چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۹
اي كاش من هم چوب اسكي داشتم
گران ، و براي از ما بهتران!
اگر تمايل به حضور در فضاي دلچسب پيست هاي اسكي هم به دلتان رسوخ كرده است، دشواري بزرگي پيش رويتان خودنمايي مي كند. شما بايد صاحب يك اتومبيل مناسب براي عبور از مسيرهاي پربرف با شيب هاي تند باشيد تا خود را به پيست هاي ديزين يا شمشك برسانيد
000780.jpg
اسكي ورزشي مفرح است ولي به دليل گران بودن لوازم آن، همه توانايي پرداختن به اين ورزش را ندارند. اسكي ورزش طبقه مرفه است. اين بدين معني است كه طبيعت زيباي زمستاني و كوه هاي برفي به آنها تعلق دارد، نه به افرادي با درآمد اندك
مرجان نماينده 
«... به كوههاي پربرف نگاه مي كنم، عاشق طبيعت هستم. از آنهايي به شمار مي روم كه مي گويند ورزش در خونشان جاري است. در سال هاي كودكي چند بار با دوستانم كه اهل اسكي بودند به ديزين رفته ام و هنوز طعم شيرين آن روزها را زير زبانم مي چشم. آرزويم اين است مي توانستم به اسكي بروم. اما ازدواج كرده ام و هزينه هاي روزمره زندگي اين اجازه را به من نمي دهد. مدت ها است پذيرفته ام اسكي، ورزش از ما بهتران است...» اين جمله هاي يك جوان شيفته اسكي است.
زمان ورزشهاي زمستاني است. همه چيز با بارش اولين برف زمستاني در ارتفاعات شروع شده و تا هنگامي كه برفهاي سنگين در كوه وجود داشته باشند ادامه خواهد يافت. اين دوره معمولا ً از اواسطآذر ماهآغاز شده و تا پايان خرداد ادامه دارد. رشته هاي متعددي در ورزشهاي زمستاني وجود دارند كه اسكي سرآمدآن ها بشمار مي رود.
اسكي مادر ورزشهاي زمستاني است و ورزش هايآلپاين، اسنوبرد، پاتيناژ و هاكي روي يخ پس ازآن خود نمايي مي كنند. اسكي هاي كلاسيك ياآلپاين و يا اسنوبرد در ايران طرفداران ويژه اي دارند.با اين وصف امكان انجام همه اسكي ها در ايران وجود ندارد. اما و در كنار همه اين ها هر چند همه مي پذيرند اسكي ورزش مفرحي است ولي به دليل گران بودن تهيه ابزار و عناصر اساسيآن همه افراد توانايي پرداختن به اين ورزش را ندارند. اسكي ورزش طبقه مرفه است. اين بدين معني است كه طبيعت زيباي زمستاني و كوه هاي برفي به آنها تعلق دارد، نه افرادي با درآمد اندك.
اگر اتومبيل نداريد
اگر اهل اسكي نباشيد، ولي تمايل به حضور در فضاي دلچسب پيست هاي اسكي هم به دلتان رسوخ كرده، دشواري بزرگي پيش رويتان خودنمايي مي كند. شما بايد صاحب يك اتومبيل مناسب براي عبور از مسيرهاي پربرف با شيب هاي تند باشيد تا خود را به پيست هاي ديزين يا شمشك برسانيد. بنابراين در گام اول خانواده هاي شيفته طبيعت زمستاني و اسكي به داشتن اتومبيل هاي ده ميليون تومان به بالا  ملزم مي شوند و نتيجه  اين كه بزرگترين مانع در اين راه، اكثر خانواده ها را حذف مي كند. البته شايد بتوانيد با تورهاي ويژه خود را به پيست ها برسانيد، ولي افراد خانواده ترجيح مي دهند با وسيله نقليه شخصي رفت و برگشت هاي خود را انجام دهند. به هر حال مانعي به نام «اتومبيل مناسب شخصي» عملا  همه را از غربال كوچكي عبور مي دهد و حتي خانوارهاي داراي اتومبيل هاي معمولي يا كهنه توانايي رسيدن به اين پيست ها را نمي يابند.
مخارج تهيه لوازم اسكي 
نمي توانيد از تهيه اين لوازم شانه خالي كنيد. يك جفت تخته، با طوم، فيكس، كفش و ديگر لوازم شخصي مانند لباس، كلاه و دستكش وسايل اوليه اسكي هستند. گاهي براي تهيه اين لوازم بايد نزديك به يك ميليون تومان بپردازيد. حداقل هزينه براي تهيه يك دست كامل اسكي كه از ارزانترين اجناس تشكيل شده مبلغي نزديك به ۳۰۰ هزار تومان است. اين رقم اگر با قيمت لباسهاي مخصوص اسكي جمع شود به حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان افزايش خواهد يافت. قيمت متوسط خريد دست كامل لباس اسكي كه شامل كاپشن، شلوار يا اورال، دستكش، كلاه و عينك حدود ۳۵۰ هزار تومان است، گاهي به ۷۰۰ هزار تومان و بالاتر نيز افزايش مي يابد.
يكي از مربيان مدرسه اسكي مي گويد: اسكي ورزش گراني است كه خيلي هاآن را به عنوان يك تفريح نگاه مي كنند و عده اي ديگر كه اصولا ً افراد محلي و بومي هستند آن را به عنوان يك ورزش مي شناسند. اين افراد به دليل اين كه از دوران كودكي با اسكيآشنايي دارند، ملزم به انجام چنين ورزشي شده اند. بنابراين در كنار كساني كه مثلا ً ۵۰۰ هزار تومان اضافه درآمد خود را صرف اين ورزش مي كنند عاشقاني هم هستند كه اين مبلغ بخشي از مخارج اوليه زندگيآنها محسوب مي شود. قهرمانان اين رشته از جمله كساني هستند كه از ابتدا تهيه لوازم اسكي را جزء ملزومات زندگي خود دانسته اند. در اين روند به دليل گران بودن لوازم اسكي و اين كه همه افراد توانايي خريد آن را ندارند مراكزي در پيستهاي اسكي لوازم مورد نياز را به علا قمندان اجاره مي دهند. متوسط مبلغ اجاره لوازم اسكي حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومان است.
مجيد سپهري، يكي از جوانان مشتاق اسكي است كه مانند اكثريت، دستش از اين ورزش مفرح كوتاه است. وي مي گويد: سعي مي كنم هر ماه به كوه بروم ولي هيچگاه صرفاً براي اسكي به كوه نرفته ام، ولوآن كه عاشق كوه و برف باشم. اسكي ورزش گران و پر هزينه اي است كه همه شهروندان توانايي انجام دادنآن را ندارند. او مي افزايد: البته بايد اذعان كرد اسكي در تمام دنيا ورزش گراني بشمار مي رود. خوب يا بد، نمي توانيم به قيمتهاي آن اعتراض كنيم. اين قاعده بازي در اسكي است. ولوآن كه هزينه استفاده از پيستهاي اسكي در مقايسه با هزينه تفريح هاي ديگر مناسب باشد. به هر حال اين ورزشي است كه به يك فصل خاص و البته يك قشر خاص تعلق دارد. اما من با اجاره لوازم هر چند مدت يكبار اين ورزش را دنبال مي كنم تا سرانجام توانايي خريد وسائل شخصي ام را به دست آورم.
سعيد . ه- نيز در مورد ورزش اسكي مي گويد: گاهي كه براي كوهنوردي به ارتفاعات مي روم وسايل اسكي كرايه مي كنم. توانايي خريد اين لوازم را ندارم. اسكي ورزش گراني است. خريد وسايل اسكي بسيار پرهزينه است وگرنه مبالغ استفاده از پيست ها خيلي هم گران نيستند.
اما او اضافه مي كند: در اسكي جفت و جور شدن كفش با پاي شما بسيار كليدي است و اين امر هميشه در استفاده از كفش هاي كرايه اي حادث نمي شود، ضمن آن كه در اسكي به هر حال بايد هميشه لباس مناسبي به تن داشته باشيد تا برابر سرما مقاومت كنيد، اين خودش يعني ۲۰۰ هزار تومان هزينه.
به پيست برويم 
پيستهاي اسكي تهران در ارتفاعات رشته كوههاي البرز واقع شده اند. نزديك ترين اين پيستها به تهران، پيست اسكي توچال است كه در مسير تله كابين توچال قرار دارد. اين بدين معني است كه بايد با وسيله نقليه مناسبي خود را به نزديك اين پيست برسانيم. استفاده از ساير پيستها الزاما داشتن يك اتومبيل مناسب يا استفاده از تورهاي مربوطه را طلب مي كند. هزينه اي كه براي استفاده از اين پيست ها بايد پرداخت كرد، روزهاي دوشنبه تا چهارشنبه هر بار ۴ هزار تومان و روزهاي پنج شنبه و جمعه هر بار ۵ هزار تومان است. در ايام وسط هفته هزينه اي كه براي استفاده از پيست توچال پرداخت مي شود براي دانشجويان تخفيف ويژه اي دارد كه اين مبلغ را از ۴ هزار تومان به ۳ هزار تومان كاهش مي دهد. طبعاً اين هزينه اندك نيست و استفاده كننده حداقل ده تا بيست هزار تومان فقط براي استفاده از پيست مي پردازد. با اين وصف اسكي، ورزش دانشجويي به شمار نمي رود و اكثر دانشجويان از آن به عنوان يك «ورزش بسيار لوكس» ياد مي كنند.
رضا.ج در اين زمينه مي گويد:«ما برنامه هاي كوهنوردي متنوعي داريم كه از طرف دانشكده برگزار مي شوند. اما هر چه كوهنوردي بيش و كم ورزش ارزاني به شمار مي رود، اسكي، ورزش لوكسي است. طبعا ما توانايي خريدن وسائل اسكي يا پرداختن هزينه  استفاده از نقاله ها را نداريم. برخي از تخفيف ها در وسط هفته ارائه مي شود و مناسب حال ما كه درگير كلا س ها هستيم، نيست. در مجموع هر جلسه  حداقل ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان هزينه دارد كه براي ما سنگين است.
مسئولا ن چه مي گويند
سعادتمندي مدير روابط عمومي توچال در مورد پيست اسكي توچال مي گويد: اين پيست يك ماه زودتر از بقيه پيستها داير مي شود وآخرين پيستي است كه كار خود را پايان مي دهد. در سالهاي اخير توچال به خاطر جذب افراد، قيمتهاي خود را به ميزان قابل توجهي كاهش داده است. به اين ترتيب همه افراد مي توانند از پيست استفاده كنند. همچنين براي دانشجويان تخفيف ويژه اي لحاظ شده است.
با اين وصف و به رغم تلاش برنامه ريزان ورزش اسكي، كماكان كساني به اين پيست ها رجوع مي كنند كه توانايي مالي قابل قبولي دارند.
پيستهاي اسكي ديگري در حاشيه تهران واقع شده اند.آنها هم براي استفاده از پيست مبالغي را از مراجعه كنندگان دريافت مي كنند. مدرسه اسكي كه در نزديك شمشك قرار دارد از سال ۱۳۴۰ كار خود راآغاز كرده. هزينه ثبت نام در كلا سهاي آموزشي توچال ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است. ولي براي حضور در مدرسه اسكي ساعتي ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان پرداخت مي شود. ميزان اين مبلغ به اساتيد مربوطه بستگي دارد. كساني كه از سوي فدراسيون به اساتيد درجه يك يا ممتاز، درجه ۲ و درجه ۳ دسته بندي شده اند.
احمد ساوجي مربي مدرسه اسكي در زمينه وضعيت مدرسه اسكي مي گويد: مدرسه اسكي وضعيت مناسبي ندارد. پيستآموزشي اسكي بايد با ديگر پيستها متفاوت باشد. در صورتي كه در ايران چنين نيست. پيست هاي اسكي ايران غير استاندارد و خطرناك هستند و هيچگونه كنترلي بر رويآموزشها صورت نمي گيرد. او ادامه مي دهد: براي يادگيري علوم اسكي به يك مربي مجرب نياز است. اين در صورتي است كه در ايران افرادي كهآشنايي كمي با اين ورزش دارند نيز به عنوان معلم و استاد به ديگرانآموزش مي دهند.
در عين حال هر چند خيلي ها مي پذيرند اسكي نه تنها در ايران بلكه در تمام جهان ورزش گراني محسوب مي شود و اذعان مي كنند هر قشري توانايي پرداختن به چنين ورزشي را ندارد، اما مي گويند هزينه اسكي در ايران در مقايسه با ديگر كشورها مثلا  اروپا بسيار كمتر است. اسدا... شمشكي رئيس فدراسيون اسكي مي گويد: اسكي در كشور ما نسبت به ديگر كشورها ارزانتر است و در كشورهاي اروپايي بسيار گرانتر تمام مي شود. هزينه اي كه براي پرداختن به اسكي در كشور اتريش صرف مي شود حدود ۶۵۰ دلار است. اين مبلغ تنها هزينه اي است كه براي استفاده از پيست بايد بپردازيد در صورتي كه هزينه استفاده از پيست در كشور ما نهايتاً ۵ هزار تومان خواهد بود يعني مثلا ً ۵ دلار.
احمد ساوجي نيز در اين زمينه مي گويد: براي انجام هر نوع ورزش ايجاد محيط مناسب ورزشي، بسيار مهم است. امكانات پيستهاي اسكي در ايران اصلا ً مناسب نيستند. بالابرها متعلق به ۳۰ سال پيش هستند، بنابراين بسيار كهنه اند و باز دهي خوبي ندارند. او ادامه مي دهد: قبول داريم كه اسكي ورزش گراني است، اما اگر مي خواهيم اين ورزش گران در كشور انجام بگيرد و افراد بيشتري را در بربگيرد بايد امكانات به گونه اي باشد كه حداقل استاندارد را دارا باشد. او مي گويد: براي انجام ورزشي مثل اسكي هيچگاه هماهنگي وجود نداشته. براي مثال در تمام دنيا براي يك روز اسكي ۵/۴ ساعت صرف ورزش مي شود ولي در ايران ۵/۱ ساعت خود را بايد صرف ورزش كنيد و بقيه زمان را بايد در صفهاي طولاني منتظر بمانيد.او مي گويد: قبول داريم ورزش اسكي هزينه اي است، ولي نبايد استانداردها را ناديده گرفت و مسائل ايمني را رعايت نكرد.
به گفته مربيان اسكي، پيستهاي اسكي در تمام دنيا به گونه اي است كه هر شب با پيست كوب مسطح و براي استفاده روز بعدآماده مي شوند ولي در ايران هيچ توجهي به كيفيت پيستهاي اسكي نمي كنند. در نتيجه برخي از خانواده ها دچار حوادثي مي شوند كه سلا متي شان را تهديد كرده و هزينه هاي بسياري به آنها تحميل مي شود.
تورهاي اسكي 
براي استفاده از پيستهاي اسكي مراكزي به فعاليت مشغولند كه مسافران و علاقمندان به اين ورزش را به صورت گروهي به ارتفاعات مي برند و گاهي يك تا دو روز درآن مكان اقامت مي كنند، هزينه سفر با اين تورها از ۹ تا ۳۵ هزارتومان است. سفر با اين تورهاي مسافرتي به دليل خدمات رساني خوبي كه دارند بسيار مناسب است.
اسكي و ورزشهاي ديگر
مخارج تهيه لوازم اسكي بسيار گران است اما قيمت استفاده از پيست هاي اسكي در مقايسه با ديگر ورزشها خيلي هم گران نيست. چنان كه هزينه استفاده از زمين هاي سربسته براي فوتبال، هندبال ، واليبال و بسكتبال اندك نيست و از آن مهم تر تعداد اين زمين هاي سرپوشيده در مقايسه با جمعيت تهران بسيار اندك به شمار مي رود. به هر حال اسكي ورزش فصلي بشمار مي رود و براي پرداختن به چنين ورزشي امكانات ويژه اي مورد نياز است. همين امر باعث مي شود كه اسكي نسبت به ديگر ورزشها مخارج خاصي را طلب  كند و همانطور كه قبلا ً هم ذكر شد، همه توانايي پرداختن به چنين ورزشي را ندارند. در كنار كساني كه به ورزش اسكي مي پردازند كساني هم هستند كه به بازي با برفها در خيابانهاي اطراف مشغول مي شوند و يا كساني هم هستند كه با بازي كردن رويآبهاي يخ بسته در معابر، زمستان را سپري مي كنند.
همچنين كساني هم هستند كه به كوه مي روند و با استفاده از تيوپ سرسره بازي مي كنند. اسكي گرانترين ورزشهاست و همه اين را مي دانند و همين امر باعث شده امكانات ايمني موجود در ارتفاعات نامناسب باشد. چرا كه اگر كمي به امكانات و خدمات رساني خود اضافه كنند، طبعاً بايد مبالغ را زيادتر كنند وآن گاه نمي توان ادعا كرد اسكي در كشور ما همگاني است. به هر حال با توجه به شرايط جاري كه افقي براي ارزان شدن وسائل اسكي به چشم نمي خورد، دامنه هاي زيبا و دلچسب پيست هاي ما، براي از ما بهتران باقي خواهد ماند.
تور اسكي
قيمت 
مدت اقامت 
مكان 
۹
۱ روز
شمشك - ديزين - دربندسر
۲۳
۲ روز
شمشك - ديزين - دربندسر
۳۵
۳ روز
شمشك - ديزين - دربندسر
لوازم اسكي 
قيمت 
نوع كالا 
۸۵ - ۴۰۰
چوب اسكي 
۵۷ - ۲۰۰
فيكس 
۱۰۵ - ۲۵۰
كفش 
۱۹ - ۵۰
باطوم 
۶۰ - ۵۱۰
كاپشن و شلوار
۳۲ - ۱۵۰
شلوار تك
۵۰ - ۲۰۰
اورال 
۵ - ۵۰
دستكش 
۲ - ۱۹
كلاه
۵ - ۱۰۰
عينك 
واحد: هزار تومان

نگاه مصرف كننده
افزايش بهاي بنزين مايه خوشبختي است!
000795.jpg
افزايش بهاي بنزين، يكي از جنجالي ترين حوادث سال در گستره ايران است كه همواره جدل هاي فراواني را به دنبال داشته. مهم ترين دليل موافقان اين طرح، قيمت اندك بنزين در حصار ايران در قياس با ساير كشورها است كه قاچاقآن به وراي مرزها و خسارات فراوان به دولت را در پي دارد اما هيچ كس بر زبان نميآورد كه قاچاقچيان بنزين چه كساني هستند، از كدام دسته اند و چگونه فعاليت مي كنند.با افزايش سالانه بهاي بنزين، كرايه تاكسي ها و وسايل نقليه افزايش پيدا مي كند تا رانندگان در مضيقه معيشتي قرار نگيرند. در پي افزايش بهاي حمل ونقل، قيمت تمامي كالاها به يكباره دچار سيري صعودي مي شود كه شايد در قياس با درآمد بسياري از مشاغلآزاد چندان هنگفت نباشد اما قطعاً كارمندان و اقشار مستضعف - كه روزگاري پا برهنه ناميده مي شدند - يك گام ديگر به ورطه دردناك ناداري نزديك مي شوند تا دريابند زندگي تنها روي كريه خود را برايشان آشكار مي سازد.

آيينه تصوير
000801.jpg
گاه جلوه اي از قدرت خدايي كه بر قامت موجودي نشسته چنانآدمي را به حيرت وا مي دارد كه ناخودآگاه او را در خلسه تكاملي بي بديل به عجز مي نشاند.
تصوير، نمايانگر يك فرشته دريايي است. موجودي زيبا و بكر كه گونه اي ازآن درآكواريمآب شور «جهان دريايي» تايپه در دماي پايين تر از صفر درجه نگهداري مي شود و علاقمندان زيادي را براي نظارهآن جلب خود مي كند.

000804.jpg
كارخانه بزرگ اسباب بازي سازي دانماركيLego كه امپراطوري بزرگي را در اين زمينه براي خود بنا نهاده، اعلام كرد به زودي كودكان، ديگر ميلي به بهره جستن از گونه هاي سنتي عروسك ها و اسباب بازيها نشان نخواهند داد و به سازه هاي الكتريكي و بازيهاي مهيج كامپيوتري روي خواهندآورد كه شايد اثر چندان مطلوبي برآتيهآنان ننهد.

000807.jpg
گله اي از گاوها درآلمان. پس از شيوع دوباره جنون گاوي - كه اين بار تا حدود زيادي كنترل شده - بسياري از كشورها به بررسي سلامت دام هاي خود پرداخته اند. تحقيقات درآلمان نشان مي دهد در سال ۲۰۰۳ گوشت بيش از ششصد و هشتاد گله گاو، بدون اين كه آزمايشي برايآشكار شدن سلامتي شان انجام شود روانه بازارها شده كه نگراني بسياري را بر انگيخته است.

000810.jpg
وحشت از تروريسم هنوز هم در نقاط زيادي از جهان وجود دارد.
يكي از اعضاي گروه ويژه پليس كه براي كشف و خنثي كردن بمب ها فعاليت مي كند با سگ تعليم يافته اش در حال بررسي يك كاميون مشكوك در مكزيك است تا از بروز فاجعه جلوگيري كند.
هر ساله مبالغ هنگفتي صرف مبارزه با اعمال تروريستي مي شود.

صداي مصرف كننده
000816.jpg
تا سال ۸۳ وارد كنيد
در تاريخ بيستم دي ماه وزير بهداشت و درمان اعلا م كرد از سال ۸۳ ورود گازهاي سردكننده و اسپري به كشور ممنوع است. با اين حساب واردكنندگان وقت كافي دارند تا محصولا ت را وارد كنند و پس از منع واردات آن، با قيمت بالا تر به مردم بفروشند. غير از اين است؟معمار باشي 
اندر حكايت اين زنگوله ها
فكر نمي كنم هيچ پديده اي در سال هاي اخير به اندازه موبايل يا به عبارت بهتر زنگوله دستخوش هجو و طنز قرار گرفته باشد. داشتيم آرام زندگيمان را مي كرديم كه يكهو اسم موبايل را آوردند و تب آن را به جان مردم انداختند. بعد سيم كارت را چند ده برابر كشورهاي ديگر تا بالا ي يك ميليون تومان كشاندند و فروختند تا مردم به موبايل به چشم يك سرمايه قابل خريد و فروش نگاه كنند. تمام اين بساط براي وسيله اي چيده شده كه اگر بخواهيد محض امتحان، شماره دوستتان را كه درست روبه روي شما ايستاده بگيريد با جملا ت گهرباري چون«مشترك مورد نظر در دسترس نيست و مسيرها بسته  است و اصلاً  مشتركي به اين شماره وجود ندارد» روبه رو خواهيد شد. اصلا  اگر قرار بود خدمات تلفن همراه با اين كيفيت ارائه شود، واقعاً موبايل مي خواستيم چه كار؟عبداللهي 
رانندگاني درخور اتوبوس ها
بارها نسبت به وضعيت اسف بار اتوبوس هاي قديمي و مستهلك مسيرهاي پارك سوار آزادي ، كرج، فرديس، رجايي شهر، سرآسياب و غيره اعتراض شده و متاسفانه هيچ مسئولي پاسخگوي اين گلا يه هاي چند ساله نبوده. نكته اسف بارتر اين است كه عده اي اندك از رانندگان اين اتوبوس ها، در پاسخ به اعتراضات مردم رفتاري دور از انتظار نشان مي دهند و در حقيقت ثابت مي كنند به درد همان اتوبوس هايشان مي خورند. در پي باران چند روز پيش، وقتي يكي از مسافران نسبت به درزها و سوراخ هاي سقف و بدنه و پنجره اتوبوس معترض شد و لباس خيس خود را به راننده نشان داد، راننده محترم صدايي كلفت كرد و گفت فداي سرت، آب روشنايي است.
از مسافران مسير فرديس- آزادي 
پل عابر ايستگاه مترو كرج 
وضعيت تنها پل عابر واقع در ميدان سلطاني كرج، روبه روي ايستگاه مترو روز به روز خطرناك تر مي شود. به طوري كه هر لحظه بيم آن مي رود از مسافران پرشمار مترو قرباني بگيرد. كف اين پل در بعضي سطوح شكاف خورده و با گام برداشتن عابرين روي قسمت هاي مياني، پل دستخوش تكان هاي شديد مي شود. بر مسئولان شهرداري كرج است كه هرچه سريع تر نسبت به بازسازي و بهبود وضعيت اين پل اقدام كنند.احمد زارعي

پاسخ مسؤولا ن
۷۲ ساعت؛ همان ۷۲ ساعت است 
عطف به شكوائيه مندرج در شماره ۳۲۵۵ مورخ ۲۵/۹/۸۲ آن نشريه تحت عنوان «۷۲ ساعت همان ۸ روز است» به آگاهي مي رساند:به منظور دايري تعدادي از فيش هاي متقاضيان ساكن خيابان گلستان اجراي عمليات كابل برگردان منجر به قطع و اختلا ل تلفن هاي منطقه مذكور شد. ليكن به علت نفوذ آب در كابل مركزي رفع خرابي تعدادي از شماره ها با تأخير انجام يافت و در حال حاضر خرابي تلفن هاي موردنظر مرتفع و مشغول به كار مي باشند.
روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران
به مديريت مربوطه اخطار داديم 
در پاسخ به مطلب مندرج مورخ ۱۱/۸/۸۲ تحت عنوان «بوي تعفن و فاضلا ب» به اطلا ع مي رساند:
بوي تعفن اطراف ترمينال غرب ناشي از دفع غيربهداشتي فاضلا ب آن ترمينال مي باشد كه به مديريت مربوطه اخطار بهداشتي جهت حل مشكل داده شده است و نتايج حاصله متعاقباً اعلا م خواهد گرديد.
روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران 
«بدهي قبلي» در قبض ها، يعني اين 
عطف به شكواييه شماره ۳۲۶۶ مورخ ۸/۱۰/۸۲ آن نشريه تحت عنوان «بدهي قبلي» به آگاهي مي رساند:
به منظور رفع مشكل كمبود پول خرد در بانكها از حدود ۸ سال قبل مقرر شد كه دو رقم آخر مبلغ صورتحساب حذف و در باكس كوچكي تحت عنوان «كسر صد ريال» نگهداري و مبلغ قابل پرداخت به صورت مضربي از يكصد ريال از مشترك مطالبه مي شود.گفتني است؛ با ادامه روند كمبود پول خرد و به منظور رفاه حال مشتركين و بانكها از سيكل گذشته رقم كسر صد ريال به كسر پانصد ريال افزايش يافت. لذا مبلغ قابل پرداخت در هر دو حالت فوق مبالغ كسر صد ريال و كسر پانصد ريال در برگ تشخيص بعدي به صورت بدهي قبلي درج شده و مجدداً جهت تعيين رقم قابل پرداخت، بدهي به همان روال فوق لحاظ مي شود.قابل ذكر است؛ باتوجه به توضيحات فوق تقريبا همه اوراق تشخيص با بدهي قبلي و حداكثر به ميزان ۴۴۹ ريال صادر مي شود.
روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه رايانه
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |