يكشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۶ - May 2, 2004
مهندس چمران ، در اجلاس شهرداران پايتخت هاي اسلامي تأكيد كرد:
مديريت شهر اسلامي جز با عدالت اجتماعي ميسر نيست
گروه شهري: حمايت همه جانبه شهرها و پايتخت هاي اسلامي از ملت فلسطين در شرايط كنوني يك وظيفه جدي است و جا دارد به صورت سمبوليك نيز اقداماتي در اين زمينه در شهرهاي اسلامي صورت گيرد.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران، مهندس مهدي چمران كه در دهمين اجلاس عمومي سازمان شهرها و پايتخت هاي اسلامي در دبي شركت كرده بود با تأكيد بر مطلب فوق به شهرداران پايتخت هاي اسلامي پيشنهاد كرد: براي حمايت از ملت فلسطين در هر شهر يا پايتخت اسلامي ميدان يا خياباني به نام قدس يا فلسطين نامگذاري شود. همچنين موزه اي به همين نام براي گردآوري آثار هنري و نمادهاي مقاومت مردم فلسطين و نشان دادن جنايات رژيم اشغالگر قدس تأسيس شود.
وي افزود: تنظيم و امضاي پيمان خواهرخواندگي يا اخوت ميان تمامي پايتخت هاي اسلامي با شهر بيت المقدس به عنوان پايتخت دولت مستقل و يكپارچه فلسطين يكي ديگر از راه هاي حمايت از مردم فلسطين است.چمران در ادامه افزود: به همين منظور بهتر است در سال ۲۰۰۵ كنفرانس شهرداران شهرها و پايتخت هاي اسلامي به عنوان «بيت المقدس پايتخت اشغال شده جهان اسلام» برگزار شود كه تهران از هم اكنون براي ميزباني اين اجلاس آمادگي خود را اعلام مي دارد.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه با اشاره به مديريت شهر اسلامي گفت: مديريت شهر اسلامي جز با عدالت اجتماعي و برمبناي توحيد و وحدت، علوم مديريتي و فناوري روز ميسر نيست. آنچه امروز از آن به عنوان مردم سالاري ديني و مشاركت عمومي و مسئوليت پذيري ياد مي شود نشانه هاي همان شهر واقعي اسلامي و مدينه فاضله است.وي همچنين تأكيد كرد: بايد باحفظ ميراث اسلامي در شهرهاي اسلامي، هويت اسلامي را حفظ كرده و با تكيه بر توحيد و عدالت اجتماعي و بكارگيري ابزارهاي مدرن اين ميراث را زنده تر به جهانيان نشان دهيم. البته اين مورد در اساسنامه سازمان گنجانده شده است، كه براي تحقق آن بايد بين شهرهاي اسلامي تحركي واقعي و ارتباطي جدي به وجود آيد.

معضل ترافيك تهران در آستانه تبديل شدن به مسئله ملي
نبود فرهنگ رانندگي و كمبود امكانات زيربنايي عامل اصلي ترافيك است
005736.jpg
گروه شهري: يازده نماينده مجلس در خصوص وضعيت نابسامان ترافيك تهران رسما به وزير كشور تذكر دادند. اين خبري بود كه هفته پيش به نقل از عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در روزنامه ها درج شد. نگراني نمايندگان مجلس از وضعيت ترافيك تهران و هشدار آنان به وزير كشور نشان مي دهد چنانچه مسئولان براي اين مهم، تدبيري نينديشند بزودي معضل ترافيك به مسئله ملي تبديل خواهد شد كه پيامدهاي نامطلوب آن خسارتهاي جبران ناپذيري به بار خواهد آورد.
دكتر مرتضي خليلي استاد دانشگاه علم و صنعت و متخصص ترافيك در اين باره به خبرنگار ما گفت: نبود فرهنگ ترافيك، هماهنگ نبودن ارگان ها و نهادهاي ذيربط و كمبود امكانات زيربنايي، سه عامل اصلي بروز معضلات ترافيكي است.
وي افزود: از يك سو بسياري از بزرگراهها تكميل نيست و از سوي ديگر خيابان هايي كه در بافت سنتي شهر قرار گرفته اند جوابگوي حجم خودروهاي عبوري نيستند. از همين رو، ضروري است در اين بخش از شهر، جهت ها به تناسب احجام و مسيرها و اهداف تغيير كند. اين امر نيز تنها از طريق مطالعات جامع ترافيك شهر ميسر است.
اين كارشناس ترافيك، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي را هدف غايي و راهكاري مؤثر براي رفع معضل ترافيك ذكر كرد و گفت: حمل و نقل عمومي در تمام دنيا مسئله ترافيك را حل كرده است اما در كشور ما به دليل نهادينه نشدن فرهنگ آن و نامناسب بودن ناوگان حمل و نقل عمومي و كمبود تجهيزات و كامل نبودن مسيرها، محقق نشده و ضروري است با فرهنگ سازي بستر آن فراهم آيد.

رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران:
ساماندهي آسيب ديدگان اجتماعي فراتر از توان يك نهاد است
005739.jpg
رئيس  كميسيون  فرهنگي  و اجتماعي  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : به دليل تجمع  بيش از حد آسيب  ديدگان  اجتماعي  در پايتخت، ساماندهي  آنان ، فراتر از توان  يك نهاد و دستگاه  اجرايي  است .
«رسول  خادم» در گفت  وگو با «ايرنا» افزود: جاذبه هاي  مركزيت  و پايتخت  بودن  تهران  موجب  تجمع  آسيب  ديدگان  در اين  شهر شده  است .
وي  گفت : تجمع  آسيب  ديدگان  اجتماعي  در تهران  و رها بودن  كار ساماندهي آنان  در گذشته ، انجام  فعاليت هاي  جديد را با مشكل  مواجه  كرده  است .اين  مسئول  خاطرنشان  كرد: شوراي  اسلامي شهر تهران  با همكاري  وزارت  كشور،استانداري ، نيروي  انتظامي و كميته  امداد تهران  ساماندهي  آسيب  ديدگان  رااز اسفند ماه  سال  گذشته  شروع  كرد.

با تملك اراضي واقع در طرح هاي عمراني شهرداري
۶۸ هزار مترمربع به فضاهاي عمومي شمال تهران افزوده شد
۶۸ هزار مترمربع عرصه و اعيان واقع در طرح هاي عمومي شهري با هزينه اي بالغ بر ۷۰ ميليارد ريال و اعطاي امتيازات و تسهيلات تشويقي در سال گذشته توسط شهرداري منطقه يك خريداري و به فضاهاي عمومي افزوده شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك اين اقدام به منظور آزادسازي و رفع معارضين طرح هاي اولويت دار با خريداري عرصه و اعيان تجاري، مسكوني براي اجراي طرح هاي فرهنگي، خدماتي، توسعه فضاي سبز، تعريض گذر، ساماندهي حريم مسيل ها، رفع موانع ترافيكي و افزايش سرانه هاي خدماتي شهر انجام شده است.تعريض خيابان شهيد باهنر، ۳۵ متري قيطريه، آزادسازي اراضي حريم مسيل دار آباد، طرح تعريض خيابانهاي نجابت جو، دزاشيب، بوعلي، الهيه، دربند، شهيد لواساني، اوين، امامزاده قاسم، كاشانك از جمله طرح هاي واقع بر املاكي است كه از مالكان خريداري و اجرا شده است.
گفتني است ادامه طرح تعريض ۳۵ متري قيطريه و ۲۱ متري دركه و خيابانهاي بوعلي، حكمت، مقدس اردبيلي، ولنجك و حريم مسيل گلابدره و همچنين ساماندهي تجريش از طرح هايي است كه در سال جاري اجرا مي شود.

تغيير كاربري اراضي برج سه قلوي شايگان و فراز غيرقانوني است
گروه شهري: از ابتداي سال ۸۳ شهرداري منطقه ۲ به منظور ترغيب مردم به نوسازي املاكشان علي رغم نبود دستورالعمل مصوبه اعطاي يك طبقه تشويقي را به صاحبان املاك فرسوده اجرا كرده است.
به گفته بهروز طاهايي شهردار منطقه ۲ اين طبقه تشويقي به صاحبان زمين اعطا نمي شود اما آن دسته از شهرونداني كه در همين چندماه اخير جواز ساخت دريافت كردند ولي هنوز عمليات ساخت و ساز را آغاز نكرده اند مي توانند ضمن رعايت تمام ضوابط قانوني با ارائه نقشه ها و تاييديه مهندس ناظر مبني بر اينكه سازه آنها مي تواند تحمل يك طبقه اضافه را داشته باشد بعد از پرداخت حقوق شهرداري از اين امتياز استفاده كنند.
به گزارش خبرنگار ما، طاهايي در مورد عمليات فاز سه احداث بزرگراه يادگار امام (ره) خبر داد: تا پايان خرداد ماه با بهره برداري از پل مقابل كوي فراز امكان اتصال اين كوي به سعادت آباد فراهم مي شود و در پايان تيرماه نيز كل معبر از انتهاي فعلي يادگار امام تا جلوي اوين كليه دسترسيها باز خواهد شد.
وي ادامه داد: از يك هفته ديگر عمليات اجراي ساماندهي دره فرحزاد و كوهستان دركه آغاز مي شود و شهردار منطقه ۲ در نظر دارد با هماهنگي واحد مهندسي سپاه غرب تهران به احداث يك ايستگاه به منظور استراحت گردشگران مسير دركه اقدام نمايد.
طاهايي در مصاحبه خود در جمع خبرنگاران طي سخناني آخرين وضعيت برج سه قلوي شايگان كه در زميني به مساحت ۱۳ هزار متر مربع با ۷۱ هزار متر مربع زيربنا در ۵۲۰ واحد مسكوني در محدوده پل مديريت واقع شده است را تشريح كرد.
وي تغيير كاربري اوليه اين مجموعه را از فضاي آموزشي به خدماتي و دست آخر مسكوني را تخلفي بزرگ برشمرد كه منجر به دعواهاي حقوقي و دست آخر توقف اين پروژه به دستور يك مقام قضايي شد به طوري كه هم اكنون اين برج سه قلو كه بايد ۲۹ طبقه باشد در ۲۲ و ۲۳ طبقه متوقف مانده است.
شهردار منطقه ۲ همچنين ضمن اشاره به تخلفات دست اندركاران پروژه ۲۵ هكتاري كوي فراز و عواملي كه باعث فرار مقصر اصلي اين پروژه به خارج از كشور شده اند هشدار داد چنانچه اين اراضي به وضعيت اوليه خود برگردانده نشوند اسامي و تخلفات آنها را از طريق رسانه ها اعلام خواهيم كرد.وي در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به وزارت دارايي و شركت آتي ساز خواهان پرداخت فوري حق و حقوق معوقه شهرداري شد و تهديد كرد در غير اين صورت مردم را در جريان مبلغ هنگفت اين بدهيها قرار مي دهيم.

رانندگان زن در شبكه تاكسيراني
مديرعامل سازمان تاكسيراني گفت: رانندگان زن در تاكسي هاي ون استيشن به منظور سرويس دهي به مدارس به كار گرفته مي شوند. سيد جمال هاشمي عرب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: سازمان تاكسيراني براي امنيت بيشتر سرويس هاي مدارس دخترانه به ويژه در مقطع دبستان وراهنمايي از تاكسي هاي ون (خودروهاي با ظرفيت ۱۰ نفر) با رانندگي بانوان استفاده مي كند.
وي تصريح كرد: اين طرح در دست تهيه و برنامه ريزي است و اميدواريم با فعال شدن اين بخش هم براي بانوان اشتغالزايي و هم سرويس راحت و شرعي را به شهروندان ارائه كنيم. هاشمي عرب همچنين استفاده از تاكسي ون در خطوط بين شهركهاي اطراف تهران خبر داد و گفت: به منظور خدمات رساني به شهروندان قرار است در اين شهرك ها و همچنين نقاط پرمسافر از تاكسي هاي ون استفاده شود.

ملاقات شهردار تهران با شهروندان منطقه ۱۳
شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران روز پنجشنبه هفدهم ارديبهشت ضمن بازديد از شهرداري منطقه ۱۳، مسايل و مشكلات شهروندان ساكن اين منطقه را حضوري بررسي مي كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهروندان ساكن در منطقه ۱۳ شهرداري مي توانند براي دريافت و تكميل فرم ثبت نام ملاقات روزهاي دوشنبه و سه شنبه مورخ ۱۴ و ۱۵ ارديبهشت به محل روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۳ واقع در ميدان شهدا، خيابان مجاهدين اسلام شهرداري منطقه ۱۳ مراجعه نمايند.

خانه كيومرث صابري خانه فرهنگ طنز مي شود
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: منزل كيومرث صابري فومني (گل آقا) خانه فرهنگ طنز مي شود.
چمران در گفت و گو با ايسنا گفت: از آن جا كه كيومرث صابري فومني طنزنويس معروف ايران، از موفق ترين افراد در زمينه طنزنويسي و داراي شخصيت ارزشي بود، تبديل منزل وي به خانه فرهنگ طنز در دستور كار شوراي شهر قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد: اين موضوع، هفته آينده در يكي از جلسات شوراي شهر بررسي شده و با تصويب آن، منزل وي در اختيار علاقه مندان مطبوعات قرار مي گيرد.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران:
سهم درآمد ناشي از تراكم بايد معقول باشد
رئيس كميسيون برنامه ، بودجه و امور حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: بايد سهم درآمد ناشي از تراكم در بودجه شهرداري به يك سقف معقول برسد.«نادر شريعتمداري» روز شنبه در گفتگو با «ايرنا» افزود: فروش مازاد تراكم، به صورت طبيعي يكي از منابع درآمدي شهرداري تهران است كه در گذشته بوده و اكنون نيز ادامه دارد.وي گفت: در سال هاي گذشته وابستگي كامل بودجه شهرداري تهران به فروش مازاد تراكم، تبعات و خسارات زيادي براي شهر داشته است.اين مسئول خاطرنشان كرد: آنچه شوراي شهر تهران در دوره دوم انجام داده و مصمم به ادامه آن است، تعيين سقف مناسب و معقول براي فروش مازاد تراكم است. اين سقف در بودجه امسال شهرداري تهران حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد تعيين شده است.شريعتمداري، ساخت و ساز، احياي بافت هاي فرسوده شهر تهران و نوسازي آن را از اولويت كاري شهرداري تهران ذكر كرد.وي گفت: شهرداري تهران در قبال صدور مجوز نوسازي و بازسازي شهر و ارائه خدمات بهتر به شهروندان، به طور طبيعي ناگزير به اخذ عوارض قانوني است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |