چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۴ - Apr 7, 2004
رئيس جمهوري در نخستين مجمع ملي جوانان :
جمهوري سكولار در ايران تشكيل نخواهد شد
004434.jpg
نگرانم كه شيوه هاي ما جهت تغييرات را به خارج از نظام اسلامي چرخش دهد
كساني كه در مقابل يك تظاهرات مردم شهركي را در عراق زير تانك مي برند حق ندارند از حقوق بشر حرفي بزنند

سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ديروز در نخستين مجمع ملي جوانان سختگيري درمورد جوانان، سركوب كردن نيازهاي آنان و جلوگيري از خواست هاي طبيعي آنها را نكوهش كرد.
به گزارش ايرنا، رييس جمهوري گفت: بازداشتن جوان از نيازهاي طبيعي اش و سختگيري بي مورد نسبت به آن كه متاسفانه در جوامع سنتي و جوامعي كه حكومت هاي توتاليتر دارند، رواج دارد سبب گسترش فقر، فساد، اعتياد، مهاجرت و مشكلات عديده ديگري خواهد شد.
رييس جمهوري، رهاكردن جوانان و رواج ولنگاري در جوامع و سخت گيري و سركوب جوانان را دو راه آزموده شده درمورد جوانان اعلام كرد و گفت: اين راه ها مشكلات بزرگي در پيش دارد و نتايج نامطلوبي به بار مي آورد.
رئيس جمهوري تصريح كرد: جواني كه احساس كند در عرصه هاي سياسي و اجتماعي حضور فعال دارد، بسياري از مشكلات را به اراده خود تحمل مي كند.
آقاي خاتمي اظهار داشت: شور اشتياقي كه در جوانان ما بعد از دوم خرداد بوجود آمد من قدري نگران هستم كه مبادا اين شور و اشتياق به ضد خودش تبديل شود.
سيد محمد خاتمي در بخش ديگري از سخنانش گفت: با زور نمي توان  جامعه  را اخلاقي  كرد و افراد رانمي توان  با زور به  بهشت  برد، دين  يك  محتوا و يك  قالب  دارد و بزرگترين  تخريب  دين  اين  است  كه  محتواي دين  را به  نفع  قالب  آن  از بين  ببريم .
آقاي خاتمي گفت: حكومت نيز يك قالب دارد و يك محتوا و آنچه اهميت دارد محتواي آن است.
رئيس جمهوري با اشاره به اينكه در حكومت جمهوري، مدار و محور مردم هستند اما در حكومتهاي غير جمهوري افراد محوريت دارند، گفت: در جمهوري ، قدرت  امري  زميني  و بشري  است  اما دربرداشت  انحرافي  از دين ، قدرت  امر مقدس  و چون  و چرا ناپذير  و اين  ناديده  گرفتن  اراده  مردم  است .
آقاي  خاتمي  افزود: اگر محور و اراده  حكومت ، شخص  و يا گروه  حاكم  شد،اگر چون  و چرا درباره  قدرت  جرم  شناخته  شد، اگر به  جاي  ايجاد همبستگي  و همكاري   و ايجاد محبت ، نفرت  از ديگري  در جامعه  ترويج  شد و به  بهانه  عدالت  و امنيت ، نوعي  تماميت  خواهي  بر جامعه  حاكم  شد و اگر براي  رسيدن  به  هدف  هر وسيله اي  مجاز شد، ما اسم  آن را فاشيسم  مي گذاريم .
وي  ادامه  داد: من  به  صراحت  عرض  مي كنم ، بسياري  از دعواهايي  كه  امروز در جامعه  ما وجود دارد، دعواي  ميان  دين  و بي ديني  نيست ، ميان  ليبراليسم  و فاشيسم  است .
شما اگر قالب  گرا شديد، چه  بسا اگر دراين  قالب  مقدس ، ليبراليسم  بريزيم  به  دين  جفا كرده ايم ، چه  بسا كه  به  نام  دفاع  از دين  و ارزشها، فاشيسم  در درون  اين  قالب  بريزيم .
آقاي  خاتمي  افزود: در مقابل  اصلاحات  نيز مانند انقلاب  دو دسته  ايستادند يكي  متعصبان  داراي  ذهنيتهاي  مذهبي  كه  متأسفانه  امكاناتي  هم  در دستشان  بود و در ابتدا بنا را بر اين  گذاشتند كه  از هر طريقي  استفاده  كنند تا اين  فكر مورد توجه  مردم  قرار نگيرد و بعد از آن هم  با همه  قوا به  كارشكني  پرداختند.
وي  گفت : اين  دسته ، اصلاحات  را آمريكايي  خواندند، آن را انحراف  از ارزشها و انقلاب  و اسلام  دانستند، جوانان  را يك  مشت  سوسول  خطاب  كردند، دانشگاهيان  را منحرف  به  حساب  آوردند و خشونت ، زور و برخورد را بكاربردند تا آنچه  كه مردم  از بخشي  از آنان  گرفته  بودند، باز پس  گيرند.
رئيس  جمهوري  گفت : دسته  ديگر كساني  بودند كه  اصلاحات  را سبب  طولاني  شدن  عمر انقلاب  و نظام  اسلامي  مي دانستند و معتقد بودند كه  اگر اين  انقلاب  و اصلاحات  پيروز شود، كار سكولاريسم  در اين  كشور مشكل  خواهد شد كه  حتما هم  مشكل  هست .
آقاي  خاتمي  تأكيد كرد: كساني  كه  خواستار جمهوري  هستند مطمئن  باشند، «جمهوري  سكولار» در اين  كشور برقرار نخواهد شد.
رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود از مردم سالاري و حقوق بشر به عنوان دستاوردهاي مهم بشري ياد كرد و گفت: از اين مقوله ها
سوء استفاده شد و كساني كه درسطح جهان ناقض حقوق بشر هستند به نام حقوق بشر كشورها را تحت فشار قرار مي دهند . كساني كه در مقابل يك تظاهرات مردم ، شهركي را در عراق زير تانك مي برند حق ندارند از حقوق بشر حرف بزنند .
آقاي  خاتمي  گفت : اگر هدف  از اصلاحات  بدست  گرفتن  قدرت  به  هر وسيله اي  بود، اين  اصلاحات  از اول  شكست  خورده  بود اما اگر همراهي  و همگامي  با تغييرات  طبيعي  بود و به  سوي  اهداف  ايجاد يك  نظام  و جامعه  مردم  سالار آزاد برخوردار از اخلاق  و معنويت  بود، اين  اصلاحات  جريان  دارد.
رئيس  جمهوري  تأكيد كرد: موجها مي آيند و مي روند، البته  اگر قدرت  همسو با اين  اصلاحات  باشد، اصلاحات  كم  هزينه تر و آسان  تر به  نتيجه  مي رسد اما اگر همسو نباشد و در مقابل  آن ايستادگي  شود، هزينه هاي  بزرگي  نصيب  مي كند، اما آن  نيروي  دروني  سر جاي  خود هست  و قدرت  را به  كنار مي زند.
خاتمي اظهار داشت : نگراني من همين است كه شيوه هاي ما فلش تغييرات را به خارج از نظام اسلامي و آن هم به اميد استقرار يك جمهوري دموكراتيك سكولار چرخش دهد كه البته قابل تحقق نيست .
در ادامه اين مراسم، رحيم عبادي مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان گفت: براساس تحقيقات صورت گرفته در سازمان ملي جوانان ميل به مشاركت و مسئوليت پذيري در جوانان ايراني بسيار بالاست. اما اكثريت آنها اميد زيادي به مؤثر بودن مشاركت خود در تصميم گيري ها و برنامه ريزي در امور خود ندارند كه اين امر نشان دهنده لزوم تلاش بيشتر مسئولان در مشاركت جوانان است.

البرادعي در تهران اعلام كرد
توافق ايران و آژانس درباره حل مسائل هسته اي
محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي، عصر ديروز پس از ديدار با حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در حياط اين شورا در جمع خبرنگاران با بيان اين كه جلسه سازنده اي با وي داشته است گفت: «ما براي حل مسائل مهم درخصوص برنامه هسته اي ايران و تعيين جدول زماني در اين خصوص به توافق رسيده ايم.»
البرادعي با اشاره به اين كه برخي مسائل باقي مانده درمورد برنامه هسته اي ايران وجود داشته و هدف جلسه اش با روحاني مذاكره درخصوص چگونگي پيشبرد اين مسائل بوده است تصريح كرد: «روحاني به من اطمينان داده است پيش از پايان اين ماه اطلاعات بسيار مهمي را ارائه مي كند و اميدواريم تا اواسط ماه مه براساس پروتكل الحاقي اين قضيه اعلام شود و اين ها گام هاي مثبتي است كه از آن استقبال مي كنيم.»
وي با ابراز اميدواري به اين كه اين روند بدون تعويق و كندي انجام گيرد افزود: «به نفع جامعه جهاني و ايران است كه در سريع ترين زمان ممكن مذاكرات خود را تكميل كنيم.»
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش كه چه تضميني وجود دارد اظهاراتي را كه اكنون در ايران مطرح مي كنيد در بازگشت از تهران نقض نكنيد گفت: «بهتر است اظهارات مرا به خوبي بخوانيد من بارها گفته ام درمورد ايران پيشرفت هاي خوبي داشته ايم.» البرادعي تأكيد كرد: «روحاني اطمينان داده است كه ايران مصمم به همكاري با آژانس است.»
وي در ادامه با بيان اين كه آژانس چشم و گوش جامعه بين المللي است اظهار داشت:
«آژانس بي طرفانه عمل كرد. و مسائلي كه اعلام مي كند براساس حقايق است. آژانس در يك شيوه بي طرفانه و مؤثر براساس پادمان هسته اي و پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي موظف است وظيفه خود را انجام دهد.»
البرادعي افزود: «آژانس به صورت عيني و بي طرف فعاليت مي كند و مي خواهد در ايران و در هر جاي ديگر اين گونه عمل كند و عمل هم مي كند.»
مدير آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به پرسشي درباره تعيين تاريخ حل و فصل مسائلي كه از آنها به عنوان مسائل مهم ياد كرده است گفت: «اينها مسائل تكنيكي است كه براي رسيدگي به آنها بايد با افراد زيادي مذاكره و همچنين نمونه برداري كرد. من نمي توانم هيچ تاريخي را اعلام كنم اما اطمينان مي دهم كه بيشترين تلاشمان را مي كنيم كه وظيفه مان را بدون تأخير به انجام برسانيم. اما بيشتر اين روند به همكاري ايران و كشورهاي ثالث ديگري همچون پاكستان كه تجهيزات از آن جا آورده شده است، بستگي دارد.»
البرادعي درباره اين كه گزارشهاي زيادي مبني بر تحت فشار بودنش از سوي آمريكا وجود دارد گفت: «بله البته گزارش هايي درمورد اين كه من تحت فشار آمريكا، ايران يا محافل ديگر قرار دادم مطرح مي شود اما من به سادگي مي گويم كه اين ها همه بي اساس است.»
وي تأكيد كرد كه آژانس تنها در ايران بازرسي انجام نمي دهد بلكه در ۱۸۵ كشور ديگري كه تحت معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي (NPT) هستند در حيطه بازرسي آژانس قرار دارند.
البرادعي افزود: «بهترين قضاوت از سوي كشورهاي عضو مي تواند باشد و كشورهاي عضو هم بارها اعلام كرده اند كه به واقع گرايي و بي طرفي عملكرد آژانس اعتماد كامل دارند.»

رئيس جمهور در ديدار البرادعي:
با ايران برخورد دوگانه نشود
محمد البرادعي  مديركل  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  شامگاه  ديروز  با سيدمحمد خاتمي  رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  ديدار كرد.
به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري ، آقاي  خاتمي  دراين  ديدار با اشاره  به  حق  مسلم  جمهوري  اسلامي ايران  براي  استفاده  صلح آميز از انرژي  هسته اي ، اظهار اميدواري  كرد كه  روند بررسي  مسايل  هسته اي  ايران  هرچه سريعتر به  نتايج  مطلوب  ختم  شود.
  خاتمي  با بيان  اينكه ايران  تاكنون  داوطلبانه  در جهت  رفع  سوءتفاهم  گام  برداشته  است ، گفت : ايران  در چارچوب  قانون  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  همكاري  كرده است  و همچنان  انتظار دارد در معرض  برخوردهاي  دوگانه  و تبعيض  آميز برخي  كشورها قرار نگيرد.
رئيس  جمهوري  افزود: بناي  ما همكاري  روشن ، شفاف  و واضح  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  است  و اين  همكاري  به  نتايج  روشن  و خوبي  منجر خواهد شد.
برخي  موارد كه  پس  از برداشتن  گام هاي  مثبت ، مطرح  مي شود به  نظر بهانه  است  و اهميت  چنداني  ندارد و طبعا برخورد مثبت  آژانس  و شوراي  حكام  مي تواند در ادامه  اين  روند مؤثر باشد و در غير اين  صورت  با وضعيت  تازه اي  روبرو مي باشيم .
محمد البرادعي  نيز در اين  ديدار با اشاره  به  تلاش  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  براي  اطمينان  از فرايند همكاري  تهران  با اين  آژانس ، ضمن  ابراز خرسندي از شرح  مذاكرات  خود با دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  در خصوص  اجراي  برنامه  عملي  و بررسي  موضوعات  معوقه  انرژي  اتمي  ايران    اظهار اميدواري  كرد: همكاري هاي  دو جانبه  ايران  و آژانس  به  نتايج  مثبت  و مطلوب  منتهي  شود.
البرادعي  بامداد ديروز براي  گفت  و گو با مقامات  جمهوري  اسلامي  ايران  وارد تهران  شد.

رئيس جمهور لبنان:اروپا، جلو تجاوز اسرائيل را بگيرد
اميل  لحود رئيس  جمهوري  لبنان ، اقدام  فوري  اتحاديه  اروپا براي  متوقف ساختن  روند تجاوزهاي  رژيم  صهيونيستي  در سرزمين  فلسطين  را ضروري  دانست .
به گزارش ايرنا، لحود روز دوشنبه  در ديدار گوستاوو سيلوا رئيس  كميسيون  خارجي  مجلس  نمايندگان  ايتاليا با وي  در بيروت ، اين  مطلب  را بيان  داشت  و تاكيد كرد، اتحاديه  اروپا مي تواند در توقف  سياست  زورگويانه  اسرائيل ، برقراري  ثبات  در خاورميانه  و پايان  دادن  به  كشمكش  اعراب  و اسرائيل  نقش  ايفا كند.وي  با تقدير از حمايت هاي  ايتاليا از لبنان  در زمينه هاي  مختلف  سياسي  واقتصادي  ابراز اميدواري  كرد كه  مناسبات  دو كشور روز به  روز گسترده تر شود.
رئيس  جمهوري  لبنان  با اشاره  به  مناسبات  تاريخي  كشورش  با ايتاليا اضافه  كرد كه  باتوجه  به  وجوه  مشترك  دو ملت  لبنان  و ايتاليا، زمينه  همكاري  هرچه  بيشتر بيروت - رم  وجود دارد و هر گونه  موانعي  را مي توان  به  آساني  از ميان  برداشت .

مذاكرات  برقراري   نظام  تجارت  ترجيحي  بين  كشورهاي  اسلامي  در تركيه  آغاز شد
اولين  دور مذاكرات  برقراري  نظام  تجارت  ترجيحي  بين  كشورهاي  عضو سازمان  كنفرانس  اسلامي (او.آي .سي ) ديروز در شهر آنتالياي  تركيه  آغاز شد.
در اين  مذاكرات  نمايندگاني  از كشورهاي  جمهوري  اسلامي ايران ، تركيه ، مصر، تونس ، پاكستان ، ليبي ، اردن ، بنگلادش ، گينه ، لبنان ، سنگال  و اوگاندا به عنوان  امضا و تاييدكنندگان  قرارداد نظام  تجارت  ترجيحي  در سازمان  كنفرانس  اسلامي  شركت  كردند.
كشورهاي  افغانستان ، سوريه ، آلباني ، برونئي ، اندونزي ، عراق ، كويت ، قطر، مالزي ، عربستان  سعودي ، امارات  متحده  عربي  و بوركينافاسو، كه  طرف  قرارداد نظام  تجارت  ترجيحي  در سازمان  كنفرانس  اسلامي شده  و هنوز اين  قرارداد را در مجالس  خود به  تصويب  نرسانده اند، نيز به  عنوان  ناظر شركت  دارند.

رئيس جمهوري ليتواني بركنار شد
پارلمان ليتواني در آخرين مرحله از استيضاح رئيس جمهور اين كشور ديروز رولانداس پاكساس را از مقام خود بركنار كرد. اين نخستين استيضاح يك رئيس جمهور در تاريخ قاره اروپا محسوب مي شود. پاكساس ديروز در يك مصاحبه تلويزيوني كه از شبكه ملي جمهوري ليتواني به طور مستقيم پخش شد تأكيد كرده بود كه خود را در مقابل مردم كشورش مقصر مي داند، ولي به هيچ عنوان استعفا نخواهد داد.
پس از آنكه رولانداس پاكساس در پنجشنبه گذشته از طرف دادگاه قانون اساسي گناهكار شناخته شد، مجلس ليتواني اين اجازه را يافت تا رئيس جمهور اين كشور را استيضاح كند. براي بركناري رولانداس پاكساس از سمت رياست جمهوري ليتواني رأي ۸۵ نفر از ۱۴۱ نفر نمايندگان مجلس جمهوري ليتواني الزامي بود.
دادگاه قانون اساسي پاكساس را در سه مورد از شش مورد اتهام نقض قانون اساسي و سوءاستفاده از سوگند رياست جمهوري گناهكار دانسته بود.

السفير: لبنان و سوريه در محدوده فرماندهي مركزي ارتش آمريكا در خاورميانه قرار گرفتند
روزنامه «السفير» چاپ بيروت به نقل از يك منبع آگاه آمريكايي نوشت: لبنان و سوريه زير نظر ژنرال «جان ابوزيد» فرمانده ارتش آمريكا در خاورميانه قرار گرفتند.
به گزارش ايرنا اين روزنامه ديروز به نقل از اين منبع و بدون ذكر نام آن، افزود:  دولت آمريكا براي نظارت دقيق تر بر مرزهاي عراق و سوريه و عوامل موثر انساني و جغرافيايي بر اين مرزها، لبنان و سوريه را از زير نظر فرماندهي نظامي آمريكا مستقر در اروپا خارج كرده و زير نظر فرماندهي ارتش اين كشور در خاورميانه قرار داده است.
السفير نوشت: براساس تقسيم بندي وزارت دفاع آمريكا «پنتاگون»، لبنان، سوريه و اسرائيل پيش از اين زيرنظر فرماندهي نظامي آمريكا مستقر در اروپا بودند.
به نوشته اين روزنامه، به دنبال درگيري هاي نظامي در مرزهاي عراق و سوريه ظرف يك ماه گذشته و تيراندازي به سوي يك بالگرد نظامي آمريكا كه به زخمي شدن يك سرباز اين كشور منجر شد، مقام هاي پنتاگون اين تصميم را اتخاذ كردند.
السفير افزود: به نظر مي رسد كه مقام هاي وزارت دفاع آمريكا به دنبال زير فشار قرار دادن بيشتر سوريه هستند.
اين روزنامه به نقل از اين منبع سياسي خاطرنشان كرد: در ملاقات چند روز پيش سفير جديد سوريه با «جرج بوش» رئيس جمهوري آمريكا، وي ناخرسندي خود را از مناسبات دو كشور ابراز و بر اجراي قانون «پاسخگويي سوريه» كه پيامدهاي منفي اقتصادي براي دمشق دارد، تأكيد كرد.آمريكا پس از آغاز جنگ با عراق، سوريه را متهم كرد كه مرزهاي خود را به روي جنگجويان عرب براي پيكار با نيروهاي آمريكايي گشوده است.

پيشنهاد جديد ايران درباره ترتيبات امنيتي خزر
004431.jpg
هيأت جمهوري اسلامي به رياست كمال خرازي وزير امور خارجه كه در نشست ديروز وزيران امور خارجه كشورهاي ساحلي درياي خزر در مسكو شركت كرده است پيشنهاد جديدي در مورد ترتيبات امنيتي اين دريا ارائه داد.
به گزارش ايرنا براساس اين پيشنهاد وتوافق ۵ جانبه ترتيبات امنيتي پس از ايجاد مبناي حقوقي آن در كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر مي توان در مورد مسايل امنيتي و به طور كلي تهديدات موجود مذاكره كرد. در پيشنهاد ايران مسايلي چون ايجاد مكانيسم منطقه اي تأمين امنيت درياي خزر از جمله چگونگي ارتقاي روزافزون صلح و ثبات در اين دريا و جلوگيري از رقابت نظامي مد نظر قرار گرفته است.
عدم حضور بيگانگان در درياي خزر و مشخص شدن سطح نيروهاي نظامي از موارد ديگر مطرح شده بوسيله گروه كاري جمهوري اسلامي ايران است.
در اين زمينه لزوم توجه به مسايل انتظامي چون مبارزه با تروريسم و جنايات سازمان يافته بين المللي، قاچاق مواد مخدر، صيد غيرمجاز، مبارزه با آلودگي عمومي محيط زيست، اعمال قوانين گمركي و مبارزه با قاچاق كالا مورد تأكيد قرار گرفته است.
در بيانيه پاياني اجلاس مسكو
وزراي امور خارجه كشورهاي ساحلي خزر ديروز با انتشار بيانيه اي به اجلاس خود در مسكو پايان دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو، در اين بيانيه وزراي امور خارجه كشورهاي ساحلي خزر بر باقي ماندن درياي خزر به عنوان درياي صلح و دوستي و همكاري تاكيد و اعلام كردند: اجلاس سران در نيمه دوم سال جاري در تهران برگزار خواهد شد.
در اين بيانيه خاطرنشان شده است در مذاكرات تعيين رژيم حقوقي درياي خزر پيشرفت زيادي حاصل شده است، اما هنوز در چند مورد كليدي مسائلي وجود دارد و مذاكرات براي حل اين مسايل و تعيين رژيم حقوقي خزر ادامه خواهد يافت.
وزيران امورخارجه پنج كشور ساحلي درياي خزر در اين بيانيه ضمن استقبال از امضاي كنوانسيون محيط زيست خزر بر همكاري در درياي خزر در مبارزه با تروريسم بين المللي، جدايي طلبي و قاچاق موادمخدر تاكيد كردند.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ديروز در اجلاس وزراي امورخارجه كشورهاي ساحلي خزر در مسكو ابراز اميدواري كرد كه با برگزاري اجلاس آتي سران در آينده نزديك در تهران زمينه نزديكي بيشتر مواضع كشورهاي ساحلي براي حل مسايل درياي خزر فراهم شود.
خرازي در ادامه گفت: امضاي كنوانسيون تهران در زمينه حافظت از محيط زيست درياي خزر از سوي پنج كشور ساحلي در نوامبر ۲۰۰۳ از تحولات مهمي است كه با مذاكرات سازنده كشورهاي ساحلي و مساعدت هاي سازمان هاي بين المللي انجام شد.
سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه نيز ديروز سه شنبه در سخناني در اجلاس وزيران امورخارجه كشورهاي ساحلي درياي خزر در مسكو گفت: روسيه توسعه روابط با كشورهاي حاشيه خزر را در اولويت سياست خارجي خود قرارداده است.
وي گفت: روسيه براي روابط حسن همجواري با هريك از اين كشورها ارزش قايل بوده و توسعه روابط با آنها را از اولويت هاي سياست خارجي خود مي داند.

وزير كشور:
مرحله دوم انتخابات مجلس ۱۱ يا ۱۸ ارديبهشت برگزار مي شود
موسوي لاري وزير كشور گفت: مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي ۱۱ يا ۱۸ ارديبهشت ماه خواهد بود و براي اتخاذ تصميم نهايي منتظر نظر شوراي نگهبان در مورد تاييد صحت انتخابات حوزه هاي باقي مانده مي باشيم.
به گزارش خبرنگار همشهري وي كه در مجلس حاضر شده بود افزود: حتي اگر مرحله دوم برگزار نشود اكثريت لازم براي تشكيل مجلس هفتم شكل گرفته و مجلس هفتم در هفت خرداد ماه طبق برنامه قبلي افتتاح مي شود.
وي در مورد علت باقي ماندن خود در سمت وزير كشور و برگزاري انتخابات تاكيد كرد به هر حال مقام معظم رهبري تاكيد داشتند انتخابات برگزار شود، ما هم به تبعيت از فرمايش ايشان انتخابات را در اول اسفند برگزار كرديم.
وي همچنين خواستار پخش مشروح سخنان دبير شوراي نگهبان در مجلس خبرگان رهبري شد .وي در مورد درگيري هاي عراق گفت جمهوري اسلامي خواهان آرامش عراق است چرا كه اين مسئله به نفع كشور ما نيز مي باشد. به هرحال حضور آمريكا در عراق غاصبانه است و تمام اقدامات آنان نيز از نظر ما نامشروع است. وي در مورد سفر زائران به عتبات عاليات گفت: تاكيد ما كنترل مرز از طريق مراجع رسمي مي باشد و همانطور كه حضور زائران ايراني فرصت خوبي را در اختيار آنان قرار داده است از عراقي ها خواسته ايم كه امنيت لازم براي زائران ايراني را تامين كنند.
وي در ادامه با توجه به درگيري هاي اخير عراق افزود: مرزهاي ما در حال حاضر بسته نشده است ولي به زائران توصيه مي كنيم فعلاً از سفر به شهرهاي نجف و كربلا خودداري كنند.

كوتاه از سياست ايران
وزارت كشور: به عراق نرويد
وزارت كشور با صدور اطلاعيه اي از هموطنان خواست از عزيمت به كشور عراق در شرايط بحراني موجود خودداري كنند.
براساس گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، در اين اطلاعيه خطاب به كساني كه قصد زيارت عتبات عاليات را دارند، آمده است: باتوجه به شرايط بحراني و عدم وجود امنيت لازم در عراق موكدا توصيه مي شود كه در اين ايام از عزيمت به كشور عراق خودداري كنند.ديروز همچنين مسئول دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در نجف گفت: دو زائر ايراني حرم حضرت علي (ع) در درگيري هاي عصر يكشنبه از سوي نظاميان اسپانيايي كشته و زخمي شدند.به گفته ارجمندزاده در زمان وقوع درگيري مسلحانه ميان نظاميان اسپانيايي و نيروهاي طرفدار مقتدي صدر به سه دستگاه اتوبوس  حامل زائران ايراني آسيب جدي وارد شد.
شوراي نگهبان طرح هيات منصفه را تاييد كرد
شوراي نگهبان قانون اساسي طرح تشكيل هيات منصفه را مغاير شرع و قانون اساسي ندانست.به گزارش ايرنا، اين طرح هشت بار در صحن علني مجلس مورد بررسي و اصلاح قرار گرفته است.براساس آن بخشي از طرح هيات منصفه كه در نشست روز ۲۴ اسفند سال گذشته براي تامين نظر شوراي نگهبان اصلاح شد، انتخاب اعضاي اصلي و علي البدل هيات منصفه هر استان از بين اقشار و صنوف مختلف از طريق اعلام عمومي و جمع آوري تقاضاهاي داوطلبان عضويت در هيات منصفه به قيد قرعه و به صورت علني خواهد بود.همچنين هيات منصفه هر استان در اولين جلسه خود يكي از اعضا را براي مدت دو سال به عنوان دبير هيات منصفه انتخاب خواهد كرد.
نتايج هفت حوزه باقي مانده به وزارت كشور ابلاغ شده است
سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات خبر داد كه نتايج بررسي انتخابات در ۷ حوزه انتخابيه باقيمانده به وزارت كشور اعلام شده است.
به گزارش ايسنا، محمد جهرمي همچنين با اشاره به تاييد انتخابات بندرانزلي و قصرشيرين و اعلام آن در ابتداي سال ۸۳، گفت: نتايج ۷ حوزه باقيمانده نيز مستقيما به وزارت كشور اعلام شده است.وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا علي رغم آن كه تاكنون نتايج نهايي را خود شورا اعلام مي كرد، اعلام آخرين نتايج را از وزارت كشور خواستار شده است؟ گفت: وزارت كشور هر زمان كه علاقه مند باشد، يا خود اين نتايج را اعلام مي كند و يا شوراي نگهبان در آن هنگام اعلام خواهد كرد.
عسگر اولادي: دولت بايد ترميم شود
حبيب  الله  عسگراولادي  در پايان  نشست  دبيران  حزب  موتلفه  اسلامي  بااشاره  به  پيام  نوروزي  رهبر معظم  انقلاب ، گفت : اينكه  مقام  معظم  رهبري  سال ۸۳ را سال  پاسخگويي  و سال  گزارش  عملكرد سه  قوه  و ساير نهادها و حوزه ها و دانشگاه ها به  مردم  ناميدند، براي  اين  است  كه  يك  جمع  بندي  كلي  از دستاوردهاي  انقلاب  اسلامي در ربع  قرن  اخير به دست  آيد واينكه  ببينيم  از كجا بايد آغاز كنيم .به گزارش ايرنا عسگراولادي  نقد عملكرد دولت  را مهمترين  بخش  طرح  پاسخگويي  مسئولين  دانست  وگفت : دولت  آقاي  خاتمي بي شك  خدمات  زيادي  انجام  داده  است  اما شرط احترام  به  افكار عمومي  به ويژه  ديدگاه هاي  مطرح  در دو انتخابات  اخير يعني شوراها ومجلس  شوراي  اسلامي  اين  است  كه  دولت  در شكل  و محتوا، ترميمي در يك سال  باقيمانده  حيات  خود داشته  باشد.وي  اضافه  كرد: مردم  دراين  دو انتخابات  انتظاراتي  را مطرح  كردند كه  بايد به  ديده  احترام  به  آنها نگريست  ديدگاه  انتقادي  مردم  نسبت  به  عملكرد اقتصادي  دولت  و پاسخ  به  مطالبات  مردمي  امري  انكارناپذير است . اگر انتقادها و پاسخگويي ها در هر حوزه  ازجمله  حوزه  اقتصادي ، دقيق  و صادقانه  باشد نوعي  پاسخگويي  صادقانه  تلقي  خواهد شد.
بوش: آمريكا با خطر ايران روبه رو است
جورج بوش روز دوشنبه در سخنراني انتخاباتي خود در ايالت كاروليناي شمالي، ايران را «خطري» فراروي ايالات متحده خواند. او در سخنراني مشابه در هفته پيش، از ايران به عنوان «يك تهديد» نام برده بود.به گزارش ايرنا از نيويورك بوش روز دوشنبه در شرح سياست هاي نظامي گري خود در جهان گفت: ما همچنان در كره شمالي و ايران با خطرات روبه رو هستيم.بوش اظهارداشت: حادثه ۱۱ سپتامبر به ايالات متحده آموخت كه قبل از شكل گرفتن تهديد، بايد با آن مقابله كرد.
مراسم سالگرد شهادت سپهبد صياد شيرازي برگزار مي شود
به گزارش ايسنا، در آستانه پنجمين سالگرد شهادت سپهبد علي صياد شيرازي جانشين رييس ستاد كل نيروهاي مسلح مراسم يادبودي در تاريخ پنجشنبه (۲۰/۱/۸۳) از ساعت۱۰تا۱۲ در مدرسه عالي شهيد مطهري و ساعت ۳۰/۱۶ تا۱۷در قطعه ۲۹ بهشت زهرا برگزار مي شود.همچنين مراسم دعاي ندبه  ويژه بزرگداشت شهيدان صياد شيرازي و آويني روز جمعه (۲۱/۱/۸۳) ساعت ۷ صبح در سالن دعاي ندبه بهشت زهرا برگزار مي شود.
بحث هاي مقدماتي برگزاري كنگره حزب مشاركت
اولين جلسه شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در سال جديد، دوشنبه شب برگزار شد.دبير شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: در اين جلسه، پس از ارايه اخبار مهم داخلي و بين المللي و ارايه گزارش دفتر سياسي و هيات اجرايي در مورد برگزاري كنگره آينده حزب، در تابستان سال جاري بحث هاي مقدماتي و سرفصل هاي موردنظر براي طرح در كنگره را به بحث گذاشته و تصميمات لازم را اتخاذ كرده اند.

سخنگوي قوه قضائيه احضار نمايندگان به دادسرا را تكذيب كرد
غلامحسين الهام سخنگوي قوه قضائيه روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: براساس اعلام روابط عمومي دادسراي تهران در سال ۸۳ هيچ نماينده اي به دادسرا احضار نشده  و آنچه كه در رسانه ها مطرح است كذب مي باشد.
به گزارش خبرگزاري فارس وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري در خصوص شكايت وزارت كشور از ديوان عدالت اداري به كميسيون اصل ۹۰ در خصوص ابطال مصوبات گفت: تصميمات نهايي قضايي، قاطع است و اين تصميمات نه در كميسيون اصل نود و نه در هيچ مرجع ديگر قابل رسيدگي نيست زيرا غرض اصلي از رسيدگي هاي قضايي فصل دعوي است و مرجع نهايي اين فصل دعوي نيز دادگستريها هستند.
سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سئوالي در خصوص ارسال گزارش سازمان بازرسي كل كشور در مورد حادثه انفجار قطار در نيشابور به سران سه قوه گفت: بخشهايي از اين گزارش كه از نظر قانوني موجب مسئوليت كيفري باشد اعم از تقصير، قصور، سهل انگاري در دادسراي تهران رسيدگي خواهد شد كه در اين رسيدگي طبعا دادستان مكلف است كه جهت انجام تحقيقات مقدماتي آن را به بازپرس ارجاع دهد و آن بخش كه مربوط به بحث ضمانت و خسارت است در محاكم حقوقي رسيدگي خواهد شد.
الهام گفت: ارسال گزارش سازمان بازرسي اعلام جرم است كه دادسرا را موظف به رسيدگي مي كند.

تقاضاي رئيس مجلس از تدوين كنندگان قانون اساسي درباره تعريف نظارت
مهدي  كروبي  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ديروز در نشست  علني مجلس  گفت : از مراجع  و روشنفكران  و تدوين كنندگان  قانون  اساسي  مي خواهم كه  بگويند شيوه  كنوني  شوراي  نگهبان  در انتخابات ، استصواب ، قيوميت  يانظارت  است .
به  گزارش  ايرنا، كروبي  در سخنان  پيش  از دستور مجلس  افزود: تدوين كنندگان  قانون  اساسي  از روز اول  نگراني داشتند كه  حكومت  ها، دولت ها و رياست  جمهوري ها مجالسي  خدشه دار تشكيل دهند و افراد خاصي  را به  مجلس  بياورند، لذا نظارتي  براي  آن تعيين  و فكركردند بهترين  جا براي  نظارت ، شوراي  نگهبان  است .
رئيس  مجلس  بابيان  اين  كه  مسئوليت  سنگين  تر شوراي  نگهبان  تطبيق  مصوبات مجلس  با قانون  اساسي  و شرع  است ، اضافه  كرد: اما اين  نظارت  محل  اختلاف  است و مجلس  هفتم  بايد اين  مشكل  را حل  كند.
كروبي  تصريح  كرد: بايد دراين  مورد چارچوبي  را بپذيريم  يك  روز نشودكه  افرادي  را براساس  شرايط زمان  به  عنوان  ضد آمريكايي  رد كنيم  و يك  روزهم  به  اتهام  خلاف  آن .

در جلسه علني ديروز مجلس
فوريت لايحه اصلاح قانون برنامه سوم توسعه تصويب شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دو فوريت لايحه اي راي مثبت دادند كه در صورت تصويب نهايي كليه قوانين و مقررات مربوط به معافيت هاي حقوقي ورودي كالاها و خدمات به استثناي برخي معافيت ها، لغو مي شود.
به گزارش ايرنا، دو فوريت اين لايحه با عنوان لايحه اصلاح ماده ۲ قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي و چگونگي برقراري و وصول عوارض و ساير وجوه از توليدكنندگان خدمات و كالاهاي وارداتي در جلسه علني ديروز به تصويب رسيد.
همچنين مجلس شوراي اسلامي بررسي لايحه يك فوريتي و ۲۴ ماده اي تشكيل و اداره مناطق ويژه اقتصادي را ديروز ادامه داد و ۱۵ ماده از آن را بررسي و تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر براساس ماده ۳ تعيين و يا تغيير سازمان مسئول منطقه اعم از دولتي و غيردولتي، تصويب محدوده و فعاليتهاي هر منطقه، توسعه آنها در چارچوب برنامه هاي توسعه كشور و همچنين نظارت بر فعاليتهاي مناطق، در چارچوب برنامه ها و اهداف آ نها، مسئوليتهايي است كه در اجراي اين لايحه برعهده هيات وزيران قرار دارد.

تقاضاي ايتاليا از ايران
كمال خرازي وزير امور خارجه ايران كه به منظور شركت در اجلاس وزيران كشورهاي حاشيه درياي خزر در مسكو به سر مي برد ديروز در گفت وگوي تلفني با فرانكو فراتيني وزير امور خارجه ايتاليا اقدامات آمريكا در عراق را محكوم كرد.
به گزارش ايرنا فراتيني در تماسي تلفني با خرازي از وزير امور خارجه ايران درخواست كرد تا تهران براي حل و فصل اين بحران از نفوذ خود استفاده كند.

فشارهاي آمريكا براي به تعويق انداختن نشست سران عرب در تونس
معاون سابق وزير امور خارجه آمريكا اعتراف كرد كه واشنگتن براي به تعويق انداختن نشست سران عرب در تونس فشارهايي را اعمال كرده بود.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، روزنامه مصري الوفد نوشت:رابرت پلترگفت: اين فشارها با توجه به اهميت اين نشست و دستور كار آن اعمال شده است.
وي از سران عرب خواست در نشست آينده خود پيشنهادهاي مطرح شده در ابتكار صلح عربي را تبليغ و ترويج كنند. سران عرب ابتكار صلح عربي را در نشست گذشته خود در بيروت تصويب كردند.

در كنفرانس «ايران در مواجهه با قرن جديد» مطرح شد:
ديدگاههاي موافقان و مخالفان دستيابي ايران به فناوري هسته اي
دانشگاه  آكسفورد در انگليس  از دوشنبه گذشته  همايشي  سه روزه   درباره  ايران  با حضور سخنراناني  از كشورهاي  مختلف  از جمله  آمريكا و فرانسه برگزار كرده  است .
راديو بي بي سي  ديروز گفت  در اولين  روز اين  همايش  مسائلي  چون برنامه هاي  هسته اي  ايران ، سياست  خارجي ، هويت  و امنيت  ملي  و مسائل  اقتصادي  اين كشور مورد بررسي  قرار گرفت .
به گزارش ايسنا تحليلگر اين  راديو كه  به  گفته  بي بي سي  در همايش  حضور داشته  درباره بررسي  برنامه هاي  هسته اي  ايران  چنين  گفت : يكي  از صحبت هاي  بحث  انگيز اين كنفرانس ، مساله  هسته اي  ايران  بود كه  با دو نظر كاملا متفاوت  ارائه  شد.عده اي  از سخنرانان  و ميهمانان  معتقد بودند كه  ايران  نه  تنها فقط به  يك برنامه  هسته اي  صلح  آميز احتياج  دارد، بلكه  به  يك  بمب  اتم  نيز نياز دارد.عده اي  نيز كاملا مخالف  بودند.طرفداران  برنامه  هسته اي  ايران  تأكيد مي كردند كه  اين  مي تواند پرستيژ ايران  را اضافه  كند و حالت  بازدارندگي  و خودكفايي  كشور را افزايش  دهد و همچنين  ايران  در موقعيتي  قرار دارد كه  همسايگان  آن  مانند پاكستان  و دشمن اصلي  آن  در منطقه  يعني  اسرائيل  بمب  هسته اي  دارد و چرا ايران  نبايد داشته باشد.ولي  مخالفان  اشاره  مي كردند داشتن  سلاح هاي  هسته اي  از لحاظ اخلاقي  كار غلطي است  و ايران  نبايد دنبال  چنين  چيزي  باشد. آنها تأكيد مي كردند اگر ايران دنبال  توليد سلاح هاي  هسته اي  باشد، هيچ  وقت  نمي تواند با آن  كشورهايي  كه  قبلا به  اين  سلاح ها دست  پيدا كرده اند حتي  با اسرائيل  رقابت  كند. بنا بر اين  كار عبثي  است . آنها عنوان  مي كردند، برنامه  هسته اي  و حتي  برنامه  صلح آميز هسته اي   كار بسيار پرهزينه اي  است  كه  بسياري  از منابع  كشور را به  خود اختصاص  خواهدداد و براي  ايران  بهتر است  كه از منابع  كشور براي  توسعه اقتصادي  استفاده كند تا برنامه هاي  هسته اي .بي بي سي  در ادامه  پرسيد: در اين  كنفرانس  چه  مسائلي  درباره  سياست  خارجي ايران  مطرح  شد ؟ كه  وي  در پاسخ  گفت : يكي  از موضوعات  بسيار مهم  اين  بود كه  ايران  با آمريكا بايد چه  كار كند.تحليلگر بي بي سي  ابراز عقيده  كرد: براي  دولت  بوش  دكتريني  كه او دارد مساله  كشورهايي  كه  برنامه  هسته اي  را دنبال  مي كنند، بسيار جدي  و اينها از اين  مساله  هرگز نخواهند گذشت  و همچنين  مساله  امنيت  اسرائيل  براي  دولت بوش  مهم  است .
همايش  ايران  در مواجهه  با قرن  جديد، از سوي  كالج  سنت  آنتوني  و كالج  وادام  در آكسفورد و بنياد فرهنگي  ايران  سازماندهي  شده  است .
هدف  از برگزاري  اين  همايش  سه  روزه  بررسي  جنبه هاي  مختلف  مسائل  سياسي ،اقتصادي ، نظامي  و فرهنگي  ايران  و چالشهاي  اين  كشور در زمينه  داخلي  و بين المللي  در آغاز قرن  بيست  و يكم  اعلام  شده  است .قرار است  در مدت  برگزاري  اين  همايش ، ۳۶ تن  از كارشناسان  مسائل  ايران از كشورهاي  ايران ، انگليس ، آمريكا، كانادا، فرانسه  و هلند سخنراني  كنند.هويت  و منافع  ملي ، مشخص  كردن  چارچوب ها، اقتصاد ايران ، اصلاح  اقتصادي  و قدرت  هسته اي ، روابط خارجي  با آمريكا، اروپا و ژاپن ، خليج  فارس  و مناقشه اعراب  و اسراييل ، مسائل  اقليت ها و آسياي  ميانه ، مسائل  مهم  اجتماعي ، ايرانيان  مهاجر و نيز برپايي  ميزگردهاي  عمومي  و آزاد براي  حاضران ، عنوان  برنامه هاي  اين  همايش  است .

يادداشت
شائبه عملكرد سياسي
يوسف فاطمي
پرده اول: دوم اسفند ماه، اينجا تهران است، ستاد انتخابات وزارت كشور، مردم ايران بار ديگر حماسه آفريدند. حضور پرشور مردم ايران در پاي صندوق هاي رأي بدخواهان نظام را نااميد كرد. مردم بار ديگر به جمهوري اسلامي آري گفتند. علي رغم تحريم انتخابات اول اسفند از سوي برخي احزاب و جناح ها، حدود ۵۱ درصد مردم پاي صندوق هاي رأي حاضر شدند كه به نسبت ميزان مشاركت در نظام هاي دموكراتيك جهان، رقم قابل ملاحظه اي مي باشد.
پرده دوم: پنجم اسفند ماه، اينجا تهران است، ستاد انتخابات كشور، نتايج قطعي انتخابات و افراد راه يافته به مجلس هفتم تقريبا قطعي شده است. مردم بر انتخاب خود در انتخابات شوراها بار ديگر تأكيد كردند. اصول گرايان با اكثريتي قاطع به مجلس راه يافته اند. علي رغم اين كه برخي انتخابات اول اسفند را فرمايشي و غير رقابتي مي دانند ولي افرادي مثل حجت الاسلام كروبي و مجيد انصاري از اصلاح طلبان برجسته كشور، انتخابات را سالم و غيرفرمايشي مي دانند و آمادگي خود را براي همكاري با مجلس هفتم اعلام مي دارند.
پرده سوم: ۱۸ فروردين ۸۳، اينجا تهران است، علي رغم عدم انتشار بيانيه رسمي از سوي شوراي نگهبان به دلايلي نامعلوم، مشخص شده است كه انتخابات در هفت حوزه كشور باطل اعلام شده و اين مسئله به فرمانداران اين حوزه ها اعلام شده است. رسانه ها و مطبوعات ارزش گرا همگي سكوت را در اين زمينه اختيار كرده اند. هر طور كه حساب مي كنند مي بينند از اين اقدام شوراي نگهبان نمي توانند دفاع كنند. در اين سكوت ايجاد شده، رسانه هاي مقابل راحت تر مي توانند شوراي نگهبان را متهم به سياسي كاري كنند. آري ابطال صرفا در حوزه هايي صورت گرفته است كه نمايندگان دوم خردادي به مجلس راه يافته اند. آن هم افرادي كه مورد تأييد اين شورا قرار گرفته و در منطقه خود موفق به كسب رأي شده اند و اكثرا افراد خيرخواه و معتدل جبهه دوم خرداد نيز مي باشند.
آري سه پرده فوق مرور مختصري بر هفتمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي بود. انتخاباتي كه مصلحت ،كمترين جايگاه را در ديدگاه و عملكرد شوراي نگهبان دارا بود. بعد از بيانات مقام معظم رهبري مبني بر استحصاب احراز صلاحيت برخي نمايندگان مجلس، اقدام چشمگيري صورت نگرفت و حال نيز شاهد ابطال آراء راه يافتگان دوم خردادي به مجلس مي باشيم. درست است كه امكان فروش آراء يا تقلب هاي ديگر در اين حوزه ها چندان دور از ذهن نيست ،ولي اين سخت گيري صرفا در مورد اين حوزه ها چندان قابل توجيه به نظر نمي رسد. قطعا طيف اصول گرا نيز از عدم امكان رقابت در مجلس هفتم و حذف كامل رقيب خود چندان خوشحال نخواهد شد. به هر حال شايسته نيست جرياني كه علي رغم بي مهري دوستان خود پيرامون تحريم انتخابات به نداي رهبر انقلاب لبيك گفته و در پاي صندوق هاي رأي حاضر شدند چنين از گردونه عرصه تصميم گيري كشور حذف شد. هر دو طيف و جناح كشور كه معتقد به قانون اساسي و وفادار به نظام هستند بايد طبق آراء مردم به فعاليت خود ادامه دهند و رقابت مسالمت آميز آنان باعث ايجاد شور سياسي در كشور مي شود. حال در اين شرايط پيشنهاد ما به شوراي نگهبان اين است كه به راه حل بهتري دست زده و همان طور كه اصل مصلحت جايگاه ويژه اي در نگاه امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري دارد از ابطال اين هفت حوزه نيز منصرف گردد.
متأسفانه شوراي نگهبان مدتي است به علل مختلف از ارائه مدارك و استنادات اقدام خود به مردم خودداري مي كند. اين مردم همان مردمي هستند كه در انتخابات اسفند ۸۱ و ۸۲ نشان دادند كه علي رغم تبليغات صورت گرفته طيف ارزش گرا را برگزيدند و بر اين انتخاب خود نيز مصر مي باشند، لذا بهتر است شوراي نگهبان دلايل رد صلاحيت ها و ابطال حوزه هاي مربوطه را نيز به طور صريح براي مردم بيان دارد و مطمئن باشد اگر دلايل آنان قانع كننده و منطقي باشد همين مردم جدي ترين حامي آنان مي باشند.

در راهروهاي مجلس
* رمضان زاده سخنگوي دولت روز گذشته بعد از اتمام جلسه در مجلس حاضر شد. وي دليل حضور خود را تبريك عيد و بازديد از دوستان خود در مجلس عنوان كرد. وي كه مدتي است جلسات هفتگي خود را با خبرنگاران قطع كرده است ديروز نيز علي رغم اصرار خبرنگاران حاضر به مصاحبه نشد.
* آخرين اخبار از بحث هايي براي انتخاب رئيس مجلس هفتم حاكي از آن است كه آيت الله مهدوي كني و روحانيت مبارز تهران بر اين عقيده اند كه درمورد انتخاب رئيس آينده صرفا بايد شايستگي و توان احراز رأي اكثريت نمايندگان ملاك باشد و نبايد بر روحاني نبودن و يا بالعكس تأكيد شود.
* عليمحمد غريباني، محسن تركاشوند، سيدطاهر موسوي نماينده كرج، الهه كولايي، رسول مهرپرور، تقي زاده نماينده خوي و محمدباقر ذاكري نماينده قوچان روز گذشته به عنوان اعضاي كميته تحقيق و تفحص از عملكرد هيأت هاي اجرايي و نظارت بر انتخابات مجلس هفتم انتخاب شدند.

نگاه بيگانه
آمريكا، ايران را جدي بگيرد
به  نوشته  يك  هفته  نامه  آمريكايي ، نومحافظه  كاران  و جناح  تندرو(بازها)ي  دولت  جرج  بوش ، هنوز طرح  خود را در مورد تغيير رژيم در ايـــران  كنارنگذاشته اند.
به گزارش ايرنا هفته  نامه  آمريكايي  «نيشن » در جديدترين  شماره  خود نوشت : بازهاي  دولت  بوش  و متحدان  نومحافظه  كار آنها در موسسه  «آمريكن  انترپرايز» و نشريه  «ويكلي  استاندارد» با فشار وارد آوردن  براي  رويارويي  با ايران ، سرگرم  تلاش هاي  بسيار خطرناكي  براي  ابقاي  قدرت  از دست  رفته  خود در واشنگتن  هستند.
«رابرت  دريفوس » و «لارا روزن » در مقاله  مشترك  خود در «نيشن » به  افول  ستاره  نومحافظه  كاران  آمريكا بعد از جنگ  با عراق  به  خاطر فضاحت  اطلاعاتي  و ادامه  بحران  در عراق  اشاره  كردند.
به  نوشته  نيشن ، با توجه  به  برخورداري  ايران  از نفوذ در عراق  به  ويژه  در ميان  جناحهاي  مختلف  شيعي  اين  كشور تحت  اشغال  آمريكا و همچنين  با توجه  به  اين  كه  عراق  در مرز جنگ  داخلي  قرار دارد، راهبرد نومحافظه كاران  خطرناك  تلقي  مي شود.
اگر ايران  بخواهد، مي تواند وظيفه  سنگين  تشكيل  حكومت  عراقي  داراي  حاكميت  مستقل  را براي  ايالات  متحده  آسان  سازد. ولي  اگر در صدد رويارويي  برآيد، مي تواند در جرقه  زدن  به  يك  شورش  ضد آمريكايي  در جنوب  عراق  كه  اكثريت  شيعه  ساكن  هستند، كمك  كند. در آن صورت  تقريبا تمامي  كارشناسان  سياسي  اتفاق  نظر دارند كه  اشغال  عراق  مي تواند در هم  شكسته  شود.
نيشن  خاطر نشان  ساخت : «مايكل  لدين » از موسسه  آمريكن  اينترپرايز در راس  تلاش هاي  نومحافظه  كاران  عليه  ايران  قرار دارد.
ريچارد پرل ، عضو سابق  شوراي  سياست  دفاعي  پنتاگون  و ديويد فروم  كه  اصطلاح  «محور شرارت » را عليه  ايران ، عراق  و كره  شمالي  در سخنراني  بوش  قرار دادند، دو عضو ديگر موسسه  اينترپرايز هستند كه  از موضع يك افراطي ديگر به نام «مايكل لدين» حمايت  مي كنند.
نيشن  مي افزايد: در مورد اهداف  ايران  در عراق  و ميزان  توانايي  آن در ايجاد شرارت  در عراق  به  طور گسترده اي  عدم  توافق  وجود دارد. ولي  همگي  در اين  امر اتفاق  نظر دارند كه  ايران  مي تواند به  ميزان  زيادي  اعمال  قدرت  كند.ايران  داراي  روابط نزديك  با مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  در عراق  است .
اين  مقاله  از كالين  پاول  وزير خارجه  آمريكا و پل  برمر حاكم  آمريكايي  عراق  اشغالي  به  عنوان  افراد «واقع  گرا» در دولت  بوش  ياد كرده  و مي نويسد: «آنها به  خوبي  آگاه  هستند كه  ايران  مي تواند ضربه  مهلكي  بر تلاش هاي  آمريكا وارد سازد.»
آمريكا علاوه  بر اقدامات  و تحركات  نظامي ، سياسي ، اقتصادي  و امنيتي عليه  انقلاب  اسلامي ايران ، سالهاي  طولاني  است  كه  مبالغ  قابل  ملاحظه اي  را در بودجه  سازمان  سيا و ديگر نهادهاي  امنيتي  اين  كشور براي  ضربه  زدن  به  ايران  در نظر گرفته  است .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |