پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۵ - Mar 4, 2004
إِيَّاكَ وَ مُسَامَاهَ اللّهِ فِي عَظَمَتِهِ.
بپرهيز از آن كه در بزرگي فروختن، خدا را همنبردخواني.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
غم هجران تو را چاره زجايي بكنيم
ما شبي دست برآريم و دعايي بكنيم
تا طبيبش به سر آريم و دوايي بكنيم
دل بيمار شد از دست ،رفيقان مددي
ضوابط جديد مؤسسه هاي ويديويي اعلام شد
معاونت  سينمايي  وزارت  ارشاد اعلام  كرد كه  دستورالعمل  جديد صدور مجوزفعاليت  موسسه هاي  ويديو رسانه  و نظارت  برآنها، از ابتداي  سال  آينده اجرا مي شود.
معاونت  سينمايي  براساس  تجارب  به دست  آمده  و نتايج  بررسي هاي  صورت  گرفته ، تغيير و اصلاح  ضوابط پيشين را در ماههاي  گذشته  در دستور كار قرار داد و مقرر كرد كه  متقاضيان  تاسيس مؤسسه هاي  ويديو رسانه  علاوه  بر شرايط عمومي ، ملزم  به  احراز شرايط اختصاصي باشند.
حداقل  فعاليت  اجرايي  قابل  انتظار از يك  موسسه  ويديو رسانه  در طول  يكسال كاري  از سرفصل هاي  مهم  مقررات  جديد است .
براين  اساس ، موسسه هاي  ويديو رسانه  مجاز به  خريد حقوق  ويديويي  (نمايش خانگي ) آثار سينمايي  و غيرسينمايي  و نيز آماده سازي  محصول  تا تكثير آن درقالبهاي  رايج  وي  اچ  اس ، وي  سي  دي  و دي  وي  دي  بوده  و سرمايه گذاري در امر تكثير و عرضه  مناسب  محصول  توسط اين  موسسه ها مانعي  ندارد.
همچنين  تامين  فيلم  خارجي  براي  شبكه  ويديويي  از سال  آينده  تابع  ميزان خريد حقوق  ويديويي  فيلمهاي  ايراني  توسط موسسه هاي  ويديو رسانه  است .
ارائه  خدمات  برجسته  و نوآوري  در محصولات ، ايجاد زيرساخت ها و فضاهاي مناسب  براي  عرضه  محصول  و ساير عوامل  پيش  بيني  شده  از عوامل  موثر درافزايش  عرضه  فيلمهاي  خارجي  در اين  موسسه ها است .
پيش  بيني هايي  براي  تعليق  يا لغو مجوز موسسه هاي  كم  بازده  يا داراي عملكرد ضعيف  و ارائه  محصولات  فاقد استانداردهاي  مطلوب  حرفه اي  از ديگر نكات ضوابط جديد حوزه  موسسه هاي  ويديو رسانه است .

بزرگداشت كيارستمي در پرتغال
بزرگداشت عباس كيارستمي، با نمايش تمامي ساخته هاي بلند، كوتاه و ويديويي اين كارگردان سينماي ايران در شهر ليسبون پرتغال در حال برگزاري است.
به گزارش ايسنا، اين برنامه كه از هفتم اسفند ماه با حضور عباس كيارستمي آغاز شده تا ششم فروردين ماه ادامه خواهد داشت، نمايشگاهي نيز از عكس هاي عباس كيارستمي به نمايش درخواهد آمد. پيش از اين، بي نظيرترين برنامه بزرگداشت عباس كيارستمي در موزه ملي سينماي ايتاليا برگزار شده بود.
جشنواره بين المللي فيلم ملبورن نيز در سال جاري برنامه اي در بزرگداشت اين كارگردان سينماي ايران برگزار كرده بود.
كيارستمي در سال جاري، تاكنون دو نشان معتبر شواليه ادب و هنر وزارت فرهنگ فرانسه و دكتراي افتخاري دانشسراي عالي پاريس را دريافت كرده بود، جايزه كنرادولف فرهنگستان هنر برلين نيز از ديگر افتخارات اين كارگردان ايراني است.
همچنين يوناني ها قرار است در جشنواره سالونيكا، برنامه اي در بزرگداشت عباس كيارستمي برگزار كنند.

تصويب بودجه موسيقي كشور
۵/۳ ميليارد تومان در سال ۸۳
بودجه مركز موسيقي كه از تصويب كميسيون فرهنگي و در نهايت صحن علني مجلس گذشته است، ۵/۳ ميليارد تومان است كه ۵۰۰ ميليون تومان آن به پژوهشهاي موسيقي اختصاص خواهد يافت.به گزارش همشهري علي  مرادخاني در نشست صميمي با چند خبرنگار موسيقي كه روز گذشته در تالار وحدت صورت گرفت ضمن اعلام اين خبر گفت: از چند سال قبل با تلاش مستمر همكاران و مساعدت اهل هنر و به خصوص موسيقي، موفق شديم براي موسيقي رديف بودجه اي جداگانه اختصاص بدهيم و در نهايت امسال موفق شديم بودجه را تا سقف ۵/۳ ميليارد تومان ارتقاء دهيم.وي درباره چگونگي تخصيص اين بودجه گفت: تشكيل و حفظ گروههاي موسيقي در كشور، كمك به فعاليتهاي خانه موسيقي، كمك به برگزاري برنامه ها و جشنواره هاي غيردولتي و... از جمله سرفصلهاي كمكهاي مركز موسيقي است.
رئيس مركز موسيقي در اين جلسه از تغييرات احتمالي در معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سخن گفت و ابراز اميدواري كرد كه زمينه مساعدي كه براي فعاليت در حوزه موسيقي پديد آمده است ارتقاء و تحولات مثبت تري را تجربه كند.

شب شعر عاشورايي در فرهنگسراي ارسباران
شب شعر «عاشقان بي دل» با موضوع عاشورا امروز عصر با حضور شاعران مذهبي سرا در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري كار ايران،  اين شب شعر با موضوع «عاشورا و شهادت» با حضور شاعراني نظير قيصر امين پور، پرويز بيگي حبيب آبادي، حسين اسرافيلي، سيد علي موسوي گرمارودي برگزار مي شود.
اين شب شعر از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در اين فرهنگسرا برگزار مي شود.

توضيح سازمان ملي جوانان
حمايت از فيلمسازان جوان، جاي حرف به عمل نياز دارد
روابط عمومي سازمان ملي جوانان در پاسخ به مطلب سينماي ايران درخشش خود را مديون فيلمسازان جوان است كه هفته گذشته در همين صفحه همشهري به چاپ رسيد اعلام كرد: حمايت از فيلمسازان جوان از سياست هاي كلي سازمان و مسوولان است اما اين سياست بايد در قالب برنامه هاي اصولي به اجرا در آيد و عملياتي شود.
در نامه اين سازمان آمده است:
متاسفانه شتابزدگي مسوولان انجمن سينماي جوانان در اعلام يك طرفه برنامه هايي كه فقط در حدود مذاكرات غير رسمي بوده است بدون در نظر گرفتن پشتوانه هاي قانوني و اجرايي كه به نظر مي رسد فقط جنبه تبليغاتي دارد منجر به ايجاد مشكل طرح شده در مصاحبه مي باشد.
بديهي است اين گونه تعامل تبليغاتي با جوانان كه طي سالهاي متمادي فقط وعده و وعيد شنيد ه اند و كمتر گام هاي عملي را مشاهده كرده اند، منجر به بي اعتمادي بيشتر آنان مي گردد. مسوولان سازمان ملي جوانان در سياست هاي جديد خود اهتمام خويش را بر آن گذارده اند كه بيش از آن كه به شعارهايي كه احتمال عملياتي شدن آن ناچيز است و به جاي مشاركت تبليغاتي و نمايشي در برنامه هاي مشترك نهادهاي ديگر، به حضور جدي و عملي بيانديشند و گام هاي عملي را بردارند. براي مثال مشاركت سازمان ملي جوانان در جشنواره بين المللي فيلم فجر امسال براي تشويق سينماگران جوان و نيز حمايت از ايده هاي جوانانه فيلمسازان صورت گرفت كه طي همين مدت كوتاه منجر به استقبال و رويكرد جدي فيلمسازان حرفه اي به مسائل اصلي جوانان و نيز انگيزش بيشتر جوانان هنرمند گرديده است.
بديهي است سازمان ملي جوانان حمايت از فيلمسازان جوان را در برنامه هاي آتي خود به طور جدي مد نظر قرار خواهد داد و شورايي كه به اين منظور در سازمان تشكيل شده است اين مهم را پي گيري خواهد كرد.

تئاتر با مشكل مديريت روبه رو است
محمودرضا رحيمي كارگردان نمايش «چند كاپريس براي ويولن» با انتقاد از شيوه بازتاب اخبار مربوط به جدول آمار فروش تئاتر شهر در رسانه ها و مطبوعات، گفت: متاسفانه در بازتاب اين اخبار، بدون توجه به ظرفيت سالن، تعداد اجراها، قيمت بليت و... تنها به ميزان فروش توجه مي شود و همين عامل تنها معيار رتبه بندي نمايشهاست.
وي كه با ايسنا گفت وگو مي كرد، ادامه داد: اين گونه شيوه تنظيم، همواره به زيان گروههايي مانند گروه ماست كه مورد كم لطفي مديريت تئاتر قرار گرفته اند.
رحيمي ادامه داد: كارها با قرارداد گيشه به روي صحنه رفته است اما ما در تعيين قيمت بليت هيچ دخالتي نداشته ايم. وي سپس با اشاره به خالي بودن تالار نو از پيش از برگزاري جشنواره فجر به ايسنا گفت: ظرفيت تالار خورشيد تنها ۳۰ نفر است گرچه در جدول ۵۰ نفر ذكر مي شود و بسياري از تماشاگران ما بر روي زمين يا ايستاده، نمايش را مي بينند كه اين موضوع خود نشانگر استقبال تماشاگران از اين گونه آثار است. رحيمي تصريح كرد: ما هميشه از سوي مديريت تئاتر با مشكل روبه رو بوده ايم به گونه اي كه حتي سالن اجراي ما جارو نشده و از اين نظر به تماشاگران ما بي لطفي شده است و ما به ناچار خود به نظافت سالن پرداخته ايم. وي سپس تصريح كرد: اگر در مطبوعات عنوان مي شود كه تئاتر شهر دچار بي رونقي است بايد مشخص شود كه اين بي رونقي به نوع گروهها برمي گردد يا به مديريت .

انجمن سينماي دفاع مقدس از «چاي تلخ» حمايت نمي كند
انجمن سينماي دفاع مقدس در شرايط فعلي از ساخت فيلم «چاي تلخ»، تازه ترين فيلم ناصر تقوايي، حمايت نمي كند.
سيد فرهاد حسيني، مسئول روابط عمومي انجمن سينماي دفاع مقدس در گفت و گو با خبرگزاري مهر با اعلام اين خبر گفت: انجمن دفاع مقدس در صورتي حاضر به حمايت و ارائه كمك به فيلم سينمايي «چاي تلخ» است كه فيلمنامه بر اساس نظر اين انجمن اصلاح شود.
وي در ادامه درباره دليل عدم حمايت اين انجمن از فيلم «چاي تلخ» گفت: انجمن سينماي دفاع مقدس داراي شوراي فيلمنامه است كه بر اساس ضوابط و قواعد خاصي اقدام به تصويب فيلمنامه مي كند و با برنامه ريزي هايي كه انجام مي شود، تسهيلات مالي يا امكاناتي را در اختيار سازندگان اثر قرار مي دهد.
وي خاطر نشان ساخت: «چاي تلخ» از جمله آثاري است كه به انجمن سينماي دفاع مقدس آمد تا تسهيلاتي در زمينه شهرك سينمايي دفاع مقدس و ساير هماهنگي هاي لازم كسب كند. اما شوراي فيلمنامه تغييراتي را در متن فيلمنامه ضروري دانست و آن موارد را به سازنده اثر اعلام كرد. در صورت اعمال تغييرات مورد نظر از سوي صاحب اثر، حمايت لازم براي ساخت اين فيلم از سوي انجمن صورت خواهد گرفت.
شنيده ها حاكي از آن است كه مضمون كلي اثر از نظر انجمن سينماي دفاع مقدس مورد تاييد نيست.

وقتي كه لك لك ها پرواز مي كنند  در  دانشگاه تهران
فيلم سينمايي «وقتي كه لك لك ها پرواز مي كنند» به كارگرداني ميخائيل كالاتازف شنبه ۱۶ اسفند ساعت ۱۴ در كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران به نمايش درمي آيد.
وقتي كه لك لك ها پرواز مي كنند محصول سال ۱۹۶۱ شوروي سابق بوده و در مدت زمان ۱۱۹ دقيقه بازيگراني چون ولاديمير كورتلين و سرگئي كالاتزف را به خدمت گرفته است.
فيلم، درامي عاشقانه در ايام جنگ روسيه با آلمان را روايت مي كند.
بعد از يك مراسم نامزدي، مرد جوان عازم جبهه هاي نبرد مي شود و دختر جوان همچنان بردبارانه منتظر بازگشت است. در جبهه، اتفاقاتي براي مرد جوان افتاده است .او نمي تواند با دختر مورد نظرش ازدواج كند و فيلم با تلخي پررنگي به اتمام مي رسد.

نگارستان
چارلز
003150.jpg
۱ - سرآنتوني ون دايك «Sir Anthony Van Dyck»
۲ - تولد:  آنتورپ ۱۵۹۹ / وفات: لندن ۱۶۴۱
۳ - سبك نقاش: باروك (اين سبك در رم از سال ۱۶۰۰ آغاز شد و تا اواسط قرن هجدهم ادامه داشت. غلو و تكلف مشخصه اين سبك است. نام اين سبك از كلمه «Baracco» به معني «ابله» يا «مسخره» گرفته شده است.)
۴ - زندگينامه نقاش: او شاگرد «پيتر پائول روبينس» در زادگاهش آنتورپ بود. سپس به لندن و از آنجا به ايتاليا رفت. او در ايتاليا به رموز و ظريف كاري هاي علم نقاشي مسلط شد. از جهت رفتار و منش نيز نكات بسياري را از هنرمندان ايتاليايي آموخت و منشي درخور يافت. او در خلق اثر از «چهره» تحولي چشمگير ايجاد كرد؛ چراكه آثار او حالت چهره، رفتار و اقتدار بزرگ مردان؛ افراد متمول و اشراف زاده را به خوبي نشان مي داد. اين سبك او تا قرن هجدهم در انگلستان طرفداران فراواني داشت. عده اي نيز او را «چاپلوس» مي دانستند! آثار او چنان زيبا بود كه «كنتس ساسكس» در تعريف او مي گويد: «اثري كه او از من خلق كرد، بي نظير است. تاكنون كسي مرا به اين زيبايي و وقار نديده بود! من كارهاي او را مي پرستم!»
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: «چارلز اول نشسته بر اسب» / ۱۶۳۶ / رنگ روغن روي بوم / ۲۹۲*۳۶۷ سانتي متر يراق اسب؛ لباس ها فاخر، نگاه مقتدرانه سوار و نحوه نشستن او بر اسب؛ نشان از تعلق مرد به خانواده سلطنتي دارد. او چارلز اول است...
هنرمند دستمزد قابل توجهي براي خلق اين اثر دريافت كرد؛ چراكه به خوبي اقتدار چارلز اول را به تصوير كشيده است!
۶ - محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال / لندن

بهارستان
اي آن كه در عزاي تو آدم گريسته
بر پاره هاي پيكرت اي كشتي نجات
زينب به قتلگاه و ره كوفه تا به شام
با قامت شكسته در اين غم گريسته
شهيد اسماعيل مؤذني

انتشار فرهنگ اصطلاحات ادبي
ويرايش تازه اي از فرهنگ اصطلاحات ادبي از سوي انتشارات مرواريد به بازار نشر عرضه شد. اين كتاب كه به كوشش سيما داد، تدوين و تبويب شده است دايرةالمعارف كوچكي است از واژگان ادبي، شامل صناعات، انواع نقد و نظريه ها، مكتب ها و دوره هاي عمده در ادبيات ايران و جهان كه به شيوه تطبيقي و توضيحي تأليف شده است.
به گزارش همشهري، رويكرد تطبيقي حاكم بر مقالات كتاب، مفاهيم مربوط به صناعات، انواع و جريانهاي ادبي را به ويژه در بستر ادبيات فارسي، انگليسي و آمريكايي همراه با شرح و شواهد برگزيده و گويا به خواننده معرفي مي كند.
مؤلف در كتاب كوشش كرده است با پژوهش در منابع معتبر فارسي و انگليسي و از رهگذر مطابقت تعاريف با يكديگر، به جاي واژه سازي، تا سرحد امكان از واژگان موجود و فني در گنجينه ادب كهن و معاصر فارسي بهره گيرد و آنها را با برابرهاي اروپايي هر كدام تطبيق دهد. همين گزارش حاكيست كه در ويرايش تازه علاوه بر اضافه شدن مدخلهاي تازه نظريه ها و تحولات معاصر ادبي نيز به كتاب افزوده شده و نيز دو واژه نامه ادبي فارسي - انگليسي و انگليسي - فارسي نيز در پايان كتاب آورده شده است.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
رنگين كمان
بعد از شش شبانه روز باران بي دريغ، حالا خورشيد
از لابه لاي ابرها سرك مي كشد.
امروز روز هفتم است. بي گمان وقت آن رسيده است؛
كه عشق برويد از همنوايي آب و آفتاب.
به معجزه مي ماند اين نقش، بر قاب آسمان.
محسن سعيد السادات

گشتي در دنياي خبرها
هواپيماي جديد
تورنتو: يك مخترع در كانادا پيشنهاد ساخت نوعي هواپيماي مسافربري را ارائه داده كه در آن خلبان قادر است در حين وقوع حادثه، هواپيما را به چند بخش مجزا تبديل كند تا احتمال زنده ماندن مسافران افزايش يابد.به گفته اين مخترع، هواپيماي مورد نظر وي در قالب چند بخش مجزا طراحي مي شود و سپس اين قسمت هاي مستقل به يكديگر متصل مي شوند. بر اين اساس، خلبان قادر خواهد بود در هنگام وقوع حادثه با فشاردادن يك كليد، با استفاده از برش ليزري قسمت هاي هواپيما را از يكديگر جدا كند و هر قسمت با چتر نجات و دستگاههاي تحمل شوك هاي ناگهاني روي زمين و يا دريا فرود آيد.به گفته كارشناسان، اين طرح يك نقشه رويايي است و اجراي آن بسيار هزينه بر و حتي شايد غيرعملي خواهد بود.
سرقت آمبولانس
پالرمو: يك كشاورز ايتاليايي به دليل انتقال مادر بيمار خود به بيمارستان با يك آمبولانس سرقت شده،  توسط پليس دستگير شد.
روز گذشته اين كشاورز، مادر بيمار خود را به بيمارستان دهكده محل سكونتش رساند اما چون اين بيمارستان فاقد تجهيزات كافي بود، پزشكان تصميم گرفتند خانم بيمار را به بيمارستان مجهزتري در شهر منتقل كنند.متاسفانه در آن زمان،  راننده آمبولانس در بيمارستان نبود و بايد در انتظار بازگشت وي از منزل مي نشستند به همين دليل پسرخانم بيمار، آمبولانس بيمارستان را روشن كرد، مادرش را داخل اين وسيله نقليه امدادي قرار داد و با سرعت هر چه تمام تر به سوي بيمارستان شهر حركت كرد.وي قرار است به جرم سرقت آمبولانس در دادگاه محاكمه شود.
تبعيد طوطي سخنگو
لندن: فرمانده يك ناو جنگي انگليس دستور داد طوطي سخنگوي اين ناو را در زمان بازديد ملكه به مكان ديگري انتقال دهند.اين طوطي سخنگو با ديدن افراد تازه وارد حرف هاي زشت به زبان مي آورد به همين دليل فرمانده ناو نگران بود در حين بازديد ملكه،  به او توهين كند.اين طوطي چندي پيش با آنكه داخل يك كمد زنداني شده بود به فرمانده نيروي دريايي توهين كرد و باعث شرمندگي افسران ناو شد.
نوزاد سوخته، زنده شد
فيلادلفيا: يك دختربچه ۶ ساله كه تصور مي شد در سال ۱۹۹۷ جان باخته باشد،  مجددا پيدا شد. در اواخر سال ۱۹۹۷، خانه والدين اين نوزاد طعمه حريق شد و پس از آنكه آتش نشان ها نتوانستند نوزاد را ميان خاكسترهاي خانه بيابند، والدينش براي وي مراسم ترحيم، برگزار كردند.
اما دو ماه قبل مادر نوزاد به ظاهر كشته شده در يك جشن تولد با دختر بچه اي مواجه شد كه شكل ظاهري وي بسيار شبيه خود او بود.پس از پايان جشن تولد، اين خانم موضوع را به پليس اطلاع داد و پليس نيز پس از انجام آزمايش هاي ژنتيك به اين نتيجه رسيد كه دختر بچه ۶ ساله در حقيقت فرزند خانم شاكي است.
تحقيقات پليس نشان مي دهد زني كه قصد داشت نوزاد مورد نظر را بربايد، با صحنه سازي خانه والدين نوزاد را به آتش كشيد و در فرصت مناسب او را ربود.
به خاطر سيگار
ماني توبا: چندي پيش يك پيرمرد ۷۳ ساله در كانادا به سوي سارقي كه قصد سرقت تلفن همراه پسرش را داشت شليك و او را مجروح كرد. وي به همين دليل در دادگاه محكوم به تحمل ۲۰ ماه حبس شد كه سيگار كشيدن در آن ممنوع است.
با توجه به اينكه، پيرمرد هر روز حداقل يك بسته  سيگار مي كشيد از قاضي خواست تا او را به زنداني كه در آن سيگاركشيدن مجاز است منتقل كند. سرانجام مجرم پذيرفت كه به جاي تحمل ۲۰ ماه حبس، ۲۴ ماه را پشت ميله هاي زندان سپري كند اما در عوض در زندان سيگاري ها، دوران محكوميتش را پشت سر بگذارد.
دو خبر علمي
واشنگتن: نقشه ژنتيكي مرغ براي اولين بار در جهان ارائه شد. پيش از اين دانشمندان موفق به ارائه نقشه ژنتيكي انسان،  ميمون و موش شده بودند. اين براي اولين بار است كه دانشمندان موفق به ارائه نقشه ژنتيكي يك نوع پرنده شده اند.
خبر ديگر اينكه گروهي از ستاره شناسان سوئيسي و فرانسوي موفق به شناسايي دورترين كهكشان جهان شده اند .اين كهكشان  ۲/۱۳ ميليارد سال نوري از زمين فاصله دارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۶ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه آريا: نمايشگاه نقاشي امير راد / تا ۱۹ اسفند / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، شماره ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه هنر: نمايشگاه نقاشي و گل چيني و بلندر / ۱۶ تا ۲۶ اسفند / خيابان استاد نجات اللهي، جنب ورشو، مركز سازمان هاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶
* نگارخانه انقلاب: نمايشگاه نقاشي روي سفال تا ۱۸ اسفند / بزرگراه نواب، كميل شرقي، پلاك ۸۴ / تلفن: ۹-۵۴۱۹۰۵۷
* نگارخانه پاسارگاد: نمايشگاه شيرمردان عشايري (فرش اصيل ايلاتي) گردآوري و نقد هنري وحيد ملك / خيابان دولت، بعد از چهارراه قنات / جنب داروخانه اكسير، كوي سلمي / تلفن: ۲۵۴۰۴۰۷
* نگارخانه آبان: نمايشگاه «شصت سال نقاشي» هانيبال الخاص / تا ۱۹ اسفند / خيابان فاطمي غربي، خيابان استادزاده،  پلاك ۳۵ / تلفن: ۶۹۴۵۴۰۵
* نگارخانه بنفشه: نمايشگاه نقاشي هاي امير عباسي و ليلي لولويي / ۱۵ تا ۲۰ اسفند / ملاصدرا، ابتداي شيراز جنوبي، كوچه بهار، پلاك ۵۰ / تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷
* نگارخانه بانو: نمايشگاه آثار خوشنويسي فتح الله ازهاريان فر / تا ۲۰ اسفند / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶.

گل و گياه
هوستا
003147.jpg
نام علمي: Hosta fortunei شAlbopicta
خانواده: FUNKIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۱۰۰-۷۵ سانتي متر و گستردگي ۱ متر است. داراي برگهاي سبزكمرنگ با مركز زرد كرمي رنگ، بيضي تا قلبي شكل. گلهاي شيپوري شكل بنفش كمرنگ آن در اوايل تابستان به صورت خوشه اي ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني، مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اوايل بهار امكان پذير مي باشد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |