دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۹۴
رالي پاريس - داكار
ماجراجويي در بيابان
خيلي ساده، درست مثل داستان سقوط سيب از درخت و كشف قانون جاذبه زمين توسط نيوتن اتفاق افتاد. البته اين يك معجزه يا اتفاق بزرگي نيست، ولي در عين حال جالب است. «تيه ري سابين» فرانسوي كه قصد داشت سفري بين چند كشور داشته باشد، بعد از گذر از چند كشور، در بيابان هاي كشور ليبي گير افتاد و در اين شرايط فكري به سر «سابين» زد.
001719.jpg

بيابان هاي زيباي كشورهاي آفريقايي، بهترين مكان براي مسابقه هاي اتومبيلراني است. «سابين» پس از بازگشت به فرانسه يك سال را با خاطرات اين سفر گذراند، ولي در عين حال مسابقه هايي را هم طراحي كرد كه در حال حاضر از معروف ترين و جذاب ترين مسابقه هاي اتومبيلراني در جهان هستند؛ مسابقه هايي كه هر سال در طول مسير كشور فرانسه و سنگال برگزار مي شوند.
در ۲۶ دسامبر ۱۹۷۸ بود كه روياهاي «تيه ري سابين» كم كم به واقعيت تبديل شدند؛ واقعيتي كه اولين دوره رالي بزرگ «پاريس-داكار» شكل گرفت. در آن سال، ۱۷۰ رقابت كننده، ماجراجويي بزرگي را با طي مسير ده هزار كيلومتري در جاده اي اروپايي و آفريقايي آغاز كردند. اين مسير از كشورهاي الجزاير، نيجر، مالي، هائيتي و سنگال مي گذشت.
مسابقه هاي رالي براي شركت كنندگان يك تجربه جديد و خاطره اي دل انگيز است.
گذر از جاده هاي اروپايي و ورود به كشورهاي آفريقايي، درهاي آشنايي با تمدن هاي مختلف جهان را براي شركت كنندگان مي گشايد.
براي شركت كنندگان در اولين دوره رالي كه رانندگي در بيابان و گذر از جاده ها و روستاها را تجربه مي كردند، يادآوري اين مسابقه ها واقعاً جالب و شگفت انگيز است.
«سيريل نوو» اولين قهرمان اين مسابقه ها در رشته موتورسواري كه در آن سال با موتور «ياماها»ي خود زودتر از همه از خط پايان گذشت، در مورد رالي «پاريس- داكار» مي گويد: در آن سال ۲۱ ساله بودم و تجربه زيادي نداشتم، يعني يك موتورسوار مبتدي و نوآموز بودم، البته درست مثل ديگران، اولين تجربه و كار برجسته دوره ورزشي ام بود، يك كار شگفت انگيز كه از آن خاطرات خوبي برايم به جامانده است.
برگزاري مسابقه  هاي رالي در مسير طولاني پاريس- داكار بهترين فرصتي است كه مي توان توانايي هاي ورزشكاران و همچنين خودروهاي توليدي شركت هاي بزرگ را محك زد. گذر از مسيري به طول ۱۵ هزار كيلومتر و رانندگي در مسيرهاي دشوار، امتحان خوبي براي ورزشكاران شركت كننده در رالي است. هم ورزشكاران و هم اتومبيل ها بايد توان عبور از دل كوه ها و تپه ها و زمين هاي گلي و ماسه اي را داشته باشند و بتوانند باد وحشتناك صحرا را نيز تحمل كنند.
اتومبيل هاي توليدي كارخانه هاي بزرگ جهان مثل سيتروئن، ميتسوبيشي، رنو، پژو، مرسدس، رنجرور، فولكس واگن، كامز، بنز، لندرور، تويوتاكروز، گلندواگن، پينزگر، رولزرويس، هيونداي، بي ام  و و... چندين سال است كه در مسابقه هاي رالي پاريس- داكار حضور مي يابند.
در حال حاضر و طي چند سال گذشته، شركت ميتسوبيشي همواره قهرمان رالي معروف پاريس- داكار معرفي شده است. مسابقه هاي رالي از همان آغاز تاكنون در سه رده موتورسيكلت، ماشين هاي سبك و سواري و ماشين هاي سنگين برگزار شده است.
رالي پاريس- داكار در سال ۲۰۰۴
001716.jpg

بيست وششمين رالي پاريس- داكار در سال ۲۰۰۴ نيز از اول ژانويه در «شهر كلرمون فران» فرانسه آغاز شد. در اين دوره، ۴۰۰ وسيله نقليه در سه بخش سواري، موتور سيكلت و كاميون به مدت ۱۹ روز به رقابت با يكديگر پرداختند. در اين دوره ۱۴۲ اتومبيل، ۱۹۵ موتور و ۶۳ كاميون از شركت هاي مختلف توليد خودرو و موتور جهان حضور داشتند. مسيري كه براي اين مسابقه ها در نظر گرفته شد، مسيري بود كه از فرانسه، اسپانيا و پنج كشور آفريقايي مغرب، موريتاني، مالي، بوركينافاسوو سنگال مي گذشت و مساحت آن به ۱۱ هزار و ۱۶۳ كيلومتر مي رسيد كه ۵ هزار و ۴۲۸ كيلومتر آن جاده هاي شني و كويري غرب آفريقا بودند.
مسابقه هاي رالي ۲۰۰۴ براي ۱۷ مرحله طراحي شده بود كه سه مرحله آن در اروپا، چهار مرحله در موريتاني، دو مرحله در مالي، يك مرحله در بوركينافاسو و يك مرحله در سنگال در نظر گرفته شده بود. در طول مسابقه ها، به دليل ناآرامي هاي قبيله اي و دعواهاي قومي، مراحل دهم و يازدهم اين مسابقه  ها به دلايل امنيتي حذف شد ،چون ممكن بود اين درگيري ها جان شركت كنندگان و توريست ها را به خطر بيندازد.
درمسابقه  هاي رالي ۲۰۰۴ ، ۱۴ راننده زن در بخش ماشين هاي سواري، چهار زن در رده موتورسيكلت و شش زن در رده كاميون حضور داشتند.

سايه روشن
رقابت ۹ نامزد ميزباني  المپيك ۲۰۱۲
001725.jpg
معراج مژده - با ارجاع  پرونده هاي  كامل  ۹ شهر نامزد ميزباني  بازيهاي  المپيك  سال ۲۰۱۲ به  كميته  بين المللي  المپيك ، راه  طولاني  و پر نشيب  و فراز انتخاب  شهر ميزبان  از ميان  شمار انبوه  داوطلبان ، وارد مرحله  تازه اي  شد.
همه  ۹ شهر داوطلب  شامل : نيويورك ، پاريس ، لايپزيك ، مسكو، استانبول ، هاوانا، لندن ، مادريد و ريودوژانيرو تا پايان  مهلت  قانوني  تعيين  شده ، يعني  پايان  وقت  اداري  ۱۵ ژانويه  پرونده هاي  حاوي  جزئيات  كامل  برنامه  ميزباني  را تحويل  كميته  بين المللي  المپيك  دادند.با انتخاب  نامزدهاي  نهايي ، از ميان  آنها يكي  به  ميزباني  برگزيده  مي شود كه  در انتخاباتي  در مجمع  عمومي  كميته  بين المللي  المپيك  در تاريخ  ۶ ژوئيه  ۲۰۰۵ در سنگاپور معرفي  خواهد شد.
البته  دراين  ميان  با توجه  به  استعدادهاي  متفاوت  هريك  از نامزدها، صاحبنظران  بخت  شهرهاي  نيويورك ، پاريس  و لندن  را بيش  از ساير نامزدها مي دانند و بخت  بعدي  را براي  شهرهاي  مادريد، ريودوژانيرو و مسكو قابل تصور مي دانند، درحالي كه  هيچ  شانسي  براي  شهرهاي  لايپزيك ، استانبول  و هاوانا قائل  نيستند .
پاريس  در سالهاي  ۱۹۰۰ و ۱۹۲۴ ميزبان  بازيها بود و براي  سال  ۲۰۰۸هم  نامزد شد كه  توفيقي  بدست  نياورد (ميزباني  به  پكن  سپرده  شد). شهردار پاريس  از جنبه هاي  امتيازآور طرح  ميزباني  شهرش  را «توان  بالاي  ورزشي ، كيفيت  بالاي  سطح  زندگي ، توسعه  شهري  و برون  شهري  و ميراث  فرهنگي » برمي شمرد.
لندن  در سال  ۱۹۰۸ و ۱۹۸۴ ميزبان  بازيها بود. شهرداري  اين  شهر باكم  اهميت  شمردن  نارسائي  بخش  حمل  و نقل  عمومي،  كه  از نقاط ضعف  بارز آن  است،  بر ميراث  فرهنگي  و نيز محيط زيست  و توانائيهاي  ورزشي  شهر صحه  مي گذارد.رئيس  كميته  نامزدي  لندن  يك  خانم  آمريكائي  به  نام  باربارا كاساني  است .نيويورك  هم  مي گويد كه  تدارك  بسيار گسترده اي  براي  اين  بازيها ديده  و برنامه  و اقدامات  در نظرگرفته  شده  از لحاظ وسعت  و عظمت  قابل  قياس  با ساير شهرهاي  نامزد نيست  . مسكو، كه  در سال  ۱۹۸۰ ميزبان  بازيها بود هم  جاي  دادن  ۵۰۰ ورزشكار صاحب  مدال  بازيهاي  المپيك  را در خود از نقاط قوت  برنامه  ميزباني اش  برمي شمرد. والري  شانتسف  شهردار مسكو مي گويد: روسيه  و مسكو موفق  شده اند به خوبي  دوران  عدم  ثبات  در بخشهاي  سياسي  و اجتماعي  و اقتصادي  را پشت  سرگذارند وامروز براي  برگزاري  بازيهاي  المپيك  با هيچ  مشكلي  مواجه  نيستند.

خبرها و نگاهها
گام به گام تا رقابتهاي جام ملتهاي آسيا
001722.jpg
پس از گذشت ماه ها از مسابقات جام جهاني ۲۰۰۲ كره- ژاپن، اينك اين دو تيم آماده هستند تا در مسابقات مرحله  نهايي جام ملت هاي آسيا در سال ۲۰۰۴ حضور يابند.
فدراسيون جهاني فوتبال در گزارشي پيرامون تيم هاي حاضر در مرحله نهايي مسابقات جام ملت هاي آسيا آورده  است: اين مسابقات كه از ۱۷ جولاي تا ۷ آگوست در چهار شهر جينان، چنگ دو، چانگ كوئينگ و بيجينگ كشور چين برگزار خواهد شد، براي اولين بار است كه به ميزباني اين كشور برگزار مي شود.
نايب رئيس فدراسيون فوتبال چين در اين خصوص گفت: «اين اولين بار است كه ما افتخار ميزباني چنين مسابقات بزرگي را در اختيار داريم و تمامي تلاش خود را براي انجام رقابت ها در بهترين شكل ممكن انجام خواهيم داد».
اينك تمامي تيم هاي بزرگ آسيا براي آغاز اين مسابقات لحظه شماري مي كنند تا بتوانند بار ديگر افتخارات گذشته خود را تكرار كنند.
تيم فوتبال عربستان سعودي با شش پيروزي متوالي به عنوان تيم اول گروه C به اين مسابقات راه يافت در حالي كه ايران قهرمان سه دوره مسابقات جام ملت هاي آسيا تنها به دليل تفاضل گل بهتر به عنوان تيم برتر گروه D جواز حضور در مرحله نهايي رقابت ها را كسب كرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: كره جنوبي با حضور در مرحله نهايي مسابقات، بزرگ ترين شگفتي را رقم زد زيرا با دو شكست متوالي برابر عمان و ويتنام شرايط نگران كننده اي را ايجاد كرده بود. اما تيم چين ميزبان مسابقات كه در رقابت هاي سال ۲۰۰۰ لبنان به مرحله نيمه نهايي راه يافته بود، اميدوار است تا براي اولين بار عنوان شايسته اي را در اين مسابقات به دست آورد. چهار سال قبل اين تيم در مرحله نيمه نهايي در حالي كه بورا ميلوتينوويچ هدايت اين تيم را در دست داشت با شكست ۳ بر ۲ برابر ژاپن كه در ادامه قهرماني مسابقات دست يافت، از مسابقات خداحافظي كرد. به نظر مي رسد آري هان سرمربي كنوني اين تيم افق هاي تازه اي را براي چين رقم زند.
تيم فوتبال اردن كه در تازه ترين رده بندي فيفا رشد چشمگيري را داشته است، قدرت بالقوه  ديگري است كه حرف هاي بسياري در چين براي گفتن خواهد داشت. اردن در بازي رفت برابر ايران با چهار گل شكست را پذيرفت، اما در بازي برگشت با سه گل اين تيم را شكست داد و نهايتاً هر تيم با ۱۵ امتياز به مرحله نهايي مسابقات صعود كردند. اين تيم با مربيگري محمودالجوهري مربي تيم ملي فوتبال مصر در جام جهاني ۹۰،به فكر تداوم موفقيت هاي خويش در جام ملت هاي آسيا مي باشد. الجوهري در اين خصوص گفت: «از نحوه بازي تيم خود بسيار تحت تأثير قرار گرفته ام و آنها قابليت هاي بالاي خود را كاملاً به منصه ظهور رسانده اند.»

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |