دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۹۴
۳۶۵ نمايش در بخش هاي مختلف جشنواره تئاتر فجر به اجرا در مي آيد
تئاتر صحنه امداد و عاطفه
001734.jpg
بيست ودومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر با شعار تئاتر صحنه امداد و عاطفه، روز جمعه سوم بهمن ماه گشايش يافت و طي ۱۰ روز برگزاري ۳۶۵ نمايش را در بخش هاي مختلف به تماشا خواهد گذاشت. مراسم پاياني جشنواره نيز هفته آينده در روز عيد سعيد قربان در تالار وحدت برگزار خواهد شد و برگزيدگان جشنواره طي مراسمي جوايز خود را دريافت خواهند كرد.
مجيد شريف خدايي دبير جشنواره،انتخاب شعار بيست و دومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر را همدردي با از دست رفتگان و آسيب ديدگان زلزله بم مي خواند و به همين مناسبت هنرمندان تئاتر در روز نخست جشنواره و همزمان با برنامه هاي رسمي در تماشاخانه ايرانشهر ، يك نمايش را با هدف يادبود زلزله زدگان بم به اجرا گذاشتند.
در جشنواره امسال ۱۱۷ گروه نمايشي در ۲۷ مكان شامل مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تالار هنر، تالار سنگلج، تالار مولوي، حسينيه طرشت، مجموعه بستان ها و ميادين بزرگ تهران برنامه اجرا مي كنند.
در بخش مسابقه جشنواره ۴۹ نمايش حضور دارند كه از اين ميان ۳۴ نمايش مربوط به تهران و ۱۵ اثر به شهرستان ها اختصاص دارد. اين آثار از مجموع ۱۸۵۰ متن از تهران و ۴۷۰ نمايش از شهرستان برگزيده شده اند.
بخش مرور بر آثار جشنواره، با شركت ۱۲ نمايش، بخش تعزيه با حضور ۱۰ مجلس و بخش نمايشنامه خواني با ۱۰ اثر به اجرا در مي آيد. بخش بين الملل جشنواره نيز با شركت ۹ نمايش از كشورهاي سوئيس، آلمان، ايتاليا و انگلستان، اسپانيا و اجراي مشترك روماني و پرتغال برگزار مي شود. ۳۰ ميهمان خارجي از كشورهاي آلمان، ايتاليا، يوگسلاوي، انگلستان، روماني، فرانسه، مصر، عراق، بنگلادش، افغانستان و امارات متحده عربي نيز در جشنواره حضوردارند. اغلب ميهمانان خارجي به عنوان نماينده جشنواره هاي مختلف جهان و نهادهاي بين المللي تئاتر به ايران آمدند تا پس از ديدن آثار، زمينه سفر گروه نمايش ايراني را به كشور خود فراهم كنند.
بخش خياباني جشنواره امسال نيز با شركت ۲۸ گروه نمايشي و ۲۵۱ اجرا برگزار خواهد شد كه ۲۴ گروه در بخش مسابقه و ۴ گروه در بخش خارج از مسابقه شركت دارند.
مسابقه عكاسي تئاتر، انتشار كتاب عكس نهمين جشنواره عروسكي، انتشار ۶ كتاب نمايشي، بزرگداشت دو پيشكسوت تئاتر در روز پاياني جشنواره، برگزاري كارگاه آموزشي، انتشار نخستين مجله الكترونيكي، نقد و بررسي نمايش هاي بخش مسابقه و برگزاري جلسات نمايشنامه خواني از ديگر برنامه هاي جنبي بيست ودومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به شمار مي آيد.
داود رشيدي، بهزاد فراهاني، حسين فرخي، رضا بابك و فرهاد آييش داوراني هستند كه نمايش هاي بخش مسابقه اين دوره جشنواره را به قضاوت خواهند نشست و آراي خود را در مراسم اختتاميه اعلام خواهند كرد. كارگرداني بخش نمايشي مراسم اختتاميه جشنواره امسال به عهده كيومرث مرادي است كه خود با نمايش «شكلك» در جشنواره شركت دارد.
زنان كارگردان با ۱۳ نمايش
در جشنواره امسال ۱۳ نمايش از تهران به كارگرداني بانوان به صحنه آمده است. هما روستا با نمايش زمستان، پري صابري با سوگ سياوش، سيما تيرانداز با نمايش پرنده باز عشق، نرگس هاشم پور با نمايش زوج عجيب و آناهيتا اقبال نژاد با نمايش گوش كن در بخش هاي مختلف جشنواره حضور دارند.
نمايش رضا به كارگرداني سپيده نظري پور، روباه و انگور كاري از معصومه تقي پور، اتاق گريم اثر رويا كاكاخاني، يك فيلم كوتاه كاري از فهيمه سياحيان، امپراطريس ويرانه ها به كارگرداني مينا ابراهيم زاده از ديگر آثاري هستند كه توسط بانوان كارگرداني شده است.
ندا هنگامي با عروسك فرانسوي، شراره  پورخراساني با نمايش يكي از خيلي ها و مينا حبيبي با نمايش خانه من اينجاست از تهران در جشنواره حضور دارند. زنان در آثار نمايشي شهرستان ها بيشتر در مقام بازيگر به صحنه آمده اند و ۳۷ بازيگر زن در ۱۶ نمايشي كه از شهرستان ها به بخش مسابقه راه يافته اند بازي مي كنند، اما در ميان كارگردانان شهرستاني نامي از بانوان ديده نمي شود.
شاهنامه با ۴ اجرا در جشنواره
۴ نمايش از شهرهاي مختلف ايران براساس داستان هاي شاهنامه فردوسي در جشنواره امسال حضور دارد. سوگ سياوش به كارگرداني پري صابري از تهران، بازي نامه باستان به كارگرداني رضا صابري از مشهد، سرخاب به كارگرداني اصغر خليلي از اصفهان و بازي نامه فرود به كارگرداني كورش خزاعي اصل از كرج عنوان اين نمايش هاست.
بازي نامه فرود نوشته اميردژاكام درباره گروهي از بازيگران است كه تصميم به بازخواني ماجراي لشكركشي توس به توران براي خونخواهي از سياوش مي گيرند كه طي آن توس ناخواسته به بهانه خونخواهي پدر (سياوش) پسر (فرود) را به خاك و خون مي كشد.
مدت اجراي اين نمايش ۴۳ دقيقه است و كورش عسگري، محمد عسگري، پژمان بازرگان و آرام آقايي بازيگران اين نمايش هستند كه در چهارمين روز جشنواره- امروز- در تالار هنر و در بخش مسابقه اين نمايش را بر صحنه خواهند داشت.
سرخاب نيز نمايشي از گروه تئاتر تجربه نو اصفهان است كه اصغر خليلي متن آن را براساس داستان فرود و به شكل كارگاهي نوشته است. اين نمايش در مدت ۵۷ دقيقه اين داستان را در بخش مسابقه جشنواره بر صحنه حكايت مي كند. شيوا مكي نيا، اسماعيل موحدي، سعيد ابوطالب پور، سام رندمعروفي، مجتبي طالبي و محسن علي پور اين نمايش را امروز دوشنبه چهارمين روز جشنواره در سالن اصلي تئاتر شهر به اجرا مي گذارند. بازي نامه باستان نيز نمايشي است كه در آخرين روز جشنواره در تالار سنگلج به صحنه مي آيد. رضا صابري متن اين نمايش را براساس آغاز نگارش شاهنامه توسط دقيقي و ترور اين شاعر و تولد و ظهور فردوسي و ادامه نگارش اين اثر توسط او نوشته است. نمايش به داستان هاي ديگر شاهنامه مانند بيژن و منيژه، سودابه و سياوش و... نيز اشاره هايي دارد. مدت زمان بازي نامه باستان ۱۰۵ دقيقه است.
سوگ سياوش نيز داستان زندگي سياوش شاهزاده ايراني است كه توسط پري صابري نوشته و كارگرداني شده و در اولين روز جشنواره در سالن اصلي تئاتر شهر در بخش مرور جشنواره به اجرا در آمد.
نمايش هاي خارجي در جشنواره
بخش بين الملل جشنواره با حضور ۵ نمايش از ۴ كشور آلمان، اسپانيا، سوئيس و انگلستان برگزار مي شود.
يكي از دو اثر شكسپير كه امسال در جشنواره به صحنه مي آيد توسط گروه تئاتر «اندر روهر» آلمان اجرا مي شود. اين نمايش كه تيتوس اندرينيكوس عنوان دارد توسط روبرتوچولي كارگرداني شده كه خود او نيز در نمايش به اجراي نقش مي پردازد.
نمايش تيتوس اندرينيكوس يكي از خشن ترين نمايشنامه هاي ويليام شكسپير است. داستان نمايش درباره تيتوس سردار رومي است كه پس از پيروزي بر «گاتس» به رم بازمي گردد. اسير او «تامارا» ملكه «گاتس» و پسرش هستند. تيتوس يكي از پسران تامارا را به انتقام پسران از دست داده اش سلاخي مي كند تا اين كه ساتورينوس به عنوان امپراتور جديد رم انتخاب مي شود و او تامارا را به همسري برمي گزيند. تامارا از قدرتش براي انتقام پسرش استفاده مي كند و اين آغاز مراسمي خونين است كه كسي در امان نمي ماند. تماشاگران ايراني در دوره هاي قبلي جشنواره تئاتر فجر نمايش هايي چون پينوكيو فاوست، خانه برناردآلبا، شاهزاده كوچولو، كاسپار و گزارشي به آكادمي از اين كارگردان آلماني ايتاليايي تبار بوده اند.
نمايش تيتوس اندرينيكوس روزهاي ۷ و ۸ بهمن ماه در تالار وحدت به صحنه مي آيد. كشور اسپانيا با نمايش «دلقك درون نگر» در جشنواره شركت دارد. متن نمايشنامه را «نمرسالامون» بازيگر كارگردان و نمايشنامه نويس گروه «تئاتر تماشاگر خلاق» بداهه سازي كرده است. اين نمايشي تك نفره است كه به نوعي از كمدي با عنوان كمدي عرفاني تعلق دارد. داستان نمايش درباره مردي است كه از قبر بيرون آمده تا داستان زندگي اش را بازگو كند. او تعريف مي كند زماني كه متولد شد فقط دو راه داشته كه يا عارف شود يا دلقك. در خانقاهي اسم مي نويسد اما آنها را به خنده مي اندازد و وقتي به مدرسه دلقك ها مي رود اشك آنها را در مي آورد.
نمايش دلقك درون نگر روزهاي ۹ و ۱۰ بهمن در سالن اصلي مجموعه تئاتر شهر بر صحنه خواهد بود. نمايش تك نفره «عمو و لوجا» از آلمان، نمايش هملت اثر جاودانه شكسپير از كشور انگلستان و نمايشنامه سنگ و خاكستر از كشور سوئيس ديگر آثاري است كه در بيست ودومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به اجرا در مي آيند.

سايه روشن هنر
۱۰ مجلس تعزيه در جشنواره
همزمان  با بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  تئاتر فجر، ۱۰ مجلس  تعزيه  در بخش  جنبي  جشنواره  در تكيه  طرشت  تهران  اجرا مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  مركز هنرهاي  نمايشي ، مجلس هاي  «شهادت  امام  محمدتقي  (ع )» به  كارگرداني  رضا حيدري  از تهران  ، «فضل  و فتاح » كاري  از ناصر ناصري  منش  از رودبار،«جنگ  خندق » به  كارگرداني  حسن  مجلسي نصب  از اراك  در بخش  جنبي  جشنواره  تئاتر فجر اجرا مي شود.
«شاه  چراغ » كاري  از احمد عزيزي  از تهران ، «تعزيه  جوان  بلخي  و سيد سجاد» به  كارگرداني  «هاشم  فياض» از تهران ، «حضرت  ابوالفضل  عباس (ع )» كاري  از«عليرضا حيدرپور» از شيراز و «مجلس  شهادت  امام  محمدباقر(ع )» به  كارگرداني «رضا حيدري» از تفرش ، ديگر مجالسي  هستند كه  همزمان  با جشنواره  تئاتر اجرا مي شود.
تعزيه  «مسلم  بن  عقيل  (ع )»كاري  از محرم  خانياني  از قزوين ، «حر» به  كارگرداني  حميدرضا كاووسي  از استان  مركزي  و «عيدقربان » كاري  از «ابراهيم  مير زارع » مجالسي  هستند كه  در بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  تئاتر فجر به  صحنه  مي روند.بخش  تعزيه  بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  تئاتر فجر، همچون  سالهاي  گذشته  در تكيه  طرشت  تهران  اجرا مي شود. تكيه  طرشت  در خيابان  آزادي ، خيابان  طرشت  واقع  شده  است .
جشنواره نمايشنامه خواني
001731.jpg

اسامي۱۰ نمايش  برگزيده  دومين  جشنواره  «نمايشنامه  خواني» كه  همزمان  با بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  تئاتر فجر برپا مي شود، اعلام  شد.براساس  اين  گزارش  ، نمايشنامه  «شيطان  و خدا» نوشته  ژان  پل  سارتر به  كارگرداني  آرش  آبسالان ، «سانتاكروز» اثر «ماكس  فريش» كاري  از «هما روستا» و«تنگنا» نوشته  «محمود دولت  آبادي» و به  كارگرداني  «افشين  هاشمي » در دومين  جشنواره  نمايشنامه  خواني  اجرا مي شوند . همچنين  «فرزند» نوشته  «يون  فوسه » و كاري  از «رويا تيموريان »، «گستره  و سكوت » نوشته  «مارگريت  دوراس » به  كارگرداني  «امين  بهروزي »، «ماه  و پلنگ » نوشته  «بيژن  مفيد» و كاري  از «محمدحاتمي » و «ناگهان » اثر«عباس  نعلبندان » و به  كارگرداني «محمد ميرعلي  اكبري» نيز در اين  جشنواره  اجرا مي شوند.نمايشنامه هاي  «همه  عطرهاي  عربستان » نوشته  فرناندو آرابال  به  كارگرداني  علي  هاشمي ، «كسي  مي آيد» نوشته  «يون  فوسه » و كاري  از «تينوش  نظم  جو» و«زن  نيك  ايالت  سچوان » نوشته  «برتولت  برشت » و به  كارگرداني  كامبيز زاهدپور از ديگر آثار منتخب  در دومين  جشنواره  نمايشنامه  خواني  است .

هنر
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |