مين و ۱۰ ميلي گرم پيريدوكسين مي شود.

چگونه يك برنامه ورزشي را آغاز كنيم
رفع طاقت فرسايي تمرين بدني
شما نمي توانيد در يك زمان همه تمريناتتان را انجام دهيد. براي به دست آوردن منافع تندرستي در ورزش هاي ايروبيك، شما مي توانيد تمرين هاي كوتاه تري را در جلسات بيشتري انجام دهيد
ترجمه: وفانوروزي فر
منبع: مركز پزشكي، ورزشي كيلينيك مايو
آيا تاكنون درباره شروع يك برنامه ورزشي براي خود انديشيده ايد؟ آيا معتقديد كه انجام بيش از يك برنامه ورزشي برايتان طاقت فرساست؟ اگر پاسخ شما به اين پرسش ها بلي است، ممكن است كه با طرح يك برنامه و تقسيم وظايف به بخش هاي قابل مديريت، بتوانيد آن را براي خود سودمند كنيد. خبرهاي خوب براي شما اين است كه فقط با انجام شش مرحله زير بتوانيد زندگي خود را سالم تر كنيد:
با پزشك خود مشورت كنيد: اگر مردي با سن بيش از ۴۰ سال يا زني با سن بالاي ۵۰ سال هستيد، پيش از شروع با پزشك خود مشورت كنيد. او تشخيص خواهد داد كه آيا شما عارضه قلبي اساسي داريد يا ساير مشكلاتي كه براي سلامتي شما مضر است و مي تواند شما را به دردسر اندازد. اگر دچار يك عارضه مزمن مانند بيماري قلبي، ديابت يا حتي چاقي هستيد و نيز انجام تحرك فيزيكي برايتان تازه است، حتما با پزشكتان مشورت كنيد. اين مطلب درست است كه ورزش اغلب مي تواند به بهبودي اين عوارض كمك كند؛ اما ممكن است نياز به اين داشته باشيد كه خود را با برنامه تان وفق داده يا به كندي آن را شروع كنيد. اگر دارو مصرف مي كنيد، از پزشك خود بپرسيد كه اين داروها چگونه بر برنامه ورزشي شما تاثير مي گذارند. داروهاي ويژه ديابت، فشار خون و بيماري هاي قلبي مانند داروهاي مسكن، ضدحساسيت و سرماخوردگي مي توانند عامل كم آبي در بدن، به هم خوردن تعادل و تيرگي ديد شما شود. همچنين برخي از داروها مي توانند بر واكنش بدن شما بر تمرين هاي ورزشي تاثير بگذارند و تنها پزشك شما قادر است كه داروهاي شما را تنظيم كند. اين درست است كه اگر بيش از ۴۰ سال داريد يا دچار بيماري هاي مزمن مثل آسم يا ورم مفاصل هستيد، مجبوريد كه مراقبت هاي خاصي را انجام دهيد. مساله مهم ديگري كه بايد به ياد داشته باشيد، اينكه ورزش كردن برايتان خوب است و چگونگي آن مهم نيست.
ارزيابي و تشخيص ميزان تناسب اندام: پژوهشگران يك دانشگاه پزشكي - ورزشي در آمريكا پيشنهاد مي كنند كه بايد ميزان تمرينات ورزشي خاص- كه سبب بهبود كارآيي سيستم قلبي - عروقي در جذب و انتقال اكسيژن در بدن مي شود - تناسب ماهيچه ها، انعطاف پذيري و تركيب بدن خود را ارزيابي كنيد. براي انجام اين كار اندازه ها را در يك برگه ارزشيابي شخصي ويژه تناسب اندامتان ثبت كنيد. با ثبت اين اعداد، شما مي توانيد محك هايي را موازي با ميزان پيشرفت خود اندازه گيري كنيد. سپس شما مي توانيد انرژي بيشتري را براي مناطقي از بدنتان كه پيشرفت چشمگيري ندارند، صرف كرده و خود را هر ۴ تا ۶ هفته مجددا تست كنيد.
طراحي يك برنامه ورزشي: براي تناسب اندام چهار عامل بايد مد نظر قرار گيرد:
۱-ظرفيت انجام ورزش ايروبيك 
۲-قدرت 
۳-انعطاف پذيري 
۴-كنترل وزن كه آن را مي توان با يك برنامه ورزشي و تغذيه  اي معقول به دست آورد. در طراحي برنامه ورزشي خود نكات زير را در نظر داشته باشيد:
از يك جدول طرح ريزي شده پيروي كنيد: يك برنامه مكتوب، شما را ترغيب مي كند تا در مسير درست باشيد. يادداشت برداري يا داشتن گزارش روزانه، شما را در پيشرفتتان كمك مي كند.
طرح ريزي يك پيشرفت منطقي: اگر در اثر صدمه يا تورم مفاصل، مفاصلي ضعيف داريد يا به علت مسائل ديگر، بدن ضعيفي داريد، ابتدا با بهبود بخشيدن به وضعيت توانايي و انعطاف پذيري ماهيچه هايتان شروع كنيد. با تمرين دادن به بخش هاي ضعيف به قدرتي كه براي كم كردن وزنتان نياز است، دست يابيد.
آهسته شروع كنيد: هنگامي كه براي اضافه كردن تمرينات ايروبيك آماده شديد، آنها را در حدي كه راحت و آسان است؛ مانند پياده روي به مدت ۵ تا ۱۰ دقيقه در فواصل كوتاه، داخل خانه شروع كنيد. ميزان تمرين هاي خود را به مقدار كم در هر جلسه يا هر هفته درست به همان مقدار كه از پس آن بر مي آييد، براي به دست آوردن نتيجه تدريجي افزايش دهيد.
ورزش منظم: براي بهتر كردن تناسب اندام خود لازم است كه منظم ورزش كنيد و بكوشيد كه دست كم ۳۰ دقيقه از تمرين هاي ساده به متوسط سخت را در بيشتر روزهاي هفته انجام دهيد. پس از اين كار شما ممكن است كه توانايي انجام تمرين هاي متوسطه تا خيلي سخت را به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقيقه به دست آوريد.
برنامه  عادي خود را افزايش دهيد: هنگامي كه تناسب اندام لازم را كسب كرديد، يك جلسه تمرين شما بايد دربردارنده ۵ دقيقه گرم كردن كششي يا قدم زدن آهسته۲۰،  تا۴۰ دقيقه ورزش ايروبيك مثل قدم زدن سريع ، دوچرخه سواري يا پاروزدن، ۱۰ تا۱۵ دقيقه نرمش براي كم كردن وزن و ۵ دقيقه سرد كردن بدن با حركات كششي باشد. اما به ياد داشته باشيد كه شما نمي توانيد در يك زمان همه تمريناتتان را انجام دهيد. براي به دست آوردن منافع تندرستي در ورزش هاي ايروبيك، شما مي توانيد تمرين هاي كوتاه تري را در جلسات بيشتري انجام دهيد. ۱۰ دقيقه تمرين سه بار در روز براي شما از ۳۰دقيقه تمرين در هر جلسه بهتر و منصفانه تر است .
در چندرشته ورزش كنيد : با اين كار شانس صدمه زدن يا كار بيش از حد كشيدن از ماهيچه يا مفصلي خاص در شما كاهش مي يابد. با تغيير و دگرگوني تمرينات ورزشي بخش هاي گوناگون بدنتان را تحت تاثير قرار دهيد.
استراحت كنيد : در برنامه خود زماني را به استراحت كردن اختصاص دهيد. برخي از افراد با شوقي ديوانه وار تمرين هاي سخت و طولاني انجام مي دهند و هنگامي كه ماهيچه و مفاصل آنها صدمه ديد، تسليم مي شوند. به آهستگي شروع و به مرور خود را آماده كنيد و در بين جلسات استراحت كرده تا آرام شويد.
تهيه وسايل مورد نياز : وسايل شما مي  تواند به طور ساده شامل يك جفت كفش ورزشي مناسب و وزنه هايي كه خودتان ساخته ايد باشد. شما مي توانيد وزنه هايتان را با پر كردن جوراب هاي كهنه با لوبيا يا سكه و با پركردن گالن شير به ميزان نصف از آب يا ماسه بسازيد. وسايل دست دوم را نيز مي توانيد از برخي فروشگاه هاي لوازم ورزشي خريداري كنيد. اگر قصد خريد دستگاه هاي ويژه تمرينات ورزشي را چه به صورت نو وچه كهنه داريد، ابتدا با پزشك خود يا يك فيزيوتراپيست مشورت كرده تا معلوم شود كه چه دستگاهي براي شما بهتر است. دستگاهي بخريد كه تمرين كردن با آن لذت بخش و آسان باشد.
نحوه شروع به تمرين : يكي از انواع روش ها اين است كه صرفا از مربي استفاده كرده و طبق دستور وي عمل كنيم. براي كمك به خود، به دنبال فرصت هاي ورزشي باشيد كه با الگوي زندگي شما همخواني داشته باشند. بكوشيد كه در هنگام استفاده از نقاله ويژه راه رفتن يا دويدن تلويزيون تماشا كنيد يا هنگامي كه از دوچرخه ثابت استفاده مي كنيد، كتاب يا مجله بخوانيد. ورزش را مانند برنامه هاي روزانه ديگر خود مثل رفتن به گلف، در زندگي خود بگنجانيد. داشتن دفتر گزارشي براي ثبت عمليات ورزشي سودمند است تا عادت ورزش را در خود برقرار كنيد. هنگامي كه ورزش مي كنيد به نكات زير توجه داشته باشيد.
به واكنش بدن خود توجه كنيد: در طول و پس از تمرينات نسبت به پيدا كردن نشانه هايي كه ممكن است شما را با مشكلات تندرستي، ناشي از ورزش بيش از حد روبه رو كند آگاه باشيد.
انعطاف پذيري : اگر احساس خوبي نداريد، درباره برنامه ورزشي خود سختگير نباشيد اگر بسيار خسته ايد يا تحت تاثير آب و هوا قرار گرفته ايد، يكي دو روزي دست نگهداريد.
وفق دادن خود : خود را با شدت و مدت تمريناتتان آن چنان كه برنامه ريزي كرده ايد به نحو مناسبي وفق دهيد. براي نمونه اگر تمايل داريد كه با تمرينات ايروبيك شروع كنيد در وهله نخست بين ۵ تا۱۰ دقيقه بدون اينكه كاملا خسته شويد، مي توانيد ورزش كنيد، با هدف دستيابي به حداقل ۳۰ دقيقه تمرين در بيشتر روزهاي هفته به طور تدريجي به مدت يك تا ۵ دقيقه در هر جلسه مقدار تمرينات خود را افزايش دهيد.
پرهيز از تكرار حركات اضافي: تكرار حركات اضافي سبب مي شود كه صدمه، جراحت، خستگي و نيز حالت زدگي از ورزش در حد بالايي در شما به وجود آيد. مشكلات شما هنگامي كه ورزشي خاص را به مقدار زياد انجام دهيد يا آن را يگانه ورزش منحصر به فرد خود كنيد، امكان گسترده شدن را دارد.
اندازه گيري ميزان پيشرفت : براي اندازه گيري ميزان پيشرفت خود،  ارزيابي تناسب اندام را در هر چند ماه تكرار كنيد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه ممكن است نياز به افزايش ميزان تمرينات خود براي ادامه اصلاحات داشته باشيد يا ممكن است از اين شگفت زده شويد كه صرفا به مقدار مناسب با هدف تناسب اندام خود ورزش مي كنيد.

نهمين كنگره علوم دارويي ايران
كنگره علوم دارويي ايران شهريورماه امسال و اينبار در شهر تبريز برگزار مي شود.
متولي اصلي اين كنگره دو سالانه، انجمن متخصصان علوم دارويي است كه هر بار با همكاري يكي از دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، اقدام به برگزاري اين همايش مي كند.
دكتر سبزواري رئيس انجمن متخصصان علوم دارويي اعلام كرد:
«در اين دوره انجمن به همراهي دانشگاه علوم پزشكي تبريز، نهمين كنگره علوم دارويي ايران را در شهر تبريز و از تاريخ ۲ تا ۵ شهريور برگزار مي كند و دكتر زرين تن رئيس دانشكده داروسازي دانشگاه تبريز، دبير كنگره امسال است.» انجمن متخصصان علوم دارويي سعي دارد هر بار زمان كنگره را طوري تنظيم كند تا با روز داروساز (۵ شهريور) مقارن باشد. در اين كنگره مقالاتي در زمينه علوم مختلف دارويي از قبيل: بيوفارسي، بيوشيمي، فارماكولوژي، فارماكوگنوزي، توكسيكولوژي، داروسازي صنعتي، داروسازي باليني، بيوتكنولوژي دارويي و تمام زيرگروه هاي آنها، ارايه مي شود و هدف اوليه آن اطلاع رساني صحيح و علمي به متخصصان علوم دارويي كشور است.
در حال حاضر فراخوان مقالات اين كنگره منتشر شده است و مهلت ارسال مقالات تا آخر ارديبهشت است.
فرم ثبت نام كنگره از طريق انجمن متخصصان علوم دارويي و به صورتon- line در سايت  همايش قابل دريافت است. آدرس اين سايتmed.ac.ir/ispsq :zwww.tb .است. دانشگاه تبريز امكانات ويژه اي براي ارسال خلاصه مقالات فراهم كرده است به اين ترتيب شما مي توانيد به راحتي خلاصه مقالات خود را حتي به آدرس الكترونيكي اين سايت، پست الكترونيكي كنيد. آدرس الكترونيكي اين همايشispsq ؛tbzmed.ac.ir است. اين همايش براي شركت كنندگان امتياز بازآموزي هم دارد و هزينه شركت در كنگره و بازآموزي، جداگانه دريافت مي شود. انجمن متخصصان علوم دارويي ايران از سال ۷۶ شروع به كار كرده است. هيات مديره اين انجمن هر ۲ سال يكبار توسط مجمع عمومي كه متشكل از متخصصان علوم دارويي است، انتخاب مي شوند. شرط عضويت در اين انجمن، تخصص(PHD) در يكي از علوم وابسته به رشته داروسازي است. اين انجمن هر ماه يك بازآموزي مدون برگزار مي كند و علاوه بر آن دوره هاي آموزشي، كارگاه هاي آموزشي خاصي را مستقلا يا به سفارش ارگان هاي مختلف برگزار مي كند. اين انجمن در شهرهاي اصفهان و شيراز هم شعبه دارد كه گاهي دوره هاي بازآموزي خاصي اجرا مي كند. محل اين انجمن تخصصي مثل خيلي از انجمن هاي تخصصي ديگر در ساختمان نظام پزشكي قرار دارد. خوشبختانه سازمان نظام پزشكي در جهت حمايت از انجمن هاي علمي تخصصي، يكي از ساختمان هاي خود را در اختيار انجمن هاي تخصصي قرار داده است.
دكتر سبزواري رئيس اين انجمن مي گويد: «انجمن متخصصان علوم دارويي يكNGO با توان بالقوه علمي بسيار بالا است كه در مقايسه با ساير انجمن هاي علوم پايه فعاليت بسيار خوبي دارد.»
وي در زمينه عملكرد انجمن در راستاي ارتقاي علوم دارويي كشور با شرح فعاليت هاي اين انجمن در زمينه برگزاري بازآموزي و كارگاه هاي آموزشي و حتي كنگره علوم دارويي، اعلام كرد كه اين انجمن در آينده نزديك مجله علوم دارويي را به زبان انگليسي منتشر خواهد كرد به نامJournal of pharmacutical Sciences .
رئيس انجمن متخصصان علوم دارويي عقيده دارد كه از توان علمي اين انجمن بايد بيشتر استفاده شود و گفت: «منطقي است كه در تصميم گيري هاي كلان در مورد دارو بايدNGO هايي مثل اين انجمن طرف مشورت قرار گيرند. مثلا در شوراي بررسي و تدوين داروهاي ايران كه هر سال ليست داروهاي مجاز كشور را تعيين مي كند و متشكل از جمعي از متخصصان رشته هاي تخصصي پزشكي، نمايندگان بيمه و وزارت بهداشت و درمان است، جاي نماينده انجمن متخصصان علوم دارويي خالي است.»

در آستانه برپايي كنگره شنوايي شناسي
مهار الكتريكي وزوز گوش
دبير كميته علمي كنگره نورواديولوژي (شنوايي شناسي) گفت: «دستگاه مهاركننده الكتريكي وزوزگوش» براي نخستين بار در كشور ساخته شد.
به گفته دكتر سعيد محموديان تمام مراحل طراحي و ساخت اين دستگاه در مركز تحقيقات گوش، گلو، بيني و جراحي سر و گردن دانشگاه علوم پزشكي ايران به عنوان تنها قطب گوش و حلق و بيني كشور به سرپرستي دكتر محمد فرهادي صورت پذيرفته است.
وي با اشاره به گسترش تعداد بيماراني كه از وزوز گوش رنج مي برند، اظهار داشت: پس از جنگ ايران و عراق، با توجه به صدمات ناشي از ضربه و موج انفجار صوتي كه به رزمندگان وارد شد، آمار افرادي كه به كلنيك هاي شنوايي شناسي مراجعه مي كردند، افزايش يافت.
از طرف ديگر آمار بالاي افرادي كه از وزوز گوش شكايت دارند، نيز رو به افزايش رفته و بيشتر مراجعان به كلينيك هاي پزشكي و شنوايي شناسي از جمله اين مركز تحقيقاتي، مستاصل از درمان هاي رايج كه روي آنان انجام شده بود، به عوارضي از قبيل استرس شديد، افسردگي، اضطراب بالا، بي خوابي،  ازكارافتادگي و به طور كلي مشكلات حاد روان تني گرفتار بودند.
وي اضافه كرد: بر اساس تحقيقاتي كه در اين زمينه روي بيماران مبتلا به وزوز گوش و كم شنوايي شديد كه مورد عمل كاشت حلزون شنوايي قرار گرفته اند، صورت گرفت، مشخص شد كه ارايه تحريكات الكتريكي موجب كاهش و قطع صداي وزوز در اين دسته از بيماران مي شود.
سازنده دستگاه مهاركننده الكتريكي وزوز گوش در ادامه يادآور شد: طراحي و ساخت اين دستگاه كه در ابتدا به عنوان يك پروژه تحقيقاتي تعريف شده بود، دو سال به طول انجاميد كه هم اكنون نيز مراحل ساخت نرم افزاري و سخت افزاري آن به پايان رسيده است.
وي قابليت ارايه همزمان تحريك صوتي و الكترونيكي و نيز فيلترهاي مختلف را كه به منظور ايمني بهتر روي دستگاه قرار داده شده است، از ويژگي هاي اين دستگاه برشمرد و گفت: كليه گزارش هاي مربوط به بيمار، از جمله آزمايش هاي تشخيص قبل از درمان در نرم افزار اين دستگاه طراحي شده كه اطلاعات فوق قابل بايگاني است.
محموديان اظهار داشت: قابليت بايگاني اين امكان را به پزشك مي دهد تا بتواند، در جلسات درماني مختلف، روند بهبود را از طريق ثبت در نرم افزار پيگيري كند.
وي افزود: مطالعه تجربي روي حيوانات با استفاده از دستگاه مهاركننده الكتريكي وزوز گوش تا چند ماه آينده به اتمام رسيده و پس از طي مرحله آزمايشي روي انسان، توليد نيمه صنعتي آن آغاز مي شود.
گفتني است «نخستين كنگره بين المللي نورواتولوژي، نورواديولوژي و جراحي قائده جمجمه» به همت مركز تحقيقات گوش و حلق و بيني دانشگاه علوم پزشكي ايران ۲۵ تا ۲۸ ارديبهشت ماه امسال در مركز همايش هاي رازي برگزار مي شود.

كسب كرسي آموزش سلامت يونسكو
همزمان با هفتادمين سالگرد تاسيس دانشگاه علوم پزشكي تهران، قرارداد «ايجاد كرسي آموزش سلامت يونسكو در دانشگاه علوم پزشكي تهران» به عنوان اولين مركز آموزش عالي علوم پزشكي كشور به امضا رسيد. اين قرارداد پس از ارزيابي هاي فشرده يونسكو در چند سال اخير از توانايي هاي علمي، آموزشي، تحقيقاتي و ارتباط بين المللي اين دانشگاه و با حضور دكتر محمدرضا ظفرقندي رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران و دكتر ماتسورا مديركل يونسكو، در اين سازمان در پاريس به امضا رسيد. به اين ترتيب اين دانشگاه براي اولين بار موفق به كسب اين كرسي علمي - فرهنگي سازمان ملل متحد (يونسكو) شد. كسب اين كرسي به عنوان دستاوردي مهم در توسعه علمي و آموزشي پزشكي و چارچوبي براي تامين روابط دانشگاهي كشورمان با سازمان يونسكو و نيز دانشگاه هاي منطقه و جهان تلقي مي شود.

ميزان كلسترول خون فصلي است
رسيدن فصل بهار علاوه بر خاصيت شادي بخشي، تاثير بسزايي در كاهش كلسترول خون شما هم دارد. تحقيقات نشان مي دهد كه تغييرات مهم و قابل ملاحظه اي در ميزان كلسترول خون در فصل هاي مختلف وجود دارد، مخصوصا بين زنان و كساني كه چربي خون بالا دارند. بر اساس اين تحقيق جديد كه بين ۵۱۷ نفر نمونه سالم انجام شده است، ميزان كلسترول خون در ماه هاي دي و بهمن وقتي كه سردترين هوا را داريم به حداكثر خود رسيده و در گرماي تابستان به حداقل خود مي رسد. تغييرات بين ۲ تا ۳ درصد است ولي با اين وجود قابل توجه است. در كشورهاي سردسيري مثل كانادا، به طور كلي معيار اندازه كلسترول خون متفاوت است. مكانيسم ايجاد اين امر ناشناخته است ولي به نظر مي رسد به علت افزايش ميزان تغذيه و كاهش فعاليت در فصل زمستان باشد.

پنج سالگي پيام ديابت
006774.jpg
فصلنامه علمي - آموزشي پيام ديابت با انتشار شماره۲۲- ۲۱ خود كه يا با چند ماه تاخير چاپ شد يا دير به دست ما رسيد، پنج ساله شد. اين نشريه توسط انجمن ديابت ايران منتشر مي شود و با سرفصل هايي مانند زندگي با ديابت، ديابت و روانشناسي، ديابت در جهان، از خودمان، نامه هاي رسيده، كتابخانه ديابت و حتي قسمتي به نام جدول ديابت منتشر مي شود.
در اين نشريه اسامي ۱۶ نفر به عنوان هيات علمي چاپ شده است كه از زمره آنها مي توان به نام هايي مانند دكتر مسعود كيمياگر و دكتر محمدباقر لاريجاني اشاره كرد.
گروه درمانگاه ايرانشهر پنج سالگي اين نشريه را به همكاران آن نشريه و هموطنان مبتلا به اين بيماري تبريك مي گويد.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |