سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۷
گفت وگو با دكتر حسين قناعتي، پزشك برگزيده سال ۱۳۸۲
راه سومي وجود ندارد
دكتر حسين قناعتي به همشهري از مديريت،  از جايگاه علمي امروز كشور و گذشته علمي ايران در جهان گفت و از چگونگي مديريت هدايت و سوددهي به سعي هاي انفرادي انسان هايي كه مي خواهند كار كنند
004527.jpg
اديب وحداني 
ايران حدود يك صدم جمعيت دنيا را داراست، در حالي كه سهم ايران از توليد علم در جهان، فقط يك هزارم است 
دكتر حسين قناعتي در سال ۱۳۴۲ در شهر تهران متولد شده وپس از اتمام تحصيلات ابتدايي و دبيرستان، تحصيلات در رشته پزشكي را در سال ۱۳۶۳ آغاز كرد و در سال ۱۳۷۴ به عنوان نفر اول دانشگاه علوم پزشكي تهران دوره تخصصي راديولوژي را به اتمام رسانيد. وي دوره هاي تكميلي خود را به خصوص در زمينهMRI و راديولوژي تهاجمي در كشورهاي انگلستان، آلمان، فرانسه و ايتاليا گذراند. فعاليت هاي تحقيقاتي وي عمدتا در رشته راديولوژي تهاجمي بوده و براي نخستين بار در ايران جراحي ليزري ديسك با هدايتCT Scan ، آندوواسكولارتراپي تومورهاي عروقي مغزي و درمان آنوريسم هاي مغزي، ورتبروپلاستي پركوتانئوس، آمبوليزاسيون فيبروم رحمي بدون جراحي، درمان ضايعات آئورت با جايگذاري استنت، درمان ليزري تومورهاي خوش خيم استخواني (استئوئيداستئوما)، درمان ندول هاي تيروئيدي با تزريق الكل از طريق پوست،Tips ، بيوپسي كبد از راه وريدژوگولر و چندين پروژه مهم تحقيقاتي ديگر توسط وي انجام شده است. بيش از يكصد سخنراني علمي در كنگره هاي داخلي و خارجي، ۹ مقاله در ژورنال هاي بين المللي و ۱۰ مقاله در ژورنال هاي معتبر پزشكي داخلي در كارنامه علمي وي ثبت شده است. كتاب هاي «اصول >MRI و «راديولوژي تهاجمي» از آثار تاليفي اوست.
دكتر قناعتي مدير گروه پزشكي مركز تحقيقات علوم و تكنولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران، موسس و مسوول سابق شبكه كامپيوتري بيمارستان امام خميني (ره) و عضو هيات مديره انجمن راديولوژي ايران بوده و هم اكنون سرپرست مركز تصويربرداري دانشگاه علوم پزشكي تهران است.
همزمان با روز پزشك، دانشگاه علوم پزشكي تهران به خاطر فعاليت هاي تحقيقاتي و خدمات آموزشي برجسته آقاي دكتر حسين قناعتي، وي را به عنوان پزشك نمونه دانشگاه علوم پزشكي تهران در سال ۸۲ (پزشك نمونه) انتخاب كردند كه مورد تاييد انجمن راديولوژي ايران نيز قرار گرفته است.
توانايي هاي مديريتي دكتر قناعتي وقتي در كنار علم به روز وي قرار مي گيرد، از او چهره اي را مي نماياند كه حرف هاي گفتني فراواني دارد. دكتر طبيعتاً ميل چنداني ندارد كه همه حرف هايش چاپ شود، اما باز در انتقاد صادق است: «سه سال است از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درخواست كرده ايم مجوز دورهintervention برايfellowship ام آر آي را صادر كنند، اما اين امر در بوروكراسي مطول و پيچيده اداري معوق مانده و به اين ترتيب قسمت هايي از امكانات و سرمايه مردم بدون استفاده مانده است، گرچه تا امروز ۴۰ نفر پزشك به صورت غيررسمي و به عنوان دوره تكميلي،Intervnention را فرا گرفته اند. ما سعي مي كنيم كمك كنيم تا افرادي كه مي خواهند فرابگيرند، بتوانند آموزش ديده و كار كنند.» در گفت وگويي كه پيش رو داريد دكتر حسين قناعتي به همشهري از مديريت،  از جايگاه علمي امروز كشور و گذشته علمي ايران در جهان گفت و از چگونگي مديريت هدايت و سوددهي به سعي هاي انفرادي انسان هايي كه مي خواهند كار كنند.
اين گفت وگو با شما به عنوان پزشك نمونه سال انجام شده. نكته اي ؟ موضوعي؟
درهمين ابتدا مي خواهم اشاره كنم كه آدم هاي بسيار شايسته تري از من بوده اند كه من به سهم خودم دوست داشتم آنها مورد تقدير قرار بگيرند.
در مديريتتان چه نكاتي را بيشتر موردتوجه قرار داديد؟
سعي كردم همه آدم ها را در حد ممكن فعال كنم تا به بيشترين Output (برون ده) نايل شويم. من در حد مسووليت خودم سعي كردم از رشد كسي جلوگيري نكنم و اگر نتوانسته باشم سد يا سدهايي را خراب كنم، دست كم سدي پيش روي آدم هايي كه مي خواهند كار كنند، نسازم.
متاسفانه مي بينيم بعضاً آدم ها جلو رشد همديگر را مي گيرند و سد راه يكديگر مي شوند. سعي اصلي من بر اين قرار گرفته كه كاري  كنم كه انسان ها از رشد انسان هاي ديگر لذت ببرند و برخلاف آنچه كه گاه مشاهده مي شود افراد كار همديگر را خراب مي كنند، بتوانم رشد آنها را تشويق كنم تا مانع پيشرفت يكديگر نشوند.
پيشرفت هاي قابل ملاحظه علمي مركز تصويربرداري، مشوق طرح اين پرسش مي شود كه 
چه كار بايد بكنيم تا به پيشرفت علمي دست بيابيم؟
مهم ترين كاري كه در زمينه پيشرفت علمي لازم است، به نظر من كنارگذاشتن بخل هاست. اگر ما فكرمان را به كار بيندازيم و لحظه اي پيش خودمان انديشه كنيم كه ما هم بايد روزي دنيا را ترك كنيم، خيلي از مشكل ها حل مي شود. معمولاً من ياد اين حرف لويي پاستور مي افتم كه مي گويد: «در آخر عمرمان بايد به اين سوال پاسخ بدهيم كه آيا من آنچه را كه توانسته ام، براي كشورم انجام داده ام؟» اميدوارم به جاي جست وجو و تجسس در امور ديگران خودمان را اصلاح كنيم.
لطفاً مشخصاً در زمينه مديريت خودتان توضيح بدهيد.
من سعي كردم ساختار مديريتي بخش راديولوژي بيمارستان امام خميني را اصلاح كنم. طي ۹ سالي كه مسووليت اين بخش با من بوده سعي كردم كه Output (برون ده) فني و كمي و كيفي را بهبود ببخشيم، به طوريكه اين نتايج باعث شد، بسياري از ما كپي برداري كردند. ما در بيمارستان امام خميني سعي كرديم وظيفه خودمان را درست انجام بدهيم، خوشبختانه امكانات فراواني هم داشتيم. براي مثال، تنوع بيمارها در بيمارستان امام خميني تقريباً در كل كشور بي مانند است.
بسياري از مبتلايان به بيماري هاي نادر به اين بيمارستان ارجاع مي شوند. امكانات مدرني در اختيار ما قرار گرفته است كه بعضاً در محل هاي ديگري هم يافت مي شوند، اما ما سعي كرديم بهترين استفاده را از اين امكانات به عمل بياوريم.
البته در زمينهCT scan ما يكي دوسال از نظر امكانات روز عقب هستيم كه اميدواريم به زودي جبران شود. در زمينه ام.آر.آي در مركز ما از بسياري از پروتكل هاي به روز دنيا استفاده مي شود. در زمينه تصويربرداري از پستان و بيوپسي و پستان و... كارهاي بسياري انجام شده است.
در زمينه اين كارها، محققان و كارآموزها فعاليت داشته اند؟
درهاي مركز به روي همه محققان باز است تا از امكانات و تجربيات ما استفاده كنند. تعداد بسيار زيادي از محققان از امكانات و تجربيات موجود در بخش راديولوژي بيمارستان امام خميني استفاده كرده اند و تعداد فراواني از كارآموزان بازديد كرده اند. اين مركز براي آنها سوال و فكر ايجاد كرده است. ما خوشحاليم كه مركز براي بسياري از بازديدكننده ها الگو شده است.
حتي ما اخيراً طبقه سوم را بنا كرده ايم و با همكاري انجمن راديولوژي و دانشگاه هاي علوم پزشكي استان تهران، فعلاً «دفتر تحقيقات راديولوژي» مشغول به كار شده است كه احتمالاً اسم آن به «مركز تحقيقات راديولوژي» تغيير نام خواهد يافت. پروژه هاي سنگيني آنجا شروع شده است.
تمهيدي براي ايجاد و سپس، بررسي بازتاب بين المللي فعاليت هاي تحقيقي مركز انديشيده ايد؟
بله. ما يك نشريه انگليسي زبان به اسم «ژورنال ايراني راديولوژي» ارگان علمي انجمن راديولوژي ايران راه اندازي كرده ايم كه به سردبيري دكتر كريم وصال و مديرمسوولي من چاپ مي شود. صاحب امتياز مجله مذكور دانشگاه علوم پزشكي تهران است اين نشريه با هدف نايل شدن به«index« بين المللي راه اندازي شده است. (ايندكس شدن نشريات به معني علمي شناخته شدن بين المللي آنهاست. مقالاتي كه در اين نشريات چاپ مي شود پس از طي مراحلي، به عنوان جزيي از علم بشر شناخته مي شود). اميدواريم اين نشريه بتواند به يكي از دغدغه هاي هميشگي جامعه علمي ايران پاسخ بدهد.
ايران حدود يك صدم جمعيت دنيا را داراست، در حالي كه سهم ايران از توليد علم در جهان، فقط يك هزارم است. در دنيا حدود ۳ هزار ژورنال ايندكس شده وجود دارد كه يك صدم آن مي شود ۳۰ نشريه، اما در ايران فقط ۳ يا ۴ ژورنال ايندكس شده وجود دارد، يعني ما به نسبت جمعيتمان، از يك دهم سهم طبيعي خودمان در توليد علم در جهان استفاده مي كنيم، در حالي كه اين براي كشوري مثل ايران، واقعا كم است. كتاب «الحاوي» رازي فقط در آكسفورد تا قرن هجدهم بيش از صد بار چاپ شده است. ما مشكل كمبود دانشمند و نيروي علمي نداريم. مردم در هيچ مقطعي كم نگذاشته اند، مردم عادي منظورم است:كارمند، دانشمند، كاسب و ... همه كار خودشان را مي كنند، اما مشكل از جاي ديگري است.
طبيعتا بر مي گرديم سراغ بحث شيرين مديريت، كه تمام نشدني است.
بله. ركودي كه وجود دارد غيرقابل انكار است. بايد فكري شود كه اين ركود ترميم پيدا كند. براي خروج از اين ركود بايد آناليز تحليلي روي عملكرد سيستم مان داشته باشيم. اگر بگوييم همه چيز خوب است، نمي توانيم در سال هاي آينده در دنيا رقابت كنيم. وضع توليد علم در داخل به حدي است كه مجبوريم بپذيريم در بسياري از زمينه ها، مصرف كننده صرف هستيم. اين با دنياي امروز نمي خواند.
در دنياي جديد بايد يا قوي باشيم، يا جبرا پامال مي شويم، راه سومي وجود ندارد، اما مديريت توزيع امكانات دچار مشكل يا مشكلات جدي اي است، به طوري كه براي مثال ما به تحريريه نشريه مان (كه تا به حال دو شماره آن چاپ شده) و حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر هستند نتوانسته ايم حتي يك قران حق التحرير پرداخت كنيم. همكاران مقيم خارج - كه تقريبا نصف تحريريه را تشكيل مي دهند - به خاطر عرق ملي و كمك به پيشرفت علم در كشور به ما ياري مي رسانند و همكاران مقيم داخل هم به همچنين.
البته هيچ نشريه اي بدون بودجه نمي تواند به حيات خودش ادامه دهد، در دنيا نشريات عمومي از روش هاي عمومي (تكفروشي و آگهي) و نشريات علمي با حمايت مراكز علمي چاپ مي شوند. اميدواريم مديريت تخصيص منابع، بهبود پيدا كند. چون آرزو بر جوانان عيب نيست، اين اميدم را بيان كردم.
از كشوري با غناي كشور ما، توقع زيادي نيست، اگر بخواهيم كه هر روز شاهد پيشرفت باشيم. البته اين پيشرفت كار آساني نيست، كشور ما تا وقتي كه طرز تفكرها عوض نشود، پيشرفت نخواهد كرد. نمي دانم جامعه شناسان، روان شناسان، علماي دين يا قواي نظارت بر كاركردها بايد به فكر چاره اي براي بهبود وضع باشند. اما بايد به وضعي برسيم كه اگر يك طبيب نتوانست كاري را انجام دهد يا به اين نتيجه رسيد كه كسي كاري را بهتر از او انجام مي دهد، دستش را بالا بگيرد و به فرد كارآمدتر اشاره كند.
در صحبت هاي تان كمتر انتقاد كرديد، در واقع عمدتا از سر مسايل جزيي رد شديد.
تعرفه هاي شركت هاي بيمه براي جبران هزينه ها و تامين بودجه كارهاي تحقيق كافي نيست، اما آدم بايد دل به دريا بزند.
به نظر مي آيد در مديريتتان هم خيلي دل به دريا زده ايد. معمولا در ايران مديران از ترس اشتباه زيردستان هيچ مسووليتي را به آنها واگذار نمي كنند و همه كارها را خودشان به گردن مي گيرند و طبيعتا هيچ كاري انجام نمي شود.
من در مديريت سعي مي كنم با كمترين اصطكاك بيشترين (برون داد) را در حدود قانوني ايجاد كنم. سعي مي كنم اجازه دهم آدم ها اشتباه كنند.
شما بايد اجازه دهيد افراد اشتباه كنند، مثلا وقتي بچه مي خواهد راه رفتن را بياموزد، بايد زمين بخورد، در كارهاي افراد هم همين است. باور من اين است كه مدير بايد كاملا flexible (منعطف) باشد. شخصا سعي مي كنم از بوروكراسي دوري كنم. نصف وقت مديرهاي ما به دعواها مي گذرد و قسمت عمده ديگر وقت آنها به امضا كردن ها اختصاص مي يابد. در حالي كه در انگليس گواهيintervention ا هم منشي بخش مي نويسد و مهر و امضا مي كند، در ايران معمولا مديران همه امضاها را شخصا بايد انجام بدهند. البته در جزييات هم شخصا وارد مي شوم، از همه مسوولان بازخواست مي كنم. مثلا همين امروز (در تاريخ انجام مصاحبه) ديدم سرويس هاي بهداشتي بو مي دهد، شخصا از مسوول آن بازخواست كردم و اولتيماتوم دادم كه بايد اين مشكل حل شود. به نظر من اگر مدير همه اش در حيطه هاي ريز دقيق شود، كليات را از دست مي دهد و اگر فقط بر كليات نظارت كند، اشتباهات در جزييات را نمي بيند. مثلا مديران وزارت بهداشت بايد به صورت غيرمنظم به مناطق مختلف بروند و طوري كار كنند كه سايه نظارت بر كوچكترين روستاها هم بيفتد. مشكل اينجاست كه مديرهاي ما مرحله به مرحله بالا نمي آيند، حركت عمده آنها به صورت جهشي است. مدير عالي رتبه يك سازمان در رابطه با بهداشت و درمان بايد ابتدا رئيس بخش، سپس رئيس يك بيمارستان و بعد حتما رئيس يك دانشگاه باشد، چرا كه دانشگاه يك مدل كوچك وزارتخانه اي است، اما اين روال در مديريت متعارف رعايت نمي شود. به همين سبب است كه برخي مديران اشتباهات استراتژيكي را انجام داده اند كه علاوه بر ميلياردها تومان خسارت مادي خسارات غيرقابل جبران ايجاد مي كنند كه براي هميشه اثر زخم آن باقي مي ماند.
- براي اينكه خودتان از اين اشتباهات نكنيد چه تمهيداتي انديشيده ايد؟
كاستي هايي حتما وجود دارد كه حتما هم هست، ما سعي مي كنيم گوش شنوا داشته باشيم و انتقادهايي را كه مي شود هر قدر هم تند و گاه غيرمنصفانه با روي باز پذيرا شويم. اين واقعيت كه سيستم، در صورتي بهبود پيدا مي كند و نقايص آنها برطرف مي شود كه شنونده انتقاد باشيم و پذيرش آن باعث مي شود افراد حرف هاي خود را بيان كنند. در همان جلسه هايي كه با پرسنل داريم من هميشه تاكيدم بر اين است كه اين توفيق را خدا داده تا خادم مردم باشيم.

سيستيك فيروزيس و راهنمايي هاي تغذيه اي
سارا اصرافي زاده - كارشناس تغذيه 
تعريف بيماري 
سيستيك فيروزيس يكي از بيماري هايي است كه كودكان بيشتر به آن مبتلا مي شوند. اين بيماري از طريق تاثير بر سيستم هاي بدن و توليد مواد نابجا بر اعمال پانكراس (لوزالمعده) روده، كيسه صفرا و مجاري عبورها در ريه ها تاثير مي گذارند.
نحوه عمل 
با مسدودشدن و اختلال در كار پانكراس، آنزيم هايي كه براي جذب مواد غذايي از روده كوچك موردنياز هستند، در دسترس نبوده و در نتيجه سوءجذب حاصل مي شود. اسهال چرب (استئاتوره) گهگاه وجود دارد و به خاطر جذب نشدن چربي، پروتئين و كربوهيدارت (نشاسته) مدفوع بوي بد و زننده اي به خود مي گيرد. درمان اين بيماري بدين صورت بود كه آنزيم هاي يانگراس را به صورت كپسول هاي پوشش دار همراه با غذا به بيمار تجويز مي كردند و در نتيجه هضم و جذب چربي ها، نشاسته و پروتئين بهتر صورت مي گرفت.
احتياجات غذايي به شدت بيماري بستگي دارد. به عنوان مثال، اگر اين بيماري در كودكي بروز كند و از رشد طبيعي وي جلوگيري به عمل آورد، در وهله اول رژيم وي بايد به نوعي تنظيم شود كه مواد غذايي ضروري براي رشد در اختيار او قرار گيرد تا در رشد وي بهبود حاصل شود و در كل براي اين بيماران رژيم پركالري دپوپروتئين تجويز مي شود. تنظيم رژيم برعهده كارشناس تغذيه است و درصورت عدم اطلاعات كافي براي تنظيم رژيم، نمي توان كالري و پروتئين موردنياز را تنظيم كرد. كالري موردنياز ۱۰۰- ۵۰درصد و پروتئين لازم بر آنها ۵۰ درصد بيشتر از مقدار توصيه شدهRDA است. درصورتي كه اسهال چرب وجود دارد، بهتر است رژيم غذايي حاوي مقدار كمي چربي باشد، اما درصورت ورود آنزيم هاي يانگراس به بدن، چربي غذايي مي تواند۵۰ -۳۰درصد كالري روزانه را براساس تحمل بيمار، تشكيل دهد. بدن در اين شرايط ويتامين هاي محلول در چربي را به مقدار كم جذب مي كند (ويتامين هاي(A,D,E,k و اين ويتامين ها معمولاً تجويز مي شوند. مصرف مولتي ويتامين و نمك توصيه مي شود.
نكات توصيه شده 
- هر وقت كه گرسنه شديد، غذا بخوريد. اين بدين معني است كه در وعده هاي زياد با حجم كم غذا مصرف كنيد.
- از ميان وعده هاي مغذي استفاده كنيد. سعي كنيد در همه ساعت هاي روز از خوراكي استفاده كنيد. نان و پنير، ماست، ميوه و... بسيار مناسب است.
- سعي كنيد به طور منظم غذا بخوريد، حتي اگر به مقدار كم باشد،  اين مواد بايد مكمل غذايي خوبي داشته باشد و اگر محتوي شير باشد بهتر خواهد بود.
- از مقدار زيادي پنير در وعده غذايي خود استفاده كنيد.
- از شير در تهيه و طبخ غذاي خود استفاده كنيد، خامه نيز براي شما مفيد است.
- از كره بادام زميني استفاده كنيد. مي توانيد كره بادام زميني را با نان ميل كنيد و يا آنرا با گوشت و سبزيجات و ميوه جات ميل كنيد.
- براي افزايش پروتئين دريافتي در هر وعده شير و مقداري شيرخشك در آن بريزيد و سپس ميل كنيد.
- در شير و آب ميوه از گل ختمي استفاده كنيد. در ميان وعده ها از كشمش، خرما، مغزه ها و آجيل ميل كنيد.
- هر قاشق چايخوري كره يا مارگارين ۴۵ كيلو كالري به غذاي شما اضافه مي كند.
از اين مواد در سوپ، سبزيجات پخته، سيب زميني پخته شده، غلات پخته شده و برنج، استفاده كنيد. از كره و مارگارين در غذاهاي گرم استفاده كنيد. چراكه در اين حالت كره و مارگارين بهتر و بيشتر جذب غذا مي شوند.
- از ماست استفاده كنيد. ماست را مي توانيد همراه سيب زميني پخته شده، غلات پخته شده و برنج، استفاده كنيد. از كره و مارگارين در غذاهاي گرم استفاده كنيد. چراكه در اين حالت كره و مارگين بهتر و بيشتر جذب غذا مي شوند.
- از ماست استفاده كنيد. ماست را مي توانيد همراه سيب زميني، لوبيا، هويج و كدو استفاده كنيد.
- ماهي، مرغ و گوشتي كه در آرد سوخاري سرخ شده باشد، كالري بيشتري دارد.
- از ماهي و پنير استفاده كنيد.
نكته 
بيشترين عواض بيماري سيستيك فيبروزيس در ريه ها ظاهر مي شود. همچنين ناتواني ريه در ازبين بردن مخاط و چرك، تنفس را براي بيمار مشكل مي سازد، تغذيه و رژيم مناسب، نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بيمار و مقابله با بيماري، برعهده دارد.
منبعyahoo.health :
verimed healthcare network

فشار خون بالا و سكته مغزي
هيپوتانسيون (فشار خون بالا) ريسك عامل اصلي سكته مغزي و كنترل آن، كليد پيشگيري است. بيماري هاي قلبي - عروقي نيز جزو ريسك عوامل ايجاد سكته مغزي به شمار مي آيد، چون آمبولي مغزي ممكن است از قلب منشا گرفته باشد.
هماتوكريت، كلسترول بالا و چاقي نيز ريسك سكته مغزي را افزايش مي دهد.
سكته مغزي در واقع كاهش ناگهاني عملكرد مغز به علت اختلال در جريان خون بخشي از مغز بوده كه معمولا نتيجه بيماري هاي طولاني مدت عروق مغز است.

نوشابه گازدار و دندان هاي فاسد
ميزان فراوان اسيديته در نوشابه هاي گازدار مانند كوكاكولا، مهم ترين عامل فساد دندان در نوجوانان انگليسي است.
بررسي سلامت دندان هاي هزار نوجوان انگليسي نشان مي دهد كه براثر نوشيدن هر نوع نوشابه فساد دندان از ۱۴ سالگي سه برابر مي شود و اگر يك نوجوان هر روز چهار ليوان نوشابه گازدار بنوشد، فساد دندان هايش ۶ برابر مي شود.
به گزارش روزنامه تايمز، دستاوردهاي اين پژوهش كه در مجله دندانپزشكي انگليس منتشر شد، نشان مي دهد نوجواناني كه روزانه نوشيدني هاي گازدار مي نوشند، ۶ برابر بيش از ساير نوجوانان ديگر، دندان آنها ضعيف مي شوند.

فوايد نوشيدن چاي و عسل
نوشيدن چاي خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد و به اعتقاد پزشكان، از آسيب ديدن سلول هايي جلوگيري مي كند كه منجر به سرطان و بيماري هاي قلبي و ساير بيماري ها مي شوند. همچنين پژوهش هايي كه درباره عسل انجام گرفته، نشان مي دهد كه عسل مانع گرفتگي رگ ها مي شود.
به گفته پزشكان، كساني كه روزانه چهار قاشق عسل مصرف مي كنند، آنتي اكسيدان بيشتري در خون ذخيره مي كنند و در نتيجه از گرفتگي رگ هاي خوني آنها جلوگيري مي شود.
آنتي اكسيدان ماده اي است كه از بافت هاي بدن محافظت مي كند. هرچه رنگ عسل تيره تر باشد، به همان اندازه حاوي پيوندهاي مفيد بيشتري است.

تجارت غيرقانوني دارو در اينترنت
سازمان ملل در گزارش تازه اي از دولت ها خواست تا تجارت غيرقانوني داروهاي كنترل شده از طريق اينترنت را به طور جدي پيگيري كنند. به گزارش شبكه خبريB.B.C ، گزارش هاي شوراي بين المللي كنترل دارو حاكي از آن است كه استفاده از فضاي شبكه اي براي خريد و فروش داروهاي اعصاب و آرام بخش ها رو به افزايش است. در اين گزارش نسبت به مصرف داروي خطرناك ريتالين، براي درمان بيش فعالي كودكان كه معمولاً به عنوان دارويي بي خطر در وب سايت ها آگهي مي شود، هشدار جدي داده شده است. با افزايش تلاش كشورهاي اروپايي براي تاكيد بر ارايه مجوز براي مصرف كنندگان اين قبيل داروها، تجارت داروها به صورت غيرقانوني در سراسر اين قاره نيز افزايش خواهد يافت.

توصيه هايي براي برنامه غذايي
بر اساس آخرين پژوهش هاي پزشكان درباره يك برنامه غذايي خوب، روشن شد كه بايد برنامه غذايي متنوع و منظمي داشته باشيم و در اين برنامه همه گروه هاي غذايي (ميوه، سبزي، غلات، گوشت و لبنيات) را بگنجانيم.
در اين زمينه پزشكان بر اين باورند كه رژيمي كه چربي آن بالاست، خطر ابتلا به سرطان پستان، پروستات و كولون را افزايش مي دهد.
در اين پژوهش همچنين پزشكان مصرف شيريني، نمك زياد، نوشابه هاي گازدار و سيگار را منع كرده و پيشنهاد مي كنند كه همواره وزن خود را در حال تعادل نگهداريم، چرا كه چاقي عامل اصلي به وجود آورنده بيماري ها و زمينه ساز برخي سرطان هاست.

مكمل ويتامينB و كمك به افراد افسرده
مصرف مكمل ويتامينB ممكن است براي كمك به افراد براي مبارزه با افسردگي مفيد باشد.
پژوهشگران دانشگاهي در فنلاند به اين نتيجه رسيدند كه افراد دچار افسردگي در صورتي كه سطح خوني ويتامين ۱۲B آنها بالا باشد، پاسخ بهتري به درمان مي دهند.
آنها پيشنهاد كردند كه مصرف مكمل هاي ويتامين ۱۲B ممكن است راهي براي تقويت اثر داروهاي ضدافسردگي باشد.
اين رابطه حتي پس از در نظر گرفتن عواملي چون مصرف سيگار، الكل، نوع درمان يافته شده و تاريخچه افسردگي در خانواده هم قابل توجه بود.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |