چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۶
تلخ ترين نامه اي كه به دست مارسيد
متاسفيم كه وجود دارد
مطلب عجيبي بود. شكوايه اي از قرباني يك تشخيص اشتباه. نامه اي كه به دست ما رسيد هنوز خيس بود،نمي دانيم باران مي باريد يا به خاطر بود...
عليرضا آشوري 
002304.jpg
همه پزشكان دوست دارند سرفرصت و با طمانينه به تك تك بيمارانشان رسيدگي كنند و در جلسه هاي مشورتي مشكلا ت بيمار را با همكاران بررسي كنند اما...

محرك نوشتن اين مطلب، نامه تكان دهنده خانم دبيري به نام «بهناز.ك» بود كه چندي پيش، دفتر ايرانشهر آن را دريافت كرد. نامه اي پر از درد كه همه را متاثر ساخت. بيماري اين خانم دبير محترم به دليل تشخيص ناصحيح و كاملا سرسري يك پزشك بسيار معروف «دكتر.د»، كوليت تشخيص داده شده بود و تماس هاي مكرر ايشان مبني بر اينكه «ناراحتي من با مصرف اين داروها كاهش پيدا نكرده»، به گوش پزشك نرفته است. تا اينكه روز سيزدهم فروردين به دليل يك وضعيت اورژانسي، همان پزشك معالج در بيمارستان، بيماري ايشان را سرطان پيشرفته رحم و تخمدان تشخيص داده و ضمن آرزوي موفقيت! ايشان را به امان خدا رها كرده است. همه اين مشكلات به تشخيص ناصحيح برمي گردد.
بسيار پيش مي آيد كه پزشكان معروف و حاذق، حالا يا به دليل اعتماد به تجربه خود، يا به دليل مسايل مالي، فوق العاده سرسري و بي دقت بيماران را ويزيت مي كنند. طبيعتا بي دقتي در معاينه، مي تواند باعث تشخيص غلط شود و تشخيص غلط، درمان غلط را به دنبال دارد و تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.
خوب به خاطر دارم كه حدود ۱۰سال قبل، بي دقتي يك پزشك داخلي در تجويز يك آنتي بيوتيك كه براي كليه سمي است، هر دو كليه مادربزرگ نگارنده را كه ناراحتي كليه داشت، از كار انداخت و او حدود يك ماه بعد درگذشت.
به راستي چه كسي بايد پاسخگو باشد؟ گاهي تشخيص غلط به دليل كيفيت خاص بيماري، اتفاق مي افتد. مثلا گاهي اكتينومايكوز با آبسه هاي دنداني اشتباه مي شود كه چندان دور از ذهن نمي نمايد. اما اگر بعد از مدتي بيمار به درمان پاسخ ندهد، طبيعتا پزشك مي بايست نسبت به صحت تشخيص خود ترديد كند و با انجام آزمايش هاي كلينيكي و لابراتواري، صحت يا عدم صحت تشخيص قبلي خود را معين سازد. مشكل اينجا است كه متاسفانه بسياري از پزشكان اشتباهات خود را نمي پذيرند. البته يك نكته بسيار مهم را هم نبايد از نظر دور داشت و آن اينكه بسياري از درمانها در مدت زماني طولاني جواب مي دهند. مثلا افسردگي بعد از حدود يك ماه و نيم به درمان پاسخ مي دهد ولي بسياري از بيماران به غلط فكر مي كنند كه درمان بي نتيجه بوده است كه در اين موارد بيمار بايد شكيبايي لازم را به خرج دهد و البته اطلاع رساني صحيح پزشك به بيمار هم، از اهميت بسزايي برخوردار است.
002298.jpg

در عين حال برخي از تصميمات بيماران هم كه جاي هيچ حرف و بحثي را باقي نمي گذارد. يكي از دوستان نقل مي كرد بيماري به دليل سردرد و سرگيجه به يكي از بيمارستان هاي مركز شهر مراجعه كرده و بيماري او را تخريب پيشرونده بافت كليه تشخيص داده بودند. «دكتر.م» فوق تخصص بيماري هاي كليه و رئيس بخش كليه آن بيمارستان، به بيمار تاكيد مي كند كه شما بايد بستري شده و تحت دياليز قرار بگيريد وگرنه به زودي هر دو كليه خود را از دست مي دهيد. تمام معاينات و آزمايشات، تشخيص پزشك را تاييد مي كرد اما بيمار خودسرانه از بستري شدن امتناع و بيمارستان را ترك كرد! در چنين مواردي قطعا پزشك مسوول نيست. اما اگر تشخيص، واقعا اشتباه باشد چطور؟
در اين مورد مهمترين نكته پذيرفتن اشتباه از سوي پزشك و تلاش براي تصحيح درمان است وگرنه وضعيت بيمار به مراتب وخيم تر مي شود. وقتي پزشكي، درمان يك بيمار را برعهده مي گيرد، نسبت به كليه مراحل درماني و اتفاقات آتي، مسوول است و اگر كمترين شكي در مورد تشخيص و يا طرح درمان خود دارد مي بايست همان ابتدا، بيمار را در جريان اين مسأله قرار دهد. با نهايت تاسف بايد گفت جمعي از همكاران محترم، بنابر ملاحظات اقتصادي از اظهار چنين مطلبي خودداري مي كنند تا بدين ترتيب اعتماد بيمار از بين نرود و در نهايت، بيمارخود را از دست ندهند، غافل از اينكه يك درمان اشتباه به دليل تشخيص غلط يا غيرقطعي، لطمات اقتصادي به مراتب بيشتري را به دنبال خود دارد و در آن صورت، طيف بيشتري از بيماران از پزشك سلب اعتماد مي كنند. اين مشكل به طور همه گير باعث مي شود تا مردم به طور كلي به همسايه، خويشاوندان و فاميل خود به اضافه برنامه هاي پرسش و پاسخ راديويي و تلويزيوني پناه ببرند. جالب اينكه برخي از همين پزشكان مذكور، مثل پزشك معالج خانم «بهناز.ك» از چهره هاي مشهور تلويزيون هم هستند!
عمده پزشكان، نسبت به بيماران خود و سرنوشت آنها احساس مسووليت مي كنند. بسياري از پزشكان بدون آنكه وظيفه اي در قبال برخي اتفاقات جانبي داشته باشند، بيماران خود را با وسواس و دلسوزي و تا لحظه آخر همراهي مي كنند و حتي بعضا كارهايي فراتر از عرف وظايف خود انجام مي دهند كه قابل تحسين و تقدير است. اما متاسفانه نمي توان اين مسأله دردناك را انكار كرد كه دركنار پزشكاني كه ذكرشان رفت، هستند پزشكاني كه با بي اعتنايي و بي دقتي، معاينه مي كنند، اشتباه تشخيص مي دهند، اشتباه درمان مي كنند، به عجز و ناله هاي مريض وقعي نمي نهند و به رغم دريافت مبالغ هنگفت، بابت اين درمان هاي اشتباه كه زندگي بيمار را به خطر انداخته، حاضر نيستند مسووليت اشتباهات متعدد خود را نيز بپذيرند.
و باز هم متاسفانه بايد گفت اين عده قليل هستند كه مي توانند كليت نظام پزشكي كشور و زحمات دلسوزانه بقيه پزشكان را به سادگي زير سوال ببرند.

بهداشت دهان و دندان
مسواك، دهان شويه، نخ دندان
002307.jpg
عبدالرضا جميليان
توجه به بهداشت دهان و دندان يكي از مهمترين كارهاي روزمره به شمار مي آيد. بهداشت دهان و دندان نه تنها براي سلامتي فرد ضروري است، بلكه براي داشتن روابط اجتماعي بهتر با مردم بايد دهاني تميز و خوشبو و دندان هايي مرتب و سالم داشت. مسلماً فردي كه داراي دندان هاي عفوني و جرم گرفته باشد و هنگام صحبت كردن دهانش بوي بد  بدهد، نمي تواند در اجتماع موفق باشد. همچنين اين فرد بعد از مدتي دچار ناراحتي معده، سوءهاضمه و ساير بيماري هاي عفوني مي شود، چراكه غذا هنگام ورود به بدن از يك محيط سرشار از ميكروب گذر مي كند و انواع بيماري ها را در بدن موجب مي شود. براي بهداشت دهان و دندان بايد بعد از هر وعده غذايي ابتدا با نخ دندان بين دندان ها را كاملاً از هرگونه باقيمانده غذا و جرم تميز كرد، بعد با مسواك و خميردندان سطوح دندان ها را شستشو داد تا هرگونه پلاك ميكروبي پاك شود. پلاك ميكروبي عامل ايجاد پوسيدگي دنداني و بيماري هاي لثه است. وقتي غذاهايي شامل مواد قندي خورده مي شود ميكروب هاي موجود در پلاك هاي ميكروبي با استفاده از آن، اسيد مي سازند كه اسيد حاصله موجب تخريب ميناي دندان مي شود. پلاك ميكروبي به صورت لايه نازك چسبيده و بي رنگي است كه شامل ميكروب هاي مخرب بوده و دايماً بر روي دندان ها ساخته مي شود. مواد مضري كه توسط پلاك هاي ميكروبي ساخته مي شود، موجب تخريب و ازبين رفتن استخوان و لثه ها نيز مي شود.
بنابراين مسواك زدن براي ازبين بردن پلاك هاي ميكروبي امري ضروري است كه بعد از خوردن هرگونه مواد غذايي بايد انجام شود.
استفاده مرتب از دهان شويه ها به عنوان مكمل براي مسواك زدن، ضروري است. دهان شويه هاي ضدجرم،  اتصال پلاك ميكروبي به دندان را سست مي كند و باعث مي شود كه راحت تر از سطح دندان ها پاك شود. همچنين دهان شويه هاي حاوي فلورايد سرعت پوسيدگي را در دندان ها كم مي كند و باعث مي شود سطح مينا در مقابل پوسيدگي ها مقاومتر شود.
افرادي كه دندان هاي نامرتبي دارند و دندان ها طوري قرار گرفته اند كه هنگام غذاخوردن باقيماندهاي غذايي بين دندان ها گير مي كند،  هنگام شست وشو هم به علت اينكه دندان ها روي هم قرار گرفته اند كاملاً تمام سطوح دندان تميز نمي شود و هميشه قسمت هايي از دندان ها داراي پلاك هستند. در اين افراد براي اينكه دچار بيماري هاي لثه و همچنين پوسيدگي هاي بين دنداني نشوند بهترين درمان، ارتودنسي و رديف كردن دندانها است. با استفاده از درمان ارتودنسي دندان ها در سر جاي درست خود قرار مي گيرند و از گير غذايي جلوگيري مي شود. همچنين شست وشو و پاك كردن پلاك ها هم، بسيار راحت مي شود و از بيماري هاي لثه و پوسيدگي هاي بين دنداني جلوگيري مي شود درضمن وقتي كه دندان ها مرتب باشند، نماي بهتري هم خواهند داشت و چهره بيمار زيباتر مي شود.
پاكسازي سطوح اطراف سيم هاي ارتودنسي بسيار مشكل است، زيرا پلاك هاي ميكروبي در اين قسمت ها تجمع مي يابند. اگر پلاك ها براي مدت طولاني در اين نواحي باقي بمانند لكه ها و خط هايي بر روي دندان برجا مي ماند كه نشانه كلسيم زدايي (دكلسيفيكاسيون) و آسيب هاي دايمي بر روي دندان است. بنابراين بيمار بايد در طول درمان ارتودنسي از بهداشت خوبي برخوردار باشد و به توصيه هاي متخصص ارتودنسي عمل كند. بعد از خوردن هرگونه مواد غذايي بايد دندان ها مسواك زده شوند.
بنابراين پس از صبحانه، ناهار، شام و نيز اگر بين غذاهاي اصلي، چيزي خورده شود بايد مسواك زده شود. براي اين كار هنگامي كه در خانه نيستيد حتماً مسواك خود را به همراه داشته باشيد. بعد از مسواك زدن با استفاده از قرص هاي تشخيصي(Disclosing Tablet) مي توان پلاك هاي ميكروبي را  مشخص كرده و نحوه مسواك زدن را تصحيح كرد. براي بالابردن مقاومت ميناي دندان استفاده از دهان شويه فلورايددار توصيه مي شود و استفاده از خميردندان هاي حاوي فلورايد اجباري است. مهمترين نكته اي كه بيمار بايد در خلال درمان ارتودنسي رعايت كرد تميزكردن دندان ها و وسايل ارتودنسي است. عدم رعايت اين نكته باعث تشكيل پلاك ميكروبي در دندان ها مي شود. روش هاي مختلفي جهت مسواك زدن دندان ها وجود دارد.
در اينجا يك روش متداول ذكر مي شود، بهتر است از مسواك مخصوص ارتودنسي و يا مسواكي با موم هاي نرم و خمير دندان حاوي فلورايد استفاده شود. در فك بالا مسواك زدن از سطح خارجي دندان با حركت مسواك به سمت پايين شروع مي شود، سپس سطح داخل دندان ها مانند سطح خارج دندان ها تميز مي شود و هر دنداني بايد ۱۰ مرتبه مسواك زده شود. مطمئن باشيد كه موهاي مسواك زير لثه را تميز كند. باكتري ها تمايل زيادي دارند كه در اين ناحيه مخفي شوند. در مرحله بعد با عمود قرار گرفتن مسواك و بالا و پايين بردن  آن سطوح داخل دندان هاي جلو فك بالا، مسواك زده مي شود و در مرحله بعدي سطوح جونده  دندان ها با عقب و جلو بردن مسواك تميز مي شود. سپس دندان هاي فك پايين مانند فك بالا طبق مراحل ذكر شده، تميز مي شود. يعني در ابتدا سطح خارجي دندان هاي فك پايين با حركت مسواك به سمت بالا تميز مي شوند و با همين روش سطوح داخل دندان هاي فك پايين تميز مي شوند. در مرحله بعد با عمود قرار گرفتن مسواك و بالا و پايين بردن آن سطح داخلي دندان هاي جلو فك پايين مسواك زده مي شود و در مرحله آخر سطوح جونده دندان ها با عقب و جلو بردن مسواك تميز مي شوند.
يك مسواك زدن صحيح براي هر دو فك حدودا ۱۵ دقيقه زمان نياز دارد. اگر مسواك زدن صحيح باشد دندان ها و دستگاه هاي ارتودنسي درخشش خاصي خواهند داشت. براي جلوگيري از خراش لثه و ميناي دندان، نوك مسواك بايد گرد باشد. اگر باكتري يا قارچ در انتهاي موهاي مسواك تجمع كند، ممكن است باعث بروز بيماري هاي دندان و لثه شود. مسواك ها بايد هر شش ماه يك بار تعويض شوند، سر مسواك هاي قابل تعويض، باعث سهولت اين كار مي شوند. استفاده بيش از حد از يك مسواك،باعث آسيب رسيدن به لثه و دندان ها مي شود. دسته مسواك بايد قابل انعطاف باشد، در غير اين صورت لثه هاي حساس، آسيب مي بينند. از آنجايي كه سيم هاي ارتودنسي باعث افزايش گير غذايي مي شوند لذا حفظ بهداشت دهان و دندان در اين افراد مشكل تر از افراد بدون سيم است. بنابراين، اين دسته از افراد نياز به مراقبت، دقت و صرف وقت بيشتري جهت تميز كردن دندان هاي خود دارند. افرادي كه داراي سيم ارتودنسي هستند بايد توصيه هاي زير را حتما رعايت كنند:
۱- از خوردن غذاهاي چسبنده مانند شكلاتهاي چسبنده و آدامس و مواد مشابه غذايي اجتناب كنند.
۲- غذاهاي سفت مانند ته ديگ و نان خشك مصرف نكنند.
۳- از گاز زدن به مواد غذايي مانند سيب، ساندويچ و هويج اجتناب شود، در صورتي كه بيمار مايل به استفاده از آن باشد آن را به قسمت هاي كوچك تقسيم كند.
۴ - شكستن تخمه، پسته، فندق و موارد مشابه به هيچ عنوان با دندان ها انجام نگيرد.
۵- حتي الامكان بهتر است هسته ميوه هاي هسته دار قبل از خوردن خارج شود.
متخصص ارتودنسي - استاديار دانشگاه

بيماري هاي مشترك حيوان و انسان
تزريق يا نه؟
002301.jpg
عليرضا دادمند
اكنون به اثبات رسيده كه برنامه واكسيناسيون در مورد بسياري از بيماري هاي خطرناك و كشنده حيوانات مثل پان لوكوپني، راينوتراكئيد، لوسمي (سرطان) گربه ها، بيماري هاي سگ هاي جوان، تورم عفوني كبد و بيماري هاي پاراويروس، مثبت بوده است.
اقدامات اساسي دامپزشكي براي جلوگيري از بيماري، واكسيناسيون حيوانات كوچك خانگي از قبيل توله سگ ها و بچه گربه ها است.
در عين حال، سوالات متعددي از دامپزشكان درباره خاصيت هاي تهاجمي واكسن شده است. اين پرسش ها درباره عامل بالقوه واكسن و واكسن يادآور و اثرات واكسن بر تضعيف سيستم ايمني حيوان است. تمركز دانشمندان در دهه۹۰ بر روي اثرات يك دوره واكسيناسيون به وسيله ميكروب ضعيف شده بيماري هايي مثل صرع، تورم مفاصل و غيره بوده است. چرا كه اين بيماري ها پس از ورود به بدن به سرعت انتشار پيدا مي كنند. در همين حال تعدادي از دامپزشكان هنوز به اثرات تهاجمي واكسن، اعتقادي ندارند و معتقدند اگر چنين موضوعي (اثر تهاجمي واكسن) صحت داشت، جاي هيچ شك  و شبهه اي وجود نداشت كه واكسيناسيون مشكلاتي مانند مرگ حيوانات را در پي خواهد داشت.
اثرات مثبت واكسيناسيون در كمك به بهبود بيماري هايي از قبيل عمل هاي جراحي، تومورهاي كشنده در گربه ها، هاري و غيره بر كسي پوشيده نيست. اثرات مثبت واكسيناسيون بيماري هايي مانند لوسمي (سرطان) گربه ها، انجمن دامپزشكان آمريكا را بر آن داشته است كه برنامه هاي خود را هر سه سال يكبار مورد بررسي و بازبيني قرار دهند تا به بهترين و سريعترين نتايج دست يابند.
سازمان دامپزشكي، آگاهي هاي لازم براي زمان و نحوه واكسيناسيون را كه از طريق اعلاميه ها ارايه مي شود كافي نمي داند و معتقد است بايد برنامه هاي منظم و دقيق تري در اين زمينه انجام شود.
تزريق واكسن لوسمي (سرطان) براي گربه هايي كه با محيط خارج از خانه در ارتباط اند ضروري است. هر چند در ارتباط با مصونيت گربه هاي واكسينه شده نتايج روشني وجود ندارد. تغذيه با رژيم غذايي خام و اجتناب از مواد شيميايي، بنيه حيوانات و توانايي مقابله آنها با ويروس ها را افزايش مي دهد.
مصرف نابجاي مواد شيميايي، سلامت حيوانات را به خطر مي اندازد. آزمايش خون، يكي از راههاي مطمئن براي بررسي پاسخ هاي ايمني است. هرچند بررسي پاسخ هاي ايمني، راه مناسبي براي شناخت ميزان ايمني حيوانات در مقابل بيماري ها است اما آيا اين ايمني در بيماري هاي ناشناخته نيز همين كارايي را دارد؟ در بيماري هاي ويروسي خاص نتايج مثبتي به دست آمده است اما براي رسيدن به نتيجه قطعي، نيازمند تحقيق بيشتري هستيم.
با وجود تحقيقات انجام شده در زمينه اثر واكسيناسيون بيماري هاي مختلف در حيوانات خانگي، نتيجه مثبت بيشتر در مورد بيماري هايي مثل هاري، صادق است. حيواناتي كه واكسينه نشده يا واكسن هاري را ديرتر از موعد دريافت كرده اند، نسبتا به بيماري ها ايمن نبوده و در اثر تماس با حيواناتي مثل خفاش، راسو و راكون كه منبع بيماري هستند، به بيماري مبتلا مي شوند. دوره قرنطينه حيوانات خانگي براي بررسي ايمني آنها شش ماه است. براي مراقبت ويژه و اطمينان بيشتر بهتر است حيوان واكسينه شده، به مدت ۱۰روز در محل سكونت يا مكان خاص ديگري تحت مراقبت ويژه قرار گيرد. در بعضي موارد براي اطمينان از مصونيت حيوان، آزمايش خون به جاي واكسن يادآور استفاده مي شود.
www.Yahoo News.com:منبع

ساماندهي مديريت ايمني
نخستين همايش ملي ساماندهي مديريت ايمني و بهداشت حرفه اي با همكاري وزارت بهداشت و برخي از سازمان هاي ذي ربط، بهار سال آينده در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار مي شود.
محورهاي مورد بحث در اين همايش شامل نيازسنجي، سياستگذاري، برنامه ريزي، سازماندهي، اجرا و فعاليت هاي پزشكي شامل معاينات، رمان، از كارافتادگي و مهندسي شامل كنترل عوامل زيان آور فيزيكي، شيميايي، اجتماعي و... است. مي توانيد با نشاني الكترونيكيir-ihsm؛sbmu.ac.ir هم در تماس باشيد.

تماس هاي عادي و عدم انتقال ايدز
معاشرت هاي عادي ايدز را به ديگران منتقل نمي كند.
به گفته دكتر سنبل طارميان - متخصص بيماري هاي عفوني - بيماري ايدز از طريق بزاق، بوسيدن، استفاده مشترك از دستشويي، دست زدن به دستگيره در يا نشستن در مجاورت فرد مبتلا به ايدز، منتقل نمي شود؛ اما درصورتي كه به نوعي در اين تماس ها خون فرد بيمار، مثلاً با خراشي در پوست برخورد كند، احتمال انتقال وجود خواهد داشت.
زندگي با فرد دچار ايدز، استفاده از وسايلي كه اين افراد آنها را لمس كرده اند، مراقبت از فرد ايدزي با رعايت اصول بهداشتي يا گزش حشرات و مشابه آن هم قابل انتقال نيست.

پرداخت سختي كار پرستاران
با موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، سختي كار پرستاران، افزايش يافته و در صورت وجود اعتبار در سال جاري پرداخت مي شود. به گفته حاتم احمدوند - كارشناس دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت - با بازبيني انجام شده توسط كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، ۱۰ تا ۱۵درصد به سختي كار پرسنل پرستاري كليه بخش ها افزوده شد. طبق آخرين مكاتبات انجام شده از سوي وزير بهداشت با هيات دولت، هم ترازي حقوق پرسنل بهداشت و درمان با حقوق آموزگاران، درخواست شده است. براي كادر پرستاري، علاوه بر اين هم ترازي، ۲۵درصد افزايش نيز تقاضا شده كه در صورت توافق سازمان مديريت و برنامه ريزي در سال جاري اجرا خواهد شد.

سوء استفاده از علم ژنتيك
وزير بهداشت انگليس در مصاحبه خود باB.B.C ، ضمن محكوم كردن عمل همتاسازي جنين كه توسط يك پزشك آمريكايي صورت گرفته، آن را سوء استفاده از علم ژنتيك دانست.
«جان ريد» با اشاره به ممنوعيت همتاسازي جنين انسان در انگليس گفت: «انگليس از معدود كشورهايي است كه تاكنون قوانيني را براي جلوگيري از همتاسازي جنين انسان به تصويب رسانده است.»
در سال ۲۰۰۲، گروه «كلونيد» متعلق به فرقه رئاليان ادعا كرده بود موفق به همتاسازي يك جنين انساني شده اما هرگز شواهدي علمي در اثبات ادعاي خود ارايه نكرده بود.

ماماهاي دوره نديده
۲۲ درصد از زايمان زنان باردار در روستاهاي كردستان توسط افراد دوره نديده مامايي انجام مي شود.
اين مسأله سبب ايجاد مشكلات بهداشتي و در برخي موارد مرگ مادر يا نوزاد مي شود. به گفته دكتر «نادر اسماعيل نسب»، به طور متوسط ۲۹/۱۲ درصد از زايمان هاي مناطق روستايي كشور توسط افراد دوره نديده مامايي انجام شده و ۸۲ درصد زايمان ها نيز در بيمارستان انجام مي شود.
وي با هشدار به مردم روستايي استان، درباره مراجعه به اين افراد، توصيه كرد كه براي زايمان به مراكز درماني مراجعه كنند. زيرا در اين مراكز به دليل وجود پزشكان و نيروهاي آموزش ديده، از خطرات احتمالي جلوگيري مي شود.

بارداري و كفش پاشنه بلند
كفش هاي پاشنه بلند، باعث افزايش انحناي كمر و فشار آمدن بر روي مهره هاي آن مي شوند. در دوران بارداري انحناي ستون فقرات به علت بزرگي شكم بيشتر شده كه استفاده از كفش پاشنه بلند، سبب افزايش آن مي شود و نتيجه آن ايجاد كمردرد در زنان باردار است.
بنابراين در دوران بارداري، كفش ها بايد راحت و بدون پاشنه باشند تا از ايجاد فشار بر روي پا جلوگيري شود.
در اين دوران لازم است از لباس هايي استفاده شود كه به هيچ نقطه اي از بدن فشار وارد نكنند. استفاده از شكم بند - مگر به دستور پزشك - به زنان باردار توصيه نمي شود.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |