پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۰
گوناگون
Front Page

دانش غبارروبي
ظرف ها را بدون شكستن تميز كنيم
000837.jpg
اشكان نعمت پور
به طور معمول، كارهاي مربوط به آشپزخانه بيشترين وقت خانم خانه دار را معطوف خود مي كند. شستشوي كابينت ها، ديوارها، يخچال و تميز كردنشان و البته تميز نگاهداشتن شان در فواصل زماني ميان هر شستشو كه غالبا مدت مديدي را به خود اختصاص مي دهد، آنان را در مواجهه با گردگيري و تميزكردن وسائل آشپزخانه و از همه مهم تر، ظروف آن، دچار دردسر كرده. چگونگي شستن ظرف ها به بهترين وجه دغدغه اي است كه ممكن است ذهن بسياري از افراد را به خود مشغول دارد. اما براي صرف كمترين هزينه و رسيدن به بهترين نتيجه، كافي است از برخي تدابير خاص استفاده كنيد.
ابتدا هيچ واهمه اي به خود راه ندهيد، اعصاب تان را كنترل كنيد و نفس عميقي بكشيد چون شكستن ظرف ها بيشتر برايتان ناراحت كننده خواهد بود. بعد ظرف هاي چيني را براي پاك كردن انتخاب كنيد. نحوه تعامل با آنان چندان دشوار نيست.
ظروف چيني كه از خاك رس پرداخته مي شوند، به ظاهر بسيار مستحكم به نظر مي رسند اما به سادگي و در قبال ضربه اي آرام، درهم مي شكنند. بنابراين بايد به هنگام شستشويشان دقت زيادي كرد. از سوي ديگر خيلي ها ظروف خود را با ماشين ظرفشويي مي شويند كه اين عمل در قبال چيني هايي كه با دست بر آنان نگار حك شده و تزئينات فلزي روي آنها چسبيده و نيز در مورد ظروف تجملي و آنتيك چندان عقلايي نيست. آب داغ و شوينده قوي سبب مي شود نقش هاي آنان به تدريج محو شوند و ارزش خود را از دست بدهند.
بنابراين بهتر است اين ظروف را با دست بشوييد و اگر اين كار برايتان دشوار است يكي از ظرف ها را هرروز، براي چند هفته با ماشين بشوييد؛ سپس آن را با باقي ظروف مقايسه كنيد، اگر تغييري در ظاهرش ايجاد نشده بود با خيال راحت از ماشين ظرفشويي استفاده كنيد.
گاهي اوقات ممكن است پس از شستشو متوجه شويد لكي تيره بر سطح ظرف چيني يا ديگر بشقاب هاي سفيد نشسته، اين به سبب تماس آلومينيوم با ظرف حين شستن است؛ براي اجتناب از بروز مشكلي مشابه، ماشين ظرفشويي را بايد آن قدر پر كنيد كه ميله هاي آلومينيومي با چيني تماس پيدا نكنند. براي برطرف كردن اين دست لك ها مي توانيد از پودرهاي ساينده و ابري پلا ستيكي استفاده كنيد. ولي براي هيچ منظور ديگري از اين قبيل پودرها براي شستشوي ظرف هاي چيني استفاده نكنيد.
از ديگر ظروفي كه استفاده گسترده اي در خانواده دارند و نگهداري بهينه آنها براي پايداري بيشترشان و در نتيجه كاهش مخارج خانواده، اهميت مي يابد وسائل پلاستيكي است كه غالبا در شكل ظروف ملا ميني نمود پيدا مي كنند.
هيچگاه نبايد اين دست ظروف را كه معمولا  از مقاومت زيادي برخوردارند در مايكروفر قرار دهيد. چون ممكن است حرارت زياد از حد باعث نرم شدن و شكستن شان شود.علاوه بر اين به هنگام شستن آنها بايد از مايع ظرفشويي يا دستشويي بهره برد و هرگز از پودرهاي شستشو - كه ممكن است به سطوح اين دست وسائل آسيب برسانند- استفاده نكرد.
تمام اين تدابير شيوه اي براي دوام بيشتر وسائل شما و گريز از پرداخت هزينه هاي زائد براي تهيه دوباره شان هستند.

نگاه مصرف كننده
000840.jpg
قانون شكني ، تيز هوشي نيست 
انگار گريز از قانون ، عرصه اي را به وجود آورده تا بسياري به نمايش ذكاوت و شهامت- ظاهري - خود بپردازند و خويشتن را ضد قانون و وراي ديگر افراد اجتماع نشان دهند. اما هميشه جريان به سادگي پايان نخواهد يافت.
برخي ها براي برآوردن نيازهايشان ، بر زير پا گذاردن قوانين دست مي زنند تا هرچه زودتر به غايت خود چنگ اندازند و زودتر به مقصود خود برسند. اما همه گاه جريان به سادگي پايان نخواهد پذيرفت.
بايد بياموزيم قانون براي سلا مت همه افراد جامعه وضع شده است ، براي آسوده زيستي همگان و عبور از محدوده آن ، علا وه بر هزينه هاي گزافي كه بر خانواده تحميل مي كند ، مي تواند جان ديگران را نيز به خطر بيندازد. احترام به حقوق ديگران را فرا بگيريم.

از هزينه تبليغات بكاهيم
۳۰ كانون آگهي و تبليغاتي جديد در نود و ششمين نشست كميته تبليغات استان تهران مجوز فعاليت گرفتند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلا مي استان تهران در اين نشست كه با حضور كارشناسان و مسئولا ن مربوطه برگزار شد، بررسي هاي لا زم در خصوص انتقال پروانه، تجديد نظر، انتقال دفتر كانون، تعليق پروانه و لغو امتياز ۱۳ كانون آگهي و تبليغاتي به عمل آمد.
كميته تبليغات استان تهران از تمامي شركت ها و نهادهاي دولتي و خصوصي خواسته است تا براي انجام امور تبليغاتي فقط از طريق كانون هاي داراي مجوز اقدام كرده و از هر گونه همكاري با موسسات تبليغاتي غيرقانوني و غيرمجاز خودداري كنند.
تكمله: بديهي است همكاري با شركت هاي تبليغاتي قانوني، به سبب نظارت دقيق وزارت ارشاد مستلزم صرف هزينه هاي كمتري است. در شرايطي كه موسسات غيرمجاز ممكن است براي حصول سود بيشتر به هر اقدامي- چه از لحاظ تنزل كيفي كار و چه از نظر بالا بردن دستمزدها- روي بياورند، بهره جستن از امكانات مراكز مربوطه بسيار به صرفه تر است. اما به جا است كه وزارت ارشاد اقدامات افزون تري در جهت آشنايي افراد حقيقي و حقوقي و خانواده ها با موسسات قانوني به عمل آورد تا آنها در برخي اوقات در شناسايي نزديك ترين و بهترين محل مورد نظرشان، دچار سردرگمي نشوند.

پرسش هاي روز
سه معلم سه مليت
۱- مليت 
۲- جنس 
۳- وضعيت تأهل، در صورت تأهل: شغل همسر
۴- محل كار
۵- ميزان تحصيلا ت 
۶- آشنايي با زبان 
۷- درآمد ماهانه شما چه قدر است؟
۸- هزينه ماهانه شما چه قدر است؟
۹- اجاره يك آپارتمان ۷۰-۱۰۰ متري در شهر شما چه قدر است؟
۱۰- آيا شما صاحب خانه هستيد يا مستاجر؟
۱۱- آيا بيمه هستيد؟ هزينه هاي درماني شما چه قدر است؟
۱۲- حداقل درآمد ماهانه كه در حال حاضر نياز داريد چه قدر است؟
۱۳- آيا شما راحت خرج مي كنيد؟
۱۴- آيا مسافرت خارج از كشور داشته ايد؟ اگر داشته ايد
به چه كشورهايي بوده است؟
۱۵- شغل خود را چگونه توصيف مي كنيد؟
۱۶- ميزان رضايت شما از شغلتان چگونه است؟
۱۷- ساعات كار شما چگونه است؟
۱- ايراني 
۲- مرد
۳- متأهل/ پرستار
۴-دبيرستاني در جنوب شهر تهران 
۵- كارشناسي ارشد
۶- زبان فارسي (مادري)/ انگليسي و عربي در سطح خيلي ضعيف 
۷- ۱۶۰ هزار تومان 
۸- ۳۰۰ هزار تومان 
۹- ميزان اجاره يك آپارتمان در منطقه جنوب شهر ۵ ميليون پول پيش و۵۰ هزار تومان ماهانه است.
۱۰- خير- مستاجر هستم.
۱۱- بيمه هستم. ولي چه بيمه اي؟ اگر دكتر بروي براي سرماخوردگي ۵ هزار تومان بايد خرج كني!
۱۲- درآمدي كه پاسخگوي هزينه هايم باشد دست كم پانصد هزار تومان در ماه است. من و همسرم هر دو شاغل هستيم، باز هم مشكل داريم.
۱۳- خير.نخور، نپوش ،نرو
۱۴- با اين درآمد حتي ايرانگردي هم ندارم.
۱۵- بسيار سخت و پر استرس است و از نگاه اقتصادي، درآمد بسيار پايين. حتي حقوق كارگران هم از ما بيشتر است.
۱۶- من عاشقانه اين شغل را انتخاب كرده ام ولي حالا  از آن متنفرم.
۱۷- هفته اي ۲۴ ساعت موظف هستم كه تدريس كنم، يعني از ساعت ۳۰/۷ تا ۳۰/۱۲ و بعدازظهرها هم شغل دوم دارم.
۱ - آلماني 
۲- زن 
۳- متأهل/ باستان شناس 
۴- مدرسه ابتدايي در برلين 
۵- كارشناسي ارشد
۶- آلماني (زبان رسمي)، فرانسوي، انگليسي 
۷-۶۰۰۰ مارك (۳۰۰۰دلا ر۰۰۰،/۴۸۰/۲ تومان)
۸- تقريبا از ۶۰۰۰ مارك حقوقم ۱۵۰۰-۱۰۰۰ مارك بابت اجاره و ۳۵۰۰ مارك بابت هزينه هاي زندگي صرف مي شود.
۹- ۱۵۰۰-۱۰۰۰ مارك 
۱۰- خير
۱۱- ۳۵۰۰ مارك صرف خوراك، پوشاك، ماليات و بيمه مي شود(تقريبا ۲۵ درصد حقوق ماهانه) .
۱۲- حقوق يك معلم در اينجا برابر حقوق يك متخصص و استاد پزشكي است. بنابراين همين مقدار كافي است.
۱۳- بله، راحت خرج مي كنم و يك چهارم حقوقم پس انداز مي شود.
۱۴- با حقوق خود مي توانم مسافرت بروم و رفته ام.از جمله مصر، ليبي و چند كشور اروپايي. آموزش و پرورش هر سال يك ماه براي كارمندان برنامه سفر خارج از كشور دارد و تقريبا ۲۵۰۰ مارك هزينه به هر نفر مي دهد.
۱۵- من معلمي را دوست دارم. اول استاد دانشگاه بودم، سپس معلم دبيرستان و حالا  معلم ابتدايي.
۱۶- خيلي خوب است. ركن پيشرفت جامعه، آموزش است. باور كنيد!
۱۷- ساعات كار ۸ الي۱۶ است و تقريبا دو ماه نيز تعطيل مي باشم.
۱ - سوئدي 
۲ - مرد
۳- مجرد
۴- مدرسه اي در استكهلم 
۵- كارشناسي 
۶- سوئدي، آلماني، انگليسي 
۷- ۱۰۰۰ كرون (۱۲۵۰ دلا ر، ۰۰۰/۰۳۵/۱تومان)
۸- تقريباً ۲۰ درصد حقوق صرف ماليات و بيمه مي شود، ۲۰ درصد پس انداز و باقي مانده، صرف ساير هزينه ها مي شود.
۹- ۶۰۰۰- ۳۰۰۰كرون. بستگي به مساحت و موقعيت دارد.
۱۰- بله 
۱۱- تقريبا ۲۰ درصد حقوق صرف ماليات و بيمه مي شود.
۱۲- همين درآمدي كه دارم تمام نيازهايم را برطرف مي كند.
۱۳- بله مي توانم راحت خرج كنم. تازه ۲۰ درصد پس انداز مي شود.
۱۴- بلي- براي حمام آفتاب به كشورهاي آسيايي و آفريقا مي روم.
۱۵- اين شغل، شغل سخت و پرمشقتي است.
۱۶- من معلمي را دوست دارم و عاشق دانشآموزان هستم.
۱۷- ۳۰/۷ الي ۱۵.

آيينه تصوير
000843.jpg
باغ وحش بزرگ كوالا لا مپور در مالزي با گرد آوردن حيوانات مختلف از سراسر جهان، درآمدي به سزا براي خود تدارك ديده است.
از ديگر سو، نگهداري و پرورش حيواناتي مانند ببرهاي سفيد بنگال در اين مركز، از نگراني انقراض  نسل هاي آنها كاسته است. هم اكنون چند توله ببر سفيد بنگال در اين باغ  وحش نگهداري مي شوند؛ ضمن اين كه باغ وحش بوينس آيرس هم اعلا م كرده است به تازگي شش بچه ببر بنگال هم در آرژانتين به دنيا آمده اند.

000846.jpg
يك كارگر كه براي پيشگيري از ابتلا  به سارس بدن خود را به دقت پوشانده، سرگرم تميز كردن ديواره قرنطينه در بيمارستان شهر گوانگ ژوالت است كه در آن چند بيمار كه در دام سارس گرفتار آمده اند، نگهداري مي شوند. مسؤولا ن بهداشت چين شايعه هاي مربوط به يافتن چهارمين مبتلا  به سارس را رد كرده اند ولي به هر روي هستندبيماراني كه در چين با سارس دست و پنجه نرم مي كنند.

000849.jpg
قهر طبيعت و رنج امرار معاش. در حالي كه دماي هوا در قزاقستان به بيست درجه زيرصفر كاهش يافته است، بسياري از ساكنان اين كشور با مشكلات متعدد در برآوردن نيازهاي خود روبه رو شده اند. مرداني كه روزگار خود را با ماهيگيري مي گذراندند براي رويارويي با سرماي گزنده هوا زير روكشي از پلاستيك مچاله شده اند تا شايد در ستيز سخت با طبيعت، قادر به كسب درآمد باشند.

000852.jpg
كوآلا هاي دوست داشتني بر فراز شاخه هاي درختي در استراليا. افزايش چشمگير تعداد كوآلا ها در استراليا - كه به دليل دوري از موجودات دوپا برخلا ف بسياري از حيوانات نسل شان در معرض انقراض قرار نگرفته - كارشناسان را بر آن داشته تا با به كار بستن برخي تدابير، هزاران خرس كوچولوي بي گناه را از بچه دار شدن محروم كنند؛ ولي به هر روي كوآلا  آنقدر در استراليا وجود دارد كه حس كنجكاوي جهانگردان را ارضاء كند.

صداي مصرف كننده
خودتان مراقب باشيد
بلوار شهرزاد، دروس، به خاطر لوله فاضلا ب كنده كاري شده، ولي هيچ تابلوي هشدار دهنده و يا تابلويي كه مشخص كننده يك طرفه يا دو طرفه بودن خيابان باشد نصب نشده. همين امر باعث ترافيك و سردرگمي اتومبيل ها و البته كلا فه شدن ساكنين محل شده است.
نجفي 
قابل توجه سازمان مسكن ورامين 
چرا تكليف زمين هاي حصار امير واقع در خيابان علا مه، كوچه گل ها را مشخص نمي كنيد؟ كساني هستند كه با زحمت زياد زمين ها را خريداري كرده اند و براي گرفتن جواز مشكل دارند.جمعي از شهروندان 
زندگي آسوده و آرام 
تا چند سال پيش، شهروندان تهراني هر روز براي كار به دل شهر مي زدند و بيش و كم ترافيك، آلودگي و ناهنجاري هايي مثل امروز را تحمل مي كردند، اما حداقل اميد داشتند تا با پايان ساعت كار و رسيدن به منزل دمي را به استراحت و آسودگي بگذرانند. اما اين آسودگي هم مدت هاست از زندگي تهراني ها رخت بر بسته. به گونه اي كه فضاي آرام خانه نيز جاي خود را به سرو صدا و آلودگي صوتي داده. براي مثال، در بزرگراه ستاري شمالي، خيابان پيامبر قطعه زميني است كه ۵ ماه است محل ساخت ۵ برج ۲۵ طبقه شده و ۲ سوله بزرگ پروژه، ۲۴ ساعته مشغول آهنگري، جوشكاري و ديگر كارهاي ساختماني هستند. آسايش  اهالي محل به طور جدي سلب شده است.جمعي از اهالي منطقه 
تافتون ۵۰ توماني 
در شهرك غرب، بلوار فرحزادي، اول دريا، نان تافتون به قيمت ۵۰ تومان فروخته مي شود. در ضمن تعداد نانوايي در اين منطقه پرجمعيت بسيار كم است و كفاف مردم را نمي دهد.سرشار
واردات پوشاك و كفش بي كيفيت 
با روند روزافزون واردات قانوني و غيرقانوني پوشاك و كفش بي كيفيت از كشورهايي مثل تايوان و چين، بايد به زودي شاهد ورشكستگي و بيكاري جمع انبوهي از توليدكنندگان و شاغلين در اين صنوف باشيم.خسروشاهي 
آلودگي ناشي از پاركينگ شركت واحد
پاركينگ اتوبوس هاي شركت واحد در جنتآباد، مدتهاست كه آلودگي زيست محيطي را بر منطقه مسكوني مجاور تحميل كرده، سلا مت شهروندان را به مخاطره افكنده است. جالب اين كه در اين ميان اتوبوسراني، شهرداري را مقصر مي داند و شهرداري اتوبوسراني را.مهدوي 
شما تلفن لا زم نداريد
مركز مخابرات الغدير ناحيه ۳، حدود ۲ سال است كه به متقاضيان خط تلفن ثابت واگذار نمي كند. باور كنيد ما نيازمند تلفن هستيم و حاضريم پولش را هم بدهيم.ابوترابي 
نشاني ها را هم در بازارچه منتشر كنيد
در صورت امكان، نشاني نمايندگي هاي لوازم خانگي و لوازم يدكي خودرو را نيز كنار قيمت ها درج كنيد تا مردم بدانند با توجه به محل سكونت خود به كدام نمايندگي دسترسي بيشتري دارند. احتمالاً اين امر در كاهش حجم ترافيك و تردد شهروندان در سطح شهر مي تواند اندكي مؤثر واقع شود.رضايي 
طرح هايي كه طرح باقي مي مانند
عليرغم تمام طرح ها و پروژه هاي پيشنهادي كه از پس سمينارها و نشست هاي مختلف ظاهر مي شوند، معلوم نيست چرا نسبت به از رده خارج نمودن اتومبيل هاي فرسوده و پاكيزه كردن هواي شهر، هيچ گونه اقدامي نمي شود. چرا بايد سالانه ميلياردها تومان بابت واردات بنزين هزينه شده و سرمايه هاي ارزشمند اين آب و خاك هدر برود؟ چگونه مي خواهيم به آيندگان پاسخ مناسب بدهيم؟
مسعود - م، ۲۸ ساله

در حاشيه خبرها
تاخير در برگزاري قرعه كشي بانك ها و پايمال كردن حقوق مردم
بانك هاي كشور همه ساله با انجام قرعه كشي جوايزي به دارندگان حساب سپرده قرض الحسنه خود اعطا مي كنند.طبق قانون بانكداري اسلا مي بانك ها مجازند تا ۲ درصد ميزان سپرده هاي قرض الحسنه خود را در يك زمان مشخص به عنوان جايزه قرعه كشي به دارندگان اين حساب ها اعطا كنند.باتوجه به اينكه در عقود اسلا مي تنها قرض مورد تاييد، قرض الحسنه است لذا قانونگذار اين مزيت را براي بانك ها در نظر گرفته كه بتوانند با بهره مندي از اين مزيت نسبت به جذب سپرده هاي بيشتر اقدام كنند.بانك ها نيز از اين فرصت  كمال استفاده را برده و با انواع و اقسام تبليغات زمينه افزايش رويكرد مردم به سپرده گذاري قرض الحسنه در بانك را فراهم مي كنند.البته برخي بانك ها در اين راه گاهي خلف وعده مي كنند و با تمديد مدت اخذ سپرده گذاري زمان قرعه كشي را به تاخير مي اندازند.انجام اين عمل به نوعي پايمال كردن حقوق سپرده گذاراني است كه از قبل نسبت به سپرده گذاري در بانك اقدام كرده اند. البته براساس ساختار بانكي كشور ما در چنين مواردي سپرده گذار حق اعتراض ندارد و حداكثر اعتراضي كه وي مي تواند انجام دهد بستن حساب و گرفتن پول خود از بانك است.
دكتر هوشنگ خستويي صاحب نظر مسائل پولي مالي درباره چگونگي انجام قرعه كشي حساب هاي قرض الحسنه بانك ها به خبرنگار ما گفت: با توجه به اينكه سپرده گذاري قرض الحسنه با هدف انجام كار خير صورت مي گيرد لذا سپرده گذاران سودي دريافت نمي كنند. وي افزود: به همين دليل بانك ها اجازه دارند تا سقف ۲ درصد از محل سپرده جذب شده را به اهداي جايزه اختصاص دهند تا نظر مردم را به سپرده گذاري در حساب هاي قرض الحسنه جلب كنند.خستويي گفت: تجربه سال هاي قبل نشان داده كه اهداي جايزه تا حد قابل توجهي در افزايش ميزان سپرده ها موثر است. اين صاحب نظر مسائل پولي، تبليغات جنجالي براي جلب سپرده گذار را نفي كرد و گفت: گذاشتن اتومبيل مقابل شعب بانك در خور شأن بانك هاي بزرگ نيست ولي متاسفانه بانك ها به اين مورد توجهي ندارند. وي خاطر نشان كرد برخي كارهايي كه بانك ها در جذب سپرده گذار انجام مي دهند دقيقا مشابه كارهاي صندوق هاي كوچك است.اين كارشناس در ادامه بر نظارت دقيق بانك مركزي در انجام مراحل جذب سپرده و قرعه كشي تاكيد كرد و گفت: به تاخير انداختن مراسم قرعه كشي از سوي بانك ها با هدف جذب سپرده هاي بيشتر انجام مي شود. وي اين كار را پايمال كردن حق سپرده گذار اعلا م كرد و يادآور شد: بانك ها با به تاخير انداختن زمان قرعه كشي حقوق سپرده گذاران را پايمال مي كنند.
افزايش قيمت لوازم خانگي و صوتي - تصويري موقتي است 
در حالي كه برخي فعالا ن بازار از افزايش ۱۰ درصدي قيمت هاي فروش لوازم خانگي و صوتي-تصويري در آستانه پايان سال جاري خبر داده اند كارشناسان اين افزايش ها را موقتي ارزيابي مي كنند.
به اعتقاد مديران فروش و بازاريابي شركت هاي توليدكننده داخلي و خارجي فعال در بازار ايران، افزايش قيمتي در زمينه لوازم خانگي و صوتي تصويري رخ نداده و به علت افزايش تقاضا در ماههاي پاياني سال شرايط فروش كمي تغيير كرده، مثلا  فروش هاي نسيه اي كمتر شده است.مسعود توكليان معاون فروش و بازاريابي يك شركت معتبر توليدكننده لوازم صوتي و تصويري در اين باره به خبرنگار ما گفت: قيمت ها در بازار لوازم صوتي و تصويري نظير تلويزيون به دليل رقابت شديد بين توليدكنندگان و استفاده از فناوري هاي جديد دائما روبه كاهش است.وي در مورد افزايش قيمت كه اخيرا مطرح شده گفت: فروش لوازم صوتي و تصويري و اصولا  لوازم خانگي بيشتر در نيمه دوم سال صورت مي گيرد و در نيمه اول سال به دليل ركود ممكن است شرايطي بر بازار حكمفرما شود كه قيمت ها سقوط كند. بنابراين به علت افزايش تقاضا در نيمه دوم سال ممكن است قيمت ها در حد بسيار جزيي افزايش يابد.وي در مورد تاثير افزايش قيمت دلار و يورو بر قيمت لوازم خانگي و صوتي و تصويري اظهار داشت: اين قضيه مثلا  ممكن است از طريق تاثير بر قيمت لا مپ تصوير تلويزيون بر قيمت ها اثر بگذارد. اما به دليل اينكه بيشتر خريدهاي توليدكنندگان و واردكنندگان از بازار شرق آسيا صورت مي گيرد و اين خريدها از طريق دلا ر است و با توجه به ثبات نرخ دلار، تأثيري بر قيمت ها در بازار ايجاد نخواهد شد.توكليان افزود: عوامل ديگري نظير نرخ تورم، نرخ بهره و هزينه هاي سربار بالا در ايران موجب شده قيمت برخي انواع لوازم خانگي و صوتي و تصويري بالا تر از قيمت هاي جهاني باشد.مدير عامل شركت پشتيباني و كنترل فروش و خدمات پس از فروش يك شركت ژاپني در ايران با رد خبر افزايش قيمت لوازم صوتي و تصويري گفت: در زمينه لوازم صوتي و تصويري به حدي رقابت فشرده است كه توليد و عرضه محصولا ت جديد در زمان بسيار كوتاهي انجام مي شود و ممكن نيست بتوان قيمت يك محصول را با قيمت  همان محصول در سال قبل مقايسه كرد، زيرا چند مدل جديد از همان نوع به بازار عرضه شده است.وي ادامه داد: در زمينه لوازم صوتي و تصويري معمولا  قيمت ها رو به كاهش است. يعني ابتدا كه يك وسيله با فناوري جديد به بازار عرضه مي شود قيمت بالا تري دارد كه با گذشت زمان اين قيمت كاهش مي يابد. وي در مورد تفاوت قيمت ها در بازار اظهار داشت: برخي شركت ها از طريق قيمت پايين تر نظر فروشنده را براي كسب سود بيشتر جلب مي كنند تا فروش بيشتري داشته باشند. اما برخي شركت ها كيفيت بيشتري به مصرف كننده ارائه مي كنند كه گرچه در اين حالت قيمت اندكي بالا تر است اما اعتماد مصرف كننده نهايي جلب مي شود.

|  بازارچه مسكن  |   بازارچه آخر هفته  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |